המהפכה הטכנולוגית והשפעתה על הבורסה

המהפכה הטכנולוגית רק התחילה - אנשים כמו מאסק מייצרים את העתיד,  והעתיד מייצר הזדמנויות ענקיות להמון חברות - בהתאמה הבורסות ימשיכו לעלות; ולמה טסלה זינקה ב-167% מאז מאי האחרון
 | 

כל מהפכה שמקדמת את האנושות "מתבשלת" תקופה ארוכה עד שמגיעים האנשים בעלי הכישורים הייחודיים לייצר בפועל את המעבר לשלב הבא. דוגמה - מנוע הבעירה הפנימי  התפתח במשך למעלה ממאה שנים. בתחילת המאה ה-19 בנה מהנדס צרפתי מנוע כזה אבל לא ידע מה אפשר לעשות עם "הצעצוע". בנץ הגרמני פתח את הדלת למהפכת הרכב כשהרכיב את המנוע הזה על רכב (שהיה למעשה אופניים עם 3 גלגלים) ואז הגיע הנרי פורד שיצר את הרכב שהתאים לדרישות הצרכנים ויצר את התנאים שגרמו למעבר מהכלכלה הישנה דאז, הכרכרה, לכלכלה החדשה דאז, המודל-T ושינה את העולם.

ב-1903 הצליחו האחים רייט להטיס את "המכונה המעופפת" הראשונה אבל לקח לחדשנות המופלאה הזו 11 שנים להפוך למוצר צריכה המוני כאשר Thomas Benoist, טייס ויצרן מכונות תעופה, הקים את חברת  Benoist Aircraft וביצע את הטיסה המסחרית הראשונה בעולם בין הערים סט פיטרסבורג לטמפה בפלורידה. הצלחת הטיסה הביאה לייצור 106 מטוסי Benoist ולפתיחת קווי תעופה מסחריים בארה"ב.

מהפכה שמשנה את העולם היא כזו שמשנה את הכלכלה והחברה. פורד ו-Benoist אספו את הטכנולוגיות החדשניות שיצרה מהפכת הטכנולוגיה של סוף המאה ה 19 ותחילת המאה ה-20 כשהייחוד של השניים היה להפוך את חדשנויות המהפכה למוצרי צריכה "משבשי כלכלה וצריכה קיימים".

כותרת ראשית

- כל הכותרות

ג'ובס הגשים את החלום
סטיב ג'ובס עשה בדיוק את מה שעשו פורד ו-Benoist. ג'ובס הבין שמהפכות הטכנולוגיה והאינפורמציה הגיעו לשלב שבו אפשר יהיה להגשים את החלום הגדול של החיבור הגלובלי בין בני האדם באמצעות טכנולוגיות חדשות. ג'ובס לא המציא את החלום הוא הגשים אותו.

הפרופסור מילטון פרידמן תיאר את הטלפון החכם העתידי בפרוטרוט בהרצאה שבה השתתפנו ב-1969. "הטכנולוגיה שמתפתחת", אמר הגדול בכלכלנים, "תוביל למוצר שיחבר אלחוטית בין כול תושבי העולם וכשזה יתבצע לא יהיו יותר זעזועים בבורסה והמחזורים הכלכליים כמעט וייעלמו כי לכולם יהיה כול המידע בזמן אמת...". בנושא הזעזועים ההפך קרה. אבל, איך יכול היה הכלכלן הדגול לחזות סחרני יום, פייק ניוז ורייטינג? ההתפתחויות הטכנולוגיות שבעזרתן יכול היה ג'ובס להגיע למוצר החדש נוצרו בעיקר מאז מלחמת העולם השנייה ע"י סדרה של גאוני פיתוח ובצוע שבנו את "הגשר" שחיבר בין מהפכות מנוע הבעירה, החשמל, הטלקומוניקציה וכו' למהפכת האינפורמציה, בין פורד לג'ובס.

היו אלו אנשים כמו וואטסון מ IBM, פאול באראן ממציא ה packet switching, ביל גייטס, אירווין ג'ייקובס וישראלים רבים כמו דב מורן, דב פרומן ועוד. ג'ובס, בגאוניותו, ניצל את כול הטכנולוגיות החדשניות, כולל בתחום המתכות והזכוכית ויצר מכשיר משודרג שגדולתו היתה בהתאמה המהירה לצרכן של המאה ה-21. האייפון עשה לאנושות בדיוק את מה שעשה המודל T של פורד רק בהיקפים גדולים בהרבה והעביר את האנושות עוד שלב קדימה בהתפתחותה.

הטלפון החכם - נכנס לשוק בדיוק במשבר הכלכלי
שימו נא לב  שהאייפון פותח והגיע לצרכן במהלך המשבר הפיננסי/כלכלי הגדול של 2008-9, כאשר רוב הפרשנים מדברים על "משבר נוסח שנות ה-30 של המאה שעברה. בזמן שהכלכלה הגלובלית נראתה כקורסת הרקיעו מכירות הטלפון החכם שחקים (מה שצריך ללמד כמה מהפרשנים משהו על פלטפורמות חיזוי בעתות של מהפכות מהסוג הנוכחי).

הטלפון החכם לא הגיע לבדו כשובר/משבש מצב בעת המשבר של 2008. המכונית החשמלית של טסלה יצאה גם היא אז לשוק. לטסלה של 2008 היו עדיין חסרות כמה טכנולוגיות "להתאמת המוצר החדשני לצרכן האמריקאי" אבל בעשור האחרון הגיעו הטכנולוגיות החסרות (בעיקר בשל ההתקדמות הטכנולוגית של מהפכת האינפורמציה שהזרז של ההתקדמות היה הטלפון החכם) לבשלות. המודל-3 של טסלה לא היה הופך להיט אלמלא "הדחיפה" שהמוצר קיבל מהאייפון עשר שנים קודם.

מה שאנחנו טוענים הוא שמהפכת הטכנולוגיה רק התחילה את מהלך השינוי/שיבוש של הכלכלה והחברה הגלובלית. אנשים כמו ג'ובס ומאסק ידעו כיצד להעביר את ההתפתחויות הטכנולוגיות של המהפכה הטכנולוגית הנוכחית, בסקטורים כמו התקשורת והרכב לצרכן,  ואנשים אחרים בעלי היכולות הנדירות הללו יקדמו באותה דרך את הסקטורים האחרים (מאסק למעשה, בין המכונית החשמלית, ה-SpeceX  והחברה המשעממת שלו, כבר משנה את סקטור התחבורה כולו).

המהפכה הטכנולוגית תזניק את הבורסה
כאן נכניס את הבורסה ושיגיונותיה לתמונה. מאז הוקמו הבורסות באירופה ובארה"ב לוותה כול תקופה שלאורכה שינו מהפכות טכנולוגיות את העולם, בגאות בבורסה, גאות תוך תיקוני ערך. בארה"ב הדבר בולט הרבה יותר ומהסיבה הפשוטה שהמשקיעים האמריקאים מאמינים בחלומות יותר מאשר במקומות אחרים, הרבה יותר.

תוך כדי ולאחר הופעת הפורד T עלתה הבורסה של ניו יורק 15 שנה ברציפות. המהפכה הנוכחית רבותיי גדולה בהרבה מכול קודמותיה והשינויים שהיא הביאה ותביא עד להתמזגותה המלאה יהיו אדירים. כלומר, החלום גדול מאי פעם בעבר ומה שלצד  הישגי החברות מביא לעליות במניות הן הציפיות, החלום. תחשבו לרגע על האפשרויות בתחום הבריאות, האנרגיה או החקלאות. מישהו יכול להעריך איזה שינוי חברתי-כלכלי יבוא כתוצאה מהחלפת האנרגיה ממאובנים? ממניעת מחלות חסרות מרפא או מפתוח  צמחים אמידים למחלות? הדברים הללו שאפילו ז'ול ווארן לא יכול היה לדמיין לובשים עור וגידים והשפעת השינויים הללו על החברה והכלכלה גדולה.

"עליות החלום" שהביאו המדדים עד הלום התחילו בוול סטריט כבר ב 1995-6 כשנראה היה למשקיעים שהתמזגות המהפכה לתוך כלכלת המיינסטרים מתחילה. כשהציג וונטר את מפת הגנום המפורסמת ב 1999, כשאמאזון החלה במכירת ספרים באמצעות הרשת באותה שנה או כאשר ווקאלטק יצאה עם VOIP, אבדו המשקיעים פרופורציה ולא עזרו אז האזהרות של גדולי המומחים, ההערכות פרצו לחלל. 

כעובדה המשקיעים לא טעו בכיוון אבל טעו בגדול בעיתוי ובהערכותיהם.אבל בתוך שנתיים חזרו המשקיעים לחלום שוב. משבר 2008-9 לא היה קשור כלל לחלומות או למהפכת הטכנולוגיה הוא ארע בשל תאוות בצע נטו כאשר גופים בנקאיים ניצלו את התלהבות המשקיעים ומכרו להם סרדינים מסריחים במחירי קוויאר. משהבינו זאת המשקיעים הם נמלטו מהבורסה ובדרכם החוצה סחררו המשק למיתון. אבל גם מיתון זה נמשך כשנתיים בלבד כי הממשל האמריקאי הבין שכטריליון דולר נמחקו בבהלה והחזיר הכסף. משהבינו המשקיעים שסכנת "משבר שנות השלושים" חלפה החלו לחזור לחלום הטכנולוגי שוב.

בעשור האחרון החלה ההתמזגות האמיתית. מה שקרה בגדול בעשור האחרון, מאז פתח ג'ובס את דלת ההתמזגות, הוא שתהליך ההתמזגות הבהיר למשקיעים את השינויים שהביאה המהפכה לכלכלה ולחברה. תהליכי ההתייעלות מחד וברמת המיקרו במיוחד וההרחבה המסיבית של ביקושים מאידך הביאו לרווחיות עולה של החברות ולציפיות שתהליכים אלו יימשכו מה שהוביל להערכות גבוהות מבעבר. אבל היו עוד כמה שינויים דרסטיים שהחלו להופיע כמו לחץ מתמשך על האינפלציה  (מאז 1980 החלה האינפלציה בארה"ב להתדרדר מ-13.5%  ב-1980 ל5.4% ב-1990, ל-3.4% ב-2000 ל-1.6% ב- 2010 ומאז  היא "תקועה" בין 1.5 ל 2.5 אחוזים וכל זה לא בגלל הזרמות הנזילות מאז 2009.

לצד ההשפעה על הכלכלה והחברה השפיעה המהפכה נקודתית על הבורסה. התפתחו שיטות מסחר חדשות כאשר הרשת והטלפוניה החכמה צרפו מיליוני משקיעים/סחרנים למסחר וגם סוג האינפורמציה שמשמש לקבלת החלטות השתנה. חלומו של הפרופסור פרידמן על הידע שמגיע בו זמנית לכול משקיע הפך חלום בלהות כי מיליוני סחרני-יום שהצטרפו נשענים, לצורך קבלת ההחלטה, על כותרות בלבד. הם שהפכו לצרכנים המובילים של התקשורת הפיננסית וזו, בשל התחרות הגוברת, נדחפה למלחמת כותרות סנסציוניות שהולכות ומתמלאות בידיעות שמטרתן למשוך העין ושבהכרח מאפשרות כניסת פייק ניוז שגם הרובוטים, שהצטרפו למסחר, עושים בהם שימוש.

התוצאה של השינויים הללו משתקפת במדדי המניות ואגרות החוב מאז 2009-10. בסה"כ המדדים עלו כשהם משקפים צמיחה מקרו כלכלית ועליות חדות ברווחיות החברות פלוס ציפיות להמשכיות בעתיד. כלומר, בטווח הארוך משקפים מדדי המניות את המגמה הכלכלית. אבל מגמה זו לוותה ותמשיך להיות מלווה בזעזועים וחרדות בטווח הקצר והבינוני. בסה"כ המשקיעים אינם טועים, התמזגות המהפכה עדיין בתחילתה והתשתית שנוצרה להמשך הצמיחה הכלכלית ממשיכה להיבנות. אין כמו TSLA להסברת ההשפעות של מהפכת הטכנולוגיה על הכלכלה, החברה ובמיוחד הבורסה.

בשבוע הבא ננתח את TSLA לעומק וננסה להסביר מדוע האנליזה האחרונה שיצאה, בשבוע שעבר, ממליצה על המניה ב"קניה" עם מחיר יעד של 556 דולרים (וזאת כאשר הקונצנזוס של 34 האנליסטים העוקבים כרגע הוא על HOLD עם מחיר יעד של 295.19 דולר, % 37 מתחת למחיר הנוכחי). אבל היום נסיים בכמה מילים של הקדמה על החברה המופלאה הזו (שאינה רק חברת מכוניות חשמליות).

הזינוק המופלא של טסלה
במאי השנה נפלה המניה ל 176 דולר. כתבנו אז שנוצרת הזדמנות גדולה בטסלה והסברנו דעתנו. בשמונה וחצי החודשים מאז עלתה המניה ב-167% (מזכיר את הספור עם AAPL ב 2016 אבל שונה במהות). ערך החברה היום, מעל 82 מיליארד (שיא כול הזמנים למניה) וכול אנליסט אקדמאי או כלכלן מן השורה שיבדקו הנתונים יגיעו למסקנה שאין שום הצדקה להערכה הנוכחית ויגדירו המחיר כ"מטורף".

זו מניה שמושכת אליה שורטיסטים כדבורים לדבש, גוררת על גבה הפסדי עתק, מתחרה בענקיות הרכב ראש בראש וכבוחן מאזנים וותיק היינו אומרים שאליבא חוקי החשבונאות של המאה ה 20 עצם הצלחתה להתקיים עד היום כעסק חי הוא מפלאי עולם והשאלה שמלווה המניה מאז הונפקה לפני 7.5 שנים היא, "מה מריץ את TSLA?".

בתשקיף החברה מסביר אלון מאסק, שהצטרף לחברה, שהוקמה ב-2003, באמצעות השקעה והפך ב-2004 לבעל המניות המוביל וליו"ר, מדוע, לדעתו, טסלה זו השקעה טובה, "100 שנה לאחר המצאת מנוע הבעירה הפנימי", כתב מאסק, "נמצאות יצרניות הרכב המובילות בבעיה... השקעות הענק שלהן ברכב הקונבנציונלי הסיחו דעתן מהחדשנויות הטכנולוגיות שמתפתחות וזאת בזמן שתרומת מנוע הבעירה הפנימית שלהן לבעיות הסביבה הולכות וגדלות... אנחנו מאמינים שהבעיות שהולכות וגדלות של תעשיית הרכב (אל מול ההתפתחויות הטכנולוגיות) יוצרות הזדמנות היסטורית לחברות בעלות יכולות חדשנות בטכנולוגיות לשימוש בכוח חשמלי (ומה שחשוב יותר) שאינן משוחדות לטובת מנוע הבעירה, להוביל את העידן הטכנולוגי המתפתח של תעשיית הרכב".

מה שאבחן סטיב ג'ובס כשהחל לתכנן את הטלפון החכם אבחן מאסק כשהחליט להיכנס לתחום הרכב החשמלי. כלומר, שקיימת תעשייה ותיקה, מבוססת ועוצמתית שחושבת במונחים של עולם שהולך ונעלם ומאבדת את האטרקטיביות שלה לצרכן וזאת כאשר מהפכת הטכנולוגיה מייצרת את הכלים שמאפשרים לגורם שאינו מהתעשייה להיכנס לתחום החדש שמתפתח. אגב, זה גם מה שמנסה לעשות Ethan Brown, מייסד ומנכ"ל  Beyond Meat (סימול:BYND) אל מול תעשיית המזון (למרות שבמקרה שלו הסיכויים נמוכים בהרבה).


עדכון לגולשים: התוצאות הגיעו - אלו אנשי השנה שלכם. בתחילת התהליך, מערכת ביזפורטל בחרה 30 מועמדים לתואר "איש השנה בשוק ההון". המשותף לכולם - יכולת לייצר ערך לחברה (רווחים) ולמשקיעים (תשואה). המועמדים האלו עמדו לבחירת הקהל, ואתם בחרתם בהמוניכם - כנסו ל-TOP10

תגובות לכתבה(85):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 30.
    גולדמן זאקס מעריכים שתחום ה-UTILITIES יהיה חזק השנה
    יוסי 14/01/2020 00:13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ולעומת זאת תחום האנרגיה ייחלש. מאידך הם טוענים שכבר 4 רבעונים ברציפות הרווחים של החברות יורדים (=ביחס לשנים קודמות). יש לך המלצות לתחום התשתיות?
    סגור
  • כתבתי פעמים רבות על התחום. אגב
    שלמה גרינברג 14/01/2020 11:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ה-UTILITIES זה לא "תשתיות"
    סגור
  • 29.
    האופטימיות של שלמה הוכיחה את עצמה
    כבוד לשלמה 13/01/2020 23:47
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כל המקטרגים חייבים להודות שההערכות של שלמה גרינברג הוכיחו את עצמן, והאופטימיות מנצחת. נכון שהשיאים המטורפים מעלים גם חששות כבדים לתיקון
    סגור
  • 28.
    BYND
    חיימון 13/01/2020 14:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלמה היקר, האם תוכל להרחיב קצת בעניין BYND ומדוע אתה מעריך כי סיכויי ההצלחה שלהם נמוכים בהרבה? תודה
    סגור
  • כתבתי ומדוע
    שלמה גרינברג 14/01/2020 11:20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לדעתך אני מעריך כי סיכויי ההצלחה שלהם נמוכים בהרבה?
    סגור
  • טען עוד
  • 27.
    שוק הריפו-הצעה לכתבה לשלמה גרינברג
    סימון1 13/01/2020 11:47
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הרבה פעמים אתה נשאל על שוק הריפו ועל ההזרמות של הפד ונקלע לדיון עם גולשים לא אחת. אולי תעשה כתבה מקיפה על שוק הריפו השפעתו או אי השפעתו על שוק המניות ונסגור את הנושא הזה אחת ולתמיד
    סגור
  • הסברתי בפרוטרוט ואפילו הבאתי כתבה מעניינת בנושא לאחראבל
    שלמה גרינברג 14/01/2020 11:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כ"א יכול ללמוד הנושא בעצמו ולהחליט
    סגור
  • 26.
    הייתי מוכן לקבל אלמלא התנהגות הבנק המרכזי והריבית
    רון 12/01/2020 15:10
    הגב לתגובה זו
    2 0
    האם כל מה שאמרת הייה תקף אם אם הריבית הייתה חוזרת לרמה נאותה של 3% וללא תוכניות חילוץ וQE 1 2 3 4 ? כנראה שלא וראינו זאת לאחר שהריבית עברה את ה 2% מה קרה לבורסה לכן חברות שהופכות מחלום למציאות קיימות וחיות ומרשימות אך על כל אחת כזו היו 100 שנפלו ! אין ספק שהאמריקנים יותר יצירתיים ומסוגלים לממש גם את היכולות טוב מכולם אך התחושה שאנו בעידן שקצת דומה ל1999 לפני המשבר של שנת 2000 (בשילוב עם 2008)
    סגור
  • הדברים שאתה כותב פשוט אינם מדוייקים
    שלמה גרינברג 14/01/2020 11:24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא רק שאין שום דמיום לתקופה שלפני בועת 2000 אלא שהריבית יורדת ברציפות מאז קיץ 1981 (39 שנים, תבדוק) אין לדבר שום קשר עם הנזילות
    סגור
  • 25.
    נשמע מעניין (ל"ת)
    אנונימי 12/01/2020 08:17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • בטח. נכון..מה נשמע מעניין? (ל"ת)
    לאנונימי 12/01/2020 09:35
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 24.
    טסלה תרד בזמן הקרוב כ 10%, תיקון בריא לאזור 400-420 (ל"ת)
    סוחר 12/01/2020 08:12
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • אני מעדיף עליה חולה על תיקון בריא (ל"ת)
    יצחק 12/01/2020 09:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 23.
    תמשיכו כך
    אסף 12/01/2020 02:44
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אני מת על הכתבות באתר הזה. אני אוהב את האופטימיות שלכם. (להבדיל משאר עיתוני הכלכלה שיש לנו במדינה)
    סגור
  • אתם חברים או אחים ואיך קשורים לגרינברג (ל"ת)
    לאסף ולחבקוק 21/01/2020 10:47
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 22.
    וזה עוד לפני שדיברנו על ה buyback
    יובל 11/01/2020 16:25
    הגב לתגובה זו
    2 1
    שכל מטרתו היא להעלות פיקטיבית את הרווח למניה
    סגור
  • כול מטרתו??? (ל"ת)
    שלמה גרינברג 12/01/2020 12:06
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 21.
    בנוסף, החוב האמריקאי צמח מ 6 טריליון ל 22
    יובל 11/01/2020 16:24
    הגב לתגובה זו
    4 0
    22 טריליון,והיד עוד נטויה
    סגור
  • למה רק מ 6?
    שלמה גרינברג 12/01/2020 12:19
    הגב לתגובה זו
    2 0
    החוב עבר 6 (6.228 ) ב 2002
    סגור
  • 20.
    שלמה,אתה טועה מאוד, לדעתי.
    יובל 11/01/2020 16:20
    הגב לתגובה זו
    8 1
    אלמלא סיבוב פרסה מבוהל של פאוול שהוריד ריבית כולה באחוז והבורסה נפלה 20 אחוזים, היינו היום במקום אחר לגמריי
    סגור
  • טועה במה? (ל"ת)
    שלמה גרינברג 12/01/2020 12:19
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • ברוב דבריך (ל"ת)
    לשלמה 12/01/2020 13:35
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • העובדות של 40 השנים האחרונות אינן
    שלמה גרינברג 12/01/2020 16:56
    הגב לתגובה זו
    2 1
    מסכימות אתך
    סגור
  • גם איתך לא מסכימות ובבקשה די חרטטת. (ל"ת)
    לשלמה 13/01/2020 10:25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • הרבה יותר קל יהיה אם תפסיק לקרוא הטור (ל"ת)
    שלמה גרינברג 13/01/2020 19:26
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • איני קורא ולא קראתי מעולם למיטב זכרוני. זה מה שמדברים
    לשלמה 14/01/2020 10:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תותחים בעיירה. ואני שומע ומפנים כל דבר ולא רק אצלך. אגב..אני אומנם חכם ומשכיל קצת אך מתקשה בקריאה מבחינת ראיה והקריאה עצמה.
    סגור
  • תוכל בבקשה להביא דוגמית אחת של "תותח עיירה"?
    שלמה גרינברג 15/01/2020 08:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הרי ברור מי אתה!!
    סגור
  • הוא נתן לך דוגמא כתשובה:
    ישעיהו 12/01/2020 12:15
    הגב לתגובה זו
    2 0
    האייפון יצא בתקופת המשבר של 2008-2009 והביא עידן טכנולוגי חדש. הוא מדבר על ראייה של 5-10 שנים קדימה. ואתה מגיב לו על שנה אחורה.
    סגור
  • יצאת צדיק (ל"ת)
    ליובל 11/01/2020 18:46
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 19.
    הבוקר הזה שנתעורר עם זיעה קרה , מתקרב מאוד .
    דן 11/01/2020 10:38
    הגב לתגובה זו
    4 0
    בלי פימפומי והזרקות הפד , הכל מתמוטט ....רק דוגמא עכשווית הוא שוק הריפו , תחילה טענו למשהו טכני , עכשיו מתברר שכבר הוזרם לשוק הזה חצי טריליון $ , ואמש מתברר שהפד לא יוכל להפסיק את ההזרקות גם לריפו לפחות עד אמצע השנה .....בקיצור תחזיקו חזק ואל תאמינו לאף אחד .
    סגור
  • ירדתי למקלט , יש לי שימורים שיספיקו למלא זמן.
    רז 13/01/2020 22:35
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תגיד לי מתי מתחילה המפולת.
    סגור
  • 1)יצאת צדיק. 2)גם לשלמה לא להאמין? לדעתי חלקית מאד!! (ל"ת)
    לדן 11/01/2020 18:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 18.
    מכפיל? (ל"ת)
    תוהה 11/01/2020 09:17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 17.
    שלמה הוא הכתב מספר אחד בארץ לניתוח השוק האמריקאי !!!
    גלעד ליטבק 10/01/2020 22:57
    הגב לתגובה זו
    10 0
    מהפכת הטכנולוגיה רק בראשיתה וזה לא משנה מה הבורסה תעשה בימים הקרובים .....
    סגור
  • קשקשן קטן האא? (ל"ת)
    לגלעג 11/01/2020 18:49
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 16.
    שלמה תודה על כתבה מצוינת שמתמצתת את העיקר.
    דודו 10/01/2020 22:01
    הגב לתגובה זו
    8 2
    האם תוכל להמליץ על אתרים שמהם אפשר ללמוד את הדברים בפרוט ?
    סגור
  • 15.
    אבוג'ן
    משקיע באבוג'ננה 10/01/2020 21:31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שלמה - מה עם כתבה על חברת אבוג'ן. החברה בשלהי מהפך עסקי ומתחת לרדאר. אשמח אם תרשום עליה
    סגור
  • כתבתי בזמנו אבל
    שלמה גרינברג 11/01/2020 09:29
    הגב לתגובה זו
    4 0
    מהבחינה העסקית ההצלחה לא הגיעה. יש כמה קרנות הדג' שלאחרונה "עוררו" המניה. אבדוק ואם שווה כתבה נוספת, אעשה זאת
    סגור
  • אבוג'ן הקימו חממה-מפעל גדול ומשוכלל בקיבוץ נען
    נכנסו לקנאביס 13/01/2020 03:59
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בגלל הידע הרב יהיה אולי יתרון בפיתוח של זנים חדשים
    סגור
  • 14.
    שלמה מה דעתך על מקומן של רשתות חברתיות במהפכה זו?
    ש 10/01/2020 15:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פייסבוק , טוויטר, סנאפצ'אט - האם הן קנייה לדעתך? האם הן יכולות לגדול ולגדול?
    סגור
  • הרשתות
    שלמה גרינברג 11/01/2020 09:35
    הגב לתגובה זו
    3 0
    שאגב התחילו בישראל, הן חלק מההתפתחויות של התקדמות המהפכה. לדעתי יחליפו חברות הרשת הגדולות את המחשב האישי אבל זה סיפור אחר. בקשר לכדאיות קניה/מכירה תצטרך לבדוק עם יועץ השקעות או ללמוד הנושא ולהחליט
    סגור
  • 13.
    מהפכת הדור 5 ובינה מלאכותית תדרוש הרבה צורך בשבבי
    בני 10/01/2020 13:23
    הגב לתגובה זו
    4 0
    זיכרון ו מייקרון MU תרוויח בענק מזה בשנים הקרובות. מה שעלתה ב 2019 זה כלום לעומת מה שתעלה בשנים הקרובות. מחירי הזכרונות הפסיקו לרדת וכבר עולים ועוד לא הגיעו לשיא. הביקוש התחיל לגדול וההיצע כרגע מוגבל
    סגור
  • 12.
    כתבה ממוחזרת
    שירי 10/01/2020 11:24
    הגב לתגובה זו
    11 15
    כתבה ממוחזרת, טיעונים חלשים של "מומחה" מצחיק.גרינברג, תפסיק לקשקש. אין בום כלכלי. הצמיחה העולמית אפסית. אתה שרלטן. משלמים לך פר מילה או פר הזיה?
    סגור
  • יש בום כלכלי
    אכן 11/01/2020 10:26
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אך רק אצל העשירים! דברי עינת.,
    סגור
  • פר הזייה (ל"ת)
    שלמה גרינברג 11/01/2020 09:39
    הגב לתגובה זו
    5 1
    סגור
  • כל עוד אין לך סימוכין ל"צמיחה עולמית אפסית" את בגדר
    דגן 11/01/2020 03:49
    הגב לתגובה זו
    6 3
    טוקבקיסטית בשקל ארבעים. אין בית השקעות שלא אומר הפוך ממך.
    סגור
  • כשכולם ישנים ב03:49A:M..אתה עייף ומייצר שטויות. (ל"ת)
    לדגן 11/01/2020 18:59
    הגב לתגובה זו
    4 4
    סגור
  • ככה זה כשיש ילדים קטנים.
    דגן 12/01/2020 20:37
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ובחזרה לנושא - עדיין אין לך סימוכין למה שכתבת. כל עוד לא תביאי סימוכין את עוד עבד של תרבות הכותרות.
    סגור
  • יצאת צדיקה.. (ל"ת)
    לשירי 10/01/2020 16:11
    הגב לתגובה זו
    2 8
    סגור
  • את צודקת
    לשירי 11/01/2020 10:27
    הגב לתגובה זו
    4 4
    מאוד!
    סגור
  • 11.
    בכתבה אחרת באתר כותב מגיב ש:
    מלכיאור 10/01/2020 10:03
    הגב לתגובה זו
    1 1
    גרינברג המליץ על ברסטנס יומיים לפני העלמותה וציין שאינו יכול להעלות תגובות בשום אופן..וזאת אגב טוענים הרבה כותבים שמצנזרים או אם כבר עלה אז מוחקים. אז אני אוכיח לכם שיש כאן צדיקים ויעלו את תגובתי למרות שאת האמת איני יודע על נכונותה כייוון שלא בדקתי אולם אני מאמין שאנשים לא בודים דברים. אז תיראו שתגובתי תופיע.
    סגור
  • הכול נכון מלבד
    שלמה גרינברג 10/01/2020 15:17
    הגב לתגובה זו
    9 2
    שזו הפעם הראשונה שאני שומע על המניה הזו
    סגור
  • "בר סטרנס" (ל"ת)
    מיכאל 10/01/2020 20:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • באמת? (ל"ת)
    שלמה גרינברג 11/01/2020 09:36
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 10.
    תענוג חקרוא אותך כרגיל
    fixrfixr 10/01/2020 07:57
    הגב לתגובה זו
    10 3
    אתה! הסיבה שאני פותח את הפורטל הזה
    סגור
  • 9.
    תופין
    ישראל 10/01/2020 06:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלמה היי , מה דעתך על התחום שבו היא עוסקת ? ידעת שבעצם יש שלוש חברות חזקות בתחום ודלושתן ישראליות ? Sky box allgosec tufin
    סגור
  • 8.
    ריט של מרכזים מסחריים
    אבנר 10/01/2020 01:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היי שלמה, תודה על מאמר מרתק נוסף שלך! רציתי לשאול מה דעתך על מניות ריט של מרכזיים מסחריים כמו Tanger או Macerich? הדיבידנדים בשמיים, ואני לא בטוח שמסיבה נכונה. התוצאות של החברות האלה משתפרות, חלקן מחלקות דיבידנד מעל 25 שנה, אבל שיגעון "the death of physical retail" לדעתי קצת מוגזם. אשמח לשמוע את דעתך המלומדת.
    סגור
  • איני עוקב אחרי ריטי"ם קטנים/מתמחים (ל"ת)
    שלמה גרינברג 11/01/2020 09:41
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 7.
    הציפיות של טראמפ שהצמיחה תכסה על עלות החוב, בספק
    ומה עם טראמפ 10/01/2020 00:13
    הגב לתגובה זו
    2 0
    תיקון המס שביצע טראמפ בצורה דרסטית, העניק להרבה חברות ריווחי עתק, אבל הציפיות שהן תחזורנה לארה"ב ותקמנה שם פעילות ייצור, בספק רב. טראמפ הימר, ואולי הלך רחוק מידי בהימור כי החוב הלאומי רק תופח
    סגור
  • מדוע
    שלמה גרינברג 10/01/2020 09:12
    הגב לתגובה זו
    4 1
    "הציפיות שהן תחזורנה לארה"ב ותקמנה שם פעילות ייצור, בספק רב", לא כדאי שתבדוק העובדות, המספרים זמינים
    סגור
  • הרבה חברות יצרינייות יוצאות מסין
    בן כנען 10/01/2020 18:17
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אבל הן מעבירות את קווי הייצור למדינות אחרות במזרח שיש להם הסכמי סחר עם ארצות הברית. מדיות כמו וויאטם, הודו ואפילו דרום קוריאה (רכב). האם הורדת מס החברות בארצות הברית אכן החזירה חברות יצריניות לשם?
    סגור
  • אכן חוזרות גם יצרניות אבל
    שלמה גרינברג 11/01/2020 09:44
    הגב לתגובה זו
    2 0
    במקרים של המדינות שהזכרת זה בד"כ "בתמיכה" הממשל, במיוחד וויאטנם
    סגור
  • 6.
    מעט חברות ענק נושאות על גבן את הבורסה, עד מתי
    הכל על גב הגמל 10/01/2020 00:10
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אפל, אמזון, גוגל, מייקרוסופט מושכות על הגב שלהן את השוק (=ואולי גם יש עוד כמה פחות משמעותיות), אבל השאר לא ממש עומדות בקצב.
    סגור
  • מדוע?
    שלמה גרינברג 10/01/2020 09:14
    הגב לתגובה זו
    4 2
    תנתח את ה RUSSEL 2000 ותוכל לראות שזה לא כך
    סגור
  • תנתח את RUSSEL 2000 ותוכל לראות שזה כן כך. (ל"ת)
    לשלמה מדוע? 10/01/2020 16:14
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • כי הראסל מכיל 2000 חברות. תבדוק שהרוב המוחלט של החברות
    שלמה גרינברג 12/01/2020 12:24
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ותופתע לגלות
    סגור
  • 5.
    כתבה מרחיבה ומעשירת ידע
    תודה 09/01/2020 22:14
    הגב לתגובה זו
    4 1
    אני לגמרי מבין ונהנה מכתבותיך
    סגור
  • 4.
    אבל....
    יש מהפכה צודק 09/01/2020 20:58
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הבנקים המרכזיים ממשיכים להזרים כסף לא משנה לאן, לשוק הריפו, לרכישות אגח וכו....זה יוצר עודף כסף מלאכותי בשוק שגם הולך למניות. דיברת על אפל לא מעט, המניה עלתה ב100% בשנה האחרונה לעומת המכירות שירדו קצת, איך מסבירים את זה? מהפכה?!
    סגור
  • כדאי מאוד לנסות ולבדוק העובדות
    שלמה גרינברג 10/01/2020 09:29
    הגב לתגובה זו
    6 1
    השימוש במונחים כמו REPO, עקום הפוך וכו נעשה, ברוב המקרים, ע"י פרשנים שלצערי לא מבינים את הקשר של הנושאים הללו למדדי המניות. יש להבדיל בין הזרמה פיסיקלית למוניטארית וכדאי ללמוד היטב ההבדלים כשמדובר בבורסה, באגחי"ם ובמניות. לגבי AAPL : 1. איני מדבר על העליה במהלך 2019 אלא על הפער בין "התלהבות הפרשנים" למציאות. אני מנסה להסביר שכאשר פרשנים ומגיבים טוענים ש"חברה גמורה", כפי שעשו עם אפל, טסלה, נוקיה ואחרות ולאחרונה עם בואינג כדאי מאוד לקורא לבדוק אם מדובר בטענות עובדתיות או בסנסציות קצרות מועד. לגבי AAPL ספציפית, נכון, המכירות ב 2019 ירדו מעט לעומת 2018 אבל כדאי לבדוק הדוחות, השינויים במוצרים חדשים, ההתייעלות ושאר הנתונים על מנת להבין שאם לא יהיה משבר גלובלי המכירות והרווחיות יעלו (הציפיות מצוינות). פשוא תנסה לגולל לתחזיות, למוצרים וכו
    סגור
  • נראה שאתה לא מבין לעמוק את שוק הREPO
    האמנם 11/01/2020 11:31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    עקומת האג"ח
    סגור
  • 3.
    יום אחד בלי "הזרקה מלאכותית" של כסף
    משקיע 09/01/2020 19:30
    הגב לתגובה זו
    7 5
    ע"י הבנקים המרכזיים ותראה איך כל "מהפכת הטכנולוגיה" נופלת כמו מגדל קלפים... מדובר בהונאה פיננסית נטו, שפשוט מריצה מחירים המשקיעים/פרשנים מוצאים "סיבות" מדוע השוק זזז אבל זה בלוף.
    סגור
  • הבנקים אינם מזריקים כסף אבל
    שלמה גרינברג 10/01/2020 09:30
    הגב לתגובה זו
    7 3
    אם זאת דעתך על סמך העובדות שלא בדקת אז למה שלא תנצל יידע זה להרוויח המון
    סגור
  • האם מצב של ריביות נמוכות שמוכתבות ע"י הבנקים, ...
    דוד פיירברג 11/01/2020 12:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ומכפילים גבוהים - זה הנורמלי החדש?
    סגור
  • ריביות נמוכות מוכתבות ע"י היצע וביקוש
    שלמה גרינברג 14/01/2020 12:29
    הגב לתגובה זו
    0 1
    מסחריים לכסף
    סגור
  • מדוע, איפוא, הכמות המוצעת עולה על הביקוש? (ל"ת)
    תוהה 16/01/2020 20:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • וכך גם מכפילים גבוהים. (ל"ת)
    דוד פיירברג 16/01/2020 13:34
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • כסף?
    הבנקים אינם מזריקים 11/01/2020 11:30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בגלל זה מאזן הפד' עלה ב-400 מיליארד דולר מספטמבר? כולם מדברים על זה רק אתה טוען שלא מדובר בהזרקה זה מגוכח
    סגור
  • כולם מדברים על זה? (ל"ת)
    שלמה גרינברג 14/01/2020 12:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • תקרא שוב את שכתבת
    שלמה גרינברג 12/01/2020 12:27
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ואם אינך רואה שום בעיה עם הכתוב אסביר לך בפרוטרוט.
    סגור
  • הבנקים אינם מזריקים כסף?????
    סתם אחד.... 11/01/2020 00:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אז אם כך, מדוע מאזן הפד גדל בשלושת החודשים האחרונים בכ-250 מיליארד דולר?
    סגור
  • בגלל רכישת אגחי"ם למיניהם
    שלמה גרינברג 14/01/2020 12:31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מהדילרים שעוסקים בכך, פעולה רגילה לחלוטין במסגרת המדיניות המוניטרית
    סגור
  • 2.
    ביונד מיט צריכה ליפול כשיובן כמה מזון מעובד חסר ערך. (ל"ת)
    לא הכל בטעם 09/01/2020 19:06
    הגב לתגובה זו
    7 2
    סגור
  • בסדר, אם אתה משוכנע (ל"ת)
    שלמה גרינברג 10/01/2020 09:31
    הגב לתגובה זו
    5 1
    סגור
  • 1.
    אני מחכה לתא דלק מימן.
    איתי 09/01/2020 19:01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בישראל המציאו דרך להפריד מים באנרגיית השמש בלבד. המנוע החשמלי ייצור בעיה של זיהום חדש מפסולת בטריות.
    סגור
  • מכונית חשמליתמכונית חשמליתת
    אנונימי 11/01/2020 17:05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יצור ביניים מכונית מימן כנראה העתיד
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות