פרשת חקת: דין המנהיג כדין העם

משה לא זוכה להיכנס לארץ המובטחת על אף העובדה שנשא בנטל העם לאורך כל מסעם במדבר; מה היה חטאו הגדול של משה שנענש כך, והאם זה באמת הגיע לו?
 | 
telegram
(8)

הפרשה, מתארת בין היתר את סופה של הנהגת העם במדבר, עם מותם של מרים ואהרון, וההחלטה כי משה לא יכנס לארץ. החלפת המנהיגות שהובילה את העם לאורך כל התקופה במדבר, טומנת בתוכה סיפור טרגי בממד האישי לצד מסר חינוכי גדול על היחס שבין המנהיגות לעם.

לאחר שהפרשות האחרונות עסקו בשנה השנייה של עם ישראל במדבר, פרק כ' בפרשה שלנו, קופץ למאורעות השנה הארבעים, האחרונה לפני כניסת בני ישראל ארצה. הפרק פותח במותה של מרים אחות משה ואהרון, ומיד לאחר מכן בתלונות בני ישראל על כך שאין להם מים לשתות, "וְלָמָה הֶעֱלִיתֻנוּ מִמִּצְרַיִם לְהָבִיא אֹתָנוּ אֶל־הַמָּקוֹם הָרָע הַזֶּה לֹא מְקוֹם זֶרַע וּתְאֵנָה וְגֶפֶן וְרִמּוֹן וּמַיִם אַיִן לִשְׁתּוֹת".

בעקבות כך, פונים אהרון ומשה אל הקב"ה שמצווה את משה להוציא מים מהסלע באמצעות דיבור עמו, "וְדִבַּרְתֶּם אֶל־הַסֶּלַע לְעֵינֵיהֶם וְנָתַן מֵימָיו וְהוֹצֵאתָ לָהֶם מַיִם מִן־הַסֶּלַע". על אף זאת, משה לא מדבר אל הסלע אל מכה אותו, "וַיָּרֶם מֹשֶׁה אֶת־יָדוֹ וַיַּךְ אֶת־הַסֶּלַע בְּמַטֵּהוּ פַּעֲמָיִם וַיֵּצְאוּ מַיִם רַבִּים".

כותרת ראשית

- כל הכותרות

העובדה שמשה לא מדבר אל הסלע אלא מכה בו מתבררת כחטא חמור בעיני הקב"ה, שמביא עמו עונש חמור ביותר: "יַעַן לֹא הֶאֱמַנְתֶּם בִּי לְהַקְדִּישֵׁנִי לְעֵינֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לָכֵן לֹא תָבִיאוּ אֶת הַקָּהָל הַזֶּה אֶל הָאָרֶץ", כלומר משה לא יכנס לארץ המובטחת. קולמוסים רבים נשתברו בשאלה מה היה כה חמור במעשיהם של אהרון ומשה שהביא לכך שהם לא יוכלו להיכנס ארצה אחרי שהובילו את העם במדבר במשך 40 שנה.

מה חטא משה?
המדרש מביא תשובה מעניינת לשאלה המתבקשת מדוע מי שהובילו את העם בתלאות המדבר לא זוכה להיכנס לארץ: "אמר לו הקב"ה למשה באיזה פנים אתה מבקש ליכנס לארץ משל לרועה שיצא לרעות צאנו של מלך ונשבית הצאן ביקש הרועה ליכנס לפלטרין של מלך אמר לו המלך אם את נכנס עכשיו מה יאמרו הבריות שאתה השבית הצאן. אף כאן אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה שבחך הוא שהוצאת ששים רבוא וקברתם במדבר ואת מכניס דור אחר עכשיו יאמרו אין לדור המדבר חלק לעולם הבא אלא תהא בצדן ותבא עמהן".

על פי המדרש, הסיבה שמשה לא נכנס לארץ היא מכיוון שאין זה מתאים שמנהיג העם, יכנס לארץ בזמן שיתר דור המדבר לא זוכה לכך. הדור שלקח חלק ביציאת מצרים, דור המדבר, חטא בחטא המרגלים, ועל כן נגזר עליו למות בטרם הכניסה לארץ. מכיוון שמשה הוא חלק מתוך העם ויש לו אחריות עליהם, דינו שווה אליהם על אף זכויותיו ומעמדו הרם והעובדה שלא לקח חלק בחטא.

המסר החינוכי העולה מכך הוא עצום, מעבר לכך שהמנהיג נושא באחריות על העם, הוא גם נידון כחלק ממנו, גם אם אין לו חלק או קשר לדברים עליהם נענש העם. נראה לי שהמסר הזה מתאים גם בימינו, כשנדמה שהנראות הציבורית מצד מנהיגי הציבור נעלה וכלל לא קיימת. מנהיגי הציבור הם חלק ממנו, גם אם באופן טבעי יש בינם ליתר הציבור הבדל בדברים מסוימים, חובה עליהם לפעול לאור העיקרון הנלמד מן הפרשה.

אך, המסר הזה גם נכון במישור העסקי, בזמן שחברות רבות הוציאו את עובדיהם לחל"ת, המנהלים הבכירים המשיכו לקבל את שכרם והטבות נוספות. על אף, שברור שאין בכך פסול וכי הם קיבלו את שכרם על העבודה שעשו, יכול להיות שיש מקום למחשבה מעט שונה ברוח הפרשה. לפיה, למרות הנסיבות והעובדה שהוצאת העובדים לחל"ת נעשתה בעל כורחם, הרי שוויתור על חלק מההטבות והשכר היו יכולים להתברר כמהלך בעל עצמה ומהלך נכון יותר ושיתופי יותר.

תגובות לכתבה(8):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    איפה אלוהים עם נתניהו שחושב רק על עצמו ? אנחנו מחכים (ל"ת)
    באמת 27/06/2020 07:49
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 7.
    איזה כתב אלוף תודה רבה איתן .
    ינון 26/06/2020 15:52
    הגב לתגובה זו
    4 0
    כל שבוע מדהים מחדש עם פרשת השבוע והמסר .
    סגור
  • 6.
    הצחקתם את ביבי - דין אחד לא בבית סיפרו
    שמעון הרוש 26/06/2020 15:23
    הגב לתגובה זו
    4 0
    ביבי חושב שהוא מורם מעם וכי החוק אינו חל עליו. במדינה דמוקרטית, דין אחד לכולם והחוק נועד להגן על העם מפני מנהיגיו שמשתכרים מכוח השלטון ומנעמיו ומרפדים את כיסיהם וכריסם - כך אתמול בפרשת החזר המיסים וכך בהמשך בתנאי ראש הממשלה הנוכחי והחליפי. הגיע זמן לעצור את הנתק ולהחזיר את הבושה למי שקוראים לעצמם מנהיגים. אילו שודדים ולא מנהיגים. בושה להם ולכל חסרי החוליות שנקראים שרים ומתנהגים כדחלילים בשדה חמניות.
    סגור
  • 5.
    אהבתי ...פרשנות יפה (ל"ת)
    רון 26/06/2020 14:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    ספרו לביבי
    בני 26/06/2020 14:28
    הגב לתגובה זו
    4 0
    הוא משחק אותה כאיש תנך והיסטוריה . הכל כתוב שם . על שוחד והפרת אמונים על מנהיגות צנועים ומתחשבים ועל רודפי הנאה ושררה .
    סגור
  • טען עוד
  • 3.
    משה עשה טעות ושילם פה מנהיגים מערימים ולקחים ועוד בוכ (ל"ת)
    יוסי 26/06/2020 13:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    כמו תמיד. תענוג לקרוא את הפרשנות שלך לפרשת השבוע.
    חיימון 26/06/2020 13:50
    הגב לתגובה זו
    2 0
    חזק ואמץ
    סגור
  • 1.
    ניתוח עמוק ומעניין ואבקש להוסיף גם נקודת מבט שלי
    ארי 26/06/2020 12:09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    התורה היא מעשית לחיי האדם וכאן היא מזהה את ההבדל בין איש החזון לבין איש המעשה. איש חזון יהיה מצליח גדול אבל כאיש מעשה הוא עלול להיות כישלון. משה הוא איש חזון וגם בימי המעשה שלו מה שהדריך אותו היה החזון אבל כשמגיע הרגע לחיי המעשה הרגילים התורה "מצילה" אותו מהכישלון הצפוי ומשאירה את המעשה לאיש המעשה – יהושע. להבדיל , נראה לי שגם בימינו אלה בן-גוריון היה איש החזון וכאשר בנסיבות הזמן נכנס לחיי המעשה "המשעממים" , לא היה מוצלח ביותר.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות