לידיעת בעלי מניות גלוברנדס: אלו ההגבלות החדשות על מוצרי עישון
לידיעת בעלי מניות גלוברנדס +0.18% גלוברנדס 44,260 +0.18% בסיס:44,180 פתיחה:44,230 גבוה:44,490 נמוך:44,140 תמורה:29,209 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , השלב השני של החוק לאיסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון ייכנס לתוקפו החל מיום שני הקרוב, ה-8 ביולי. משמעות הדבר היא שכעת יהיה איסור לייצר או לשווק צעצועים וממתקים בצורה של סיגריות ובנוסף יהיה אסור לעשות שימוש בדמויות או בפירות בפרסום מוצרי עישון, כאשר כל הוראות החוק יחולו מעתה גם בדיוטי פרי.
כחלק מהשלב הראשון של ההוראות, חל איסור עישון גם על על סיגריות אלקטרוניות במקומות ציבוריים ועל פרסום סיגריות ומוצרי עישון בגופי התקשורת או באינטרנט וחל איסור לחלק סיגריות ללא תשלום באירועים.
בשלב השלישי והאחרון שייכנס לתוקף בינואר 2020, יעברו כל חפיסות הסיגריות להיות בצבע אחיד המוגדר כ"צבע המכוער בעולם" ותאסר הצגה של מוצרי עישון ואידוי בחנויות, כלומר כל מוצרי העישון יוסתרו.
ירידה עקבית ארוכת טווח בשיעור המעשנים בישראל
באגודה למלחמה בסרטן מציינים כי הצעדים בהם נקטו במלחמה בעישון עוזרים וכי הם רואים ניצני החלמה בחברה הישראלית, כאשר סקר שיזמה האגודה למלחמה בסרטן במאי 2019 חשף כי השוואת מחיר הטבק לגלגול לסיגריות רגילות, שהתרחשה רק השנה כבר משפיעה על המעשנים. על פי התוצאות, 40.2% מכלל ציבור המעשנים בכל הגילאים כבר שקלו להפסיק לעשן בעקבות עליית מחירי הסיגריות בכלל ומחירי הטבק לגלגול בפרט. בין המעשנים ששקלו להפסיק לעשן בלטו הצעירים בני 25-34 אשר 50% מהם שקלו להפסיק והמעשנים בגילאי 18-24, שכ-46% מהם שקלו להפסיק. למשתתפים בסקר הוצגה השאלה: "האם בעקבות עליית מחירי הסיגריות בכלל ומחירי הטבק לגלגול בפרט שקלת להפסיק לעשן".
מקור: רשות המסים בישראל, הלמ"ס ועיבודי אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר
שיעורי העישון באוכלוסייה הבוגרת בישראל לפי קבוצת אוכלוסייה ומין
בשנים 2002-2017 (באחוזים)
מקור: דו"ח שר הבריאות על עישון בישראל - 2017
מירי זיו, סגנית יו"ר האגודה למלחמה בסרטן: "בכל יום גובה העישון בישראל קורבנות מוות ותחלואה במשפחות רבות כתוצאה מסרטן הריאות, סרטן הגרון, הכבד, הלבלב, המעי הגס, סרטן צוואר הרחם כמו גם ממחלות רבות אחרות. הודות לחוק המעודכן, לצד תיקון עיוות המס על הטבק לגלגול, אנו רואים את ניצני ההחלמה של החברה הישראלית מתופעת העישון, שכן סקר ישראלי שערכנו מצא כי 40.2% מקרב המעשנים כבר שקלו להפסיק לעשן בעקבות עליית מחירי הסיגריות בכלל ומחירי הטבק לגלגול בפרט, חלקם אף כבר נקטו בצעדים אקטיביים בנושא".
"זהו צעד היסטורי בקידום המאבק בנגע העישון שיאפשר להפחית את העישון בקרב מבוגרים ובמיוחד להגן בני הנוער והדור הצעיר מפני הקידום של מכשירי האידוי האלקטרוניים", סיכמה זיו.
ממתקים כאמצעי פרסום אפקטיבי למעשני העתיד - ילדים
באגודה למלחמה בסרטן מציינים כי מחקרים מדעיים שנערכו לאורך השנים הוכיחו כי ילדים שצורכים ממתקים בצורת סיגריות, נוטים יותר להפוך להיות מעשנים בבגרותם וכי ממתקים הדומים לחפיסות סיגריות יכולים לעודד עישון בקרב בני נוער וצעירים.
באחד ממחקרים אלו, אשר פורסם בכתב העת המדעי, בריטיש מדיקל ג'ורנל (BMJ) חוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת רוצ'סטר שבמדינת ניו יורק ערכו חיפוש מעמיק אחר הביטוי "candy cigarettes" (ממתקים בצורת סיגריות) וגילו מסמכים רשמיים של ארצות הברית, מחקרים אקדמיים וניירות עמדה של תעשיית הטבק, אשר חשפו כי ראשי תעשיית הטבק ראו בממתקים אמצעי פרסום אפקטיבי למעשני העתיד, עבדו בשיתוף פעולה הדוק עם יצרני הממתקים, פעלו להעלים עדויות מחקריות אודות הנזקים האפשריים והפעילו לוביסטים כנגד ניסיונות להגביל את מכירת הממתקים בחקיקה.
עוד חשף המחקר של אוניברסיטת רוצ'סטר, אשר הוצג על ידי מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן כי חלק מחברות הטבק העניקו רשות ליצרני הממתקים להשתמש בעיצוב המקורי של חפיסות הסיגריות האמתיות תוך שימוש בלוגו ובעיצוב זהה ביצור המסטיקים והשוקולד במטרה לעודד את הילדים להתייחס לסיגריות כאל מוצר לגיטימי.
בארצות הברית, מינהל המזון והתרופות (ה-FDA) בתמיכה היסטורית של הקונגרס האמריקאי, הוכרז כבר לפני כעשור (2009) כי יש לאסור שיווק ממתקים בטעמי פירות ובצורת סיגריות כי הם ניראים מושכים עבור ילדים (Bans candy and fruit-flavored cigarettes that appeal to kids). כאמור, גם בישראל שיווקם יאסר בעוד מספר ימים.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה