קרנות ההשתלמות במאי - מור מובילה בתשואות ומגדילה גיוסים

מה עשתה קרן ההשתלמות שלכם בחודש מאי, מי הגופים שמספקים תשואה טובה לאורך שנים ומה משותף להם?
 | 

התנודות בשוקי המניות בחודשים האחרונים מטלטלות את המשקיעים - אחרי מארס שחור, הגיע אפריל המצוין וחודש מאי המשיך את אותה המגמה. גם יוני (בינתיים) חיובי, והשווקים בעולם בתיקון הכי מרשים מעולם - זו המפולת והקאמבק הכי קצרים בהיסטוריה. וול סטריט שהתמוטטה במארס ב-30%, שברה לפני מספר ימים שיאים חדשים. ההתאוששות הזו מתבטאת כמובן בחסכונות והשקעות שלנו - פנסיה, גמל, קרנות השתלמות ועוד.

אחד האפיקים הכדאיים ביותר לחוסך הוא חיסכון בקרן השתלמות. הסיבה - פטור ממס על רווחי הון במימוש והטבה גדולה בעת ההפרשה לחיסכון. הטבות המס האלו "שוות" כמה אחוזים בודדים בשנה ואם תוסיפו לזה את התשואה השוטפת אז קיבלתם - מוצר אטרקטיבי על פני מוצרים אחרים. הוא לא מוצר שהמעסיקים "אוהבים" לתת אותו. הוא עולה להם די הרבה כסף (הם מפקידים את רובו), אבל פעם הבאה שאתם באים לבקש העלאה, כדאי לכם גם לבקש קרן השתלמות (סליחה מקוראינו המעסיקים).

כותרת ראשית

- כל הכותרות

השאלה היא איזו קרן לבחור, וכאן יש הסתמכות על מבחן העבר. הנחת הבסיס היא שמנהלי השקעות טובים ימשיכו להיות טובים גם בעתיד. זו לא הבטחה. אבל אלו חומרי הגלם היחידים שמהם ניתן לדרג. אפשר (יהיה לנו בקרוב) דירוג מתקדם יותר - שלוקח לצד התשואות גם את הסיכונים שבהרכב ההשקעות של הקרן, ואז המדד נכון יותר ואמיתי יותר.

את התשואות עדיף לבחון לטווח ממושך. ככל שהתשואות של גוף מסוים טובות לאורך זמן, כך זה מחזק את היתכנות ההנחה לגבי היותו גוף שיודע לנהל את הכסף. עם זאת, יש גם חשיבות לטווח הקצר. תשואה טובה בחודש או בחודשים האחרונים, על פני האחרים יכולה ללמד על שינוי כיוון של מנהל ההשקעות לעומת האחרים, על חשיבה מחוץ לקופסה, על גמישות, על יכולת ליצירת ערך. לכן כאשר בוחנים תשואות, אסור לזלזל בתשואות לטווח הקצר, כדאי להבין ולנתח את המגמה בהן.

קרנות כלליות
רוב הכסף של הציבור, המחזיק קרנות השתלמות נמצא בקרנות השתלמות כלליות. מדובר בקרנות שיש בהן רכיב של מניות אך בעיקר רכיב של אג"ח. למה בעצם? למה הציבור מעדיף קרנות כאלו? סיבה ראשונה היא הפיזור. אגרות חוב נתפסות פחות מסוכנות, וככה התיק יותר מאוזן. אלא שזה סותר את הגישה של השקעה לטווח בינוני-ארוך. כשאתם משקיעים לזמן ארוך כדאי לכם להשקיע במניות. זאת מנטרה שאנחנו חוזרים עליה כאן, אבל אנחנו לא המצאנו אותה. בכל נקודת זמן של השקעה, אם תצאו אחרי זמן ממושך אתם צפויים להרוויח - ככה מלמדים המחקרים שנעשו כמעט בכל העולם. יפן, אגב היא יוצאת מהכלל. גם כאן חשוב להדגיש - ההנחה היא שמה שהיה הוא שיהיה וזה לרוב עובד. אבל זו לא תעודת ביטוח.

בהסתמך על ההנחה הזו, הרי שמי שחוסך/משקיע לטווח בינוני-ארוך בקרן השתלמות צריך להשקיע במניות. אז נכון שקרנות השתלמות הן בהגדרה השקעה לטווח של 6 שנים (אחרי 6 שנים הן נזילות), אבל מסתבר שבזכות ההטבות יש ציבור גדול שממשיך להשקיע בהן לטווחים ארוכים (בצדק). חוץ מזה - בעידן שמפולת וקאמבק מתרחשים תוך 3-4 חודשים, 6 שנים זה טווח ארוך. אז תחשבו על זה, בינתיים ננתח את דירוג הקרנות הכלליות. הנה התוצאות לחודש מאי.

מאי בקרנות ההשתלמות - מור רוצה עוד
קרנות ההשתלמות של מור ממשיכות לגדול. קרן ההשתלמות הכללית מנהלת נכון לסוף מאי 374 מיליון שקל, היא למעשה הכפילה את גודלה תוך 3-4 חודשים. הגידול הזה נובע מיצירות וממצטרפים חדשים כתוצאה מהתשואה הטובה שלה. בחודש מאי מור מובילה את דירוג התשואות של הקרנות הכלליות עם תשואה של 1.7%. 

מתחילת השנה הקרן הניבה 2.6% - זה רווח אמיתי, מי שהחזיק הרוויח את התשואה הזו, בעוד שכל האחרות הפסידו. איך זה יכול להיות? כאשר אתה גוף קטן, אתה יכול להרוויח יותר - אתה מאתר השקעות קטנות מתחת לרדאר שמתומחרות בחסר ואז מרוויח. גופים גדולים לא נמצאים במגרש הזה כי למניות של חברות קטנות לא תהיה השפעה על קרן גדולה (כי אין אפשרות להשקיע בהן מאות מיליונים, אלא רק מיליונים בודדים).

זאת ועוד - מור משתתפת בהנפקות פרטיות בדיסקאונט גדול, ואז היא מרוויחה פעמיים - גם מהדיסקאונט וגם מההשבחה - משקיעים מבינים שיש סיכוי להשבחה כי מור בפנים ומעצם ההבנה הזו נוצרת השבחה במניה עוד לפני שמשהו קורה בחברה. זה גם בעייתי כי מור נכנסה לשורה ארוכה של מניות שורה שנייה ושלישית ורביעית שממש לא ברור אם תהיה שם השבחה אמיתית, ובינתיים בזכות הדיסקאונט והעלייה במניה היא מציגה תשואות טובות. היתרון לקוטן מאוד בולט במור, אבל ככל שהיא גדלה התשואות שלה ככל הנראה יתיישרו לממוצע.

שנייה בדירוג - אלטשולר שחם. הקרן הכללית של אלטשולר שחם הניבה תשואה של 1.62% ומתחילת השנה הסבה הפסד של 3.87%.

שלישית בדירוג החודשי - מיטב דש עם תשואה של 1.49%. מתחילת השנה רשמה הקרן הפסד של 4.44% והיא מדורגת רביעית.

שלישית בדירוג מתחילת השנה - ילין לפידות עם הפסד של 3.98% כשבחודש מאי היא הניבה תשואה של 1.18%.

המאכזבת של מאי - אנליסט. אחרי אפריל מאוד חיובי, הקרן הכללית של אנליסט הניבה רווח צנוע מאוד (בין האחרונות בדירוג) של 0.83%. מתחילת השנה הסבה הקרן הפסד של 6.21%. 

ובכל זאת - כאשר בוחנים את התשואות ל-3, 5, 10 שנים מוצאים את אלטשולר שחם, ילין לפידות ואנליסט בשלישייה המובילה. מור גם מובילה, אבל מור כאמור הגיעה למימדים משמעותיים רק בתקופה האחרונה, כך שמדד ארוך הטווח פחות רלבנטי לה.    

כתבנו על מה שמשותף לגופים האלו לעומת אחרים - הם בתי השקעות שמסתמכים על הבעלים שלהם ואנשי מפתח שהם אנשי השקעות. הגופים האלו נתפסים לאורך זמן כדומיננטיים בשוק ההון בבחירת השקעות ספציפיות (להבדיל מבחירה במכשירים עוקבים) ומעקב שוטף אחריהן כדי לייצר תשואה עודפת. אחרי הכל, התשואה העודפת על פני זמן בקרן השתלמות וקופת גמל מיוחסת לניתוח מניות ובחירה נכונה של מניות.

הגופים האחרים אינם נשלטים על ידי אנשי השקעות. מדובר בחברות גדולות (לרבות חברות הביטוח) שמספקות תשואה די פושרת בשנים האחרונות.

תגובות לכתבה(18):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 12.
    1.8% איזה עליבות
    גיגסי 16/06/2020 18:30
    הגב לתגובה זו
    2 3
    שמתי כסף אמזון פייס בוק מייקרוסופש אנבדיה גוגל עליבאבא וכמה תעודות סל תשואה של 25% באפריל מאי וזה עוד בלי יוני. מי הפראייר ששם כסף בכל הקרנות האלה
    סגור
  • 11.
    איך משווים 300 מ שקל ל 30 מיליארד ?
    פרסומת . 16/06/2020 18:28
    הגב לתגובה זו
    0 3
    או טימטום .לגבי טריק ההנפקות הפרטיות - כולם יודעים ורואים , בדיחה בהיבט התשואות ו3 שנים בפנים ב ריח ליזול .
    סגור
  • 10.
    המשך לקובי
    יהודה 16/06/2020 14:51
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לגבי ההפסד, זה באמת מצער אבל אם אתה מושך את הקרן השתלמות אחרי נפילות בשווקים אתה לא יכול לצפות למשהו אחר. זה ברור שהסכום בקרן נקבע לפי יום המשיכה ולא לפי סוף החודש הקודם. בהנחה שהיית במסלול כללי, היית יכול למשוך חצי מהכסף ואת החצי שנשאר להעביר למסלול מניות וכך לא היית מפסיד.
    סגור
  • 9.
    לקובי, הטענות שלך אינן מוצדקות כל כך
    יהודה 16/06/2020 14:49
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כאשר יש נפילה בבורסה בית ההשקעות נכנס למשבר נזילות. במצב כזה הוא צריך להשקיע את הכסף הנזיל שברשותו במניות במחירי רצפה ולא בהלוואות בריבית אפסית. במילים אחרות, אם היית מקבל את ההלוואה שרצית זה בפירוש היה בא על חשבון התשואה העתידית של החוסכים בקרן (ואני ביניהם).
    סגור
  • תשובה ליהודה
    קובי 16/06/2020 19:11
    הגב לתגובה זו
    1 0
    יהודה תודה על תגובתך. העניין הוא שבית השקעות יכול לגלות מעט רגישות ללקוחות שהיו על התפר. לו הייתי יודע שההצעה תקפה לזמן מוגבל הייתי מבקש (ומקבל) את ההלוואה כבר בפברואר. הנציג לא ידע אותי שעוד חודש חודשיים עלולים להיות שינויים דרסטיים. זו פעם ראשונה שנזקקתי להלוואה אחרי 25 שנים. הרי הסתמכתי על הזכאות להלוואה והתחייבתי. מה גם שילין יכלו לנהוג כמו בתי השקעות אחרים דוגמת אלטשולר שהורידו את ההלוואות ל 50% אבל לא הקפיאו אותן כליל.
    סגור
  • טען עוד
  • 8.
    ילין לפידות לא נשכח ולא נסלח המשך
    קובי 16/06/2020 12:15
    הגב לתגובה זו
    5 5
    יש לזכור שילין היו בין הקופות הבודדות שהקפיאו את ההלוואות, הפנו עורף לנו לקוחותיהם, ותקעו לנו סכין בגב דוקא בתקופת משבר מהחמורים שידענו. אני קורא לכל לקוחות ילין ללמוד מהמקרה שלי ולהסיק שלא ניתן לסמוך על ילין בשעת הצורך. אני אנייד את כל הכספים שנותרו לי בילין ומקווה שלקוחות אחרים ילכו בעקבותיי.
    סגור
  • 7.
    ילין לפידות לא נשכח ולא נסלח
    קובי 16/06/2020 12:13
    הגב לתגובה זו
    4 0
    במהלך פברואר ביררתי לגבי הלוואה מכספי קה"ש שכולם היו נזילים בילין לפידות. נמסר לי כי אני זכאי להלוואה עד 75% מהכספים. (לא ברור למה לא 80% המקובל והנהוג בקרנות אחרות) באמצע פברואר יצר עמי קשר נציג ממח הלוואות ושלח לי טפסים לחתימה. הודעתי לו כי אצטרך את ההלוואה לשיפוץ בעוד חודש-חודשיים וכרגע עדיין איני זקוק לכסף. הנציג לא טרח ליידע אותי שההצעה לזמן מוגבל ולהזהיר אותי משינויים העלולים להתרחש. חודש לאחר מכן קראתי כי ילין הקפיאו את כל ההלוואות וכששוחחתי עם הנציג הוא אישר לי כי לא ניתן יותר לקחת הלוואות גם לא באחוז נמוך יותר ואפילו לא שקל אחד. מאחר ובאותו זמן התחלתי את השיפוץ והתחייבתי לקבלן, שאלתי אותו מה אני אמור לעשות עכשיו לאחר שהתחייבתי והסתמכתי על כספי ההלוואה. הנציג ענה שאוכל למשוך את הכסף. למרות שהבהרתי שאיני מעוניין למשוך, וזה אינטרס גם של ילין שאשאיר את הקרנות, לא נתן לי כל פתרון או עיצה אחרת. לאחר יום-יומיים החלטתי למשוך את הכסף בהסתמך על שווי הקרנות בסוף פברואר שנתן לי הנציג. כאשר הכסף נכנס לחשבון כעבור מס ימים התברר לי שזו היתה עיצת אחיתופל והחלטה אומללה לאחר שהפסדתי 30000 ₪
    סגור
  • קובי למה לא ניידת את הקופה לגוף אחר?
    לירן 16/06/2020 13:55
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הפסדת הרבה יותר מ30,000, להבא ממליץ לך להתייעץ עם בעל רישיון בתחום.
    סגור
  • תגובה ללירן
    קובי 16/06/2020 19:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לירן, אני מסכים בהחלט שההפסד שלי גדול בהרבה מ 30000 ₪. בהנחת תשואה שנתית של 5% לפחות ברור לי שההפסד גדול בהרבה ואני אוכל את הלב שמשכתי את הקופות. ההצעה שלך לנייד היא טובה, אבל לא יודע אם הייתי יכול לעשות זאת בזמן קצר ולהיות זכאי להלוואה. אבל תודה, תמיד יש מה ללמוד.
    סגור
  • תגובה ללירן
    קובי 16/06/2020 19:14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לירן תודה על תגובתך. הבעיה שבאמצע מרץ כבר התחלתי את השיפוץ, התחייבתי כבר לפני כן בהזמנות לשיפוץ בעשרות אלפי שקלים. נכנסתי ללחץ מיותר, מבלי לבדוק מקורות מימון אחרים. מסכים בהחלט שבתנאים "נורמלים" הייתי מפעיל שיקול דעת ולא פועל באימפולסיביות
    סגור
  • 6.
    תל אביב
    א. הדר 16/06/2020 11:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גם יפה וגם מוכשר
    סגור
  • 5.
    קונים בהנפקה ניע קטנים, איך ייפעלו כשיהיו גדולים??? (ל"ת)
    השיטה של מור מוזרה.. 16/06/2020 11:18
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 4.
    קופות גמל
    י 16/06/2020 10:36
    הגב לתגובה זו
    5 0
    אם כבר מבצעים השוואות היה כדאי לצרף גם את קופות הכמל וקרנות הפנסיה לכתבה
    סגור
  • 3.
    השקעה לטווח ארוך
    blond101209 16/06/2020 10:17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הממוצע במסלול מניות מניב תשואה בתווך 10-12% ואילו באג"ח 3-4%. אלטשולר שחם כבר רחוק ממה שהיה.עיקר הסיבה הפך לענק מסורבל.
    סגור
  • 2.
    אלטשולר שחם חייבת לשפר את התשואות (ל"ת)
    זכרוני 16/06/2020 07:50
    הגב לתגובה זו
    8 1
    סגור
  • 1.
    ותודה למיט טק
    עודד 16/06/2020 07:28
    הגב לתגובה זו
    7 1
    מור נכנסו שם במנה גדולה והיא עשתה להם 100% בחודש
    סגור
  • צודק! אבל....
    ערן 16/06/2020 12:10
    הגב לתגובה זו
    3 1
    זה בדיוק מסוג העסקאות שלא יזיזו את התשואה של הקרן ברגע שתהיה גדולה. מור נהנים מיתרון הקוטן, המשחק האמיתי יתחיל כשיגיעו ל5 מליארד שקופות וקרנות.
    סגור
  • עד שיגיעו ל5 מיליארד...
    בוזגלו 16/06/2020 19:53
    הגב לתגובה זו
    1 0
    עד שיגיעו להיקפים כאלה הם יעשו מאות אחוזים, תאמין לי ואז לנדוד לקופה אחרת :-)
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות