"התחרות שלנו היא מול הליידארים. מה שבטוח, בשוק הצבאי כבר ניצחתי אותם"

"אני מנהל את החברה, לא את המניה"; "דחיתי את החתמים יום אחרי יום ואני הראשון שדולל"; "ביפן הפתיעו אותנו עם בוץ שמרחו על המערכת, והיא עדיין עבדה": אחרי הזינוק במניית פורסייט, המנכ"ל חיים סיבוני דוחה את ההשוואות ל-2017 ולא שולל אפשרות לאקזיט
 | 
פורסייט, צילום: יח"צ

"ב-2017 המניה של פורסייט 0% פורסייט 8.4 0% פורסייט בסיס:8.4 פתיחה:8.6 גבוה:8.6 נמוך:8.4 תמורה:1,080 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: קפצה בטירוף אחרי שהמשקיעים ראו שמובילאיי נמכרה ב-15 מיליארד דולר לאינטל ואמרו 'וואלה! החברה שווה יותר' והתנפלו עלינו בטירוף. אני לא מנהל את המניה, אלא את החברה ואני לא יכול אף פעם לומר אם עשו נכון או לא" – כך חיים סיבוני מסתכל היום, ואולי כבר אז חשב כך, על הגל החזק שתפסה לפני כארבע שנים החברה שייסד ושבראשה הוא עומד.

אז, המניה עלתה ממחיר של 2 שקלים ל-8 שקלים, רק כדי לחזור לאחר כשנה לנקודת הפתיחה. למה להתעסק בעבר, תשאלו. הסיבה היא שיש מי שתוהה האם אנחנו עדים כעת לשידור חוזר, וזאת אחרי שלפני כשבועיים זינקה בשישה ימים ביותר מ-150% למחיר של 34 שקל. כיום מחירה כ-26 שקל, המשקף לחברה שווי של כ-800 מיליון שקל. סיבוני לא מתחמק מההשוואה ומסביר מדוע לטעמו הסיטואציה שונה בתכלית – וטובה בהרבה.

"החברה גייסה כסף, הטכנולוגיה התגבשה ומכרנו 12 ערכות למדגימים - לא העברנו להם קופסא עם אבנים", הוא אומר, "מישהו כנראה בדק לפני שהוא קנה". "אנחנו מוכרים לשוק הצבאי וחתמנו הסכם מסחרי עם אלביט, עם פליר - שהוא יצרן המצלמות מספר 1 בעולם, ועם קורנס היפנית.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

"זכינו בפרויקט של משאית אוטונומית באירופה, לאיי-נט שלנו יש אפליקציה עובדת בארץ אחרי שנוסתה כאן עם אלפי משתמשים וכיום היא בפיילוט ביפן, ויש לנו גם אחזקות של 20% מרייל-ויז'ן. זה כמו להשוות זוג שכרגע התחתן לכזה שחי ביחד עשור ויש לו שלושה ילדים – זאת לא אותה משפחה. מאז שהחברה נוסדה לא מכרתי מניה אחת ויש בזה אמירה עד כמה אני מאמין בחברה".

מה שדחף הפעם את המנייה של פורסייט למעלה הוא הדיווח בתקשורת האמריקאית לפיו אפל תחייה את פרויקט הרכב האוטונומי שלה ותציג דגם כבר ב-2024. הדיווח נתן פוש גם לחברות אחרות שפעילות בתחום, שנהנו עוד קודם לכן מההייפ סביבו בשוק ההון. כך, אינוויז תנפיק לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר, לומינאר נסחרת ב-9 מיליארד דולר, ארבה ו-AEVA צפויות להנפיק לפי שווי של 1.3 מיליארד שקל ו-2 מיליארד דולר, בהתאמה. "אני חושב שהשוק עשה תיקון אלים כלפי מעלה בחודש האחרון ושאל 'רגע, למה פורסייט נסחרת במחיר כזה לעומת האחרות".

ובדיוק בנקודה הזאת יצאתם לגיוס הון בדיסקאונט של כ-23% על מחיר השוק דאז. היו משקיעים שנותרו עם טעם חמוץ מהמהלך, מה אתה אומר להם?
"זאת אחת הסיבות שהסכמתי להתראיין. אני אומר להם שהגיוס היה במקום. המניה עשתה כברת דרך ארוכה מ-82 סנט ל-5 דולר. לא מיהרתי לגייס. פנו אלי החתמים כשהיינו בדולר וחצי ואמרתי להם 'לא'. ב-2 דולר,  שזה כפול ממה שהיינו חודש לפני כן אמרתי 'לא', כך גם ב-2.5 וב-3 דולר. כל יום התקשרו וחיזרו אחרי ודחיתי אותם על הסף. היה קשה מאד לסרב כשהמניה עלתה 75-85%. המניה טסה לשמים ויכולה הייתה להמשיך ולעלות.

"ביום הרביעי או החמישי של העליות, כשהגענו ל-6.44 דולר אמרתי לעצמי שיש נקודה שבה צריך לקחת החלטה אמיצה ולנצל את המומנטום בשוק ולגייס כסף כדי שיהיה לנו חוסן פיננסי ונגיע למסחור ומכירות בכל הפעילויות שלנו – ואנחנו מרחק נגיעה משם. עשיתי לבעלי המניות טוב ולא לקחתי לכיסי כלום. בסוף אני זה שמדולל הכי הרבה מכולם. אתה מתאר לעצמך שאני לא בא להזיק לעצמי.

"טיפה מתיחות מצד איראן או העלאת ריבית והשוק יכול להסתובב בן רגע. השווקים גבוהים ואנחנו בתקופת קורונה וצריך לשקלל את כל הגורמים האלה ביחד", ממשיך סיבוני. "בדירקטוריון הסכימו שזה נכון לגייס בנקודת הזמן הזאת. גיוס זה לא דבר רע. הוא מקבע איזשהו שווי לחברה. העובדים ובעלי המניות מרגישים טוב עם זה ואין פה שום טעם חמוץ, לא מיהרתי לגייס במחירים נמוכים והטעם צריך להיות מתוק לחלוטין".

מהכור הגרעיני לגג הרכב
פורסייט היא למעשה ספין אוף של מגנה, אותה הקימו ב-2001 סיבוני ולוי צרויה. מגנה פיתחה מערכת שמבוססת על מצלמות יום ומצלמות תרמיות לשימושים צבאיים, שבה עושים שימוש בגבולות של מדינות ובכורים גרעיניים בין השאר. הטכנולוגיה שפיתחו יוצרת באמצעות מצלמות תמונה תלת מימדית שמזהה אובייקטים ומתריעה מפני איומים. את אותה מערכת שמוצבת על עצם סטטי, כמו גדר גבול, החליט סיבוני לקחת לעולם הרכב האוטונומי וב-2016 פורסייט מוזגה לתוך שלד בורסאי. מאז נרשמה גם למסחר בנאסד"ק והחברה גייסה במצטבר כ-120 מיליון דולר. בין המשקיעים הבולטים בחברה נמנים Ionic Ventures, קבוצת לובינסקי, יצחק סוארי, משפחת דיין והגופים המוסדיים הראל, מיטב דש ופסגות.

הפיתוח של פורסייט, הנקרא Quadsight כולל שני זוגות של מערכות סטריאוסקופיות. כל מערכת מורכבת משתי מצלמות שקולטות תמונה תלת מימדית בדומה לעין האנושית. זוג אחד הוא של מצלמות יום (מצלמות "רגילות", לצורך העניין), והשני הוא של מצלמות תרמיות שבונות תמונה על סמך הפרשי טמפרטורה. כך, גם בתנאי מזג אוויר קשים, כמו גשם, אובך, ערפל וכן בחושך או כשמצלמות היום מסנוורות ע"י השמש, עדיין ניתן לזהות עצמים בסביבת הרכב. ארבע מצלמות בסך הכל.

"הייחוד של פורסייט הוא שאנחנו מגלים כל אובייקט", אומר סיבוני, "בין אם זה עגלת תינוק, בול עץ שנפל או חתיכת בטון, ואנחנו מספקים גם מערכת זיהוי, שמסווגת את העצמים שהמצלמות רואות על סמך אלה שכבר ראו בעבר".

מה ההבדל בין השימוש במצלמות ל-LiDarים כמו שמפתחות לומינאר, אינוויז, Velodyne ואחרות?
"ליידארים משדרים קרני לייזר, ודרך הפגיעה שלהן בעצמים בסביבת הרכב הם יוצרים תמונה תלת מימדית. אבל זאת תמונה מגורענת, ולא איכותית מספיק כדי להתבסס עליה. יש עוד פתרונות בשוק כמו מכ"מים, שמפתחת למשל ארבה הישראלית. הם משדרים גל אלקטרו-מגנטי, ולא קרן לייזר. נצטרך לחכות ולראות אם ירשו לעשרות מיליוני כלי רכב בעולם לשדר קרני לייזר שאולי פוגעות בעיניים של בני אדם, לא בטוח שבדקו את כל ההיבטים הבטיחותיים.  חוץ מזה יש גם מערכות 'מונו' מבוססות מצלמת יום יחידה, בדומה למובילאיי.

"הקרב שלנו הוא מול הליידארים והוא בעיצומו. הזמנו בפורסייט ליידאר כדי לערוך מבחן השוואתי ולהציג לשוק את הפערים. עדיין אני לא יכול לשקף את התוצאות. כולם עושים את הבדיקות האלה. אגב, אינוויז חברה מעולה, אני מכיר את עומר (כילף, המייסד והמנכ"ל – א.פ) וגם בארבה יש יזמים טובים".

"דבר אחד ברור – בשוק הצבאי כבר ניצחתי את חברות הליידארים, בגלל שהמערכת שלנו פסיבית, אלה מצלמות שקולטות תמונה ולא משדרות לייזר, ואף צבא לא ירצה לשים גוף שמשדר החוצה על טנק שלו. זה כמו לפיד בוער בשטח, אפשר לקלוט את התשדורת שלו. אלביט עשתה השוואה מול מוצרים אחרים ובסוף חתמה איתנו על הסכם מסחרי. זאת אמירה חזקה מאד לשוק. כשהם יזכו במכרזים, נתחיל לראות חוזים בפורסייט".


"בסוף אני זה שמדולל הכי הרבה מכולם". מייסד ומנכ"ל פורסייט, חיים סיבוני (צילום: אילאיל טל)

אלון מאסק אמר בעבר שאין צורך בליידארים. זה עניין של "או-או", כלומר מצלמות מייתרות את הצורך בליידארים ולהיפך, או שאפשר "גם וגם"?
הוא אמר את מה שאמר כי הוא מאמין במצלמות, ואגב הוא עוד לא אימץ מצלמות תרמיות בטסלה. ימים יגידו, אני חושב שיהיו יצרני רכב שיאמצו את שתי הטכנולוגיות, וייתכן שלמשאיות ולרכבים פרטיים יהיו צרכים אחרים. יצרני מערכות שמבוססות על מצלמות יום, גם כאלה שנמכרו במיליארדים בלי להזכיר שמות, מצהירים בעצמם שמשעה מסוימת המערכת יוצאת מאיפוס אחרי השקיעה. נגמר הסיפור".

אנשים רואים תמונות של המערכת שלכם ושל ליידארים מונחים על גג הרכב והורסים את העיצוב שלו. ככה זה באמת יראה בהמשך?
"זה רק בגלל שמדובר בפיילוטים. כשכל יצרן רכב יאמץ את הטכנולוגיה שהוא בודק, הוא ישלב אותה בשלב הייצור בפנסים או בקורות של הרכב. לא יראו אותם".

בוא נתעכב על העניין הטכני. המערכת שלכם מספקת תמונה של כל סיבת הרכב, כלומר 360 מעלות?
"אנחנו יכולים לספק תמונה כזאת, אבל הכל בהתאם לדרישת הלקוח ולמצלמות שהוא יתקין. המצלמות 'בוהות' בגזרה שהוא מבקש, בין אם זה בזווית של 32 מעלות, 90 מעלות כמו בשוק הצבאי. פורסייט יכולה להכווין את היצרן איזה מצלמות לקנות, אנחנו יכולים למכור צ'יפ עם תכנה שמתאימה את עצמה למערכת קיימת, או לספק את כל החבילה, כך שיש לנו יכולת גמישות גבוהה מול הלקוחות".

קח אותי לזירת הניסויים שלכם. כביש בלי פנסים, חושך מצרים, רכב בצבע שחור בא מולי – ביימתם תרחיש כזה?
"כן, וגם שם הצלחנו. שלחנו את המערכת לאתרים באירופה, בסין ובעוד מקומות. עשינו הקלטות בימים של ערפל כבד וגם השתמשנו במכונות שמדמות ערפל במקרים אחרים. יצרנו קירות עשן מולנו שאי אפשר לראות מטר קדימה. ביפן, אחרי שראו שהמערכת שלנו גילתה את כל מה שהם רצו, הבודקים אמרו 'לא סיימנו – עכשיו נפתיע אתכם'. הם הוציאו צנצנת בוץ ומברשת והתחילו למרוח אותו על המצלמות שלנו. למרבה הפלא, המערכת תפקדה מצוין".

אתם מדברים על טווח ראייה של 250 מטר קדימה – זה אומר שקולטים את על העצמים בטווח הזה, או שאם יש משאית שמסתירה המערכת לא תוכל לגלות מה נמצא לפניה?
"המצלמה רואה כמו העין האנושית. אם המשאית מסתירה לך, גם המצלמה לא תוכל לעזור. אבל כמו שאתה לא תמשיך לסוע קדימה כשאתה לא יודע מה לפני המשאית, כך גם מכונית אוטונומית שיש בה את המערכת שלנו".

אוקיי, ומה לגבי קצב רענון התמונה? אצלכם זה 30 פריימים לשניה. סמארטפון מצלם היום וידאו ב-60 פריימים לשניה.
"אנחנו יכולים לעלות ל-60 פריימים, אבל 30 זה מספיק ועושה את העבודה גם כשרכב נוסע ב-130-140 קמ"ש".

וב-180 קמ"ש?
"גם, לא צריכה להיות שום בעיה".

בנתיב אחד, כן מסומן
אם כן, בשלב זה לפורסייט אין חוזים מסחריים מול יצרני רכב או חברות Tier 1, והמערכות שלה בשלב פיילוט אצל 12 לקוחות שונים. ברקע ריצת האמוק של המשקיעים לעבר השחקניות בשוק הרכב האוטונומי, כדאי להוריד הילוך לרגע ולשאול כמה קרוב בכלל החזון למציאות. סיבוני מאמין שהרכב האוטונומי ישמש קודם כל לנסיעה במסלולים קבועים, בין אם בתחבורה ציבורית ובין אם בתוך קמפוסים של אוניברסיטאות, הסעות בתוך שטחי מפעלים, נמלי ים ותעופה וכיוצא בזה, ורק לאחר מכן יגיע לשוק הפרטי.

"עד שהסנסורים לא יהיו ברמה של 100% דיוק, לא ישחררו את הכלים האלה", הוא מעריך. "זה יהיה צעד צעד ולאט לאט. יצרני הרכב האוטונומי יצטרכו להוכיח עם הרבה שעות עבודה שהכלי שלהם בטוח. אתה מעלה על דעתך שרכב יסתובב כשהוא מסנוור וידרוס בטעות מישהו? נראה לך שיאשרו דבר כזה?".

פורסייט היא למעשה קבוצה, ולבד מפעילות פורסייט אוטומוטיב (100%) בתחום הרכב האוטונומי, בבעלותה איי-נט שעוסקת בחיזוי תאונות ונמצאת בפיילוטים ביפן. דרך נתוני GPS, משתמשים שהורידו את האפליקציה ונמצאים אחד בקרבת השני מקבלים התראות זה על זה כשיש חשש לתאונה מתקרבת ביניהם. כפי שסיבוני ציין לפורסייט נתח של 20% מרייל-ויז'ן, שפועלת בתחום הרכבות, שגייסה עד כה 41 מיליון דולר ולה חוזה לפיילוט לצד חוזה מסחרי.

אמנם אתם פעילים בתחומים אחרים, אבל האוטומוטיב הוא מגזר פעילות מוביל שלכם. כניסה של ענקית כמו אפל לתחום לא טורפת את הקלפים? היא יכולה לבלוע את כל המתרות.
"אנחנו לא צריכים לפחד. בסוף 40 אלף איש שנכנסים לאיצטדיון נכנסים מ-20 שערים שונים. הם לא יכולים להכנס משער אחד. חברות ענק של טריליוני דולרים קונות סטארט-אפים כי הם מפחדות שהמתחרה שלהן יקדים אותן".

ואם אתכם ירצו לקנות - זה בא בחשבון?
"הכל פתוח. הצעה טובה אף פעם לא תסורב ואם תגיע נדון בה בהתאם. אני לא פוסל את האפשרות הזאת לא לגבי פורסייט, לא לגבי איי-נט וגם לא לגבי רייל-ויז'ן".

תגובות לכתבה(12):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 12.
    כל הכבוד ,
    נתונים מדהימים 17/01/2021 20:47
    הגב לתגובה זו
    0 2
    יישר כוח עם נתונים מדהימים. על פניו הורדת עלויות הייצור ושיווק ממוקד הוא סוד ההצלחה ומשם עולות המטרה של החברה.
    סגור
  • 11.
    אנבידיה ומפלצות נוספות
    יונתן 09/01/2021 20:01
    הגב לתגובה זו
    2 2
    החליטה להכנס לשוק האוטומוטיב יחד עם nio. אפל כבר בפנים..עניין של זמן שפורסייט במיחארד דולר
    סגור
  • 10.
    פוטנציאל אדיר
    עומר 09/01/2021 15:46
    הגב לתגובה זו
    2 2
    למשקיע בבורסה אין סבלנות, זאת חברה מצוינת עם מוצר מצוין וכיאה לסטארטפים לוקח זמן למסחר מוצר חדש. מוביחאיי קמה ב97 והחוזה הראשון היה ב2008. ישר כול להנהלה, עכשיו יש המון כסף בקופה, החוזים יגיעו וגם הצעות הרכש. סבלנות
    סגור
  • 9.
    פורסייט
    צחי 08/01/2021 17:35
    הגב לתגובה זו
    2 2
    המחזורים במנייה גבוהים יותר מאשר כל המסחר בשנתיים האחרונות.אני בטוח שתהיה איזו חברה שתקנה את החברה.יש לפורסייט מוצר טוב ובלעדי.
    סגור
  • 8.
    עד הדילול הבא
    תם 06/01/2021 16:22
    הגב לתגובה זו
    5 2
    הנהלת חברה שחדשות לבקרים מפמפמת הודעות לטובת גיוסים. שומר נפשו ירחק.
    סגור
  • טען עוד
  • 7.
    חברה להנפקות בטח לא מפחד לדלל את עצמו לוקח בטח בונוסים (ל"ת)
    שגיא 06/01/2021 14:49
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 6.
    עד היום לא נחתם אף חוזה
    משקיע 06/01/2021 14:28
    הגב לתגובה זו
    5 0
    אפשר היה לצפות שאם המערכת אטרקטיבית כפי שסיבוני טוען אז כבר היתה עיסקה, ואין, כבר הרבה מאד זמן. זה לא מספיק שהמערכת תהיה טובה אלא גם שתהיה זולה. אם הם מבקשים מיצרן הרכב יותר מדי על המערכת אז אנשים פשוט לא יקנו את האוטו ולכן ליצרן עדיף ללכת לאינטל ולהתקין מובילאיי.
    סגור
  • 5.
    מרוב שמבטיח לנו כמה החברה תעלה ניכר שהנסיקה בדרך
    מניה בצלילה 06/01/2021 13:13
    הגב לתגובה זו
    4 0
    נשמע מפוקפק למדי הצמיחה שלה החברה .
    סגור
  • 4.
    ניתוח מעניין. עכשיו אני רגוע
    עומר 06/01/2021 12:42
    הגב לתגובה זו
    4 3
    מושקע בפורסייט משעה 130 א"ג. מורווח יפה וממשיך להחזיק. נראה שיש פוטנציאל חיובי לחברה
    סגור
  • 3.
    הריצו את המניה בהודעות כל פעם וכל פעם דילל את הציבור
    אפק 06/01/2021 11:37
    הגב לתגובה זו
    7 2
    מזבל את השכל כל ההנהלה צריכה להיות בכלא
    סגור
  • 2.
    למערכת פורסייט יתרונות נוספים שסיבוני לא פירט.
    משה ג. 06/01/2021 11:34
    הגב לתגובה זו
    3 3
    מציע להציג מפרט פורסייט לעומת מפרט אינווייז לראות שפורסיט עדיפה.
    סגור
  • 1.
    חעחעחע
    זרזרוקה 06/01/2021 11:09
    הגב לתגובה זו
    7 3
    שומר נפשו ירחק.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות