גולדמן זאקס צופים שתעשיית המוזיקה תוכפל עד 2030
זוכרים שעד לפני כמה חודשים הלכנו להופעות? קנינו כרטיסים, התרגשנו וקיבלנו חוויה חד פעמית מהאומנים שאנחנו אוהבים. אז זהו, שבינתיים, בטווח הנראה לעין, זה לא יחזור. אין דרך אמיתית להכניס 20 אלף בני אדם לאצטדיון ולשמור על הפרדה חברתית נאותה.
בינתיים, האומנים, שחלק ניכר מהכנסותיהם מושתת על סבבי הופעות – סובלים מהמצב. וגם רובנו, ששוחרים תרבות. יתר על כן, בשל השפעות המגפה העולמית, בבנק ההשקעות גולדמן זאקס, אומרים כי ההכנסות של אומנים ושל תעשיית ההופעות הגלובלית יקרסו ב-75% בטווח הקרוב. אאוץ'.
אם ניקח את המילים של הזמר טום ווייטס, אז הסקטור נמצא Down in the hole. או תחתית הבור אם תרצו. זו אכן מכה קשה, שמורגשת גם בארץ עם מחאת האומנים והחשש לקריסה של מוסדות תרבות רבים – בשל חוסר היכולת לעמוד בדרישות הבריאותיות כדי להרים מופעים וגם כדי שיהיה כלכלי להרימם.
ההכנסות של תעשיית המוזיקה הגלובלית מוערכות בכ-77 מיליארד דולר. כלומר ירידה של 25% היא קריסה של קרוב ל-20 מיליארד דולר. זה לא צחוק.
מה קורה בארץ?
קודם כל נתחיל מזה שלעומת התעשייה הגלובלית, ישראל, כרגיל, היא שוק די מינורי. אבל גם אנחנו מושפעים מהמצב. אפילו מאוד. דני וייס, מנכ"ל המדיטק בחולון ויו״ר פורום מוסדות תרבות בישראל, מעריך כי הערכה של הבנק בהחלט סבירה לנוכח המצב והיא נכונה לכל סקטור התרבות – לא רק המוזיקה.
"זו בהחלט הערכה סבירה. הנעלם האמיתי הוא החזרה לפעילות. כשמסתכלים על הסקטור, הוא לא הומוגני. מדובר בערימה של גופים שכל אחד בנוי על מבנה כלכלי אחר לגמרי – כמו למשל הסקטור הפרטי, שמתבסס על מכירת כרטיסים, לעומת תיאטראות ציבוריים, שנסמכים בעיקר על סיוע מהעירייה והמדינה", אמר וייס.
"אז כן, הערכה היא בהחלט סבירה, כי גם אחרי שיפתחו אותנו, נצטרך להשקיע הרבה כדי לשכנע אנשים לבוא – אבל אם בשל ההגבלות יבקשו ממני 50%-60% תפוסה, זו כבר פגיעה כלכלית שקשה להתמודד איתה. וזה רק בהנחה שאנשים אכן יגיעו. אז יכול להיות שהקהל ישמח לחזור עד יולי – אבל אי אפשר לדעת. בקורונה הבאה נהיה יותר חכמים זה בטוח", סיכם.
מה הנתונים אומרים – ומי ירוויחו מהמצב החדש?
הבנק צופה שההכנסות של הסקטור הגלובלי יירדו ב-25% בסך הכול. עם זאת, אל נא נשכח דבר אחד: אנשים אוהבים מוזיקה ותרבות. לכן בגולדמן צופים דווקא התחזקות של סקטור המוזיקה עד 2030.
אז אם אשתקד התעשייה הוערכה ב-77 מיליארד, בסוף העשור הנתון הזה צפוי לקפוץ ל-142 מיליארד דולר. כלומר עלייה של 84%. נשמע כמו הלהיט הבא במצעד הפזמונים של העשור.
לפי ההערכות בגולדמן, עד סוף העשור שוק הסטרימינג העולמי יגיע ל-1.2 מיליארד משתמשים, לעומת 341 מיליון משתמשים היום. זה קרוב לפי 4. לפי הערכות האנליסטים בבנק, החברות הצפויות להרוויח מהמצב הן יוניברסל מיוזיק וסוני מיוזיק (סימול: SNE) – בשל השיפור במוניטיזציה של המוזיקה המקוונת.
"פלטפורמות הסטרימינג גם ירוויחו בשל האימוץ הגדול של השמעת מוזיקה, יחד עם כמויות הדאטה הגדולות של המשתמשים שהן אוצרות", כתבו בבנק. "למרות שהתחרות צפוי להיות חריפה יותר, אנחנו מעדיפים את החברות שכבר הצליחו להגיע לקהלים גדולים, בהן ספוטיפיי (סימול: SPOT) וטנסנט מיוזיק הסינית – כשגם יוטיוב ממוקמת היטב, בשל השימוש הגובר של משתמשים משלמים", הוסיפו.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה