משבר הקורונה מחזיר את המשקיעים לחברות החלום והצמיחה

מה הוביל משקיעים, כולל הסולידיים, לעבור ממכפיל היסטורי של 8 ועתידי של עד 15 ככדאי להשקעה למכפיל היסטורי של 30+ ועתידי של מעל ל-500 ככדאי להשקעה? וגם איך יתכן שטסלה נסחרת במכפיל 1146 ומקבלת המלצת החזק?
 | 

בלקרוק (סימול:BLK) הכתה התחזיות בגדול אבל מה שאמר מנהל הכספים של החברה, גרי שדלין חשוב לכתבה שלנו היום, "אני רק רוצה לציין שלא מעט ברכות צצות מהמגפה הנוראית הזאת. לפניה היו לנו 16,000 עובדים מ-60 משרדים והיום, 16,000 עובדים מ-16,000 משרדים (מבתיהם). איש מאתנו לא האמין שנוכל לתפקד במצב שנוצר ומסתבר שהטכנולוגיה הפכה קללה לברכה". הסינים, בטח אם טראמפ ינצח, ישלמו והרבה על הפצת הווירוס ואלמלא המתים והסובלים היינו אומרים, "באו לקלל ויצאו מברכים", שלא להזכיר את השיפור באקלים, אבל בינתיים "עוזר" הווירוס להחזיר את המשקיעים לחברות החלום והצמיחה ועל נושא זה נדבר היום.

ערכים ריאליים מול צמיחה ופוטנציאל חלום
מה הוביל משקיעים, כולל הסולידיים, לעבור ממכפיל היסטורי של 8 ועתידי של עד 15 ככדאי להשקעה למכפיל היסטורי של 30+ ועתידי של מעל ל-500 ככדאי להשקעה?

במשך 188 שנים, מהתחלת הפעילות של הבורסה של ניו יורק, ב-1792 ועד לתחילת שנות השמונים של המאה שעברה, הייתה אסטרטגיית ההשקעה מבוססת על ערכים חשבונאיים (מכפילים, תזרימי מזומן, ערך נוכחי וכו') ודיווידנד. לאורך כל התקופה חיפשו המשקיעים מניות במחיר שייצג ערך חברה נמוך מערכה הכלכלי. המשקיעים לא התעלמו מהצמיחה הפוטנציאלית ומהחלום אבל ההשפעה של אלו על החלטות ההשקעה הייתה שולית.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

אם תבדקו בגוגל מתי הפך פוטנציאל הצמיחה והחלום לאסטרטגית השקעה שמתחרה באסטרטגית הערך תגלו שזה קרה לאחר משבר 2008-9, מה שאנחנו מכנים "שנת תחילת ההתמזגות הריאלית בין מהפכת הטכנולוגיה לכלכלת המיינסטרים". זה נכון אם בוחנים את סדרי הגודל של ההשקעות ואפשר לעשות זאת בעזרתו של הפרופסור הנודע אדוארד ירדני שעשה אינספור עבודות בנושא (לדוגמה אחת מהן).

מסתבר שהיום, אם לפי ירדני או אחרים, 50% ממניות ה-S&P נחשבות "מניות צמיחה" ו-50% "מניות ערך". איש, באותן 188 שנים, 1792-1980, לא היה מאמין שאי פעם יגיע מעמדן של מניות הצמיחה, מבחינת הכספים שמושקעים בהן, לזה של מניות הערך שלא לדבר על אסטרטגיה של "ההשקעה בצמיחה/חלום".

השפעת מהפכת הביו רפואה
תשומת לב המשקיעים לצמיחה וחלום, כקריטריונים להשקעה ובצורה רצינית, הגיעה לוול סטריט עם מהפכת הביו רפואה הראשונה בתחילת שנות ה-80 של המאה שעברה. הסיבה לכך הייתה הופעתן של חברות כמו AMGN, BIIB, Genzyme, ג'אנאטק, Chiro ואחרות (כולל הנפקות ישראליות כמו ביו טכנולוגיה כללית של הפרופסור חיים אביב ואינטרפארם של ישראל מקוב) שהונפקו למשקיעים נלהבים ובהערכות חלליות שלהפתעת החברות והמנפיקים התקבלו ע"י המשקיעים.

לרוב החברות שהונפקו אז לא היו הכנסות כלל וחלקן הגדול אפילו לא שרדו אבל בוול סטריט, כמו רק בוול סטריט, הפכו כוהני השיווק המופלאים את התיאבון הגדול שהתגלה לאסטרטגית השקעה. בקרנות הנאמנות הענקיות (לא היו אז סלים) הוקמו "Growth funds" ומלך הקרנות, ג'ק בוגל ז"ל, מייסדה ומובילה של קבוצת וואנגארד, אמר אז שהוא מזהה אסטרטגיית השקעה חדשה בצמיחה ולטווח הארוך, "אני מזהה כאן (בהנפקות הביו) חברות שכעת מוכרות חלום בלבד אבל בעתיד תתחרינה בענקיות הפרמקולוגיה, פייזר, איליי לילי ומרק ואנחנו נערכים לכך". הוא כמובן צדק, כל החברות שהזכרנו עשו זאת ומשקיעי הצמיחה/חלום של שנות ה-80 היו עמוד האש לפני המחנה שהלך וגדל (הישראליות, כרגיל רק פתחו השער אבל לא עברו קדימה).

המעבר של חלק הולך וגדל של כספי המשקיעים הסולידיים ותעשיית הקרנות לכיוון "צמיחה" (ומאוחר טיפה גם לחלום נטו) לא היה רק ברפואה, התעשיות האחרות, בהובלת התקשורת נכנסו גם הן לתמונה וניתן דוגמה.

בסוף שנות השמונים היינו בהצגת חברת תקשורת, ערב הנפקתה, בשם LDDS - Long Distance Discount Services, Inc. הייתה זו חברת תקשורת אלמונית שהגיעה מעיירה קטנה במדינת מיסיסיפי והונפקה בבורסה של ניו יורק ע"י בנק ההשקעות הגדול דאז, סולומון ברדרס ז"ל, שבתשקיף העניק לה הערכת חלל ומדוע? כי לדברי נציג החתם זו "חברת התקשורת של המאה ה-21. מי שהלך אתנו על AMGN או ג'אנאטק (שאז כבר היו הצלחה עסקית ובורסאית ענקית) אני חושב ש LDDS תניב לא פחות ואפילו יותר".

את הצגת החברה, במלון פלאזה בניו יורק, העביר היו"ר, מייסד והמנכ"ל Bernard Ebbers , שהוצג לנאספים כ"קאובוי התקשורת". אברס, שלפני שהקים את החברה היה מדריך לחינוך גופני, דוור ושומר בבארים (bouncer), קיבל את רעיון הקמת החברה משני חברים בבית קפה בעיירה האטיסברג שבמיסיסיפי והחליט ליישם חלום תקשורת שעליו ספרו לו החברים, להקים, תוך ניצול מהפכת הטכנולוגיה והשינויים שהיא מייצרת בתחום התקשורת, חברה שתתאים לשינויים שישנו את התעשייה במאה ה-21.

"מתקדמת מהפכה טכנולוגית שתשנה לחלוטין את עולם התקשורת, אם בגלל האינטרנט, האלחוט או הסיבים האופטיים", אמר, "הטלפון הקווי ייעלם, האלחוט והרשת יובילו ומחירי השיחות ירדו משמעותית, כמעט לחינם. אני מאמין שהרשת והאלחוט יצרפו מיליארדי מינויים חדשים ברחבי העולם, שמתפתח כאן שוק תקשורת חדש לחלוטין שקצב הצמיחה של חברות התקשורת החדשה כתוצאה יעלה פי כמה על המקובל היום. המרוץ להובלת שוק התקשורת של המאה ה-21 התחיל. LDDS נכנסה למרוץ כדי להוביל ואני מסוגל לבצע. נכון", סיכם אברס, "מחיר המניה בהנפקה אולי נראה לכם גבוה אבל אתם משלמים בעד החלום שתיארתי שבעיני הוא מציאות ואני מבטיח שאצליח לממש אותו לפני סוף המאה ולהפוך לחברת התקשורת הגדולה בעולם. למשקיעים ארוכי הנשימה והסבלנות, מחיר ההנפקה זול מאוד אפילו מגוחך".

כעת אנחנו מבינים את מה שלא יכולנו להבין אז
היום, לאחר ש"עברנו" אנשים כמו אלון מאסק או סטיב ג'ובס, אנחנו חייבים להודות שכעת אנחנו מבינים את מה שלא יכולנו להבין לפני כשלושים שנה. אברס הרשים עד כדי כך שכל הנוכחים רצו והזמינו מניות בהנפקה. אברס, שמעולם לא ניהל כלום לפני הפגישה בבית הקפה ושהבנתו בתקשורת הייתה מוגבלת לשימוש בטלפונים קוויים, קיים את הבטחתו. ב-1995 שינה את שם החברה ל-WorldCom וב-1999, לאחר שבתוך שנתיים, 1998-9, רכש את שתי ענקיות התקשורת MCI ו-Sprint (באמצעות הלוואות ענק שהבנקים נתנו לו בשמחה) הפך את WorldCom לחברת התקשורת הגדולה בעולם, רישת את ארה"ב בסיבים אופטיים והחל להשתמש באינטרנט לתקשורת.

הסוף היה הרע, נפילת הבורסה ב-2000 חשפה בעיות נוראיות בחברה וחיסלה את החברה, תגוללו Bernard Ebbers, ספור מדהים. אברס, שקיבל 25 שנות מאסר ושילם 40 מיליון דולר קנס, נפטר בתחילת השנה אבל ישנם רבים שטוענים שהוא "האבא האמיתי של התפתחות אסטרטגיית ההשקעה בצמיחה על חשבון הערך", כי הוא הוכיח שמהפכת הטכנולוגיה אכן מייצרת סוג חדש של השקעות (כיוון שחלק מהקוראים ישוו את הסיפור, במיוחד את סופו, לטסלה ומאסק אז המקרים אינם דומים כלל).

מדוע הטענה שהשקעות צמיחה התחילו למעשה רק ב-2008-9?
כי לאחר משבר הבועה ב-2000 ועד 2008-9 המונח "השקעת צמיחה" נעלם, בטח "השקעות צמיחה/חלום" והשקעות הערך חזרו לשלוט בכיפה. שימו לב שאת "חגיגות" 2005-8 בבורסה הובילו מניות הנדל"ן, הביטוח והפיננסים. אבל בתוך המשבר הגדול של 2008-9 החלו חלומות הטכנולוגיה להתממש. כל החלומות שהביאו לבועת 2000 בבורסה החלו להתגשם במיין סטריט וחברות שמניותיהן עלו לחלל על חלום נטו ב-2000 התחילו, החל מ-2009-10, להציג צמיחה ומאוד מהירה בהכנסות ואסטרטגיית הצמיחה חזרה לבמה.

הסתבר למשקיעים (ובמיוחד לאנליסטים) שכלכלת המאה ה-21 מונעת ע"י מנועים חדשים שיוצרת המהפכה וכל מנוע חדש מייצר מנועים נוספים, שציבורים חדשים מצטרפים לביקוש, שהמחירים יורדים ושתעשיית המוליכים למחצה פותרת בעיות שאיש לא האמין שהן פתירות או במילים אחרות, קצב מימוש החלומות הולך וגדל. ההצלחות של הטלפוניה החכמה, המכונית החשמלית, אנרגיה אלטרנטיבית, חדשנות רפואית וכעת התעסוקה (ראו בפתיח) מחזירות משקיעים בהמוניהם לאסטרטגית הצמיחה/חלום. וול סטריט ראתה והבינה את ההתפתחות ויצרה את תעשיית הסלים הממוקדים שעוזרת למשקיעים להוריד את סיכוני ההבנה.

נכון להיום השקעות צמיחה והשקעות ערך הן עדיין שתי הגישות הבסיסיות להשקעה אבל מה שקורה בפועל הוא שמתקדם גם תהליך של ערבוב בין שתי הגישות. TSLA כדוגמה ייצגה, מהנפקתה עד 2012 חלום נטו וכגודל החלום כך עלתה ההערכה. ב-2012 החלו המכונית החשמליות שלה להופיע בכבישים ובהצלחה והסתבר שלא רק שהמציאות גדולה מהחלום אלא שהחלום מתממש מהר מכפי שציפו. כעת מסתבר שפוטנציאל חטיבת האנרגיה (זוכרים את השאלה למה מאסק צריך את סולאר סיטי? ולמה הקים את המפעל בנבדה?) עשוי להשתוות לפוטנציאל המכונית החשמלית וראו פלא, המכונית האוטונומית של טסלה כבר נוסעת וכל זה לפני שמחשבים את מאסק ויכולותיו האישיות.

היום כבר לא קונים טסלה רק בגלל החלום אלא בגלל קצב הצמיחה והערכים שגדלים בכל שנה. אז נכון, TSLA נסחרת במכפיל 1146 ושווה 412 מיליארד ואילו טויוטה, חברת המכוניות הגדולה בעולם מייצגת שווי של 183 מיליארד ומכפיל 8.06 (וטויוטה היא המתחרה הגדולה ביותר של טסלה במכוניות חשמליות). אבל 36 אנליסטים מכסים את טסלה ורק 4 את טויוטה כאשר ההמלצת הקונצנזוס על השתיים כרגע היא "החזק".

איך הדבר ייתכן?
זה יתכן כי טסלה יצרה נישה חדשה. טסלה, בעיני המשקיעים, "חברת התחבורה והאנרגיה של המאה ה-21. חברת חלום/צמיחה וערך" וזאת להבדיל מטויוטה או פורד שהן "חברות רכב". איך אמר רון בארון, מנהל הכספים המוערך שב-2014 התחיל לרכוש TSLA ומחזיק היום 8,085,050 מניות? הוא התראיין בפברואר למגזין הרכב Electrek, "בתוך עשור טסלה יכולה לעבור מכירות של טריליון דולרים.." (הרחבה כאן).

שווה לקרוא והוא לא היחיד! אבל לא רק את זה אמר, אתמול רואיין ב-CNBC וטען שהחברה תגיע לערך של 2 טריליון. בארון אגב רכש את המניות במחיר ממוצע של 43.07 דולר. נראה לכם שהאיש מגזים? תבדקו בבקשה כמה אייפונים חזו מומחי 2010 שאפל תמכור עד 2020 ומה באמת קרה? ואפל אפילו לא המובילה במכירות הטלפון החכם. אם לוקחים את המכונית החשמלית, האנרגיה ומי יודע מה עוד עשוי מאסק לצרף לחברה (SPACEX כדוגמה) אז בארון, לדעתי, פסימי. זו הסיבה שהחזירה המשקיעים להשקעות הצמיחה.

הדעה השלטת כיום היא שהשקעות הצמיחה הטכנולוגיות עדיפות בתשואתן על השקעות הערך אבל לאורך 20 השנים האחרונות, כפי שמציגה הטבלה, אין הוכחה לכך מה גם שההגדרה משתנה מפעם לפעם תלוי במצבים השונים בשוק ובנתוני הכלכלה.

מה המשמעות של כל זה?
שסקטורים כמו התעשייה הכבדה (הסל XLI כדוגמה) או חברות התרופות הגדולות (סל ה-PPH כדוגמה) וגם הרכב (סל ה-FTXR או CARZ כדוגמה) שמוערכים לפי ערכים נטו "יסחפו" גם הם להערכות חדשות. כדאי לשקול השקעה גם בסלים הנ"ל כי כלכלת הטכנולוגיה של המאה ה-21 תביא גם את החברות הנ"ל להערכה מחדש ועדיין, תיקון רציני מתחייב!!


* אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(61):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 31.
    כתבת במאמר על עמוד השדרה של הכלכלה הגלובאלית
    לשלמה מה-11.9.2020 19/10/2020 01:35
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סוף סוף כדאי מאד להסיט לרגע מבט מהפאנגים למיניהם ומהחלומות המופלאים של הטכנולוגיה ולהתחיל לעקוב אחרי הסקטור התעשייתי הקונבנציונאלי...שמתחיל לענין את הכסף החכם. האם שינית דעתך מאז אותו מאמר או שכללת אותה?
    סגור
  • לא (ל"ת)
    שלמה גרינברג 19/10/2020 12:55
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • אני נמצא בXLU כמה שנים. תעודה נהדרת עם דיבידנד נהדר.
    כהנמן 19/10/2020 12:53
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אפרופו תעשיה קונבנציונלית.
    סגור
  • 30.
    הריבית הריאלית של 1%- היא שמריצה את "מניות החלום" לשיא (ל"ת)
    הערה לשלמה 19/10/2020 00:49
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 29.
    גמידה סל הצליחה בשלב 3, האם מחכים לאישור ה-FDA..? (ל"ת)
    שאלה לשלמה 19/10/2020 00:41
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • טען עוד
  • 28.
    כתמיד..מחכים עם ספקטרום רחה
    אריאל 18/10/2020 13:43
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כתמיד מאלף,מחכים וגם..מעניין. אולי תוכל להתייחס גם לאיסקיור מדיקל?
    סגור
  • כתבות מעולות נפלאות לא רואים כאלו מהטובות בעולם משקפות
    שמואל 18/10/2020 17:35
    הגב לתגובה זו
    1 1
    את שיא הידע והחוכמה הצבורה באנושות והיינו מתפללים לראות עוד אלפים שכאלו מבית היוצר המושלם המניב את הטוב והמופלא והשלם ואי אפשר בלעדיו.
    סגור
  • בבית ספרי
    יוני 25/10/2020 09:38
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קראו לזה "תורת משה מסיני"
    סגור
  • 27.
    שתי שאלות לשלמה, ברשותך
    בעז 18/10/2020 13:08
    הגב לתגובה זו
    0 1
    א- מה דעתך על השוק האמריקאי בכלל, לי נראה שאנו לפני מפולת קשה (ראה הגירעון 3.1 טריליון !!!). ב- מה דעתך על המניות הקשורות עם המחשב העתידי, המחשב הקוונטי. האם יש מניה מומלצת עם פוטנציאל חלומי? תודה
    סגור
  • באמת בועז?
    שלמה גרינברג 18/10/2020 13:53
    הגב לתגובה זו
    2 1
    דעתי על השוק האמריקאי? תקררא הכתבות ותדע. מניה מומלצת? היועץ שלך יתן לך
    סגור
  • בעז-יש סל על קוונטום - QTUM
    כהנמן 19/10/2020 12:55
    הגב לתגובה זו
    1 0
    /
    סגור
  • לכהנמן
    בעז 19/10/2020 15:44
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תודה רבה לך
    סגור
  • 26.
    ביונדווקס ובריינסטורם יהפכו תוך שבועות מחלום למציאות ! (ל"ת)
    א 18/10/2020 10:07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • אל תתאהב במניה. תתאהב במספרים (ל"ת)
    הנזיר 18/10/2020 13:44
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • bcli
    שלמה 18/10/2020 11:16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    === מסכים ! מידיעה
    סגור
  • 25.
    שלמה, אמרת, "פוטנציאל הצמיחה והחלום שהפך לאסטרטגיית....
    Sassi6 18/10/2020 07:17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלמה, אתה אומר, "פוטנציאל הצמיחה והחלום שהפך לאסטרטגית השקעה קרה לאחר משבר 2008-9, לדעתי זה קרה לפני משבר בועת הדוט.קום, תודה
    סגור
  • תקרא הכתבה בבקשה
    שלמה גרינברג 18/10/2020 09:54
    הגב לתגובה זו
    2 0
    עניין העיתוי מפורט
    סגור
  • 24.
    במאמר קודם טענת שעכשיו זמנם של החברות כמו קאטרפילר
    שאלה לשלמה 18/10/2020 00:49
    הגב לתגובה זו
    2 0
    טענת למיטב זכרוני, שאחרי שהגל הזה של משקיעי רובינהוד יחלוף (=אלה שהשקיעו בחברות צמיחה נטו) יבוא הגל של החברות הוותיקות כמו קאטרפילר. האם שינית דעתך או ששכללת את דעתך?
    סגור
  • כנראה שאתה קורא כתבות של אחרים ומגיב לי
    שלמה גרינברג 18/10/2020 09:58
    הגב לתגובה זו
    2 2
    לגבי קטרפילר הסברתי שכך הדברים קורים בד"כ ולגבי משקיעי רובינהוד הרי כתבתי במפורש שברובם משקיעים במניות סולידיות. נא כנס לאתר וראה בעצמך
    סגור
  • "אנחנו מודעים לשאיפות הצריכה של בני הדור הצעיר", הסביר
    מאמר על רובינהוד 19/10/2020 08:38
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מנכ"ל רובינהוד אמר שקהל היעד שלו הם הצעירים. המשקיעים בחברה כמו יורי מילנר, הם לא "משקיעים סולידיים", אלא אנשים שמשקיעים ב"חברות חלום"
    סגור
  • מדוע שלא תכנס לאתר שלהם?
    שלמה גרינברג 19/10/2020 12:57
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שם תוכל לגלות שעדיפות העובדות על המחשבות. תבדוק איזה המניות הכי פופלריות אצלם!!
    סגור
  • 23.
    abbv gild
    פז 17/10/2020 21:04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלמה אשמח לדעתך על 2 החברות.נראה כי הערך שלהן לא מתורגם במניות. מדוע לדעת 2 אלו ספציפית זולות יחסית ?? תודה
    סגור
  • הכתבה הזו הייתה אמורה להיות על ABBV
    שלמה גרינברג 18/10/2020 09:58
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אולי בבאה
    סגור
  • תודה שלמה. אתה אלוף (ל"ת)
    פז 18/10/2020 11:54
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 22.
    שלמה לדעתך הדיבידנד של שברון בסכנה
    חיים 17/10/2020 16:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בשנים הקרובות ? תודה
    סגור
  • ו...??? (ל"ת)
    שלמה גרינברג 18/10/2020 09:59
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • מה ו.. בסכנה או לא הדיב' ? (ל"ת)
    חיים 18/10/2020 11:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • הדוחות פורסמו, נא לבדוק ולקבל החלטה (ל"ת)
    שלמה גרינברג 18/10/2020 13:49
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 21.
    at
    סיוון 17/10/2020 14:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלמה ברור שאתה לא יועץ השקעות.גם אני לא מהתחום ובכל זאת ה3 הנל נמצאות לי בתיק ושייכות לעולם הישן.יש לך דעה כללית על ה3 ? יש בהן עדיין פוטנציאל עתידי כלשהו או ש.."העולם שייך לצעירים ולצמיחה" ? תודה על תגובתךסיוון
    סגור
  • ומיהן ה 3? (ל"ת)
    שלמה גרינברג 18/10/2020 10:00
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 20.
    טלדוק ליבינגו עיסקה עתידית
    זבולון 17/10/2020 14:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    טרם הבשיל אבל אולי בקנה : tdoc lvgoמה דעתך על מיזוג אפשרי בין ה2 ?תודה רבה
    סגור
  • כתבתי על כך נא לגולל (ל"ת)
    שלמה גרינברג 18/10/2020 10:00
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 19.
    יופי של מאמר תודה רבה (ל"ת)
    סוזי 17/10/2020 14:25
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 18.
    גנרל אלקטריק מתחילה לטפס לאט ובטוח
    ספיק 17/10/2020 14:24
    הגב לתגובה זו
    2 0
    האם הרפורמות מתחילות להשפיע ?
    סגור
  • 17.
    שברון עושה צרות בארץ אבל גם המניה 70$
    יוספי 17/10/2020 14:24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין נחת מהמניה.שלמה מה דעתך על שברון ? טווח בינוני וגם טווח ארוך, יש סיכוי טוב החזיר מעט מהימים היפים ? תודה איש יקר
    סגור
  • 16.
    סל קנאביס mj קרוב לנמוך 52 wk
    מייקל 17/10/2020 14:22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האם לדעתך שלמה העתיד של קנאביס שווה השקעה לטווח ארוך ?תודה
    סגור
  • כמו הקורונה
    לרון 18/10/2020 10:19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מספיקה איזו כנימה אלמונית ,"מהונדסת"?
    סגור
  • 15.
    שלמה, מכיר את Crestmond Research? מה דעתך עליהם?
    א 17/10/2020 13:36
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מצאתי הרבה מאמרים מעניינים שלהם ואשמח לדעת את דעתך עליהם, האם הם אמינים
    סגור
  • מכיר היטב את Crestmond Research
    שלמה גרינברג 18/10/2020 10:17
    הגב לתגובה זו
    2 0
    זו חברת מחקר שהקים אד היסטרלינג מחבר Unexpected Returns שמי שלמד בארה"ב מכיר היטב. הם "מתמחים" בכתבות פרובוקטיביות שבדרך כלל מעניינות מאוד אבל מחייבות בדיקה. לדעתי, אנשים שמעוניינים להכיר על באמת את שוק ההון והכלכלה בארה"ב צריכים גם לעקוב אחריהם בגלל הזווית השונה משהו
    סגור
  • 14.
    אשמח לקבל פעם
    תעשיית הפיננסים 17/10/2020 12:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מאמר אמיתי שמראה בארה"ב מהו החלק בכלכלה של כל בתי הקעות ההאנליסטים החתמים וכל מי שמקבל הכנסה מעמלות , תייוך וניהול של כספים- וכמה כסף בעצם נשאר שם כל שנה - וזו בעצם התשובה למה " משבר הקורונה(תעשיית הפיננסים) מחזיר את המשקיעים לחברות החלום והצמיחה "
    סגור
  • עם טיפה מאמץ מחקרי בגוגל
    שלמה גרינברג 18/10/2020 10:21
    הגב לתגובה זו
    2 0
    תוכל להגיע לנתונים אלו לבד. יחד עם זאת אתה טועה, זו כלל אינה הסיבה ל"מעבר"
    סגור
  • הגהה חביבי
    לרון 18/10/2020 10:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יצא פרויידיאני בית "הקעות" הקאות????
    סגור
  • 13.
    פשוט כייף לקרוא (ל"ת)
    אבי 17/10/2020 09:45
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 12.
    ננוטכנולגיה
    שורטיסט 16/10/2020 19:25
    הגב לתגובה זו
    2 0
    שלמה תודה שוב על כתבה מעניינת. לפני מספר שנים קראתי מאמר שלך בעניין הננוטכנולוגיה כתחום שצפוי להביא מהפיכה של ממש. אשמח אם תכתוב על מצב התחום כעת במאמרים הקרובים שלך. תודה
    סגור
  • 11.
    איך נכון לכתוב W.S או WS והאם יש הבדל? (ל"ת)
    לשלמ 16/10/2020 16:24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 10.
    זה הוכחה אך שתיקשורת שיש לה אינטרס
    אזרח ותיק 16/10/2020 15:50
    הגב לתגובה זו
    1 1
    הוכחה אך שהתקשורת מסוגלת לבלבל את האנשים עם המכפילים לא ראליים. ברור לכולם שאנשים יפסידו סכומי כסף גדולים. למי יש את האינטרס?
    סגור
  • 9.
    מה קורה שיש כל כך הרבה תגובות? אם הוא חלילה בקורונה זה
    יוסי חבקי 16/10/2020 15:02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עובר גם בצילצול אליו או בכתיבת תגובה והוא מגיב לי חזרה? אני מקווה שהכל בסדר וגם אם זה זה אז שיהיה בריא זה ממש לא נורא.
    סגור
  • 8.
    למה לכם לקחת סיכון קנו זהב זה הזמן (ל"ת)
    יוסי 16/10/2020 14:31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • למה לקנות כשאונקיה על 2000 דולר?
    דגן 17/10/2020 12:35
    הגב לתגובה זו
    3 0
    .
    סגור
  • 7.
    למונייד כמשבשת
    וארון 16/10/2020 12:25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שלמה תודה על הכתבה.הזכרת לפני/במהלך ההנפקה את למונייד כמשבשת אפשרית בביטוחמה דעתך כיום
    סגור
  • מה כבר יכול לשנות דעתי בחודשיים?
    שלמה גרינברג 18/10/2020 10:23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אגב, היא מחזיקה טוב בהרבה ממה שציפיתי
    סגור
  • לפי הירידות
    לרון 17/10/2020 13:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    "שיבשה" את עצמה
    סגור
  • 6.
    תודה רבה שלמה. אחלה מאמר (ל"ת)
    גילי 16/10/2020 12:24
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 5.
    נכנעתי...
    לרון 16/10/2020 09:38
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הידע שלך מופלג,אני לעומת זאת יודע לבחור מניות לפי סיכון ריבית וזמן timing,"החזק" לפי הידוע לי זה "מכור" הלא כן?
    סגור
  • 4.
    תודה !!
    גדי 16/10/2020 08:20
    הגב לתגובה זו
    5 0
    שלמה , כרגיל עוד כתבה מעניינת , מעשירה ויסודית לארסנל ...כיף אמיתי !!
    סגור
  • 3.
    כתבה טובה ובעיקר מעשית כל הכבוד לכתב כרגיל (ל"ת)
    חנני 16/10/2020 07:28
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 2.
    כרגיל שלמה עוד כתבה מעניינת מאוד
    אנונימי 16/10/2020 03:25
    הגב לתגובה זו
    6 1
    מקוה שהפידבק פה תורם לך כמו שהכתבות שלך תורמות לנו הקוראים
    סגור
  • 1.
    אפשר היה לכתוב בכותרת "כסף טיפש"
    בונקר 16/10/2020 00:15
    הגב לתגובה זו
    3 4
    ראשית, כתיבה טובה ומבוססת מחקר. ניסוחים מדויקים וקליטים. אך הניתוח של ההיסטוריה לא עוזר לנו לנבא את העתיד של הקרנבל הנוכחי. הכסף הטיפש ימשיך לחגוג עד שתגיע השעה לסגור את האור וללכת הביתה. הכסף הזה לא יחזור לטיפשים. הוא ישאר בכיסים עמוקים של אלה שתמיד מרוויחים והם לא קוראים את הכתבות האלה, הם מכתיבים אותם.
    סגור
  • אתה צודק (ל"ת)
    כרמי 17/10/2020 14:19
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • אני מניח שנסעת היום\אתמול ברכב והשתמשת בWAZE.
    דגן 17/10/2020 12:37
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מה היה קורה לו כולם היו מדירים רגליהם מהשקעה בה בתחילת הדרך כי זה "כסף טיפש"?
    סגור
  • רק הערה קטנה
    שלמה גרינברג 17/10/2020 09:47
    הגב לתגובה זו
    3 1
    הכסף הגדול מגיע ממוסדות ענק שמנוהלים ע"י מומחים, הכסף הטיפש שולי לחלוטין. מה לעשות שזו העובדה?
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות