הכלכלה ההודית תהפוך לענקית - איך תוכלו להרוויח מכך?

על הכלכלה ההודית, על היתרון של השקעה בהודו לעומת סין, על Reliance - החברה הכי גדולה בהודו ועל Jio החברה הבת שפייסבוק, גוגל ואינטל השקיעו בה מיליארדים
 | 

אז מה מריץ את השווקים כעת? עד כה הסבירו המומחים ש"השוק עולה בגלל טראמפ והפד" והבטיחו שתהיה מפולת אם השניים יפסיקו "להעלות את השוק". אבל כעת שניהם לא מעורבים והעליות נמשכות אז מדוע? אני חוזר על 2 הסיבות האמתיות שמעלות המניות מאז 2009, החלום הטכנולוגי שמתממש וחוסר האינפלציה שקשורה בכך. לא הפד' ולא טראמפ, למרות שטראמפ "עזר" מאוד להרגשה הטובה בתחום. ראיתם הוכחה השבוע לתגובת המשקיעים כשחלום אחד מתממש וזו רק התחלה, כך זה היה בכל המהפכות הקודמות וזו הגדולה מכולן. אז מה? לא יהיה מימוש? ועוד איך יהיה אבל לא בגלל הפד', טראמפ או ביידן אלא בגלל התלהבות היתר של המשקיעים, כרגיל. עכשיו תקראו על "הצעצוע" החדש של מאסק, על "החברה המשעממת" (Boring Company) שלו ותבינו שהחלומות רק בתחילת דרכם.

כדאי להשקיע בהודו?
הגיע הזמן לפינה הודית בתיק ההשקעות: קרן המטבע הבינלאומית, ה-IMF, עדיין מגדירה את כלכלת הודו כאחת מ-162 המדינות בקטגוריית ה-Emerging and Developing Economy. מתחת לכלכלות המתקדמות (Advance Economies), 40 מדינות בראשות ה-7G (ארה"ב, קנדה, צרפת, איטליה, יפן ובריטניה). סין אגב, מבחינת קרן המטבע ונכון לאפריל 2020 וגם ישראל נמצאות בקבוצה זו כאשר רוסיה למשל, כמו הודו, משויכת ל-Emerging and Developing. גופי השקעה רציניים מתחשבים מאוד בקריטריונים של IMF ואם תעבור הודו לקריטריון ה-Advance יעלו סכומי ההשקעה בה משמעותית כפי שקרה בסין כשזו הועלתה לקבוצה המתקדמת בתחילת המאה. את סיכומי ה-IMF תוכלו לקראו כאן.

Mark Thirlwell, מנהל האגף הכלכלי במכון האוסטרלי היוקרתי -  Lowy Institute for International Policy, שהוא צוות חשיבה לנושאים אסטרטגים וכלכליים בעולם, כתב, עוד ב-2004, את הספר - "India:the next economic giant". הוא טוען  גם כעת שהודו מתקדמת בביטחון להפוך לכזו, אם כי לאט מידי לטעמו וזאת בשל סיבות היסטוריות, המבנה החברתי, המסורות ולא פחות בגלל הדמוקרטיה שמקשה קבלת החלטות כלכליות משמעותיות. "אבל הודו תגיע, ללא ספק, למעמד של מתחרה שווה כמעצמה כלכלית גלובלית לארה"ב, לסין ולאיחוד האירופי. אלא שהודו היא דמוקרטיה אמיתית שקשה מאוד לנהל" 

כותרת ראשית

- כל הכותרות

עוד הוא אומר שמאז נבחר Narendra Modi, ב-2014, לראש ממשלת הודו וגם הצליח להוביל את מפלגתו לשליטה פוליטית מלאה הוא מצליח לבנות מחדש, בכישרון ובהצלחה, את כלכלת הודו בכיוון הפרטה וגלובליזציה ובאמצעות רפורמות ויצירה של סביבה עסקית חיובית" (להרחבה כאן). 

כסף חכם מסכים עם דעתו של Thirlwell שדרכה של הודו להפוך למעצמה כלכלית מהשורה הראשונה נראית סבירה ביותר. יותר ויותר משקיעים מבינים שבין הרפורמות המוצלחות שמבצע מודי, למלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, חולשת המטבע ההודי, עלויות השכר והייצור, התרבות הבריטית שיש בהודו והדרך שבה מנצל מודי את מגפת הקורונה להשקעות תשתית וטכנולוגיה, נוצרת בהודו כדאיות השקעה. ההשקעה בהודו גודלת בכול יום והתהליך הזה יימשך גם עם הממשל החדש בוושינגטון. בתחילת החודש דברו (בשתי וועידות זום) שני האנשים שהם הארכיטקטים המרכזיים במהלך השינויים בכלכלה ההודית, ראש הממשלה מודי והשר לענייני חוץ, ד"ר Subrahmanyam Jaishankar. השניים דיברו עם מנהלי השקעות מובילים בעולם (כמו יושבי הראש של פידליטי, UBS, וונגארד, בלקרוק ועוד). מומלץ לדעתנו לקרוא את דברי השנים. מודי מדבר על השקעת תשתית בתחום התקשורת הביתית, מה שנקרא “pioneering multi-modal connectivity infrastructure masterplan” שמבוצעת על מנת להגדיל הצריכה הפנימית בהודו ושאותה הוא מקדם דווקא בתקופת הקורונה ובהשקעה של 1.5 טריליון דולרים. 

הצריכה בהודו, להבדיל מסין ובדומה לארה"ב, היא מנוע הצמיחה המוביל, 62% מהתוצר. Jaishankar מדגיש שהודו מנצלת את המגפה על מנת להחיש פרויקטים לאומיים. "זה העיתוי להשלים את הרפורמות". חשוב להבין שבהודו, שכ-40% מהאוכלוסייה עדיין עוסקת בחקלאות, מתבצע מזה זמן מעבר לכיוון תעשיות הטכנולוגיה ובמיוחד השירותים כאשר הסקטורים התעשייתיים למיניהם, במיוחד התקשורת, הרפואה והביטחון מתקדמים במהירות. השבוע הודיעה אמאזון שהיא מקימה את המרכז השני שלה לשירותי רשת (Amazon Web Services) לאזור אסיה פסיפיק במדינת Telangana בהודו ובהשקעה של 2.7 מיליארד דולרים. מדובר בשירותי רשת לעבודות תשתית טכנולוגיות שתשעה מסוגם מוקמים ברחבי אסיה, 2 בהודו וזו אחת מההשקעות הרבות שנכנסות בשנה האחרונה להודו ונדבר על כך בהמשך. ללא קשר לכול הנ"ל חשוב לדעת שהודו היא צרכנית הזהב הגדולה בעולם וצריכת הזהב של ההודים היא הגורם המשפיע ביותר על מחיר המתכת.

איך משקיעים? המדד המוביל בבורסת מומבאי (המרכזית) הוא ה-S&P BSE SENSEX (סימול: ^BSESN בניו יורק) שבנוי ולאורך זמן מתנהג בדומה ל-500S&P. סלים עוקבים אחרי המדד - SBI ETF Sensex (סימול: SBISENSEX.BO) וה-UTI Sensex Exchange Traded Fund (סימול: UTISENSETF.BO ) שנסחרים במומביי ברופיות.

ויש גם סלים מובילים נוספים ה-INDA, EPI, ה-INDY וה Nippon India ETF Nifty. כל הסלים עלו חזק מאז מרץ. אבל אנחנו מאמינים שכדאי לעקוב מקרוב. הקונגלומרט ההודי, Reliance Industries שלמעשה מייצג את הטוב שבכלכלת הודו (החברה מייצגת  סל שממוקד על החלקים החזקים של הכלכלה) מהווה לדעתנו השקעה מעניינת כי וול סטריט כולה עוקבת אחריו ונסביר מדוע.

Reliance Industries (סימול: RELIANCE.NS בניו יורק), היא יצירת הפאר של Dhirubhai Ambani, שייסד אותה ב-1965 כחברת טקסטיל. האיש נפטר ב-2002 ובנו Mukesh Dhirubhai Ambani שנטל את הפיקוד עוד בשנות ה-90 התגלה כמנהל בעל שיעור קומה והפך את החברה לאחת המובילות באסיה ובעולם. Ambani, כתוצאה מכך, הוא האיש העשיר באסיה (לפני ג'ק מא, מייסד עליבבא). Reliance היא החברה השנייה בגודלה בהודו מבחינת הרווחיות (אחרי ענקית ה-IT   Tata Consultancy Services) אבל הראשונה מבחינת שווי שוק, 190 מיליארד דולרים. היא ממוקמת במקום ה-96 בשוויה בעולם. היא היצואן המוביל בהודו (8% מסך הייצוא של המדינה) ופועלת ב-108 מדינות.

Reliance מעורבת כמעט בכל תחום כלכלי בהודו ובלא מעט תחומים גלובלית. החברה היא הקמעונאית המובילה בהודו (חנויות פיסיות ומקוונות), ב-2006 (ובהדרכת וול מארט) בנתה החברה רשת קמעונית בכול רחבי הודו, 600 מרכזים ב-57 ערים וארגנה מחדש את מערכות השיווק בהודו כולה. החברה מובילה בתחומי גילוי והפקה של נפט וגז ומייצרת מוצרי הלוואי ובתחום זה בשותפות עם בריטיש פטרוליום. היא יצרנית הפטרו כימיקלים המובילה בעולם, מובילה בתחום ה biofuels (דלק אורגני) וקשורה בשותפויות עם ענקיות הכימיקלים והנפט דו-פונט האמריקאית ו-SIBUR הרוסית שמשווקות את מוצרי החברה בצפון אמריקה ובאירופה.

ב-1999 בנתה החברה, במדינת ג'מנאגאר שבהודו, את במערך התעשייתי הפטרו כימי הגדול בעולם וב-2001 הפכה החברה ליצרן מוצרי הנפט והפטרוכימיה הגדול באסיה ושנה מאוחר יותר גילתה את מאגר הגז הגדול בעולם דאז. בעשור האחרון נכנסה לתחום ה-IT והשירותים הדיגיטליים (בעלת "היהלום"  Jio Platforms שעליו נרחיב בהמשך), מדעי החיים (בעיקר בתחום התרופות הביו טכנולוגיה שם היא חברת הביוטכנולוגיה התעשייתית המובילה בהודו ובמזרח, רפואה גנרטיבית, גרעינית ומולקולרית ומובילה בתרופות מצמחים). ב-2012 נכנסה החברה לתחום הביטחון, החלל והתעופה כולל חלקי חילוף בתחום ובאמצעות 2 חברות Reliance Aerospace Technologies  ו-Reliance Security Solutions. החברה מייצרת חלקי חילוף לרכב, מובילה בתחומי האופנה, המדיה והבידור (כולל הפקה והפצה של סרטים) והיא חברת הערכת הנכסים והשמאות הגדולה באסיה ומובילה בייעוץ לוגיסטי לעסקים מתפתחים ועוד.

החברה סיימה את 2020 (אצלה בסוף מארס) עם מכירות של 80.4 מיליארד דולרים, רווח תפעולי של 8.93 מיליארד דולרים ונקי של 5.3 מיליארד. ב-2021 (אפריל 2020 למרץ 2021) תציג ירידות עקב סגרי הקורונה אבל הקונצנזוס של 35 אנליסטים שמכסים החברה ממליץ ב-BUY. בספטמבר הגיעה המניה לשיא של 2,369, ירדה עד 1,850 בתחילת החודש ומאז עלתה לסביבות ה-2,000 שזה בסביבת מחיר ה"תחתית" שקבעו האנליסטים. מאז מרץ השנה עלתה המניה ב-140% לערך ולא רק בשל ההתאוששות בכל השווקים אלא בעיקר בגלל ההשקעות הגדולות בחטיבת התקשורת והמדיה שלה וגם ב"עזרת" מצבו של המטבע ההודי.

היהלום שבכתר 
לאחרונה נחשבת החברה כאחת החברות המובילות במשיכת השקעות גלובליות ובעיקר של ענקיות ההי טק הגלובליות שמתחרות על כניסה לחברת הבת Jio Platforms. Jio היא חברה טכנולוגית שהוקמה ב-2019 והיא בעלת רשת האלחוט הגדולה בהודו. למעשה החברה נחשבת כרביעית בגודלה מבחינת הערך בהודו ונוצרה כחלק מרה הארגון שערך Ambani שכינס את כל הנכסים האלחוטיים, תקשורתיים ודיגיטליים תחת גג אחד ועם סיבה טובה. הוא הבין שעסקי הקישוריות הדיגיטלית הופכים מבוקשים ביותר וימשכו לחברה השקעות הון ענקיות מכול רחבי העולם וכך קרה. הוא גם ארגן את Jio  בצורה שתאפשר הזרמות לכל אחת מחטיבותיה, האפליקציות, הפס הרחב, האלחוט, תכנון עסקי וכו.  ועד כה השקיעו בחברת הבת החברות הבאות, פייסבוק, גוגל, אינטל, KKR, קוולקום, שותפות סילבר לייק האמריקאית, חברות ההשקעה של האמירויות ואבו דאבי ועוד כמה אחרות כ 18 מיליארד דולרים בפלטפורמה ( המובילות הן פייסבוק וגוגל, כ-6 מיליארד כ"א, כאשר חלק מההשקעות נעשו ישירות בחברת האם כדי שלא להפסיד שליטה. Reliance מחזיקה כעת מעל 67% בחברת הבת שמוערכת כרגע לפי כ-75 מיליארד דולרים). התקהלות גדולי עולם הטכנולוגיה לפלטפורמה היא אחת הסיבות להשקעה ב -Reliance עצמה. מה הגורם להתקהלות? מדובר במודל מונחה מינויים (די בדומה לפייסבוק) ששולט בכמויות דאטה אדירות עם הטכנולוגיות המובילות ששולט בשוק ההודי הענק, אבל שמסוגל להתחרות גם גלובלית. כקוריוז נזכיר שכול החברות הנ"ל נכנסו לאחר שקרן Softbank Vision (זרוע ההשקעות הטכנולוגיות של Softbank) החליטה (אומרים שבעקבות הנפילה ב WeWork) לוותר על הסכם השקעה של 100 מיליארד ב-Reliance, כנראה שאלת המזל  הפסיקה לגעת במר סאן.

רבים מאמינים בהודו וכלכלתה מזה שנים ולמרות שבעשור האחרון, עד למגפה, אפילו צמחה מהר מסין, השקעות בסלים הודיים לא נשאו פירות כמקווה (למרות שמדדי הS&P500 של הודו וארה"ב נעו בצורה דומה מאז 2009) אם כתוצאה מחולשת הרופי או מחששות פוליטיות ואחרות בהודו. לנו אין כמעט ספק שמודי מוביל מהלך נכון. הפוטנציאל ההודי, לדעתנו, גדול בהרבה מהסיני והפער הוא תוצאה של המשטרים, מה שממשלה יכולה לעשות בסין היא מתקשה לעשות בהודו אבל הזמן, לדעתנו, פועל לטובת הודו ובגדול אנחנו מעדיפים השקעה ב-RELIANCE.NS על השקעה בסלים שהזכרנו אבל זו דעתנו האישית וגם לא במחירים הנוכחיים. 

תגובות לכתבה(82):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 35.
    מה דעתך היום על השקעה בביטקוין? (ל"ת)
    שאלה לשלמה 19/11/2020 15:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 34.
    האם אפשר לקנות את המניה של reliance בבורסה בארה"ב ? (ל"ת)
    שמעון 17/11/2020 18:05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • בהחלט, הסימול בכתבה
    שלמה גרינברג 18/11/2020 09:02
    הגב לתגובה זו
    1 0
    רק עשה לעצמך טובה, אל תקנה לפני שתבדוק לעומק
    סגור
  • 33.
    לפי יאהו הסכם ה-RECP נותן בוסט גדול לכלכלה הסינית
    לידיעת שלמה 17/11/2020 16:47
    הגב לתגובה זו
    2 0
    נראה שטראמפ שביטל את הסכם הסחר הטרנס פסיפי של אובמה, ובא בדרישות לכל ידידות ארה"ב (=תחת הסיסמא" ארה"ב ראשונה") גרם נזק אדיר לכלכלת ארה"ב שגם לביידן יהיה קשה לתקן אותו
    סגור
  • לפי יאהו (ל"ת)
    שלמה גרינברג 18/11/2020 09:02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • 32.
    שלמה מה קרה לבאבא ?
    גל 16/11/2020 21:27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בגלל ביטול הנפקת אנט ירדה כלכך הרבה ?
    סגור
  • איני עוקב אחרי החברה (ל"ת)
    שלמה גרינברג 17/11/2020 09:06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 31.
    שלמה מה דעתך על מניית איציקדנה דנה וקדנה ?
    אבי 16/11/2020 21:07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היא בבורסה ההודית האם תוכל לחוות דעה עליה ?
    סגור
  • לא מכיר (ל"ת)
    שלמה גרינברג 17/11/2020 09:07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 30.
    סין ועוד 15 מדינות חתמו על הסכם סחר חופשי, בלי ארה"ב
    לידיעת שלמה 16/11/2020 00:39
    הגב לתגובה זו
    2 2
    הסכם הסחר הזה שכולל גם את יפן, דרום קוריאה ואוסטרליה, הוא כנראה הנזק הגדול ביותר שגרם טראמפ לכלכלת ארה"ב. טראמפ שביטל הסכם הסחר שאובמה ניסה לקדם, פתח במלחמת סחר אדירה נגד סין תוך ניסיון להדיר אותה...והתוצאה כנראה, בכיה לדורות (=טראמפ אולי צדק, אבל הוא רחוק מלהיות חכם)
    סגור
  • לביידן תהיה הרבה עבודה כדי לתקן הנזקים שעשה טראמפ
    טראמפ בריון כלכלי 16/11/2020 23:48
    הגב לתגובה זו
    1 0
    גם ביידן כמו אובמה, מבין הסכנה בהתעצמות של סין והעובדה שהיא מנסה לגנוב הון רוחני. אובמה הקים את ברית כלכלית עם כמה מדינות במזרח אסיה כדי לחסום את סין, אבל טראמפ ביטל השותפות הזאת. התוצאה סין יצרה את הסכם הסחר RCEP עם ידידות היסטוריות של ארה"ב, וארה"ב בינתיים בחוץ (=וגם הודו)
    סגור
  • העובדות אינן מתאימות לדברים שכתבת (ל"ת)
    שלמה גרינברג 17/11/2020 13:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • אינן מתאימות? הבל ורעות רוח. (ל"ת)
    שטויות 18/11/2020 09:23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • הרציונל הוא להדיר את סין, וההחלטה היתה נכונה.
    דגן 16/11/2020 13:09
    הגב לתגובה זו
    1 1
    ביידן יסלול את דרכה של ניקי היילי אל הנשיאות ב2024. הסדר דאגה מלבך.
    סגור
  • "לידיעת שלמה"
    שלמה גרינברג 16/11/2020 08:53
    הגב לתגובה זו
    3 1
    אז שלמה יודע וכאשר טראמפ יצא מהמו"מ אפילו עשיתי על כך כתבה ועדיין הוא בהחלט צדק, מבחינת ארה"ב . הסר דאגה מלבך, בכיה לדורות לא תהיה כאן
    סגור
  • קישקוש בלבוש (ל"ת)
    הופה 18/11/2020 09:24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 29.
    מנהלים אקטיביים
    יובל 15/11/2020 09:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בשוק כמו הודו יש יתרון למנהלי אקטיבים על השקעות בסלים. יש לו מעט מנהלי השקעות (זרים לא ישראלים) שנותנים תשואות יתר על תעודות הסל UTI/PICTET/
    סגור
  • 28.
    ראדא חצי הודית
    שואל 15/11/2020 09:01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ישאראלית בשתפ הודי
    סגור
  • 27.
    India
    udinetivi@gmail.com 15/11/2020 08:54
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הטיקר של מניות הודו בבורסת ניו יורק אינו מוכר בניו יורק , האם ניתן לקבל זאת ממך בעיקר את RELIANCE תודה
    סגור
  • מוכר גם מוכר ואתה גם
    שלמה גרינברג 15/11/2020 11:48
    הגב לתגובה זו
    2 0
    יכול לרכוש בכול הבורסות המרכזיות באירופה. תכניס את שם החברה באתר YAHOO FINANCE ותקבל כעשרה בורסאות בהן המניה נסחרת במטבעות שונים. מי אמר לך שבניו יורק לא מוכר? המחזור הממוצע כ 17000 מליון מניות Reliance Industries Limited (RELIANCE.NS) NSE - NSE Real Time Price. Currency in INR In watchlist Quote Lookup 2,002.30+22.30 (+1.13%) At close: November 14 7:15PM IST
    סגור
  • 26.
    כתבה מעולה, אבל אף מילה על Flipkart?
    צ 14/11/2020 23:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היא אחת השחקניות הגדולות בהודו.
    סגור
  • ומדוע צריך היה לכתוב עליה?
    שלמה גרינברג 15/11/2020 11:50
    הגב לתגובה זו
    3 1
    FLIPKART חברת מכירות רשת סינגפורית בבעלות וול מארט מה הקשר לכתבה?
    סגור
  • היא יושבת בבאנגלור, ומעבר לזה -
    צ 15/11/2020 22:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היא סטארטאפ הודי. הוקמה על ידי שני יוצאי אמאזון, ונקנתה רק בשלב מאוחר יותר על ידי חברות מחוץ למדינה. הרוב המוחלט של העובדים שלה יושב בהודו, והיא חברות האיקומרס כנראה הכי גדולה בהודו. הרכישה שלה על ידי וולמארט הציגה פה הבעת אמון מאוד חזקה בשוק ההודי.
    סגור
  • בסדר אבל מה הקשר לכתבה? ואגב
    שלמה גרינברג 16/11/2020 08:55
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אתה כותב, "והיא חברות האיקומרס כנראה הכי גדולה בהודו.." זה בהחלט לא נכון וקל לבדוק
    סגור
  • 25.
    ebix קשר הדוק להודו תכפיל את שוויה
    גוזלי 14/11/2020 22:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תרשמו שגוזלי ממליץ בחום על ebix
    סגור
  • והקשר לכתבה מהו בדיוק?
    שלמה גרינברג 15/11/2020 11:53
    הגב לתגובה זו
    2 0
    EBIX חברה קטנה, אמריקאית ובינתיים הפסידה כ 2/3 מערכה בשלוש השנים האחרונות.
    סגור
  • 24.
    הודו
    אריה 14/11/2020 08:37
    הגב לתגובה זו
    2 6
    מדינה פרימיטיבית מלבד הייטק קטן יחסית,בעלת אמונות תפלות ביזריות,שרפת מתים בגנגס נירוונה משונה,וכל זה למרות שבן גוריון נמשך אליה בעבוט קסם לפני שנים רבות
    סגור
  • בן גוריון נמשך לבורמה (=היום מינאמר) בגלל הקשר היהודי
    עומד על הראש 15/11/2020 12:37
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ואגב, היו שני גנראלים יהודים בצבא של מאו טסה טונג
    סגור
  • שטויות (ל"ת)
    שלמה גרינברג 14/11/2020 09:47
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 23.
    שאלת ידע
    שמואל 14/11/2020 01:56
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תודה על הכתבה ומקווה שהצליח לתפוס את הכלכלה ההודית בראשית דרכה. ורציתי לשאול ,האם פקודת מכירת המניות של מנכ״ל פייזר ,נעשתה לפני זמן מה ,מכיוון שזה החוק ,או שמותר היה לו למכור גם ,ללא הודעה מראש.כי הרי איך יכול להיות שמכר מניות וילד עם זה הודיע על הצלחה בניסוי. תודה מראש על תשובתך.
    סגור
  • לא בטוח שהחיסון יהיה גם ריווחי, למרות ההצלחה
    הסבר פשוט 15/11/2020 12:40
    הגב לתגובה זו
    1 0
    יש הרבה מתחרים, ופייזר כבר התחייבה לתת חיסון חינם לתושבי ארה"ב.
    סגור
  • הערת תיקון
    שלמה גרינברג 16/11/2020 08:56
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא פייזר התחייבה, הממשל התחייב וישלם לפייזר
    סגור
  • תגולל ותבדוק (ל"ת)
    שלמה גרינברג 14/11/2020 09:48
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 22.
    כתבה מצויינת כרגיל שלמה היקר
    גלעד 13/11/2020 23:36
    הגב לתגובה זו
    7 0
    אני למשל מחזיק מניה הודית AZRE בתחום של לוחות סולאריים ומרוצה מאוד
    סגור
  • 21.
    העם הסיני יותר שאפתן ויותר ממושמע וחרוץ
    סין מענינת יותר 13/11/2020 22:45
    הגב לתגובה זו
    2 5
    וגם השלטון בסין יותר סמכותי, ומטפל בהחלטיות בכל נושא עם אג'נדות לטווח ארוך
    סגור
  • לגבי שאפתנות מסכים אתך אבל
    שלמה גרינברג 14/11/2020 09:50
    הגב לתגובה זו
    4 0
    "השלטון הסיני סמכותי? ברור ש"סמכותי". אני הייתי משתמש במינוח "דיקטטורי מוחלט ואכזרי" אבל כתבתי זאת בכתבה
    סגור
  • דיקטטורה אדומה.
    רז 15/11/2020 12:20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    .
    סגור
  • 20.
    אחלה כתבה. תודה שלמה (ל"ת)
    עמית 13/11/2020 18:16
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 19.
    אולי פשוט לרכוש את מדד nifty35. עלה 30% החודש... (ל"ת)
    Xantippe 13/11/2020 17:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • מי יודע מה יהיה עם המדד בחודש הבא? (ל"ת)
    מה שהיה היה 14/11/2020 17:58
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • "על הדרך"
    אברהם 15/11/2020 13:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לפני זמן היתה גם צניחת הניפטי ב 18% ביום אחד!
    סגור
  • החלטה שלך (ל"ת)
    שלמה גרינברג 14/11/2020 09:51
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 18.
    השאלה היא אחרת - ידוע שיש הדפסת כסף מסיבית
    שמואל ברגר 13/11/2020 14:57
    הגב לתגובה זו
    1 3
    אבל השוק קולט בלי ירידת מחירים, והפד מעלה קצב כל הזמן. השאלה היא מתי הפד יגזים, וכמה מהר הוא יבין את זה ויעצור
    סגור
  • הפד מעלה קצב כל הזמן ??? (ל"ת)
    שלמה גרינברג 14/11/2020 09:33
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • למר ברגר
    אריה 14/11/2020 08:38
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ידיעותיך רבות שאלותיך לענין,רק דרושה הפנמה ש"הממזרים שינו את הכללים"
    סגור
  • 17.
    Eros
    מושון 13/11/2020 14:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדובר בחברה עם בסיס הודי..אמורה להיות הסטרימר ההודי המוביל...האם מומלצת?
    סגור
  • eros
    לרון 14/11/2020 08:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מסוכנת ותנודתית ולעת עתה דורכת במקום
    סגור
  • Eros International Media Ltd
    שלמה גרינברג 13/11/2020 15:52
    הגב לתגובה זו
    4 0
    לא עוקב, מה הבעיה לבדוק?
    סגור
  • 16.
    השקעה בהודו
    adi 13/11/2020 14:41
    הגב לתגובה זו
    2 2
    אדון גרינברג היקר. ההמלצות שלך בסוף כל כתבה שלך שהיא מאוד עמוקה ,המניות יקרות מאוד שווה לחכות. אז אולי תמליץ על משהו שמתחיל לעלות ושווה להשקיע עכשיו
    סגור
  • תגיד שלמה עובד אצלך ? (ל"ת)
    יוסי 13/11/2020 18:14
    הגב לתגובה זו
    4 2
    סגור
  • אם תקרא הכתבה תגלה
    שלמה גרינברג 13/11/2020 15:55
    הגב לתגובה זו
    3 0
    1. שאני כותב שהמניות והסלים יקרים כרגע לטעמי 2. כש"המלצתי" על דברים שירדו התגובות היו שהחברות הנ"ל פושטות רגל, תחליט
    סגור
  • 15.
    שלמה למה אתה לו מדבר שאס אם פי מתפצץ מעליות (ל"ת)
    משה 13/11/2020 13:31
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • מדבר? אני כותב ואז מה? תמכור
    שלמה גרינברג 13/11/2020 15:56
    הגב לתגובה זו
    4 0
    הרי אני מסביר שוב ושוב שהשוק מאפשר לממש רווחים למי שבאמת חוזר בתיקונים
    סגור
  • מדבר או כותב..היינו אך. ואז מה? לא מעניין למעשה וחבל. (ל"ת)
    לשלמה 13/11/2020 18:56
    הגב לתגובה זו
    6 4
    סגור
  • 14.
    רליינס נסחרת רק בבומביי, כך שההשקעה רק דרך שם וברופיות? אגב אתה מעדיף להשקיע בה במקום בסל משום שהביצועים שלה עדיפים על ההחסקות המובילות בסלים? (ל"ת)
    יואב 13/11/2020 13:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • לא רק בבומביי (ל"ת)
    שלמה גרינברג 13/11/2020 15:57
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 13.
    אז מה כן במחירים הנוכחיים?
    עמי 13/11/2020 13:03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אולי TATA?
    סגור
  • תבדוק ותחליט, אולי להמתין? (ל"ת)
    שלמה גרינברג 13/11/2020 15:58
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 12.
    זה פשוט מדהים
    רונן 13/11/2020 12:19
    הגב לתגובה זו
    7 4
    בכל פעם אתה ממליץ על משהו, אבל בסיום תמיד אתה כותב "לא במחירים הנוכחיים". אז אולי פעם אחת תוכל להמליץ על מנייה טובה טרם עלייתה ולא בדיעבד ?
    סגור
  • תגיד שלמה עובד אצלך ? (ל"ת)
    רונז 13/11/2020 18:15
    הגב לתגובה זו
    5 3
    סגור
  • היה מת לעבוד אצלו. (ל"ת)
    רונז 13/11/2020 18:58
    הגב לתגובה זו
    1 3
    סגור
  • מעולם לא המלצתי על כלום (ל"ת)
    שלמה גרינברג 13/11/2020 15:58
    הגב לתגובה זו
    7 1
    סגור
  • שקר גס?? (ל"ת)
    לשלמה 18/11/2020 09:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 11.
    שלמה מה אתה אומר על הדוח של סיסקו?
    הענק הירוק 13/11/2020 11:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ותודה כמובן על הכתבה המעניינת כתמיד
    סגור
  • אמרתי (ל"ת)
    שלמה גרינברג 14/11/2020 09:35
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 10.
    חברים יש קבוצה שמריצה את הבורסה כסף כל עושים על הציבור (ל"ת)
    הננמי 13/11/2020 10:34
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • ולבטח תוכל לומר מיהי הקבוצה (ל"ת)
    שלמה גרינברג 14/11/2020 09:35
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • מוריץ וטוכלר ומאיר חן (ל"ת)
    הקבוצה 18/11/2020 09:27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • איני עוקב אחרי הבורסה בישראל כך
    שלמה גרינברג 19/11/2020 09:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלא אוכל להתייחס לשמות הנ"ל
    סגור
  • התכוון לדעתי לאמר
    נאור 15/11/2020 13:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שיש אנשים המריצים מניות ככלל ולא התכוון לספציפיות
    סגור
  • 9.
    כולם בוכים אין כסף לו עובדים חניות סגורות והבורסה רק עו (ל"ת)
    הננמי 13/11/2020 10:32
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • בורסה בטבורה
    לרון 14/11/2020 08:45
    הגב לתגובה זו
    0 1
    קשורה לריבית,כשריבית האג"ח תעלה מתי שהוא הבורסה תרד
    סגור
  • 8.
    הבורסה טנגו 3 קדימה 1 אחורה ושוב למעלה 3600 לו קרה (ל"ת)
    יוסי 13/11/2020 10:30
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 7.
    זה לו אומר שאים כסף לו תכין נכנס לבורסה בלי ביקורת חייב (ל"ת)
    יוסי 13/11/2020 10:28
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 6.
    הבריחו את פוטאש הבריחו את הסינים נשאר לביבי ההודים
    הליכוד הבולשביקי 13/11/2020 10:27
    הגב לתגובה זו
    2 3
    רק הם יוכלו לסבול את ביבי כי הם רגילים ללכת על מסמרים וגחלים ביבי קטן עליהם . בסוף ימכור להם את אוצרות הטבע העילאיים האשלג מים המלח כי זה ממש אוצר ואין לאף אחד בעולם אוצר כזה בגלל זה ביבי סרב למכור ומאז רק הרויח המניה הגיעה מ 80 שח ל1.2. שח בקושי .
    סגור
  • 5.
    גל נפש מה שקורה בנסדק חצי מדינה בקורונה והבורסה חוגגת ע (ל"ת)
    חיים 13/11/2020 10:20
    הגב לתגובה זו
    1 3
    סגור
  • תחגוג גם אתה. מי שיכול שיחגוג. למה לא לפרגן? (ל"ת)
    ג 13/11/2020 16:15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 4.
    יש לחקור את פקחי הבורסה שהם מעלימים עין ונתנים לבורסה ל (ל"ת)
    משה 13/11/2020 10:19
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 3.
    ליפנה שנים היו בדקים מניה מניה בפינצתה היום מרצים כול א
    אבי 13/11/2020 10:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היום מריצים מניות אפו שטוב להם לו יכול להיות שכול המניות באס אם פי עלו מתחיל השנה כולם פי 3 בגלל המכונות סים כסף וזה רץ
    סגור
  • רק הערה עובדתית
    שלמה גרינברג 13/11/2020 16:00
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הבדיקות היום עמוקות הרבה יותר
    סגור
  • 2.
    מרתק (ל"ת)
    תודה 13/11/2020 10:11
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 1.
    פו הכול מכונות ולו שוי שוק מכניס כסף המכונה מתבלבלת ורצ (ל"ת)
    אבי 13/11/2020 10:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות