מהו הפרמטר הכי חשוב בהשקעה במניות?

למה אנחנו לא נתקרב להנפקה של יוחננוף, מה אפשר ללמוד מהמהלכים של בעלי השליטה בחברות הקמעונאות, ומאיזה חברות אתם צריכים להתרחק?

 | 

נפתח בברכות לבעלי מניות קבוצת דלק שעלתה 10% מאז שנסקרה בכתבה הקודמת. זה לא מקרה ולא הטלת מטבע. זו דוגמא ליישום של אסטרטגית מסחר מוכחת וליתרון שהתכוונו אליו בכתבות הקודמות.

ומה נחשב לאסטרטגית המסחר המבוססת ביותר אם לא ניתוח פונדמנטלי. בעולם ההשקעות והמסחר בניירות ערך מקומו של הניתוח הפונדמנטלי נחשב למהותי ביותר. בעבר, בתי ההשקעות החזיקו מחלקות אנליזה מפוארות עם כלכלנים וחשבונאים שישבו וניתחו בחריצות נתוני מאקרו ודוחות פיננסיים של חברות ותמחרו אותן לפי מודלים כלכליים של שווי נכסי, תזרים מזומנים מהוון וכמובן השיטה הכי קלה לביצוע (שבאמת עבדה לא רע בכלל)  שיטת המכפיל – מכפיל הכנסות, מכפיל רווח, מכפיל הון וכו'.

כל עסקה משמעותית היתה מקבלת תשומת לב מיוחדת והאנליסטים החרוצים היו רצים להזין מספרים לאקסלים שלהם לראות איך משפיעה על התמחור.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

מנהלי השקעות היו מקפידים להיפגש ולהתעדכן עם מנהלי החברות הציבוריות, היו מגיעים לאספות בעלי המניות. זו השיטה הפונדמנטלית – חוקרים, מנתחים. וורן באפט הרוויח המון כסף מהשיטה הזו ויש גם אחרים כמובן. זו היתה הדרך העיקרית להרוויח בבורסה.

פחות מחקר, יותר מסחר אלגוריתמי
גם היום זה ככה אבל בקטן יותר - מחלקות האנליזה בבתי ההשקעות פינו את מקומן לעובדים שמתמקדים בשווק וברגולציה, מנהלי ההשקעות כבר מזמן מחפשים איך להיות הכי פחות גרועים ולא איך להיות הכי טובים, גם הברוקרים האנושיים (המבצעים) שחיים את השוק ויכלו לייעץ ללקוחות מה לקנות ומה למכור, הם נוף הולך ונעלם. מהפכת המחשוב לא פסחה עליהם ובעוד עשור או שניים מקצוע הברוקר (האנושי) כנראה יעלם. אפילו לאספות בעלי המניות כבר לא ממש צריך להגיע כי אפשר להצביע באינטרנט ולמי בכלל יש זמן לדבר עם מנהלי החברות הציבוריות, הרי גם  ככה הם לא אומרים כלום כדי שלא יחשבו כמדליפי מידע פנים.

למה יוחננוף רוצה להנפיק בבורסה?
ומה שלום המודלים הכלכליים, האם הם עדיין עובדים? את מי זה מעניין...מעל 80% מהמסחר (לפחות בבורסות זרות) נשלט בידי תוכנות מסחר אוטומטיות, רוב המסחר הוא לטווח קצר בלבד, כל הודעה עם מעט משמעות שבעבר הייתה נספגת במסחר התוך-יומי הופכת לתנודה מפלצתית בגלל הרובוטים עוקבי המגמה לטווח קצר שמזרימים הוראות קניה ומכירה בקצב מטורף ונלחמים אחד עם השני. אחר כך המחיר במקרים רבים מתייצב על מה שהיה לפני ההודעה אבל אז המניה כבר לא מעניינת (הטריגר כבר פורסם ולא קרה כלום, אז למה שמשהו יזיז אותה?).

והכי חשוב – בעולם שנמצא כבר שנים ארוכות בסביבת ריבית אפסית וכנראה ישהה בה עוד זמן רב כל מחירי הנכסים מתנפחים ומאבדים קשר לעוגנים פיננסיים כלכליים מהעבר.
ניקח דוגמא פשוטה מסקטור משעמם שנחשב לבטוח והוא חברות קמעונאות מזון. חברות מהסקטור בבורסה הישראלית והכוונה לשופרסל, רמי לוי, ויקטורי, פרשמרקט, נסחרות במכפילי רווח נקי שנעים בין 18 למעל 20. זו עובדה.

ולמרות זאת, הסקטור עוד נחשב מעניין בעיני חלק ממנהלי ההשקעות המוסדיים, בייחוד על רקע חוסר הוודאות הכלכלי (שבעצם תמיד קיים).

אפילו יוחננוף רוצה להנפיק את רשת הסופרים שלו בשווי 2 מיליארד שח לפי מכפיל רווח נקי מגולם לשנת 2019 של 24. אז גם אם המחיר יהיה ברף התחתון מדובר במכפיל רווח של 20 פלוס. האם החתם המתמחר התבלבל וחשב שמדובר בחברת צמיחה או חברת הייטק?

וחברים – השתתפות בהנפקה ראשונה לציבור היא עניין מסוכן. מי שלוקח סיכון לקנות בהנפקה (ומי שלוקח את הסיכון אגב הוא הציבור כי מנהלי ההשקעות המוסדיים קונים בכסף שלו) זכאי לנחה מעצם העובדה שמדובר בחברה חדשה, ומהעובדה שהביצועים של רוב החברות שהונפקו לבורסה לראשונה חלשים – לפחות היסטורית, אם כי בשנה האחרונה ההנפקות בתחום הפיננסיים משפרות את התמונה.

במילים אחרות, נראה לנו שמשפחת יוחננוף הולכת לעשות אחלה מהלך על הגב של הציבור, ולמה לא אם אפשר?

משפחת יוחננוף יודעת שתחום קמעונאות המזון הוא תחום רווי מתחרים ובעבר גם רשתות גדולות נכנסו לקשיים כלכליים ושמטו חובות – קלאבמרקט, מישהו זוכר? רבוע כחול ישראל/מגה קמעונאות ועכשיו יינות ביתן במצב פיננסי קשה. יינות ביתן יכולה להיעלם מהמפה הקמעונאית בעיקר עקב מינוף יתר. תחום קמעונאות המזון רחוק מלהיות סולידי.

בעלי השליטה בענף הקמעונאות מוכרים - האם זה רמז לבאות?
יוחננוף לא רוצה להיות יינות ביתן, אז אם הציבור מוכן לשלם מאות מיליוני שקלים כדי להיות שותף שלו בחברה לפי שווי 2 מיליארד שקל או קרוב לכך, ברור שהוא ישמח לשתף אותו.

אבל השאלה האמיתית היא איך כל החברות הקמעונאיות נסחרות במכפילים כל כך גבוהים? התשובה פשוטה כי המוסדיים קונים את המניות שלהן, ואיך המוסדיים לא מהססים וממשיכים להחזיק במניות שלהן וגם לקנות עוד ועוד כי הן נחשבות משום מה - "בטוחות" ? אין לנו תשובה, אבל אל תשכחו שאדוארדו אלשטיין מחפש כבר חודשים רבים קונה לכל האחזקות שלו בשופרסל ולא מוצא.

על מי להסתמך - מוסדיים או בעלי שליטה?
אז עם כל הכבוד למוסדיים שמנהלים את הכסף של הציבור, במקרה הזה (ולמעשה ברוב המקרים) נסתמך בהחלטות ההשקעה שלנו על תהליך קבלת ההחלטות של בעלי הון גדולים ולא של המוסדיים – יוחננוף מנפיק, פרשמרקט הנפיקה, בשופרסל מחפשים מכירה – בעלי הבית שלהם בתהליך של מימושים, וזו לדעתנו סיבה טובה להבין שהתחום יקר.
לא ניתן להעריך שווי של חברה ציבורית

חברות ציבוריות מפוארות ותזרימיות גם הגדולות ביותר יכולות לנקוט מהלכים תמוהים ולהתרסק תוך זמן קצר לכלום - ע"ע טבע שנפלה  כמעט 90% עקב רכישה ממונפת ולא הגיונית כשלכולם היה ברור בזמן אמת (ולא בדיעבד) שמדובר ברכישה במחיר מנותק לחלוטין מכל היגיון כלכלי, שממנפת בצורה מפחידה את המאזן של החברה.

בחברות ציבוריות יכולים להיות אירועים בלתי צפויים שיכולים לרסק את שווי החברה מיד ובעשרות אחוזים ע"ע חברת איי.אפ.אפ שרכשה את פרוטרום והוציאה הודעה על חקירה בגין חשדות לשוחד.

ומי אמר שמה שכתוב בדוחות הפיננסיים של חברה בכלל נכון? הנה דוגמה -  פריגו הודיעה לפני כשנה וחצי על תיקון דוחות כספיים קודמים שלה וכתוצאה מכך על הפסד שנתי ענק של 4 מיליארד דולר.
ולכן, כשאומרים לכם או כשאתם מעריכים שמדובר בחברה במחיר זול, חשוב להבין שהיא תמיד יכולה להיות זולה יותר. עם זאת, בהחלט יש דבר שנקרא חברה יקרה וברוב המקרים יחסית קל להעריך את החברות היקרות.

איך פוסלים מועמדות להשקעה?
כאן האמת שלא צריך מודלים כלכליים, בדרך כלל רואים את זה מהר מאוד. נשתמש באנלוגיה בין חברה למטוס. נניח שהדלק של המטוס הוא המזומנים של החברה, הטייס והמשנה לטייס הם המנכ"ל ומנהל הכספים.  והנוסעים הם בעלי המניות.

הפרמטר הכי חשוב – הדלק במטוס
בבורסה נסחרים מספר שלדים בורסאיים/חברות מעטפת ומדי פעם מבוצעות עסקאות של העברת בעלות בשלד מיד ליד. שווי בורסאי שווה כ-5-10 מיליון שקל.
שימו לב למחיר לפיו הבעלות עוברת מיד ליד, זה מחיר השלד ונשתמש בשווי הזה כנקודת ייחוס לשווי מינימלי של חברה ציבורית. ככלל שיטת התמחור האמינה ביותר של חברות ציבוריות היא השווי לפיו נתחי בעלות משמעותיים עליהן עוברים מיד ליד.  אבל השלדים זה חלק קטן (ומסוכן) של השוק. הרבה יותר חשוב להבין לגבי כל החברות הכלל – מאיזה חברות להתרחק ולמה?

הפרמטר החשוב שנתמקד בו הוא כמות הדלק במטוס. כידוע מטוסים שורפים הרבה מאוד דלק סילוני יקר, יש כאלו שיש להם מיכלים גדולים, יש כאלו שמקבלים תדלוק אווירי ויש כאלו שלא והם טסים עד שהדלק נגמר ואז....

ולכן צריך להיזהר מהחברות האלו:  
חברה לא תזרימית (כלומר לא מכניסה כסף פנימה מפעילות)
חברה שרק מוציאה כסף, והרבה, ביחס למה שיש לה בקופה – זה יכול להיות על משכורות, על מחקר ופיתוח על שיווק וכו'
חברה שהחובות שלה (אם יש) נסחרים בתשואה גבוהה ודו ספרתית
חברה עם הערת עסק חי (כלומר גם רואי החשבון הרימו ידיים ואמרו שתוחלת החיים של החברה ללא הזרמת מזומנים היא פחות משנה). הערה - לא כל חברה שיש לה הערת עסק חי היא אסיר נידון למוות, ישנן חברות שקיבלו הערת עסק חי והפכו לאחר מכן לחברות משגשגות.
חברה שאין לה נכסים כמו פטנט רשום משמעותי, שאין לה מוצר, שאין לה לקוחות וגם לא הכנסות רציניות
חברה שגם הבעלים שלה לא מזרימים לה כסף כדי לתחזק אותה.עכשיו דמיינו שאתם הנוסעים במטוס ושילמתם כרטיס טיסה יקר (אתם טסים במחלקה ראשונה) ופתאום אתם רואים את הטייס וטייס המשנה יוצאים מהקוקפיט, חוגרים את שני המצנחים היחידים במטוס, מנופפים לכם לשלום וקופצים מדלת המטוס. באנלוגיה לבורסה - חברה שההנהלה בורחת ממנה, שיש בה תחלופה גבוהה של מנכ"ל וסמנכ"ל כספים, שדירקטורים (בעיקר חיצוניים) מתפטרים בתכיפות יחסית, חברה שהמנכ"ל חובט בדירקטורים בישיבת הדירקטוריון כי הם לא מסכימים איתו (בלי שמות) – האם הייתם רוצים לטוס במטוס כזה?
יש פרמטר נוסף והוא טכני יותר במהותו – לדעתנו מניות שהשער שלהן נמוך מ-30 אגורות, מסוכנות. המינימום לגיוס בבורסה הוא שער 30 אגורות ופחות מזה החברה נדרשת לבצע איחוד הון שבד"כ גורם נזק למחזיקים בנייר (בייחוד אם הוא נעשה לצורך גיוס הון). אם חברה נסחרת לדוגמא בשער 15, היא תבצע איחוד הון ביחס 1:10 ואז השער שלה יהיה 150 (וכמות המניות תקטן בהתאם) אזי יש סיכוי טוב שהמניה בהמשך תרד – זה ממש לא מדע מדויק, וכל מקרה לגופו, אבל הניסיון מלמד שה קורה במקרים רבים.
אז אם אתם מוצאים חברה שהטייסים בורחים ממנה ושהדלק מתבזבז בקצב שיא כשהמטוס באוויר (ויש הרבה כאלו בבורסה) תשמרו מרחק ואל תתפתו לקנות.

 
יהושע הדר , MBA, סמנכ"ל קופ"ג דיסקונט לשעבר

* אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(26):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 16.
    משעשע - ערימה שרובה שטויות:
    ערן 22/11/2019 00:23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אתה באמת משווה את יוחננוף ליינות ביתן ?מצד אחד לברוח מחברות ששורפות מזומנים וכו וכו ומצד שני לברוח מחברות רווחיות וטובות שמנפיקות כי נראה לך שהמחיר שלהם "גבוה" (על סמך מה ? קראת מאזנים, השוות בסקטור והחלטת ? זה לא עושה רושם כזה...). ולבי איחוד וכו... נו... באמת.
    סגור
  • 15.
    טבע היתה ב-6.10 דולר בתחתית, והיום מעל 9...מי שנכנס
    איזה סוג משקיע אתה? 11/11/2019 23:15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי שנכנס בנמוך כבר עשה רווח יפה. כנ"ל GE שהתמוטטה והיתה בסביבות 8 דולר, והיום בסביבות 11.00 דולר...שגם זה סבוב יפה. ולכן החכמה למצוא חברות ש"כמעט התמוטטו", ושיש להן סיכוי להשתקם (=בניגוד לדעת התקשורת)
    סגור
  • 14.
    כתבה מעולה, כל החכמולוגים פה שלקחו הלוואות כדי לקנות
    יוחנן 10/11/2019 12:31
    הגב לתגובה זו
    8 1
    מניות רק כי הן "כל הזמן עולות" עוד יפסידו את המכנסיים ויגיעו להוצאה לפועל
    סגור
  • 13.
    מקווים שאתם נהנים מהטיסה (ל"ת)
    לא לשכוח לממש רווח 03/11/2019 09:58
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 12.
    אתם טוחנים מים
    במקום לעשות כסף 30/10/2019 13:16
    הגב לתגובה זו
    3 2
    ומפספסים את כל המהות. זו לא כתבה למשקיעים !!! זו כתבה לסוחרים לטווח קצר. הטרייד כבר נגמר. לנתונים פונדמנטלים יש פחות משמעות בטווח הקצר והם לא מהותיים במיוחד...מה זה משנה אם הכתבה כתובה ברמה אקדמית או ברמה של כתה א. מי שקנה כשיצאה הכתבה ב 44500 יכל לעשות 4% לפחות ביומיים. זה המון תעשו גילום שנתי....זה לא אומר שלא יהיו עוד הזדמנויות. השפל הוא בגרף שבועי. כל עוד דלק קבוצה לא שוברת 40,000 התחתית הזו בתוקף וכל מה שצריך זה לעקוב ולקנות כשהנייר משנה כוון למעלה שוב...
    סגור
  • טען עוד
  • 11.
    וואו איזה ניתוח
    משקיע 30/10/2019 11:17
    הגב לתגובה זו
    4 9
    ברמה של טוקבקיסט מתחיל בפורום מניות קנביס. עדיף להטיל מטבע
    סגור
  • 10.
    אין קשר בין הכותרת לתוכן
    סוחר 30/10/2019 10:49
    הגב לתגובה זו
    1 3
    איזו שטות, מה זה בכלל?
    סגור
  • 9.
    כרגע יש רווח של כ- 4% על הפוזיציה (ל"ת)
    זמן טוב לממש רווח 29/10/2019 14:38
    הגב לתגובה זו
    3 2
    סגור
  • 8.
    רמה נמוכה (ל"ת)
    רם 28/10/2019 09:10
    הגב לתגובה זו
    3 2
    סגור
  • מאוד נמוכה יש רק רווח 10%
    בשבוע 04/11/2019 10:59
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ממש הטלת מטבע
    סגור
  • 7.
    ליויתן ושברון
    דלק קבוצה 28/10/2019 06:43
    הגב לתגובה זו
    5 1
    ליויתן בימים אלא עומד לסיים את ההתקנה . שברון מכס מניב עם הגנה למחיר הנפט והכנסות בטוחות . במידה והיה סגירה פיננסית הנייר צפוי לעלות בחוזקה.
    סגור
  • 6.
    מה הנתונים הפנדמנטלים המעניינים?
    מתעניין 27/10/2019 21:59
    הגב לתגובה זו
    3 0
    תוכל לפרט אותם שוב בבקשה
    סגור
  • 5.
    מה זה?
    הקורא 27/10/2019 21:40
    הגב לתגובה זו
    2 2
    למה הם כותבים כמו ילדים קטנים?
    סגור
  • כדי שאנשים כמוך יוכלו להבין (ל"ת)
    בהצלחה 28/10/2019 10:18
    הגב לתגובה זו
    7 2
    סגור
  • 4.
    מי שנכווה ברותחין נזהר בפושרין
    עסק עם השטן 27/10/2019 18:27
    הגב לתגובה זו
    2 1
    לעשות ביזנס עם תשובה זה לתת לגיטימציה לשטן.אחרי שבזז את הקופה הציבורית עוד מגיע ומבקש הון.נצפה בסבלנות לקריסתו המוחלטת ובמינוף הגבוהה זו התחלה נהדרת
    סגור
  • האמת יותר פשוטה קשה לך לחיות עם טייקון מזרחי ימני (ל"ת)
    יעקב 28/10/2019 09:05
    הגב לתגובה זו
    1 3
    סגור
  • ימני?
    סמיריאן 28/10/2019 11:06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ראית מה עשו לליכוד בקשת?
    סגור
  • 3.
    חברים תשובה הוא נוכל על ועושה את אותו תרגיל
    משקיע 27/10/2019 16:56
    הגב לתגובה זו
    10 7
    ממנף חברה שמגיע ל"רווחים" נותן לעצמו דבידנדים ענקיים. שיבואו צרות יבקש הסדר תספורת על תשבונכם. הוא שולט בקשת ככה שיש מי שיסביר אותו. להתרחק כמו מאש!!!!!!!
    סגור
  • הפסדת בדלק נדלן .זה בגלל הימור
    דלק נדלן 28/10/2019 06:44
    הגב לתגובה זו
    6 2
    לכן ההפסד . לא קשור לדלק קבוצה
    סגור
  • לגמרי
    לא חסרות חברות 27/10/2019 18:28
    הגב לתגובה זו
    0 2
    למה להשקיע בנוכל הזה?שיתרסק ביחד עם החברה הממונפת שלו
    סגור
  • 2.
    חברת דלק
    שולצי 27/10/2019 15:02
    הגב לתגובה זו
    17 4
    זה ענין של שבועות שהמניה תעלה חזק בקרוב יצאו הודעות על סגירה עם משקיע וקבלת תקבולים בגין עיסקת הפניקס.
    סגור
  • בנתיים מצב עגום (ל"ת)
    שמוליק 27/10/2019 21:07
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 1.
    בתור רו"ח כדאי שתקרא מאזן
    דרור 27/10/2019 14:46
    הגב לתגובה זו
    15 3
    ה"הון העצמי" שלך כולל זכויות מיעוט שהן סתם רישום הנובע מגישה חשבואנית של איחוד מלא ואין להן שום ערך כלכלי. ההון העצמי המיוחס לבעלים הוא 4.8 מיליארד ש"ח כך שהמניה נסחרת סביב מספר זה וממש "מחצית מההון".
    סגור
  • תשואת אגח 7% (ל"ת)
    אומר הכל 27/10/2019 17:30
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • לכלכלה ומתמטיקה. רק ניכנסתי לציין שהחבר דרור צודק וכתב>
    פרופ' אבירם(איצ100) 27/10/2019 17:16
    הגב לתגובה זו
    9 3
    יפה ולעניין.
    סגור
  • אז מה איצ
    לרון 28/10/2019 19:38
    הגב לתגובה זו
    1 0
    פרופ' למתמטיקה ולכלכלה ולשוק ההון ולמצב העולם,סוף העולם עוד לא היגיע?ומה מצב הפוטים?
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות