אחרי הסערה: המניות הן עדיין "המשחק היחיד בעיר"

מה הקשר בין משבר הסאב-פריים למשבר הקורונה המתפתח, ויותר חשוב מכך, מה ההבדל בין השניים? וגם, שימו לב לפיצה שצומחת וצפויה להמשיך לצמוח בקצב שנתי של כ-11%
 | 

המניות הן עדיין "המשחק היחיד בעיר" - התיקון הגדול האחרון במניות היה במהלך הרבעון האחרון של 2018 אז ירד מדד ה-S&P בכ-18% מהשיא הקודם של כל הזמנים, 2,930, נקודות שנקבע באמצע ספטמבר 2018. בתוך 4.5 חודשים, בסוף אפריל 2019, הגיע המדד לרמת שיא חדשה של 2,955.

אין שום ספק שמהבחינה הכלכלית לבדה קשה היה להבין את החזרה המהירה כ"כ לרמת השיא ולכן המשכנו לדבוק באסטרטגיה שלנו שלפיה מן הראוי הוא להמשיך ולנצל העליות לצבירת מזומן (התחלנו לכתוב כך עוד קודם לתיקון של סוף 2018).

מדוע? בגלל שתי סיבות עיקריות
הראשונה קשורה לרמות המחירים שבעקשנות חוזרים במהירות לרמות הערכה שאינן מגובות בתוצאות העסקיות והשנייה בגלל החשש שחידוש המאבק של הדמוקרטים בנשיא טראמפ (אז בגלל תהליך ההדחה) עלול לפגוע בשוק. אלא שב-19.2.2020 שוב שבר המדד השמרני הזה את שיא כל הזמנים והגיע לרמה של 3393.5.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

ניסינו להסביר את הסיבות להמשך העליות בכתבות מאז בהסברים שהתבססו על הציפיות שמייצרת מהפכת הטכנולוגיה, הריבית הנמוכה והאינפלציה המנמנמת ובחוסר האלטרנטיבות, אבל המשכנו לדבוק בהערכה שכדאי למשקיע ההגיוני להמשיך ולמכור חלק מהמניות לצבירת מזומנים "לתיקון הבא" שהעובדות מחייבות. נכון וכידוע לקוראי הטור, אנחנו מאמינים שהעתיד שייך למניות אבל ההתנתקות, המטורפת לעיתים, מהמציאות הכלכלית מחייבת תיקוני התאמה גדולים יותר או עליות מתונות יותר.

הסיבה האמיתית ששוק המניות עלה כפי שעלה מאז 2009 נעוצה בהתאוששות המקרו כלכלית הגלובלית ובתוצאות העסקיות של החברות כאשר את קצב העליות מובילה הכלכלה האמריקאית והחברות האמריקאיות מחד ומאידך הציפיות החיוביות שהן תוצאה של התקדמות מהפכת הטכנולוגיה בסביבה של התייעלות, ריבית נמוכה, אינפלציה כבושה והגדלת הצריכה שנוצרת מהתוספת של מיליוני צרכנים חדשים שבעקבות חדשנות הטכנולוגיה מצטרפים למעגל הצריכה.

מפעם לפעם, בגלל ציפיות מוגזמות, עולה הערכת המניות לרמות שאינן מגובות בתוצאות העסקיות ואז מתחייב תיקון הערכות. מספר תיקונים כאלו ראינו כולנו מאז 2009. התיקון האחרון, ברבעון האחרון של 2018 היה עוד דוגמה מצוינת לכך שהרי מחירי המניות אז עלו לרמה שלנוכח העובדות ואל מול הדיבורים אז על מיתון שמתקרב הצדיקו תיקון וזה אכן הגיע.

אלא מה? הסתבר, במהלך כל ארבעת הרבעונים של 2019, שמיתון לא באמת מתקרב, לבטח לא בארה"ב ומה שחשוב יותר שהתוצאות העסקיות, מקרו ובמיוחד מיקרו, המשיכו להכות את ציפיות הקונצנזוס ולקראת כניסתה של 2020 נראה היה שהמגמה הזו תימשך ולכן העליות שהביאו לשיא של ה-19.2.

ואז הגיע וירוס הקורונה
אבל רמת השיא אליה הגיעו המדדים ב-19.2 שוב החזירה את רמת ההערכות לרמה שאינה מגובה כלכלית אפילו לאור התוצאות העסקיות המצוינות של החברות במהלך 2019 והמצב שהיה ערב התיקון של סוף 2018 חזר על עצמו. אלא שהפעם, להבדיל מהתיקון הקודם, לא היה שום טריגר שיתחיל את התיקון שהרי מיתון כבר לא נראה באופק והציפיות היו אפילו גדולות יותר. או אז הגיע הווירוס שאיליו נחזור בהמשך.

מצבים מהסוג הזה, של עליות ללא הפסקה שמרחיקות את הערכות הנכסים מהמציאות, אינם יכולים להימשך לאורך זמן בסביבה של כלכלה חופשית, בקפיטליזם וכאשר אין שום סיבה כלכלית לתיקון, מלבד הערכות, מגיעה תמיד "היד הנעלמה" של אדם סמיט שמתקנת באמצעות גורמים שאינם כלכליים.

הברבור השחור מגיע ללא הודעה מוקדמת 
קחו את משבר 2007-8 כדוגמה. בעוד האופטימיות בערב המשבר הגיעה לשיאים והכל נראה מצוין, הסתבר שסוחרי הסוסים של וול סטריט "גנבו את הקופה". מכשירי הפלא הפיננסיים שמהנדסי החלל שלהם המציאו, פשוט ייבשו את הנזילות לחלוטין והתיקון המתבקש דאז התגלה במהירות כמשבר כלכלי גדול.

גם גניבת הקופה ב-2008 וגם הווירוס הסיני הם תופעות שאליבא חכמי/זקני וול סטריט מכונות "ברבור שחור". שני המקרים, למרות שאין ביניהם שום דמיון או קשר, מופיעים ללא "הכנה" כלכלית להופעתם אבל הופעתם מובילה למשבר כלכלי או לפחות לחששות מהאטה כלכלית. ב-2007-8 ייבשו "הברבורים" את הנזילות טוטלית והובילו למיתון ואילו כעת חוששים המשקיעים שהברבור "קורונה" יגרום בדיוק לאותה תוצאה, למיתון.

ההבדל בין שני המקרים גדול מאוד 
המקרה הראשון אכן הביא למיתון גלובלי בגלל "ייבוש" הנזילות שגרמה לירידה דרסטית מהירה בצד הביקושים בכול רמות הצריכה האישית, המוסדית והתעשייתית. היה זה ברבור שחור שהביא למיתון של צד הביקוש נטו כאשר צד ההיצע לא נפגע בכלל.

התגובה האמריקאית המהירה והנחרצת, החזירה את הנזילות ועצרה את ההתדרדרות לכיוון משבר נוסח שנות ה-30. במילים פשוטות, הממשל החזיר למערכת את הכסף שנגנב. בסה"כ הוזרמו למשק כ-5 טריליון דולרים. כטריליון דולר במזומן מהאוצר לכמה גופים מרכזיים וזאת לצד השקעה של כ-750 עד 1,000 מיליארד ברכישת אופציות למניות בחברות המובילות במשק ובנוסף, אישר הממשל דחיית תשלומים ופירעונות חוב בסכום של למעלה מ-2 טריליון דולרים. הבנק המרכזי הזריק ישירות למערכת הבנקאית למעלה מטריליון באמצעות רכישת אגחי"ם ממשלתיים מדילרים באמצעות פעילות REPO.

אבל ברבור הווירוס כלל לא נוגע בצד הביקוש. אם באמת יגרום הווירוס להאטה כלכלית, תהיה זו האטה של צד ההיצע נטו ולזמן קצר בלבד. כלומר, ברגע שבעיית הווירוס תיפטר הביקושים יחזרו במהירות ובעצמה גם בוול סטריט וגם במיין סטריט וזאת כיוון שכמויות הכסף שבידי הציבור אדירות ובנוסף החברות ירצו למלא המלאים מחדש. מבחינת המניות אין לנו ספק כלל שככל שהתיקון יהיה עמוק יותר כך גם תהיה התגובה, מאותו רגע שיסתמן פתרון לנגיף, מעלה והשאלה כמובן "מתי זה יקרה?".

כול מי מקוראי הטור שנהג באסטרטגיה שחזרנו עליה לאורך כל השנה האחרונה אמור לשבת על מזומן ועדיין להמתין ולנסות לנחש את הזמן הנכון לחזור לשוק ולאיזה סקטור. אם נראה כאן תיקון משמעותי (בסגנון סוף 2018, 15-20 אחוזים) הרי שלמשקיע הסולידי נוצרת ההזדמנות להגדלת הפוזיציה בשני סוגי סלים, אלו שמייצגים את 500 מניות ה-S&P, כמו ה-SPY ואלו שמייצגים את עולם החדשנות הטכנולוגית כמו ה-XLK.

העיקר לא לפחד כלל
בינתיים ועם כל הרעש וההפחדות, תיקון גדול עדיין לא כאן (התקשורת מעדיפה מספרים על אחוזים, 2000 נקודות ירידה בדאו נשמע מפחיד יותר מ-8% בדאו) ומה שחשוב יותר הן העובדות. הסיכוי שהווירוס יגרום למיתון של ממש נמוך ביותר. אין סבירות למיתון עם הרי המזומנים שבידי הציבור.

כאשר מתבוננים במצב מוצרי ההשקעה הרי ברור הוא שמצב האלטרנטיבות למניות (בטח אם המניות ירדו) אינו אטרקטיבי. התשואות על אגרות החוב הממשלתיות של ארה"ב (האלטרנטיבה העיקרית), הן הנמוכות בהיסטוריה, מחירי הנדל"ן בשיא ומחירי המתכות, במיוחד הזהב, מנופחים מאוד וכאשר הר המזומנים כאמור מתחרה באוורסט אתם יכולים לתאר מה יקרה אם המניות ימשיכו לרדת והאיום של הווירוס יוסר??

מהפכת הטכנולוגיה רבותיי לא עוצרת בגלל הווירוס והתקדמותה אפילו תקצר את הזמן להכחדתו. לדעתנו מדובר בעוד תיקון בדרך להמשך הצמיחה הכלכלית.

אם התיקון יהיה רציני יותר ייווצרו, לצד סלי ה-S&P והטכנולוגיה, הזדמנויות מצוינות בכמה סקטורים שאחד מהם, ללא ספק, יהיה סקטור המזון במהיר ובמיוחד תעשיית הפיצות דווקא. למה? כי עובדתית תעשיית הפיצות אינה סובלת במיתון כך שאולי תהיה זו הזדמנות להיכנס לסקטור שצומח הכי מהר בתעשיית המזון המהיר (כן, מהר מכל ג'אנק-פוד אחר) במחיר כלכלי יותר ולכן ומחוסר סל מתמקד, נציג בפניכם את הגדולה מכולן דומינוס פיצה (סימול:DPZ).

שימו לב לפיצה שצומחת בקצב שנתי של כ-11%
הפיצה: המזון הכי פופולרי בעולם שממשיך להוביל בקצב הצמיחה את תעשיית המזון המהיר. 2019 הייתה השנה השלישית ברציפות שהפיצה תופסת את המקום הראשון כמזון האהוב ביותר בארה"ב והפריט היחיד שצומח דו ספרתית בכל שנה ושחזוי להמשיך בכך גם עד 2023 (קצב של % 10.7 לשנה). "פיצה", נאמר בסקר של רידר-דייג'סט, "זה הדבר היחיד שמאחד בין קבוצות האוכלוסייה השונות של ארה"ב. לא משנה באיזו קבוצת אוכלוסייה מדובר ולא משנה הגיל והמין, פיצה מובילה. יותר ויותר אנשים מאמינים שפיצה אפילו בריאה" (להרחבה בקשר ל"בריאות").

ב-2018 גלגלה תעשיית הפיצה הגלובלית 155 מיליארד דולרים (ללא פיצה תעשייתית קפואה בסופרמרקטים שגלגלה עוד כ-68 מיליארד) כאשר אירופה וארה"ב מחזיקות ב-38 וב-35 אחוזים בהתאמה ואחריהן אמריקה הלטינית ואסיה-פסיפיק 10 ו-8.6 אחוזים בהתאמה אבל הפיצה תופסת בסין (שהיא חלק מאסיה-פסיפיק) כאש בשדה קוצים כך שהאזור לצד ארה"ב, הם שני אזורי הצמיחה המובילים. 60% מהפיצות המוכנות בעולם נמכרות ע"י עשר החברות המובילות בתחום גלובלית בראשות דומינוס פיצה, פיצה-האט (של קבוצת YUM) והרשת הפרטית Little Caesar.

דומינוס – הרשת הגדולה בעולם 
ביום שני האחרון וללא קשר לווירוס הורידו שני בתי ההשקעה Cowen ו-Stifel את המלצות הקניה שלהם ל-DPZ מ"קניה" ל"החזק". את המחקר של סטיפל קיבלנו, קראנו ולא הצלחנו להבין מה בדיוק היתה הסיבה להורדת ההמלצה שהרי המחקר הוא שיר הלל אחד גדול לחברה ולביצועיה והם, למרות הורדת ההמלצה, העלו את מחיר היעד מ-325 ל-365, כאשר המניה על 368.

בדבר כזה עוד לא נתקלנו אז התקשרנו לחברה. סטיפל (סימול:SF) נחשבת כבנק השקעות מכובד ברמה הבינונית ואחד הוותיקים בארה"ב, מסוף המאה ה-19. כששאלנו לפשר ההמלצה ענו בפשטות, "אתה צודק, אבל השוק פשוט מגזים כרגע בהערכה ומתפקדנו להעיר תשומת לב הלקוחות לכך, זה הכל" והם גם הפנו אותנו למאמר באתר ה-marketbeat.com (לקריאת המאמר). קראנו וסטיפל לא לבד.

ביום ג', בעיצומה של סערת הקורונה בוול סטריט העלה בנק ההשקעות את המלצתו ל-PDZ מ"החזק" ל"קנייה" עם מחיר יעד של 421 דולרים. המניה, אגב, לא נפגעה כלל מהווירוס עד כה, אפילו עלתה. כנראה שהמחקרים שמראים שתעשיית הפיצה (והג'אנק פוד בכלל) אמידה לבעיות כלכליות ואחרות.

המניה נסחרת על מכפיל היסטורי של 38.5 כאשר על פי הקונצנזוס המכפילים ל-2020-21 עומדים על 33.5 ועל 30 בהתאמה. בסטיפל כנראה צודקים, בנק ההשקעות חייב להזהיר לקוחותיו במקרים כאלו. לטענת סטיפל המצב ב-DPZ מזכיר בקטן את המצב עם TSLA. ברור לכל ש-TSLA מוערכת במחיר מטורף אבל איך משכנעים משקיע/לקוח שיזהר קצת? איך משכנעים משקיע למכור מניה של game-changer של תעשיית ענק ועם הוכחות מהעולם הריאלי?

מנסים לאותת לו, בעזרת המלצות מהסוג הזה, שהשוק מתנהג לא רציונלית. "קשה לי להאמין שלאור התוצאות העסקיות של דומינוס מישהו מהלקוחות שלנו באמת ימכור אבל מבחינת הבנק עשינו את תפקידנו", אמר האנליסט. אישית, ברמות הנוכחיות אנחנו מעדיפים משולש של דומינוס על המניה.


אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(101):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 54.
    1)אני בריטי ולא אמריקאי לשמחתי..כטענתך...וגם :
    מרווין ג'ק לשלמה 05/03/2020 16:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא לקחתי לי שם כמו שאתה לוקח דברים..קיבלתי אותו מאבי סבי דרך הורי...הבנת? נרגעת?
    סגור
  • מסבך דרך הוריך? וואו
    שלמה גרינברג 06/03/2020 09:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ובכול זאת אתה טועה
    סגור
  • 53.
    שלמה הבורסות נופלות אתה עדיין מאמין בכותרת שלך ???
    דן 05/03/2020 11:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ?
    סגור
  • לא כותרת "שלי" אבל
    שלמה גרינברג 05/03/2020 13:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בהחלט,
    סגור
  • 52.
    האם מגזר אוניות הנופש הן הזדמנות חד פעמית עכשיו?
    יוסי 03/03/2020 19:58
    הגב לתגובה זו
    1 0
    באתר יאהו יש מי שטוען שהנפילה במניות חברות הנופש הגדולות כמו קרנבל קרוז, הן "הזדמנות חד פעמית"?
    סגור
  • טען עוד
  • תקרא את דבריו ותחליט בהתאם (ל"ת)
    שלמה גרינברג 04/03/2020 13:44
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 51.
    ב 101
    טעות 02/03/2020 18:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מיליארד יין ,אכן אין התערבות,גם אין האטה ,יש "שיתוק"!!!!!!
    סגור
  • 50.
    עפ"י עמית טל
    כרגיל 02/03/2020 16:46
    הגב לתגובה זו
    0 1
    הבנק המרכזי היפני קנה היום במיליארד ין תעודות סל על מדד הניקיי,מה קרה שלמה בנקים מרכזיים "אינם מתערבים"!!!!!!?????
    סגור
  • תוסיף סימני קריאה ושאלה כטוב בעיניך רק תנסה לוודא
    שלמה גרינברג 03/03/2020 13:35
    הגב לתגובה זו
    2 2
    שהידע של מבוסס על עובדות. אתה מדבר על הבנק המרכזי של יפן לא של ארה"ב. הבנק היפני אכן משקיע, לא מהיום, בסלים ואפילו בכמה מניות ישירות, זו המדיניות שלו מאז 2002. כיוון שאינך קורא את דברי רק נהנה לצטט ממקורות שאינם מוכרים לי אומר לך שוב, הבנק הפדרלי של ארה"ב מנוע מלקנות מניות. תוכל לעיין במסמך רשמי של הבנק היפני שם גם מדובר על בנקים מרכזיים אחרים (https://www.frbsf.org/education/publications/doctor-econ/2005/november/monetary-policy-stocks-sale-purchase/) זה מסמך של הבנק הפדרלי האמריקאי ושם הדברים ברורים.
    סגור
  • שלגרינברג
    כיף לראות 05/03/2020 08:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האתר עושה בעיות כמו לאחד העם!!
    סגור
  • אתה יכול להוסיף סימני קריאה ושאלה כרצונך אבל תואיל גם
    שלמה גרינברג 03/03/2020 13:33
    הגב לתגובה זו
    3 0
    לבדוק. אתה מדבר על הבנק המרכזי של יפן לא של ארה"ב. הבנק היפני אכן משקיע, לא מהיום, בסלים ואפילו בכמה מניות ישירות, זו המדיניות שלו מאז 2002. כיוון שאינך קורא את דברי רק נהנה לצטט ממקורות שאינם מוכרים לי אומר לך שוב, הבנק הפדרלי של ארה"ב מנוע מלקנות מניות. תוכל לעיין במסמך רשמי של הבנק היפני שם גם מדובר על בנקים מרכזיים אחרים (https://www.frbsf.org/education/publications/doctor-econ/2005/november/monetary-policy-stocks-sale-purchase/) זה מסמך של הבנק הפדרלי האמריקאי ושם הדברים ברורים.
    סגור
  • יסלח לי כבודו...אתה טועה ומטעה..חוץ משאר השטויות שהם
    מרווין ג'ק לשלמה 03/03/2020 22:15
    הגב לתגובה זו
    5 1
    עושים הם גם קונים ים מניות..הם אפילו מווסתים שערים..ומי לדעתך אמש דירדס את השערים 5% למעלה..אבל..לידיעתך..תש כוכם ושיכלם וזמנם היום בדיוק תם סופית.
    סגור
  • זה שלקחת לעצמך שם אמריקאי
    שלמה גרינברג 05/03/2020 13:03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא אומר שאתה צודק או מבין. "הם" לא קונים, לא מוכרים וגם לא מוותסתים מניות
    סגור
  • 49.
    כרגיל כתבה מצויינת. ההגיון מנצח בסוף. (ל"ת)
    שלומי 01/03/2020 06:37
    הגב לתגובה זו
    6 1
    סגור
  • על איזה הגיון ושל מי אתה מדבר? (ל"ת)
    היי 01/03/2020 12:14
    הגב לתגובה זו
    5 3
    סגור
  • 48.
    GrubHub
    עמי 01/03/2020 03:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בבקשה, דעתך על החברה ומחיר המניה. תודה!
    סגור
  • לא עוקב מקרוב, התחרות גדולה (ל"ת)
    שלמה גרינברג 01/03/2020 12:07
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 47.
    האם מומלץ להשקיע בקרנות נאמנות ביומד אמריקאיות? בשח הק
    עמיחי 01/03/2020 02:44
    הגב לתגובה זו
    0 2
    ואיזה נסחרת בארץ תודה
    סגור
  • האנרגיה והצריכה הפרטית עלו משמעותית ביומיים האחרונים.
    רז 03/03/2020 16:22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לאחר ההתאוששות של כל השוק. שניהם עדיפים על ביומד לדעתי. הודעה על כשלון באישור FDA יכול להנחית מניית ביומד לרצפה, לא לבעלי לב חלש.
    סגור
  • שאלות ליועץ ההשקעות שלך (ל"ת)
    שלמה גרינברג 01/03/2020 12:07
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 46.
    האם מדובר ב"תיקון" או במומנטום שצובר תאוצה
    מה דעתך שלמה? 01/03/2020 00:29
    הגב לתגובה זו
    1 1
    השוק דרש תיקון (=גם אתה כתבת על זה) , אבל הנה הגיע הקורונה והפכה תיקון למומנטום. האם לדעתך השוק ימשיך במומנטום של הירידה?
    סגור
  • לא תיקון ולא מומנטום..פשוט קילקול קטלני. (ל"ת)
    בומבה 01/03/2020 12:15
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • נחיה ונראה (ל"ת)
    שלמה גרינברג 01/03/2020 12:09
    הגב לתגובה זו
    5 4
    סגור
  • 45.
    הטבתם לומר
    אזרח 01/03/2020 00:23
    הגב לתגובה זו
    0 1
    המשחק הכי טוב בעיר, שוק ההון מנותק לחלוטין. שחיטת ערך מצד אחד, יצור חברות בלון מצד שני. וקשר אין!!! ב2008 נסחרו x חברות בy היום לאחר 12 שנים עדיין נסחרים בy, כאשר רק קומץ מורץ ומורץ.
    סגור
  • 44.
    אבל אם יהיה מיתון החברות יכנסו לבעיות נזילות, ולפד...
    Q 29/02/2020 22:16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא יהיה כילים, כי הריבית נמוכה. חברות עמוסות בחובות יתקשו לחמחזר.
    סגור
  • 43.
    שלמה csco ב40$
    הענק הירוק 29/02/2020 22:05
    הגב לתגובה זו
    2 0
    נחמד לא? אשמח אם תעשה כתבה עליה- חברה מעניינת במחיר מעניין. בכל מקרה תענוג לקרוא את ההשקפות שלך על השוק, לוקח ממך הרבה לאורך הדרך, תודה...
    סגור
  • כתבתי על סיסקו מספר פעמים (ל"ת)
    שלמה גרינברג 01/03/2020 12:11
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 42.
    רציו..ליוויתן ..ברבע מחיר (ל"ת)
    טלטר 29/02/2020 21:16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 41.
    ריצה אדירה של כל המדדים הסגירה ובמסחר המאוחר
    עובדות 29/02/2020 20:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עד 2% עלייה. בכל המשברים של המחלות ,זה הסתיים בראלי של כ 20% עלייה בחודשים לאחר מכן
    סגור
  • 40.
    שלמה מצויין כרגיל מתחילת המשבר חיכיתי לך (ל"ת)
    דודו 29/02/2020 20:15
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 39.
    חברים תהיו עם היד על הדופק ותעזבו אתכם מכל השטויות
    ש.א 29/02/2020 19:45
    הגב לתגובה זו
    0 1
    היו זהירים - כי בסוף אתם עלולים למצוא את עצמכם עם תחתונים ביד. מאחל לכולם בהצלחה.
    סגור
  • 38.
    הקורונה תביא את המיתון וזו רק תחילת הנפילות בשווקים, השיתוק הכלכלי בכל העולם רק ילך ויחמיר . לא רואה אור בקצה המנהרה. השוק הולך ליפול עוד 50 אחוז למטה (ל"ת)
    אריאל 29/02/2020 18:16
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • 87 אחוז בלי להניד עפעף (ל"ת)
    הופה 01/03/2020 12:21
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 37.
    רבותי,לקחת אויר להצטייד זמנית בשורט לטווח קצר
    יובי 29/02/2020 15:37
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ואז להמתין לשעת כושר להיכנס,הירידות יצשיכו עוד 10%
    סגור
  • 36.
    שאלה
    מרדכי 29/02/2020 14:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איך הבנק המרכזי הזרים כסץ לבנקים ע"י קניית אג"חים ממשלתיים הרי הכסף נכנס לממשלה ולא לבנקים. נא הסברך המלומד בברכה
    סגור
  • הבנק המרכזי רוכש האגחי"ם
    שלמה גרינברג 01/03/2020 12:13
    הגב לתגובה זו
    8 0
    מבנקים ודילרים מורשים. הכסף הולך למי שמכר לבנק, הבנקים והדילרים לא לממשלה.
    סגור
  • 35.
    כאשר העדר מסתער האריות ממתינים לברק
    לילי 29/02/2020 14:44
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כאשר העדר מסתער על מניות והמחירים עוברים גבול פסיכולוגי שאומר אלה מחירי בועה . האריות כלומר עושי השוק מחפשים טריגר לשורט. הברק בהלה ומפזר את העדר. ואז האריות מסתערים וטורפים . כך היה וכך יהיה פעם זה קורונה , ועם זה מקרונים מסין
    סגור
  • 34.
    אין כמוך, שלמה. תודה.
    רז 29/02/2020 14:40
    הגב לתגובה זו
    7 0
    .
    סגור
  • אין כמוך טוב או אולי רע? (ל"ת)
    לרז 01/03/2020 12:23
    הגב לתגובה זו
    0 5
    סגור
  • אתה מחפש בכוח. רק טוב.
    דגן 02/03/2020 14:15
    הגב לתגובה זו
    3 0
    .
    סגור
  • 33.
    שלמה מה אתה אומר על דומינוס לעומת ים בראנדס?
    אבי3 29/02/2020 13:05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סימבול yum
    סגור
  • אי אפשר להשוות
    שלמה גרינברג 01/03/2020 12:14
    הגב לתגובה זו
    3 0
    YUM היא חברת אחזקות
    סגור
  • נכון אבל
    אבי3 02/03/2020 13:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חברת אחזקות של חברות מזון.פיצה.טקו וכו
    סגור
  • 32.
    מענין
    לרון 29/02/2020 12:13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מנהלי הבנקים שעזבו את משרתם המרופדת בזמן כנראה קוראים ביזפורטל?
    סגור
  • 31.
    הגיע הזמן
    "אחרי הסערה" 29/02/2020 12:09
    הגב לתגובה זו
    1 3
    לגילוי נאות של הרכב התיקים לפחות ב% של כתבי וכותבים ביזפורטל ואתרים אחרים!
    סגור
  • 30.
    ראשון ייפתח
    הפתעה 29/02/2020 11:02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מרחץ דמים לשורטיסטים עליות ביום א
    סגור
  • 29.
    שום דבר לא יעצור את המהפכה הטכנולוגית
    ... 29/02/2020 10:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שמשפיעה על כל תחום אפשרי..המהפכה עדיין בתחילתה ועדיין לטווח הארוך מניות הן ההשקעה הכי טובה שיש..לנצל את התיקון כדי לקנות כמה שיותר
    סגור
  • 28.
    צורם
    יאיר 29/02/2020 09:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כותבים כל ולא כול. כותבים עמידים ולא אמידים. שלמה בבקשה אל תתן יד להתדרדרות השפה והתרבות שמתרחשים כאן בשנים האחרונות.
    סגור
  • 27.
    ניתוח שטחי מאוד. הקורונה של הטריגר לא הסיבה האמיתית (ל"ת)
    שי 29/02/2020 09:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 26.
    יופי של כתבה!!! (ל"ת)
    אורן 29/02/2020 09:27
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 25.
    מניין לך שאנחנו "אחרי הסערה"?
    רבקה 29/02/2020 09:26
    הגב לתגובה זו
    0 2
    עוד לא עבר מספיק זמן כדי שתראה באופן אובייקטיבי את מה שקרה. אולי בשבוע הבא המגמה תמשיך? אולי היא תמשיך ביתר שאת? חבל למהר ולהסיק מסקנות.
    סגור
  • לא אני כותב הכותרות (ל"ת)
    שלמה גרינברג 01/03/2020 12:16
    הגב לתגובה זו
    7 0
    סגור
  • היגיע הזמן
    אכן 04/03/2020 11:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שהכותרות יאושרו על ידך לפני פירסומן!
    סגור
  • אמרתי לשופט אני לא עשיתי שום דבר בכלל ישנתי בבית (ל"ת)
    אז 01/03/2020 17:57
    הגב לתגובה זו
    0 3
    סגור
  • 24.
    את
    שכחת 28/02/2020 20:50
    הגב לתגובה זו
    4 1
    "משחקי" האופציות,ובלשון עכשוית "אלוגריתמים"!
    סגור
  • בהחלט לא נכון (ל"ת)
    שלמה גרינברג 01/03/2020 12:17
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 23.
    אוהב תיאוריות קונספירציה
    לרון 28/02/2020 16:34
    הגב לתגובה זו
    1 8
    הסינים יצאו נגד מלחמות הסחר עם וירוס שפעתי והכניסו את העולם לפאניקת מסכות וכו' שיצאה פשוט מכלל שליטה,אך הם הסינים המרוויחים לטווח ארוך!
    סגור
  • 22.
    תודה רבה
    אריה 28/02/2020 15:30
    הגב לתגובה זו
    15 3
    קורא בקביעות את הטור שלך. אוהב את הניתוח והידע הרחב שלך בתחום. מי שמקשיב להמלצות שלך תמיד מרויח בטווח הארוך. מי שקנה טסלה, ביונד מיט, סולאראדז' ועוד. תודה רבה שלמה!!
    סגור
  • 21.
    ואחרונה.....
    למר שלמה 28/02/2020 14:07
    הגב לתגובה זו
    7 10
    אתה מלהטט במונח מהפכה טכנולוגית ומביאה בכל הזדמנות ובכל כתבה מספר רב של פעמים ושמה כאילו היא דברי אלוהים חיים ואין בלתה...
    סגור
  • הערות והארות
    לחבר שלמה 29/02/2020 18:54
    הגב לתגובה זו
    1 3
    1)אנחנו ממש לא אחרי הסערה..אנחנו ממש בתחילת תחילתה והדרך ארוכה מאד. 2)אכן: "המניות הן המשחק היחיד בעיר" ורק שכחת להוסיף שהמשחק מכור וירוסק לחלוטין...יד המשכון.
    סגור
  • וואו!!!
    שלמה גרינברג 29/02/2020 09:38
    הגב לתגובה זו
    5 0
    כיוון שמתבייש אתה בשמך אז לא אענה מלבד אם אתה כ"כ מוטרד יש אינספור אלטרנטיבות
    סגור
  • 20.
    המשך 2)אתה מייצר סביבך הגנות כך שיתאימו לך ויסגרו
    שלום שלמה.. 28/02/2020 14:05
    הגב לתגובה זו
    8 8
    את כל הקצוות וכפי שכבר ציינתי אתה תמיד תופס את המקל מתשע קצותיו למרות שיש סך הכל שלוש ואולי פחות..אתה תמיד מוגן ותצא צודק לשיטתך.
    סגור
  • כמובן תשעת(תשעה)...שלושת(שלושה) (ל"ת)
    . 29/02/2020 10:44
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 19.
    אתה מעלה את דבריך ברמה גבוהה עם נתונים וידע רב...אך :
    שלום שלמה.. 28/02/2020 14:04
    הגב לתגובה זו
    3 4
    שלושה דברים(הפעם) מפריעים וצורמים..1)אתה מייצר את ההיסטוריה הכללית ואת זאת שהעלת בעצמך ואינה תואמת אחת לאחת כפי שאכן קרתה...
    סגור
  • דבריי ממש לא באו כהקנטה או חוסר אמון בדבריך אלא במעין
    כותב 19+20+21 28/02/2020 16:06
    הגב לתגובה זו
    2 1
    ביקורת בונה. בסך הכל אהני קולט כתבה/ות ברמה גבוהה תוך שליטה בחומר וידע עמוק בדברים המתרחשים בעולמנו..יישר כוח.
    סגור
  • 18.
    המשך לשלמה
    קורא קבוע 28/02/2020 12:59
    הגב לתגובה זו
    6 3
    3. המצב בעתיד, בו לפי דעתי יבינו כי הווירוס כבר התפשט בעולם ולא ניתן לתחום אותו יותר, אלה להתמודד איתו כמו שמתמודדים עם שפעת. מצב כזה לפי דעתי הוא בגדר אסון מבחינה הומניטרית אך לאו דווקא מבחינה כלכלית, הסביר: במידה והווירוס אכן מתפרץ בכל העולם, משמה שלפי הערכות מומחים כיום, אחוז הנדבקים יהיה 40%-70%, בתוספת אחוזי תמותה של 3% (מבלי לקחת בחשבון עומס על בתי חולים ומערכת הבריאות) יוצא שכאחוז אחד מכלל אוכלוסיית העולם עלול למות מהווירוס בקרוב (לפי דעתי זה איום ונורא מבחינה אישית אך לא מבחינה כלכלית). לגבי ההשפעה הכלכלית, לפי דעתי ברגע שהשוק יבין שהווירוס התפרץ בעולם ולא ניתן לעצור אותו (לפי דעתי השוק עדיין לא הבין), לפחות עד שימצאו חיסון, הבורסות יפלו באופן נקודתי וזאת תהיה הנקודה לחשוב האם וכמה הווירוס ישפיע על הביקושים העתידיים, האם העולם ימשיך להתנהג כרגיל (כמו עם שפעת) הוא שהעולם ישנה הרגלי צריכה. כל זה ובכלל לא נגעתי במינופים הענקיים שבהם נמצאות חברות רבות ובכושר ההחזר שלהן במידה ויש ירידה בביקושים.
    סגור
  • הרבה מילים
    לרון 02/03/2020 07:33
    הגב לתגובה זו
    1 1
    על כלום! הקורונה זו תופעה שתדכא את עצמה כמו כל תהליך שלמעשה אין לו פיתרון מיידי!
    סגור
  • דעתך נרשמה, תודה (ל"ת)
    שלמה גרינברג 29/02/2020 09:39
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 17.
    לשלמה
    קורא קבוע 28/02/2020 12:48
    הגב לתגובה זו
    12 0
    קודם כל אציין שאני קורא את הטור באופן קבוע ומוצא אותו כמעניין ומפתח מחשבה (אם כי בזמן האחרון הוא קצת חוזר על עצמו בעניין המהפכה הטכנולוגית). למרות זאת, אני חושב שהפעם ממש "פספסת" במיוחד בקביעה כי "ברבור הווירוס כלל לא נוגע בצד הביקוש". האמנם? למה חברות מוציאות הזהרות רווח? מה עם כל הטיסות שמתבטלות? האם העובדים שמפוטרים ימשיכו לצרוך כבעבר? האם הביקוש למסעדות, בתי קולנוע ואירועי ספורט לא ייפגע?. לפי דעתי יש לחלק את השפעת הקורונה לשלושה חלקים: 1. המצב שהיה עד עכשיו, שבו הקורונה הייתה רק בסין (ובעוד כמה מקומות נקודתיים), במצב זה לפי דעתי הייתה פגיעה משמהותית גם בייצור העולמי וגם בביקוש העולמי אך משום מה השווקים (והכתבים הכלכליים) התעלמו מהפגיעה והחשיבו אותה כפגיע נקודתית שתעבור מהר. 2.המצב כיום, שבו הקורונה מתחילה להתפשט באירופה ובארה"ב (בארה"ב לפי דעתי יתגלה בקרוב מחדל ענק לגבי ביצוע הבדיקות לגילוי הקורונה) וממשלות מתחילות לבטל אירועי ספורט, כנסים ושלל התכנסויות המוניות בנוסף לביצוע הסגרים.
    סגור
  • צד הביקוש
    שלמה גרינברג 29/02/2020 13:59
    הגב לתגובה זו
    4 0
    ברור שבטווח הקצר, כתוצאה מפניקה ואי וודאות צד הביקוש נכנס למצב "הקפאה". אני מדבר על התוצאה שלאחר ההירגעות כמובן ולא על המצב הנוכחי. צד הביקוש לא רק שלא ייפגע הוא יגדל. מאותו רגע שהדברים יתבהרו יבוא גל גדול של ביקושים ודווקא בתחומים שהזכרת. כמות המזומן במשק, מהחברות ועד לצרכן הפרטי היא הגדולה שהייתה מעולם. הביקושים שיגיעו עם התבהרות המצב יהיו לכול אורכה ורחבה של הכלכלה ובקצב גדול מבעבר אם כדי להשלים מלאיים או כדי לחזור לחיים נורמליים. כעת נשאר להמתין ולראות מי צודק
    סגור
  • תגובה יפה וטובה העלת חבר. (ל"ת)
    פרופ' איצ100 28/02/2020 15:58
    הגב לתגובה זו
    9 1
    סגור
  • 16.
    במשבר 2008
    לרון 28/02/2020 12:07
    הגב לתגובה זו
    2 0
    היתה קרן גמישה ותיקה שירדה 60%,מדיניותם היתה ללא שורט,כמו באפט,נראה אותם במפולת הנוכחית,סליחה ב"התאמה".
    סגור
  • 15.
    לא מספיק
    לרון 28/02/2020 12:03
    הגב לתגובה זו
    3 2
    "לצבור מזומן",כדאי גם לייעץ לקנות סלי שורט ,אם סלים הם דרכך!בירידות קשה לדעת מתי "לנצל" את המזומן!
    סגור
  • מי שרוצה לייעץ שייעץ רק הערה
    שלמה גרינברג 29/02/2020 09:40
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סלי שורט או מניות שורט מומלצים בעליות לא בירידות
    סגור
  • 14.
    מאמר טוב ומחזיר פרופורציות הגיוניות (ל"ת)
    שמואל 28/02/2020 11:46
    הגב לתגובה זו
    9 1
    סגור
  • 13.
    "אחרי הסערה" ?- סבלנות רק התחלנו....... 1200 לפחות..... (ל"ת)
    יוסי 28/02/2020 11:39
    הגב לתגובה זו
    3 5
    סגור
  • וכרגיל יוסי את קורא רק את מה שלא אני כתבתי (ל"ת)
    שלמה גרינברג 29/02/2020 09:41
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 12.
    לבעלי סבלנות
    אורי 28/02/2020 10:51
    הגב לתגובה זו
    5 3
    תחום תחליפי הבשר יפרוץ. אנשים יפסיקו לאכול בשר נגוע בכל מיני וירוסים...
    סגור
  • 11.
    הושמטה בזדון/או טעות תגובתי מאמש וחבל. אני רואה אותה,,,
    האלו 28/02/2020 09:40
    הגב לתגובה זו
    3 1
    על הפס ויכול להעלותה אם שלמה רק יבקש יפה מתוך טוב לב
    סגור
  • או בזדון או בטעות (ל"ת)
    שלמה גרינברג 29/02/2020 09:42
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 10.
    למה
    רתוש 28/02/2020 09:17
    הגב לתגובה זו
    3 5
    המחבר אף פעם לא מתייחס לחובות העצומים של הממשל האמריקאי ושל החברות כולן? האם אין לכך כל משמעות ביחס לעתיד?
    סגור
  • לא מתייחס? רק מי שלא קורא חושב כך (ל"ת)
    שלמה גרינברג 29/02/2020 09:43
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 9.
    קלאסיקה של אפקט הפרפר
    לפי הספר 28/02/2020 08:36
    הגב לתגובה זו
    3 3
    בשפה עממית אפשר להגיד "סיני (חולה אפס) אכל נחש (או עטלף) וכול כלכלת העולם רועדת"
    סגור
  • 8.
    שלמה מה עם צד ההיצע?
    בוריס 28/02/2020 01:32
    הגב לתגובה זו
    1 1
    שלמה מה אתה אומר על תסריט שצד ההיצע נפגע דווקא ,הרי משבטים אזורים שלמים בסין ,יפן ,דרום קוריאה ועוד ,המחסור שנוצר יחייב לעלות מחירים מצד החברות וחלקם גם יפטר עובדים מכן נגיע למצב של גידול באבטלה עם עליית מחירים (סטגפלציה) אם זה יקרה .בסך הכל אנחנו בתחילתה של תקופה שלא ניתן להעריך אך תסתיים.
    סגור
  • 7.
    כתבה מעניית
    שמואל 28/02/2020 00:52
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מסכים עם הנכתב , הרי לאורך שנים לבסוף המניות ניצחו. מה שכן הירידות עדיין לא הסתיימו וכדאי אולי להתמקד בתעודות סל ולא במניות. יש תעודות שהתנודתיות שלהן משאירה רווחים יפים למשקיע. בהצלחה לכולם
    סגור
  • 6.
    בינתיים המניות שעולות קשורות לתחום איבחון ומציאת חיסון
    חיסונים רבותי 28/02/2020 00:04
    הגב לתגובה זו
    4 0
    נשמח שלמה לדעת אם יש סל או חברות מומלצות בתחום ה"אנטי קורונה", שמזנק בעשרות אחוזים. אבל ראינו איך מניית מודרנה שעלתה כמו טיל, צונחת היום חזק
    סגור
  • 5.
    דיוק חשוב
    איתן 27/02/2020 22:43
    הגב לתגובה זו
    4 9
    לא הממשל ולא הגנבים החזירו כסף שנגנב, אלא האזרח הקטן, זה שנגנב פעמיים. זה גם המניע העיקרי לבחירתו של טראמפ, לנוכח מחדלי אובמה חדל האישים
    סגור
  • כרגיל
    שלמה גרינברג 28/02/2020 09:03
    הגב לתגובה זו
    5 0
    רק תיקון קטן, חלק לא קטן מהגנבים דווקא החזירו הכסף. התקשורת מתעלמת מגזרי הדין בנושא. בארה"ב, ברגע שנתפסת הקנסות והעונשים נעוררי חלחלה
    סגור
  • 4.
    כרגיל, רהוט קולח ומעניין (ל"ת)
    איתן 27/02/2020 22:35
    הגב לתגובה זו
    14 2
    סגור
  • 3.
    הירידות יוצרות הזדמנויות למניות קצת יותר אטרקטיביות מדו
    קורא קבוע של הטור 27/02/2020 22:29
    הגב לתגובה זו
    2 6
    להזכירכם בארץ דומינוס כבר כמעט פשטו רגל. מה טוב בלקנות את המניה שלהם? איזה יתרון יש לנו בהבנה של שוק הפיצה בארהב ובמקומות אחרים בה החברה פועלת?? הפעם שלמה קצת מאכזב.
    סגור
  • עוד בנאדם שמסתכל על העולם דרך קשית.
    רז 29/02/2020 14:45
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אתה באמת מסתכל על הפעילות של דומינוס ישראל ומחליט אם המניה "שווה את זה"?
    סגור
  • תיקון
    שלמה גרינברג 28/02/2020 09:05
    הגב לתגובה זו
    9 1
    דומינוס בישראל זניח במכלול ההכנסות של החברה ואם היית קורא הכתבה היא מסתיימת במשפט, "אישית, ברמות הנוכחיות אנחנו מעדיפים משולש של דומינוס על המניה."
    סגור
  • כשהבורסות מתרסקות, לא רצוי לחפש "הזדמנויות",
    ליבי 28/02/2020 08:47
    הגב לתגובה זו
    5 7
    גם אם שלמה מאמין בזה...
    סגור
  • אז מתי כן? אחרי עליות כשיקר יותר?
    הענק הירוק 29/02/2020 22:00
    הגב לתגובה זו
    3 0
    ממליץ לך לקרוא את המשקיע הנבון
    סגור
  • 2.
    שלמה המליץ על בנק בר-סטרנס, שבוע לפני שפשט רגל
    בשנת 2008 27/02/2020 19:32
    הגב לתגובה זו
    9 14
    עוד מומחה בשקל. לכצוב מילים באתר לא עולה כסף , אולי אפילו מקבלים משכורת , אולי בונוס על עשיית שוק . תמכרו היום כי עוד חודש המדדים יהיו לפחות עוד 10% מטה
    סגור
  • יש לך סימוכין על האגדה הזאת?
    רז 29/02/2020 14:43
    הגב לתגובה זו
    3 0
    .
    סגור
  • תיקון
    שלמה גרינברג 28/02/2020 09:08
    הגב לתגובה זו
    8 1
    כבר בקשתי ממך להציג ההמלצה וכיוון שעל פי "המלצה" זו כנראה קנית את המניה ונמחקת אסור לשפוט אדם בכעסו
    סגור
  • 1.
    מניות איכותיות
    חיים 27/02/2020 19:07
    הגב לתגובה זו
    13 2
    זמן מצויין לאסוף מניות שהנגיף לא קשור אליהם.
    סגור
  • הסקטורים שעלו הכי הרבה - אנרגיה וצריכה פרטית.
    דגן 03/03/2020 16:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    .
    סגור
  • סקטורים כמו
    ליאור 28/02/2020 10:46
    הגב לתגובה זו
    6 1
    מיחשוב ענן/ציוד רפואי/תעופה וחלל /סייבר ימשיכו לפרוח.
    סגור
  • מקשקשים שטויות האא? (ל"ת)
    היי באמבו 27/02/2020 22:27
    הגב לתגובה זו
    3 8
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות