האם הגידול ברווחיות של קסטרו הוא תוצאה של הטבות הקורונה?

לאחר רצף רבעונים חלשים, דווקא ברבעון השחור ביותר לפחות בעשור באחרון, קסטרו מדווחת על זינוק של 190% ברווח; שאלנו את רון רוטר מנכ"ל קבוצת קסטרו הודיס האם המצב יחזור לקדמותו בהמשך או שהחברה מסמנת יציאה לדרך חדשה?
 | 
telegram
(4)

לאחר רצף של רבעונים חלשים, ותשואה שלילית של כ-80% במניית החברה בשלוש השנים האחרונות, כאשר כבר היה נדמה כי משבר הקורונה יחליש מאוד את קבוצת  קסטרו -2.28% קסטרו 8,996 -2.28% קסטרו בסיס:9,206 פתיחה:9,206 גבוה:9,390 נמוך:8,715 תמורה:6,155,071 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא:  רשת האופנה מדווחת על זינוק של 190% ברווח הנקי. זה קורה דווקא ברבעון השחור ביותר שידעו רשתות האופנה לפחות בעשור באחרון. הכנסות הרשת אמנם צנחו בכמעט 40% ברבעון השני, לנוכח השבתת הפעילות שהחלה באמצע חודש מרץ, אולם שיפור מהותי ברמה התפעולית, במקביל להוצאת עובדים לחל"ת וקבלת הנחות בשכירות ובארנונה הוביל להכפלת הרווח כמעט פי 3. השאלה הגדולה היא האם הגידול ברווחיות הוא תוצאה של הטבות הקורונה והמצב יחזור לקדמותו ברבעונים הבאים או שהחברה מסמנת ברבעון השני יציאה לדרך חדשה? בראיון שערכנו עם רון רוטר מנכ"ל קבוצת קסטרו הודיס, ניסינו לבאר את הסוגיה. לדבריו, מעבר להשפעות הזמניות של משבר הקורונה, מדובר בהבשלת מהלכי התייעלות שהחלו בקבוצה הרבה לפני המשבר, ולהערכתו קצת יותר ממחצית השיפור התפעולי יישאר בעתיד.

אז עשינו חשבון... בהנחה שאכן כ-50% מהשיפור התפעולי של קסטרו הינו תוצר של הטבות הקורונה (הנחות בשכר הדירה ובארנונה והפחתות שכר זמניות), הרי שגם בנטרול השפעות אלה היתה מדווחת קסטרו על הכפלה של שולי הרווחיות התפעולית -  מרמה של כ-6.6% ברבעון המקביל אשתקד, לרמה של כ-13.7% ברבעון השני של 2020. וזאת הסיבה המרכזית לזינוק במניית קסטרו לאחר פרסום הדוחות.

אחד השינויים המרכזיים בתוצאות היה שיפור ברמה התפעולית, כמה מהשיפור הזה היה תוצר של השפעות זמניות עקב משבר הקורונה?
"ההוצאות של קסטרו לשכ"ד, תשלום קבוע וכאחוז מהפידיון בחנויות, עמד ברבעון המקביל ב-2019 על כ-19.5% מהמחזור, לעומת כ-15% מהמחזור ברבעון השני של 2020, כלומר מדובר בשיפור של כ-4.5% בשולי הוצאות המכירה ושיווק אשר נובע מקבלת הנחות מהקניונים והנחות בתשלומי הארנונה. אמנם שיפרנו במעט את התנאים המסחריים מול הקניונים כי השוק השתנה, אבל מרבית ההשפעה הזאת הינה זמנית עקב המשבר.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

"השינוי שצפוי להישאר גם ברבעונים הבאים הינו שולי הוצאות שכר העבודה אשר היוו כ-19% מהמחזור ברבעון המקביל אשתקד, וירדו לרמה של כ-13% מהמחזור ברבעון השני של 2020. במקרה זה חלק גדול מהשיפור נובע מהליכי התייעלות שערכנו בקבוצה.

"בשורה התחתונה, אני מעריך שלמעלה מ-50% מהשיפור בשולי הוצאות התפעול יישמר ברבעונים הבאים".

למה דווקא עכשיו? היו לקסטרו כמה רבעונים קשים בשנתיים האחרונות, למה לא היתה התייעלות עד עכשיו?
"זה ממש לא התחיל עכשיו. התחלנו להכין את התשתית לשיפור התפעולי כבר לפני כמה רבעונים. הסביבה הלכה והפכה קשה יותר, עליה בארנונה, עליה במדדי המחירים שמגדילה את שכר הדירה בקניונים, עליה משמעותית בשכר המינימום, מעבר של צרכנים רבים לרכישות ברשת... ההפנמה שנדרש שינוי ברמה התפעולית החלה כבר לפני כמה רבעונים והשינוי התחיל להבשיל עכשיו".

מה בעצם השתנה ברמה התפעולית שמאפשר הקטנת עלויות? 
"לפני הכל השבחנו את המוצר. ראינו שיש ירידה במכירות בחנויות הזהות וזה הדליק אצלנו נורה אדומה. החלפנו ספקים והתחלנו לייצר במדינות בהן הייצור זול יותר, הבאנו מעצבים חדשים וצעירים יותר והתחלנו לספק מוצר איכותי יותר. לפי הנתונים שאנחנו רואים, הלקוחות מרגישים בשינוי הזה וזה בא לידי ביטוי במכירות.

"בנוסף, הכנסנו כמה שיפורים ברמה התפעולית והלוגיסטית שמאפשרים הפחתה משמעותית בהוצאות השכר. הכנסו מערכות ממוחשבות שמשפרות משמעותית את הפריון, החל מאוטמציה של תהליכים מורכבים שדרשו שעות עבודה רבות ועד לעיבוד וניתוח הנתונים שמאפשר עבודה יעילה יותר".

מה תגיד למי שטוען שכל השיפור התפעולי שלכם זה בזכות המענקים שקיבלתם מהמדינה?
"נכון להיום, קסטרו עדיין לא קיבלה שקל מהמדינה. הצפי הינו שנקבל מענקים של כ-5 מיליון שקל והצהרנו שהכסף הזה יילך כולו לעובדים (שנפגעו בעיקר מהמשבר) או ללקוחות שלנו בצורה זו או אחרת".

לסיום, מהם מנועי הצמיחה של קסטרו?
"מעבר להשבחת המוצר, כאמור, בבחינת מנועי הצמיחה של קסטרו אפשר לכלול את קיקו מילאנו - מותג חדש יחסית בקוסמטיקה שצומח חזק ואני מאמין שבכלל תחום הקוסמטיקה יעבוד חזק אחרי הקורונה. עם קרולינה למקה אנחנו נכנסים לעוד מדינות, באורבניקה התחלנו למכור מוצרים לבית, זה תחום שצומח בקצב דו ספרתי ואנחנו צפויים לפתוח חנויות קטנות בקרוב (הסניפים הקיימים הם סניפי ענק). בנוסף, אנחנו מגדילים פעילות בתחום מוצרי הספורט, תחום שאנחנו צומחים בו יפה ולהבנתי הפוטנציאל שם אדיר".

תגובות לכתבה(4):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    בטח לא גאונות עסקית.פיטורים,מענקים ואי תשלומי שכירות. (ל"ת)
    פיונה 22/08/2020 00:47
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    הרשתות קיבלו עשרות מליונים מהמדינה
    המחזורים של הרשתות הן כ 100 מליון לחודשיים. קיבלו 20/08/2020 10:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המחזורים של הרשתות הן כ 100 מליון לחודשיים. קיבלו 15% מזה. קיבלו אםס ארנונה ושכר דירה. קיבלו חלת. גרפו קופה גדולה. פלוס 7000! על כל עובד שחזר מחלת ומדובר במאות או באלפי עובדים. ועכשיו יקבלו עד יולי 2021 המשך מענקים. התעשרו. כמו גם רבים מהבכיינים
    סגור
  • 2.
    עבדו עלינו
    ברונו 19/08/2020 21:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    על מה לתת להם 5 מיליון שח? הרווח עלה ב200%!! המדינה שילמה שכר לעובדים במקומם זה מספיק
    סגור
  • 1.
    שיחזירו את הכסף (ל"ת)
    ישראלי 19/08/2020 20:11
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות