73% מסכימים לשלם על פאנל סולארי; 66% ישלמו יותר על רכב פחות מזהם

הציבור מטיל את האשמה במשבר האקלים על חברות הנפט והגז, מסכים לוותר על נסיעות ברכב הפרטי ולהגדיל הוצאות על דיור לטובת בניה שעומדת בתקנים ירוקים. סקר של המכון לדמוקרטיה מגלה שלא רק בשוק ההון הסנטימנט חיובי לגבי אנרגיות מתחדשות
 | 
telegram
(6)

לא רק ציבור המשקיעים נוהר למניות האנרגיה המתחדשת, גם בציבור הכללי גוברת המודעות למשבר האקלים והצורך להפחית את הזיהום, כך עולה מסקר שערכו במכון הישראלי לדמוקרטיה. מתוצאות הסקר עולה כי רוב הציבור (יותר מ-70%) מאמינים שמשבר האקלים מהווה סכנה לאנושות, כשלצד הנכונות לסגל הרגלים שיתרמו למאבק בשינויי האקלים, הם מצביעים על חברות הנפט והגז וכן על הממשלה כאחראים למצב שצריכים להוביל את השינוי.

81% מהנשאלים השיבו שחברות הגז והנפט ותחנות הכוח הן האחראיות המרכזיות לפעול לצמצום זיהום האוויר בישראל, ו-76% ענו שהתעשייה הישראלית כולה היא האחראית לכך. הממשלה כאחראית במידה רבה עד רבה מאוד לפעול לצמצום זיהום האוויר, ובפרט משרדי האנרגיה, התחבורה והמשרד להגנת הסביבה, להם 73% מהציבור ייחסו אחריות רבה עד רבה מאוד. ומה בנוגע לאחריות האישית של הציבור? 60% מהמשיבים הטילו את האחריות על נוסעי הרכב הפרטי ו-58% על הציבור כולו.

באשר לאפשרות להטיל מס פחמן על החברות המזהמות, רוב הנשאלים (75%) אמרו כי יעדיפו שאם יוטל, המס יופנה לטובת סבסוד מחירי החשמל או המים למשקי הבית ולטובת סיוע לציבור למעבר לצריכת אנרגיה ירוקה וחסכונית.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

בהמשך לאחריות האישית של הציבור, 77% מהנסקרים הביעו נכונות גבוהה להפריד פסולת למחזור באופן קבוע – זאת אם פחי המחזור ימוקמו ליד ביתם. 61% מהציבור הסכימו לוותר על שימוש בכלים חד פעמיים, אם כי בציבור החרדי הנתון נמוך כמעט בחצי - 37% בלבד.

בשורה לחלק מחברות האנרגיה המתחדשות, יצרניות הפאנלים הסולאריים שביניהן, נמצאת בנתון הבא: 73% מוכנים לשלם על התקנת פאנל סולרי על גג ביתם, כדי ליהנות מהוזלה קבועה של חשבון החשמל. שני שליש (66%) הסכימו לשלם יותר בעבור רכב פחות מזהם, ויותר ממחצית (53%) מסכימים כי יש להטיל מס על מוצרים שאינם עומדים בתקן ירוק. בדומה לכך, 52% אמרו כי הם מוכנים להגדיל את ההוצאות על דיור, כדי לגור בבית שנבנה לפי תקן בניה ירוקה וחסכוני בהוצאות חשמל ומים. כמעט מחצית מהנשאלים (49%) הביעו נכונות לשלם מסי עירייה גבוהים יותר לטובת הצללה והקמת פארקים בסביבת מגוריהם.

בנוגע לרכב הפרטי, שרוב המשיבים תלו גם בו את האשמה, עולה ש-45% מהציבור מוכנים לצמצם את הנסיעה בו כדי להקטין את זיהום האוויר, וזאת אפילו אם הדבר יפגע בנוחות הנסיעה ויאריך אותה. מנגד, 32% דחו את האפשרות. כמו כן, 45% מהציבור מתנגדים להטלת אגרת גודש בסך 30 שקל בשעות העומס על המגיעים ברכב פרטי למרכזי ערים גדולות ולכבישים המרכזיים, זאת מול 37% שתמכו בצעד.

כאמור, הנתונים מתכתבים עם האמונה הגוברת של שוק ההון בתשתיות האנרגיה המתחדשת שיחליפו בעשורים הקרובים את תעשיית הגז והנפט המסורתית. רוח גבית לכך נותנות חלק ממדינות העולם שמקדמות את המעבר לתשתיות שכאלה, מהלך שבין השאר נשיא ארצות הברית הנכנס ג'ו ביידן הודיע שיקדם, לצד החזרה להסכם פריז למאבק במשבר האקלים.

"היום יותר מתמיד ברור שהמשבר העולמי הבא יהיה קשור לאקלים ומבחן היישום מוטל על הממשלה", אמרה דפנה אבירם ניצן, מנהלת מרכז ממשל וכלכלה במכון הישראלי לדמוקרטיה. "ממצאי הסקר מראים שרוב הציבור בישראל מוטרד משינויי אקלים וסבור כי על ממשלת ישראל להיערך בהתאם. הדרך לצמצום צריכת האנרגיה המזהמת ומעבר לאנרגיה ירוקה ויעילה יותר, עוברת דרך הסרת חסמים בירוקרטים ורגולטוריים, בנייה בתקן ירוק, התקנת פאנלים סולאריים על גגות, פיתוח תשתיות של תחבורה ציבורית, רכבים חשמליים, עידוד המגזר העסקי לפיתוח טכנולוגיות של אגירה ואנרגיה מתחדשת, השקעה והתאמת רשת החשמל ועידוד התייעלות אנרגטית".

תגובות לכתבה(6):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    שטויות, מדובר על מחזוריות בטבע!
    דן 15/12/2020 05:16
    הגב לתגובה זו
    0 1
    השפעת האדם על השינויים במזג האוויר היא שולית ביותר, אנחנו יודעים מההיסטוריה על תקופות חמות טחנות פחות ועל תקופות קרות עד קרח, וזה עוד לפני שהיתה 'תעשיה מזהמת' אם משבוע באמת מתעניין שיקרא מאמרים ויש שיחות ביוטיוב של פרופ' גיא שביב מאוניברסיטת ת"א. אגב בימים אלו ממש מנהלים ארכיאולוגיים ימיים מאוניברסיטת חיפה 'חפירות' ארכיאולוגיות של כפר הנמצא כ-7מ' מתחת למים מול חופי שדות ים וכאלו יש רבים לאורך חופי ישראל!
    סגור
  • 5.
    כתבה ממומנת
    ארז 14/12/2020 01:11
    הגב לתגובה זו
    0 1
    תנו לנו להוציא את הגז מהאדמה, תפסיקו כבר, גם גז זו אנרגיה ירוקה
    סגור
  • 4.
    לגורם אחד שפוגע בסביבה הרבה יותר לא התייחסו
    אביהו 14/12/2020 00:11
    הגב לתגובה זו
    2 0
    תעשיית הבקר ונחלה גורמת ליותר נזק מתעשיית הרכב. אין פה אמירה לטובת טבעונות, זו עובדה מוגמרת. כדי לנטרל את הנזק פשוט צריך להפסיק או להפחית משמעותית בצריכת הבקר והחלב. חבל שלא שאלו את אותם אנשים החוששים ממשבר האקלים האם היו מוכנים לעבור לתחליפי חלב ולהפסיק לצרוך בקר.
    סגור
  • 3.
    פנל סולארי זה היסטוריה. רעפים סולארים הרבה יותר משתלם (ל"ת)
    משקיע 13/12/2020 21:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    אשליות (ל"ת)
    אלי בובליל ר"ג 13/12/2020 21:04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • 1.
    הציבור מטומטם והציבור משלם. בגרמניה מחיר החשמל עלה פי 3
    שמוליק 13/12/2020 19:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כשזה משהו תאורטי ונחמד ומישהו אחר ישלם הציבור מוכן. בוא נראה אותם משלמים חשמל פי 3 יותר יקר כשזה קרה בגרמניה שהפכה למדינה עם החשמל הכי יקר באירופה. אני ספקני לגבי פנל סולרי על הגג - 7 שנים עברו ואין התקנות. אם הציבור רוצה אז למה לא מתקין? הציבור מצביע ברגליים שלא כדאי להתקין על הגג.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות