הורדת הדירוג לישראל - הסיכויים גוברים

הצעד של מרידור עלול לגרור את חברות הדירוג להורדת דירוג לכלכלת ישראל - עכשיו הן גם יודעות על השטיקים, על האינטרסים הלא עניינים בתקציב, על הפוליטיזציה של התקציב - אולי זה לא חדש, אבל עכשיו כבר אי אפשר לברוח - הכביסה בחוץ
 | 

אם עד אתמול הסיכויים שדרוג האשראי של ישראל הולך להישאר AA- היו סבירים, אז אחרי מכתב ההתפטרות של ראש אגף תקציבים, שאול מרידור, הסיכויים הפכו לקלושים. כי חברת דירוג צריכה להעריך שני דברים: את היכולת של מדינה לשלם את החובות שלה, ואת הנכונות שלה לעשות את זה. 

ואיך הייתם מדרגים את הנכונות של מדינה לשלם את החובות שלה, אם הייתם שומעים שמי שאחראי על הקצאת הכספים במדינה מאשים את שר האוצר ב"קבלת החלטות המושפעת מאינטרסים צרים, לא ענייניים, קצרי טווח, לצד השתקת הדרג המקצועי, זלזול בוטה בעבודת מטה מקצועית, שליפות מהמותן, רמיסת הכלים והכללים התקציביים"? אז נכון - מרידור היה שותף בשנים האחרונות לקבלת ההחלטות, לשיקולים הצרים, לעוולה בחלוקת המשאבים בהמשך למשבר הקורנה (תראו את הדוחות המדהימים של חברות האופנה לצד מפוטרים וחל"תניקים שאין להם מספיק פרנסה/ תמיכה); ועדיין - הוא  עוזב בטריקת דלת ועל הדרך משחיר את דרך קבלת ההחלטות. חברות הדירוג לא יאהבו את זה.

אז אולי אתם אומרים שאין שום חדש – ובאמת אין חדש. בכל מה שנוגע להתנהלות לפי עבודת מטה מסודרת, ייתכן מאוד ששר האוצר הקודם שלנו היה אפילו יותר גרוע. אבל כשהנציגים של חברות הדירוג הגיעו לארץ כדי לקבל החלטות לגבי דירוג האשראי של המדינה בזמנו של השר כחלון, הם פגשו במשרד האוצר פקידים שהקפידו להציג תמונה ורודה. הפעם, כשהנציגים של חברות הדירוג יגיעו למשרד האוצר, הם יגלו שהחשב הכללי קיצר את הכהונה וסופר את הימים עד לסיום תפקידו במשרד, ובמקום ראש אגף תקציבים הם ימצאו מכתב התפטרות.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

אם אני הייתי שר האוצר, הייתי נותן הוראה לאסור על תרגום מכתב ההתפטרות של ראש אגף תקציבים לאנגלית. הבעיה היא שגם זה לא יעזור, כי אני משער שהאדם הראשון שהנציגים של חברות הדירוג ילכו לפגוש אחרי שהם יגיעו לארץ יהיה שאול מרידור. ואחרי שהם ישמעו ממנו שמתהליך קבלת ההחלטות נעדר דיון ב"יכולת לממן את התקציב לאורך זמן"' אני לא בטוח שיהיה להם קל לאשר שמדינת ישראל היא מדינה עם דירוג אשראי AA.

אם כל זה לא מספיק, מרידור מוציא עוד קצת כביסה מלוכלכת החוצה. האמת שזאת כביסה שהתלכלכה מאוד גם בתקופה של שר האוצר הקודם (וגם בתקופתו של השר שטייניץ), אבל כל עוד הלכלוך היה בפנים, רוב האנשים לא שמו לב לסירחון. אבל קצת קשה להחמיץ את הסירחון כשראש אגף תקציבים מודיע ששר האוצר עושה דברים תוך "ניסיונות לשנות אומדנים תקציביים על מנת לייצר מקורות פיקטיביים לצורך חלוקת תקציבים נוספים".

מנקודת המבט של חברות הדירוג, הידיעה ששר האוצר משנה אומדנים תקציביים, פוגעת בנקודה כואבת במיוחד. חברות הדירוג נכוו קשה עם הדירוג של יוון ושל מדינות נוספות, בגלל ששם הממשלות שינו את הרישומים באופן שיטתי כדי להציג תמונה ורודה, גם כשהאמת הייתה די שחורה. ישראל היא לא יוון, ו"ייפוי המציאות" שנעשה במשרד האוצר הוא לא באותו סדר גודל שבו זה קרה ביוון. אבל מי שנכווה ברותחין נזהר בצוננין. לכן, אני מניח שחברות הדירוג יעדיפו להוריד את דירוג האשראי של ישראל, מאשר להסתכן שהם יתפסו עוד פעם במצב שבו ממשלה הצליחה לייפות את הנתונים בלי שהם שמו לב.

תגובות לכתבה(52):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 42.
    אם זאת ההתנהלות אז צפויה הורדה
    ג 08/09/2020 15:10
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אם עסוקים בקומבינות במקום במדיניות אז שלא נופתע מהורדת הדרוג. החברות הללו מאוד רציניות. הן לא צריכות את שאול מרידור בשביל לדעת שצריך תקציב מדינה וכבר שנתיים אין לנו תקציב מאושר. שהמערכת הפוליטית לא יציבה אז יש לזה השלכות כלכליות
    סגור
  • 41.
    ישראבלוף היה וישראבלוף נשאר
    אורי גרוס 01/09/2020 08:55
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הפקיד שעד לא מזמן היה הטייח הראשי הולך לטבול במקווה ושרץ בפיו. הוא לא היה צדיק גדול כמו שהשר אינו פושע גדול. מה שהיה הוא שיהיה. זו המדינה שלכם - אכלתם אותה.
    סגור
  • 40.
    דיבה
    יורם 31/08/2020 22:00
    הגב לתגובה זו
    0 1
    להוציא את דיבה הארץ רעה
    סגור
  • 39.
    כמה שטויות
    י 31/08/2020 15:57
    הגב לתגובה זו
    4 14
    ממתי מורידים דרוג אשראי של מדינה בגלל התפטרות אדם אחד? איפה התייחסות בכתבה להסכמי השלום עם מדינות המפרץ, מה שיביא לשיפור ניכר בכלכלת המדינה? רמת כתיבה נמוכה ביותר
    סגור
  • 38.
    כל עוד בראש המדינה עומד נאשם בשוחד מרמה והפרת אמונים ה
    ישראל 31/08/2020 15:55
    הגב לתגובה זו
    6 4
    כלכלה תמשיך לסבול. הורדת דירוג אשראי לא שאלה של אם אלא של מתי.
    סגור
  • טען עוד
  • 37.
    עוד כותב מפוזיציה
    ירון 31/08/2020 15:54
    הגב לתגובה זו
    3 7
    רק לראות את שם הכתב באתר וכבר אפשר לדעת לאן הרוח נושבת. ובכלל, כל האתר הזה מדיף פסימיות בלתי נגמרת גם כאשר כל הפרמטרים הכלכליים מראים על שיפור ניכר.
    סגור
  • 36.
    חחחחחחחחחחחחח
    אני 31/08/2020 15:53
    הגב לתגובה זו
    2 1
    הורדת דירוג בכלל פקיד איזה גאון הכותב חחחחח
    סגור
  • 35.
    האמת תמיד כואבת. (ל"ת)
    אדם 31/08/2020 15:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 34.
    דברי מרידור חייבים להדליק נורת אזהרה להתנהלות מופקרת
    עם סגולה 31/08/2020 15:47
    הגב לתגובה זו
    2 2
    אומר שאין תקציב ואין תוכנית עבודה בשעה כל כך קריטית. הוא מתכוון להגיד שכץ מטפל רק בעבר ובהווה ואיננו מתכנן את העתיד. כאשר לא מתכננים את העתיד (אוסרים על הכנת תקציב ל- 2021) אנחנו במודע מטילים את מלוא התשלום לכשלונינו על הדורות הבאים. אנחנו חיים בצורה מופקרת ומבזבזים ללא חשבון בעידודם של נתניהו וכץ, ואנחנו מתנערים מהחורבן שאנחנו משאירים אחרינו לדורות הבאים. כבר היום ילדינו משלמים את הפנסיות התקציביות השערורייתיות שעובדי הסקטור הציבורי שדדו לעצמם, כך גם הם משלמים את משכורותיהם המנופחות, כך גם הם משלמים את שכר השרים וחברי הכנסת שהעלו לעצמם שכר ללא חשבון. 60% מעם ישראל שאיננו הסקטור הציבורי, נושאים את האלונקה, משלמים את כל המחיר ונמצאים בקריסה כלכלית קשה, בה בשעה שהם נדרשים בנוסף לממן גם את הסקטור הציבורי המנופח, את הקצבאות לחרדים, שהם האתנן הפוליטי של נתניהו כנגד תמיכתם הבלתי מסויגת. מרידור מצביע על ההפקרות, מודיע לנו שעשה הכל להילחם בתופעות הקשות והרים ידיים, והוא מגלגל אלינו את האחריות להתמודד עם המעשים הנפשעים ולא לשבת מהצד ולגלגל עיניים לשמיים
    סגור
  • 33.
    הבעיות של המדינה
    לב 31/08/2020 15:46
    הגב לתגובה זו
    2 1
    הגענו למצב בו שר האוצר פועל על מנת להנדס את הסטטיסטיקה במקום לטפל במציאות. הרבה יותר קל לזייף במקום לתקן
    סגור
  • 32.
    דברי מרידור מדאיגים וחייבים בדיקה,חשש להתנהלות עבריינית
    אור לגויים 31/08/2020 15:46
    הגב לתגובה זו
    3 2
    מרידור מציב כמה תמרורי אזהרה חמורים שאסור להתעלם מהם. יש להתייחס אליהם ביתר שאת כאשר בראש הממשלה עומד טיפוס עברייני והחוק ושומרי הסף הולכים ונשחקים. הדברים החמורים חייבים להתברר במסגרת ועדות הכנסת. מרידור אומר: "...נחצו קווים אדומים..." מבחינתי יש חשש למעשים פליליים של השר. התקציב הוא חוק שמחוקקת הכנסת. חובה לקבל את אישור הכנסת על כל הוצאה ושינוי הוצאה. האם כץ מתקצב פעילויות בניגוד לחוק התקציב תוך שהוא מסתיר זאת מהכנסת?? חשוב לדעת, אם השר מוציא כספים בניגוד לחוק התקציב, או ללא אישור הכנסת, כל מי שמשתף אתו פעולה, הוא עבריין פלילי, האם מרידור רומז לנו: "...לא הייתי מוכן להיות שותף לפשע ולכן אני מתפטר...".
    סגור
  • 31.
    הגיע הזמן שיעופו (ל"ת)
    ממשלת הפשע 31/08/2020 15:41
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 30.
    למה הכתב חושב שדברי מרידור הם האמת
    פתי מאמין לכל דבר 31/08/2020 15:29
    הגב לתגובה זו
    3 3
    למעשה הכתב מזלזל באינטלגנציה של חברות הדירוג בגלל דעתו הפוליטית. בפועל יש לנו פקיד שחושב שהשמש זורחת לו...
    סגור
  • 29.
    והשקל רק מתחזק.
    רועי לוי 31/08/2020 15:25
    הגב לתגובה זו
    3 0
    פשוט אין ניהול במדינה בשנת הקורונה הזו , חברות הדירוג מבינות את זה השאלה אם גם אנחנו נבין..
    סגור
  • 28.
    מה שעשה לך כץ ,זה מה שעשה אביך לאמנון לפקין שחק
    אזרח מודאג 31/08/2020 15:23
    הגב לתגובה זו
    2 2
    יוצא פוליטיקאי ותוקע מקלות ומכשיל אדם שרוצה בכל מאודו לעשות דברים נכונים למדינה
    סגור
  • 27.
    עוד פרשן עלוב
    הכי טוב 31/08/2020 15:09
    הגב לתגובה זו
    2 3
    פקיד מושתן הוא זה שיקבע את דירוג ישראל חחחחחח
    סגור
  • 26.
    למה צריך דרוג אשראי להביא עוד דולרים
    זאב 31/08/2020 15:00
    הגב לתגובה זו
    4 0
    לתסף את השקל ולהחריב את היצוא וההיטק. זה מה שהכלכלנים באוצר עשו
    סגור
  • 25.
    נלוז
    שש 31/08/2020 14:48
    הגב לתגובה זו
    0 3
    אביו הוא דן.אחרי המבול.לא לדאוג לכל אלה שחושבים שאין להם מחליף שילכו לגבעת שאול....
    סגור
  • 24.
    למה לכם ללכת בדרך ערוץ 12? הרי זה שקר!
    rivael_il@yahoo.com 31/08/2020 14:48
    הגב לתגובה זו
    2 4
    דירוג האשראי של המדינה לא ירד, למרות האיחולים של הכותב. מדינת ישראל פועלת נכון לחלץ את המשק ממגיפת קורונה והמדינה נמצאת בצמרת המדינות בעולם מבחינה זאת ומבחינות נוספות. כשאתם נותנים במה לסמולני נאור (מכת ה-PC) אתם מקלקלים את מצב הרוח של הקוראים שלכם. תוך שימוש בשקר שיתגלה די מהר. ובכך אתם פוגמים במוניטין שלכם. מי שצריך לקבוע זאת ממשלת ישראל. פקיד שהחלטות הממשלה לא נראות לו צריך להיתפטר או לשבת בכלא במידה והוא מחבל בהחלטות הממשלה. ומדינת ישראל יכולה להרשות לעצמה היות נדיבה לאזרחיה כיוון שראש הממשלה הצליח להוציא את הגז מהים. תוך התגברות על התנגדות של נאורים ששותים להם את הגז. אני מציע כם לחשוב פעמיים לפני שאתם נותנים במה לשקרים (ולמעשה איחולים) של סמולנים. עד כה כל האיחולים שלהם התגשמו. אבל הפוך. סססוממי, השד הדמוגרפי ועוד.
    סגור
  • 23.
    יש הסכם שלום ויהיו עוד
    יויו 31/08/2020 14:42
    הגב לתגובה זו
    3 5
    אז למה יורידו אולי יעלו מה בשביל שמאלני אחד שמנסה לקלקל את הכלכלה נראה לכם אין יותר טובים ממנו.
    סגור
  • 22.
    התנהג בדיוק כפי שמצופה ממנו.
    אזרח 31/08/2020 14:28
    הגב לתגובה זו
    4 1
    אם אתה לא מסכים עם המנהל שלך ואתה חושב שהוא עושה נזק, וכל ניסיון לתת חוות דעת מקצועית נתקל בתגובות גסות רוח, אז נכון להתפטר. ולכל המגיבים המתייחסים להיותו "הבן של..", אז האבא יכול להיות גאה בבן מקצועי שראוי לתפקיד אותו מילא. ולא נזכיר את הבן הפרזיט של נתניהו שרק יורק ארס מהמקלדת שלו וחי על חשבון משלם המיסים.
    סגור
  • 21.
    כמה אפשר לספר סיפורי סבתא . .מר נהנתניהו ? ספר לנו
    אלי בן מוחא 31/08/2020 14:26
    הגב לתגובה זו
    4 1
    ייאוש גדול אנחנו כאן בדרום בלי ביטחון ועכשיו עם הקורונה בלי פרנסה
    סגור
  • 20.
    השקל רק מתחזק
    משה 31/08/2020 14:24
    הגב לתגובה זו
    3 0
    לפי מצב השקל שמתחזק כל הזמן לניראה שדרוג האשראי יפגע.
    סגור
  • 19.
    בזכות "מר כלכלה" הידוע שלנו, שכל העולם לומד ממנו איך לא
    אחד שמבין ויודע 31/08/2020 14:23
    הגב לתגובה זו
    3 1
    להתגבר על המגיפה, איך לשסות ואיך לפלד. תודה למנהיג שאוטוטו ייצא אבל וחפוי ראש. בזכותו יירד הדירוג של מדינת ישראל.
    סגור
  • 18.
    הדירוג היה צריך לרדת עוד לפני ההתפטרות והוא מוחזק ברמה הנוכחית באופן מלאכותי ולא מוצדק (ל"ת)
    גרגמל 31/08/2020 14:16
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 17.
    משמעויות הורדת הדירוג???
    אנונימי 31/08/2020 14:16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חבל שלכתבה הטובה הזאת חסר המשך שמסביר את הסיכונים בהורדת הריבית...
    סגור
  • 16.
    הדירוג ירד והשקל יתחזק עוד יותר. חחחח (ל"ת)
    יוסי 31/08/2020 14:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 15.
    זה הבעיה שכל אחד חושב על התחת שלו ולא על המדינה (ל"ת)
    יוסי 31/08/2020 14:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 14.
    תמיד אפשר לשלוח את הכביסה המלוכלכת במזוודה לבית מלון
    דוד 31/08/2020 14:00
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בחו"ל. גם לא עולה כסף למוסר/ת הכביסה וגם חוזרת נקיה.
    סגור
  • 13.
    הבוטים של הליכוד עובדים חדק
    Pixu 31/08/2020 13:58
    הגב לתגובה זו
    0 3
    הליכוד זה כנופיה בשלטון. מחוזקים על ידי ראש המוסד וראשי ועדים, יהיה קשה לשבור את המאפיה הזאת אך בסוף זה יקרה, מושחטים לכלא.
    סגור
  • 12.
    הספקולנטים הטיפשים
    יצחק 31/08/2020 13:58
    הגב לתגובה זו
    0 2
    הספקולנטים הטיפשים מכל העולם קונים מיליארדי שקלים , הם לא יודעים שמרידור התפטר, ושר האוצר כץ לא יודע מהחיים שלו וראש הממשלה עסוק כל הזמן במשפט שלו ויש מיליון מובטלים. או אולי הם לא טפשים ומי שבאמת טיפשים הם הפרשנים הכלכליים
    סגור
  • 11.
    פיל לא נועד לבנות
    ג'ק 31/08/2020 13:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פיל בחנות חרסינה מסוגל רק להרוס . כלכלת המדינה שברירית כמו חרסינה וזקוקה לאנשים מאד רציניים בתחום עם יכולת לעבוד עם צוות ולהוביל אותו לטובת ההווה ועתיד הילדים .
    סגור
  • 10.
    האב והאם
    לרון 31/08/2020 13:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היו קנונים חבל שזה לא עובר בירושה בשלמות
    סגור
  • 9.
    ד"ר נכבד
    לרון 31/08/2020 13:44
    הגב לתגובה זו
    1 0
    "לו" הייתי שר האוצר,כי אתה לא
    סגור
  • 8.
    הוא צודק בגדול כי פו יש חזרים גדולים ולו מבנים בכלכלה ה (ל"ת)
    דוד 31/08/2020 13:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    שהוא בעצם אחראי על המהלכים הכלכלים ממרץ (ל"ת)
    הכי מצחיק 31/08/2020 13:35
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    מר שניר אתה אולי דוקטור
    אייל אברהם 31/08/2020 13:33
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אבל אתה אדיוט
    סגור
  • 5.
    חליפות יוקרתיות מידי בשביל פקיד
    איש שמן 31/08/2020 13:33
    הגב לתגובה זו
    1 1
    גם כן שומר סף
    סגור
  • 4.
    מרידור הזה צריך להתבייש בהתנהגות שלו
    תום 31/08/2020 13:22
    הגב לתגובה זו
    21 24
    אם הוא היה כלכלן החברה פרטית הוא לא היה מעז לצאת ולפרסם כאלה דברים נגד חברה פרטית ולנסות להשחיר אותה. אבל בגלל שמדובר הפוליטיקאים הוא מרשה לעצמו. מרידור שלא נבחר, הוא לא שר האוצר, וגם את המשרה הזו קיבל הפרוטקציה של אבאל'ה, היה צריך להתפטר בשקט ובכבוד, כמו שכל שאר המדינה עושה שהיא רוצה להתפטר. התנהגות לא הולמת את המעמד
    סגור
  • אתה טועה
    נהג 31/08/2020 15:19
    הגב לתגובה זו
    2 1
    בחברה פרטית ממש לא מעהיין מה קורה אבל בכסף שלנו זה מעניין מאוד. וכדאי שיחשפו את פרצופם האמיתי של הפוליטיקאים ואת הקומבינות בכספים שלנו
    סגור
  • מה הקשר, זה המדינה שלו הוא דואג לה .
    אלף 31/08/2020 14:35
    הגב לתגובה זו
    2 1
    מה אכפת לו מחברה פרטית אחרי שהוא עוזב אותה.
    סגור
  • שר האוצר צריך להתבייש
    מושיקו 31/08/2020 14:24
    הגב לתגובה זו
    2 1
    לשחק עם העתיד של המדינה בקומבינות פולטיות, ולמנוע העברת תקציב.
    סגור
  • הוא צודק הכול בועה אים הוא לו היה מדבר המדינה היתה הולכ
    דוד 31/08/2020 13:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חברים הוא צודק הכול בועה הבורסה בועה אחד גדולה תיראו אך הדולר בשפל והבורסה רק חוגגת על מה אם הבורסה עולה הדולר יורד לו נשאר כלום מהדולר
    סגור
  • 3.
    העיקר השקל המטבע
    סברס 31/08/2020 13:18
    הגב לתגובה זו
    11 1
    הכי חזק בעולם,ועם נגיד לא מתאים שנעלם מתחילת המשבר,חחחחה
    סגור
  • 2.
    ולכן מה שמרידור בצע זה סוג של בגידה בכלכלת ישראל (ל"ת)
    אריאל 31/08/2020 13:18
    הגב לתגובה זו
    23 20
    סגור
  • מה שצריך להדאיג
    לב 31/08/2020 15:41
    הגב לתגובה זו
    2 1
    אנחנו בקרוב מאוד נגיע למצב בו גם מאט האנשים שעוד יש להם אומץ לומר את האמת, יסמתו גם הם.. ואז אנחנו אבודים. ההבדל בינינו לבין מדינות עולם שלישי מתקצר...
    סגור
  • בגלל פושע דיקטטור אחד שמכשיל את כולם (ל"ת)
    המדינה קורסת 31/08/2020 14:58
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • מה ששר האוצר עושה זה בגידה בכלכלת ישראל (ל"ת)
    מושיקו 31/08/2020 14:23
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • אתה מסתכן בתביעת הוצעת דיבה (ל"ת)
    אנונימי 31/08/2020 14:17
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • צעד הכי נכון צודק והכרחי כל הכבוד (ל"ת)
    חיים 31/08/2020 14:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    כי בכל מדינה אחרת השיקולים הם תמיד ענייניים ולא פוליטיים...
    גלפ 31/08/2020 13:17
    הגב לתגובה זו
    19 2
    ככל שאני לא מסמפט את הממשלה הנוכחית - אנחהו לא המדינה היחידה שנגועה בפוליטיזציה ואני בטוח שבדירוג האשראי שלנו כבר משוקללת הפוליטיזציה שלנו... (* אני מקווה לפחות חח)
    סגור
  • הבעיה
    לרון 31/08/2020 13:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איננה מכל סיבה שהיא חיצונית,הסיבה היא פנימית ואישית ותמיד לצערנו "פרסונלית"
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות