מקרו: עלייה חדה מהצפוי של המכירות הקמעונאית בארה"ב
נתון מקרו מפתיע התפרסם היום והוא המכירות הקמעונאיות לחודש ספטמבר. המכירות עלו ב-1.9% בהשוואה למכירות בחודש אוגוסט וזאת לעומת התחזיות המוקדמות של הכלכלנים שצפו עלייה של 0.7% בלבד. בניטרול מכירות כלי הרכב הרי שהמכירות הקמעונאיות עלו ב-1.5% לעומת ההערכות המוקדמות שצפו עלייה מינורית של 0.4%. מכירות הביגוד והאביזרים משכו את המכירות הקמעונאיות לעלייה החדה.
הכלכלנים טרם ניתחו את המספרים אך ניתן להניח שעוצמתם של הצרכנים ברחבי העולם המערבי גדולה הרבה יותר מכפי שחושבים. כיצד העלייה בהוצאה הפרטית מתיישבת עם העלייה באבטלה? ניתן להניח שכרגע מרבית המובטלים החדשים נהנים מתוכניות התמיכה הממשלתיות ולכן טרם הרגישו את האבטלה אליה נקלעו.
אם כן, ניתן לנתח בשלב הראשון את התוכניות הממשלתיות ככה שהן בהחלט עוזרות לציבור האמריקאי (ואם ניתן לגזור ממנו על כלל אזרחי העולם המערבי) אך צריך לזכור שמשבר הקורונה פרץ בתחילת השנה והממשלים היו נדיבים מאוד בכל הנוגע לתוכניות התמריצים שהזרימו כסף לכלכלה.
מחד קשה להניח שתוכניות התמריצים תישמרנה בהיקף זהה לעד אך מאידך, אמירות של הנשיא טרמפ כי בכוונתו להציע תוכנית תמריצים אגרסיבית מיד לאחר הבחירות ואמירות של ביידן והדמוקרטים כי גם להם יש תוכנית תמריצים אגרסיבית, מעוררות תקווה כי ניתן יהיה להימנע מהתחזיות האפוקליפטיות לשנה הבאה ולדחות אותן לפחות בעוד שנה.
- לקראת 2025: האופטימיות נצחה, נצלו את ההטבות המס ואל תשאירו כסף בעו"ש
- דו"ח המכירות הקמעונאיות עשוי להמשיך את הראלי בוול סטריט
ההיגיון בתוכניות התמריצים הוא למעשה להרוויח זמן עד שימצא חיסון אפקטיבי לקורונה, ככל שזה יקרה הרי שניתן יהיה בקלות להפסיק עם תמריצים שמועברים לכיסיהם של האזרחים ישירות ולעבור לתוכניות תמריצים שמייצרות צמיחה ומחזירות את האבטלה לממדים נמוכים כמו ב-2019, אך כל עוד זה לא קורה, מטרת העל של תוכניות התמריצים היא למנוע מאזרחים להידרדר לחרפת רעב.
- 1.ציפי 17/10/2020 07:41הגב לתגובה זוימשיכו איתנו עוד זמן רב לא משנה ביידן/טראמפ......