קל אוטו קורסת: תירכש ע"י קרסו תחת הסדר חוב - מה זה אומר על חברות הליסינג?
חברת הליסינג קל אוטו בקשיים פיננסיים - היא עשויה להימכר במסגרת הסדר חוב לקרסו בתמורה ללקיחת חלק מחובותיה, ובלי העברה של שקל לבעלי המניות שלה.
קל אוטו היא אחת מהחברות הגדולות בתחום הליסינג והסחר ברכבים, וזו אינדיקציה אמיתית למצבו של הענף. לחברה יש הון עצמי של 143 מיליון שקל, כך שלכאורה אין מקום להסדר חוב (הנכסים עולים על ההתחייבויות), אלא שנראה שההון שלה לא משקף את מצבה האמיתי.
הרוכשת, קרסו (כמו גם רוכשים פוטנציאלים אחרים) מעריכה את הנכסים שלה בפחות מהרשום בספרים (במילים אחרות, ערך הרכבים בספרים גבוה מהערך האמיתי). לא סתם פחות - פחות באופן שמחסל את ההון העצמי, ומחייב הסדר חוב - אחרת קרסו לא מוכנה לקנות את החברה.
זה מעיד על בור גדול במאזן של קל אוטו שמעבר למאזן בעייתי היא חברה מפסידה. אבל השאלה אם זה רק קצה הקרחון בתחום המאוד ממונף, והמאוד תלוי ערך הרכבים ובמימון כדי להתקיים - ענף הליסינג. כך או אחרת, בעוד שלקל אוטו יש מממנים חיצוניים - בנקים ואחרים, הרי שלרוב חברות הליסינג יש מימון ציבורי - אנחנו מממנים אותן, ואנחנו עלולים ליפול איתן. גם בחברות הליסינג הנסחרות, להערכתנו יש בלוף - הבלוף הגדול של חברות הליסינג - מיליארדים של אג"ח בסכנה.
שוק ההון מקבל בשנים האחרונות את חברות הליסינג בזרועות פתוחות. הן מקבלות כסף, הן בעיקר מגלגלות חובות בריבית נמוכה - איך זה קורה? חברות הדירוג אוהבות אותן, ומספקות להן "פתק" (דירוג אשראי) שהולך לגופים המוסדיים ומאפשר לגופים האלו למלא את הקופות והקרנות באג"ח של חברות ליסינג. אל תבואו בטענות רק לגופים המוסדיים, מדובר במערך הרבה יותר רחב שגורם לפנסיה שלנו לקלוט מכשירים מסוכנים בעטיפה מפתה.
נכון לכרגע ישנן שלוש חברות ליסינג שהאג"ח שלהן נסחרות בבורסה (לקרסו יש גם פעילות ליסינג אבל בהיקף פחות מהותי ביחס למכלול עסקיה). שלוש החברות יחד צריכות לשלם בשנים הקרובות (עד שנת 2027) סכום כולל של כ-6.5 מיליארד שקל (תשלומי קרן וריבית) לבעלי האג"ח. התשלום המהותי ביותר צפוי בשנת 2020 - בהיקף של כ-2 מיליארד שקל.
אלדן תחבורה, העוסקת בליסינג תפעולי, השכרת כלי רכב ובנדל"ן להשקעה, מדורגת +A על ידי מעלות ומחויבת לשלם לבעלי האג"ח כ-2.16 מיליארד שקל עד שנת 2026.
חברת אלבר העוסקת בליסינג בלבד ומדורגת +A על ידי מעלות, מחויבת לשלם לבעלי האג"ח כ-2.44 מיליארד שקל עד שנת 2027.
לבסוף, חברת ש.שלמה החזקות (הפועלת תחת המותג שלמה Sixt) ועוסקת בליסינג והשכרת כלי רכב. החברה מדורגת -AA על ידי מעלות ומחויבת לשלם כ-1.9 מיליארד שקל לבעלי האג"ח עד שנת 2026.
קרסו מנצלת הזדמנות?
קרסו מוטורס
-0.71%
קרסו מוטורס
2,250
-0.71%
בסיס:2,266
פתיחה:2,266
גבוה:2,266
נמוך:2,241
תמורה:436,045
לעמוד ציטוט
חדשות
גרפים
פרופיל חברה
המלצות
כתבות נוספות בנושא:
מוטורוס מנצלת את מצבה העגום של קל אוטו ורוכשת אותה, כאשר התנאי לביצוע העסקה הוא הגעה להסדר עם הבנקים והגורמים המממנים של החברה על כך שימחלו לה על חלק מהחובות.
קבוצת קרסו רואה מבחינתה "עסקת רכישה אסטרטגית שתחזק את מעמדה בתחום הרכב בישראל", אך יותר מהכל, זה מהלך שנועד לנצל את מצבה של היריבה כדי להשתלט על צי הרכבים שלה בזול. כמה בזול? תלוי באיזה מידה הבנקים יחליטו למחול לקל אוטו על החובות.
קבוצת קל אוטו, שבבעלות משפחת קליין, הוקמה לפני כ-27 שנה, ובבעלותה כ-17,500 כלי רכב, מתוכם כ-9,500 רכבי ליסינג תפעולי, כ-2,800 רכבי ליסינג פרטי, כ-3,500 רכבי השכרה, כ-1,500 רכבים למכירה וכ-200 משאיות. בקבוצה מועסקים כ-500 עובדים. מחזור הפעילות של החברה בשנת 2018 הסתכם בכ-936 מיליון שקל ובמחצית הראשונה של שנת 2019 בכ-398 מיליון שקל.
איציק וייץ, מנכ"ל קרסו מוטורס: "אנו שמחים לעדכן על עסקת רכישת קבוצת קל אוטו, שתרחיב משמעותית את פעילות הליסינג של קרסו. מגזר הליסינג הוא מגזר צומח ואנו רואים ברכישת קל אוטו הזדמנות להרחיב את פעילותינו בתחום בו יש לנו ניסיון רב".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
14.העיקר שמוליק קליין ואלה קליין רכשו עשרות דירותבאילת ותל אביב 13/09/2021 13:32הגב לתגובה זו0 0עבדו על כולם בעיניים העלימו כספים ורכשו בשם ילדיהם דירות בתל אביב אילת ועוד, ואיפה המדינה?סגור
-
13.קל אוטו קרסה אלה ושמוליק רכשו עשרות דירותמאיזה כסף 13/09/2021 13:30הגב לתגובה זו0 0בושה למדינהסגור
-
12.השק של קל אוטו חזרגבאי אברהם קל אוטו 22/04/2020 01:11הגב לתגובה זו0 0זה אומר שקרסו לא רוכשת את קל אוטו וקל אוטו ושמוליק קליין הבעלים של קל אוטו בדרך לפשיטת רגלסגור
-
11.צריך לחסל את חברות הליסינגגדעון 19/12/2019 19:08הגב לתגובה זו3 2בודדים מתעשרים, הציבור מממן, וכולנו טובעים בפקקים. כן, גם הפקקים הם תוצאה של הליסינג.סגור
-
10.שוק הרכב בבעיהJohnny Marshall 19/12/2019 18:06הגב לתגובה זו4 0חברות הליסינג ממונפות בהיקפים אדירים ואינן מסוגלות בשום צורה ודרך לעמוד בהתחייבויות קצרות מועד שעומדות לפתחן . עד סוף 2020 נהיה עדים או לקריסה עצומה בענף או להושטת יד אדירה ונדיבה מצד יבואני הרכב שחשופים בעשרות מיליוני ₪ . ימים יגידו . גילוי נאות , הכותב עוסק בתחום הרכב והליסינג כ 25 שניםסגור
- טען עוד
-
9.דירה = קורת גגדירה = קורת גג 19/12/2019 11:43הגב לתגובה זו0 1דירה = קורת גגסגור
-
8.קרסו בעייתית שרות פח מתנערים מאחריות (ל"ת)שמוליק 19/12/2019 10:33הגב לתגובה זו2 0סגור
-
7.מר קליין יהיר וחצוףעמי 19/12/2019 08:48הגב לתגובה זו8 0נעזר בעבריינים לגביית חובות. אבל גם זה לא עוזר כשאתה טיפש.סגור
-
6.ש. קלייןאלכסנדר הגדול 19/12/2019 08:16הגב לתגובה זו6 0במו ידיו וביחד עם האגו המנופח שלו וההתנהלות הדורסנית הביא לקריסת החברה והפיכתה לשנואה על לקוחות וקולגות .סגור
-
5.אכן בעיהנו 18/12/2019 21:09הגב לתגובה זו8 0עצוב לשמוע אבל מושכים כסף ובונסים מהחברה כדמתקשרים ורוצים לקנות רכבי יד2 המחיר הוא כ 20 אלף מעל מחירון...אין פלא. חבל שזו ההתנהלותסגור
-
4.חברות הליסינג הולכות לתקופה קשה (ל"ת)גדי 18/12/2019 17:07הגב לתגובה זו10 1סגור
-
3.לקרסו יש כבר את ליס פור יואיש 18/12/2019 17:02הגב לתגובה זו4 0לקרסו יש כבר את ליס פור יו, זה אומר שהיא תהפוך לשחקנית משמעותית מאד בשוק ציי הרכב.סגור
-
2.מקבלות "פתק" ... - ניסוח לא תואם מציאותניר 18/12/2019 15:28הגב לתגובה זו1 23המוסדיים סופר רציניים ויודעים לנתח את הענף והחברות השונות וממש רחוקים מלהסתמך על הדירוגים.סגור
-
1.שמוליק קליין תמיד היה רוח וצלצוליםSUS 18/12/2019 15:20הגב לתגובה זו14 3מי שהצליח להיות חייב לקל אוטו יותר ממה שקל אוטו היתה חייבת לו ... הרוויחסגור
-
נכון. כך דיברו בענףה.י 19/12/2019 08:46הגב לתגובה זו4 0גם כך קל אוטו שיחקו במגרש בתחום האפור.. ויש לי ראיות למכביר.סגור