"הייצור הסיני לא יחזור לתפוקה מלאה לפחות עד סוף מרץ"
האירוע המתגלגל שנקרא וירוס הקורונה, או Covid 19 למדקדקים, עדיין נמצא בעיצומו. רבים כבר הרחיקו לכת וקראו לו ברבור שחור. המשמעויות שלו לסקטורים מסוימים היא עצומה. רק לסבר את האוזן, כ-10% מאוכלוסיית העולם נמצאת בהסגר כמעט מוחלט.
השר לענייני ספנות בבריטניה, גאי פלאטן, אמר כי בכל שבוע שהמשבר נמשך, חברות הספנות הגלובליות סופגות הפסדים בהכנסות בהיקפים של כ-350 מיליון דולר. כלומר, רק בסקטור הזה בלבד, האחראי על 90% מהסחר העולמי, ישנה פגיעה משמעותית שכבר חצתה את המיליארד דולר.
אז מתי המצב צפוי להשתפר? לפי מארק מת'יוס, מנהל סניף ומחקר באסיה בבנק יוליוס בר, המצב של הייצור התעשייתי בסין נמצא כרגע במצב Flat. כשמדיווחים בסין המדינה לא תחזור לתפוקה מלאה עד סוף החודש הבא – וזאת גם בהתאם לכמות הנדבקים והמתים. לא מעודד במיוחד.
יוליוס בר קיים מאז 1890, כשהבנק מנהל נכסים בהיקף של 520 מיליארד דולר בעולם. משכך, למת'יוס יש ידע וגישה לנתונים שלמעטים בתחום יש גישה אליהם. בראיון מיוחד לביזפורטל, הוא מספר על מה הממשל שם עושה כדי להתמודד עם הווירוס, מי המדינות שהכי מושפעות ומה צפוי לנו בהמשך המסחר הגלובלי.
>>>עדכונים שוטפים על נגיף הקורונה
מה התחבורה בסין אומרת לנו על הכלכלה?
"פרט לכמות הנדבקים והמתים, ישנם 5 פרמטרים מרכזיים שמשפיעים על הייצור הסיני, שאותם אפשר לבדוק אונליין – ומרביתם מראים שאין שינוי בתפוקה או שינוי מזערי לחיוב", אומר מת'יוס. "הראשון הוא אינדקס התנועה ל-100 ערים, שמראה על עלייה מתונה מאוד בתנועה בתוך הערים הסיניות".
מדד התנועה בסין
המשמעות של זה היא שפחות אנשים נוסעים לעבודה, מה שאומר שאין חזרה לייצור והתנועה מאוד מוגבלת. "בכל שבוע מגדילים את התפוקה. אני שומע שאנשים חוזרים לעבודה, אבל כ-65% מהסינים עובדים בסקטור הפרטי וחלקם הגדול אינם הולכים לעבודה כי הם מפחדים, בניגוד לסקטור הציבורי, שם הכריחו אנשים לחזור לעבודה.
"אני לא חושב שהממשל הסיני טיפשים או משוגעים ואני לא חושב שהם יחזירו מאות מיליונים לעבודה, אם היה סכנה שיידבקו. הם הבינו שאחוז התמותה לא גבוה, אז נראה לי שהם עשו את החישוב וקראו לאנשים לחזור – בינתיים זה קורה בצורה מוגבלת".
אילו עוד אינדיקטורים משמעותיים?
"נתון נוסף שמהווה אינדיקטור משמעותי לפעילות התעשייתית, הוא מדד השימוש בפחם של 6 תחנות כוח עצמאיות גדולות", אומר מת'יוס. "כאן אנחנו רואים שהפעילות היא Flat לחלוטין וזה לא סימן טוב בכלל".
מדד שימוש בפחם ע"י 6 תחנות כוח עצמאיות
לפי מת'יוס, הנתון השלישי הוא היקף מכירות של נכסים, שאמנם עולה מעט בימים האחרונים, אבל אין מה להשוות ביחס ל-2019. הנתון הרביעי הוא היקף הנוסעים הסיניים בתקופת ראש השנה, כשכיום כמות הנוסעים עומד על כ-10 מיליון נוסעים ביום, לעומת נתונים שהגיעו בין 60 מיליון ל-100 מיליון נוסעים אשתקד.
נתוני נוסעים בסין מאז התפרצות הנגיף
הנתון החמישי ואולי החשוב שבהם הוא מדד זיהום האוויר, שאותו מקבלים באופן יומיומי מלוויינים. "באופן כללי אף אחד לא רוצה שזיהום האוויר יחמיר, אבל במקרה הזה אנחנו כן רוצים – כי הוא מראה שהייצור חוזר לפעילות. אתמול הכול היה צהוב, שאומר שהייתה הפחתה, אבל עכשיו אנחנו רואים כתום ואדום, שזה אומר שזיהום האוויר חוזר – זה סימן טוב".
נתוני זיהום אוויר בסין 18.2.2020
אז מה זה אומר על התפוקה הסינית ומתי נראה חזרה לתפוקה מלאה?
"במקומות החשובים מבחינה תעשייתית חזרו ל-60% תפוקה מלפני ראש השנה הסיני. מחוז חוביי ווהאן, שם יש את הפגיעה המשמעותית ביותר מהווה פחות מ-10% מהייצור הסיני. שם המצב לא ברור עדיין. מדיווחים שאני מקבל מתעשיינים סיניים, המפעלים במדינה לא יחזרו לתפוקה מלאה עד סוף מרץ".
אז איך אתה מנתח את המשך המשבר?
"באופן כללי, כרגע הכול נראה חלש. או שלא הייתה עלייה בפעילות הכלכלית או שהעלייה מאוד מתונה מאוד. אם סומכים על המספרים של הממשלה הסינית, אז המצב מעודד. כי המספרים מראים שיש ירידה בשיעור הנדבקים ואנחנו כרגע בשיעור הנמוך ביותר מאז ה-22 לינואר".
מה יקרה אם הנגיף לא ייעלם גם במרץ?
"בוודאי שתהיה לזה השפעה, אבל זה קשור בעיקר לאחוז התמותה. אנשים יכולים 'להתרגל' למצב, גם אם הווירוס ימשיך להתפשט. אם זה יהיה המצב, זה עלול להשפיע על מערכות בריאות בכל העולם ולהביא לקריסה של חלק מהן, כי אין אפשרות לטפל בכולם. כאן בסינגפור אמרו שלמי שיש תסמינים שיילך הביתה. באופן כללי זה יכול להיות רע מאוד. וזה יכול להוביל בסופו של דבר להאטה או למיתון עולמי.
"עם זאת, צריך לזכור שאנחנו מתקרבים לאביב ולחודשים חמים יותר, שמקשים על רוב הווירוסים להתפתח. עוד נתון משמעותי הוא שרוב הווירוסים עושים מוטציה לאורך זמן ונהיים פחות קטלניים, כמו במקרה של וירוס H1N1. אבל זה גם יכול לעשות מוטציה לכיוון ההפוך ולהיות חמור יותר".
האם אנחנו צפויים לראות נפילה של ענק גלובלי בתחום התיירות?
"אני לא חושב שנראה חדלות פירעון של ענק גלובלי בתחום התיירות, אבל ללא ספק נראה חברות קטנות יותר פושטות רגל בגלל המצב".
אילו מדינות הכי נפגעו מהווירוס?
"לקרבה גיאוגרפית יש חשיבות בנושאים האלה, ככה שתאילנד, יפן, קוריאה והונג קונג נפגעו הכי קשה מהמחלה".
יפן פרסמה נתונים לא מעודדים, זה יכול להיות הדומינו הראשון בדרך למיתון עולמי?
"אני לא חושב. תסתכל על הצונאמי ב-2012, זה לא הוביל למיתון. יפן בעיקר מייצאת, אבל המספרים האלה בהחלט מגיעים בזמן לא טוב לקראת האולימפיאדה שהיא צריכה לארח. אני מניח שהשלטונות שם מאוד ישמחו להעניק חבילת תמריצים לכלכלה המקומית".
מרק מת'יוס; קרדיט צילום: יוליוס בר
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
1.ניתוח יפה ומעניין! תודה!! (ל"ת)ירושלמי 20/02/2020 11:14הגב לתגובה זו0 0סגור