מניות דיבידנדים - האם זה הזמן לקנות?

מהו מדד ה-PMI, האם הוא מרמז לגבי כיוון שוק המניות, האם זה הזמן להיכנס לשוק המניות, או כפי שהדגשתי בעבר - כדאי להצטייד במזומנים; ומה היתרונות של מניות דיבידנדים בתקופה כזו?

 | 

בקושי התחיל  החודש ואוקטובר האיום כבר עומד בציפיות וזו רק ההתחלה. השבוע נוסף לארסנל חוזי השחורות מדד מנהלי הרכש בתעשייה האמריקאית, ה-PMI, שהיה הנמוך ביותר מזה 9 שנים. ביחס לאינדיקטור "העקום המתהפך" זה הרבה יותר רציני אבל גם הוא, "כמתהפך" וכול שאר האינדיקטורים שמשמשים לניבוי מיתון או גאות מקורו בצפיות אנוש שיכולות להעלם באותה מהירות בה הגיעו ונגיע לכך בהמשך.

מדד ה-PMI והאם הוא באמת חשוב? 
ה-PMI מורכב מ-5 אינדיקטורים: הזמנות חדשות, רמות המלאים, רמת הייצור, משלוחי ספקים וסביבת התעסוקה בתעשייה, שאת כולם  מחשבים קנייני המפעל בהתאם למצב בעתיד בהסתמך על מה שהם רואים/ מעריכים היום. הילולת הנכאים סביב ירידת המדד הזה מפליאה משהו לאור העובדה ש"סיבובים" מסוג זה, כולל כאלו שמובילים את המדד אל מתחת ל-50 (הקו שנחשב כאיתות להאטה כלכלית), היו לא מעט בעבר ואפילו בעבר הקרוב ומבלי שמיתון יגיע.

ב-15 החודשים שבין נובמבר 2014 לפברואר 2016, וזו רק דוגמה אחת, ירד המדד ברציפות מ-59 ל-48, מלווה ביללות ובצווחות נהי על מיתון שמעבר לפינה ואו אז התהפכה המגמה ובתוך 20 חודשים, בספטמבר 2017, הגיע המדד ל-60.8 וכל זה כאשר התוצר האמריקאי ממשיך לצמוח מבלי להתחשב בסימני מדד ה-PMI שהתקשורת טיפחה גם אז בחרדת קודש.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

ה-PMI יורד, המניות בשיא
אותו סיבוב קרה גם בין 2011 ל-2014  ומספר פעמים קודם לכן. סיבוב ה-PMI הנוכחי התחיל למעשה לפני 12 חודשים, בספטמבר 2018 אז הגיע המדד (בפעם השלישית מאז 2017) ל-60.8 ומאז הוא התדרדר ל-47.8. הפעם מלווה ירידת המדד בצווחות אפילו גדולות יותר מאשר בעבר אולי בשל כעס הפסימיסטים על העובדה שהמיתון עדיין לא בתוקף או בגלל תרבות הדיבור שמתדרדרת ברשתות החברתיות בקצב שהולך וגדל ואולי בשל השנאה לנשיא טראמפ.

האם הסיבוב יסתיים כקודמיו, ללא מיתון? האם הסיבוב יסתיים כקודמיו עם צמיחה שחוזרת? מחוסר מקום לא ניכנס לפרטים אבל ה-PMI, למרות השימוש בו כאחד המדדים שמאותתים על שינוי במצב הכלכלה, אינו מצדיק צווחות "גוואלד" שהרי לא רק שאינו המדד היחיד בתחום אלא שבגלל מבנהו תגלו שהשביתה ב-GM משפיעה עליו לאחרונה יותר מכל הדברים האחרים, אפילו יותר ממלחמות הסחר של טראמפ. מה שיותר מעניין הוא שבאותו יום בו פורסם סקר ה-PMI פורסם גם הסקר של IHS Markit  על מדדי הפעילות התעשייתית בארה"ב ובעולם  gauges of U.S. and global manufacturing activity)) שהראה שבחמשת החודשים האחרונים, מאי-ספטמבר 2019, הפעילות התעשייתית, הגלובלית והאמריקאית, דווקא מתרחבות.

סקר זה לא לווה בצווחות שמחה של האופטימיסטים כיוון שלמרות חשיבותו שאינה נופלת מזו של ה-PMI "הוסתר" בתקשורת בעמודים אחוריים אם בכלל. אז בעוד מדד ה PMI מתדרדר ו"מבטיח" מיתון, המשיכו מדדי המניות לשבור שיאים, האחרון ביולי 2019.

אין אנו חלילה מזלזלים באיתותי המדדים אבל חשוב למשקיע להבין שמה שבאמת מוביל מדדים מסוג זה הם מצב הרוח ורמת האופטימיות (Business optimism level) בעולם העסקים ברגע נתון. רמת האופטימיות למשל חשובה מאוד בדוחות התעסוקה שם ההחלטה לשכור עוד מועסקים או לפטר תלויה בעיקר ברמת האופטימיות של המעסיקים. התעסוקה כמובן היא אינדיקטור חשוב בהרבה לפרשנים מה-PMI וה-IHS יחדיו, כך שאל תופתעו אם למשל יסתבר ביום ו' שדו"ח התעסוקה לספטמבר 2019 המשיך במגמה השלילית שראינו בחודש אוגוסט וכבר ראינו סימנים לכך בדוח המעסיקים הפרטיים שפורסם ביום ה'.

קחו את המדדים בעירבון מוגבל
ההתדרדרות באופטימיות העסקית, שמתפתחת בחודשים האחרונים מזכירה מאוד את המצב שהיה בחודשי הקיץ והסתיו של 2016 וכמו אז כך גם הפעם הסיבות האמיתיות לכך קשורות, בצורה אירונית למדי, בנשיא טראמפ. אז, בתחילת קיץ 2016, כאשר החל להיראות שהוא "עלול" לנצח וכתוצאה (אליבא מתנגדיו) כלכלת ארה"ב ובהובלת הבורסה תקרוס, החלה הפסימיות להשתלט על הבורסה שצנחה.

אלא שהחששות דאז התבדו והאופטימיות חזרה ועלתה ככול שהמשקיעים הבינו וראו שלמרות הגסות בהתבטאויות שלו מעשיו תרמו לצמיחת הכלכלה ולתוספת המועסקים.
האווירה העסקית הנוכחית הופכת פסימית ומשפיעה גם על המשקיעים. עיקר החשש קשור בנושא התארכות מלחמת הסחר מול סין (וזאת למרות שרוב  האמריקאים תמכו בהן בתחילתן), שאר הבעיות, כולל ניסיון ההדחה, בעיות ההגירה ואפילו איראן וצפון קוריאה, שוליים בהקשר לשוק. למעשה, עד כמה שזה מפתיע, הבעיות האלו עובדים לטובת טראמפ והדבר נראה היטב בהתנהגות מדדי המניות ששוברים שיאים. זה קרה למרות מלחמות הסחר, למרות התיקון העז בסוף 2018 שלדעת הפרשנים אותת על סוף הגאות ולמרות סימני ההאטה שלא יורדים מכותרות התקשורת מאז תחילת 2018.

המשקיע צריך להתייחס בכבוד אבל לא פחות מכך בזהירות לכול המדדים שמצביעים על האטה שמסתמנת שהרי כולם, מהתעסוקה ועד העקום המתהפך, הם "מדדי מצב רוח" שבדיוק בדומה למדדי מצב הרוח של קיץ 2016 יכולים להתהפך. מבחינת המציאות ישנו התוצר האמריקאי שעלה מ-18.71 טריליון ב-2016 ל-20.49 טריליון ב-2018 וצפוי לעלות ל-21.3 טריליון השנה ול-22.2 טריליון ב-2020.

מה הסכנה האמיתית?
אם הקיפאון בשיחות עם סין, בליווי מלחמות טראמפ בדמוקרטים, יימשך והפסימיות תמשיך לצבור מומנטום יתחילו חברות הענק להקפיא השקעות ולצמצם ההוצאות. מצב כזה ייצר תגובת שרשרת ולבטח יביא להאטה כלכלית ולמיתון. אבל הסיכוי שזה יקרה שווה כרגע (בעובדות) לסיכוי שזה לא יקרה.

האווירה הזו, של פסימיות שהולכת ומתגברת, התחילה כבר בקיץ 2018 וזו הסיבה שמאז שיאי יולי 2018 אנחנו מזהירים מתיקון משמעותי ומייעצים "לשבת על מזומן", לא בגלל המצב הכלכלי כמו בגלל ההצטברות, שתופשת תאוצה, של ציפיות פסימיות כאשר כל זה קשור בנשיא טראמפ ויכול להשתנות במהירות. חשוב להבין, גם לאלו ששונאים את טראמפ, שבמעשיו בפועל (להבדיל ממה שטוענות הכותרות) הוא ממלא את הבטחותיו במסע הבחירות שכולן, אם יתממשו בפועל, יתרמו משמעותית לצמיחה הכלכלית בארה"ב ובעולם כולו מה שיוביל להמשך הגאות במניות.

הנשיא מודע היטב לעובדה שהמשך מלחמת הסחר, במיוחד מול סין עלולה לא רק להוביל למיתון אלא גם להפסד אישי בסבוב הבחירות בנובמבר 2020. אבל הוא גם מודע לעובדה שזו כנראה ההזדמנות האחרונה לתיקון המצב המעוות בסחר העולמי ובמיוחד מול סין (כל עוד הצריכה האמריקאית כה חשובה לסינים ומעמד הביניים שלהם לא גדל לממדים ש"מאיימים" על הצורך בצריכה האמריקאית) ולכן הוא לוקח כאן סיכון מחושב. כל מי שאי פעם סחר מול סין (במיוחד חברות הטכנולוגיה) יודע שהנשיא צודק (ולא רק בעניין הסיני אלא בכול מלחמות הסחר האחרות כולל מול ידידים).

מניות דיבידנדים - האם זה זמן טוב לקנות?
המשקיע נמצא במצוקה, בתוך מלחמת עצבים שבמהלכה אין לו שום יכולת לחזות את ההתפתחויות. מילא זה אבל חוסר הוודאות הגדל נוכח מלחמות הסחר אינו הבעיה היחידה של המשקיע. סביבת ההשקעות כולה מהווה בעיה כרגע, האלטרנטיבות. המניות "בסכנה", מצב אגרות החוב לא ברור, המתכות, במיוחד הזהב, אינן אלטרנטיבה ריאלית וגם הן "יקרות מידי ומסוכנות מידי" ומצב הנדל"ן גם הוא לא ברור (למרות שלפי הודעת ענקית הבניה לנר (סימול:LEN)מאתמול המצב בתחום דווקא הולך ומשתפר).

מצב כזה, היסטורית, מוביל לצבירת מזומן אלא שהפעם, להבדיל מרוב המצבים הדומים בעבר, המזומן הוא אמנם המלך אבל ללא תשואה ריאלית ואפילו שלילית וזה משנה את התמונה.

אלטרנטיבה מעניינת לרגע המתאים לכניסה למניות (שעדיין, לדעתנו, לא הגיע) בעזרת המזומן שמצטבר תוכלו למצוא ב"אריסטוקרטיות הדיווידנד": חברות חזקות (צומחות, בעלות חפיר רחב וכו) שגם מחלקות דיווידנד נדיב שעולה ברציפות ולאורך שנים. אלו הן חברות מובילות מכל התחומים שמעלות דיווידנד ברציפות למעלה מ-25 שנים רצופות.

כיוון שאין אדם בעולם שיכול לקבוע זמן כניסה מדויק לכול סוג של השקעה, לבטח למניות, הרי חוק האצבע של וותיקי וול סטריט אומר שכאשר המשקיע שוקל כניסה למניות בתהליך של ירידות עדיף שיתחיל לאט ויתמקד באריסטוקרטיות הדיווידנדים, ומדוע? גם בגלל הסיכון הנמוך יותר בהשוואה (כי למניות האלו, בגלל הדיווידנד, יש "בלם ירידות" חזק יותר מאשר לכל המניות, אפילו המובילות ביותר שאינן משלמות דיווידנד, והוא "התשואה" שעולה ככול שהמניה יורדת) וגם בגלל העובדה שהכסף של המשקיעים השמרנים "מעדיף" מניות כאלו בהערכות כלכליות להשקעה לטווח הארוך.

למה חברות טכנולוגיה ממעטות לחלק דיבידנדים?
חברות הטכנולוגיה הגדולות הצטרפו לקטגוריה רק בשנים האחרונות, הן לא חילקו דיווידנד כלל אפילו כאשר רווחיהן בהחלט הצדיקו השתתפות בעלי המניות ברווחים. גוגל (סימול:GOOG) עדיין אינה מחלקת דיווידנד. מדוע? כי הדעה הרווחת היתה ש"חברה טכנולוגית אסור שתחלק דיווידנד בשל ההשקעות הגדולות שהיא חייבת לבצע על מנת להמשיך ולצמוח".

טענה זו, שלא תפסה בתחום הרפואי למשל שם ההשקעות לצורך המשך הצמיחה אינן פחות חשובות מאשר בטכנולוגיה, התקבלה כחוק בל יעבור בחברות הטכנולוגיה. בעוד שחברות כמו ג'ונסון אנד ג'ונסון (סימול:JNJ) או מעבדות אבוט (סימול:ABT) מחלקות ומעלות הדיווידנד ברציפות מזה 56 ו-46 שנים ברציפות.

גוגל, שרווחיה גדולים יחסית משתי החברות הרפואיות הנ"ל טוענת שאינה משלמת ולא תשלם כי "המזומן נחוץ לפעילות A&M שבלעדיו תתקשה לצמוח" כאילו ש-JNJ ו-ABT לא מבצעות A&M לאותה הסיבה בדיוק.

עד כדי כך הייתה הדעה שחברות טכנולוגיות אינן צריכות לשלם דיווידנד שהצעות לתשלום דיווידנד בחברות טכנולוגיה, שהועלו למועצות מנהלים שם ע"י בעלי מניות מובילים, נדחו על הסף בשל טענה זו וללא דיון כלל. מייקרוספט החלה לשלם ב-2006 (התחילה עם 16 סנט למניה וכיום 2.04 דולר למניה) וכיום חלק גדול מחברות הטכנולוגיה המובילות נמצאות ברשימת האריסטוקרטיות (עדיין בתחתית הטבלה). רשימת האריסטוקרטיות המעודכנת תמצאו ב http://dividendvaluebuilder.com/dividend-aristocrats-list/ או ב https://cabotwealth.com/daily/etfs/dividend-aristocrats-etf/ והמדד עצמו, שסימולו  SPDAUDP ב-  https://us.spindices.com/indices/strategy/sp-500-dividend-aristocrats .

יש שמשקיעים באריסטוקרטיות בשל הדיווידנד (הכנסה שוטפת) ויש שמאמינים שהמיזוג בין חברה טובה לדיווידנד גבוה ייתן תשואה עדיפה אבל במציאות זה לא נכון, סלי ה-500 S&P, הדאו והנאסד"ק מכים את האריסטוקרטיות בטווח הבינוני והארוך.

סיכום: הזמן לכניסה, לאלו ששמעו לנו וצברו מזומן, עוד לא הגיע. בין מלחמות הסחר לבעיות הנשיא האמריקאי, הריבית, הברקזיט ושאר מריעין בישין כולל התאווה לכותרות שליליות וסנסציוניות שמובילה את המדיה, נחזה בעוד זעזועים לא קטנים שלא לדבר על האפשרות שקיימת להתדרדרות למיתון. אבל שני דברים חשוב לזכור. הראשון שעדיין אין מיתון ושינוי ציפיות יכול להתבצע ובמהירות והשני שלטווח הארוך אין השקעה טובה מהמניות לבטח לא בתקופת מהפכה טכנולוגית אז לא "להירדם בשמירה".

** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(118):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 44.
    בדרך כלל אני אוהב את האנליזות של שלמה ...במקרה זה
    אחד העם 16/10/2019 11:42
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא נאמר כלום בכתבה
    סגור
  • 43.
    קראת את הספר " זיקית " של אנטון צ'כוב ? (ל"ת)
    שלוימה ... 14/10/2019 19:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 42.
    כהשלמה לדברי בעבר
    לרון 13/10/2019 22:34
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חכו לנובמבר,פרמטרים הם דבר נחמד אך זכרו המילה "תזמון" נובעת מ"זמן" כלומר מתי משקיעים לא רק עפ"י מה,והזמן לאורך השנה חשוב מאוד!
    סגור
  • 41.
    רק אלרוב נדלן
    חני 13/10/2019 12:36
    הגב לתגובה זו
    0 1
    המניה הטובה מזה 10 שנים(ותבדקו זאת)-חברה יציבה, מחלקת דיוידנדים והמניה בתהליך של עליות!
    סגור
  • כפי שכתבתי
    לרון 13/10/2019 22:36
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בעבר אין "רק" ולא מתאהבים במניות,משקיעים בהן אם אפשר בזמן הנכון!
    סגור
  • טען עוד
  • 40.
    Arotech
    zeeviq 12/10/2019 09:20
    הגב לתגובה זו
    0 1
    שלום שלמה. Artx נרכשה ע"י חברה אחרת. שני משרדי עו"ד הודיעו על פתיחת בדיקת תקינות הארוע. נראה לי שיש מה לבדוק. בבקשה - אם תוכל להסביר את הפרוצדורה. תודה
    סגור
  • 39.
    יופי של כתבה
    יניב 67 09/10/2019 23:15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ויופי של סיכום לכתבה
    סגור
  • 38.
    מניות דיבידנד
    אכן 09/10/2019 19:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אך כן כן באירופה,לשם ה"גורו" לא מפנה מבט וזאת טעות,תחקרו !!!
    סגור
  • 37.
    שלמה לא הבנתי איך מיתון מתרחש עם צפית תוצר (ל"ת)
    דודו 07/10/2019 22:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 36.
    סחתיין שלמה
    ברבור שחור 07/10/2019 13:20
    הגב לתגובה זו
    0 1
    לפחות נמצא מישהו שחושב כמוני בכל הקשור למדדי סנטימנט למיניהם. לגבי נתון התעסוקה הוא הנתון היחיד והמשמעותי שיכול לספר מה הולך להיות מצב הכלכלה בחודשים הקרובים
    סגור
  • לא הבנתי מה הולך לקרות לדעתך הלא מלומדת לצערך... (ל"ת)
    לסחתיין 07/10/2019 17:11
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 35.
    מתי תתן סקירה על המדד העולמי (VT)? (ל"ת)
    שגב 07/10/2019 00:33
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • נו באמת. מה יש לכתוב על מדד עולמי ?
    בלוטרייך 07/10/2019 16:12
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אתה מאמין במניות תקנה לא מאמיןמץ אל תקנה
    סגור
  • לסקור מה? זה סל גלובלי של וואנגארד (ל"ת)
    שלמה גרינברג 07/10/2019 14:08
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 34.
    שלמה תודה ושאלה על מניית סולראדג'(sedg)
    יוסיפון 06/10/2019 03:47
    הגב לתגובה זו
    4 1
    לאחר שהבעלים והמנכ"ל המדהים נפטר ולאחר שבכירים בחברה מכרו מניות בסכומים גבוהים, המניה קופצת מעלה ומטה בעצבנות ובמחזורים גבוהים(במיוחד בירידות). האם לדעתך שווה לקנות אותה ולהחזיקה לטווח ארוך למרות שעלתה למעלה מ60% מתחילת השנה? המניה מאד מומלצת ע"י אנליסטים בארה"ב...
    סגור
  • אתה יודע שאיני מגיב על שאלות כאלו (ל"ת)
    שלמה גרינברג 07/10/2019 09:09
    הגב לתגובה זו
    8 1
    סגור
  • קח בחשבון
    קח בחשבון 06/10/2019 08:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שחלק מהתנודתיות נמטורפת קשורה בכלל לתקיפה של מתקני הנפט בסעודיה שארעה ב 13 בספטמבר - לשווה לגרף של uso ושל SPWR ההנחה שהעולם יאלץ לגוון את נקורות האנרגיה שלו וכו. לאחר מספר ימים מחירי הנפט והסולריות ירדו לאחר שסעודיה הודיעה שתשקם את הנזק תוך זמן קצר
    סגור
  • ידוע, אבל זה היה אירוע נקודתי ואני שאלתי לטווח הארוך (ל"ת)
    יוסיפון 06/10/2019 11:07
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 33.
    מניות הברזל מתכות
    זאבי 05/10/2019 22:35
    הגב לתגובה זו
    1 0
    x סטיל דיינמיקס ריו טינטו ניוקוריורדות המון בגלל מחירים ומלחמת הסחרמה דעתך על תחילת בניית פוזיציות בהדרגה בהן ולטווח ארוך ?תודה על תגובתך
    סגור
  • הסטורית מניות חמרי הגלם מניבות פחות מהמדדים
    שלמה גרינברג 07/10/2019 09:18
    הגב לתגובה זו
    6 0
    אבל כאשר הן יורדות כתוצאה שהפחדות לא כ"כ מבוססות הופך הדיווידנד למשמעותי ואו אז הן אהובות על משקיעים שמעדיפים הכנסה לעומת צמיחה. צריך עם זאת להבדיל בין מניות פלדה כמו X למניות מחצבים כמו RIO וכמובן תלוי בטעם שלך כמשקיע
    סגור
  • תודה, העדפה שלי הן דווקא nue stld (ל"ת)
    זאבי 07/10/2019 16:13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 32.
    שוק תנודתי מעולה לייצר תשואות
    גיל 05/10/2019 18:25
    הגב לתגובה זו
    0 3
    במקום לשבת על מזומן לוקחים שליש מהתיק קונים ומוכרים tqqq וsqqq בהתאמה בטווחים של נאסדק 100 כרגע.7600-7900.תשואה של חמשה עד עשרה אחוז בחודש מובטחת על כל הסכום כולל המזומן.
    סגור
  • גם זו אפשרות אבל
    שלמה גרינברג 06/10/2019 05:13
    הגב לתגובה זו
    6 0
    "תשואה של חמשה עד עשרה אחוז בחודש מובטחת על כל הסכום כולל המזומן" ??
    סגור
  • פחח איזה קשקשן (ל"ת)
    זאביק 05/10/2019 22:25
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • אתה גאון אמיתי אתה יכול להיות ראש ממשלה (ל"ת)
    בינימין 05/10/2019 22:24
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • בשביל להיות ראש ממשלה בישראל
    יניב 67 09/10/2019 23:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא צריךתלהיות גאון
    סגור
  • 31.
    התהפכות העקום
    חגי 05/10/2019 16:27
    הגב לתגובה זו
    0 1
    שלמה שלום. האם גם אתה מעריך שהתהפכות עקום התשואות הוא אינדיקטור אמין לחיזוי מיתון כלכלי?האם סביר שבנק ישראל יחזור מתישהו למדיניות רצועת הניוד? איך זה עשוי להשפיע על הצמיחה?תודה
    סגור
  • כתבתי על העקום לאחרונה, נא לגולל
    שלמה גרינברג 06/10/2019 05:14
    הגב לתגובה זו
    5 0
    שאלות לגבי שוק ההון בישראל תפנה בבקשה לעוסקים בכך
    סגור
  • חחח איזה הצתה מאוחרת יש לך חחח (ל"ת)
    כרמי 05/10/2019 22:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • הוא כבר התייחס לזה
    העקום 05/10/2019 20:04
    הגב לתגובה זו
    2 1
    ואמר שזה לא בהכרח אינדיקטור למיתון ושזה התרחש לא מעט בעבר גם בלי שיהיה מיתון. הוא אמר שזה דבר טבעי שמתרחש כשהריביות יורדות והצפי שימשיכו לרדת בעתיד.
    סגור
  • תודה (ל"ת)
    שלמה גרינברג 06/10/2019 05:15
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • להרוויח 5 עד 10 אחוז בחודש על כל הכסף (כולל מזומן) צריך
    גרינברג צודק 06/10/2019 09:16
    הגב לתגובה זו
    4 0
    להיות גאון גדול , ובעל מזל גדול. לא מאמין לך בגרוש. צריך להיות קצת הגיוני גם בהגזמות.
    סגור
  • 30.
    הכלכלה האימיתית בצניחה חופשית בעולם....ברגע שזה גם יגיע
    אופטימי 05/10/2019 14:22
    הגב לתגובה זו
    0 2
    ל"שוק" המניות....אנחנו נתעורר לסיוט שאפילו חלום בלהות יראה לנו טיול לדיסני
    סגור
  • הגיע הזמן לשנות לך את השם
    פסימי 05/10/2019 22:27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אבל בגדול.... אתה די קשקשן
    סגור
  • כפי שכבר טענתי
    לרון 06/10/2019 15:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא אחת ,המחירים אמנם גבוהים אך הריבית זה העיקר כי אין מה לעשות עם הכסף סולידית,אגח? יותר ספקולטיבי ממניות ונותן כלום תשואה גם בקונצרניות !
    סגור
  • 29.
    הוא החזרת
    דיווידנד 05/10/2019 12:54
    הגב לתגובה זו
    0 1
    חלק מההשקעה בניכוי מס ולא "הכנסה שוטפת" !!!
    סגור
  • תחשוב על מה שכתבת באינטרוול של עשרים שנה ותבין איפה טעי
    דגן 05/10/2019 19:30
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ת.
    סגור
  • 28.
    חברות תעופה
    חזי 05/10/2019 11:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלום שלמה. אתה לא מנתח את שוק התעופה, מדוע? האם כדאי להיכנס להשקעה במניות חברות תעופה גדולות המאוגדות בבריתות? אני מדבר על השקעה לטווח ארוך בציפייה לירידת מחירי דלק וכדומה. חוץ מזה, אתה רואה את אל על נכנסת לברית כזאת?
    סגור
  • אגיע גם לסקטור הזה (ל"ת)
    שלמה גרינברג 06/10/2019 05:16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • אלעל לא יכולה להיות חברה באף ברית תעופה כי היא
    ELAL 05/10/2019 20:02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא טסה בשבת. זה ידוע כבר הרבה שנים, עוד משקולת על הצוואר שלה.
    סגור
  • 27.
    מי שהקשיב ולא ניכנס כבר שנים מפסיד (ל"ת)
    דוד הגנן 05/10/2019 10:48
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • " ולא ניכנס כבר שנים"??? מי? (ל"ת)
    שלמה גרינברג 05/10/2019 18:32
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 26.
    אתה לא החלטי. למה אם יש עליות צריך לעבור למזומן?
    יוני 05/10/2019 09:59
    הגב לתגובה זו
    0 1
    מצד אחד כותב לעבור למזומן מצד שני כותב שיש עליות אז תחליט - למה בדיוק אם יש עליות אנחנו צריכים לעבור למזומן ולהפסיד תשואה?
    סגור
  • יוני שוב שכחת לקחת כדורים ?
    טמיר 05/10/2019 22:29
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אתה מעט טמבל, עדיף שתתעסק בסנדלרות ולא בשוק ההון.
    סגור
  • אתה מחכה לירידות כדי להבין? (ל"ת)
    נו נו 05/10/2019 20:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • אני אסביר לך
    יוסי חבקוק 05/10/2019 18:34
    הגב לתגובה זו
    0 2
    שליימה הוא סוג של אברם גרנט. הוא בעצם לא אומר כלום.
    סגור
  • כשתקרא בעיון תבין (ל"ת)
    שלמה גרינברג 05/10/2019 18:32
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • אי אפשר להבין כלום מהכתבה הזו
    אבי 05/10/2019 21:26
    הגב לתגובה זו
    0 2
    אין לך מסקנה ברורה, אתה סותר את עצמך
    סגור
  • עדיף הפסד אלטרנטיבי על הפסד אמיתי
    יניב 67 09/10/2019 23:38
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ובמילים אחרות מכיוון שהוא לא מצליח להעריך לאן השוק הולך הוא ממתין שחוסר הוודאות(מבחינתו) תפחת.
    סגור
  • 25.
    באפט
    וורן 05/10/2019 04:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אינו מחלק דיבידנדים מעדיף buy backs
    סגור
  • נכון וכרגיל באפט צודק (ל"ת)
    טטי 05/10/2019 22:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 24.
    Midstream MLP's
    אבנר 05/10/2019 00:35
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שלמה שלום, תודה על עוד מאמר מרתק. רציתי לשאול מה דעתך על שותפויות הנפט בארצות הברית, בדגש על ה-midstream כמו Energy Transfer (סימול ET) או MPLX (סימול MPLX)? הדיבידנדים שלהן מתקרבים ל-10% והן נמצאות בשוק דובי כבר 5 שנים. אשמח לשמוע דעתך.
    סגור
  • שותפויות הנפט
    שלמה גרינברג 06/10/2019 05:28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    נושא מעניין ולא פשוט להסבר בתשובה לשאלה אנסה בקרוב לכתוב על הנושא עם חברת מרתון במרכז ו MPLX שלה. בינתיים תקרא המאמר מהשבוע שעבר https://seekingalpha.com/article/4294116-activist-investor-wants-break-marathon-mplx-4-things-high-yield-investors-need-know
    סגור
  • וגם epd מעניינת (ל"ת)
    אבנר 05/10/2019 22:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 23.
    יאהו ממליצים על אנרג'ייזר(ENR) ו-DINE ברנדס גלובל (DIN)
    מאתר יאהו, דיבידנד 04/10/2019 23:56
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מניות דיבידנד שמומלצות באתר יאהו (=לפי המלצות למניות דיבידנד)
    סגור
  • 22.
    פה בעבר
    נשאלת 04/10/2019 18:35
    הגב לתגובה זו
    1 3
    על שימוש מנכ"לים במידע פנים והתחמקת מעדנות שזה חוקי,והנה הגיע מקרה דניאל בירנבאום מסודה סטרים אותו הללת בעבר,מה תגובתך לשימוש מנכ"ל במידע פנים?לדעתך זה עדיין עורבא פרח?
    סגור
  • "לדעתך זה עדיין עורבא פרח?"
    שלמה גרינברג 05/10/2019 09:30
    הגב לתגובה זו
    4 0
    זו דעתי???
    סגור
  • אולי ניתן למערכת המשפט לעשות את שלה, ואז נקבע עמדה?
    עונה 04/10/2019 23:53
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אם יתברר שהחשדות נכונים, אז אדון בירנבאום איש השיווק המדהים יחטוף צינור
    סגור
  • ה"משפט"
    מערכת 06/10/2019 04:42
    הגב לתגובה זו
    1 1
    הפכה ל"משפח" ולמעשה כבר אינה קיימת,הכל מעוות ב"מדינת היהודים" גם עכשיו וגם היסטורית! ה"פריץ" הפך להיות יהודי !
    סגור
  • 21.
    רק בואינג ולוקהיד מרטין מבחנתי !
    קוקי 04/10/2019 18:18
    הגב לתגובה זו
    4 2
    כל שקל פנוי הולך לשנייהם כבר שנים
    סגור
  • צודק (ל"ת)
    דמיטרי 04/10/2019 21:21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • אחלה חברות
    איתמר 04/10/2019 18:40
    הגב לתגובה זו
    3 0
    יש לי בואינג, אבל לצערי את LMT לא הספקתי לתפוס בירידות של תחילת השנה.
    סגור
  • ba?
    ידידתנו 04/10/2019 18:38
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הפסדת לא מעט ולא בפעם הראשונה,הלא כן אדון /גברת קוקי ושמא "קוקו"?
    סגור
  • הרי "גאונים"
    צודק 05/10/2019 12:39
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מוכרים בירידות כמטורפים משאירים שלוש מניות ואומרים אח"כ "יש לי"!!?? לוקהיד אכן לא קנה כי עלתה!!??לפי גורביץ' קנה בעליות "בלבד"!!!???
    סגור
  • 20.
    המושג "מודעות" לא מוכר לצערנו לטראמפ
    מודעות? טראמפ? 04/10/2019 17:43
    הגב לתגובה זו
    2 3
    נקווה שהאנשים שמנחים אותו בנושאי כלכלה כמו מנוצ'ין בקיאים והחלטיים ממנו
    סגור
  • 19.
    האם 3M לא שייכת לאריסטוקראטיות שמחלקות דיבידנד שנים?
    יוסי 04/10/2019 17:38
    הגב לתגובה זו
    2 0
    האם יש הסבר לירידה החדה במחיר המניה?
    סגור
  • 3מ מוכרת מוצרים אמיתיים ולא חלומות. והשוק מתכווץ (ל"ת)
    אופטימי 05/10/2019 14:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 18.
    סיכונים
    נפתלי 04/10/2019 17:34
    הגב לתגובה זו
    2 1
    שלום שלמה, שוב כתבה מאוד מעניינת. כשאתה ממליץ לצבור מזומן- עד מתי? מתי נדע שזה הזמן להיכנס לשוק? איך יודעים? אתה תעדכן אותנו?והיכן עדיף לצבור את המזומן? מתחת לבלטות? זה לא מסוכן? או בבנק? מה המלצתך? לקנות כספת?
    סגור
  • חלק
    מימוש 05/10/2019 12:47
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בעליות,בירידות כניסה בחלק ובהדרגה!!!
    סגור
  • לא מתזמנים
    לרון 05/10/2019 12:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    את השוק,נמצאים בו כל הזמן שאלה רק בסכום וברמת הסיכון האישית,בעליות מממשים בירידות קונים ולא "יוצאים" ו"נכנסים" ככה לא מרוויחים!
    סגור
  • 17.
    3m חברת פאר ותיקה. קונגלומרט
    ירדן 04/10/2019 13:13
    הגב לתגובה זו
    2 0
    גם דיבידנדית אריסטוקרטית.לאחרונה ירדה משמעותית.האם יש שם בעיות עמוקות או מדובר בתגובה זמנית לדעתך ?תודה רבה
    סגור
  • בהזדמנות נגיע גם אליה
    שלמה גרינברג 04/10/2019 16:04
    הגב לתגובה זו
    3 0
    בעיות מהותיות אין אבל יש כאן תהליך התאמה עסקית שצריך זמן ומקום להסבירו
    סגור
  • 16.
    שלמה- מאז רכישת מיילן ירדה פייזר כ-20% משקיע שקדן 03/1
    משקיע שקדן 04/10/2019 11:15
    הגב לתגובה זו
    2 0
    :האם תוצאות עסקיות גרועות או חשש המשקיעים מהשלכות הרכישה?
    סגור
  • קשה עדיין להעריך (ל"ת)
    שלמה גרינברג 04/10/2019 16:05
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 15.
    כתבה מעניינת ואינפורמטיבית
    לדעתי 04/10/2019 08:51
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אבל את ההשפעה של השינוי בערכי PMI ו ISM רואים בדיליי של רבעון עד 4 רבעונים בבורסה...ויש מתאם של מעל 75% בין ירידה מתחת לערכי 50 לירידות בבורסה אחרי 3-12 חודשים (ולהפך) ולגבי מניות דיבידנד נכון שהן פחות מסוכנות ממניות שלא מחלקות דיבידנד (מעצם זה מקבלים כסף מזומן כל פרק זמן קבוע מהחברה) אבל גם הן מנופחות בגלל הריבית האפסית כי הן נסחרות בהשוואה לאגח קונצרני שנסחר בהשוואה לאגח ממשלתי איך שלא מסובבים את הגלגל ריבית האפס מעוותת את כל תמחורי הנכסים ומנפחת אותם בהשוואה לתמחור ההיסטורי הממוצע
    סגור
  • המתאם שאתה מציין היה נכון
    שלמה גרינברג 04/10/2019 16:12
    הגב לתגובה זו
    1 0
    עד להתמזגות מהפכת הטכנולוגיה לכלכלת המיינסטרים ב 2007-8 וגם אז לא בדיוק בגלל השינויים בערכי ה PMI וה ISM (אגב, 2 מדדים שאינם דומים). נערכם כרגע מחקרים על השפעות האינדיקטורים והמדדים השונים על הכלכלה והבורסה גם בוורטן וגם באוניברסיטאות רטגרס וניו יורק ואקווה לקבלם כשיצאו. בעניין הריבית לדעתי אתה טועה אבל זה עניין לשיחה ארוכה
    סגור
  • 14.
    שווי החברה
    ביום האקס 04/10/2019 05:40
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מצטמצם ויורד בגובה הדיבידנד,אז איפה ה"הכנסה"?
    סגור
  • ובנוסףמשלמים 25% מס הכנסה על הדיב' (ל"ת)
    ינון 04/10/2019 18:23
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 13.
    כלשהי
    תקנה מניה 04/10/2019 05:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ובכל זמן כלשהו תמכור חלק והנה לך "דיבידנד",כללית רצונך להרוויח אזי בריבית דריבית החזר את הדיבידנד שקבלת וקנה עוד מניות באותה חברה.
    סגור
  • פעילות יתר שכזו
    ותיק וסבלני 05/10/2019 13:04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש לתמחר גם בתוספת של עמלות, והן ממש לא עניין זול...
    סגור
  • עמלות
    עזוב 06/10/2019 04:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה כסף קטן כשאתה מרוויח,תשאל אותי! הכל יורד מהרווח,בסוף שנה תגיש דוח מס ותקבל החזר!
    סגור
  • ותשלם עמלת קניה כל פעם מחדש ?
    גור 04/10/2019 18:26
    הגב לתגובה זו
    2 0
    עדיף מכסף שהצטבר וכל שנה לא כל תשלום דיב'
    סגור
  • 12.
    דיבידנד אינו רווח
    טעות בסיסית 04/10/2019 05:16
    הגב לתגובה זו
    2 5
    זהו כסף ש"מוחזר למשקיע" ויורד ממחיר המנייה,דיבידנד מראה פשוט על יציבות החברה שיש לה הכנסות סולידיות והשאר פסיכולוגיה!
    סגור
  • "מוחזר למשקיע"
    המינוח 06/10/2019 16:03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מופיע לא אחת באתרים הכלכליים בחו"ל!
    סגור
  • ובנוסף יורד 25% מס הכנסה (ל"ת)
    ינון 04/10/2019 18:25
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • תחשוב מדוע אתה טועה בגדול (ל"ת)
    שלמה גרינברג 04/10/2019 16:13
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • אתה
    תסביר 04/10/2019 18:47
    הגב לתגובה זו
    0 1
    היכן הטעות ועוד "בגדול"!!!!
    סגור
  • אני אנסה...
    יניב67 09/10/2019 23:23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    התשובה, כך נראה, די פשוטה כל עוד לא מימשת לא הרווחת ולא הפסדת...כך שגם אם הכסף "מוחזר למשקיע" בכל תקופה קצובה ויורד ממחיר המניה מדובר בנכס בעל סיכון מופחת, בדיוק כפי שצוין בכתבה.
    סגור
  • שוורן באפט
    כנראה 05/10/2019 04:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ג"כ "טועה ובגדול"כשאינו מחלק דיבידנדים מלבד פעם אחת וגם אז טען "הייתי כנראה באמבטיה כשבצעתי החלטתי" הוא מעדיף by backs כנראה ג"כ "טעות קולוסאלית!!!!!!!
    סגור
  • 11.
    כתבה מעולה ושאלה לשלמה
    זארקה 04/10/2019 00:38
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לגבי הדו"ח האחרון של מייקרון MU, קטונת, אבל איך מסבירים את הירידה החדה ברווחים/הכנסות? YOY אני באמת שאול בשביל להבין, אולי זו תופעה שמתרחשת רק בסקטור המוליכים למחצה? תודה
    סגור
  • האמת היא שהתוצאות היכו את הקונצנזוס אבל
    שלמה גרינברג 04/10/2019 15:55
    הגב לתגובה זו
    1 0
    החשש מהמשך הירידה בביקושים למוצריה הספציפיים היא שהכתה במניה. בכול מקרה, הסבר למה שקרה תוכל לקבל בכתבה של ה FOOLS, https://www.fool.com/investing/2019/09/27/why-micron-stock-dropped-11-today.aspx
    סגור
  • 10.
    תעשיית הפלדה ירדה 78% מתחילת מ.הסחר
    שגיא 03/10/2019 20:38
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלמה קראתי כתבה שלך, נראה לי לפני כשנה וחצי על תעשיית הפלדה.נראה כי מלחמת הסחר נתנה מהלומה רצינית לסקטור הזה.מניות ותיקות כמו ניוקור, סטייל דיינמיקס, ריו טינטו x ואחרות, חטפו חזק. מה דעתך על הסקטור לטווח הבינוני והארוך ? תודה
    סגור
  • לא התעשייה ירדה, המניות ירדו
    שלמה גרינברג 06/10/2019 05:33
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בשל מלחמות הסחר.
    סגור
  • 9.
    טסלה לעומת חברות הרכב הוותיקות
    כרמי 03/10/2019 18:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סתם דוגמא למניית צמיחה מהירה ללא דיב' כי צריכה את הכסף למו'פ לעומת פורד וג'י אם והייתר שמשלמות שנים דיב' ולא ממש צומחות...מי עדיף ?
    סגור
  • אי אפשר להשוות בין טסלה לחברות הוותיקות
    שלמה גרינברג 04/10/2019 15:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זו השוואה בין תפוחים לאגוזים, "מה יותר טעים"? תקדיש כמה דקות למחשבה ותגיע למסקנה מדוע אסור לעשות השוואה כזו.
    סגור
  • להשקיע
    עדיף 04/10/2019 14:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    במניית race בבקשה עצה חינם!
    סגור
  • פאררי
    שלמה גרינברג 06/10/2019 05:35
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מדוע שלא תבדוק ותחליט?
    סגור
  • חוסר הבנה
    לדעתי 07/10/2019 12:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גרינברג, הוא נתן עצה ולכן "חינם" ולא רצה לקבל עצה!
    סגור
  • טעות שלי בניסוח
    פרארי זה הכתיב!!! 07/10/2019 06:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זו היתה "המלצה" לא שאלה,חברה גם לימי האטה בניגוד לטיפאני למשל!
    סגור
  • 8.
    צק פוינט מתקרבת ל100$
    ראובן 03/10/2019 18:55
    הגב לתגובה זו
    1 0
    האם מעניינת ? האם המחיר עדיין כלכלי?הייתי שמח שתחזור ל70$ אבל זה לא קורה.. מה דעתך לאחרונה על צק פוינט חל שינוי מהותי מלפני 3-4 שנים ? תודה מראובן
    סגור
  • לא חל שינוי אבל
    שלמה גרינברג 04/10/2019 16:15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כפי שכתבתי בעבר, השוק לא מחבב את המניה (כמו למשל את CYBR או PANW ) בגלל סיבות שציינתי
    סגור
  • "לחבב "
    אין מה 06/10/2019 04:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המנייה אינה הבעיה אלא גיל שוויד אותו לא מחבבים,ראה טסלה ,מאסק יעזוב והמניה איננה!
    סגור
  • 7.
    לגבי האריסטוקרטיות
    קטי 03/10/2019 18:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שאלה כללית... עדיף מניות דיבידנד בודדות כמו t vz pfe bac wfc ודומותאו שאולי עדיף תעודות מחקות/סל של דיבידנדים כמו sphd , pgx ודומות ?מה דעתך ? תודה רבה
    סגור
  • 6.
    שלמה מה אתה חושב על מניות האנרגיה
    פסח 03/10/2019 18:51
    הגב לתגובה זו
    2 0
    שמשלמות דיבידנת כבר המון שנים...הדיבידנד שלהם גבוה למדייבין הניירות המעניינים xom, rds, cvxתודה איש ירר
    סגור
  • בנושא זה אני מעדיף את מניות שירותי האנרגיה (ל"ת)
    שלמה גרינברג 04/10/2019 16:16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • שירותי האנרגיה ? כמו מי? איזה מניות יש שם? (ל"ת)
    פסח 04/10/2019 21:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • סל ה XLU מייצגן, תבדוק (ל"ת)
    שלמה גרינברג 05/10/2019 09:33
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • אוקיי תודה בודק xlu (ל"ת)
    פסח 05/10/2019 22:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • סל נהדר, נמצא בו שנים.
    דגן 06/10/2019 12:19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    .
    סגור
  • 5.
    בנק סנטנדר כרגע על 6.4% תשואת דיב'
    ירון 03/10/2019 18:48
    הגב לתגובה זו
    1 1
    האם דעתך לגביו בתוקף לטווח ארוך..תודה רבה שלמה על הכתבה
    סגור
  • בנק סנטנדר מתקדם מצויין ברה ארגון (ל"ת)
    שלמה גרינברג 04/10/2019 16:16
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • לא כדאי
    סנטנדר 04/10/2019 14:48
    הגב לתגובה זו
    1 0
    יותר לדוגמא jpm,td הרי הבנק הספרדי לעת משבר ירד 60%!
    סגור
  • 4.
    אלטריה למשל 8.4% תשואה והיא דיב' צ'אמפ
    אהרון 03/10/2019 18:47
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מה דעתך על כניסה הדרגתית לאריסטוקרטית הזו ?תודה
    סגור
  • אלטריה, PM
    שלמה גרינברג 04/10/2019 16:17
    הגב לתגובה זו
    2 0
    תמיד היו חלק מהאריסטוקרטיה
    סגור
  • עם
    עכשיו? 04/10/2019 14:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בעיית האלקטרונית המסרטנת?התביעות כנראה בדרך ,לתשומת לב!
    סגור
  • 3.
    לפני שכל רפי השכל יתחילו להגיב נגד שלמה
    שוהם 03/10/2019 18:46
    הגב לתגובה זו
    16 3
    אני רוצה לחזק ולומר לך שלמה..אתה אלוף. תמשיך לכתוב לנו מידיי שבוע, לומדים ממך המון !אל תגיב לזבי החותם שעונים פה בחוצפה וחושבים שהם מי יודע מה... שנה טובה איש יקר
    סגור
  • 2.
    תודה רבה שלמה (ל"ת)
    גיל. 03/10/2019 18:44
    הגב לתגובה זו
    9 1
    סגור
  • 1.
    כתבה מצויינת מסכים עם כל מה שנאמר (ל"ת)
    עמית 03/10/2019 18:43
    הגב לתגובה זו
    9 1
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות