Airbnb - כל מה שצריך לדעת לקראת ההנפקה

החברה ששינתה את תעשיית התיירות והרוויחה 220 מיליון דולר ברבעון האחרון, צפויה להשלים הערב את ההנפקה הראשונית לציבור לפי שווי חברה של כ-42 מיליארד דולר; האם זה יקר? הכל יחסי...
 | 
telegram
(4)

החברה ששינתה את תעשיית התיירות, Airbnb (סימול: ABNB), צפויה להשלים הערב את ההנפקה הראשונית לציבור (IPO), כאשר למרות המשבר ועל רקע הגאות בתחום ההנפקות בוול סטריט, החברה העלתה לפני ימים ספורים את טווח המחיר להנפקה ומבקשת כעת להנפיק לפי שווי חברה מינימלי של כ-42 מיליארד דולר. רק לפני חודש-חודשיים דובר על שווי של 20-25 מיליארד דולר. החברה צפויה להירשם למסחר בנאסד"ק תחת הסימול "ABNB" ותתחיל להיסחר החל ממחר (יום חמישי, ה-10 בדצמבר).

החברה מתכננת להציע את מניותיה במחיר של 60-56 דולר למניה, לעומת טווח המחיר הקודם שהיה 50-44 דולר למניה. תשקיף החברה הראה שמגפת הקורונה גרמה לירידה של 40% בהזמנות, אבל השוק עדיין מאמין בחברה וסבור שהצמיחה תתחדש לאחר הקורונה.

Airbnb הפסידה 697 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של השנה למרות הכנסות של 2.5 מיליארד דולר, בהשוואה להפסד של 233 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2019, עם הכנסות של 3.7 מיליארד דולר.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

למרות שהחברה דחתה את ההנפקה המיוחלת מספר פעמים בעקבות הפגיעה הקשה בענף, גם גידול במספר מקרי הקורונה לא מנע את ההנפקה המתוכננת שלה לשנת 2020. החברה צפויה לגייס כ-3.1 מיליארד דולר, 20% יותר מהסכום שתכננה החברה לגייס במקור, כאשר משקיעים קיימים מתכוונים למכור מניות בהיקף של כ-100 מיליון דולר במסגרת ה-IPO.

Airbnb הוא אתר אינטרנט המשמש כמתווך בין שוכרי יחידות נופש או דירות לטווח קצר לבין בעלי הדירות באופן ישיר. ב-Airbnb ניתן למצוא הכל, למעלה מ-3 מיליון נכסים מוצעים באתר החל מדירות נופש לאלפיון העליון, ועד דירות מוזנחות בנקודות שכוחות. למרות שמגפת הקורונה פגעה קשות בתחום התיירות, היא פתחה הזדמנויות רבות שיעצבו את שוק התיירות של העתיד. 

החברה דיווחה על הכנסות של 1.34 מיליארד דולר ברבעון השלישי השנה, ירידה של כ-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. כמו רוב חברות התיירות, Airbnb ספגה פגיעה בעסקים בגלל משבר הקורונה. אך לאחר שקיצצה כ-25% מצוות העובדים שלה, או כ-1,900 עובדים, בחודש מאי, Airbnb ראתה את עסקיה מתאוששים במהירות בהמשך השנה. זאת, הודות לעלייה בשכירות באזורים כפריים, כאשר אנשים חיפשו אזורי נופש בטוחים לנוכח המגפה.

אם כן, ביחד עם הקיצוץ המשמעותי בהוצאות, כאשר הוצאות השיווק והמכירות ירדו ביותר מ-50% - ברבעון השלישי של 2020 עמד שיעור הוצאות השיווק והמכירות על 9% ביחס להכנסות, לעומת 26% ברבעון המקביל - החברה עברה לרווח נקי של 219 מיליון דולר בשורה התחתונה.

הרווח הנקי ברבעון השלישי משקף קצב רווחים שנתי של כמעט 900 מיליון דולר, מה שאומר שההנפקה צפויה להתבצע לפי מכפיל של כמעט 50. נראה גבוה? נזכיר כי סנופלייק (SNOW) הונפקה במחיר של 120 דולר למניה ומאז הכפילה את ערכה ביותר מפי 3 ונסחרת במכפיל 100 (על רווח אופטימי), וזאת מבלי שקרה שום דבר מהתוי מאז ההנפקה. 

אגב, הערכת השווי הפרטית האחרונה שקיבלה Airbnb היתה 18 מיליארד דולר, לאחר שגייסה חוב של 2 מיליארד דולר מוקדם יותר השנה, כאשר החברה נאבקה בהשפעות משבר הקורונה בחודשים הראשונים שלאחר התפרצות המגיפה. זה היה כמעט מחצית מהערכת השווי הפרטית הגבוהה ביותר שקיבלה החברה (31 מיליארד דולר) משנת 2017.

ההנפקה הזו מבטאת את האופוריה בוול סטריט ששוברת כל שבוע שיאים ואת מבול ההנפקות - זו תהיה השנה הטובה ביותר בשוק ההנפקות הטכנולוגיות בעשר השנים האחרונות, כאשר גם הישראליות נהנות מכך - פרוג ולמונייד גייסו לפי שווים של 4 מיליארד ו-2.5 מיליארד דולר בהתאמה, ועכשיו הן נסחרות בכ-50% גבוה יותר.

חזרה ל-Airbnb. החברה תכננה לצאת להנפקה הראשונית כבר באביב, אך מבחינתם זה לא היה הזמן, מרבית הטיסות נעצרו, התיירות העולמית נפסקה, ושוק ההון היה במצב של חוסר ודאות ושידר מצוקה. בדיעבד, נראה שזה היה בדיוק הזמן, השווקים נסקו ואלטרנטיבת השכרת הבתים התגלתה כבעלת יתרונות רבים על פני בתי המלון המסורתיים. 

לפני המשבר, Airbnb הייתה אחת מחמש החברות בעלות השווי הפרטי הגבוה בעולם, החברה לא הייתה זקוקה למזומנים ותכננה להירשם למסחר בלי לגייס הון. עם זאת, לאחר פרוץ המגפה, ובשיא הבהלה העולמית סביב הנגיף, חוותה החברה קריסה בהיקף ההזמנות - החברה קיבלה 19 מיליון הזמנות, לעומת 33 מיליון הזמנות בחודש הקודם. במקביל לקריסה מספר הביטולים זינק - בוטלו 23 מיליון הזמנות. החברה עברה חודשיים קשים. בהמשך לכך, ההכנסות ברבעון השני ירדו ב-72% והסתכמו ב-335 מיליון דולר בלבד.

בחברה עברו ממיקוד בהשגת לקוחות חדשים למיקוד בשיפור המותג. כך, אם בשנה שעברה 77% מהלקוחות הגיעו ישירות לאתר ולאפליקציה של החברה או דרך ערוצים חינמיים, שיעור הלקוחות הללו זינק ל-91% ברבעון השלישי.

נראה שגם החברה לא צפתה את השינוי שחל מאז בהעדפות הצרכן. בחודש אפריל דרשה החברה ממשקיעה מימון חירום בכדי שתוכל לעבור את הגל הראשון, בחודש יולי כבר דיווחה כי לקוחותיה זכו ביותר ממיליון הזמנות יומיות, והגיעו חזרה להיקף פעילות דומה לרמות של טרום המגפה.

בכל אופן, אם החברה תצליח להמשיך להציג רווחים לאורך זמן, או אפילו גידול בקצב הרווים, זאת תהיה בשורה מצוינת עבור בעלי המניות, אך נזכיר כי נכון להיום החברה עדיין מצליחה לנגוס בנתח השוק של בתי המלון בזכות משבר הקורונה, שכן דירות Airbnb כלכ הנראה חושפות את הדיירים לסכנת הידבקות נמוכה ביחס לבתי המלון. עם זאת, הפצת החיסונים כבר החלה ברחבי העולם והחזרה הצפויה של עולם המלונאות לפעילות מלאה תאלץ את Airbnb להגדיל שוב את הוצאות השיווק וככל הנראה תפגע בשורה התחתונה של Airbnb בעתיד.

תגובות לכתבה(4):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מה מנפיקים? מקור למשיכת משכורות עתק מכיסי המשקיעים.
    מר בין 09/12/2020 18:52
    הגב לתגובה זו
    1 1
    איזה נכסים יש לחברה. ממש כלום, זו חברת ניהול בלבד. היזהרו חברים.
    סגור
  • זה לא נכון
    משקיע 10/12/2020 14:53
    הגב לתגובה זו
    1 0
    החברה היא משווקת כמעט בלעדית בעולם של דירות פרטיות לנופש לטווח קצר. העמלות שהיא גוזרת על הפעילות הוא עצום ביחס להשקעה. חברות כמו booking ו hotels הן לא יותר משירות תיווך c2b טריוויאלי ולעומת זאת רווחיות מאוד. Airbnb בעוד שנה מהיום תהיה שווה 150 דולר למניה. גזור ושמור.
    סגור
  • למה שנה? יום! (ל"ת)
    יניב 11/12/2020 01:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • זה כבר הכפיל בשעות המסחר הראשונות עד 165 (ל"ת)
    משקיע 10/12/2020 22:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות