אלבר צומחת בתחום האשראי הצרכני, למרות חוב של קרוב ל-3 מיליארד שקל; לא עדיף קודם להחזיר חובות?

אלבר מרוויחה פעמיים - גם ממכירת רכבים (רווח נמוך) ובעיקר ממימון העסקה (רווח גבוה). מדובר ברווחים משמעותיים, ועדיין - הדרך להחזרת החוב רחוקה - רק גלגולי חוב ישרתו את החוב הקיים
 | 
telegram
(8)

חברת אלבר החלה ב-2015 במתן שירותי אשראי לצורך קניית רכב באמצעות אלבר קרדיט. הכנסות החברה מהמגזר צמחו בשנים האחרונות בעשרות אחוזים באופן עקבי. כך, בתשעת החודשים הראשונים של השנה הרווח מהמגזר עמד על כ-20% מהרווח המגזרי הכללי והיה לשני ברווחיותו אחרי מגזר הליסינג התפעולי. לצורך השוואה התחום רווחי אל מול תחום מכירת הרכב.  

אלבר קרדיט אשר החלה את פעילותה לפני ארבע שנים מספקת שירותי אשראי חוץ בנקאי לרכישת רכבים. בכך, מרוויחה החברה פעמיים, פעם ראשונה מהאשראי ופעם שנייה מרכישת הרכב. החברה מחזיקה בהיקף אשראי של כ-400 מיליון שקל, ומתחילת פעילותה העמידה אשראי בגובה של 1.5 מיליארד שקל.

צמיחה עקבית בהכנסות ממתן אשראי
הכנסות החברה ממגזר הפעילות צמחו במהלך השנים בקצב גדול מאד. הכנסות החברה ממתן האשראי עמדו ב-2015 על כ-3.6 מיליון שקל. בשנת 2016 הכנסות החברה כבר צמחו במאות אחוזים ועמדו על כ-31.5 מיליון שקל. בשנת 2017 הכנסות החברה מהפעילות עלו בכ-30% ועמדו על כ-41 מיליון שקל. שנה לאחר מכן, עמדו ההכנסות על כ-54.3 עלייה של כ-32%. השנה ההכנסות בתשעת החודשים הראשונים צמחו בכ-58% ועמדו על כ-60 מיליון שקל.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

בתשעת החודשים הראשונים של 2019 עמד הרווח המגזרי של מתן האשראי הצרכני על כ-43.9 מיליון המהווים 20% מהרווח הכולל. בכך, מהווה כאמור מגזר מתן האשראי את המגזר השני בגודלו מבחינת הרווח, שני רק למגזר הליסינג התפעולי. זאת ועוד, בהינתן שבליסינג ובשאר פעילויות הרכבים יש הוצאות כלליות שצריכות להיות מוקצות על התחומים האלו (ובהתאמה להוריד את הרווח), בעוד שבפעילות המימון אין ייחוס של הוצאות אלו, הרי שהמקל והחשיבות של תחום המימון לשורה התחתונה גדול משמעותית מאותן 20%.

האם זה מספיק כדי לשרת את החוב?
חברות הליסינג הן כבר מזמן לא רק חברות ליסינג. החברות האלו ממומנות על ידי הציבור בעזרת אגרות חוב שמונפקות ומתגלגלות על הציבור (הרחבה כאן - חברות הליסינג גייסו מיליארדים והן לא יכולות לשרת את החוב דרך התזרים שלהן). אלא שהרווחיות בתחום נשחקה, ובפועל בחלק מהחברות היא אפילו הפסדית. על רקע זה נוצר הצורך בפיתוח זרוע המימון הצרכני. פעילות שמהווה למעשה תחרות לחברות הליסינג וחברת מימון ישיר, הפעילות מצליחה בעיקר תודו ל"קרבה" של אלבר לרוכשי רכבים - במקביל לעסקה עצמה לרכשית רכב, מקבל הלקוח/ הרוכש מימון לעסקה. 

השאלה אם זו המטרה של מחזיקי החוב - האם הם מבינים שחלק גדול מהפעילות שהם מממנים היא פעילות מימון? לכאורה מדובר בדבר חיובי לנושים בגלל פיזור הפעילויות, אך למעשה כל הפעילויות של אלבר קשורות זו לזו, ותלויות במספר פרמטרים - שווי הרכבים, והיכולת לייצר תזרים חיובי. בינתיים המצב נראה לא פשוט - הערך של הרכבים נשחק (הרווחים נשחקים, באלדן זה כבר הפסד), והתזרימים של כל החברות לא משרתים את החוב. היכולת לשרוד תלויה בעיקר ביכולת לגלגל את החוב. 

היקף החוב במאזן מתקרב ל-3 מיליארד שקל, מתוכו כ-2 מיליארד שקל חוב באג"ח למחזייק החוב (רובם גופים מוסדיים). החוב הזה יוחזר דרך גיוסים עתידיים של חוב,  ולא דרך המקורות העצמיים של החברה, אלא שההתבססות על גיוסי חוב דרך חברות הדירוג, אינה מובטחת.

תגובות לכתבה(8):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    דירה = קורת גג
    דירה = קורת גג 10/12/2019 06:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דירה = קורת גג
    סגור
  • 5.
    כתבה מבולבלת שנראה שגם הכותב לא יודע איכן ידיו ואיכן רג
    אורי... . 09/12/2019 23:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כתבה מבולבלת שנראה שגם הכותב לא יודע איכן ידיו ואיכן רגלו
    סגור
  • 4.
    גם חברות נדל"ן לא יכולות לשרת חוב בלי גלגול, אז מה?
    מייק לבנובסקי, ר''ג 09/12/2019 20:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל הרעיון שהתזרים מסםיק חזק כדי לשרת ריבית ושיש נכסים מסםיק נזילים כדי לשרת את הקרן במידה ולא ניתן לשרת חוב. מה ההבדל מחברות נדל"ן מניב? ואם כבר, אז תשווה לחברות יזום נדל"ן ובכלל תרגיש בטוח. תפסיקו להפחיד. זה לא מקצועי
    סגור
  • 3.
    די להפחיד. ככה זה בכל כלכלה מודרנית
    משקיע 09/12/2019 15:36
    הגב לתגובה זו
    0 5
    אם הניהול תקין אין שום בעיה .
    סגור
  • הניהול זה לא הנושא פה
    מבין 09/12/2019 21:15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הבעיה לא תהיה בניהול, אלא באמון.ברגע שכל המערכת בנויה על כסף שלא צמוד לכלום אלא רק באמון המשתמשים בו (מכאן גם נובע הערך שלו היום) - ברגע שיהיה משבר אמון של המשתמשים (הציבור), כל המערכת תקרוס כמו מגדל קלפים רעוע
    סגור
  • טען עוד
  • 2.
    תשמע מה היה ב-2008
    אאא 09/12/2019 15:17
    הגב לתגובה זו
    1 4
    כשהשוק היה סגור והמשק קצת קפא, חברות הליסינג הפסיקו לצמוח והתחילו למכור רכבים והפכו למעשה לפרות מזומנים....... זה כנראה מה שיקרה אם יהיה סבב האטה נוסף. היתרון הגדול של אלבר על פני חברות הליסינג האחרות הוא בתחום שיווק הרכבים. צאו מהשורט ותפסיקו להלחיץ את העם סתם.....
    סגור
  • 1.
    ישן טוב בלילה
    ברכה 09/12/2019 14:44
    הגב לתגובה זו
    6 1
    אלבר ישנים נהדר בלילה כשהבנקים לא יכולים להירדם בגלל החוב .
    סגור
  • הבנקים כבר לא שם
    אנוכי 09/12/2019 15:24
    הגב לתגובה זו
    8 2
    לא הבנקים חשופים לחוב,,אלא הפנסיה שלך שלי ושל כל עם ישראל..הבנקים הריחו את הבעיה וברחו, הפריירים נשארו,,,
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות