שפעת הקורונה: בספטמבר ייתכן סגר נוסף; מה יכול להציל את הכלכלה ולמה אי אפשר לבודד את הקשישים?

Winter is coming וצריך להיערך אליו; אנחנו במשבר שמנהל אותנו במקום לנהל אותו;  האם הלימודים יתחילו בספטמבר, מה הממשלה יכולה לעשות כדי לשפר את המצב, ומה קורה כששפעת וקורונה נפגשות?
 | 

העלייה המדאיגה בנשאי נגיף הקורונה בישראל, לא הותירה בפני הממשלה ברירה. לאחר החזרה לשגרה שהיתה בדיעבד מהירה מדי, הגענו לכמות נדבקים הולכת וגדלה ולכן אמצעי ההגבלות והסגר הושתו מחדש. מקומות בילוי וברים נסגרו. ההגבלות על מסעדות ותחבורה ציבורית חזרו, כשבמקביל חוזרים למדיניות של סגרים בערים ובשכונות שזוהו כנקודות חמות והזרוע עוד נטויה. 

המצב המעודד הוא שכרגע לפחות, אנחנו לא בסגר מלא. זה גם לא יקרה, ככל הנראה, בחודש וחצי הקרובים. מה שיקרה זו זחילה של עוד ועוד הגבלות. אין ברירה. אין היערכות אמיתית מראש. עובדים בשיטה של ניסויי וטעייה. מנסים-טועים עוברים לתוכנית אחרת עד שמנסים ומצליחים. אבל למרות שהממשלה טוענת שמדובר באירוע מתגלגל ובזה היא כמובן צודקת, זה לא אומר שאי אפשר להיערך אליו. אפשר וחייבים להצמיד תוכנית לכל אירוע תאורטי. תוכנית מגרה, כי זה לא רק עניין בריאותי, זה עניין כלכלי. אנחנו במשבר כלכלי גדול ובמשבר כזה חשוב מאוד, אולי הכי חשוב זה לשדר ביטחון לציבור. להגיד את האמת, את הקשיים ואת הדרך לצאת מהמשבר. לתת לציבור שזה משבר מנוהל ולא משבר שמנהל את הממשלה.    

בינתיים, האבטלה ב-20%, החלת"ניקים לא חוזרים לעבודה. המעסיקים בחשש גדול מגל שני. בעצמאיים לא מצליחים לטפל כמו שצריך וכל זה אחרי קרוב לחמישה חודשים שהמשבר פגע כמעט בכל סקטור. בסוף הרחובות יבערו.  

כותרת ראשית

- כל הכותרות

העניין הוא, להבנתי שגם אם נצליח לשטח את עקומת הנשאים והחולים עד סוף הקיץ, לא יהיה כנראה מנוס מהשתת סגר מלא – או כמעט מלא – על האזרחים והכלכלה. מי שיוחרג יוחרג, מי שלא לא. צריך להביט במספרים בצורה קרה ולהבין את המגמה ולקבל את הדין - אנחנו הולכים למספרים הרבה יותר גבוהים, הוירוס כבר נמצא בכל פינה. היכולת לשלוט בו היא פשוט לא להיפגש. אחרת הוא יתפשט, אולי המסכות עוזרות, אולי הכללים עוזרים, אבל הם רק מפחיתות את הקצב. סגרים הם הפתרון האמיתי, וכשנעבור את הקיץ ושנת הלימודים תהיה אמורה להתחיל כבר נבין שאי אפשר לנהל חיים כפולים - ילדים שיושבים בבית ואינם נמצאים בבית ספר זה סגר. 

והכלכלה לצערי, תסבול. כל מי שעדיין חולם על ריבאונד בצורת V – כלומר, התאוששות כלכלית מהירה – אנא, ספרו לי איפה יש כרטיסים לסרט שבו אתם חיים. כמעט ואין סיכוי כזה.

למה סגר מלא? שפעת...
מאיפה הביטחון אתם שואלים? למה אני חושב שאין מצב שלא יהיה סגר? ממחלה אחרת. השפעת. המחלה המעצבנת הזו, שבה מרביתנו מרגישים כאילו יש לנו שק של לבנים על החזה והמוח, היא לא קטלנית במיוחד. ב-2018, מתו פחות מ-100 בני אדם בישראל בגלל שפעת. עם זאת, לא כל נגיפי השפעת שווים. ישנם כאלה אלימים יותר וכאלה אלימים פחות. מה שכן, זה ששפעת חזקה אחת מספיקה כדי להציף בתי חולים בתמונה המחזורית שאנחנו רואים בכל חורף של הזקנה במסדרון. 

הסיבה שבזכותה השפעת וכל המחלות הנגיפיות "פורחות" דווקא בחורף? פשוט. כשחם בחוץ, הגוף עסוק בקירור עצמי, שמקשה על הנגיפים להתפתח ולהפוך לאלימים. אז הם דוגרים ועוברים, אבל לא משפיעים במיוחד. לרוב. בחורף הגוף מחמם את עצמו. זה צורך המון אנרגיה וזה מחליש את הגוף ונותן לנגיפים כר פורה להתרבות בתוך החמימות והנעימות.

כאמור לבדה, השפעת, לרוב לא בעייתית. היא יכולה להיות מסוכנת, אבל זה לרוב לא קורה. אם נשווה את זה שוב לעולם הקולנוע, השפעת היא סרט דרמה. אבל ברגע שמשלבים אותה עם קורונה, זה כבר הופך לפוטנציאל של סרט אימה. 

השילוב של שני הנגיפים הללו יחד, מכים בעוצמה, עלול להפוך את המספרים שראינו עד עכשיו למשחק ילדים לעומת מה שיהיה פה בסתיו ובחורף. אנשים, בעיקר החלשים ביותר, יכולים ליפול כמו זבובים, מה שיגרום לקריסה של מערכת הבריאות וכולנו יודעים לאן משם נגיע. בעיקר למקומות לא טובים. מה שקרה באיטליה וספרד, בהחלט יכול לקרות פה.

אי אפשר באמת לבודד אוכלוסיות שלמות
בכל מקרה, האוכלוסייה המבוגרת והאוכלוסייה הסובלת ממחלות רקע, לרוב מושפעות הכי קשה מהשפעת ושם גם אחוזי התמותה הגבוהים ביותר מהמחלה. עכשיו הקורונה פוגעת הכי קשה באוכלוסיות הללו. 

גם אי אפשר לבודד אותם מיתר האוכלוסייה. לא באמת. כדי לבודד אותם צריך לייצר אקוסיסטם שלם נקי מקורונה. למה? כי מספיק אדם אחד, שנניח ומספק מזון לאוכלוסייה בסיכון, שהוא חולה בקורונה, שיכול להדביק אדם אחר וזה יהפוך לאש בשדה קוצים או אירוע רב נפגעים אם תרצו. 

לא מאמינים? רק תראו מה קורה בבתי כלא ברחבי העולם. בארצות הברית, בחלק מבתי הכלא הגיעו אחוזי ההדבקה ל-80% וצפונה. האסירים החלו במרד כי אין להם מוצרי היגיינה והם לא מסוגלים לשמור על ריחוק חברתי. אז לבודד זקנים וחלשים במקום אחד זה גזר דין מוות. 

אנחנו הולכים לשחזור של הסגר הקודם
השבוע פורסם שיש חשש ששנת הלימודים תחל רק אחרי החגים. אז החשש הזה כנראה הרבה יותר מבוסס מחשש. זה כנראה נועד לרכך את דעת הקהל. המשמעות של אי פתיחת שנה"ל, עבור רבים שכבר חזרו לעבודתם היא משמעותית ביותר – למרות שהאפקט לא יהיה כמו בסגר הראשון, מאחר ומרבית העובדים כבר יצאו לחל"ת או פוטרו וכבר בבית גם ככה. 

אבל זוכרים איך החל הסגר הראשון? קודם סגרו את מערכת החינוך וצמצמו את העבודה במשק ואז סגרו הרמטית את כולם בבית. לצערי, אנחנו כנראה הולכים לחיות בשידור חוזר. אם זה לא יקרה, אזי באמת יש לנו ממשלה חסרת אחריות שמעוניינת בהמשך ההתפרצות מסיבותיה. כי באמת, אם למישהו יש הצעה אחרת אני אשמח לשמוע אותה.

בכל מקרה, גם התחזית הזו מגיעה עם כוכבית. כי נכון, סגר בספטמבר-אוקטובר ואולי אפילו נובמבר אינו ודאי. אבל אף פעם לא מזיק להתכוננן כדי להיות מוכנים לכל תרחיש. 

בקיצור, תגדרו את עצמכם לקראת הסתיו - כי אנו חיים בתקופת הקורונה ואי אפשר באמת לדעת מה יהיה. נפוליאון אמר שאלת המזל מאירה פנים למי שמוכן לקרב. תהיו מוכנים, כי איך אמרו במשחקי הכס, Winter is coming, ואף אחד לא רוצה להיתקע בלי מטרייה בגשם ובלי מחסה מהסערה. 

לסיכום, הלוואי ואתבדה. בריאות לכולם.

תגובות לכתבה(39):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 27.
    biondvax
    art 12/07/2020 16:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אז למה ביונדווקס מצייד מפעל לפני שקיבל אישור סופי למכור? כנראה ניסוי על 12 אלף בני אדם הצליח....
    סגור
  • 26.
    עוד איוב קם לנו...
    לי 12/07/2020 12:15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מספיק להיות נביא זעם מבלי שיהיו לך הוכחות ונתונים מדוייקים כמדד להתכנות מה שכתוב כאן. יש אין ספור נביאי זעם ואתה בניהם.. פרופסורים ויודעי דבר, אומרים אחרת!! לא צריך להנפיף פוסטים הזויים מאנשים הזויים שרק זורים רעל באוכלוסיה
    סגור
  • 25.
    המספרים מבוססים על בדיקה שקרית
    אריאל 12/07/2020 09:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בדיקת ה- PCR אינה מזהה נגיף היא מזהה רצף גנטי שיכול לבוא גם ממקור עצמי, עובדים עלינו תתעוררו
    סגור
  • 24.
    מדובר בשפעת של הסארס
    מומחה לקנוניות 11/07/2020 18:28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    עוד סוג של שפעת...
    סגור
  • 23.
    אתה צודק
    ירין 11/07/2020 18:06
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אני ממליצה לך לסגור את עצמך לחצי שנה בבית כי יש מגיפה חשוכת מרפא שמשתוללת בחוץ...לפחות יהיה לנו פחות טיפש אחד
    סגור
  • טען עוד
  • אז את ממליצה להתכונן רק לתרחישים אופטימיים?... (ל"ת)
    תרחיש 12/07/2020 09:47
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 22.
    פתיחות מלאה? השתגעתם שם?
    חגחכ 11/07/2020 17:27
    הגב לתגובה זו
    2 2
    לפתוח הכל כדי שכולם ידביקו אחד את השני? הממשלה תודה לאל מספיק שפויה לא לחזור על הטעות הנוראית הזאת שנעשתה באנגליה. בושה, הפסקתי לקרוא באמצע.
    סגור
  • 21.
    מספיק עם נבואות הזעם, יש מעט מתים
    הכותב פסימי ובשורטים 11/07/2020 16:04
    הגב לתגובה זו
    5 1
    לא צריך לסגור את המשק, אלא להתרגל לחיות עם הקורונה עד שיהיה חיסון ולנקוט בינתיים בצעד פשוט-אזרחים מעל גיל 70 שיישארו בבית וייצאו לסידורים בין 8-9 לסופר, קופח, בנק שם ייקבלו אותם בעדיפות ראשונה
    סגור
  • אז מה יהיה כשנוסיף את השפעת ושאר מחלות החורף? (ל"ת)
    נכון שיש מעט מתים 12/07/2020 09:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 20.
    נביא זעם
    חרטה ברטה בחארה 11/07/2020 10:36
    הגב לתגובה זו
    3 1
    לך לעזזל נביא זעם מפחיד את האנשים סתם
    סגור
  • אותך הוא הצליח להפחיד... (ל"ת)
    תרגע 12/07/2020 09:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 19.
    החשוב ביותר, לשמור מזומנים לעת הירידות..... (ל"ת)
    Xantippe 11/07/2020 06:46
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 18.
    קורונה אינה שפעת. מה הכותרת המטופשת הזאת? (ל"ת)
    חושם 11/07/2020 01:22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 17.
    תתפללו שביונדוויקס תצליח בניסוי
    רפול 10/07/2020 22:40
    הגב לתגובה זו
    5 0
    לפי מחיר המנייה השוק מתמחר סיכוי טוב להצלחה בניסוי לשפעת. עי חיסון אוניברסלי.
    סגור
  • 16.
    כתבה גרועה
    נתי 10/07/2020 22:38
    הגב לתגובה זו
    7 5
    אין שום התייחסות לחיסון או תרופה. כאילו העולם הפסיק לנשום ורק כתבים רואי שחורות נמצאים. בועטים וטופחים לעצמם על החזה. מה יקרה אם בסוף השנה יהיה חיסון?
    סגור
  • אבל... אין חיסון מה לעשות ומי יודע מתי יהיה (ל"ת)
    פפי 10/07/2020 23:07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • biondvax
    art 12/07/2020 16:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לשפעת יהיה חיסון כנראה...עובדים כבר 15 שנה על חיסון אוניברסלי...
    סגור
  • 15.
    לא יהיה סגר כי יהיו שרפות ברחובות לא יהיה מה לסגור
    פנחס 10/07/2020 21:44
    הגב לתגובה זו
    9 3
    בשביל לסגור צריך שמשהו יעבוד וכאן אין שום דבר עובד
    סגור
  • 14.
    חלתניקים
    תומר 10/07/2020 18:41
    הגב לתגובה זו
    2 0
    החלתניקים בים במסעדות במסיבות פרטיות במפגשים ומבלי שום שמירה על מסכה ומרחק יושבים בים בקבוצות שותים בירה שמים פס על כל שאר האזרחים מתבכיינים בתקשורת בפייסבוק ובתוכם נהנים מהמצב הכסף זורם ושמי שעובד ישלם עליהם. צריך להוסיף תקנה שכל חלתניק יתפס או יחלה לבדוק ובמידת האשם לשלול להם בחזרה את דמי האבטלה.
    סגור
  • 13.
    מחלה ללא מרפא
    זאב 10/07/2020 17:51
    הגב לתגובה זו
    2 3
    כן למחלה שלך אין מרפא וגם לא יהיה חיסון. כדאי שתלך להיבדק. הלוואי שאתבדה.
    סגור
  • 12.
    מה שקורה בישראל זה נס ברור
    צביקה 10/07/2020 16:56
    הגב לתגובה זו
    8 9
    נכון הוירוס נמצא אבל כמעט כולם במצב קל מאוד! מי שלא רואה השגחה אלוהית פשוט עיוור חבר טוב שלי שגר באמריקה מודה בזה
    סגור
  • אשכרה נס שהמדינה מלא בבבונים פרימיטיבים כמוך ושרדנו פה.
    יוסי 11/07/2020 07:55
    הגב לתגובה זו
    3 3
    החבר הדימיוני שלך נותן בראש
    סגור
  • מעניין שזה המצב גם של הערבים
    8 10/07/2020 22:06
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אז אולי זו השגחה של אללללללללללההההההה :)
    סגור
  • נכון.אשכרה נס. (ל"ת)
    צוציק 10/07/2020 18:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 11.
    לשלוח את נתניהו ומריאיו הביתה (ל"ת)
    שוש 10/07/2020 16:04
    הגב לתגובה זו
    2 4
    סגור
  • 10.
    כמו שנאמר
    גלעד 10/07/2020 15:55
    הגב לתגובה זו
    2 4
    הנבואה ניתנה לשוטים, והיה ומחר ימצא חיסון/תרופה לנגיף, אזי כל מה שכתבת הוא הבל הבלים
    סגור
  • מחר, לא . אבל
    נתי 10/07/2020 22:40
    הגב לתגובה זו
    1 1
    עד סוף השנה יהיה חיסון. גילעאד בדרך הנכונה. מודרנה בדרך הנכונה.
    סגור
  • 9.
    העולם בלופ
    רק הדברים הבאים יוציאו אותו מהחום המטופש של מחלה א 10/07/2020 15:32
    הגב לתגובה זו
    5 1
    רק הדברים הבאים יוציאו אותו מהחום המטופש של מחלה אוטואימונית שתקפה את העולם. 1. חיסון (כנראה שלא בקרוב). 2. איזה מלחמת עולם נחמדה שתחזיר את כל המערכות לפרופורציה. 3. החלטה שקורונה = שפעת (קשה) ומטפלים בה בהתאם. לא סגרים ולא בידודים.
    סגור
  • 8.
    שיטה של ניסוי ותהייה,,,
    אברהם 10/07/2020 15:18
    הגב לתגובה זו
    1 2
    מלשון לתהות על קנקנו,,, לא ניסוי וטעייה,,
    סגור
  • אתה טועה ניסוי וטעייה (ל"ת)
    בני 10/07/2020 21:24
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 7.
    אמצעי ההגנה שנוקטים כנגד הקורונה יצמצמו את תפוצת השפעת. (ל"ת)
    לחמנייה 10/07/2020 14:59
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 6.
    שפעת לא מסוכנת ?
    חירותני 10/07/2020 14:43
    הגב לתגובה זו
    4 4
    לך תקרא דוחות רשמיים של כל משרדי הבריאות במדינות המתקדמות של העולם , במיוחד של משרד הבריאות בארצות הברית משפעת מתים בעולם הרבה יותר אנשים מהקורונה חרטה הזאת , המידע הזה אפילו לא מוסתר ואפשר למצוא את המיספרים הרשמיים בקלות , אחרי שיטוט של כמה דקות בגוגל ... והסיפור הוא שכל החיסונים הישנים והרגילים לשפעת כבר פחות משפיעים ככל שהשנים עוברות , כי חיידקי השפעת מתפתחים באופן שונה כל שנה וקשה למשרדי הבריאות בעולם להיערך בהתאם לאיזה סוג של חיידק שפעת צריך להזמין את החיסון הפרטני שמשוייך לסוג המסויים שמתפרץ לכן יש חברה ישראלית בנאסדאק שהולכת להיות חביבה מאוד בקרוב ... לא מריץ , לא ממליץ , ולא משפריץ רק מגדר :) ...
    סגור
  • שפעת זה וירוס ואם אינך יודע זאת לא שווה להתעמק בדבריך (ל"ת)
    בילבי בת גרב 11/07/2020 01:19
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • 5.
    אתה מאוד טועה
    יובל 10/07/2020 14:34
    הגב לתגובה זו
    12 4
    נניח שרק אחוז אחד מהאוכלוסיה נושא היום את הנגיף. זאת אומרת 90000 איש נמצאים היום עם קורונה.מתוכם 40 מונשמים. האם זו הגדרה למחלה קשה או קלה? אם נכפיל ב 100 נקבל אוכלוסיה כולה עם הוירוס ו4000 מונשמים מתוכם ימותו חלק וחלק יבריאו. לא פשוט יותר לבנות מתחם בית חולים ענק רק עבורם עם מכונות וצוותים שיוכשרו(יש מליון מובטלים להזכירך), ולשחרר אותנו מהקשקוש הזה?
    סגור
  • שחכת להכפיל גם את הנפטרים (ל"ת)
    . 12/07/2020 05:06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    עובדתית כן ניתן לבודד את הקשישים
    שם 10/07/2020 14:28
    הגב לתגובה זו
    7 2
    לא מזמן הייתה פרסומת לדיור מוגן ששם לא היה מקרה אחד של הדבקות
    סגור
  • 3.
    קשקשן טיפש
    על מה אתה מדבר כמות המתים ו מונשמים היא אפסית העול 10/07/2020 14:20
    הגב לתגובה זו
    13 7
    על מה אתה מדבר כמות המתים ו מונשמים היא אפסית העולם הולך הכי חזק לוי שייפכמות הכסף שהוכנסה היא הגדולה בהסטוריה נבואות הזעם שלך כמו לפני באג 2000 אם אתה זוכרהעוצמה של המחלה היא פסיכולוגית ויש הסתגלות לענין זהב אין חזרה אחורהרק אולי אצלך בראשתכתוב שוב בעוד חודשיים
    סגור
  • 2.
    שכמה ראשי ערים הם שיגרמו ישירות לסגר מלא, רק בשביל
    חבל מאד 10/07/2020 14:08
    הגב לתגובה זו
    5 1
    לרצות את האוכלוסיה הנעלבת בכמה שכונות; אותה אוכלוסיה שמוכנה לסגר מלא על כול המדינה, רק ששלא יגידו שאנחנו מופלים. מזכיר לי את ההורים לילדים בחינוך מיוחד, שמאד נעלבים שמכניסים את הילדים שלהם לבתי ספר חינוך מיוחד ולא לבתי הספר כמו כולם, לא משנה שבתי הספר הללו יותר מתאימים לטיפול בילדים ומכוונים אליהם מקצועית, לא משנה שהם הורסים מורים, תלמידים אחרים ודור שלם שהולך ויורד בחינוך גי המורים המותשים עסוקים רק בהרגעות והפרעות התלמידים הללו, רק שלא יגידו שהם שונים וחריגים. אז אולי כדאי שכולם ירגיעו קצת את ההעלבויות ויתחילו להיות יותר מציאותיים ועם אחריות כוללת והדדית.
    סגור
  • 1.
    צודק מאד
    יואב 10/07/2020 14:07
    הגב לתגובה זו
    8 5
    המדינה הולכת לקטסטרופה ועומדת על סף תהום . ממשלה שלא מסוגלת לקבל החלטות כל אחד מושך לכיוון אחר . רק נזק הביאה ממשלת האחדות. חלק מהציבור לא שם על ההנחיות . מדינה צפופה עם מנטליות ים תיכונית .אין ברירה חייבים סגר ולא נהפוך לברזיל . המששלה נכנעת לכל קבוצה ראה אולמות אירועים שגרמו להתפרצות . בקיצור גוג ומגוג
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות