למרות הצהרות מנהיגי העולם: "צריכת הדלקים בעולם תמשיך לעלות"
בעקבות זכייתה של חברת דור אלון +0.5% דור אלון 8,911 +0.5% בסיס:8,867 פתיחה:8,867 גבוה:8,959 נמוך:8,871 תמורה:9,891 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: במכרז לאספקת עד כ-50% מצריכת הדלק של הרשות הפלסטינית שוחחנו עם מנכ"ל החברה עמית זאב. חברת דור אלון כבר מזמן אינה רק חברת אנרגיה. מעבר לתחנות הדלק, היא מחזיקה בסניפי רשת AM:PM, חנויות נוחות של 'אלונית' ואף תחנת כוח פרטית. אולי זה ההסבר לכך שבניגוד לחברות כמו בזן -5.04% בזן 92.3 -5.04% בסיס:97.2 פתיחה:92.6 גבוה:93.8 נמוך:91 תמורה:13,354,037 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: ו פז אנרגיה +0.14% פז אנרגיה 44,000 +0.14% בסיס:43,940 פתיחה:43,940 גבוה:44,000 נמוך:43,110 תמורה:2,245,937 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , שבעקבות הקורונה מניותיהן איבדו השנה כ-60% וכ-30% (בהתאמה), מניית חברת דור אלון הצליחה להחזיר את רוב הירידות ואף מציגה עלייה של 2% מתחילת השנה כשלדברי זאב "למרות הצניחה במקורות ההכנסה, החברה רווחית גם בקורונה, על אף שהשנה הזו הייתה הקשה שבקשות בתחום בכל העולם".
עושים עסקים עם הרשות הפלסטינית – למרות מוסר התשלומים המפוקפק
"דור אלון סיפקה דלקים לרשות הפלסטינית עד 2012, כך שאנחנו מכירים אותם היטב" אומר זאב על הבחירה לגשת למכרז. "אנחנו מכירים את ההיסטוריה של הרשות הפלסטינית ככזו שמשלמת חובות לספקים שלה וב-20 השנים האחרונות לא קרה שהרשות לא שילמה". לדברי זאב: "יש לנו גם המחאה של זכות לגבות ממשלת ישראל את החובות אם הרשות לא תשלם ובקופה הזו תמיד יש עודפי גבייה אדירים, אבל אנחנו לא מאמינים שנגיע לזה כי יש לרשות היסטוריה ארוכה של תשלומים. אין לה חובות אבודים".
הדברים הללו של זאב מפתיעים שכן נכון לתחילת השנה ולאחר ששילמה כ-900 מיליון שקל, עמדו חובות הרשות הפלסטינית לחברת החשמל על כ-מיליארד שקל, וב-2014 אף אמר יו"ר חברת החשמל האלוף יפתח רון טל בוועדת הכספים של הכנסת כי "הפלסטינים צברו חוב של קרוב ל-1.4 מיליארד שקל למרות התראות שלנו אליהם במשך שנים. אם אזרח רגיל לא היה משלם את חשבון החשמל, היינו מנתקים אותו תוך שבוע וכאן למרות בחוב הפיננסי העצום של החברה, אנחנו נאלצים להמשיך לספק חשמל לרשות".
לרש"פ גם היה חוב של 340 מיליון שקל לחברת בזן שמאז ב-2012 שימשה כאחת משתי הספקיות היחידות של תזקיקי נפט לרשות. בשונה מדור אלון ופז נפט, בזן לא זכתה במכרז, כפי שדיווחה, ועל כן לא תמשיך את ההתקשרות מול הרשות. בדיווח כתבו בבזן בהתייחס לחוב כי "אין ודאות באשר ליכולת החברה לגבות את יתרת האשראי ובאשר להיקף אובדן הרווח". עם זאת, זאב בטוח לגבי יכולת גביית החוב.
מחירי הדלק גבוהים כי המדינה התמכרה למיסים
לזאב יש ביקורת רבה על התנהלות המדינה בכל הקשור לחברות הדלק: "הסיבה שמחירי הדלק גבוהים – כי המדינה יכולה. המדינה התמכרה לכספי מיסים בהיקפים גדולים וכולנו משלמים את המחיר בכל נסיעה. לצערי זה מבנה המס של ישראל. המדינה לוקחת הרבה מאוד. למעלה מ-3 שקלים לכל ליטר הולכים למדינה. אם רוצים להקל על יוקר המחיה אפשר פשוט להוריד את המיסים על דלק. זה נכון גם לרכב, יש בישראל 100% מס על רכבים, וזה דבר שאין לו אח ורע בעולם".
זאב שולל את העמדה לפיה מטרת המיסוי הגבוה על דלק ורכבים היא הפחתת גודש התנועה בכבישים: "לא חושב שזו המטרה של המדינה ולא זו המוטיבציה של הממשלה. גם עכשיו, בעידן הרכבים החשמליים מחפשים כל מיני שיטות שונות ומשונות לשמר את הרווח הזה למדינה. מס הבלו קיים הרבה שנים אחורה, עוד לפני שהייתה תחבורה ציבורית מפותחת בישראל".
צריכת הדלקים תמשיך לעלות – ולא משנה מה יעשו מנהיגי העולם
בדור אלון לא מתרשמים מהצהרותיהם של מנהיגי העולם על הרצון לצמצם את השימוש בנפט בעולם ולעבור לאנרגיות מתחדשות. זאב קובע כי גם אם המנהיגים יפעלו להקטנת השימוש בנפט "תחום הדלקים לא הולך לשום מקום. בפועל אין קיטון ריאלי בצריכת הדלקים, להיפך: יש גידול ריאלי שצפוי להימשך ולגדול. גם אם הרכבים החשמליים ייכנסו בהיקפים גדולים צריכת הדלקים הרגילה רק תלך ותעלה, וגם אם יתממש המקרה האפוקליפטי שעד 2050 לא יהיו דלקים פוסיליים – אנחנו ערוכים לכך. נספק אנרגיה בין אם חשמל, גז, מימן או כל אנרגיה אחרת שכלי רכב יצטרך".
הקורונה אמנם פגעה בעסקים אך לדברי זאב: "צריכת הדלקים בעולם ממשיכה לגדול בכל שנה בקצב של 2%-3%. הכלכלה מתפתחת ואוכלוסיית העולם גדלה. יש יותר כלי רכב על הכביש, יותר נסועה ותעבורה אווירית וגם שם אנחנו נמצאים. צריכת הדלקים לא צפויה להיעצר אלא לגדול".
"כרגע עד 2030 צריכת הדלקים צפויה לעלות ולעלות, והרכבים החשמליים יכנסו לאט לאט. נכון להיום היקפי הרכבים החשמליים הם פרומיל, אבל גם אם היקף המכירות שלהם יכפיל את עצמו, ואפילו אם יגיע ל4% או אפילו ל10% או 30% מהרכבים החדשים על הכביש, יש בישראל צי של כ-3 מיליון רכבים. בכל שנה נכנסים 200-300 אלף רכבים חדשים. אז גם אם ייכנסו 100 אלף רכבים חשמליים עדיין נגיע למצב שצריכת הדלק האבסולוטית נמצאת בעלייה".
ובכל זאת, יותר מ-50% מה-EBITDA לא מדלקים
אמנם מצד אחד החברה לא חוששת, אך בפועל היא נערכת לשינויים הצפויים לבוא בתחום. היא הקימה תחנת כוח, הקימה רשת של מיני סופרמרקטים, יש לה את חברת דור גז, שהיא השחקן הרביעי בגודלו בארץ וגם את חברת הבת אמגזית, מפעל שמנים שמספק שמנים לכל יבואני הרכב ועוד. "היום יותר מ-50% מה-EBITDA שלנו לא מגיע מהדלקים. בשנתיים האחרונות הקמעונאות שלנו מוכרת בהיקף של 1.3 מיליארד שקל.
"אנחנו גם לא חוששים מכניסת הרכבים החשמליים" אומר המנכ"ל שמציין כי הוא עצמו נוסע ברכב היברידי ולדבריו "אנחנו רואים בכך הזדמנות. אנחנו הראשונים להקים תחנות הטענה אולטרה מהירות. יש כרגע בכל הארץ רק 4 תחנות הטענה אולטרה מהירות שבהן אפשר להטעין רכב בתוך 6 דקות, וכולן בדור אלון. שאר אפשרויות ההטענה האיטיות של 10 שעות לא רלוונטיות לציבור, ובחודשים הקרובים נשלים פריסה של 20 תחנות הטענה מהירות כאלה. נשמח להציע תחנות הטענה מהירות ללקוחות טסלה".
ומה יקרה עם ישראייר?
כאמור, החברה מגוונת את מקורות ההכנסה שלה ולדברי זאב "אנחנו בוחנים הרבה כיוונים בכל תחומי העיסוק שלנו - פיתוח, קמעונאות ונדל"ן. הדוגמה על ההתמודדות שלנו לרכישת ישראייר היא דוגמה לכיוונים שנכון עבורנו להתפתח אליהם". דור אלון טרם ויתרה על הרכישה ומחר יתקיים על כך דיון בבית המשפט. החברה הגישה הצעה ותיאורטית לא הייתה רחוקה מלזכות במכרז, אלא שהצעה של י.ח דמרי שהוגשה מעט באיחור גברה על ההצעה, בינתיים. "הכל עוד פתוח עם ישראייר, ההצעה של דור אלון מבחינה כלכלית גרידא היא הצעה הרבה יותר טובה מכל האחרות ואני מאמין שבית המשפט יקבל את ההחלטה הנכונה כלכלית ויקבל את הצעתה של דור אלון" מסיים זאב באופטימיות.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
6.אני בגלל זה לא קונה רכב! עברתי לגור בעיר ורק אופניים!שי 06/01/2021 09:46הגב לתגובה זו0 0רכב עולה לכם כולל ירידת הערך כמעט 3000 בחודש. זה סכום שאפשר לסגור איתו משכנתאות במהירות שיא ולחסוך בריביות! המטרה היא לחסל את כל ההלואות שלכם לפני שאתם רוכשים רכב!סגור
-
5.יש לפעול לגביית החוב מהפלסטיניםdw 21/12/2020 05:43הגב לתגובה זו1 0מה ז"א שהם לא פורעים את החוב של ה 340 מלשח לבזן? אם הם לא משלמים אז אפשר שישראל תשלם ותקזז את ה 340 מתקבולי המיסים המשולמים לרשות. אני לא זוכר שמשקיעי בזן התנדבו לתרום 340 מלשח לפלסטינים.סגור
-
4.Israel should use only Natural Gas, and saveDan 21/12/2020 04:38הגב לתגובה זו1 0Israel should concentrate for all its need on Natural Gas, which Israel has plenty! Convert all machines, including vehicles to operate using Natural Gas. That will cut costs and make Israel one of the most clean nation on earth.סגור
-
3.אחרון מכבה את האוראופטימי 21/12/2020 00:01הגב לתגובה זו2 0אם המנכ״ל מאמין בכותרת אני ממליץ לשותפים למכור את המניות - עם כל הכבוד!סגור
-
2.כמה עובדותאלון 20/12/2020 22:10הגב לתגובה זו2 01. מכירות מכוניות בירידה שנה אחרי שנה מאז שנת השיא ב - 2016 (כו שנה רביעית רצופה של ירידות, גם לפני הקורונה) 2. הרכבים יעילים יותר. Plugin בפועל מוריד את צריכת הדלק שלך ל - 0. 3. גם בשנת השיא לא מכרו פה 300,000 רכבים (וכמובן מולם גרטו מספר לא קטן של רכבים). 4. הקורונה משנה את נקודת העבודה. לא מחזיק מניות של חברות דלק וכמובן לא ממליץ ולא מייעץ.סגור
- טען עוד
-
1.נו ברור שזה מה שתגיד... כי זאת פרנסתךנחום 20/12/2020 21:37הגב לתגובה זו2 1אמן תתרסקו. יחי מאסקסגור