"תנו לנו חבילת חילוץ, אחרת נפטר עובדים"
כאשר תנועת הנוסעים מתקשה להתאושש מהאירועים סביב נגיף הקורונה, וכאשר תוכנית התמריצים הפיסקלית מהממשל האמריקני תקועה לנוכח חוסר ההסכמות בין המחוקקים. הלחץ על סקטור התעופה ממשיך להתגבר ובימים הקרובים זה כבר מגיע לרמות של איומים מצד חברות התעופה: "תתנו לנו תוכנית חילוץ חדשה או שנפטר עובדים".
נזכיר כי חברות התעופה הגדולות בארה"ב זכו לתוכנית חילוץ מוקדם יותר השנה בהיקף של כ-25 מיליארד דולר. אחד התנאים בתוכנית הייתה התחייבויות של החברות לא לפטר עובדים עד ה-30 בספטמבר, בהנחה שהמשבר יהיה מאחורינו. כעת, כשתאריך הדד ליין קרוב - הלחץ בסקטור עולה.
מי שמובילה את הקו הנוקשה בתקופה האחרונה היא אמריקן איירליינס. מנכ"ל החברה, דאג פארקר התראיין מוקדם יותר השבוע לרשת CBS וטען כי"יהיו עוד 100,000 מובטלים מהסקטור, אם הממשל לא יתמוך". נזכיר כי החברה כבר איימה בחודש שעבר כי היא תפטר כ-19,000 עובדים אם הממשל לא יספק תמיכה.
הלחץ של פארקר מגיע במקביל להתאוששות איטית מאוד בסקטור. קרוב ל-6 חודשים מאז התפרצות המגיפה בארה"ב, תנועת הנוסעים היום בארה"ב נותרה נמוכה בכ-70% מהתקופה המקבילה אשתקד.
תנועת הנוסעים בארה"ב: התאוששות כמעט לא קיימת
האם צריך לחלץ את חברות התעופה?
ללא תוכנית חילוץ חדשה לסקטור סביר לראות שנראה גל של פשיטות רגל ופיטורים בחברות מסויימות - בהחלט מצב לא נעים. עם זאת, חשוב לציין את ההתנהלות של חברות אלו בעשור האחרון. חברות התעופה בארה"ב השתמשו בכ-96% מתזרים המזומנים החופשי שלהם בעשור האחרון לביצוע רכישות חוזרות של מניות.
מבין החברות הגדולות, אמריקן איירליינס, זאת שמובילה את המאבק לתוכנית תמריצים חדשה, היא זו שהייתה הבזבזנית ביותר בעשור האחרון. החברה ביצעה רכישות חוזרות של מניות בהיקף של 12.5 מיליארד דולר,סכום הגבוה מכל תזרים המזומנים של החברה בעשור האחרון. יונייטד איירליינס בולטת גם היא עם שימוש ב-80% מתזרים המזומנים של החברה בעשור האחרון לטובת חלוקת דיבידנדים. דלתא איירליינס נמצאת קצת מאחור עם שימוש ב-50% מתזרים המזומנים שלה לטובת רכישות חוזרות.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה