הזעזוע האחרון בשווקים - האם העשור הנוכחי יסתיים במיתון?

למה כמה ימים של ירידות יוצרים מהומה. העובדה שבפעמים הקודמות עלה השוק בעצמה  לאחר מכן מוכיחה את האבסורד שבירידות  ולא פחות את הקושי של המשקיע להגיע להחלטות נכונות. שלמה גרינברג מסביר כיצד להתנהל בתקופת זעזועים
 | 

בין שני עשורים ועל השקעות בתקופות של אי יציבות. סת קלארמן נחשב לאחד ממנהלי ההשקעות הטובים שיש, "האורקל מבוסטון" מכנים אותו בוול סטריט (בעקבות הכינוי של באפט "האורקול מאומהה") והשבוע הביאו, באתר הגורואים, כתבה שלו, "השקעות ערך בתקופה סוערת" שנכתבה ב-1997, לפני 22 שנים.

קלארמן מנהל, מאז 1982, קרן בשם Baupost Group שמשקיעה לטווח הארוך לפי אותה מדיניות ההשקעות של ווארן באפט. באתר הגורו מאמינים שבזמנים סוערים כמו היום שווה לקרוא דברים שכתב האיש בתקופה דומה בעבר. כיוון שגם באותו "סיבוב" השתתפנו, חשבנו שמן הראוי באמת להשוות את העשור שהוביל לבועה לעשור שעבר מאז משבר 2008, ולראות מה אפשר ללמוד מכך.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

המשקיעים מתעלמים מאזהרות
ב-1991 התחיל שוק המניות להתאושש מהמשבר של 1987, הכלכלה הריאלית החלה להתאושש כבר שנתיים קודם. עד ל-1994 עלו שלושת המדדים המובילים, הדאו, ה-S&P והנאסד"ק לאיטם, בלוויות זעזועים, שהרי אימת המשבר של 1987 עדיין הובילה את המשקיעים. אבל ב-1994, התחילו המדדים בהובלת הנאסד"ק, להגביר קצב ההתאוששות ולשבור שיא לאחר שיא ובסוף 1997 חצה הנאסד"ק את רמת ה-1,700 נקודות, 400% לערך מעל רמתו ב-1991.

באותם ימים, סוף 1997, כתב קלארמן את הכתבה שלו כאמור. הסיבה לכתבה הייתה העליות שהלכו והתחזקו במהלך 1997 וזאת למרות שכבר בנובמבר 1996 הזהיר הנגיד דאז, אלאן גרינשפן, אדם שגדל בוול סטריט והכיר את השוק פנימה והחוצה, מפני היווצרות בועה. "ההתנפחות מוגזמת" הגדיר הנגיד את מחירי המניות בנובמבר 1996, "המשקיעים מתעלמים לחלוטין מההערכות כלכליות, מתעלמים מהעובדה שההתאוששות הכלכלית הריאלית אינה מצדיקה הערכות כאלו במניות" ואפילו יצא בקמפיין ציבורי להזהיר משקיעים מעליות המחירים.

אלא שבין נאום גרינשפן בנובמבר 1996 לכתיבת המאמר של קלארמן בנובמבר 1997 עלה הנאסד"ק ביותר מ-40%. בסוף 1997 היה ברור לכל משקיפי וול סטריט ש"משהו גדול, מפחיד בעוצמתו, מתרחש, במיוחד בסקטור הטכנולוגי. החלומות", אמרו הפרשנים, "לקחו ההובלה והערכים יושבים מאחור". קלארמן, כמו גרינשפן ומומחים רבים אחרים, שפעלו בתקופה בין 1996 ל-2000, לא פסקו מלהזהיר. תחילה התמקדו האזהרות במחירי המניות שמתנתקים מהערכים הכלכליים ומאוחר יותר מהחששות למה שזה עלול לגרום לכלכלה בכלל. המשקיעים התעלמו מהאזהרות והמשיכו להסתער על המניות.

בתחילת 2000, כאשר מדד הנאסד"ק חוצה את רמת 5,200 הנקודות, התפוצצה הבועה וב-2001 נכנסה ארה"ב למיתון. כהערת שוליים נוסיף שבסוף 1998 התהפך עקום התשואות כאשר התשואות הקצרות עוברות את הארוכות אבל איש לא התייחס לתופעה שכבר אז, אליבא האקדמיה לפחות, נחשבה כמבשרת מיתון. התקשורת כלל לא התייחסה לתופעה ולא רק זה אלא שהבנק המרכזי אפילו העלה, בפברואר 2000, את הריבית כחלק ממדיניותו דאז לעצור אינפלציה שבבנק העריכו שמתפתחת.

קלארמן לא העלה על דעתו, בסוף 1997, שהשוק יגיע לגבהים שהגיע וגם לא העריך שהמיתון יגיע אבל כאדם שחי את השוק הבין שמשהו גדול כאמור מתפתח וכתב הכתבה כדי להכין את לקוחותיו ל"תקופת חוסר הוודאות שמתקרבת". במאמרו דאז כותב קלארמן, "יש 2 דרכים להיכנס לתקופה של זעזועים, עם מזומן והגנות. הקרן שלנו נכנסת עם שניהם, הרבה מזומן (מוכרים לתוך העליות) והגנות בצורה של מניות שמייצגות חברות נבחרות.

"אנחנו במצב שבו המשקיע חושש מירידות (אם בעקבות רמות המחיר או בשל האטה שמתקרבת) וכיוון שאין דרך בעולם לדעת מה יעשה השוק (הצעתי היא) לעבור למזומן ולהשאר במניות הערך". נציין שמניות הערך ב-1997 היו מניות הדאו בעיקר שלא כללו שום מניה טכנולוגית להוציא IBM ו-HP.

אם תיקחו העשור של 1991-2000 ותשוו אותו, מבחינת התנהגות המניות בוול סטריט ותגובות פרשניה להתנהגות, לעשור הנוכחי, 2009-19, הדמיון פשוט מדהים, ממש Copy paste. מה שהכי מדהים הוא התייחסות המומחים במהלך שני העשורים לעליות ולסכנות שעלולות להגיע בגלל ההתנתקות מהערכים הכלכליים. כמו בעשור הנוכחי, כך בעשור של 1991-2000 הוזהרו המשקיעים משני סוגים של סכנות. הראשון, ההערכות. כל שבירת שיא של המדדים הביא לגל אזהרות שאין לכך הצדקה ומסיבות שונות. הסוג השני של אזהרות, שהחל להגיע בשלב מאוחר יותר, ככל שהעליות גברו, היה ברמות המקרו, האינפלציה שתיווצר כתוצאה מהגיאות בבורסה שתביא למשבר כלכלי.

האם אפשר ללמוד מניסיון העבר?
למרות הדמיון, יש הבדלים משמעותיים בין סביבת הפעולה של עולם ההשקעות בעשור הנוכחי לזו שהייתה בעשור האחרון של המאה ה-20. ההבדל הראשון הוא שהעליות במניות הטכנולוגיה בין 1991 ל-2000, שסחפה אחריה את המדדים כולם, התבססו על החלום נטו, החברות הטכנולוגיות שהובילו את הגיאות כמעט ולא מכרו כלום והיו בהפסדי עתק ואילו ההערכות של חברות הטכנולוגיה בעשור האחרון, למרות שגם כעת החלומות הם חלק רציני מההערכה שלהן, מתבססות בעיקר על ערכים.

החברות הטכנולוגיות של היום רווחיות מאוד, עמוסות מזומן והערכים, למרות שהם גבוהים רחוקים מלהשתוות לאלו של 2000. דוגמה? סיסקו (סימול: CSCO) מלכת התשתיות אחת מחברות הטכנולוגיה הבודדות אז שהציגה הכנסות ורווחים. ב-2000 הפכה סיסקו לחברה היקרה ביותר בעולם, מעל ל 470 מיליארד שווי חברה. היא סיימה את אותה שנה עם מכירות של 18.9 מיליארד, רווח נקי של 2.7 מיליארד או 36 סנט למניה בדילול מלא והמניה הגיעה אז ל-80 דולרים. החברה, שמכירותיה היום מגיעות ל-51.9 מיליארד עם רווח נקי של 11.6 מיליארד או 2.6 דולר למניה, נסחרת היום בשווי שוק של 214 מיליארד ובמחיר מניה של כ-48.5 דולר.

ההבדל השני הוא בסביבת הפעילות של המשקיעים שהיא ההבדל המשמעותי ביותר. איש בוול סטריט של 2000 לא חלם שסביבת העבודה בוול סטריט 2019 תהיה כפי שהיא כיום. מהפכת הטכנולוגיה התקדמה, התמזגה עם כלכלת המיינסטרים ויצרה סביבת עבודה שלמשקיע שונה לחלוטין מהסביבה שהייתה בין 1991 ל-2000. העובדה שחלום "הכל מחובר עם הכל" התגשם, יצרה מצב שבו המשקיע כלוא למעשה בין שטף עצום של אינפורמציה. זה מקשה על קבלת החלטות ועל היכולת להעריך את החברה הבודדת, במיוחד הטכנולוגית לבין מה שאנחנו מכנים "תרבות כותרות" שבהגדרה מובילה לפייק ניוז ולהתמקדות בסנסציות ובאינפורמציה נגטיבית. קחו לדוגמה את שקרה בשבוע שעבר עם העקום שהתהפך, ה-Inverted yield curve.

מה שקרה בשבוע שעבר, בין ה-13 ל-14 לאוגוסט (נפילת שלושת המדדים המובילים בארה"ב בכ-3%), אירע בדיוק מאותן סיבות שקרו בהיפוך התשואות של 1998, כתוצאה משינוי בפעילות הבנק המרכזי וההשפעה של השינויים על פעילות המשקיעים. מה בדיוק קרה בשבוע שעבר? היפוך עקום זה תהליך ש"מתבשל", בתחום פערי התשואות בין אגרות החוב הקצרות והארוכות הממשלתיות.

התהליך הזה מתחיל כתוצאה משינוי הציפיות של המשקיעים בנושא מדיניות הבנק המרכזי. ההתהפכות שהביאה לזעזוע של ה-13.8 החלה להתבשל בתחילת השנה. אם תבדקו הגרפים של תשואות האגחי"ם הארוכים והקצרים תראו שתשואות אגרות החוב, הקצרות כארוכות, עלו במהלך 2018 (מחירי האגחי"ם ירדו) כאשר החל מאוקטובר 2018 משנות התשואות כיוון ומתחילות לרדת (הארוכות תחילה, באוקטובר, והקצרות הצטרפו במהלך מרץ 2019) והן יורדות עד היום.

המשקיעים חוזרים לאגרות החוב
החל מסוף 2018 - תחילת 2019 מתחילים המשקיעים לקנות אגחי"ם ואם תתבוננו בגרפים של התשואות מאז תראו בברור שהכסף הגדול יותר נכנס לאגרות הארוכות וכתוצאה הן עולות מהר יותר מהקצרות, ובהתאם התשואות יורדות מהר יותר ומרווח התשואות ביניהן הולך ונסגר עד שבמהלך יולי עוברות התשואות הקצרות את הארוכות (רואים זאת מצוין אם מניחים הגרפים זה על זה). שתי שאלות: 1. מה הביא המשקיעים להיכנס לאגחי"ם? 2. מה הוביל בעצם להיווצרות ה-Inverted yield curve?

המשקיעים, שעד סוף 2018-תחילת 2019 יצאו מהאגרות חוזרים אליהן כיוון שנראה להם שהבנק המרכזי עובר מהעלאות ריבית להורדות. הרכישות הגדולות יותר נעשות באגחי"ם ארוכי טווח ואם תוסיפו לכך משקיעים שרוכשים אגחי"ם כהגנה (Safe haven) ושגם אלו מתמקדים בעיקר האגחי"ם ל-10 שנים תבינו מדוע נוצר ה-Inverted yield curve.

התהליך הזה, של "התבשלות" והיווצרות Inverted yield curve, קרה מספר פעמים בעבר, תמיד כשנה-שנתיים לפני מיתון אבל ומעולם, עד לשבוע שעבר, המצב הזה לא גרם לזעזוע כה משמעותי במניות. למעשה מדדי המניות "התעלמו" מכל מקרי ה-Inverted yield curve בעבר. מדוע? כי למרות העובדה של העיתוי אין שום הוכחה אמפירית שההיפוך נוצר בגלל חיזוי המיתון או בגלל סיבות אחרות מהסוג שזה עתה תיארנו.

בין אם העקום המהופך אכן מנבא מיתון או שיצירתו היא תוצאה של מדיניות הבנק המרכזי הרי מה שקרה בשבוע שעבר מוכיח עד כמה השתנתה סביבת העבודה של המשקיע בעשור האחרון שפועל בתנאים בלתי אפשריים כמעט. תזכרו שעניין המיתון כבר בכותרות מזה זמן (למעשה גלי האזהרה ממיתון חוזרים מפעם לפעם מאז העליות של 2010). אין משקיע שאינו חשוף לאיומי המיתון מזה שנה לפחות ואין משקיע שמאמין במיתון מתקרב ושלא התארגן לכך.

יותר מכך, ההיפוך עצמו כבר ארע ביולי אז למה יום אחד של היפוך באוגוסט יוצר מהומה שכזו, מה קרה באוגוסט דווקא? אבל ראו מה שקורה, מתהפך העקום. המדדים יורדים ב-3% והשוק כולו מתבלגן. העובדה שלמחרת עלה השוק בעצמה מוכיחה את האבסורד שבירידות ביום הקודם ולא פחות את הקושי של המשקיע להגיע להחלטות נכונות.

לאור הדמיון בין שני העשורים עולה השאלה אם העשור הנוכחי יסתיים כמו העשור האחרון של המאה ה-20, ב"פקיעת בועה" ומיתון? אנחנו חושבים שלא. מדוע? בעיקר בשל המשך ההתקדמות של מהפכת הטכנולוגיה, בשל מצבן של החברות המובילות ובשל ההתבוננות שלנו במצב הכלכלי האמיתי בארה"ב שאינו נראה גרוע כפי שהתקשורת מנסה לשכנע.

המצב הכלכלי של ארה"ב, עמוד האש שמוביל את התקדמות המהפכה, אינו מצדיק את הפניקה הנזרעת וכך גם מלחמות הסחר שיוזם הנשיא טראמפ. סכנות יש והרבה אבל העובדות גם הן חשובות והעובדות אינן מצביעות על מיתון בארה"ב. הצריכה בעלייה, התעסוקה מלאה, השכר הממוצע בעלייה ובסוף יולי נפתחו 7.3 מיליון הצעות תעסוקה בארה"ב, שלא להזכיר העלייה החדה בביקוש למשכנתאות לאחרונה ועוד.

ומה קורה אם מלחמת הסחר תיגמר בטוב? זו גם אפשרות לא? בכלל, מתי רואי השחור צדקו לאחרונה? אז כפי שכתב לפני 22 שנים, לעבור תקופת זעזועים עם הרבה מזומן ומניות איכותיות (אנחנו מעדיפים סלים) והכי חשוב לבדוק, להתייעץ ולא להאזין לכותרות.


** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(129):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 50.
    איך יודעים מתי לחזור
    משקיען מבולבל 29/08/2019 15:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איך יודעים מתי לחזור, העליות יימשכו כי אין ברירה, אבל מתי חוזרים לבורסה ... ?
    סגור
  • 49.
    סטארבקס
    נחום 28/08/2019 00:39
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שלום מר גרינברג,תמיד תענוג לקרוא את כתבותיך.תודה. ראיתי את קרימר מראיין את מנכל סטארבקס החדש.אשמח לכתבה מזוית הראיה המלומדת שלך. אה ועוד משהו - אולי איזה כמה מילים על ראדא? נראה שמשהו טוב עובר עליה....דעתך? תודה רבה מראש
    סגור
  • סטרבקס
    שלמה גרינברג 28/08/2019 09:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אחת החברות הכי מעניינות ומומלצות להשקעה לטווח הארוך שכוחה ביכולת השיווק המופלאה שלה. בנויה ורטיקלית ועל חדשנות בסגנון מקדונלד, קוקה קולה ושכמותן. המנכ"ל ג'ונסון, שהגיע מעולם הטכנולוגיה שם עבר בהצלחה תפקידי ניהול ב IBM, מייקרוסופט וג'וניפר הוא האיש הנכון במקום הנכון. לגבי ראדא, נראה שסוף סוף יש התקדמות
    סגור
  • אלפי תודות (ל"ת)
    נחום 29/08/2019 10:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 48.
    מניית "מוח" כמעט 7 שנים אחרי fda לא מסוגלת לייצר רווח
    bway 27/08/2019 16:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האישור היה בינואר 2018 [ההכנסות ברבעון השני עלו ב-53% לקצב שיא של 5.7 מיליון דולר, אבל ההפסד הנקי עלה ל-3.5 מיליון דולר, לעומת 1.8 מיליון דולר ברבעון המקביל נועם בראל | 26/08/2019]
    סגור
  • טען עוד
  • 47.
    האפשרי שהבת תתאחד עם האמא pm mo merger
    pm קרסה אתמול 27/08/2019 07:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    Philip Morris Stock Slumped on Rumors It Might Merge With Altria By Teresa Rivas Updated Aug. 26, 2019
    סגור
  • הכול אפשרי (ל"ת)
    שלמה גרינברג 27/08/2019 11:39
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • הבטיחו ב 2007 unleash more earnings potential
    mo pm 27/08/2019 13:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    Altria to spin off Philip Morris International 29 Aug 2007 America's disenchantment with smoking has prompted the conglomerate Altria to spin off its Philip Morris International tobacco arm, which sells Marlboro cigarettes everywhere in the world except in the US. Prompted by litigation, regulation and declining sales in its home market, Altria believes it can unleash more earnings potential by hiving off the overseas operation into an independent entity.
    סגור
  • וב 2000
    שלמה גרינברג 28/08/2019 14:25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כשפיליפ נפלה ל 17 דולר הבטיחו שתוך שנה החברה נעלמת אז מה? אז הבטיחו
    סגור
  • PM מאשרים את השמועה- המניה מתרסקת
    PM 27/08/2019 16:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    Philip Morris International Inc. Confirms Discussions with Altria Group, Inc. Regarding Potential All-Stock, Merger of Equals Business Wire Business WireAugust 27, 2019
    סגור
  • 46.
    יכול לטרלל העולם מתי שבא לו..וכולם רצים מיד להרגיע אותו (ל"ת)
    איזה כיף לטראמפ 27/08/2019 07:32
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • הוא אומלל. יש לו הכל ואין לו למעשה כלום ושום דבר. (ל"ת)
    איזה כייף לו? 27/08/2019 18:33
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • סוחר במניות שלו לפני פרסום תגובותיו להסכמי הסחר עם סין (ל"ת)
    מטרלל ומתעשר 27/08/2019 16:04
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • תוכל לתת דוגמה למניה שלו? (ל"ת)
    שלמה גרינברג 28/08/2019 09:33
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • אבל אפשר לתת דוגמאות למניה "שלך"!! (ל"ת)
    דמבו 28/08/2019 17:59
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 45.
    אחד מעמיתך טוען שבספטמבר יצאו מהשוק 300 מיליארד דולר, ו
    שאלה לשלמה 26/08/2019 21:05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ולכן צפויה ירידה דרמאטית (=אלא אם הפד יתערב, מה שהוא לא מתכוון עדין). האם אתה מסכים להערכה זאת?
    סגור
  • אין שום קשר בין פעילות הפד בתחום הספיגה
    שלמה גרינברג 27/08/2019 11:40
    הגב לתגובה זו
    2 0
    למצב המניות
    סגור
  • בקרוב יעופו החוצה רק בארה"ב 3 טריליון דולר כהתחלה>
    הרב הידען והמומחה 26/08/2019 21:26
    הגב לתגובה זו
    1 1
    הכוונה מכל הבורסות הנסחרות בארה"ב והכוונה רק למניות כרגע!!!!
    סגור
  • וואו!!! (ל"ת)
    שלמה גרינברג 27/08/2019 11:41
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • מוכרחה לשאול פעם אחת..מה הנביחה הזאת וואו?לא מתאים לך (ל"ת)
    לשלמה 27/08/2019 18:35
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • זו אינה "נביחה"
    שלמה גרינברג 28/08/2019 09:36
    הגב לתגובה זו
    1 0
    זו תגובה מקובלת בארה"ב להצהרה שאין מאחוריה מאומה
    סגור
  • כמדומני שחברת CMT תוחרג מהעניין (ל"ת)
    יוסי 27/08/2019 13:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 44.
    1.2 טריליון דולר (הגרעון השנתי כול שנה 2020-2029)
    יש מדפסת 26/08/2019 10:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כאשר ב 2019 הוא יהיה טריליון דולר. CBO expects deficit to grow more than projected, warns that tariff hikes could harm growth PUBLISHED WED, AUG 21 2019 The U.S. budget deficit is expected to hit $960 billion in 2019, and average a whopping $1.2 trillion per year between 2020 and 2029, according to the CBO’s look ahead at the U.S. budget and economic outlook over the next decade.
    סגור
  • הצביעות של הרפובליקאים
    צביעות 26/08/2019 12:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שכשהדמוקרטים בשילטון הם מדברים יום וליל על בעית הגרעון וכשהם חוזרים לשלטון אין להם שום בעיה להכנס לגרעונות חסרי תקדים - וזה לא בתקופה של מלחמות ברחבי העולם או מיתון כלכלי.
    סגור
  • פוליטיקאים אינם צבועים
    לרון 26/08/2019 22:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הם פשוט רוצים להבחר ותגובותיהם בהתאם,מי שלא יכול לחיות עם "הסרחון" הפוליטי שלא יהיה שם!
    סגור
  • 2019 United States federal budget
    טרוף 27/08/2019 15:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הוצאות 4.4 טריליון דולר, הכנסות 3.4 טריליון, גרעון 1 טריליון - הגרעון הוא 22 אחוז מההוצאות בשנת 2019. 2019 United States federal budget Total revenue $3.422 trillion Total expenditures $4.407 trillion
    סגור
  • 43.
    כתבנו רבות חבל חבל...שאלת מה ולמה חבל??? :>>>>>>>>>>
    פרופ' איצ100 לשלומו 25/08/2019 09:45
    הגב לתגובה זו
    2 4
    קבל את המשך תחילת הסוף שעימנו ואחריתו האמיתית והעמוקה מי ישורנה...זה ממש לא כמה ימים של ירידות יוצרים מאומה..וזה ממש לא האבסורד שבירידות ובטח לא המהפכה התעשייתית והמילים והכתבות הנפלאות(על אמת)שבאות להגן על תהליכים נוראיים שהעולם עובר ועוד בתקופת נשיא אהוד על ידכם שהוא שרץ אמיתי ומחריב עולמות. שא ברכות ובריאות.
    סגור
  • הופיעה כאן לאחרונה גליה......ומפזרת....
    מירי 25/08/2019 21:24
    הגב לתגובה זו
    1 2
    ארס ורוע לכל כיוון אפשרי. בי היא פגעה לאחרונה בצורה מבישה ועלובה. פיתחתי אלרגיה אליה ואני מבינה מאין באה ומה מבלבלת המוח ומעליבה (אותי)אני לא מתפלאת שהיא מייצגת לגרינברג כי לדעתי רוצה ממנו ידע ותמיכה מה שאין בידו לתת לה. אם תמשיך בזנותה ארה אותה בפי שעלול לרסק את בהמיותה אפילו.
    סגור
  • האמת מירי, או איזה שם שתבחר/י
    שלמה גרינברג 26/08/2019 09:57
    הגב לתגובה זו
    5 1
    איני יודע מיהי גליה והיא לא מייצגת אותי אבל הפה שלך, מזוהם תשתדלי להימנע מלכתוב ואגב, אם את חושבת שאין ביכולתי לעזור מדוע את נמצאת כאן?
    סגור
  • כדי לאשר את דברי חבקוק על בזיונותיך ושקריך איש רע (ל"ת)
    מירי 26/08/2019 14:26
    הגב לתגובה זו
    1 3
    סגור
  • ראה כמה אתה גמדון
    מירי לגרינברג 27/08/2019 11:08
    הגב לתגובה זו
    0 1
    כתבתי אין בידו לתת לה..והתכוונתי שגם אם תשובה בידך הרי אינך היועץ הפרטי שלה ובטח לא כאן..וכאן התנפלת עלי כהרגלך בטעויות לכולם בקודש וקישקשת על פה מזוהם ולמה אני קוראת כאן כי הבנת שאמרתי שאינך מבין ואינך מסוגל לענות..אך רוע ליבך וקטנותך לא מניחות לך סבא'לה..התאושש לפני שתתבגר ואז תושלח כמו בטבע שהחיות הזקנות מוטלות לצד. הבנת שלמה?
    סגור
  • אני 1.90 מטר גובה מותק
    שלמה גרינברג 27/08/2019 14:55
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ולא אני כתבתי "אם תמשיך בזנותה"
    סגור
  • הטרול חזר לצערנו. (ל"ת)
    גליה 25/08/2019 14:18
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • מה את עיוורת? שלמה כאן למזלנו כל הזמן. (ל"ת)
    אסי לגליה 25/08/2019 20:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 42.
    מחירי הסחורות הנכסים והשכר ישפיעו בעתיד על אורך המיתון (ל"ת)
    שור 24/08/2019 22:00
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 41.
    בכל מחזור של צמיחה עולמית יש גם מיתון האטה ונסיגה.
    רשרש 24/08/2019 21:57
    הגב לתגובה זו
    2 1
    במשך חיי הארוכים פגשתי המון מחזורים של עליות וירידות בכל מיני צורות וסוגים .אז אם יגיע מיתון שיגיע.
    סגור
  • רשרש שימשיכו להיות לך חיים ארוכים
    גלבר 25/08/2019 08:38
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תהיה בריא ומאושר
    סגור
  • 40.
    שלמה למה באמת אתה מעדיף סלים מאשר מניות טובות? (ל"ת)
    אורי 24/08/2019 21:17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • הוא הסביר שגם במניות "טובות" אתה יכול לחטוף תנודתיות
    אין טובות 25/08/2019 08:42
    הגב לתגובה זו
    3 0
    תנודתיות מטורפת בגלל תרבות הכותרות. תראה את nvda שנמצאת היום 45 אחוז מתחת לשיא שהייתה בו בסוף שנת 2018 (גם עלתה יותר מידי בגלל תרבות הכותרות - וירדה עם המשבר במטבעות הקריפטו - כותרות כאמור )
    סגור
  • נשמע הגיוני! (ל"ת)
    אורי 25/08/2019 22:22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • בגלל שהיום קשה למצוא מניה מנצחת
    רמי 25/08/2019 08:40
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אתה באמת יודע מי החברה שתנצח ותוציא רכב אוטונומי ראשונה?אתה יודע מי תמציא תרופה לסרטן ? וכו' השקעת בנייר x ופתאום נכשלה ירדת 40% ביום ולך תחזיר אותם..
    סגור
  • מניה "מנצחת"
    לרון 26/08/2019 22:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ידועה רק בדיעבד,ואז משקיעים בה עוד ועוד עד שהיא מתרסקת!
    סגור
  • נשמע הגיוני,תודה (ל"ת)
    אורי 25/08/2019 22:22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 39.
    תקופת זעזועים עם הרבה מזומן
    פנסיונרית 24/08/2019 20:19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    השאלה איזה מזומן , שקל ? דולרים ? אירו ?
    סגור
  • עדיף $ אבל אל תלכי תמירי עכשיו (ל"ת)
    סו אלן 25/08/2019 08:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 38.
    הרצון של טראמפ לתת נוק אאוט לסין, עלול לחזור כבומרנג
    טראמפ מטרלל העולם 24/08/2019 18:44
    הגב לתגובה זו
    0 4
    נראה שיש הצדקות לחלק מהטענות של טראמפ (=וחלקן מדומיינות), ועלולות לגרור ארה"ב למלחמה ביותר מידי "אויבים" בו זמנית. לאישיות של טראמפ ולגישתו האגרסיבית עלולה להיות השפעה משמעותית (=כי בכלכלה יש גם מרכיב פסיכולוגי)
    סגור
  • נכון. צודק (ל"ת)
    כספי 25/08/2019 08:42
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 37.
    כתבה פשטנית למדי
    ג 24/08/2019 16:36
    הגב לתגובה זו
    6 3
    קודם כל אתה מביא את סיסקו כדוגמא. לא רציני. לא חסרות דוגמאות לחברות חלום שחיות על גיוסים ושורפות טון מזומן. טסלה למשל. אוטוטו we work לפי שווי 50 מיליארד ששורפת מליארד בשנה. ועוד. סיסקו מזמן לא מובילה בשוק המניות בניגוד לשנים עברו. מעבר לזה אתה מתעלם מאיך השוק הגיע לאן שהגיע כיום. לא בגלל פעילות אמיתית אלא הרצת מניות בחסות הפד והבנקים המרכזיים. ריבית אפס. טריליוני דולרים שהוזרמו. רכישות עצמיות מסיביות של חברות וחוב עולמי טופח בכל מקום ומכל סוג. ערכים כלכליים?? ממש לא. אנשים גרידיים. 10 שנים של עליות מטורפות. את ה 8000 חצינו כאילו כלום. מגרדים 3000 ב s&p ועוד. המפילה תגיע ואני מקווה שתכאיב מספיק להרבה.
    סגור
  • אתה טועה וממציא עובדות.
    טמיר 25/08/2019 08:44
    הגב לתגובה זו
    4 1
    החברות מציגות כבר עשור של שיאי רווחים והכנסות והכלכלה בשיפור וגדילה מהיציאה מהמשבר
    סגור
  • לאמיר אתה קשקשן ובלבלן מוח ולא מבין עניין (ל"ת)
    גיבור 25/08/2019 21:41
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 36.
    פשוט ביותר
    יוסי 24/08/2019 16:03
    הגב לתגובה זו
    2 4
    אין כל אפשרות להבין את השוק מפני שבבית הלבן יושב משוגע. כל יום שבו המטורף הזה מצייץ בטוויטר מטלטל את תיק המניות שלי למעלה או למטה, בלי שום קשר למציאות הכלכלית...
    סגור
  • 35.
    ברקשייר לעומת סל s
    גדי 24/08/2019 14:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלום שלמה ותודה על הכתבה.האם לדעתך מניית ברקשייר דפנסיבית יותר מהס אנ פיי500 ? ב2008 הspyצנח כ50% וברקשייר כ27%. האם לעומת הspy, ברקשייר נחשבת סולידית יותר? תודה
    סגור
  • עזוב את משבר 2008 אין קשר
    אין קשר 25/08/2019 08:47
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בשנת 2008 sp500 היה מפוצץ במניות פיננסים ונדלן שהתרסקו במשבר - זה לא המצב היום. באפט בן 88 - מה יהיה עם מחיר המניה אחרי לכתו ? יש כאן סיכון מטורף של חשיפה למניה בודדת.
    סגור
  • לדעתי המגיב צודק. מניה טובה אבל
    סילבן 25/08/2019 11:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לקנות אחריי הירידות שיהיו שבאפט ומאנגר ...
    סגור
  • 34.
    לשלמה היקר
    יובל 24/08/2019 14:20
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אינני חושב שאתה צודק למרות נימוקיך שתמיד נשענים על משהו כולל ידע רב. הטכנולוגיות התמזגו גם בעבר לכלכלה הריאלית. ובראיה לאחור המיזוג הזה לעולם לא היה מושלם. להבדיל ממך אני חושב שהעליות בעשור האחרון נולדו רק בגלל עיוות מוניטרי ופיסקלי בדמות רובית אפסית הדפסות כסף חינם וחובות אדירים שלעולם לא יוחזרו ובודאות די גדולה רק ימשיכו לתפוח. אחת התופעות הכי הזויות הן הביי בק. שלדעתי בעתיד ייכתבו ספרים על מה שקרה בעשור הזה וכיצד נתנו לזה לקרות עד הבום הגדול שיבוא
    סגור
  • 33.
    שלמה היקר נשמח לכתבה מקיפה אודות מלחמת הסחר והשלכותיה (ל"ת)
    מיקי 24/08/2019 13:59
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 32.
    הכל בגלל הדולר
    הנביא 24/08/2019 12:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תרגילים פיננסיים כדי להעלות את הדולר, ובכל זאת לא לגרום לתיקון מתמשך. נראה כמה זמן ייקח כל התרגיל... בזך הכל, לא מפילים בכוח בורסה.
    סגור
  • דולר נמוך דווקא טוב לארהב
    גזיאל 25/08/2019 08:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אז ... כל התורה שלך לא שווה כלום טוקבקיסט, לך ולמד
    סגור
  • 31.
    שלמה, האם מחירי המניות של החברות התנתקו משמעותית מערכן
    אלי 24/08/2019 11:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכלכלי גם לאחר שמוסיפים את פרמיית החלומות? תשובה כזו חיובית או שלילית יכולה להרגיע את המשקיעים .
    סגור
  • 30.
    ועוד כתבה על כך שהפעם זה שונה ..
    Ben 24/08/2019 11:11
    הגב לתגובה זו
    9 4
    על פי ניסיון העבר המסקנה המתבקשת גם הפעם - כמו בכול הפעמים הקדומות בהן הפוך התשואה התהפך - היא כי המיתון יגיע לארה"ב וזאת עד לסוף שנה הבאה. לעקום התשואה (10-2) יש 100% הצלחה כך שעד שלא יוכח אחרת הרי שאין כל בסיס לטענה כזאת או אחרת שהפעם זה שונה... זה לא
    סגור
  • רק תיקון קטן
    שלמה גרינברג 25/08/2019 11:30
    הגב לתגובה זו
    4 0
    לעקום אין % 100 הצלחה
    סגור
  • סביר שגם בהפוכים הקודמים נאמר למשקיעים שהפעם זה שונה
    אלי 24/08/2019 11:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    והמיתון הגיע בכל זאת.
    סגור
  • 29.
    עכשיו אני בטוח שיהיה מיתון (ל"ת)
    עוד קורא 24/08/2019 09:37
    הגב לתגובה זו
    4 4
    סגור
  • תרגעו
    רבותי 26/08/2019 12:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    על מיתון ידוע תמיד בדעבד,ובד"כ כשמדובר על האטה או מיתון עתידי הענין כבר מצוי באותה נקודת שיח.
    סגור
  • 28.
    טראמפ חושב
    לקח קנאביס? 24/08/2019 03:47
    הגב לתגובה זו
    2 1
    שהורדת ריבית תציל את ארה"ב מהשפעות מלחמת הסחר?פיחות לא יותר אפקטיבי?זה גם יביא לפיחות המיוחל?אצלנו והדולר יהיה ב 4ש"ח!
    סגור
  • הוא עושה
    טראמפ לא חושב 24/08/2019 11:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    טראמפ חייב הרבה כסף ולכן ריבית נמוכה טובה בשבילו
    סגור
  • 27.
    של טראמפ
    הדחה 24/08/2019 03:38
    הגב לתגובה זו
    0 4
    והכל נרגע לפחות חלקית הלא כן?
    סגור
  • 26.
    האם הנך חושב
    שאלה 24/08/2019 03:29
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מר גרינברג שמלחמת החרמות והמכסים שתמצה את עצמה בשלב כלשהו תיפסק לפחות חלקית עקב בדלנות וצמצום הגלובליזציה?
    סגור
  • 25.
    שלמה אוחז בדעות של יועצי הנשיא טראמפ (ל"ת)
    כותב 24/08/2019 00:43
    הגב לתגובה זו
    5 4
    סגור
  • 24.
    ואפוא כל ההקלות המוניטריות והדפסת הכספים משתלבות בכתבה
    כותב 23/08/2019 23:52
    הגב לתגובה זו
    1 0
    האופטימית. מעניין שכל העולם במערבולת הניסוי(הבלופ) הגדול
    סגור
  • 23.
    למה יום אחד של היפוך יוצר מאומה..?למחרת הוכח האבסורד..ח
    היי במבו 23/08/2019 23:07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חחחחח האיש באמת סופרמן או....לא נעים..!!!!!!! שלמה די בבקשהעם המהפכה התעשייתית וחירטוטים. אפל תעלם.
    סגור
  • מסכים עם כול מילה (ל"ת)
    שלמה גרינברג 25/08/2019 11:31
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 22.
    מרתק, שלמה.
    רז 23/08/2019 23:00
    הגב לתגובה זו
    2 0
    /
    סגור
  • 21.
    פער הסחר גדל לטובת סין, הצרכן האמריקאי משלם יותר
    האם טראמפ נכשל? 23/08/2019 17:28
    הגב לתגובה זו
    3 4
    ברור שהמאבק לא יגמר מהר, אבל הכיוון לא מצביע על ניצחון של טראמפ. מספר התיירים הסינים ירד דרמאטית (=וגם הקניות שלהם בארה"ב).
    סגור
  • התירות הסינית אינה מהווה משקל "במשחק" הזה (ל"ת)
    שלמה גרינברג 24/08/2019 09:39
    הגב לתגובה זו
    5 1
    סגור
  • 20.
    הכתבה
    סלבה 23/08/2019 16:29
    הגב לתגובה זו
    5 0
    תודה רבה, מעשיר מאוד
    סגור
  • 19.
    שליימה...
    יוסי חבקוק 23/08/2019 14:29
    הגב לתגובה זו
    23 17
    שליימה....אתה השלמה ארצי של כתבי הכלכלה...ממש הוגה דעות. מה שיפה אצלך שאתה תמיד מוגן. בכל הפרשנויות שלך אתה מזהיר שהשוק ירד, מעריך שהשוק יעלה... מלך! תמיד תוכל לומר- אמרתי לכם! אתה קולט ששרפתי 11 דקות לקרוא את ערימת השטויות שכתבת (הפסקתי באמצע, מודה)? בקיצור, תניח לנו. לקחת מאמרים מכל מני מקומות זה גם אני יודע. עוד לא שמעתי על מישהו שמבין ויודע לנתח את כל התעשיות והמגזרים. אולי באפט, אבל אתה לא באפט, נכון? אחרת לא היית כותב כאן.
    סגור
  • אף אחד לא כופה עליך לקרוא (ל"ת)
    משה 29/08/2019 17:31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • האמת חבקוק? אני שמח שהפסקת באמצע ומקווה שלא תחזור שוב
    שלמה גרינברג 24/08/2019 09:40
    הגב לתגובה זו
    11 15
    כמנהגך
    סגור
  • חייב להגיד או לעשות משהו רע הוא לא ירדן אחרת (ל"ת)
    השלמה 25/08/2019 21:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • "האמת חבקוק?"....לא..ממש לא!את השקר כרגיל..והחוסר ידע:
    לשלמה ממעריץ אלמוני 24/08/2019 13:13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    והגידופים וההשמצות והרוע והעוולות והשטחיות והרמייה והעתקה והניבזות..ויש עוד רבים אבל אין לי כוח..ולנצח את הרוע לוקח לי חצי שנייה שלמה יקיר המחנה הימני משמאל
    סגור
  • שלמה מזהיר ממימוש זה הכל.
    גיל 24/08/2019 11:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם אתה לטווח ארוך של שנים תביר חברה לפני דרך והנהלה וביצועים.מי שלא נכנס עד עכשיו יכול לנסות עוד 3-5 אחוז למטה. מי שבפנים אין מה לגעת.לא ניתן לתזמן.מעבר לכל שלמה באמת מתייחס למספר מצומצם של חברות.ללא יכולת ניתוח עצמאית!!!
    סגור
  • תטפל בעצמך, לא בריא לקנא.
    דגן 24/08/2019 08:22
    הגב לתגובה זו
    5 2
    .
    סגור
  • הוא מחזיק מעצמו לא בצדק רב ומתעלל בעמך קוראיו. (ל"ת)
    לחברות המשך 23/08/2019 21:00
    הגב לתגובה זו
    6 5
    סגור
  • תותח על אתה. דברים ישר ולעניין לבטן הרכה..והרוטטת.. (ל"ת)
    יוסי חבקוק היקר 23/08/2019 20:56
    הגב לתגובה זו
    5 2
    סגור
  • תרצה...תאכל, לא תרצה...לא תאכל
    מה הקשר לבאפט? 23/08/2019 17:31
    הגב לתגובה זו
    17 3
    לשלמה יש את הידע והדעות שלו, ואתה לא חייב לקבל אותן. הוא לא מייעץ לך להשקיע, אלא מנתח הנתונים לפני מיטב הבנתו. על מה הביקורת או המרירות?...הרי אין לו אינטרס כזה או אחר
    סגור
  • 18.
    מדד מנהלי הרכש
    מכאל 23/08/2019 14:12
    הגב לתגובה זו
    10 1
    אתמול פורסם כי מדד מנהלי הרכש ירד מתחת ל50.האם זה לא סימן למיתון?
    סגור
  • אז מפיטום!! מפיטום!! (ל"ת)
    אם שלמה יענה 23/08/2019 16:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • זה אחד מהסימנים
    שלמה גרינברג 23/08/2019 15:33
    הגב לתגובה זו
    7 0
    אבל צריך להמתין לעוד חודשיים-שלושה של ירידות
    סגור
  • 17.
    אחד ויחיד
    אנליסט 23/08/2019 13:42
    הגב לתגובה זו
    15 4
    כבר 20 שנה שאני קורא את הכתבות שלך אתה מספר 1 תודה ושבת שלום
    סגור
  • 16.
    היא גם פסיכולוגיה
    כלכלה 23/08/2019 11:03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ולכן דיסאינפורמציה בעבר ופייק נ. היום,גרינספן היה אלוף בכך ואמר שאינו בסדר אם הבינו את מה שאמר,"אספת הנגידים החשובה" גם היא בלון ניסוי כי למעשה אין הרבה שניתן לעשוץ!כתבה משובחת
    סגור
  • 15.
    מגזר הבריאות בארהב
    יורם 23/08/2019 10:50
    הגב לתגובה זו
    2 0
    שלמה שלום ותודה על הכתבה.לא מעט חברות משמעותיות במגזר הבריאות ירדו באופן די משמעותי השנהbiib, pfe,uthr, abbv ועוד אחרותמה דעתך על הסקטור? האם בטווח בינוני וארוך הוא מעניין לרכישה בסביבת המחירים הנוכחית ? תודה רבה
    סגור
  • לדעתי זה אחד הסקטורים המעניינים ביותר (ל"ת)
    שלמה גרינברג 23/08/2019 15:34
    הגב לתגובה זו
    6 1
    סגור
  • רק זהירות
    לרון 23/08/2019 17:13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא הכל מקשה אחת לא ניתן להשוות לדוגמא את pfe ל abbv רמות סיכון לגמרי אחרות.
    סגור
  • לציוד רפואי , לדעתי טמון שם פוטנציאל אדיר (ל"ת)
    אישית עברתי בסקטור 24/08/2019 13:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • לעת הזו
    הטובה כנראה 26/08/2019 22:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    abt
    סגור
  • עוד כתבה מינואר השנה
    בריאות 23/08/2019 15:27
    הגב לתגובה זו
    2 0
    המלחמה בסרטן מתחילה להדליק את וול סטריט. אז איך משקיעים? למרות ההתקדמות הרפואית נזקי המחלה גדלים בהתמדה וחברות הפועלות בתחום המלחמה בסרטן מהוות יעד לעסקאות M&A עם פרמיות שמנות לבעלי המניות שלמה גרינברג | 12/01/2019 00:30
    סגור
  • הייתה כתבה לפני שבועיים - גגל לכתבה
    סקטור הבריאות 23/08/2019 15:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מיזוג מיילן פייזר - וולמארטיזציה של סקטור הבריאות. ומה עם טבע? למרות כל הבעיות שמלוות אותו ,הסקטור הגנרי ימשיך לצמוח ולהתרחב כי כרגע אין לו תחליף. למה פייזר נכנסה לתחום, מדוע הבחירה במיילן, מה משמעות הסיפור מבחינת טבע ואיך משקיעים נכון בתחום - שלמה גרינברג מספק תשובות שלמה גרינברג | 10/08/2019 06:58
    סגור
  • 14.
    שלמה דעתך על השוק היפני ? תודה רבה (ל"ת)
    עמי 23/08/2019 10:47
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • מתמקד באמריקאי, יש מומחים ליפן לא אני (ל"ת)
    שלמה גרינברג 24/08/2019 09:41
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 13.
    תודה שלמה מאמר מאוד מעניין הייתי רוצה להוסיף
    יבגני 23/08/2019 09:02
    הגב לתגובה זו
    4 1
    היבוא של ארה"ב הוא גדול מאוד ולכן בעיות בכלכלה העולמים פחות משפיעים על ארה"ב ולהיפך בעיות בארה"ב משפיעות על העולם כי היא קונה את המוצרים והסחורות ומניע את הכלכלה העולמית.מה שפחות קורה זה שהעולם משפיע על ארה"ב אבל פחות.ארה"ב היא כוח כלכלי ענק שמיבא כמויות אדירות של סחורות ומוצרים מכל העולם, חלק מהסיבה של טראמפ במלחמת הסחר לנסות להגדיל גם את היצוא ע"י הקטנת המכסים של המדינות על המוצרים האמריקאים.כדי לאזן את היבוא והיצוא וליצור עוד צמיחה.השוק הפני של ארה"ב הוא גם ענק ובתוכה יש אי כלכלה עצום שיכול להזין את עצמו מעולה בנוסף לכלכלה הגלובלית מה שמעניק לארה"ב חסינות מסוימת ממה שקורה בעולם.לסיכום הכלכלה בארה"ב לא תלויה ביצוא שלה אלה זה רק יכול לשפר אותה עוד.
    סגור
  • צודק (ל"ת)
    שלמה גרינברג 23/08/2019 15:35
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • אוסיף טראמפ במלכוד שלא מאפשר לפתור את מלחמת הסחר עם סין
    מלכוד מהסרטים 23/08/2019 15:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ברגע שהוא פותר את מלחמת הסחר (מגיע להסכם עם סין) - לנגיד האמריקאי יהיה פחות תמריץ להוריד ריבית (ולך תדע אולי השווקים יתרסקו בגלל שזה יתפרש שלא יהיו בקרוב עוד הורדות ריבית)
    סגור
  • איני מבין ההיגיון בדבריך
    שלמה גרינברג 24/08/2019 09:44
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הרי אם "לנגיד האמריקאי יהיה פחות תמריץ להוריד ריבית " זה אומר שהכלכלה חזקה . מדוע שהשווקים יתרסקו?
    סגור
  • מחיה השפה העברית
    גרינברג 25/08/2019 19:03
    הגב לתגובה זו
    0 1
    השמיד את המילה "את" אינה קיימת יותר"איני מבין 0 ההיגיון בדבריך" אליעזר בן יהודה מתהפך בקיברו!
    סגור
  • עזוב שלמה, אם הוא אמר שטראמפ במלכוד - ראה זאת כסגור.
    דגן 24/08/2019 20:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    .
    סגור
  • טרמפ במלכוד כי הוא משתמש בסין לקבל הורדת ריבית
    מלכוד מהסרטים 25/08/2019 08:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מבחינתו הורדת ריבית זה חזות הכול וזה מה שיבטיח שהשווקים יעלו ויעלו.
    סגור
  • 12.
    תודה רבה
    אוליבר 23/08/2019 05:35
    הגב לתגובה זו
    5 0
    ניתוח מושלם. קורא בשקיקה את המאמרים שלך. תודה רבה!!
    סגור
  • 11.
    תודה שלמה
    אבנר 23/08/2019 00:13
    הגב לתגובה זו
    5 0
    מאמר מעולה. תודה רבה. אני מסכים עם כל מה שאומר, אבל החשש הכי גדול שלי שכל תרבות הכותרות הזה בסופו של דבר תהיה "חשיבה שיוצרת מציאות" - ראינו את זה גם בספטמבר האחרון - ירידות חדות בבורסה פותחות מהדורות חדשות, הצופה (הצרכן) נבהל, אומר לעצמו "כנראה שאנחנו מתקרבים למיתון, לכן עליי להפסיק לצרוך", וזה בעצם מה שמוביל בסופו של דבר להתרחשות האמיתית של המיתון. בדיוק עכשיו עומד לצאת ספר חדש של זוכה פרס הנובל בכלכלה רוברט שילר בשם: Narrative Economics: How Stories Go Viral and Drive Major Economic Events. הספר מדבר על איך שהפסיכולוגיה משפיעה בסופו של דבר יותר מכל נתון כלכלי אמיתי, ובסופו של דבר גורמת לשיבושים כלכליים.
    סגור
  • צודק, אבל....
    לאוניד 23/08/2019 23:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מסכים עם הכתוב. אבל יש פער רציני בין "הפחד" הפסיכולוגי של המשקיע מהמיתון המתקרב לבין הצריכה שלו כצרכן (בסוף זה אותם האנשים). כלומר בזמן שהוא פוחד ממיתון בפועל הוא עדיין חולם על מכונית חדשה והולך וקונה אותה, ועל Gadget חדש... והפער הזה, ב - long run מנצח. כי הכלכלה הריאלית מבוססת צריכה בפועל.
    סגור
  • נכון אבל דווקא הצריכה ממשיכה לצמוח
    שלמה גרינברג 23/08/2019 15:36
    הגב לתגובה זו
    4 0
    ראה רשתות הקמעונות ורמות הצריכה
    סגור
  • 10.
    העקום התהפך 3 פעמים מאז יום רביעי שעבר, שזה סופר נדיר
    תוספת קטנה 23/08/2019 00:01
    הגב לתגובה זו
    3 1
    ומדד מנהלי הרכש בתחום הייצור התכווץ (=פחות מ-50 נקודות) , וזה הפעם הראשונה מאז 2009. האי וודאות גרמה לכל גאוני הכלכלה, בראשות סטנלי פישר להיפגש כדי לחפש דרך להחזיר הוודאות והיציבות לשוק
    סגור
  • שום דבר לא יעזור לארצות הברית הזחוחה..זמנה עבר!! (ל"ת)
    פרופסור וגנרל 23/08/2019 16:16
    הגב לתגובה זו
    1 5
    סגור
  • גם גנרל וגם פרופסור?? תוכל גם לנמק? (ל"ת)
    שלמה גרינברג 24/08/2019 09:45
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • זה לא סופר נדיר לתקופות קצרות
    שלמה גרינברג 23/08/2019 15:38
    הגב לתגובה זו
    4 0
    ולא ברור מהן הסיבות האמיתיות להיפוך. לי נראה שזה יותר כמו שהסברתי אבל נצטרך להמתין ולראות. "נאוני הכלכלה לא נפגשים במטרה זו אלא לפגישה שנתית קבועה
    סגור
  • 9.
    האם למכור ולשבת עם המזומן בצד כמו שסת קלארמן אמר
    שאלת השאלות 22/08/2019 23:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    (או לשבת על מניות ערך)...או שלהיות אופטימי וללכת עם מדד ה- S&P
    סגור
  • 8.
    הפער בסחר עובד לטובת סין, החוב עלה בסכום עתק, ולא נראה
    מאמר מעולה שלמה 22/08/2019 23:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ולא נראה שבהורדת המס של טראמפ הוכיחה את עצמה נכון להיום. בגלל מלחמת הסחר העלות של מוצרים עולה הרבה כסף לצרכן האמריקאי
    סגור
  • 7.
    הפער בסחר עובד לטובת סין, החוב עלה בסכום עתק, ולא נראה
    מאמר מעולה שלמה 22/08/2019 23:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ולא נראה שבהורדת המס של טראמפ הוכיחה את עצמה נכון להיום. בגלל מלחמת הסחר העלות של מוצרים עולה הרבה כסף לצרכן האמריקאי
    סגור
  • 6.
    שלמה תודה רבה. לפני שכל המתלהמים
    גולן 22/08/2019 22:02
    הגב לתגובה זו
    7 1
    יגיבו. אתה אלוף.
    סגור
  • מה אתה מנסה לבטלם או להקדימם? אז יגיעו אחריו חלקם ....
    לגולן 23/08/2019 12:41
    הגב לתגובה זו
    2 2
    אולי בצדק. חשבת על זה גולן הקטן.
    סגור
  • 5.
    תגובה למאמר
    מביט מהצד 22/08/2019 20:35
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הי שלומה, בכתבה מוצג הצב בארה"ב על בסיס נתונים שמפורסמים וע"פ מצב זה אתה מניח שהמצב ימשיך להיות טוב, הבעיה לדעתי היא ההסתכלות רק על ארה"ב ולא על שאר העולם, לדעתי אין שום כלכלה בעולם שיכולה להיות אי מבודד של מושפע ממה שקורה מסביבו, תקן אותי אם לדעתך אני טועה. חוץ מזה כתבה מעניינת ומעמיקה.
    סגור
  • הכלכלה של ארה"ב משפיע על על העולם
    טראמפ 23/08/2019 08:59
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מה שפחות קורה זה שהעולם משפיע על ארה"ב אבל פחות.ארה"ב היא כוח כלכלי ענק שמיבא כמויות אדירות של סחורות ומוצרים מכל העולם, חלק מהסיבה של טראמפ במלחמת הסחר לנסות להגדיל גם את היצוא ע"י הקטנת המכסים של המדינות על המוצרים האמריקאים.כדי לאזן את היבוא והיצוא וליצור עוד צמיחה.השוק הפני של ארה"ב הוא גם ענק ובתוכה יש אי כלכלה עצום שיכול להזין את עצמו מעולה בנוסף לכלכלה הגלובלית מה שמעניק לארה"ב חסינות מסוימת ממה שקורה בעולם.לסיכום הכלכלה בארה"ב לא תלויה ביצוא שלה אלה זה רק יכול לשפר אותה עוד.
    סגור
  • 4.
    מדד מנהלי הרכש
    משקיע 22/08/2019 18:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בארה"ב לראשונה מאז 2019 מתחת לרףף ה-50 נק', אבל לא לדאוג חחחחח, שלמה גרינברג טוען שהכל טוב
    סגור
  • 3.
    תודה שלמה.
    תודה שלמה. 22/08/2019 17:32
    הגב לתגובה זו
    8 0
    מאיר עיניים ומרחיב הדעת.
    סגור
  • 2.
    בבקשה טור על ge
    ירון 22/08/2019 17:24
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מאוד מעניין מה שקורה בתקופה האחרונה בתודה מראש
    סגור
  • יגיע משתתבהר התמונה
    שלמה גרינברג 23/08/2019 15:41
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הספור האחרון של Harry Markopolos הוסיף לבלבול אבל גם זה צריך להתבהר. נמתין ונראה
    סגור
  • 1.
    חחח משעשע
    קונספרציה 22/08/2019 17:09
    הגב לתגובה זו
    9 7
    כל העולם מדבר על כך שעקומת האג"ח משמעותית לשוק, אבל רק שלמה גרינברג טוען שלא..
    סגור
  • "כול העולם"? תבדוק העובדות בבקשה (ל"ת)
    שלמה גרינברג 23/08/2019 15:42
    הגב לתגובה זו
    7 2
    סגור
  • יש לך בעיות בהבנת הנקרא. (ל"ת)
    איחטיאנדר 23/08/2019 09:20
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות