שירותי משלוחי מזון הפכו לפופולריים - האם יש פה הזדמנות השקעה?
בישראל, אין אחד שלא שמע או נחשף לשם Wolt. בשנה האחרונה, החברה הקטנה שנוסדה בהלסינקי פינלנד על ידי מיקי קוסי ב-2014, הפכה לגדולה במספר מקומות בעולם, גם אצלנו. החברה הצליחה להשתלט על שירותי משלוחי המזון ממסעדות. המסעדות, שבעבר החזיקו שירות משלוחים inhouse, או אלה ששכרו חברה חיצונית, עברו יחד עם המשלוחנים לשימוש באפליקציה. כולם עשו את החישוב שלהם וכנראה שכולם הרוויחו - חוץ מחברות המשלוחים כמובן; שם ממש לא שמחים עם המצב החדש.
שירותי שילוח המזון לא מתרוממים
בעולם יש חברות נוספות מסוג זה. בארצות הברית לדוגמה יש תחרות קשה בתחום משלוחי המזון, שכוללות הן משלוחים ממסעדות והן ממרכולים. אבל בעוד מניות בתחום השירותים כמו אמזון (סימול: AMZN), נטפליקס (סימול: NFLX) עולות יפה וזוכות לאמון המשקיעים, מניית גראבהאב (סימול: GRUB), המניה המשמעותית היחידה בתחום משלוחי המזון בארצות הברית לא מצליחה להתרומם.
זאת למרות שנתונים שהתפרסמו בארצות הברית מראים שבסוף חודש מארס האחרון, הייתה עלייה של 70% בהוצאות של צרכנים על שימוש בשירותי הסקטור ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. גם גודל ההזמנה הממוצעת עלה ב-24%. נשמע כמו חלום שמתגשם. אז זהו שלא.
כל הטוב הזה שנפל על החברה באדיבות הקורונה, לא מפריע למניית גראבהאב לסגור שנתיים נוראיות. בספטמבר 2018 שווי החברה עמד על יותר מפי 3 משווי השוק הנוכחי שעומד על 4 מיליארד דולר. מחיר המניה אז עמד על למעלה מ-146 דולר. היום הוא קצת מעל 43 דולר. ב-12 חודשים האחרונים המניה ירדה ב-40% ומתחילת השנה היא סוגרת ירידה סולידית של 12%. אמנם, פחות מהמדדים המובילים, אבל ביחס לקפיצה בסקטור, מדובר על חולשה.
כשמסתכלים על תחזית הביצועים שצופים האנליסטים העוקבים אחר המניה, עולה תמונה מדאיגה יחסית - ההכנסות השנה צפויות להסתכם ב-1.42 מיליארד דולר, וההפסד בכ-20 מיליון דולר. בשנה הבאה המכירות צפויות לעלות למעל 1.7 מיליארד דולר והחברה תעבור לרווח של 20-25 מיליון דולר - שיפור, אבל האם זה מצדיק שווי חברה של 4 מיליארד דולר?
מה קורה בשוק בארצות הברית?
המגפה תפסה את השוק בנקודת זמן מורכבת. לפני הקורונה, הסקטור בארה"ב נתפס כמותרות. אבל מאז ההתפרצות, נהפכו שירותים אלה לחבל הצלה עבור מסעדות רבות וגויסו לתחום עובדים רבים שנותרו מחול"תים או מפוטרים.
מרבית החברות בתחום כלל עוד לא הונפקו. כיום המונפקות היחידות הן גראבהאב וחטיבת השילוח של אובר (סימול: UBER), אובר איטס. חברות דורדש ופוסטמייטס, הן פרטיות. יחד הן מרכיבות את שוק השילוח של האוכל ומספקות כיום שירות חשוב למסעדות רבות. מה הן עשו? הן ויתרו על חלק ניכר מההכנסות ממוקדי ההתפרצות כמו ניו יורק, סן פרנסיסקו וערים נוספות. רובן חתכו את ההשתתפות מצד מסעדות קטנות שנפגעו במשבר.
זה אומר שבשווקים הגדולים בארצות הברית, חלק ניכר מהרווחים של החברות האלה נשחק משמעותית. כנראה שזה גם מתוך התחשבות בעסקים, אבל גם מרצון להרגיל את הצרכנים. עם זאת, חברת דורדש, היא כנראה השחקן הגדול ביותר בארצות הברית עם 45% מנפח הפעילות האחרון שנמדד בכלל השוק בסוף חודש מארס - זאת ביחס של 39% בסוף פברואר.
החברה, שבשנה שעברה קיבלה הערכת שווי של 13 מיליארד דולר ב-IPO, הרוויחה על חשבונה של גראב, שנתח השוק שלה ירד מ-30% ל-25%. אובר איטס מחזיקה בנתח שוק של 21% ופוסטמייטס עם 8%.
בכל אופן, העתיד של אף אחת מהן לא נראה רווחי במיוחד, לאור התחרות וחוסר אחידות בשוק המזון, שאינו מאפשר יצירת מודל עסקי שמחזיק מים לאורך זמן.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
4.הטעות היא שהם משלוחי מזון ולא משלוחים חברתיים.שמואל 26/04/2020 21:11הגב לתגובה זו0 0יש הרבה חברות של משלוחי נישה חבל שלא מפרסמים מספיק את הטרנד החם של משלוחים חברתיים שחוסכים הרבה כסף לדוגמא בארץ חברת bambizz.סגור
-
3.מעניין כמה כסף הסופרים הגדולים באונליין,עשו בזמן המשברמעניין כמה כסף 26/04/2020 21:10הגב לתגובה זו0 0מעניין כמה כסף הסופרים הגדולים באונליין,עשו בזמן המשבר קורונה....סגור
-
2.לדעתי מסעדות נפגעו מהמשבר והסופרים באונליין הרוויחו ... (ל"ת)לדעתי מסעדות נפגעו 26/04/2020 19:06הגב לתגובה זו0 0סגור
-
1.לדעתי לסופרים,שהיה להם שירות אונליין טוב,עשו הרבה כסף.. (ל"ת)לדעתי לסופרים 26/04/2020 19:04הגב לתגובה זו0 0סגור