חשמלי ואוטונומי: 10 סטארט-אפים מעניינים בשוק הרכב של העתיד; וול סטריט מחכה
ישראל היא מעצמה בתחום הרכבים החשמליים והאוטונומיים ולצד תג המחיר הגבוה שוול סטריט מעניקה לחברות בתחום, זו צפויה להיות שנה נהדרת לחברות המקומיות
מובילאיי נמכרה לפני כשלוש שנים לאינטל לפי 15 מיליארד דולר, אינוויז תונפק לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר והמנכ"ל שלה סבור שהיא תגיע לשווי של 10 מיליארד דולר. מדי חודש יש IPO או כניסה לוול סטריט דרך ספאק (שלד עם מזומנים שקולט פעילות) של חברות בתחום הרכבים החשמליים והאוטונומיים לפי שווי של מיליארדים, והמניות האלו טסות במאות אחוזים. אז נכון - אולי זו אופטימיות לא רציונלית, אבל אם זה יימשך תצפו לחברות ישראליות נוספות שעושות את זה בגדול בוול סטריט. יש לנו חברות לא מעטות בתחום הצומח והחשוב הזה והבעלים והמנהלים שלהן רואים בדיוק את מה שכולם רואים - קל להנפיק בוול סטריט את הסחורה החמה הזו לפי שווים אדירים.
בין אם זה הרכב החשמלי שמגדיל את החדירה שלו או הרכב האוטונומי שכרגע נראה עוד רחוק – נראה שבשוק ההון מפנימים שמדובר בטכנולוגיה משבשת שתשנה את אחד השווקים הגדולים ביותר - תעשיית הרכב. המובילה היא כמובן TESLA INC +3.96% TESLA INC 353.08 +3.96% סגירה:0 פתיחה:341 גבוה:356.64 נמוך:337.7 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: שרוכבת על הסיפור המבטיח שמוכר אלון מאסק (או נשענת על הניהול המצוין), אבל יש נוספות.
ברשימה הזאת ניתן למנות את קוואנטומסקייפ (QS) שנסחרת כיום ב-26 מיליארד דולר אחרי שדיווחה על פיתוח סוללה שתגדיל את טווח הנסיעה, תיטען במהירות ותהיה בטוחה לשימוש. גם לומינאר שזינקה פי 4 בשלושה חודשים היא שם חם. החברה מייצרת חיישנים/ לידארים לרכבים אוטונומיים ושוויה כבר 12 מיליארד דולר.
שלשום דווח על כך שאפל תחייה מחדש את פרויקט הרכב האוטונומי שלה, פרסום שהביא את מניות יצרניות הלידארים לומינאר (סימול: LAZR) ו-Velodyne (סימול: VLDR) לעליות בסיכום יומי של 27% ו-23%, בהתאמה.
מספר חברות פרטיות מקומיות מקוות גם הן להביא את הבשורה לשוק הזה, חלקן גייסו עשרות מיליוני דולרים, אחרות כבר מתהדרות בטייטל יוניקורן – או מגייסות לפי שווי של 4 מיליארד דולר. הנה עשרה סטארט-אפים מעניינים ששווה לפקוח עליהם עין.
REE
שנת הקמה: 2013
מייסדים: דניאל בראל ואחישי סרדס
מספר עובדים: למעלה מ-100
גיוסים: לא פורסמו סכומים מדויקים. לפי ההערכות, הגיוסים האחרונים בוצעו לפי שווי של כ-4 מיליארד דולר.
משקיעים: מיצובישי, NSK America, מיטב דש, הכשרה, הפניקס, אקסלנס, רד בינת, בעל השליטה בדלק רכב גיל אגמון וארי ראב"ד.
REE הוקמה ע"י מייסדי סופטוויל דניאל בראל ואחישי סרדס ומייצרת פלטפורמה גנרית לרכב חשמלי בה יכולות לעשות שימוש יצרניות הרכב. הייחוד במוצר שלה הוא שרכיבים שונים ברכב משולבים בתוך הגלגלים – המנוע, מערכת ההיגוי, הבלמים, החיישנים, המתלים ועוד. למעשה, פלטפורמה "שטוחה" שכזו מותירה ליצרניות גמישות רבה בתכנון הרכב שכן היא חוסכת במקום רב.
כך, רכבי משלוחים, למשל, יכולים לפנות מקום כדי לשאת מטען רב יותר, וגם ניתן לרווח יותר מכוניות נוסעים. מוסאשי היפנית, מבית הונדה, מייצרת את הפלטפורמה החשמלית שלה בהתבסס על הטכנולוגיה של REE ובשיתוף פעולה איתה, ו-Mahindra & Mahindra ההודית חתמה עמה על מזכר הבנות לייצור 200-250 אלף מכוניות עם הפלטפורמה שלה. עוד תספק REE את הפלטפורמה שלה להינו (חטיבת המשאיות של טויוטה).
"זאת הייתה שנה די מדהימה בשבילנו", מסכם המנכ"ל והמייסד דניאל בראל, "עם כל הקורונה ראינו צמיחה והתקדמות שלא ראינו קודם לכן בתחום הרכבים החשמליים בכל הגזרות - גם מבחינה גיאוגרפית וגם מבחינת החלוקה סקטוריאלית - פרטי/מסחרי וכו׳. ראינו גם תזוזה מהותית במבנה השוק. אם פעם הוא נשלט על ידי יצרניות הרכב, כנראה שהקורונה עשתה זירזה את הכניסה של שחקניות טכנולוגיה לתחום, כמו אמזון, גוגל ועליבאבא".
איזה ציפיות יש לכם מהשנה הקרובה?
"כמו שאומרים, נתחיל הכי מהר ולאט לאט נגביר קצב. חתמנו על כמה הסכמי שיתופי פעולה שעל חלקם עוד לא דיווחנו וזאת תהיה שנה מעניינת שבה ניפתח עוד יותר לעולם ונגדיל את האימוץ של הטכנולוגיה שלנו ע"י השוק".
אתם מגייסים לפי שווי אדיר ביחס לסטארט-אפ ישראלי ונראה שיש מומנט בשוק ההון לתחום שבו אתם פועלים. ההנפקה לא קורצת לכם?
"אנחנו מסתכלים על הרבה דברים - על גיוסים פרטיים וציבוריים בצורות כאלה ואחרות. הנפקה היא לא מטרה אלא שלב מסוים בגדילה של חברה. אני לא רואה דחף מסויים לעשות את זה דווקא עכשיו. יותר חשוב לבנות עסק יציב לטווח הארוך מאשר לייצר בועת שווי. שווי שוק זה כמו כסף מונופול, הוא יכול לעלות ולרדת".
לא לחוצים על הנפקה. מנכ"ל ומייסד REE דניאל בראל
UVEYE
שנת הקמה: 2016
מייסדים: אמיר ואוהד חבר
מספר עובדים: כ-100
גיוסים: 40 מיליון דולר
גיוס בסבב אחרון: 31 מיליון דולר (יולי 2019, סבב B)
משקיעים: טויוטה, וולוו, ענקית הביטוח W.R. Berkley ו-F.I.T. Ventures
החברה פיתחה מערכות סריקה אוטומטיות לרכבים שנותנים בתוך שניות בודדות אנליזה מלאה על המצב המכני והקוסמטי שלהם – מעין מוסכניק דיגיטלי. ל-UVEYE שלושה מוצרים: האחד מאתר תקלות בגחון הרכב כמו חלודה או נזילת שמן, השני סורק את הצמיגים ובודק את לחץ האוויר, סדקים, יובש הגומי ואורך החיים שנותר להם, והשלישי מאתר פגעי פח, שריטות, שברים וכו'.
UVEYE התחילה את פעילותה בתחום הביטחוני, כשהמוצר שלה הושמש בשדות תעופה, נמלים (בהם נמל אשדוד), מעברי גבול, תחנות כח, בנקים ועוד, שם השתמשו בו כדי לוודא כי לרכבים הנכנסים למתחם לא מוצמד מטען, למשל.בהמשך הגיעה ההתרחבות לשוק האוטומוטיב. כיום וולוו משתמשת במוצר של UVEYE בפס הייצור שלה וחברת הסחר של טויוטה משתמשת בו ביפן, זאת לצד שיתופי פעולה עם סקודה ויצרנית מרצדס דיימלר. כמו כן, UVEYE מוכרים בארצות הברית לסוכנויות רכב, מוסכים ומכוני רישוי. בארץ הוא משמש את מוסך חברת התחבורה הציבורית קווים.
כיום ללקוח שמגיע למוסך אין איך לאשש את המידע שמוסרים לו" אומר סמנכ"ל התפעול והמייסד השותף אוהד חבר, "הדוח שמופק בעזרת המערכות שלנו יוצר אמינות בין המוסכניק ללקוח".
איך תראה בשבילכם השנה הקרובה?
"בתקופת הקורונה באופן לא טריוויאלי הגענו למומנטום ומצב של צמיחה מטורפת שתמשך ב-2021. פתחנו לא מעט סניפים באירופה ובארצות הברית שיטפלו במכירות ובאופרציה מול לקוחות מקומיים. בישראל נצצא בקרוב בשיתוף פעולה עם אחת מהחברות המובילות בטסטים לרכב ובבדיקת רכבי-יד שניה".
יש תכנית להנפקה באופק?
"אנחנו כאן כדי להישאר ובינתיים לא חושבים על זה, אלא מתעסקים בעיקר בעבודה היום יומית ובהתרחבות שלנו".
Valens
שנת הקמה: 2006
מייסדים: דרור ירושלמי, אייל מסד, עירן לידא, גבי גור כהן, אלון בנזראי ונדב בנט
כמה עובדים: כ-370
גיוסים: 167 מיליון דולר
גיוס בסבב אחרון: 63 מיליון דולר בסוף 2018 (סבב רביעי)
משקיעים: גולדמן זאקס, Samsung Catalyst Fund, מאגמה, ג'נסיס, דלפי, Oppenheimer Asset Management, Linse Capital ו-
IGP של חיים שני ומשה ליכטמן.
ואלנס החלה להתמקד בתחום האוטומוטיב ב-2016, והיא מפתחת טכנולוגיית HDBaseT המאפשרת העברת נתונים בקצב גבוה גם לשוק הרכב האוטונומי. הפיתוח של החברה ישמש את מערכות הנהיגה האוטומטית וה-ADAS, לרבות מערכות ההתרעה והבטיחות של הרכב. התשתית ברכבים מאתגרת, שכן כבר יש בהם כבלים רבים והמטרה היא להעביר דאטה בנפח גבוה, ולא דחוס, בכמה שפחות כבלים נוספים. את זה מאפשרת בעצם התשתית הפשוטה של ואלנס שמובילה לחיסכון בעלויות עבור היצרניות. דיימלר הגרמנית, יצרנית מרצדס תשתמש בטכנולוגיה של ואלנס, ולחברה שיתופי פעולה נוספת עם דנסו וספקית ה-Tier1 אפטיב.
"ב-2021 נרחיב את השת"פ עם דיימלר ונייצר מודלים נוספים עבורו. בנוסף אנחנו עסוקים בהוצאה לפועל של התקשרות מול לקוח נוסף שלא ניתן לחשוף כרגע", אומרת סמנכ"לית השיווק דנה זליצקי בשיחה עם ביזפורטל. "אנחנו צפויים להשיק קו מוצרים בשם VA-7000, שיהיה הראשון בעולם לעמוד בתקן MIPI שמבוסס ברובו על הטכנולוגיה שלנו ויש סביבו אקוסיסטם מאד גדול".
בעבר סימנו בואלנס את ההנפקה כיעד עבורם. בשלב זה מעדיפים בחברה שלא להתייחס לעניין, אולם אישרו כי כמי שרואים עצמם כחברה מבוססת בצמיחה עם לקוחות ותכנית עבודה, בהחלט מדובר בצעד שחושבים עליו גם אם הדבר לא יקרה בעתיד הקרוב.
צ'קראטק
שנת הקמה: 2013
מייסדים: אילן בן דוד, דוד פינקו וניר זוהר
מספר עובדים: כ-20
גיוסים: 19 מיליון דולר
משקיעים: קרן אלה, קפיטל נייצ'ר, ישראל G-TEK, גולדבל, iArgento
צ'קטראטק פיתחה טכנולוגיה לאגירת אנרגיה שתאפשר הטענה מהירה של רכב חשמלי ללא תלות בהיצע החשמל של הרשת המקומית ברגע נתון. כך, הפיתוח של החברה ניתן לשילוב בכל עמדת טעינה ומאפשר לאגור את החשמל שמספקת הרשת גם כשאף רכב לא משתמש בה, זאת כדי שלכשיחובר רכב לעמדת ההטענה יהיה לה די חשמל לספק לו כדי להשלים את ההטענה במהירות – 20 דקות, במקום טעינה ממושכת של 5 שעות.
בין השותפים של צ'קטארטק נמנים סקודה, Wien Energie, ענקית האנרגיה האיטלקית Enel X ו-Blink charging מארצות הברית שמפעילה יותר מ-15 אלף תחנות טעינה ברחבי ארה"ב ויש לה למעלה מ-150 אלף משתמשים.
"המערכות שלנו יוצרות אמינות בין המוסכניק ללקוח". רכב של BMW נסרק ע"י הפיתוח של UVEYE
Driivz
שנת הקמה: 2011
מייסדים: דורון פרנקל וצחי מרקור
מספר עובדים: כ-20
גיוסים: 33 מיליון דולר
גיוס בסבב אחרון: 11 מיליון דולר (סבב C, פברואר 2020)
משקיעים בולטים: Gilbarco Veeder-Root, Centrica Innovations,Ombu Group
גלגול נוסף של "בטר פלייס" של צחי מרקור. החברה פיתחה מערכת מבוססת-ענן לניהול תחנות טעינה לרכבים חשמליים. התכנה שלה מיועדת לניהול המערך התפעולי של ציי רכב, לניהול אנרגיה, לחיוב לקוחות בתחנות דלק עם עמדות טעינה או בחנויות הנוחות הצמודות להן. עוד החברה מפעילה אפליקציה עם מידע על תחנות טעינה זמינות, בה משתמשים יותר מ-500 אלף נהגים בעולם.
IRP
שנת הקמה: 2015
מייסדים: מורן ופול פרייס
מספר עובדים: 30
גיוס אחרון: 17 מיליון דולר (מאי 2020)
משקיעים: פוסון, JAL Ventures, אנטרי קפיטל
IRP מנס ציונה, לשעבר Nexus Systems, פיתחה טכנולוגיה בשם TrueDrive באמצעותה היא מייצרת מנועים ובקרים חשמליים לרכב החשמלי. IRP לוקחת חלק במעבדת החדשנות המקומית של קבוצת רנו-ניסאן-מיצובישי. לפי החברה, מנוע חשמלי שלה מציג יחסי כח-מהירות כמעט כפול מזה של מנוע בעירה פנימית בנפח זהה. כמו כן, בניסוי שלה ברכב החשמלי הקל של רנו, Twizy, הצליחה להכפיל את טווח הנסיעה בין ההטענות לעומת זה שאפשר המנוע המקורי של הדגם.
Cens
שנת הקמה: 2014
מייסדים: מיכאל ברומפמן
גיוסים: 2.25 מיליון דולר
גיוס בסבב אחרון: 1.5 מיליון דולר (מאי 2020, סבב סיד)
משקיעים: וינסנט צ'נגוויז, אינקוביט, yomacama
סנס (Cens) מבאר שבע היא חלק מחממת הסטארט-אפים אינקוביט של אלביט ופועלת להגדלת הקיבולת של סוללת ליתיום לרכב החשמלי בעד 50%. הפיתוח שלה מבוסס על החדרה של ננו-צינוריות פחמן (Carbon NanoTubes) לתוך האנודה והקדותה של הסוללה. לפי סנס, עלות הייצור של הפיתוח שלה אינה גבוהה, שכן הוא מצריך כמות קטנה של אותן ננו-צינוריות פחמן. כמו כן, בחברה אומרים שהשימוש בננו-צינוריות פחמן מייתר את השימוש בקובלט, חומר שנחשב גם ליקר וגם למזהם. הצפי של סנס הוא לתחילת מכירות במהלך השנה הקרובה.
Karamba Security
שנת הקמה: 2015
מייסדים: טל בן דוד, עמי דותן, אסף הראל ודוד ברזילי
מספר עובדים: כ-40 (נכון לאפריל 2018)
גיוסים: 27 מיליון דולר
גיוס בסבב אחרון: 10 מיליון דולר (אפריל 2018)
משקיעים: Western Technology Investment, YL Ventures, גלנרוק ישראל, פלדין קפיטל, פונטינליס, Liberty Mutual Strategic Ventures, Presidio Ventures, Asgent
קרמבה סקיוריטי מהוד השרון, פיתחה טכנולוגיה המונעת מתקפות סייבר על כלי רכב אוטונומיים והשתלטות מצד גורמים עוינים. הפיתרון של החברה מהווה מעין אנטי-וירוס, שמאפשר רק ליצרן הרכב לבצע שינויים בתכנה. רכב בו מותקנת התכנה של קרמבה מאתר ניסיונות פריצה למערכת שלו ויודע לסווג פקודות שכאלה כבלתי חוקיות, ומכאן להתעלם מהן. לקרמבה שיתוף פעולה עם ענקית מערכות הרכב היפנית דנסו.
RFISee
שנת הקמה: 2016
מייסדים: משה מייסד, ניר מור, פרופ' ערן סוחר
מספר עובדים: כ-10
גיוסים: 3 מיליון דולר. החברה נערכת לגיוס 8 מיליון דולר
משקיעים: Clear Future , רשות החדשנות, Drive ,NextGear
RFISee מרעננה מפתחת רדאר ארבע-מימדי לטווח ארוך שמזהה אובייקטים בסביבת הרכב האוטונומי. הרדאר של RFISee יכול לאתר רכבים במרחק של עד 500 מטר והולכי רגל במרחק של עד 200 מטר. המוצר של החברה הוא הרדאר הראשון לרכב האוטונומי בו מוטמעת טכנולוגיית Phased-Array, שמשמשת רדארים במטוסים צבאיים ובמערכות הגנה אוויריות. ב-RFISEE נערכים לגיוס נוסף כדי שיוכלו לייצר עד סוף 2021 דוגמאות של הרדאר שלהם עבור ספקי Tier1 ויצרניות רכב.
"יש אקו סיסטם גדול סביב הפיתוח שלנו". מערכת של ואלנס
Brodmann17
שנת הקמה: 2016
מייסדים: ד"ר אמיר אלוש, עדי פנחס ואסף מושינסקי
מספר עובדים: 6
גיוסים: 15 מיליון דולר
גיוס בסבב אחרון: 11 מיליון דולר (מרץ 2019 – סבב A)
משקיעים: Samsung NEXT, Sony Innovation Fund, Maniv Mobility, AI Alliance, UL Ventures וקרן ההשקעה lool
ברודמן17 מפתחת מערכת עזר מתקדמות לנהג (ADAS) לרכב אוטונומי המבוססות על אלגוריתמים ללמידה עמוקה באמצעות רשת נוירונים. המערכת של החברה יכולה לתקשר עם כל מעבד או שבב, מה שיכול להוזיל את עלויות הפיתוח עבור יצרניות הרכב. בחברה מעריכים שהמוצר שלהם מהיר פי 20 מאשר הפיתוחים של המתחרים בתחום זיהוי התמונה מבוססי Deep-Learning.
לחברה שיתופי פעולה עם Thinkware הדרום-קוריאנית המייצרת מצלמות לרכב ועם Varroc מאמריקה המייצרת פנסים לרכב. לאחרונה הודיעה החברה על שיתוף פעולה עם הסטארט אפ ג'נגו, שישלב את מערכת ה-ADAS שלהם עם מערכת ניטור הנהג (DMS) של האחרונה.
ויש עוד למעלה מ-10 שחקניות ישראליות בזירה הזאת, כמו פינארג'י (Phinergy) שמאריכה את טווח הנסיעה של הסוללה ברכב חשמלי; ארבה (Arbe) שמייצרת לידאר HD לרכב האוטונומי; אלגוליון (ALGOLION) שהפיתוח שלה אמור למנוע התלקחויות ופיצוצים בסוללות ליתיום-יון וצופה תחילת מכירות בשנה הקרובה; פורטליקס (Foretellix) שתספק שירותי בדיקה ליצרניות הרכב; אדיוניקס (ADDIONICS) שפועלת להגדיל את קיבולת הסוללה דרך שינוי ואופטימיזציה של הארכיטקטורה שלה
לאלה מצטרפות 3DBattery שמשלבת בסוללות ליתיום-יון סיליקון, חומר שאוגר יותר יוני ליתיום מאשר גרפיט, מה שמגדיל את הקיבולת של הסוללה; NoTraffic שאוספת מידע מכלי רכב וחיישנים שפרוסים בכבישים ומנהלת את התנועה באמצעות התכנה שלה; גלולי (Galooli) שמנתחת ביג דאטה עבור ציי רכב ומאפשרת חיסכון בהוצאות; StoreDot שמפתחת סוללות לרכב חשמלי הנטענות תוך 5 דקות - פיתוח שהיא צופה להשלים עד סוף 2021; ואוטו-טוקס (Autotalks) שמייצרת שבבים לתקשורת בין כלי רכב שונים ובין כלי רכב לכבישים חכמים.
סטארט-אפ נוסף שאפשר לצרף לרשימה הזאת הוא אלקטריק גלובל (Electriq-Global), שלא פועל בתחום הרכב החשמלי וגם לא בזה האוטונומי, אלא פונה לשוק הרכב המונע ע"י מימן - החברה פיתחה דלק נוזלי שמורכב מכ-60% מים ומתרכובת מימן בירוהידריד (BH4), שמאפשרת לאגור מימן בכמות גבוה וולא במצב צבירה גז, פתרון שתפקידו להוזיל עלויות ולשפר את בטיחות השימוש.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
14.שכחתם את DriveU (ל"ת)רוני 10/01/2021 20:46הגב לתגובה זו0 0סגור
-
13.האם יש תעודת סל שמכסה את התחום? (ל"ת)דניאל 23/12/2020 19:10הגב לתגובה זו1 0סגור
-
12.EVR? (ל"ת)עמי 23/12/2020 15:48הגב לתגובה זו0 0סגור
-
11.אוסף של פחי אשפהאלי 23/12/2020 13:01הגב לתגובה זו0 3שאף אחד לא מוענין בטכנולגיה שלהם כבר שניםסגור
-
10.תחום העתיד, אהבתי לקרוא (ל"ת)איציק 23/12/2020 12:43הגב לתגובה זו2 0סגור
- טען עוד
-
9.העיקר על פורסייט לא כתבתם, נתנה אתמול וואחד ריצה (ל"ת)חכם בלילה 23/12/2020 12:03הגב לתגובה זו0 0סגור
-
8.איך משקיעים בהן ? (ל"ת)אנונימי 23/12/2020 11:01הגב לתגובה זו0 0סגור
-
איךמשקיע 23/12/2020 16:09הגב לתגובה זו0 0דבר איתנו. teramips.con השקענו ב2 הראשונים ברשימה :)סגור
-
7.איך משקיעים בהן ? (ל"ת)אנונימי 23/12/2020 11:00הגב לתגובה זו0 0סגור
-
6.יש את זה ביותר מתיש מייגע וארוך? (ל"ת)פאטי 23/12/2020 10:21הגב לתגובה זו0 0סגור
-
אתה לא חייב לקרוא (ל"ת)איציק 23/12/2020 12:44הגב לתגובה זו2 0סגור
-
5.שטויותשימי 23/12/2020 10:08הגב לתגובה זו2 1איזה שטויות, לפחות 3 חברות מתוך הרשימה קורסות. הכל ממומןסגור
-
4.פורסייטצחי 23/12/2020 09:31הגב לתגובה זו1 0מה עם מניית פורסייטסגור
-
3.התלהבתי מcens ואלקטריק גלובלרק מזומן 23/12/2020 09:03הגב לתגובה זו2 0במידה וייושמו זול קל ליצור ומוטמע מהר.סגור
-
2.עובדת בתחום, כתבה חשובה (ל"ת)רונית 23/12/2020 08:38הגב לתגובה זו1 0סגור
-
1.וכן Foresightחברה לגילוי כל סוגי אובייקטים בכל שעות היממה ובכל 23/12/2020 08:34הגב לתגובה זו1 0חברה לגילוי כל סוגי אובייקטים בכל שעות היממה ובכל מזכי אווירסגור