יועז הנדל הוא אולי לא גזען אבל בהחלט צר אופקים
אתמול התפרסם הדו"ח השנתי של היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות. בתקשורת נמסר כי 37% מהתלונות הן מקרב יוצאי אתיופיה; 26% מקרב ערביי ישאל; 5% מקרב האוכלוסייה החרדית; 3% מזרחיים; ו-3% מהקהילה הגאה.
הנתונים הללו מחזירים אותי לפרשת הנדל מהעבר הקרוב. תחילה תזכורת קצרה. לפני מספר שבועות הרוחות געשו לאחר שבראיון לעיתון הארץ אמר חבר הכנסת יועז הנדל את הדברים הבאים: "יש מי שהגיעו לכאן עם מנטליות של קונצרט בווינה ויש שהגיעו עם מנטליות של דרבוקות". הנדל לא עצר כאן והוסיף, "אני חושב שהתרבות הערבית מסביבנו היא הג'ונגל". התגובות לדברים האלו לא אחרו לבוא והן היו נוקבות. מאמרים פובליציסטיים התייחסו לדבריו וכמובן גם חברי כנסת מכל קצוות המפה. הליכוד, למשל, הגדיר את הנדל "הגרבוז של 2020". חבת הכנסת עופר שלח הגדיר את דבריו "התבטאות אומללה, שטוב היה לולא נאמרה" וחבר הכנסת אחמד טיבי כינה אותו גזען לבן נגד ערבים ומזרחיים כאחד (וואלה, 8 בפברואר, 2010). דבריו של הנדל הם כמובן לא ראויים, אולם אני בוחר לראות בהם לא את גזענותו של הדובר אלא את צרות האופק החברתית והבינאישית שלו.
אבל כדי שלא נהפוך את הדיון ביועז הנדל האיש לעיקר אציין שאני רואה בכל אדם שמביע עמדות מפחיתות כלפי אחרים צר אופקים במובן החברתי והבינאישי. כפי שמראה הדו"ח של היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות, הנדל שמחלק את החברה הישראלית לבעלי מנטליות של קונצרט בווינה ולבעלי מנטליות של דרבוקות הוא רק דוגמא אחת. אפשר להוסיף לכאן אנשי משטרה שרואים בכל ילד אתיופי פושע בפוטנציה (מה שמוגדר במושג המכובס במושג "שיטור יתר"), את מפיצי הבדיחות העדתיות הבוטות וכמובן את המנהיגות המובילה בישראל שמדברת על הקמת ממשלה יהודית במציאות שבה 20% מאזרחי המדינה הם לא יהודים.
למה צרות אופק ולא גזענות?
ראשית, משום שהמושג גזענות נושא אופי עמוק, כאילו כוליותו (מחשבותיו רגשותיו ועוד) של האדם שהמילה הזו מופנית אליו היא גזענית וזה כמובן לא תמיד נכון. כסוציולוג אני לא מאמין ברעיונות מסוג זה וגם לא רוצה לקחת חלק בקידום שלהם. אני מאמין שבאנשים יש גרעין שלא מקבל בקלות את השונה אבל אנשים יכולים להשתנות. שנית, מה התכלית בהגדרת אחרים כגזענים? התייחסות כל כך נוקבת לאנשים ולתכונותיהם הפנימיות לא מקדמת שיתוף פעולה ובטח שלא דו קיום תוך קהילתי ועם קהילות אחרות. סביה שלישית, קשורה לסיבה השנייה. האשמת אנשים כגזענים מקשה על תהליכים של למידה ושינוי משום שהשימוש במושג גזען מופנית בדרך כלל לאדם עצמו, לתכונותיו הפנימיות, כאילו הגזענות היא טבע שני שלו. האשמה בצרות אופק מתייחסת לתפישת עולם ולכן לדבר שאפשר לשנות בתהליכים של למידה.
איך צרות האופק הזו קשורה לאינטליגנציה?
אני בטוח שיש הטוענים שאני לא יכול לייחס לאדם משכיל כמו יועז הנדל צרות אופק. האיש מחזיק בדוקטורט בהיסטוריה, היה ראש מערך ההסברה הלאומית במשרד ראש הממשלה ושפתו הכתובה והמדוברת קולחת. אין לי וויכוח עם הטענות האלו. גם לי הוא נראה רחב אופקים מבחינה אינטלקטואלית אבל מבחינה חברתית ובינאישית אני רואה בו צר אופקים.
על מנת להבין טוב יותר את ההבחנה שאני עושה כאן בין יכולת אינטלקטואלית לצרות אופק, בואו נלך לרגע לרעיון ה"אינטליגנציות המרובות" של הרווארד גרדנר. כפי שרבים בוודאי יודעים, בדיון על מושג האינטליגנציות המרובות גרדנר שבר את התפישה המסורתית אודות האינטליגנציה האנושית כשטען שהתבוננות על המחשבה האנושית צריכה להיות מורכבת יותר מזו שהוצעה עד אז על ידי המחקר הקוגניטיבי. לדבריו, המחקר הקוגניטיבי רידד את מושג האינטליגנציה ליכולות לשוניות ולוגיות ולשכל האנושי; אותו שכל שנמדד על ידי מנת משכל (או ה- IQ) שמתמקדת במידת פיקחותם של אנשים ובכושרם ללמוד, לפתור בעיות ולערוך חישובים אנליטיים.
מה שגרדנר אומר לנו בעצם הוא שהאדם הוא ייצור מורכב שניחן בכישרונות רבים ומגוונים הרבה יותר מאשר שיכלו ולכן הוא צריך להימדד בצורה פלורליסטית יותר ועל פני מספר רב של מישורים. לשם כך, גרדנר פיתח מערך של שבע אינטליגנציות שלטענתו יש לבחון על פיהם את האינטליגנציה של אנשים. בין האינטליגנציות הללו הוא כולל, למשל, את "האינטליגנציה המוזיקלית" שקשורה לחלקים במוח האנושי שמסוגלים לקלוט וליצור מוזיקה; "האינטליגנציה התוך-אישית" שמאפשרת לאנשים להבין את עצמם ולשפר את יכולותיהם האישיות; ולעניינינו, "האינטליגנציה הבינאישית" שעיקרה רגישות חברתית, גישה א-שיפוטית, ויכולת להבין אחרים ו"לעבוד איתם".
איך כל זה קשור לצרות אופק? זה קשור משום שבדומה למושג האינטליגנציה אצל גרדנר גם המושג צרות/רחבות מתייחס לאנשים כבעלי יכולות אישיות שאינן מסתכמות במונחים אינטלקטואליים של שכל וידע בלבד. ובאופן ספציפי, כמו שיש אנשים שהאינטליגנציה האינטלקטואלית שלהם, ה-IQ שלהם, היא גבוהה אולם האינטליגנציה הבינאישית שלהם היא נמוכה (הם לא רגישים חברתית ושיפוטיים), כך יש אנשים רחבי אופק מבחינה אינטלקטואלית, אולם צרי אופק מבחינה בינאישית-- למרות הידע הרחב שלהם, הם מתקשים להבחין בהבדלים בין אנשים, במניעים ובכוונות שלהם מבלי להעניק להם תווית של מינוס או פלוס, או מבלי ליחס להם תכונה נעלה או תכונה נחותה. למשל, הבחנה בין בעלי מנטליות של קונצרט בווינה לבעלי מנטליות של דרבוקות.
בעצם, אלו שאני רואה בהם צרי אופק כבולים בסד דיכוטומי שמחלק את העולם לטובים יותר ולטובים פחות, לאניני טעם ולחסרי טעם או ליושבי ג'ונגל וליושבי ווילה. השקפה מצמצמת זו על העולם החברתי, אני טוען, לא רואה את היופי ואת העומק שיש בתרבויות ובתכונות אישיות של אנשים אחרים. היא גם לא רואה את ההזדמנות שיש באלו להעשרה עצמית וליציאה מצרות האופק.
כור ההיתוך וצרות אופק
רעיון צרות האופק הוא זה שמנחה אותי גם כשאני מנסה לפרש את התנהגותם של מייסדי המדינה כלפי העולים מארצות ערב והאסלאם בשנות החמישים. רבים טוענים שהתייחסותם של מייסדי המדינה כלפי המזרחיים היא גזענית. אני מסכים שהתנהגותם של מייסדי המדינה והיחס היומיומי של חלק מיוצאי מזרח אירופה כלפי המזרחיים מבטאים התנהגות גזענית. עם זאת, אני לא קורא להם גזענים. לדעתי מקורה של ההתנהגות המפלה כלפי יוצאי ארצות ערב והאסלאם, בטח לאחר הקליטה ההמונית, היא בראייה צרת אופק. לא בגזענות מובנית אלא בצרות אופק שהתייחסה ליוצאי ארצות ערב והאסלאם לא כבעליי נכסים תרבותיים ואישיים חשובים אלא כבמונחים של "שווים ושווים יותר", כשמו של הרומן הראשון של הסופר סמי מיכאל.
כור ההיתוך הוא ביטוי צרוף לצרות האופק הזו. "הכור" הגדיר מה נכנס ומה נישאר בחוץ, מה חשוב ומה פחות חשוב. אום כולתום בחוץ ומוצרט בפנים, שפת אם (גם היידיש ולא רק הערבית) בחוץ ועברית בפנים, היסטוריה ערבית/מוסלמית בחוץ והיסטוריה מזרח אירופית ומערבית בפנים. כלומר, מייסדי המדינה היו שבויים בפרדיגמה דיכוטומית של "אנחנו והם" ומשום כך השאירו את הסיפור המזרחי מחוץ לסיפור הציוני הרשמי שאותו הם יצרו בדמותם. צרות האופק הזו לא משחררת כמובן אף אחד מחשבון נפש ותיקון למרות שאני לא רואה בה גזענות.
איך צרות האופק הזו קשורה לניהול במציאות גלובלית רב תרבותית?
מטעמים עסקיים טהורים ולחלוטין לא הומניסטיים או רב תרבותיים במהותם, מנהלים מאמצים כיום מה שנקרא "ניהול מגוון". ניהול מגוון שואף לשלב קבוצות לא מיוצגות במעגל העבודה. הוא ער לשונות של הקבוצות הללו, אולם לא בדרך שמתייגת את נטיותיהם האישיות והתרבותיות כשוות יותר ושוות פחות אלא בדרך שמנסה לראות איך לשלבם אותם נכון בשוק העבודה.
כמובן שהתפישות הניהוליות הללו אינן מחויבות לגיוון לשם הגיוון או למטרות של צדק חברתי. הן עושות זאת על מנת למצות עד תום את שוק התעסוקה. אני גם מסכים עם אלו שאומרים שהניהול המגוון לא מתייחס באמת לרצונותיהם ולמאווייהם של העובדים הללו אלא רואה בהם לא יותר מאשר אובייקט או כלי שיש לגייסו לטובת שיפור הכלכלה הקפיטליסטית. קשה להתווכח עם הטענה הזו, בטח אם נביא דוגמא נוספת מתחום "השיווק המגוון". שיווק מגוון אף הוא מכיר בשוני תרבותי כשהוא מפלח את השוק לקבוצות תרבותיות שונות שאליהן הוא פונה בשפתן. חברות שיווק אמריקאיות הבינו זה זמן שעל מנת להעלות את ריווחיהן הן לא יכולות להתייחס לשוק העבודה כבעל גוון אחד, לבן כמובן. אי לכך, הן מגייסות אנשי שיווק ומכירות דוברי שפות שונות (ספרדית, סינית ואנגלית כמובן) שמטרתם להגביר את חדירת מוצריהן לאוכלוסיות שונות ומגוונות מבחינה אתנית ותרבותית.
הניהול והשיווק המגוונים הם אפוא לא האימא תרזה בהתגלמותה. הם חסרי נשמה חברתית והם לא נעשים לשם שמיים. מטרתם היא אך ורק רווח שיבוא על ידי הגדלת הנגישות לאוכלוסיות מגוונות. יותר מכך, יש שיראו בפילוח שוק העובדים או הצרכנים לקבוצות תרבותיות פעולה מבוססת גזע ולכן גזענית במהותה. עם זאת, מה שכן אפשר לומר הוא שהחברות הללו משוחררות במידת מה מהפרדיגמה צרת האופקים שרואה את העולם רק על פי נוסחת ה"אנחנו והם" (ווילה או ג'ונגל), זו שנושאת מקדם חיובי ושלילי.
פרופ' ברוך שמעוני הוא מייסדה והעומד בראשה של התוכנית לתואר שני בייעוץ ארגוני באוניברסיטת בר-אילן.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
16.הרחבת שדה המחשבה אודות התבטאויותאבי דרור 28/03/2020 19:37הגב לתגובה זו1 0הניתוח שלך מצא חן בעיני מאוד וגם ריכך את התיחסותי הרגשית המידית כלפי הדרבוקות... רציתי להגיד להנדל שמאזיני הפסנתרים בגרמניה הרגו 6 מיליון יהודים לעומת מאזיני הדרבוקות המוסלמים, שהרגו בנו מתי מעט של אלפים. יפה שהזכרת את העובדה שמגרסת כור ההיתוך בקום המדינה, הופעלה על ספרדים ואשכנזים כאחד. אני מסביר תמיד שהצברים התיחסו בצורה איומה ליהודים שרידי השואה שהגיעו לארץ. כינו אותם סבונים, אמרו שהם הלכו כצאן לטבח. הפלמחניקים האמינו תיכננו ביהירותם כי רבה, לעצור את הגרמנים שהגיעו לאלעלמין במערות עלובות על הר הכרמל. הם מתוך " צרות אופקים " כהגדרתך לא הבינו מול איזה מכונת השמדה מתוכננת ומדויקת ניצבו היהודים באירופה.סגור
-
15.הרחבת שדה המחשבה אודות התבטאויותavig.dror@gmail.com 28/03/2020 15:41הגב לתגובה זו1 0ניתוח מדויק ורחב אופקים של התבטאות יחיד. הכנסתה למסגרת רחבה המאפשרת לתייג ולראות נכון בקנה מידה היסטורי ואנושיסגור
-
14.גם יהודי יוצא ערב שונא ערבים מוסלמים, ואולי בגלל ש...כולם גזענים 20/03/2020 23:19הגב לתגובה זו0 0ליהודי ערב ולמוסלמים ערבים, יש הרבה מכנים מסותפים...ביניהם שפה, מאכלים, מוסיקה ועוד הרבה (=והם גם טוענים שהם מכירים טוב יותר את האכזריות הערבית, ולכן הם חושדים בהם).סגור
-
13.שמעוני חושף שיניים אכזריות ותוקף ברוע ובשקרים את הנדל !גנצ בגד ביהודים!! 20/03/2020 16:45הגב לתגובה זו1 3שמעוני נועץ סכין בליבו של הנדל כדי לרצות את ארגוני הסמול והתקשורת!!!סגור
-
12.יועז הנדל בוגד בבוחריוגלילי 20/03/2020 13:27הגב לתגובה זו2 5עצם התנגדותו לסיוע מבחוץ של המשותפת להדחת נתניהו היא פשע.הנדל יודע היטב מיהו ביבי...סגור
- טען עוד
-
גנצ בגד ביהודים. את חובב מרצחים ומלקק !!גנצ בגד באשתו!! 20/03/2020 16:48הגב לתגובה זו1 2מה שנכון. הנדל גיבור היודים. הערבים וארגוני הסמול מוזמנים לחזור עם שמעוני לארצות האסלם הברברים ולטפס על העצים כיפי שזהבי הניאו גזען מכהה את הסמול קופים בהמותסגור
-
אסור להיות נאמן למילתךאלכס גולדפרד 20/03/2020 14:08הגב לתגובה זו1 0אם זה משחק לטובת הימין. אם זה הפוך, לשל אם נבחרת בקולות תומכי רפול הימני, אתה ממש גיבור אם תבגוד בהם ותתמוך בהסכם אוסלו.סגור
-
11.כוונת הכותבאזרח שאכפת לו 20/03/2020 02:54הגב לתגובה זו3 0לא מבין את ההתלהמות הבוטה בתגובות הרשומות לעיל. כל שניסה המחבר לאמר כי השיח חייב להיות פחות קיצוני והנה אתם מאוששים את דבריו בהתלהמות חסרת הפרופורציות שלכם מגדיל לעשות אחד התוקפים ואומר שלא קרא עד הסוף. כנראה שחוכמתו כה רבה עד כי חצי מילה מפיו של פרופסור מספיקה לו להבין הכל מדהים לאן הגענו.סגור
-
10.צרות האופקים היחידה היא שלך פרופסור נכבדגיא 19/03/2020 14:30הגב לתגובה זו3 4שהרי מר הנגל לא ציין מה עדיף על מה אלא רק את העובדה שאלה הגיעו מכאן ואלה מכאן . אבל אתה עם רגשי הנחיתות שלך פירשת את דבריו כהתנשאות משום שאתה רואה את הדרבוקות כנחותות מהקונצרט. זו האמת. חוץ מזה חשבתי שתדבר על מה שהוא כינה תרבות הגונגל מסביבנו אבל עם זה כנראה אין לך בעיה. אולי דיברת בהמשך אבל לא קראתי הלאה מחמת עייפות החומר למלל לא רלוונטי.סגור
-
9.הנזל וגרטל= האוזר והנדל הם ביביסטים שטופי מוח. (ל"ת)קורבין 19/03/2020 13:25הגב לתגובה זו1 5סגור
-
שניהם נמחקו פוליטית (ל"ת)צחי 22/03/2020 10:38הגב לתגובה זו0 0סגור
-
8.אבל מה לעשות שהוא צודקאציק 19/03/2020 12:23הגב לתגובה זו1 3נכון זה לא פי סי, ונאמר בצורה מבזה, אבל יש בזה משהו, יש אנשים שהגיעו לארץ עם מנטליות לא הכי איכותית בלשון המעטהסגור
-
7.מילים כדורבנותראשית אבקש להחמיא לכותב על עומק הדברים ונכונותם, ע 19/03/2020 12:11הגב לתגובה זו3 1ראשית אבקש להחמיא לכותב על עומק הדברים ונכונותם, על אף האמור אבקש להוסיף כי ישנה קורלציה כל שהיא בעיניי בין אינטיליגנציה שכלית (קרי איי קיו) לבין רוחב אופקים, ואסביר מר הנדל עם כל הכבוד לדוקטורט בהיסטוריה עדיין מדובר בדוקטורט בהיסטוריה.. והמבין יבין. רוצה לומר שאדם עם מספיק אינטליגנציה שכלית בדרך כלל ירחיב אופקים כצורך שכלי להתפתחות, אדם שלא מצליח להרחיב אופקים ולהתפתח בהכרח נדרש לעבודה עצמית ומעיד על עצמו שהאינטיליגנציה השכלית שלו מוגבלת משהו..סגור
-
6.אתה קשקשן על (ל"ת)ישראל 19/03/2020 11:56הגב לתגובה זו2 3סגור
-
5.כחולבן: מי שלא אוהב את שונאי ישראל הוא גזעןאלי 19/03/2020 11:44הגב לתגובה זו3 1ומאיפה פתאום צמחה האהבה הגדולה לערבים ? מתאוות השלטון ! והמשל: "לא מאהבת מרדכי אלא משנאת המן"סגור
-
4.נראה לי לבנות כתבה שלמה על חלקיק משפט שציטטו את יועזעידן 19/03/2020 11:39הגב לתגובה זו1 3יועז הוא לא טלית שכולה תכלת, ועדין בבבחירות האחרונות היתה נטייה לגזור חלקיק משפט שגוזר את דינו של מי שהעז להגיד כמה מילים. נתן אשל אמר דברים הרבה יותר חמורים, ושם זה לא חצי משפט אלה שומעים את כל הנאום שלו. אז בבקשה, בוא נפסיק עם ההשמצות ובניית שם על גבם של אחרים. יש לך משהו מעניין להגיד, תגיד. לא צריך לעשות את זה בצורה מכוערת ובטח לא להתחבא מאחורי פורטל כלכלי, כי אף אחד לא היה שם אותך את הקישקוש הזה באחד מדפי החדשות הראשיים.סגור
-
וואלה? תגובה על אוטומטשי 20/03/2020 13:27הגב לתגובה זו2 0הוא אומר לך כדי שלא נהפוך את הדיון ביועז הנדל האיש לעיקר אציין שאני רואה בכל אדם שמביע עמדות מפחיתות כלפי אחרים צר אופקים במובן החברתי והבינאישי. מה קורה איתך אחי?סגור
-
לא קראת... (ל"ת)מוטי 19/03/2020 15:17הגב לתגובה זו2 0סגור
-
3.צרות אופקיםמאיר 19/03/2020 11:19הגב לתגובה זו1 1זה אחד שיוצא נגד דעת האחר. כבוד הפרופסור עושה זאת ובגדול. שם בכותרת את הנדל אבל לא מתכוון רק אליו. הכי צרות. הכי אופקים רחוקים.סגור
-
2.גם זהפריזאית 19/03/2020 11:15הגב לתגובה זו2 0לאחר הקונצרט פונים אל בית האכילה ושם ניפגש עם הצלחת האירופית עם מנת אוכל במרכזה בשונה מהצלחת המזרחית המלאה עד גדותיה. זוכרים ? ח"כ הזה אינו בעל חזון ובשורה. פוליטיקאי קטן.סגור
-
1.זה נכון האירופים לא שמעו דרבוקות,עשו מזה חגיגה (ל"ת)אביב 19/03/2020 10:59הגב לתגובה זו0 0סגור