200 אלף שקל לכל משפחה: מחיר הטעות של סטנלי פישר

נגיד בנק ישראל לשעבר כפה עליכם לקחת משכנתא בריבית קבועה (ועד שליש במסלול משתנה) כי הוא יודע מה טוב בשבילכם; הבעיה - זה עלה לכם הרבה כסף; וגם - אולי מספיק עם הגישה הפטרנליסטית? הציבור מבוגר בשביל לקבל החלטות על הכסף שלו
 | 

אנשים טובים, אנשים מקצועיים, אנשים בראש הפירמידה, אנשים שמקבלים החלטות לפעמים מתבלבלים, לפעמים טועים. לטעות זה אנושי, זה קורה וזה יקרה. זה חלק מהחיים. אבל הבעיה הגדולה היא הבלבול – הם מתבלבלים בהגדרת התפקיד שלהם. הם כל כך חזקים, כל כך בטוחים, כל כך מלאים בעצמם שהם סבורים שהם... אבא שלכם.

הם מאמצים את הגישה הפטרנליסטית שבמילים פשוטות אומרת את הדבר הבא – אני לא סומך עליכם ולכן אני אקבע בשבילכם מה טוב לכם. כן, אתם הילדים הקטנים שלא מבינים, שבו בצד בשקט.

הגישה הזו מאפיינת מקומות רבים בשלטון, אבל היא עוצמתית ומשפיעה בעיקר בתחומים הפיננסיים. האוצר יודע מה טוב בשבילכם, בנק ישראל יודע הכי טוב מה טוב בשבילכם. הבעיה בגישה הזו מעבר לכך ש"גם אבא לפעמים טועה", היא שהיא מחנכת לאי חינוך. למה צריך לדעת מה הכסף שלכם עושה, אם האוצר מגדיר את קרנות הפנסיה לגילאים שונים? למה לנסות להרכיב משכנתא ממסלולים שונים, אם בנק ישראל קבע חלק מהמסלולים? 

כותרת ראשית

- כל הכותרות

הגישה הפטרנליסטית אפיינה את הקדנציות של סטנלי פישר בתפקידו כנגיד בנק ישראל. הפרופסור האמריקאי המכובד הגיע להסביר לישראלים איך לבלום את ירידת הדולר (קנה דולרים ויצר הפסדי עתק), איך להגדיל צריכה (הוריד ריבית), איך להימנע מחימום שוק הדירות (להגביל את המסלול של ריבית הפריים במשכנתאות), איך להציל את הישראלים מסאבפריים/משבר משכנתאות (להגביל את הריבית המשתנה).

פישר היה בטוח לחלוטין שהוא מציל אותנו מקטסטרופה. הריבית נמוכה מאוד, הוא אמר כשהיא היתה 2%. המצב הטבעי שלה הוא 5%. מה קרה מאז? היא ירדה לכיוון האפס. בסדר, טועים. זה לא העניין. העניין הוא שהוא הכריח את כולנו לקחת משכנתא בריבית קבועה על חשבון ריבית משתנה. הוא הכריח אותנו לקחת משכנתא בריבית 4% ולא בריבית 1%. הוא הגביל את הריבית המשתנה והזולה במשכנתאות לשליש מהיקף המשכנתא כי הוא חשב שהריבית המשתנה/ריבית הפריים, תעלה. הוא חשש מזה שהציבור מטומטם ולכן הציבור ישלם את המחיר כשהריבית תזנק, ואז ריבית המשכנתא המשתנה תהיה גבוהה מהריבית הקבועה. הוא לא תיאר לעצמו שתשע שנים יעברו והריבית דווקא תרד, הוא לא תיאר לעצמו שהישראלים (בחלקם) יכולים לעשות שינוי בהרכב המשכנתאות שלהם כשהריבית תתחיל לעלות.  

השליש בריבית המשתנה נלקח לרוב בפריים מינוס 0.6%-0.7% תלוי בתקופה, ומדובר בריבית נמוכה מאוד, סביב 1% בשנה. הריבית הקבועה היתה 3%, 4% וגם היא תלויה כמובן בעיתוי לקיחת המשכנתא ובמשך המשכנתא.      

בגדול מאוד, פישר אמר לכם – אל תיקחו משכנתא בריבית של 1%, קחו בריבית של 4%, בגלל שהמשכנתא הזולה רק נראית זולה. כשהריבית במשק תעלה, היא תחצה את הריבית הקבועה. עם זאת, היה כבר אז ברור שזה ייקח זמן, כלומר אנשים יכלו לשנות את הרכבי המשכנתא תוך כדי תנועה – להקטין את הסיכון במרכיב המשתנה ולהגדיל את המסלול הקבוע.

הגישה הזו של פישר גרמה לכל אחד מכם נזק עצום. כמה עצום? נלך על הממוצע – משכנתא של 700-900 אלף שקל שמוגבלת בשליש של ריבית פריים משתנה במקום מצב אידיאלי של סביב שני שלישים (כפי שהותר לציבור בשבוע האחרון). המשמעות היא ריבית ממוצעת על המשכנתא שגבוהה ב-1% ממה שהיה צריך להיות – 7-9 אלף שקל בשנה של ריבית עודפת בגלל ההגבלה הזו. מטורף. תחשבו על זה שהמשכנתאות נלקחות בממוצע ל-20 שנה ומעלה, ותקבלו שההחלטה של פישר עלה לכל משפחה שלקחה משכנתא 150-200 אלף שקל.

אז תשע שנים מאז ההחלטה האומללה להגביל את מסלול הפריים המשתנה לשליש מהיקף המשכנתא, בנק ישראל מסיר את ההגבלה וקובע רף חדש – שני שלישים. בוקר טוב בנק ישראל, אבל מי ישלם על הנזק שכבר עשיתם?

ועולה שאלה נוספת, כפי שמתבטאת בטור הבא - האם זה העיתוי הנכון להסיר את המגבלה. האם אחרי 9 שנים של הגבלה לא כדאי כבר להמשיך עם המגבלה מחשש שהריבית תעלה? האם הבנק לא יוצר בעצם את משבר המשכנתאות הבא דרך ההגבלה הזו?

תגובות לכתבה(83):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 73.
    ביזפורטל המטורלל....??.
    מייקל רון 15/01/2021 13:31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תגידו איך לא תבושו להפיל על הנגיד סטנלי את האישום המופרך הזה....ואיך מצאתם את הנוסחא הדמיונית לפיה קבעתם את גובה הנזק ש-נגרם כביכול ללוקחי המשכנתא..?? ותאמרו מה לכם להיטפל דווקא לנגיד הענק שהציל את כלכלת ישראל בעת המשבר הגדול ב- 2008-9..?? מה יש לכם נגדו..? או מה כואב לכם ..?? ובכלל מה המניע שלכם להיטפל לנגיד היקר שהציל את כלכלת בעת המשבר הגדון ב-2008-9..??, תגידו
    סגור
  • 72.
    ואם הוא לא היה טועה? מאבדים את הדירה? (ל"ת)
    פז 29/12/2020 14:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 71.
    פישר
    ביביהו 29/12/2020 13:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הוא פישר ( פ עם דגש} שילך לעזאזל. הרס את המדינה וברח
    סגור
  • 70.
    תגובה
    מגיב לפופוליסט 23/12/2020 07:35
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מי שמבלבל אנשים זה אתה. נתנו לך אפשרות להוציא לאור שטויות ואתה שמח. אתה בטח זוכר רק לא כותב איזה משבר משכנתאות פקד אז את ארה"ב וכמעט הביא למשבר עולמי. אתם שרלטני מקלדת.
    סגור
  • 69.
    כשהריבית נמוכה לוקחים יותר משכנתאות והביקוש עולה
    סיפורים מהבוידעם 21/12/2020 20:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בגלל שההיצע יחסית נמוך באזורי הביקוש, הרי שברגע שאנשים רצים יותר לקנות דירות אז המחירים של הדירות עולים...ועולים. ומה שקורה שהורדת הריבית על המשכנתא לא חוסכת כסף בסופו של יום, כי המשכנתא הנמוכה מתקזזת בעליית מחירי הדיור
    סגור
  • טען עוד
  • 68.
    חוכמת הבדיעבד....
    אנונימי 21/12/2020 14:57
    הגב לתגובה זו
    2 1
    אם היה הפוך??? הפריים היה טס כלפי מעלה- ואז?
    סגור
  • 67.
    להחזיר לכולם את הכסף.גנבים..
    מוטי 21/12/2020 13:11
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לבדוק את כל המשכנתאות.ולתקן את הגניבה.....צדק צדק תרדוף...
    סגור
  • 66.
    הכתבה קצת תמוהה
    אב 21/12/2020 11:39
    הגב לתגובה זו
    5 1
    תפקיד הבנק המרכזי הוא לדאוג בראש ובראשונה ליציבות הכלכלה ולא לרווח ספקולטיבי של משקיע פלוני ואלמוני בנדל"ן. דבר שני, פישר לא הכריח אף אחד לקחת משכנתא. באם הריבית לא מתאימה למישהו, אזי הוא מוזמן לקנות את הדירה במזומן.
    סגור
  • 65.
    אם אתה נופל המדינה דואגת לך ואחראית עליך
    - 21/12/2020 10:32
    הגב לתגובה זו
    2 2
    אז יש למדינה זכות לצמצם את הנזק שיכול לקרות לה
    סגור
  • דביל (ל"ת)
    טוב למדינה שיש אנשים 21/12/2020 13:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • אנחנו בדצמבר לאחר 10 חודשי קורונה. אתה באמת מאמין למה
    דודי 21/12/2020 11:23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שאתה כותב לאור מה שקורה כאן מהבחינה הכלכלית לאזרחי ישראל?
    סגור
  • 64.
    טעות בסיסית
    רפי 21/12/2020 10:28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    יש בכתבה טעות בסיסית, הבנק המרכזףי לא קובע דברים כי הוא מבין מה טוב לאזרח, אלא מתוך מחשבה מה עלול לקרוא לבנקים ולכלל האוכלוסיה כתוצאה מהתנהלות לא נכונה של הציבור. זה בהחלט תפקיד הבנק המרכזי, עדיין ייתכן שהם טעו כמו שכל בעל מקצוע יכול לטעות.
    סגור
  • 63.
    הנגיד טעה אז למה לא לתת 100 אחוז משכנתה פריים
    אריק 21/12/2020 09:34
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אתם ממשיכים את הטעות של הנגיד שדאג לבנקים
    סגור
  • 62.
    30 שנה משכנתא זאת הטעות
    אנונימי 21/12/2020 09:34
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הקבלנים לקחו כמה שהציבור יכל לשלם, כשנותנים 30 שנה משכנתא בריבית נמוכה זה מעלה את מחירי הדירות באופן אוטומטי, המדינה לקחה מהקבלנים כמה שהם מוכנים לשלם על הקרקע והתמכרה לכסף הכל שהלך למקומות לא ייצרנים, במקום לא לתת אפשרות להלוואות ענק, לעשות מס על משקיעים, מס מהשקל הראשון על השכרת דירות וככה אותם זוגות צעירים היו גם מבזבזים יותר ופותחים עסקים יותר והמדינה היתה מרוויחה יותר, אבל שלמיקי זהר ולכץ ולביבי ועוד יש כמה דירות, אז אין אינטרס לעזור לציבור.
    סגור
  • 61.
    עוד רכש של זיבי , כמו שורה ארוכה של דומים ,
    שם 21/12/2020 08:58
    הגב לתגובה זו
    0 2
    שאכלו ואיכלו כל נכס בארצנו ,,,,
    סגור
  • 60.
    טוב
    קצת לחשוב 21/12/2020 08:42
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אם הריבית היתה עולה במקום לרדת משפחות היו קורסות.. לקח סיכון מחושב שמשפחה יכולה לשרוד איתו.
    סגור
  • 59.
    החכמה בדיעבד
    אוי אוי 21/12/2020 08:30
    הגב לתגובה זו
    3 0
    דבר על המצב הנוכחי,הנגיד ירון למשל ותיפקודו כעת עם תכניתו העתידית....למשל
    סגור
  • 58.
    אם האינפלציה תפרוץ פתאים והפריים יזנק, מה נגיד אז?
    הכול בדיעבד כמובן 21/12/2020 01:34
    הגב לתגובה זו
    1 1
    האם האינפלציה נעלמה מהעולם?...עוד קשה לדעת. החוב הפנימי של ארה"ב רק עולה, ולפי ההיגיון מישהו יצטרך לשלם את החוב הזה מתי שהוא (=ואינפלציה היא דרך מתוחכמת לכסות את החוב). ברור גם שאחרי 2008 פישר רצה להבטיח גם את יציבות הבנקים, וחשש מאיבוד שליטה על הכלכלה (=מה שיכול להתרחש עם משבר הקורונה ימשיך או אפילו יתחזק). לאלוהי הכלכלה פתרונים
    סגור
  • 57.
    סטנלי מגן הבנקים
    בן 20/12/2020 23:31
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הציבור חכם. נקודה. סטנלי פישר בא להגן על הבנקים ולא על הציבור..למה? כי הנזק של בנק שמפסיד גדול פי כמה מונים מאשר חנה כהן מחדרה שתפסיד 120 אלף שקל על ריבית מיותרת.
    סגור
  • 56.
    מה עכשיו ?
    דן 20/12/2020 19:23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    פישר זה היסטוריה . מה המלצות הכותב לגבי העתיד , אשמח לקרוא .
    סגור
  • 55.
    דבר אחד בטוח מחיר המשכנתא בישראל מטורף - בבולגריה 2.5%
    פנחס 20/12/2020 18:24
    הגב לתגובה זו
    4 2
    ובישראל 4
    סגור
  • והמדד, כמה? (ל"ת)
    מקס 21/12/2020 21:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • תזכיר לי
    שמואל 21/12/2020 08:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איפוא בולגריה???
    סגור
  • 54.
    משכנתא זה נשך לדורות
    רק מזומן 20/12/2020 17:59
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מי שאין לו כסף שלא יקנה.הריבטת מעשירה את חמסני הבנקים ופקידיהם מלשיני המס.קנו בפריפריה תשכירו ..
    סגור
  • 53.
    הכותב הוא חכם,בדיעבד. (ל"ת)
    עמי 20/12/2020 16:55
    הגב לתגובה זו
    7 2
    סגור
  • 52.
    הרג אותנו הפישר הזה
    אורן 20/12/2020 16:43
    הגב לתגובה זו
    5 2
    גם גרם לדירות להיות יקרות בטרוף. פשוט היה לו נוח שהמשק טס לכיוון הנדלן ומי שמשלם מחיר לכל החיים אלו זוגות צעירים. וההחלטה של הריבית הפריים זו כבר גנבה.
    סגור
  • 51.
    חכמי הבדיעבד שולטים בכותרות ובכל נושא (ל"ת)
    מעניין מי מקשיב להם 20/12/2020 16:22
    הגב לתגובה זו
    8 2
    סגור
  • 50.
    משום מה ניראה לי שזה רק חצי מהסיפור, (ל"ת)
    נחום 20/12/2020 16:21
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 49.
    שטויות במיץ
    שארק 20/12/2020 15:28
    הגב לתגובה זו
    3 2
    המצב של ריביות אפס, הוא לא מצב שנראה הגיוני לפני 10 שנים. המחשבה הייתה להעלות את הריבית אחרי המשבר ואז אלפי משפחות ביו מרוסקות כלכלית. גם עכשיו לא בטוח שתקבל פריים מינוס מהבנק, הם ירצו לשמור על המרווח שלהם.
    סגור
  • 48.
    צחקו, צחקו
    פלינטסטון 20/12/2020 15:04
    הגב לתגובה זו
    6 3
    בעוד 5 שנים כשהריביתי תרקיע לשמיים, כל מי שלקח ריבית משתנה ב-2/3 מהמשכנתא יבכה. זו הצעה למי שחושב רק על ההווה, מי שמתכנן לעתיד לא נופל בפח הזה.
    סגור
  • 47.
    Rosh Aayen
    Boaz 20/12/2020 14:21
    הגב לתגובה זו
    2 1
    להפסיק למכור לאזרחים שטויות
    סגור
  • 46.
    שטויות במיץ ! עד סטנלי פישר כולם שילמו פה שוק אפור
    דניאל 20/12/2020 14:21
    הגב לתגובה זו
    6 2
    עבור משכנתא ללא אפשרות לסיים אותה לעולם בריבית של 11% ומעלה !!!
    סגור
  • אני שלחתי 13% + אינפלציה של 400% פעמיים 200% ועוד..... (ל"ת)
    roni 20/12/2020 15:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 45.
    רגע
    צבי נוי 20/12/2020 14:19
    הגב לתגובה זו
    4 2
    לשיטתך, אם הוא הוריד את הריבית, הוא גם חסך כסף, לא? אבל אתה פופוליסט, אז זה לא מתאים לכתבה. בכל אופן בדבר אחד אתה צודק הם צריכים להפסיק לקבוע. צריך לסגור את הבנקים המרכזיים. הם גרמו לאדם הקטן נזקים אדירים בשנים האחרונות. ניפחו בטעות נכסים עם ריבית נמוכה, עודדו צריכה על חשבון השקעה חיסכון, שחקן את ערך הכסף, עודדו אנשים להיכנס לחובות עמוקים, הרחיקו את הדירות מהישג היד של המעמד הנמוך- בינוני ועוד. טוב יעשו אם יכבו את האורות ויעזבו את המשרד
    סגור
  • 44.
    טעות בכתבה? קשה למצוא משהו נכון....
    משה 20/12/2020 14:16
    הגב לתגובה זו
    4 2
    להלן הסיבה מדוע פרופ פישר היה הנגיד וכותב הכתבה ימשיך לכתוב כתבות מטעות עד סוף ימיו. הוא פשוט שכח מימד שולי ולא חשוב שנקרא - סיכון. כן סיכון הנו מימד שרובנו לא יודעים להעריכו נכון או מתעלמים ממנו (ראה חתני פרס נובל בנושא)
    סגור
  • 43.
    זיכרון קצר ופגום
    ברכה 20/12/2020 13:49
    הגב לתגובה זו
    13 5
    סטנלי פישר הציל את כלכלת ישראל בעת משבר הסאב פריים . לכן נבחר לסגניתה של יו"ר הפד של ארה"ב .
    סגור
  • הוא לא הציל אותנו הוא חנק אותנו
    שי 21/12/2020 00:29
    הגב לתגובה זו
    2 2
    משבר הסאב פריים לא יכול לקרות בישראל כי אצלנו גם בימים הטובים היו נותנים לך עד 90% מערך הדירה בעוד שארהב שם הגיע גם ל 120 אחוז מערך הדירה. גרם למחירים לעלות בצטרה מטורפת גרם לצעירים לא לרכוש בתים ונתן למשקיעים להכנס כי לא הגיוני להביא הון עצמי 40000 שח בגיל 25-30 אלא אם אבא שלך. ....
    סגור
  • 42.
    הכותב טועה בדבר אחד
    עמוס 20/12/2020 13:31
    הגב לתגובה זו
    8 0
    הוא חושב שמטרת הבנק היא לעבוד בשביל הציבור. האמת היא שהציבור עובד בשביל הבנק ... אז אם פישר החליט שהציבור ישלם 4% זה בדיוק הכוונה, שהציבור ישלם יותר.
    סגור
  • 41.
    אמור וצריך לפעול. סטנלי היה מבוגר אחראי. הציבור לא.
    פעל כמו שבנק מרכזי 20/12/2020 13:26
    הגב לתגובה זו
    5 2
    הטעות היא להחזיר את המסלול. לציבור אין יכולת וידע לגדר התחייבוית ל-25 שנה. גם הבנקים מתקשים בזה. המקורות שלהם לריבית משתנה הם בכלל לטווח קצר. אבל היי, זה יותר זול ואפשר לכתוב על זה גם בדיעבד...
    סגור
  • 40.
    איזה גיבוב של שטויות
    טמבל 20/12/2020 13:15
    הגב לתגובה זו
    7 4
    קודם כל, כן, אחריות מנהיגי המדינה להחליט עבור האזרחים. לא בכל דבר, אבל בהחלט בנושאי מקרו, בין אם כלכלה, חינוך או ביטחון. אם היה אפשר לסבול את המצב שבו עשרות אחוזים מהעם יגיעו לחדלות פירעון ויאבדו את ביתם, אז אולי אתה צודק. אבל היות ובמקרה כזה המדינה תצופה לחלץ ולעזור, כפי שקורה בקורונה למשל, המדינה מנסה למנוע מצבים כאלה מראש, וטוב שכך. ההחלטה הנוכחית לשנות את הריבית היא החלטה אומללה והיא הבעיה האמיתית.
    סגור
  • 39.
    סגנון כתבה משתלח ובהמי.
    ירון 20/12/2020 13:15
    הגב לתגובה זו
    9 9
    משכנתאות זה לא הכל. יש כלכלה ריאלית יצרנית שסטנלי הטיס אותה למעלה בשמירת שערי חליפין.הכבת ילד שלא מבין כלום. יושב ורואה משחק שאחרים שחקו לפני שנים (ונצחו), ויש לו עוד ביקורת
    סגור
  • 38.
    חכמה בדיעבד (ל"ת)
    יגאל 20/12/2020 12:50
    הגב לתגובה זו
    6 3
    סגור
  • 37.
    סטנלי פישר מבין בכלכלה בערך כמו הסבתא שלי
    עמוס רו"ח 20/12/2020 12:31
    הגב לתגובה זו
    13 6
    הדבר היחיד שעניין את סטנלי פישר זה יציבות הבנקים, כל השאר שילמו את המחיר. הציבור, היצואהים, הממשלה
    סגור
  • 36.
    אתה כל כך חכם
    ארק 20/12/2020 12:15
    הגב לתגובה זו
    0 4
    בטח יש לך תואר דוקטור לביביסם. אז אולי תציע עצמך להיות מנכ'ל הבנק המרכזי של ארה'ב?
    סגור
  • 35.
    תמיד היה אפשר היה לקחת הכל - הסבר בפנים
    גיל1 20/12/2020 11:43
    הגב לתגובה זו
    0 1
    לוקחים פי 3 ממה שצריכים. נגיד וצריך חצי מיליון שקל משכנתא. לוקחים מיליון וחצי. מחזירים מיליון ונשאירם עם חצי של הפריים.
    סגור
  • לא ישים במרבית המקרים. הבנק לא ייתן לך יותר מ 75% לדירה
    שון 20/12/2020 13:48
    הגב לתגובה זו
    3 1
    ראשונה ויותר מ 50% לדירה להשקעה. ההצעה שלך רלוונטית רק היכן שיש לך את מרבית הכסף כהון עצמי.
    סגור
  • לא מדויק בכלל
    לווה 20/12/2020 13:21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כדי שתקח פי2 או 3 ממה שצריך אתה צריך להראות מסוגלות להחזיר משכנתא פי 2 או 3 גדולה יותר. רוב האנשים לוקחים משכנתא שמגיע לכ 25% מסך ההכנסה החודשית שלהם ולכן זה לא אפשרי. יתרה מזאת, כשאתה מגדיל את גובה המשכתנא שלך אתה גם מגדיל את אחזוי המימון, דבר שפוגע בריביות שתקבל.
    סגור
  • 34.
    האיש כשלון מהלך - כשלון קולוסארי
    הנצ 20/12/2020 11:37
    הגב לתגובה זו
    13 3
    ישראל הפסידה 100 מיליארד ממדיניות נחזקת עודף הדולרים ! בתקופת כהונתו האיש שגה בהערכות תווי האינפלציה ומדינות הריבית הנגזרת בסיום כהונתו דאג למנות ממשיכי דרך שיגבו את הה מדיניותו הכושלת שהתמנה כחבר בבנק המרכזי של ארה"ב התפללתי שלא יגרום גם שם לאנדרלמוסיה והיום - מר קוטלר תזהר למנותו ליו"ר הבנק מר פיישר לך הביתה תפרוש לפנסיה תן לאחרים הטובים ממך את המקום להודות בשגיאות זה אלוהי !!
    סגור
  • 33.
    בנקים היו אשמים בכל גם לפני סטנלי
    בוזגלו מ"יצאת צדיק" 20/12/2020 11:35
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אז אל תיהו חחמים בדיעבד ואל תעשו ממנו שעיר לעזאזל אכשיו
    סגור
  • 32.
    כתבתו של אבישי עובדיה
    אילן דולב 20/12/2020 11:33
    הגב לתגובה זו
    1 2
    הנגיד לשעבר סטנלי פישר עשה נזקים גדולים פי 100בכך שהעלה את הריבית לריבית נשך ולא הבין בזמן אמת שסין מייצאת דפלציה לעולם. וגרם לפערים החברתיים גדולים יותר אני לא בא להגן עליו אבל הכתבה שלך מנותקת מהמציאות אף אחד לא ידע שהריבית תמשיך לרדת גם לא אתה והוא רצה להקטין סיכונין ועל ריבית 05% אנחנו עוד נשלם ביוקר כשהפנסיה תיחתך לחצי
    סגור
  • 31.
    כמו הפמניסטיות שרוצות להחליט על נשים אחרות מה טוב להם. (ל"ת)
    שגיא 20/12/2020 11:13
    הגב לתגובה זו
    2 3
    סגור
  • 30.
    גם בקניית מיליארדי דולרים בנק ישראל מפסיד
    נו 20/12/2020 11:11
    הגב לתגובה זו
    7 3
    בתקופתו של פישר עלו יתרות המטח של בנק ישראל מכ-27 מיליארד לכ-82 מיליארד ועכשיו הגיעו לכ-164 מיליארד תגידו זה לא שטות הגורמת להפסדי מייארדי דולרים כל שנה ? האם זאת לא מדיניות חלם ?
    סגור
  • 29.
    סטנלי פישר-עוד מינוי מהולל של הגאון ביבי.נזק של 200,000 (ל"ת)
    תרמתם למדינה 200,000 20/12/2020 11:08
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 28.
    עוד אחד שקיבל עט וחושב שיודע משהו.
    אולי תציע עצמך להיות הנגיד האמריקאי? התפנה מקום ות 20/12/2020 11:07
    הגב לתגובה זו
    4 7
    אולי תציע עצמך להיות הנגיד האמריקאי? התפנה מקום ותוכל לנהל את פישר.
    סגור
  • 27.
    החלטת של דיקטאטור
    דימה 20/12/2020 11:05
    הגב לתגובה זו
    6 4
    איפה היה מבקר המדינה? איפה היו חשב הכללי? המדינה מרוויחה וזה מתאים לכולם.
    סגור
  • 26.
    תביעה יצוגית שהבנקים יחזירו את הכסף העודף שגבו ויחזירו
    שרה 20/12/2020 11:03
    הגב לתגובה זו
    6 2
    אותו לציבור. אפשר לתרום אותו לנפגעי הקורונה.
    סגור
  • 25.
    כהני השבירות ואנשי החליפות הריקות -אלה שטועים על חשבונך
    אנונימי 20/12/2020 10:59
    הגב לתגובה זו
    3 0
    כהני השבירות ואנשי החליפות הריקות . אלה שטועים על חשבונך כל הזמן , כי הם פשוט לא משלמים את המחיר. כשזה לא על חשבוני אני הופך לטיפש. מקרה קלאסי . היה סופר חכם שכתב את "הברבור השחור" ו" אנטי שביר". הוא הבין דבר או שניים על חשיפה לסיכון .
    סגור
  • 24.
    כל כך נכון (ל"ת)
    אמיר 20/12/2020 10:59
    הגב לתגובה זו
    6 1
    סגור
  • 23.
    פתח תקווה
    סרגיו 20/12/2020 10:54
    הגב לתגובה זו
    5 1
    יפי שיחזירו את הכסף רטרו , אני לפי שנתיים וחצי פתחתי קבוצ בפיסבוק , כולם צחקו אלי .
    סגור
  • מי שקנה ידע לאן הוא נכנס (ל"ת)
    רוי 20/12/2020 11:31
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 22.
    שמע אבישי אתה מבייך (ל"ת)
    460 20/12/2020 10:53
    הגב לתגובה זו
    3 3
    סגור
  • 21.
    מה שנכון הכון - כוחמת ההמונים יותר טובה מבירוקרטים (ל"ת)
    שמוליק 20/12/2020 10:53
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 20.
    כמה שאתה צודק !!
    שלמה גרינברג 20/12/2020 10:41
    הגב לתגובה זו
    9 1
    הבעיה של הפקידות העליונה בישראל, במיוחד בתחומי הפיננסים והכלכלה העסקית, היא שהאנשים שמרכיבים אותה הם כאלו שמעולם לא עבדו בתעשייה הפרטית, שאינם מבינים את השינויים שמייצרת מהפכת הטכנולוגיה בכול התחומים, כולל הריבית, מנהגי הצריכה וכו'. "המומחים" טועים בעניין הריבית ללא הפסקה מאז תחילת המאה אינם מבינים איזו השפעה יש להתייעלות ול IT על מחיר הכסף והאינפלציה. אפילו כעת מצפים הכלכלנים לעליית הריבית ואינם מבינים שהמשך ההתקדמות הטכנולוגית תמשיך ללחוץ המחירים והריבית מטה
    סגור
  • 19.
    תוצאה רעה של רצון טוב
    הידען 20/12/2020 10:41
    הגב לתגובה זו
    3 0
    בטרם הוחלטה החלטתו קרי לפני כ 12 שנה לש שעיתי להמלצות... לקחתי את כל המשכנתא פריים מינוס 1% אקצר בתחילה שילמתי כ 6.500 ש"ח לחודש תוך פחות משנה ירד התשלום החודשי ל 4.400 ש"ח לחודש.
    סגור
  • 18.
    חכם לאחר מעשה
    סם 20/12/2020 10:33
    הגב לתגובה זו
    10 3
    הכותב מזכיר את מועצת החכמים בחלם . אולי יגלה לנו מה יהיו שערי המניות והריביות מחר ובעוד חודש ושנה . נפעל על פי נבואותיו ונהיה עשירים ומאושרים .
    סגור
  • 17.
    אם הציבור כזה חכם
    שיעשה מחזור משכנתא 20/12/2020 10:29
    הגב לתגובה זו
    3 1
    הגביל, לא הכריח.
    סגור
  • 16.
    יעקב פרנקל. הנגיד הטוב ביותר שהיה למדינה מאז קומה. (ל"ת)
    אלי 20/12/2020 10:28
    הגב לתגובה זו
    3 10
    סגור
  • לא מדוייק
    דרור 20/12/2020 13:42
    הגב לתגובה זו
    4 0
    מיכאל ברונו ז"ל הוא האיש .
    סגור
  • 15.
    זו היסבה ?
    Moshe 20/12/2020 10:27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הוא כנגד כל סיבה רציונלית הוריד ריבית ל0. 0!!! היינו בצמיחה גבוה מאד, ולא היה לנו קשר רציני למשבר לפני 12 שנה. הריבית 0 שוחטת את הזוגות הצעירים עד היום. לא היה קורה שום דבר אם הריבית הייתה 2% או 2.5 שום all in שום כלום. שזוג צעיר היום יבין מה הסיבה שהוא לא יוכל לקנות דירה כמעט בחיים שלו. ולמה בית בגודל קופסת שימורים שעלה 700 אלף, היום עולה 2 מליון
    סגור
  • 14.
    פישר גם ידע לקנות עשרות מליארדי דולר וגרם להפסד של מילי
    יופי 20/12/2020 10:25
    הגב לתגובה זו
    9 4
    פישר גם קנה עשרות מיליארדי דולרים וגרם לפסד של מיליארדי דולרים למדינת ישראל העיקר שהוא פרופסר ומשתכר עשרות אלפי דולרים בחודש - בושה וכלימה לכן צריך לסגור את בנק ישראל ולפטר את כל הפקידים מה שיותר מהר !!!!!!!!!!!!!
    סגור
  • 13.
    לשלול את תשלומי הפנסיות למקבלי ההחלטה הפושעת הזו !! (ל"ת)
    סנקציה 20/12/2020 10:22
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 12.
    חכם בדיעבד, מזל שהכתב רק כותב ולא בצומת מקבלי החלטות (ל"ת)
    דנידינדין 20/12/2020 10:22
    הגב לתגובה זו
    6 6
    סגור
  • 11.
    הוזלה במשכנתאות? בנק ישראל יוצר את משבר "הסאב פריים" הי
    Rabe1231231 20/12/2020 10:13
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כתבה של נתנאל מהיום עם הכותרת הנ"ל אומרת שהשינוי בהרכב המשכנתא זה מהלך הרסני...אז למה להאמין? שנדפקנו ב200 אש"ח, שלא נוכל להחזיר את המשכנתא בעתיד? או שקיבלנו את הרע מ-2 העולמות?
    סגור
  • 10.
    טעון שגוי אפשר לותר על ביטוח רכב לחלוטין
    לי 20/12/2020 10:13
    הגב לתגובה זו
    7 5
    אם לא תהיה תאונה זה בזבוז כסף במקרה של קטסטרופה שלא קרתה היה פה קטסטרופה אבל אחרי שזה לא קרה אנחנו מתחרטים על הבטוח פישר צדק לחלוטין
    סגור
  • 9.
    לא יודע מה הידע של הכותב אבל..
    שחף 20/12/2020 10:09
    הגב לתגובה זו
    6 8
    הוא כנראה לא יודע הרבה. סטנלי פישר היה גאון ובזכותו במשבר סאב פריים ישראל עברה את זה בגבורה ללא שום נפילה של בנק. הגבלת ההלוואה על מסלול הפריים היה מעולה בזמנו. בזמן של ריבית נמוכה אי אפשר לקבע את המשכנתא 100% על בסיס משתנה. למה לדבריך לא עושים מסלול פריים על 100%? כי זה ריבית עם סיכון מסויים שלא כולם יודעים אותה, אם יש עליה היא יכולה להיות קיצונית. אף אחד לא תיאר שיהיה מצב של ריבית שלילית ב60% מהעולם והכסף יהיה כזה זול כמו שהוא עכשיו, שבונים אסטרטגיה בונים למצב נורמלי אם תחזית פסימית, לא תחזית אופטימית מדי כמו עכשיו. בראיה לאחור תמיד רואים 6/6
    סגור
  • 8.
    מגעיל הפישר הזה. ארוגנט אמריקאי
    קליברו 20/12/2020 10:09
    הגב לתגובה זו
    4 6
    גרם נזק יותר מתועלת. שב באמריקה ואל תחזור. גועל נפש
    סגור
  • 7.
    וממשיכים לעשות...
    דור 20/12/2020 10:01
    הגב לתגובה זו
    0 1
    למה עדיין מגבילים שליש בקבועה?תנו לנו חופש מלא לבחור את התמהיל.
    סגור
  • 6.
    מוזר שנזכרת בסטנלי פישר- היה נגיד נפלא
    סמי 20/12/2020 09:59
    הגב לתגובה זו
    5 5
    מאוד מוזר שנזכרת להתנפל על פישר...
    סגור
  • 5.
    נגיד בנק ישראל הצעירים הפסידו 650 אלף שח על מליון שקל נ (ל"ת)
    אריק 20/12/2020 09:59
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 4.
    סטנלי פישר צודק
    ישראלי 20/12/2020 09:56
    הגב לתגובה זו
    5 5
    הוזלה במשכנתאות? בנק ישראל יוצר את משבר "הסאב פריים" הישראלי ה'סוכריה' תעלה כחצי מיליון שקל ללוקחי המשכנתאות בטווח הארוך
    סגור
  • 3.
    מגמתי
    אנונימי 20/12/2020 09:52
    הגב לתגובה זו
    2 1
    אתה בעצם יוצא נגד שיטת הפיקוח. התבלבלת פה וגם עצם השימוש במילה פטריאלי וכו מעידה עליך. תבין שרוב העם פה לא מבין בכלכלה וגישתך השגויה היתה מובילה להפסדים גבוהים מ 200 אשח לכל משפחה שתשב חסרת אונים מול זאבי הבנקים
    סגור
  • 2.
    ואני שואל למה רק שני שליש, תפתחו לגמרי כמו שהיה לפני 10 שנים (ל"ת)
    אנונימי 20/12/2020 09:48
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 1.
    טעות?
    לבן 20/12/2020 09:45
    הגב לתגובה זו
    6 0
    שנים שאני טוען שביבי ופישר "עשו קומבינה" על גב ציבור הצעירים במדינה. זה לא נגמר כאן. חכו חכו. הצעירים הללו יתבגרו יצאו לפנסיה ואז,, הברוך השני... זה ביבי ואלו "מעשיו" "וטעויותיו".
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות