הקורונה הפילה את קרסו מוטורס למכפיל 6 על הרווח - הזדמנות?
מניית חברת קרסו מוטורס -0.58% קרסו מוטורס 2,237 -0.58% בסיס:2,250 פתיחה:2,250 גבוה:2,250 נמוך:2,214 תמורה:141,684 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: יבואנית רנו, ניסאן, אינפינטי ודאצ׳יה, ובעלת שליטה בחברת מטרו מוטור היבואנית הרשמית של מותג האופנועים סאן יאנג, איבדה כ-40% מערכה מתחילת השנה ונסחרת כעת במכפיל הון 0.6 ובמכפיל 6.1 על הרווח הנקי של 12 החודשים האחרונים. החברה אמנם צפויה להיפגע ממשבר הקורונה, אולם נוכח המכפיל הנמוך, עולה השאלה האם נוצרה הזדמנות קניה במניה?
החברה דיווחה על תוצאות אמביוולנטיות ברבעון הראשון של השנה. משבר הקורונה פגע בתוצאות החברה אך עיקר ההשפעה צפויה במהלך הרבעון השני. ענף מכירות כלי הרכב החדשים נפגע ברבעון הראשון בצורה יחסית משמעותית, לעומת ענף הליסינג שהציג שיפור מסויים ברווחיות ובהכנסות.
הכנסות הרבעון הראשון של 2020 ירדו ב-10%, ל-947.7 מיליון שקל, בהשוואה ל-1.06 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. כ-5,604 כלי רכב חדשים נמכרו במהלך הרבעון בסכום כללי של 685 מיליון שקל, ירידה של 18% בהכנסות תחום פעילות זה. החברה דיווחה כי צומצמו משמעותית הזמנות כלי רכב חדשים, וכי במהלך חודשים מרץ עד מאי נמסרו כ-2,675 רכבים חדשים, ירידה של 62%. החברה לא נפגעה במהלך הרבעון בתחום השכרת כלי הרכב, אך מכירות מגזר פעילות זה נפגעו במהלך חודשים אפריל ומאי בכ-37% ו-23% בהתאמה.
למרות הירידה בהכנסות, בשורה התחתונה, הרווח הנקי הסתכם ברבעון הראשון ב-46.9 מיליון שקל, גידול של כ-56% לעומת 30 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הגורם המרכזי לגידול ברווח, הינו הכרה ברווחים הנובעים מנגזרים פיננסיים והפרשי שער בסך של 4.6 מיליון שקל, לעומת הפסד של 17.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, כאשר הפער מיוחס לרווחים שהכירה החברה כתוצאה מהפרשי שער של הדולר והיורו לעומת התקופה המקבילה.
לאחר פרסום התוצאות לרבעון הראשון אמר איציק וייץ, מנכ"ל קרסו מוטורס כי "ההכנסות ברבעון הושפעו, באופן טבעי, ממשבר הקורונה, שבעיצומו צומצמה הפעילות הכלכלית במשק וחלה ירידה משמעותית בהיקפי ההזמנות לרכבים חדשים. עם זאת, החל מחודש מאי 2020 ובמהלך חודש יוני 2020, ניכר גידול בכלל פעילויות הקבוצה".
וזה נמשך גם בחודש יולי. המסירות בחודש יולי של שוק הרכב בכלל עמדו פחות או יותר על הנתונים של התקופה המקבילה אשתקד. יש התאוששות בשוק הרכב - נכון ששוק המכוניות המשומשות נמצא בהעדפה אצל הצרכנים, אבל גם הרכבים החדשים חזרו לקדמת הבמה. הרבעון השני של קרסו אמנם יבטא חולשה לעומת הרבעון המקביל אשתקד, אבל סביר להניח שהחברה כפי שהצהירה, חסכה בהוצאות, ותדע להציג תוצאות פושרות יחסית למצב. במילים אחרות - ברבעון הכי גרוע במשבר הנוכחי החברה תדווח על תוצאות שיהיה אפשר לעכל אותן ואם כך - האם הירידה החדה בשער המניה מוצדק?
ובכלל - גם אם מדובר ברבעון יחסית קשה, השאלה החשובה שמנתחים את קרסו היא מה הלאה? מה יהיה ברבעונים הבאים ובשנים הקרובות? וגם אם יחסית נחמיר ונניח שהיקף מכירות הרכבים ירדו בשיעור שעולה על הירידה בצמיחה - 6%, סדר גודל של 10% ואפילו ב-15% - זה לא יהיה אסון גדול לחברה שרוב הוצאותיה הן הוצאות משתנות - כלומר הוצאות שהיא יכולה לחסוך במקביל לירידה בפעילות.
ובכל זאת - השוק אמר את דברו והפיל את המניה. הסיבה אולי קשורה למינוף הגבוה של החברה - הון של 1.5 מיליארד שקל מממן מאזן של 4.8 מיליארד שקל, כאשר חלק גדול מהנכסים הוא מלאי רכבים. החשש שמול הוצאות המימון יש מלאי שערכו דווקא נשחק. כאן צריך לזכור את ההקלות שהמדינה נתנה לחברות הרכב בתקופת הקורונה וגם את האפשרות להאריך בארבעה חודשים את תקופת ההמתנה עד העלייה לכביש. כלומר, החברות היבואניות לרבות קרסו יכולות למכור את המלאי בקצב איטי יותר ולא להיפגע, אף אחד לא רודף אחריהם - הם ירשמו את הרכב כאילו הוא רכב חדש גם אחרי שהיה במחסן תקופה ממושכת יותר מהרגיל.
סיבה אחרת לתמחור המניה עלולה להיות ההרפתקה שאליה נכנסה קרסו לאחרונה - ההשתלטות על קל אוטו. קל אוטו נכנסה לכינוס נכסים וקרסו רכשה אותה לכאורה בנזיד עדשים. אלא שקל אוטו פועלת בשוק הליסינג והמכירות של רכבים משומשים (טרייד אין) ואפס קילומטר והיא סובלת מהקורונה. לא ברור עד כמה היא סובלת - העסקה הושלמה בחודש מאי, וכאן יכולה להיות הפתעה לשני הכיוונים. נראה שקרסו שבחרו להשלים את העסקה יודעים מה הם עושים, אבל יכו להיות שכדי להחזיר את קל אוטו לדרך המלך, ייקח זמן. עם זאת במבט על חברות הליסינג האחרות שנסחרות בבורסה עולה תמונה קצת מפתיעה - הרווחיות אמנם מצומקת, אבל התזרים טוב. מסתבר שדווקא בזמן של התכווצות בכלי הרכב (מליסינג) החברות האלו מייצרות מזומנים שכן הם צריכות לממן פחות רכבים שוטפים/ פחות מלאי. זה עשוי להיות לטובתה של קרסו הגדולה.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
9.הכלללרון 11/08/2020 07:21הגב לתגובה זו3 0הוא לקנות בזמנים קשים כשהמניה "לא מעניינת",לא ממליץ אך מתי תילמדו?סגור
-
8.מה קורה ביוניברסל מוטורס ??? (ל"ת)אלכסנדר הגדול 10/08/2020 15:23הגב לתגובה זו0 0סגור
-
7.יקח זמן לשוק המכוניות להתאוששמניה לא מעניינת 10/08/2020 12:58הגב לתגובה זו0 0המשבר בשוק הרכב עוד לא החל בוא נדבר עוד חצי שנה ונראה איך שוק המכוניות צוללסגור
-
6.המניה נסחרת בזול אני קונה בכל הכוח (ל"ת)חיים 10/08/2020 09:14הגב לתגובה זו4 5סגור
-
5.ערן אתה צודק (ל"ת)שרון 10/08/2020 08:59הגב לתגובה זו2 0סגור
- טען עוד
-
4.חברות הרכב צריכות לחדש ולהפתיע וליצור קשר עם הלקוחרונן 10/08/2020 08:08הגב לתגובה זו2 1שיעדיף ויתרגל למותג מסוים והם יתנו לו ערך מוסף ששום חברה אחרת לא נותנת, משהו יחודי, רק רכב היום זה לא מספיק.סגור
-
3.קל אוטו בפשיטת רגלצני 10/08/2020 00:21הגב לתגובה זו1 1כל הקניה זה חשבונאי כי איך לגבות עדיף להשתלט מבפנים בסוף היו מוחקים 1600 מיליון מהלוות לקל אוטוסגור
-
2.הכל תירוציםאלון 09/08/2020 22:07הגב לתגובה זו4 2בשורה התחתונה, מותגים גרועים. תהיה כנה, היית קונה רנו?סגור
-
1.שוק מעפןנמאס מהבורסה פה. 09/08/2020 21:12הגב לתגובה זו1 0הייתי במניה הזאת לפני חודש. מה צריך כתבה שלמה כדי להסביר לאחרים שזאת מניה טובה? שוק חלש, מחזורים נמוכים.....סגור