הקריסה של אול יר; הטעויות של ווטרסטון; וההרפתקה האומללה של הגופים המוסדיים

טעות של 3.7 מ' ד' אותתה שחוב של מיליארדים בסכנה; סוף הסיפור של חברות האג"ח האמריקאיות היה ידוע מראש -  חברות באיי הבתולה, לא שקופות, ללא ממשל תאגידי, מפתות את המוסדיים לגיוס 20 מיליארד שקל. חלקן לא יחזיר את הכסף ובמבחן כולל - זו הרפתקה אומללה
 | 

לפני שנתיים נודע כי בעל השליטה בחברת אול-יר, יואל גולדמן, קיבל בטעות 3.7 מיליון דולר מהחברה. אול יר שנמצאת עכשיו בקריסה, הפסיקה תשלומים ולא יכולה להחזיר חובות למחזיקי האג"ח בהיקף של 2 מיליארד שקל, דיווחה אז כי עורך הדין של החברה שגה בעת שהכין מסמכי מימון מחדש על נכסים של החברה וגם נכסים של גולדמן עצמו. ואז, כשהיה צריך להעביר את הכספים לחברות, הוא טעה והעביר לחברה של גולדמן ולא לאול-יר. הטעות נעשתה ביוני 2018. היא התגלתה - במהלך אוקטובר 2018. הטעות התגלתה 4 חודשים אחרי האירוע עצמו, וכאן הבעיה - טעויות קורות, אבל לא לגלות אותן במשך ארבעה חודשים זו רשלנות, זה מחדל, זה ממשל תאגידי לקוי. זו היתה נורת אזהרה מהבהבת - משהו לא טוב קורה באול יר. 

ברבעון השני של 2019 התגלתה טעות בדוחות של ווטרסטון (שמשליכה על דוחות רבעון ראשון ושני). סכום של 2.2 מיליון דולר הועבר בטעות לצדדים שלישיים. אלו קיבלו "מתנה". לא סתם מתנה - מיליוני דולרים. אז נניח שמקבל המתנה לא עשה כלום (הרבה לא יצלצלו להגיד - "קיבלנו מכם בטעות 2.2 מיליון דולר, קחו בחזרה"), אבל איפה הטועים. ככה נעלמים להם 2.2 מיליון דולר מהיתרות בלי שום אמצעי בקרה ופיקוח? 

קורה. טעויות קורות. אבל זה קרה גם ב-2018 וזה נמשך עם טעויות נוספות -  ברבעון האחרון של 2019 היתה העברה נוספת לצדדים קשורים בסכום של 4.2 מיליון דולר. 3 העברות שגויות בסכום מצרפי של כ-10 מיליון דולר. מדובר בטעויות חוזרות שלקח זמן לאתרן, וזה לא הכל - החברה גם טעתה ברישום של הפרשה בגין התחייבות של צדדים קשורים וטעות אחרונה (בינתיים) בגובה 0.7 מיליון דולר בגין אי רישום על אי קבלת כספים מבעל שליטה בגין החזר הלוואה.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

ווטרסטון דיווחה בעבר כי הלוואה שהחברה העניקה לבעליה נפרעה במלואה, אולם במהלך הרבעון השני של 2020 החברה מסרה - "אופס טעינו". יש עוד חוב של 0.7 מיליון  דולר.

רשות ני"ע פנתה לחברה ודרשה לבדוק את חומרת הליקוי ולנמק מדוע הוא לא הוגדר כחולשה מהותית בבקרה הפנימית ובממשל התאגידי של החברה. דירקטוריון ווטרסטון בכל זאת טוען כי מדובר בליקוי משמעותי, ולא חולשה מהותית כפי שסבורה רשות ני"ע. זה אולי נשמע לכם עניין פרוצדורלי/ משפטי, אבל זה הבסיס לממשל תאגידי תקין. ליקוי זה טעות נקודתית, אירוע נקודתי. חולשה זה פגם בתהליך כולו - ממשל תאגידי בעייתי. 

ממשל תאגידי חלש לא בהכרח מתבטא בדוחות הכספיים. אתם עלולים לחשוב שהכל בסדר במספרים. ממשל תאגידי חלש, מבטא טעויות והצגה לא נכונה בדוחות, כי אין את הפונקציות שבודקות ומפקחות על התהליך הרישומי/ חשבונאי/ פיננסי בחברה, או שיש אותן אבל הן חלשות. במילים אחרות, משקיעים יכולים לנתח דוחות, לנתח חוב של חברה ולהחליט על השקעה והחזקה באגרות חוב, אבל זה תחת הנחה שהדוחות אמינים ושהממשל התאגידי בחברה חזק. ברגע שזה לא כך - לא בטוח שהדוחות שווים משהו.

ווטרסטון גייסה כאן 320 מיליון שקל. היא פועלת בתחום הנדל"ן המניב בארה"ב. היא עוד אחת מאותן חברות אג"ח אמריקאיות שמצאו טריק מדהים - גיוסי ענק בבורסה בישראל. עשרות חברות אמריקאיות גיסו כאן מעל 20 מיליארד שקל למרות שמדובר בחברות זרות. לא סתם זרות - אלא חברות שממוקמות באיי הבתולה ומקומות שנועדו לתכנוני מס ואולי גם מקומות נוחים מבחינת הבעלים מבחינת ממשל תאגידי וגם מבחינה משפטית. תחת החברה שרשומה באיזה אי יש חברות בנות שמחזיקות בנכסים בארה"ב. מול הנכסים יש חובות, לרבות ובעיקר חובות למחזיקי אג"ח ישראליים שהתלהבו מהסחורה שהחתמים הציעו להם. למה המוסדיים התלהבו? כי הריבית במשק אפסית, אין במה להשקיע, שוק האג"ח רותח והתשואות בו נמוכות. אז באו ונתנו להם ריבית טובה לכאורה והם התנפלו על הסחורה.

השאלה הכי מציקה בכל הסיפור הזה - איך זה שחברה כזו שלא מקבלת מימון בארה"ב, המקום שבו היא עושה עסקים, המקום שבו יש לה נכסים; או שהיא מקבלת, אבל בריבית גבוהה (המלווים סבורים שיש סיכון), מקבלת כאן ריבית בתנאים טובים מבחינתה. הרי אין קסמים. אם לא נותנים לה שם, למה שניתן לה כאן? 

אז המוסדיים קנו והאמת אי אפשר להאשים אותם. יש להם מיליארדים רבים ששוכבים ומחכים להזדמנויות, והם זרמו לאגרות החוב האלו. הם קוראים ומנתחים את מה שהם רואים, הם לא יודעים ומנתחים את מה שלא רואים. לא רואים טעויות בדוחות עד שהן מתגלות, לא רואים העברות לבעל שליטה, עד שהן מתגלות. ולכו תדעו - אולי יש העברות שבכלל לא מתגלות?  

בינתיים רשימת הנפילות מתארכת. אול יר היא האחרונה. ווטרסטון נסחרת בתשואת זבל של 23%, אבל אין עדיין הודעה על הפסקת תשלומים. ברוקלנד, אורבנקורפ, סטארווד, בהסדר חוב. בסופו של דבר - אם לוקחים את כל החוב של החברות האלו ומתייחסים לנפילות ולתשואות האפקטיביות היום בשוק (שמבטאות סיכון), ההרפתקה הגדולה הזו - לא היתה משתלמת. היזמים והחתמים פיתו את המוסדיים בתשואה גבוהה שהתבררה בהמשך כפלופ. 

תגובות לכתבה(39):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 26.
    הדירוג של ווטרסטון עדיין BBB ???
    משקיע 10/12/2020 12:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זו בוודאי הלצה. לא הגיוני שחברת הדירוג ממשיכה לפרגן דירוג כה נדיב לחברה.
    סגור
  • 25.
    בטח חברות של ישראלים שבאו לעשות כאן סיבוב על חשבון, המט
    אלמוג 08/12/2020 11:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הציבור, עם קצת עזרה מחברים ששירתו איתם באותה יחידה. הכל קשרים וקומבינות!!!
    סגור
  • 24.
    מתפלא על ילין לפידות שידועים כאחראים וזהירים, איך הם
    משה 07/12/2020 20:32
    הגב לתגובה זו
    1 0
    נכנסו עם כספינו להרפתקאה שסופה היה צפוי מראש?
    סגור
  • 23.
    אפשר לראות בדיוק אילו קרנות מושקעות שם ואילו אפיקים
    רייז 07/12/2020 20:17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אם אתם עושים בשכל אתם תוציאו את הכספים משם עוד היום, כנראה בעלי הקרנות לא יודעים מה קורה עם הכסף שלכם או חמור מזה, נותנים הלוואות מסוכנות לחברות אפלות שרק בחלומות הכי רעים שלכם הייתם משקיעים שם את הכספים שלכם.
    סגור
  • מר רייז
    blond101209 08/12/2020 12:34
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איפה אתה רואה מי השקיעה אצלם?
    סגור
  • טען עוד
  • 22.
    כל הסקטור נולד בחטא ריבית0
    שרי 07/12/2020 18:01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כדי לדחוף למוסדיים מקומיים ולהעשיר חתמים
    סגור
  • 21.
    היה ידוע מראש
    מני 07/12/2020 13:31
    הגב לתגובה זו
    7 0
    צריך לבדוק מי גזר קופון. החתמים ללא ספק גזרו קופון שמן, ולמה לא? אבל המוסדיים, שאחראים על הפנסיה שלנו, איך הסכימו לתת מיליארדים, ללא בטחונות, לחברות שלא מצאו מממן בארהב, יזמים ללא ניסיון, ורשומים באיי הבתולה.......הסיפור הוא קשרים בין החתמים למוסדיים, שמור לי ואשמור לך בעתיד עבודה בחוזה של מיליונים
    סגור
  • מקבלים שוחד זה ברור (ל"ת)
    הכתובת על הקיר 07/12/2020 15:58
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 20.
    הנורה הראשונה הייתה צריכה להידלק
    blond101209 07/12/2020 12:49
    הגב לתגובה זו
    2 1
    למוסדיים כבר מהתחלה מה פתאום חברות אמריקאיות באות פה לגייס הון כאשר האפשרויות בוולט סטריט בלתי מוגבלות הסיפור על פערי ריביות זה סיפורי מעשיות. והכי חמור מה פתאום לאנשי חסידות סיגעט וסאטמר שהם שונאי ישראל הכי גדולים. "חדש אסור מן התורה"
    סגור
  • 19.
    שוק ההון בלע גלולת רעל שאושרה על ידי רשות שוק ההון (ל"ת)
    סוד העושק 07/12/2020 12:14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 18.
    זה רשות ההון המושחתת שנתנה להם להכנס בידיעה שבאה"ב לא מ
    ערן 07/12/2020 11:14
    הגב לתגובה זו
    4 0
    מלווים להם כי זה חברות זבל
    סגור
  • 17.
    העיקר אכלתם את הראש על תשובה
    שואל שאלה 07/12/2020 11:06
    הגב לתגובה זו
    4 2
    והנה, המוסדיים הדגולים לא ערבים לבעיה של 20 מיליארד שקל. עד מתי הצביעות עוד תחגוג בתקשורת הפיננסית?!?!
    סגור
  • תשובה כמשל
    י 08/12/2020 08:03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לאי לקיחת אחריות. יושבים מנהלים בכירים בכל מיני קרנות לוקחים בונסים במיליונים ומהמרים על כספי הפנסיה שלנו. (וזה בהנחה התמימה שלא קיבלו שום kickback או שוחד בלשון העם).
    סגור
  • חכה, עם תשובה עוד לא גמרנו
    רייז 07/12/2020 20:17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ושזה יגמור נעבור לאל-על, ושזו תגמור נמשיך עם כל הממונפות האחרות
    סגור
  • תשובה עוד לא קרוב אפילו לסיים את תשלום חובותיו
    יריב 07/12/2020 16:21
    הגב לתגובה זו
    3 1
    ולא ברור בכלל אם יוכל להמשיך להחזיק בחברת דלקאו לא.ממש לא אכלו את הראש עם תשובה!
    סגור
  • על מה אתה מדבר?
    משקיע דלק 10/12/2020 12:47
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מוזמן ללמוד את החברה יותר לעומק ולגלות שאחרי ההנפקה של איתקה בלונדון הסיפור סגור והאגחים חוזרים לפארי. איתקה מרוויחה 150K$ ליום. למעלה מ 400M$ בשנה. חיה רעה. איתקה היא הג'וקר של תשובה.
    סגור
  • 16.
    הגיע הזמן שמישהו ילך לכלא (ל"ת)
    רוני 07/12/2020 10:52
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 15.
    האשם בנזק הרשות ל נירות ערך
    YL 07/12/2020 10:28
    הגב לתגובה זו
    4 0
    ביום ש פורסמה הכוונה ל הנפקה בארץ לי *כאחד שלא סיים כיתה א***** נדלקה מנורת קרינה אדומה ואף כתבתי על כך תגובה למיטב זכרוני מה.....אן מי שינפיק אגח ב UA?????? תמוה ש ולו אחד ברשות לא נדלקו לו מנורות במיוחד ש הריבית על אגח נמוכות ב USA אבל לאומת זאת שאפו לרשות ש מתמקדת ב שכר העובדים קשה ברשות זו באמת עבודה קשה
    סגור
  • 14.
    מה יהיה
    פנסי 07/12/2020 10:20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    "אז המוסדיים קנו והאמת אי אפשר להאשים אותם. יש להם מיליארדים רבים ששוכבים ומחכים להזדמנויות, והם זרמו לאגרות החוב האלו." זה ציטוט מהכתבה. באמת ??? אי אפשר להאשים את המוסדיים ?? אנחנו מפקידים כספים אצל "מומחים" שמתפרנסים מהתחום בו "התמחו". נניח שהוטעו בתחילת הדרך אבל לאחר שהתגלו התקלות בדיווחי החברות - מדוע לא נקטו אז צעדים לצאת מההשקעה ולהציל לפחות חלק מהכסף ???
    סגור
  • 13.
    אי אפשר להאשים אותם ?????
    יושבים אנשים עם השכלה של מלווים בריבית ומתעסקים בכ 07/12/2020 10:20
    הגב לתגובה זו
    2 0
    יושבים אנשים עם השכלה של מלווים בריבית ומתעסקים בכספי הציבור
    סגור
  • 12.
    לפטר את האחראים. הכתובת הייתה על הקיר
    דודו 07/12/2020 10:09
    הגב לתגובה זו
    6 0
    המוסדיים צריכים ניעור רציני. לי היה ברור שהחברות האלו הן בלוף, הרי אין שום סיבה שלא יגייסו כסף אצלם בבית. למה לבוא לתל אביב לגייס? בטח כשחברות ישראליות בורחות להיסחר בארה"ב. בהשקעות צריך חוש להשקעות, לא מספיק להסתכל על המספרים היבשים.
    סגור
  • 11.
    ממשל תאגידי חלש התגלה בבזק !!! (ל"ת)
    די 07/12/2020 10:03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 10.
    מישהו ראה את רפי ליפא? (ל"ת)
    איפה רפי? 07/12/2020 10:02
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • רפי ברח
    צווארון לבן 08/12/2020 03:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בוער הכובע. עוד ברחו רו״ח גל עמית (יוצא רשות ניירות ערך) ועו״ד שמעונוב. מעניין מה הם יודעים ואנחנו עוד לא...
    סגור
  • עשה 100 מיליון (ל"ת)
    עקץ וברח 07/12/2020 16:00
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 9.
    הכללות כמו תמיד
    כלכלן 07/12/2020 09:50
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אותם משפטים נאמרו על אקסטל ודה זראסאי כן , יש בובלים וכן יש הנפקות זוועה אבל לעשות שחיטה כשרה לחברה שעמדה בכל ההתחיבויות שלה על סמך השלכה מחברה כושלת כאול איר זה גובל בהטעיית משקיעים נשמח לקרוא את הדוחות ולראות את יתרות המזומנים של החברה גילוי נאות מכיר את החברה ובעל עניין בה
    סגור
  • זראסאי הבאה בתור
    לאול יר לקחו שנתיים 08/12/2020 03:56
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הסיבה היחידה שזאראסאי עוד לא בדיפולט זה בגלל שמוסדיים ישראלים נתנו לה כסף יקר (לפני חודש) שאיתו היא פרעה חוב זול בישראל. גלגול. עגלגלות חובות מסתיים גם אתה תראה שהביזנס לא מחזיק את עצמו. תלמד!
    סגור
  • 8.
    בכתבה יש הרבה אי דיוקים
    יניב 07/12/2020 09:49
    הגב לתגובה זו
    1 2
    לרשום שלחברות האלו שהנפיקו אג"ח לא נותנים אשראי בארה"ב זו הטעייה במטרה להוציא כותרת , גם לאוול אייר 50% מהחוב ממוסדות פיננסים בארה"ב בריביות רגילות . אתה בהחלט צודק שבגלל ממשלת תאגידי גרוע חוסר שקיפות וחמדנות יש סיכוי גבוה שהחברה הולכת לפירוק . אם הוא יצליח לקנות זמן מבעלי האג"ח הוא עוד יכול להציל את החברה לא בטוח שיתנו לו
    סגור
  • הריביות הרגילות בארהב זה חוב בכיר, עם שעבודים
    משקיע 10/12/2020 12:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מצבן של ג/ה עוד איכשהו סביר. מצבן של ב/ד בלי הבטחונות? עגום
    סגור
  • אתה משלה את עצמך
    הבכיר בארה״ב 08/12/2020 03:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    והלא מובטח בישראל בלבד
    סגור
  • 7.
    בארהב החתמים והמתווכים היו הולכים לכלא
    ליפא 07/12/2020 09:47
    הגב לתגובה זו
    5 0
    למותר לציין שגם המנכל המהולל שבטעות העביר לחשבון הבנק הפרטי שלו מיליוני דולרים היה הולך לכלא, אבל בישראל אין דין ואין דיין. עצוב
    סגור
  • 6.
    לבורסה לניירות ערך בארץ
    אנונימי 07/12/2020 09:45
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אין שום בקרה, ושום עניין לחקור חברות, הרבה דברים שהיו נגמרים בכלא אחרי חקירה של הרשות לניירות ערך בארצות הברית, פה אפילו לא נגמרים בבדיקה, ועל המוסדיים בארץ בכלל אין מה לדבר, זה לא הכסף שלהם, אני בספק אם בנוסטרו של אחד הגופים הכלכלים הגדולים השקיעו בחברות האלו.
    סגור
  • 5.
    כל כך שקוף הכתובת על הקיר מהיום הראשון שדיברו על הנפקה (ל"ת)
    אביב 07/12/2020 09:13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    החתמים חלבו את הציבור
    דוד כהן 07/12/2020 08:58
    הגב לתגובה זו
    3 0
    ואין מי שיפצה פה
    סגור
  • 3.
    עולם תחתון
    הדג מסריח מהראש 07/12/2020 08:58
    הגב לתגובה זו
    1 0
    פעילות מאפיונרית , אם יהיה מזל יופי ואם לא אז שילכו המשקיעים לכל הרוחות .האנשים האלה חייבים להיענש .
    סגור
  • 2.
    חחח מגיע למוסדים להפסיד - יזמות נדלן יהודי באמריקה חחח
    שמוליק 07/12/2020 08:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למה שיזמי נדלן באמריקה יגייסו פה? ולמה שישקיעו פה בנדלן באמריקה? מלחתחילה אין בזה הגיון.
    סגור
  • 1.
    איפה החישוב?
    סאם 07/12/2020 08:51
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אתה טוען שלא השתלם להשקיע באמריקאיות , אתה טועה. כשאתה צודק אתה יודע להביא את החישוב ולהוכיח.בבקשה, תעשה ממוצע ותראה לנו.תגלה פתאום שאתה טועה והיה משתלם,גם עם הבודדות שנפלו
    סגור
  • החישוב פשוט ואתה טועה
    יש הסבר 07/12/2020 16:02
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מספיק ש 3-4 סדרות גדולות לא פורעות קרן וגם תיק של 30 אגח ב 4% ריבית מגיע להפסד יפה בשורה התחתונה.
    סגור
  • מי הבאה אחרי אול-יר שתיפול? ספנסר?
    משקיע 10/12/2020 12:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ברוקלנד וסטרווד היו קטנות יותר
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות