פרשת שופטים: השוחד פוגע בכולם - גם בצדיקים ובחכמים

לקראת הכניסה לארץ, משה עוסק בהפרדת הסמכויות של ההנהגה, באמצעות הסדרת תפקיד השופטים והמלך; מדוע הוא נמנע מלעסוק בפרטים הטכניים, ובמה הוא בוחר להתמקד?
 | 
telegram
(7)

פרשת השבוע, ממשיכה לעסוק בחלק המצוות בנאום משה, ופותחת בהסדרת מעמדם של השופטים והמלך. כשברקע, הכניסה לארץ מביאה עמה מציאות הנהגתית שונה מן המדבר, והיא כוללת בראש ובראשונה הפרדת סמכויות. אם בעבר הסמכות הבלעדית הייתה משה, הרי שעם הכניסה לארץ תינתן הסמכות השיפוטית לשופטים, ואילו ההנהגה למלך או למנהיג בהתאם לבחירת העם.

הפרשה, פותחת בציווי של משה לשופטים הכולל בראש ובראשונה דרישה לעשיית צדק, "וְשָׁפְטוּ אֶת הָעָם מִשְׁפַּט צֶדֶק". לצד זאת, מזהיר משה את השופטים מפני מעילה בתפקידם ומהטיית המשפט ולקיחת שוחד, "לֹא־תַטֶּה מִשְׁפָּט לֹא תַכִּיר פָּנִים וְלֹא־תִקַּח שֹׁחַד כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם". לגבי השוחד, הוא גם מדגיש כי הוא לא פוסח על אף אחד ופוגם בשיקול הדעת גם של החכמים והצדיקים.

באשר למלך, משה לא מצווה את העם למנות מלך. אלא נותן הכסמה למינוי באם העם יחפוץ בכך, "וְאָמַרְתָּ אָשִׂימָה עָלַי מֶלֶךְ כְּכָל־הַגּוֹיִם אֲשֶׁר סְבִיבֹתָי". עם זאת, הוא מציב תנאים למינויו, "מִקֶּרֶב אַחֶיךָ תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ", כלומר הוא צריך להיות חלק מהעם.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

בנוסף,  הוא מטיל עליו שלושה איסורים, "רַק לֹא יַרְבֶּה לּוֹ סוּסִים...וְלֹא יַרְבֶּה לּוֹ נָשִׁים...וְכֶסֶף וְזָהָב לֹא יַרְבֶּה לּוֹ מְאֹד". לצד אלו, הוא גם נדרש לכתוב ספר תורה, "וְהָיְתָה עִמּוֹ וְקָרָא בוֹ כָּל יְמֵי חַיָּיו". הקריאה בתורה, אמורה לשמור עליו צנוע, "לְבִלְתִּי רוּם לְבָבוֹ מֵאֶחָיו, וּלְבִלְתִּי סוּר מִן הַמִּצְוָה".

נראה שגם ביחס למלך וגם ביחס לשופטים, משה נמנע מלפרט יתר על המידה את סמכויותיהם, ובוחר להתמקד דווקא בעקרונות המנחים. האופן בו תקום מערכת המשפט נתון בחלקו בידי העם, אך היא תושתת על הרעיון המנחה של עשיית צדק ואיסור קבלת שוחד. כך גם לגבי המלך, לעם נתונה הזכות לבחור האם ברצונו להמליך אותו עליהם וכיצד, אך המגבלות שחלות עליו קבועות ולא ניתנות לשינוי או פרשנות.

משה מתמקד דווקא בהגבלת כוחם של המנהיגים ובמאמץ של ליצור מעמד מנותק שדואג לטובתו לפני טובת העם. אצל השופטים, זה מתבטא באיסור קבלת שוחד, מכיוון שזה פוגע ביכולתם לפעול לטובת ציבור או במקרה הזה הצדק. אצל המלך ההגבלות כוללות איסורים קונקרטיים, הקשורים לדברים שעשויים לפגוע בשיקול דעתו של המנהיג כמו ריבוי סוסים או כסף.

למרבה הצער, הציוויים הללו לא רחוקים מחיי היום יום שלנו, כשפרשיות של שוחד, וקשרים פסולים עולות חדשות לבקרים. נדמה כי מוטב, אם דבריו של משה "כִּּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם" יחקקו על לבם של כל מי שמתעסקים בעניינים ציבוריים. הפיתוי והסכנה שבשוחד לא פוסח גם על האנשים הטובים והערכיים, על כן צריך להרחיק ולמנוע עד כמה שניתן נורמה של יחסים פסולים מעין אלו.

הדבר נכון, לא פחות גם בעולם העסקי, בו מתקיימות פעמים רבות נורמות פסולות דגומת קשרים בין רגולטורים לבעלים ומנהלי חברות, שפוגעות באינטרס הציבורי. כשהדבר נפוץ כל כך, הדבר עשוי להביא למצב בו הקווים בין מותר לאסור ובין נכון לפסול מטשטשים. האחריות מוטלת בראש ובראשונה על שומרי הסף, אך גם הסקטור העסקי לא חף מאחריות.

תגובות לכתבה(7):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    המון תודה כתבה טובה כרגיל (ל"ת)
    ינון 23/08/2020 08:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    אך מה עושים שהשופטים חושבים שהם המלוכה ? (ל"ת)
    יקיר 22/08/2020 07:16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 5.
    שופטים
    יה 21/08/2020 21:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ביום שני ייקבע האם יש צדק אזרחי או אמת אישית .
    סגור
  • 4.
    התייקרות הנדל"ן בארץ הקודש זה הפשע הכי חמור של עם ישראל (ל"ת)
    חסר נדל"ן 21/08/2020 17:49
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 3.
    שבת שלום (ל"ת)
    ירון 21/08/2020 15:36
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • 2.
    לך תסביר את זה לליכודנים הצחצחים (ל"ת)
    יחזקאל 21/08/2020 14:23
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 1.
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
    דירה=קורת גג 21/08/2020 13:37
    הגב לתגובה זו
    2 0
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות