הכל על התחום החם שצומח בעקבות הקורונה. הכירו את טלה-רפואה. וכמובן - איך להשקיע?
מגיפת הקורונה הובילה להאצה מסיבית בשימוש בטלה-רפואה (Telehealth, טלבריאות/ טלהפארמה) שבאופן פשטני אפשר גם לקרוא לה - רפואה וירטואלית. על פי סקר של חברת היעוץ מקינזי, עלה שיעור השימוש בתחום זה בארה"ב משיעור של כ-11% בשנת 2019, לכ-46% שמשתמשים בה כדי להחליף ביקורים פיזיים אצל רופא. להערכת, חברת הייעוץ, ביישום של מלוא הפוטנציאל של התחום, עשויות ההכנסות של תחום זה בארה"ב להגיע לכ-250 מיליארד דולר בשנה.
הטלה-רפואה בלמה את זרם המטופלים לחדרי מיון וסיפקה אפשרות בטוחה לגישה לטיפול מבלי להסתכן בחשיפה לנגיף המדבק. כשמונה חודשים לאחר מכן, הפכה הטל-רפואה לחלק הכרחי ממערכת הבריאות של ארה"ב.
טרם המשבר, מדובר היה בתחום שהכנסותיו בארה"ב נאמדו בכ-3 מיליארד דולר בשנה בלבד, והתמקד בעיקר בסגמנט ה"טיפול הדחוף הוירטואלי", שכלל סיוע למטופלים בפגישה מיידית עם רופאים בטל-רפואה, כאשר ברוב המקרים מדובר ברופאים שעימם אין להם מערכת יחסים מתמשכת. כיום, עם התרחבות הסגמנטים הפעילים בתחום זה, והגידול החד בשיעור האימוץ, הן מצד הצרכנים והן מצד הצוותים הרפואיים, צפוי התחום לצמיחה מהותית.
אז מהי בעצם טלה-רפואה?
לפני שנדון ביתרונות השונים של תעשייה זו, בסגמנטים השונים ובחברות הפעילות בה, נתחיל ממעט הגדרות. בריאות דיגיטלית, או רפואה דיגיטלית, היא השילוב של טכנולוגיות דיגיטליות עם בריאות, שירותי בריאות וחברה, בכדי לשפר את יעילות אספקת הבריאות ולהפוך את הרפואה ליותר אישית ומדויקת.
שלמה גרינברג על מהפכת הטלה-רפואה והמניות המומלצות בתחום
דיסציפלינה זו כוללת שימוש בטכנולוגיות מידע ותקשורת בכדי לסייע בבעיות והאתגרים הבריאותיים העומדים בפני אנשים הנמצאים בטיפול. טכנולוגיות אלה כוללות פתרונות ושירותים של חומרה ותוכנה, לרבות טלרפואה, מכשירים לבישים, מציאות רבודה ומציאות מדומה. באופן כללי, הבריאות הדיגיטלית עוסקת בפיתוח מערכות בריאות מקושרות לשיפור השימוש בטכנולוגיות חישוביות, מכשירים חכמים, טכניקות ניתוח חישוביות ומדיה תקשורתית כדי לסייע לאנשי מקצוע בתחום הבריאות ולמטופליהם לנהל מחלות וסיכונים בריאותיים, וכך לקדם בריאות ורווחה.
בריאות דיגיטלית היא תחום מולטי דיסציפלינרי הכולל בעלי עניין רבים, כולל קלינאים, חוקרים ומדענים עם מגוון רחב של מומחיות בתחום הבריאות, ההנדסה, מדעי החברה, בריאות הציבור, כלכלת הבריאות וניהול נתונים. שלושת התחומים הפופולאריים ביותר של טכנולוגיות בריאות דיגיטליות כוללים טלפארמה, טכנולוגיות לבישות, ומציאות רבודה ווירטואלית.
מה כולל תחום הטלה-רפואה?
טלפארמה הוא אחד התחומים הרחבים ביותר של בריאות דיגיטלית. תחום זה כולל הפצת שירותים ומידע הקשורים לבריאות באמצעות טכנולוגיות מידע אלקטרוניות וטלקומוניקציה.
בין היתר, מאפשר תחום זה ליצור קשר עם מטופלים ורופאים ממרחקים ארוכים, טיפול, ייעוץ, תזכורות, חינוך, התערבות וניטור מרחוק. לעיתים נעשה שימוש במונח טלרפואה כמילה נרדפת, או כמונח מצומצם יותר הכולל שירותים קליניים מרוחקים, כגון אבחון ומעקב. טלפארמה מסייעת בגישור על פערים גאוגרפיים של יישובים כפריים, היעדר תחבורה, היעדר ניידות, קשיים מימוניים או מחסור בצוותים רפואיים אשר מגבילים את הגישה לטיפול.
כמו כן, כולל התחום לימוד מרחוק של נותני שירותים: מפגשים, פיקוח ומצגות בין מטפלים שונים; ניהול מידע מקוון ונתוני בריאות ושילוב מערכות בריאות, למשל שתי קליניקות שדנות ביניהן על מקרה רפואי במסגרת ועידת וידיאו; ניתוח רובוטי המתרחש באמצעות גישה מרחוק; טיפול הנעשה באמצעות מכשירי ניטור דיגיטליים ושילובי יישומים; בדיקות המועברות בין מטפלים לניתוח ופרשנות על ידי מומחה גבוה יותר; ניטור ביתי באמצעות שליחה רציפה של נתוני בריאות החולה; או אפילו פרשנות וידיאו במהלך התייעצות.
הקורונה הזניקה את התחום - כמות הביקורים גדלה פי 50
עד כמה משמעותית הייתה השפעת הקורונה על התחום? על פי הסקר האמור, בצד הצרכני, חלה עלייה מכ-11% שדיווחו כי התעניינו בשירותי טלה-רפואה בשנת 2019 לכ-76% השנה. בצד נותני השירות, דווח כי היקף הביקורים בטלה-רפואה הכפיל את עצמו בלמעלה מפי 50 ביחס לשנת 2019, כאשר 57% מהנשאלים דיווחו כי הם רואים בטלה-רפואה פתרון מועדף ומרגישים איתו בנוח. בפן הרגולטורי, סוגי השירות הזמינים בטלה-רפואה התרחבו משמעותית, כאשר מרכזים של Medicare ו-Medicaid מאשרים, לפחות באופן זמני, מעל 80 שירותים חדשים שונים בטלה-רפואה.
מדובר אמנם וכאמור בתחום שקיבל רוח גבית חזקה מאז פרוץ הקורונה, אולם חשוב לציין שמשרדו של הרופא, היה בשל להפרעה (Disruption) במשך שנים. ביקור של רופא משפחה ורופא מומחה בארה"ב, עשויים להיות יקרים, קשים לקביעה ולעיתים דורשים זמני המתנה ממושכים. עבור פציינטים חולים, אי הנוחות שבמציאת רופא, קביעת תור והגעה פיזית אליו, היא מהותית. לטלה-רפואה, שכוללת בחובה שירותים החל מייעוצים בוידאו וממשיך בניטור מטופלים מרחוק, יש את הפוטנציאל להפוך את השירות הרפואי לנוח יותר, נגיש יותר, זול יותר עבור המשתמשים, ורווחי יותר עבור ספקי השירותים.
ענקיות הטכנולוגיה נכנסות לתחומי הבריאות
ענקיות הטכנולוגיה מבצעות כניסה משמעותית לתחומי הבריאות – על אף שלא מדובר בכל המקרים בכניסה ישירה לתחומי הטלה-רפואה, העניין של ענקיות הטכנולוגיה בתחומי הבריאות הולך וגדל, בפרט בשנה האחרונה.
גוגל, השקיעה לאחרונה 100 מיליון דולר בחברת הטלרפואה AmWell, שעליה נכתוב בהרחבה בהמשך.
בדצמבר האחרון, JD Health, בית המרקחת הדיגיטלי של ענקית האיקומרס JD.com, ביצעה את ההנפקה השנייה בגודלה בהונג קונג בשנת 2020 במסגרתה גייסה 3.5 מיליארד דולר לפי שווי של כ-29 מיליארד דולר.
אמזון הודיעה לאחרונה על השקת Amazon Pharmacy, במסגרתו יוכלו לקוחות אמזון להנות מגישה לתרופות מרשם, עם משלוח בתוך יומיים לחברי פריים, וכן על השקת Amazon PrimeRx, המאפשר ללקוחות ללא ביטוח להנות מהנחות משמעותיות על תרופות בבית המרקחת של אמזון ובלמעלה מ-50,000 בתי מרקחת נוספים. בנוסף, אמזון בוחנת אפשרות שאלקסה, העוזרת הדיגיטלית שלה, תוכל לנתח את השיעול של המשתמשים ולאבחן לפיו האם יש להם קורונה.
Alihealth, מקבוצת Alibaba, מדווחת על תוצאות חזקות עם עלייה של כ-84% בהכנסות בתקופה שבין אפריל לספטמבר ומעבר לרווחיות.
Apple מבצעת כניסה חזקה לתחום עם Apple Watch, גרסה 6 החדשה, שהושקה בספטמבר האחרון, תאפשר למשתמשים למדוד את רמת החמצן בדמם, יישום חדש המהווה נדבך בכוונתה של החברה להפוך את השעון שלה למוצר הקשור בבריאות ואיכות חיים. במקביל, היא עורכת מחקרים בשיתוף מכוני מחקר על הקשר שבין רמות החמצן בדם לבעיות נשימתיות. בראיון ל-CNBC ציין טים קוק, מנכ"ל החברה, כי תרומה העתידית של אפל למין האנושי תהיה בתחום הבריאות. סינגפור תהיה המדינה הראשונה שתתמרץ אזרחים לשמור על אורח חיים בריא תוך שימוש בשעון של אפל.
פוטנציאל השתלבות משמעותי במספר תחומים
ישנם מספר תחומים עיקריים בהם קיים לטלפארמה פוטנציאל להשתלב: טיפול דחוף (מיון) וירטואלי על פי דרישה - המאפשר לצרכן להתייעץ מרחוק עם צוות רפואי שעימו לרוב אין לו היכרות, על מנת לטפל בדאגות מיידיות ולהימנע מנסיעה לא הכרחית למיון; ביקור במשרד וירטואלי עם מטפל – בנושאים שלא דורשים בדיקות פיזיות, כמו למשל טיפול יעוץ ראשוני או טיפולים פסיכולוגיים למיניהם.
מודל זה ניתן בהמשך להרחבה על ידי שילוב של פגישות פיזיות ווירטואליות ביחד עם מכשירי ניטור למיניהם; ביקורים "סמי וירטואליים" - יכולים לאפשר שילוב של רופא וירטואלי עם גישה נוחה למרפאות "קמעונאיות" ליד הבית, שבהן ניתן לבצע בדיקות שונות שמשתלבות במעקב הוירטואלי; שירותי בריאות וירטואליים משלימים – יכולים לסייע ביישום של המלצות רפואיות למטופלים, בניטורם ורציפות הטיפול; משטר תרופות מבוסס מעקב טכנולוגי – מתן כלים עצמיים למטופלים, בשילוב כלי ניטור מרחוק ומעקב טלרפואי, יכולים להקל על חולים הנדרשים למשטר תרופתי הכולל אינפוזיות או מתן זריקות עצמיות לאורך זמן.
הטלה-רפואה מסייעת למטופלים לקבל טיפול מהיר וזול יותר
כיצד טלה-רפואה מסייעת למטופלים? ע"פ חברת המחקר CB Insights, טלה-רפואה מאפשרת למטופלים גישה לטיפול מהיר יותר ובעלויות זולות יותר, בייחוד לכאלו שהינם תושבים של איזורים כפריים מרוחקים יותר, קשישים, או כאלה עם מוגבלויות אשר מקשות עליהם להגיע לרופא:
1. קיצור זמני ההמתנה - בארה"ב, עלו זמני ההמתנה לרופאים בכ-30% במהלך חמשת השנים האחרונות, ושיעור האוכלוסייה המבוגרת, שמטבע הדברים צורכת יותר שירותי רפואה, מצוי בעלייה עקבית. כמו כן, היקף המחסור ברופאים מצוי גם הוא במגמת עלייה.
טלרפואה יכולה להפוך המתנה של שבועות, במקרים מסויימים לדקות בודדות. ספציפית, מסייעת טלרפואה בקיצור זמני ההמתנה לביקורי Primary Care. בהקשר זה, חברת Amwell, שאליה נתייחס בהמשך, מאפשרת פגישה עם רופא Primary Care, בתוך 30 דקות מהגשת הבקשה וסיום מילוי שאלון. חברה נוספת, 98point6, מאפשרת שיחה בלתי רציפה עם רופא בהודעות טקסט.
שירותים אלה מאפשרים להקטין דרמטית את זמני ההמתנה וכן לקבל טיפול רציף. שירותים נוספים, שאותם מספקות חברות כגון Amwell ו-Galileo Health יכולים לסייע בקיצור זמני ההמתנה לחדרי מיון ע"י התייעצות מקדימה עם רופא ע"מ לבדוק האם באמת מדובר במקרה חירום. ניתן להתקין גם אמצעי טלרפואה בחדרי המיון עצמם על מנת להבין אילו חולים אכן דורשים טיפול דחוף ואילו לא, ובכך לייעל משמעותית את התנהלות חדרי המיון.
אספקט נוסף הינו פגישה עם רופאים מומחים, שדורשות על פי רוב המתנה מרובה ועלויות נוספות, שלגביו מאפשרת הטלרפואה למנוע פגישות מיותרות, וכן לשלבו בשלב מוקדם יותר בטיפול.
2. טיפול שוויוני יותר ויעיל יותר – טלרפואה מאפשרת טיפול שוויוני יותר, ע"י הגדלת הנגישות והורדת עלויות. טלרפואה מקטינה עלויות ע"י מיקסום היעילות של הרופא, והקטנת עלויות קבועות כגון חדרי המתנה וכוח אדם. עלויות ביקור דיגיטלי נמוכות בלמעלה מ-50% מעלויות ביקור פיזי, ויש בכך לבטל את שיקול העלויות, שמוביל אמריקאים רבים לדלג על ביקורים אצל רופא משפחה. בכך, מתאפשרת רפואה מונעת נגישה ויעילה יותר.
כמו כן, יכולה הטלרפואה לסייע בהפחתת זמני האישפוז והקטנת הסיכוי לאישפוז חוזר, אשר בתורם מובילם גם להפחתת עלויות. במסגרת האשפוז עצמו ניתן להשתמש בטלה-רפואה על מנת לאסוף נתונים מהמטופלים, להקליט תנועות שונות, וע"י כך להתערב באופן מהיר ומושכל יותר.
כמו כן, יכולים אמצעי טלה-רפואה לשפר את התוצאה גם לאחר השחרור מבית החולים, על ידי שיפור הניטור ומתן הוראות מתאימות, שמובילות בתורן להימנעות מאישפוז חוזר ויקר. סטארטאפים למוצרים לבישים (Wearables) כגון mHealth ו-TytoCare, מאפשרים איסוף רציף או תקופתי של נתוני המטופלים, בעוד חברות כמו LetsGetChecked ו- Scanwell Health מאפשרות בדיקות מרחוק.
3. טלמומחים במיקור חוץ - בתי חולים אזוריים סובלים ממחסור במומחים בתחום הבריאות. ישנם רק 30 מומחים לכל 100,000 תושבים כפריים בהשוואה ל-263 לתושבים עירוניים, על פי ה- National Rural Health Association. כתוצאה מכך, חולים כפריים מועברים לעיתים קרובות לבית חולים עירוני, שמרוחק לפעמים מאות קילומטרים משם, כדי לקבל טיפול נחוץ. מדובר בהליך יקר, גוזל זמן ובמקרים מסוימים ודחופים בעל פוטנציאל להיות קטלני עבור החולה.
ספקי טל-מומחיות כמו SOC Telemed ו- RubiconMD מאפשרים לבתי חולים אזוריים לבנות תכניות טלמומחיות משלהם באמצעות שימוש במומחים חיצוניים. באופן זה הם נהנים מגישה זולה ומהירה לרופאים מומחים, והמטפלים נהנים משיתוף פעולה מוגבר, שמאפשר טיפול איכותי יותר. אלה, בשילוב אמצעי ניטור כגון עגלות טלה-רפואה או התקנת סנסורים במיטות החולים, מאפשרים לרופאים קבלת נתונים בזמן אמת ואפשרות לבצע החלטות מושכלות ומתוזמנות.
4. סיכון מופחת לזיהום – טלרפואה מספקת פתרונות ללא מגע, לאבחון, בחינת, ואולי אף טיפול בחולים במהלך התפרצות. טלרפואת חירום, מאפשרת לצוות רופאים מצומצם לנטר ולטפל בחולים רבים בו זמנית, בבתי חולים רחוקים. פלטפורמות כגון Advanced ICU Care מאפשרת ניטור של 24 שעות והתראות במקרה של סיבוכים. באופן זה ניתן להפחית את ימי המיטה לטיפול נמרץ, להגדיל את מיטות האשפוז הפנויות, ולהציל עוד חיים.
5. ניהול מחלות כרוניות משופר - ניהול מחלות כרוניות הוא אחד האתגרים הגדולים בתחום הבריאות. מחלות כרוניות מהוות אחד מגורמי המוות העיקריים בארה"ב ואחראיות לכמעט 75% מסך ההוצאות לבריאות בארה"ב. לכמחצית מהאמריקנים יש לפחות מצב כרוני אחד, ודבר זה צפוי רק להחמיר.
מכיוון שמחלות כרוניות מתקדמות לאט לאורך זמן, נדרשת לחולים טיפול ותמיכה שוטפים מרופאים, מומחים ומטפלים שונים על מנת לעקוב אחר ההתפתחות, להגיב לחריגות ולנקוט בצעדים מתאימים לשיפור בריאותם. טלפארמה מאפשרת טיפול יעיל יותר מבוסס צוות, ע"י כך שמאפשרת בקלות שילוב של רופא מטפל נוסף וכן מאפשרת להגדיל את היקף ואיכות הניטור אחר החולים, שיכול להוביל לניהול יעיל יותר של מחלות כרוניות.
יתרון משמעותי נוסף הינו מתן טיפול שוטף, וכן הגדלת מעורבות המטופלים ע"מ שיבינו למשל, באילו נסיבות עליהם להגיע לבית חולים ואילו הרגלים ואורח חיים עליהם לאמץ. בהקשר זה לחברות Livongo ו-Omada Health, ישנן תכניות עבור חולים עם מצבים כמו סוכרת ויתר לחץ דם. חולים שנרשמו לתוכנית ניהול הסוכרת של Livongo מקבלים תזכורות ומידע חינוכי שיעזור להם לשמור על רמות הסוכר בדם בגבולות היעד. הנתונים שלהם מועברים לרופאים, והמטופלים מקבלים התראות טקסט או שיחות טלפון כאשר רמת הסוכר בדמם גבוהה או נמוכה מדי.
בהשוואה לאי הסדירות של ביקורים אישיים, הטיפול הרציף הניתן ע"י הטלפארמה יכול להציע אלטרנטיבה יעילה וזולה יותר לניהול מחלות כרוניות, המערבת את החולה באופן מיטבי בשיפור מצבו.
השירותים הבריאותיים כיום יקרים להחריד - כ-50 מיליארד דולר בשנה
כיצד מסייעת טלפארמה לספקי השירות הרפואי? ע"פ חברת המחקר CB Insights, לטלפארמה פוטנציאל לצמצם הוצאות מיותרות ולהחזיר הכנסות שאבדו על ידי הפיכת כמה מהתהליכים לנוחים ויעילים יותר. בנוסף, יש ביכולתה להביא לגידול בהכנסות לאור יכולתה לסייע לקהל רחב יותר ולהציע קשת שירותים רחבה יותר. אלה, יכולים לעזור לספקים ולמשלמים לשפר את השורה התחתונה שלהם.
1. קיטון בעלויות והגדלת היעילות – פרקטיקות לא יעילות עולות למערכת הבריאות האמריקנית מיליארדי דולרים מדי שנה, שמובילים להעלאת עלויות הבריאות לציבור החולים כולו. אישפוזים חוזרים שניתן למונעם, עולים ל- Medicare, כ-17 מיליארד דולר בשנה, וביקורים בלתי הכרחיים במיון עולים ל-UnitedHealth Group כ-32 מיליארד דולר בשנה.
מפגשים טלרפואיים ואפליקציות טיפול מודרכות, מאפשרים לחולים לקבל את המידע הדרוש להם בכדי לנהל את מצבם ולהימנע מביקורים אישיים. ניתן להשתמש במעקב חולה מרחוק על מנת להעביר חולים שמצבם יציב מחוץ לבית החולים במהירות רבה יותר מבלי להתפשר על רמת הטיפול. בהמשך, מאפשרת טלרפואה להמשיך לטפל ביעילות בחולים המשוחררים ולמנוע ביקורים מיותרים נוספים בבתי החולים.
כלים לטיפול מודרך שמציעות חברות כמו Livongo, Ginger.io ו-metaMe Health, יכולות לתת לחולים משוב רציף על מצבם ולפתור בעיות פשוטות. כלים אלה מסייעים גם לרופאים לזהות סימני אזהרה מוקדמים ולמנוע סיבוכים המצדיקים קבלה חוזרת או ביקור בחדר המיון. כך למשל, טכנולוגיית הניטור מרחוק של Biofourmis המבוססת AI, מאפשרת לחולי לב מיוצבים להמשיך להיות מטופלים בבית. סרט הזרוע הלביש שלה עוקב אחר הסימנים החיוניים של המטופל 24/7, מזהה הפרעות לב, ומתריע לרופאים על אמצעי התערבות פוטנציאליים.
טכנולוגיות כמו אלה יכולות להפחית את העומס על בתי החולים ולצמצם קבלות מיותרות. דוגמא נוספת הינה פלטפורמת הבריאות ההתנהגותית Ginger.io אשר שואפת לעזור למטופלים בתחום בריאות הנפש להבין ולנהל את מצבם. לחולים יש גישה לצוות מטפלים ומאמנים בתחום בריאות הנפש בכל עת, באמצעות טקסט, שיחה או וידאו. במידת הצורך, מאמנים ומטפלים אלה יכולים להעביר את הדברים לפסיכיאטר מורשה, שיכול להתערב כדי למנוע ביקור או אשפוז חוזר במיון. שילוב של טלפארמה הניב תוצאות מוחשיות בקרב חולים במצבים שונים. מחקר אחד דיווח על ירידה של 86% בקבלה חוזרת בקרב אזרחים ותיקים עם PTSD, ובמחקר אחר דווח על הפחתה של עד 25% בקרב חולי לב.
2. מניעת הכנסות אבודה – שחיקה ומיאוס של מטופלים בטיפול, קושי בהגעה ואי הופעות, מהווים הזדמנויות בעלות פוטנציאל להגדיל את הכנסות בתי החולים באופן מהותי. טלרפואה יכולה לעזור לבתי חולים ומרפאות לצמצם מקרים אלה של אובדן הכנסות על ידי הקלה משמעותית של הביקור (היעדר נסיעות, קושי בקביעת תורים נוחים וכו') ושיפור חווית הביקור, ובעקבותיה שיפור שימור המטופלים.
שלמה גרינברג על מהפכת הטלה-רפואה והמניות המומלצות בתחום
כמו כן, היא יכולה לשפר את המעקב אחר הפגישות, ולבצע הפניות באופן מהיר ופשוט, ובכך להגדיל את הסיכוי שהמטופל ימשיך את הטיפול באופן רציף וסדור. כך למשל, מרפאה אזורית אחת שעבדה עם סטארט-אפ הבריאות Amwell לשם יישום של תוכנית טלפסיכיאטריה, דיווחה על כך שמקרי אי ההופעות ירדו ב -50% ויותר.
כמו כן, מאפשרת טלרפואה אופטימיזציה של הליך ההפניה, בין היתר על ידי שימוש באפליקציות המאפשרות חיבור בין רופא המשפחה לרופא מומחה, וקבלת פתרון הכולל טיפול מומחה במשרדו של רופא המשפחה שלהם. בכך נחסכים ביקורים מיותרים, שעורי הנשירה מהטיפול קטנים ונשמרות רמות גבוהות של הכנסה ויעילות.
3. הגדלת מקורות ההכנסה - בתי חולים ומרפאות יכולים ליצור שירותים חדשים שיגיעו למגוון רחב יותר של לקוחות, על ידי שילוב שירותי בריאות חדשניים, שייצרו מקורות הכנסה נוספים. באמצעות טלרפואה ניתן להגיע לחולים מרוחקים (איזורים כפריים, קשישים או אנשים עם מוגבלות). כמו כן, מאפשרת טלרפואה לבתי חולים להציע שירותים שלא יכלו להציע בעבר ע"י יצירת שת"פ עם מומחים בתחומים שחסרים בבית החולים.
מהם האתגרים של התעשייה?
אתגרים – הטלרפואה אמנם הגדילה את נוכחותה משמעותית מאז פרוץ משבר הקורונה, אולם אין ספק כי אנו בתחילת הדרך. לשם הגדלת שיעורי החדירה והשימוש נדרש כי החולים ימשיכו בשינוי התפיסתי ששירותי טלרפואה לא נופלים באיכותם מרפואה פיזית, וכן נדרש שיפור של הנגישות לתשתית, הכוללת חיבור לאינטרנט והחזקת טלפונים חכמים, בפרט באיזורים כפריים. מצד הספקים, יש להמשיך בטיפול רוחבי של מנגנוני הסדרה ורישוי הקשורים בטלרפואה, הסדרת היבטים ביטוחיים, אבטחת מידע, והתמודדות עם העלויות הקפיטליות הנדרשות לעיתים מנותני השירות לשם רכישת ציוד מתאים שעשויות להוות מחסום עבור חלקם.
אז תכלס... כיצד משקיעים בתחום?
תחום הטלרפואה דומיננטי מטבע הדברים בעולם הסטארט-אפים, אולם נוכחותו במרחב הציבורי הולך וגדל, כאשר השנה היינו עדים למספר IPO's ומיזוגים של חברות בתחום. נתייחס כעת לחברות הנסחרות המובילות בתחום בארה"ב:
Teladoc Health (NYSE:TDOC) – חלוצת תחום הטלרפואה והרפואה הווירטואלית שבסיסה בארצות הברית. שירותיה העיקריים כוללים שירותי בריאות, חוות דעת רפואיות, AI ואנליטיקה. החברה משתמשת בתוכנות טלפון לוועידת וידאו וכן באפליקציות סלולריות בכדי לספק טיפול רפואי מרחוק לפי דרישה, שבמסגרתו יכולים מטופלים להיכנס לשירות בכל עת ולהיות מקושרים לרופא בתוך דקות ספורות.
החברה הוקמה בשנת 2002, וביצעה רכישות מסיביות לאורך הדרך, וביניהן Advance Medical, Best Doctors, BetterHelp ו- HealthiestYou. נכון לרבעון השלישי, לחברה 51 מיליון מנויים בתשלום, ורשת של מעל ל-55,000 מומחים החולשים על 450 תתי התמחויות שונות.
השירותים הניתנים מחולקים לחמש קטגוריות: טיפול יומיומי (שפעת, סינוסים, כאבי בטן וכו'), רפואת ילדים ומשפחה, בריאות הנפש, מומחים רפואיים, ואורח חיים ורפואה מונעת (תזונה, טיפול לגב, בריאות מינית וכו'). רופאי החברה מטפלים בין היתר בנושאים כגון שפעת, זיהומים שונים, בעיות סינוסים, בעיות נפשיות ונושאים דרמטולוגיים. הרופאים מיישמים למעלה ממאה הנחיות קליניות שונות שפותחו על ידי החברה, ונאסר עליהם לפגוש פיזית את חולי הטלרפואה שלהם.
החברה מתקשרת בעיקר עם מבטחים ומעסיקים גדולים, ומייצרת הכנסות באמצעות תשלום שנתי או חודשי למנוי, וכן תשלום עבור התייעצויות בודדות. הכנסות החברה מגיעות ממודל של PMPM (per-Member-per-month) – תכניות מנויים בשילוב עמלות פר ביקור, ומסלול של עמלות פר ביקור בלבד (visit fee only).
עלות המנוי משולמת על פי רוב ע"י מעסיקים בשם עובדיהם, חברות ביטוח, בתי חולים, מערכות בריאות וכו', ובחלק מן המקרים משולמים ע"י הלקוחות עצמם. בשנת 2019 דיווחה החברה כי 92% מהבעיות הרפואיות נפתרו לאחר הביקור הוירטואלי הראשון, הרופאים מרוויחים למעלה מ-50% יותר ביחס לשעה של ביקורים פיזיים, והלקוחות נהנים מעלות טיפולים נמוכה יותר. בחודש ינואר 2020 הודיעה החברה על רכישת חברת InTouch Health, שהינה חברה מובילה בטיפול הוירטואלי, בתמורה לסך של 600 מיליון דולר, ובאוגוסט האחרון הודיעה על מגה רכישה של חברת Livongo בתמורה לסך של 18.5 מיליארד דולר.
Livongo, שאותה רכשה החברה לפני מספר חודשים, מסייעת לחולים לנהל מצבים כרוניים כולל סוכרת, יתר לחץ דם, טרום סוכרת וניהול משקל ובריאות התנהגותית באמצעות שילוב של מכשירי ניטור, מכשירים מבוססי AI ומאמנים אנושיים. לדוגמא, עבור סוכרת, חולים מקבלים מד גלוקוז בדם ומקליטים ומעלים את המדידות שלהם (ללא הגבלה, בחינם ומילוי עצמי) בשילוב עם נתונים נוספים ממכשירי צד שלישי כמו Apple Watches או Fitbits, סקרים, תביעות רפואיות ובתי מרקחת ועוד, בכדי לספק בריאות בהתאמה אישית.
המטרה הינה לעודד שינוי התנהגותי מיטיב. מנוע הבינה המלאכותית של ליבונגו אוסף נתונים בעלי ערך כדי לשפר את ההתאמה האישית באינטראקציות העתידיות. אם המערכת מגלה שמשהו לא בסדר, למשל אם מטופל מעלה קריאת גלוקוז בדם שאינה בטווח, מאמן בריאות מיד יתקשר אליו וינחה אותו איך לחזור לטווח. מודל זה מאפשר לחולים לשלוט על בריאותם על ידי הבנה ותגובה לאותות שנותנן להם גופם, במקום להסתמך על ביקורים יקרים ולא נוחים בבית החולים.
ליבונגו מבטיחה תוצאות טובות יותר ועלויות נמוכות יותר, וגובה עמלה חודשית עבור כל לקוח. שתי החברות יכולות ליצור סינרגיה רבה ביניהן, והמיזוג טרם התרחש בפועל. הכנסותיה של ליבונגו עלו ברבעון האחרון בכ-126% ביחס לרבעון המקביל לסך של כ-106 מיליון דולר, על רקע האצה באימוץ של הפלטפורמה שלה, וה-Ebitda עמדה על כ-20 מיליון דולר.
הכנסותיה של טלדוק ברבעון השלישי עלו בלמעלה מ-100% ביחס לרבעון המקביל, והסתכמו לכ-289 מיליון דולר. מספר המינויים עלה מ-35 מיליון לכ-51.5 מיליון, ומספר הביקורים בתשלום עלה מ-19 מיליון לכ-21.8 מיליון.
תחזית החברה לרבעון הרביעי הניחה גידול מתון יחסית, של עד 10%, הנובע בין היתר מחזרת החולים לביקורים פיזיים, עובדה שבשילוב המכפילים הגבוהים בהם נסחרה החברה הביאה חלק ממשקיעיה לחשוש מהעתיד לבוא. עם זאת, השינוי ההתנהגותי לאורך זמן בהתנהגות הצרכנים, כמו גם הסינרגיה האדירה שיכולה החברה ליצור עם ליבונגו שטרם החלה להתממש בפועל, ההזדמנויות להיכנס לתחומים נוספים וגאוגרפיות נוספות, והאפשרות להמשיך במסע הרכישות, עשויים לתמוך ברוח הגבית ממנה נהנית החברה לאורך השנים האחרונות.
Amwell (NYSE:AMWL), שבעבר נקראה American Well, היא חברת טל-רפואה שבסיסה בבוסטון, המקשרת בין חולים לרופאים באמצעות וידאו מאובטח. החברה נוסדה ע"י שני אחים, עידו ורועי שונברג בשנת 2006. החברה מציעה גישה לשיחת ועידה 24 שעות ביממה לרופאים מורשים ובעלי תעודה. היא מוכרת את הפלטפורמה שלה כשירות מנוי (subscription) לספקי שירותי בריאות, על מנת שיוכלו להעמיד את שירותיהם של אנשי המקצוע הרפואיים שלהם ללקוחות, ולשלב טלפארמה במסגרת השירותים המוצעים על ידם.
כמו כן, על מנת לתמוך בלקוחות הפלטפורמה, מציעה החברה שירותים מקצועיים על בסיס תשלום פר שירות ע"י זרוע שלה הנקראת AMG, הכוללת קבוצה של רופאים שמספקים שירותי טלפארמה באופן בלעדי עבור החברה. Amwell מאפשרת טיפול בכל רחבי הרצף הבריאותי - החל מטיפול הראשוני, טיפול דחוף, ועד התייעצויות עם מומחים וטלפסיכיאטריה. ניתן לשלב את הפלטפורמה במלואה בפורטלים של הלקוחות ובתהליכי העבודה של נותני השירותים הרפואיים. הפלטפורמה מתממשקת ישירות לתיקי הבריאות האלקטרוניים המקומיים (EHR) של הלקוחות ולמערכת הזכאות והחזרי התביעות שלהם.
המטפלים והמטופלים יכולים לגשת לשירות באמצעות מגוון פלטפורמות, כולל טלפונים ניידים, מחשבים ניידים ונייחים, ועמדות ייעודיות שמספקת החברה התומכות באינטראקציות רב-כיווניות של וידאו, טלפון או העברת הודעות מאובטחות. בשנת 2014 עברה החברה את רף מיליון ההורדות לאפליקציה שלה והוכתרה כאפליקציית הטל-בריאות הפופולרית ביותר של השנה.
החברה מעסיקה מעל 700 עובדים, וגייסה עד היום למעלה מ-500 מיליון דולר ממשקיעים, הכוללים בין היתר את Anthem, Philips, Allianz ו-Teva Pharmaceuticals, במטרה לחבר מטופלים עם ספקי שירותי בריאות מרחוק.
החברה פועלת ב-50 מדינות ארה"ב ועובדת עם למעלה מ-62,000 ספקים, עם תכניות בריאות, התומכות בלמעלה מ-36,000 מעסיקים ומשרתת באופן קולקטיבי יותר מ-80 מיליון בני אדם, כמו גם 240 ממערכות הבריאות הגדולות במדינה, הכוללות יותר מ-2,000 בתי חולים. בחודש מאי האחרון גייסה החברה 194 מיליון דולר על מנת להתמודד עם הביקוש הגואה לשירותיה בעקבות משבר הקורונה, ופחות מחודש לאחר מכן ביצעה IPO.
בחודש אוגוסט האחרון ביצעה גוגל השקעה של 100 מיליון דולר בחברה, במסגרתה התחייבה החברה להעביר חלק משימוש הענן שלה מ-AWS של אמזון לענן של גוגל. כיום, נסחרת החברה לפי שווי של כ-6 מיליארד דולר. בחודש מאי האחרון, דיווחה החברה על גידול של כ-1,000% בביקורים עקב נגיף הקורונה וקרוב ל -3,000% עד4,000% בחלק מהמקומות. במהלך הרבעון השלישי, עלתה כמות הביקורים ביחס לרבעון המקביל בכ-450% לכ-1.4 מיליון ביקורים, וכמות נותני השירות הכפילה את עצמה פי 10 לכ-62,000.
עם זאת, העובדה שהכנסות המנויים ברבעון זה עלו רק ב-17% ביחס לרבעון אשתקד, שחלק גבוה יותר מההכנסות הגיע מהתשלום עבור רופאי הקבוצה המתאפיין ברווחיות נמוכה יותר, מה שהוביל לפגיעה במרווח התפעולי, העובדה כי סך ההכנסות ירדו בכ-10% ביחס לרבעון השני, החשש שהחזרה לשגרה תחזיר חלק מהמטופלים למרפאות הפיזיות, והמכפילים הגבוהים והאופטימיים בהם נסחרה החברה, הובילו לירידות לא מבוטלות במנייתה שנסחרת כיום לפי שווי של כ-6 מיליארד דולר, במכפילים שניתן לראות בטבלה שבסוף הסקירה.
GoodRx (NASDAQ:GDRX) - חברת GoodRx היושבת בקליפורניה, מפעילה פלטפורמת טלרפואה, אתר חופשי לשימוש ואפליקציה סלולרית, העוקבים אחר מחירי תרופות מרשם בארה"ב ומספקים קופונים להנחות על תרופות. החברה הוקמה בשנת 2011 על ידי דאג הירש, יוצא פייסבוק, ושמה לה למשימה חברתית להוריד את מחירי תרופות המרשם בארה"ב. בתחילה, שימשה החברה ככלי להשוואת מחירים לתרופות מרשם, שאיפשרה לצרכנים גישה חופשית למחירים נמוכים יותר על התרופות שלהם.
כיום, יש לחברה יכולת לבדוק עד 70,000 בתי מרקחת ברחבי ארה"ב כדי למצוא את המחירים הזמינים הטובים ביותר. איך זה עובד בפועל? לקוח נכנס לפלטפורמת החברה, מחפש את התרופה שנדרשת לו, ומקבל את המקומות בהם היא נמצאת ואת מחיריה, שנוטים להיות בעלי שונות גבוהה במחיר. הוא ניגש למקום המועדף עליו, מראה קופון של החברה ונהנה מהנחה מיידית. החברה נהנית מהשתתפות בהכנסות מבית המרקחת בו בוצעה הרכישה.
שיעור ההנחה ממנו נהנים הלקוחות הוא מהותי, ויכול לדברי החברה להגיע לעד 70%. למעלה מ-80% מהכנסות החברה מגיעות מלקוחות חוזרים. לחברה ישנו גם מועדון לקוחות בתשלום חודשי המאפשר ללקוחות הנחה נוספת. מאז תחילת הקורונה התרחבה החברה באופן בולט לסקטורים נוספים בתחום הבריאות, בין היתר ע"י בניית מרקטפלייס לטלרפואה, בו ניתן להשוות מחירים של ספקי טלרפואה שונים.
בנוסף, ממש טרם פרוץ הקורונה, רכשה החברה את ספקית הטלרפואה HeyDoctor, המאפשרת למשתמשיה לקבוע תור לשירות טלרפואי, לפנות לרופא באופן וירטואלי ואז לקבל תרופות הנשלחות ישירות לבתיהם. במבט קדימה, מתמקדת החברה בבניית שירותי טלרפואה נוספים. ערך הסחורה הגולמי (GMV) של החברה בשנת 2019 עמד על 2.5 מיליארד דולר.
הכנסות החברה עלו בתשעת החודשים הראשונים של השנה בכ-44% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, והסתכמו בכ-397 מיליון דולר. ברבעון השלישי עצמו, ההכנסות מתרופות מרשם עלו בכ-30% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, ומספר המשתמשים החודשיים עלה ב-29% ל-4.9 מיליון. תחזית ההכנסות לרבעון הרביעי כוללת עלייה דומה לזו שהייתה ברבעון השלישי. החברה ביצעה IPO בספטמבר האחרון, במסגרתו גייסה 1.1 מיליארד דולר לפי שווי של כ-12.7 מיליארד דולר. זאת, לאור הפוטנציאל הגבוה הקיים במוצרי החברה, לשיטתה, היא פונה לשוק של 800 מיליארד דולר, שמתוכו 524 מיליארד דולר הם תרופות מרשם ו-250 מיליארד דולר הם בטלפארמה.
כמו כן, הגיוון הקיים בה, שכולל גם את תחום ההנחות על תרופות המרשם וגם את שירותי הטלפארמה מספק מעין גידור פנימי מסויים. ואולם, בחודש נובמבר האחרון הודיעה אמזון על כניסה מסיבית לתחום בתי המרקחת, מה ששלח את מניית החברה לירידות בולטות. עם Amazon Pharmacy, יהנו לקוחות אמזון מגישה לתרופות מרשם, עם משלוח בתוך יומיים לחברי פריים. מדובר בשירות שונה משל GoodRx, שמאפשרת השוואת מחירים ורכישה בהנחה, אבל הוא בהחלט עשוי להפריע לעסקיה.
אמזון השיקה גם שירות נוסף, Amazon PrimeRx, המאפשר ללקוחות ללא ביטוח להנות מהנחות משמעותיות על תרופות בבית המרקחת של אמזון ובלמעלה מ-50,000 בתי מרקחת משתתפים. שירות זה דומה לזה שמספקת GoodRx לחברי מועדון הזהב שלה. גם כאן עדיין לא מדובר בשירות זהה, משום ש-GoodRx מספקת מנוע השוואתי והנחות וכן לא מפעילה בית מרקחת אונלייני, אולם בכל זאת מדובר באספקט עם תחרות, לכל הפחות חלקית, בפעילותה.
לטענת מנכ"ל החברה, מדובר דווקא בפעילויות משלימות ולא מתחרות, שכן לקוחות GoodRx יוכלו לרכוש תרופות גם באמזון. כך או כך, התחרות מכיוונה של אמזון מהווה את הגורם העיקרי לסקפטיות בנוגע לעתידה של החברה, ואופן הפגיעה בה נותר כשאלה פתוחה בין האנליסטים השונים המכסים את מנייתה.
One Medical (ONEM) – רשת 1 Life Healthcare , היא רשת של מרפאות primary healthcare שבסיסה בסן פרנסיסקו. החברה מספקת שירות רפואי אישי פיזי ומקוון המבוסס על תשלום דמי חבר. הפלטפורמה של החברה מאפשרת למשתמשיה גישה למרפאת ריטייל הסמוכה למקום מגוריהם, שבה הם יכולים לקבל טיפול ראשוני נדרש, וכן גם לרפואה דיגיטלית. הפלטפורמה של החברה מאפשרת גישה 24/7 לשירותי בריאות דיגיטלית במקביל לשירותים פיזיים.
ללקוחות החברה מתאפשרת גישה דיגיטלית למידע רפואי, מרשמים, תוצאות מעבדה ומידע נוסף. רופאים אונלייניים יכולים לבצע מעקבים ובדיקות על מנת להקטין את מספר הביקורים הפיזיים. הפלטפורמה גם מטפלת בקשת של נושאים אדמינסיטרטיביים, ובכך מקלה על החולים וגם על הרופאים. השילוב של ביקורים פיזיים, פלטפורמה דיגיטלית חזקה ושירות דיגיטלי איכותי מוביל לקיצור זמני המתנה, הוזלת עלויות, ונוחות משתמש גבוהה.
החברה נוסדה בשנת 2007, וצמחה ממרפאה אחת בסן פרנסיסקו ליותר מ-72 מיקומים בארה"ב, מעל ל-7,000 לקוחות שונים ומעל 422,000 חברים. מספר החברים גדל בכ-351% בין השנים 2014 ל-2019. המודל הינו סקיילבילי ונמצא עדיין בשלב מוקדם בצמיחתו. מדובר אמנם בחברה שאינה שחקנית טלרפואה טהורה, שכן היא עובדת גם עם מרפאות הריטייל, אולם יש לה בהחלט אלמנטים בולטים של טלרפואה, לרבות אפשרות לביקורי טלרפואה, החלפת הודעות טקסט עם רופאים, הטמעת ייעוץ התנהגותי בריאותי אונלייני, איסוף דגימות מלקוחות ולקיחתם למעבדה ועוד.
CVS Health (CVS) – חברת בריאות אמריקנית המחזיקה ברשת בתי המרקחת הקמעונאיים CVS, וב-Aetna, חברת ביטוחי הבריאות. כיום, מדובר בהרבה יותר מ"סתם" רשת בתי מרקחת, כאשר החברה מספקת גם כיסוי רפואי, וכן מבצעת מהלכים בולטים של כניסה לתחומים המקוונים.
החברה מאפשרת הזמנות מקוונות באינטרנט וייעוץ וירטואלי, ולקוחותיה יכולים להשתמש באתר האינטרנט שלה להזמנת ביקורים אישיים אצל אנשי מקצוע בתחום הרפואה או לקבוע תורים לטלפארמה. מדובר בשירות שהינו זמין כל השנה, 24 שעות ביממה, בעלות של 59 דולר לביקור. בנוסף, עובדת החברה על פיתוח של מה שהיא מכנה HealthHubs, ב-1,500 מיקומים קמעונאיים שונים, שבהם יוכלו לקוחותיה להיפגש עם דיאטנים ואנשי מקצוע אחרים בתחום הבריאות שיכולים לעזור להם לנהל מצבים כרוניים כגון כולסטרול גבוה. על אף כל אלה, מדובר כמובן בחברה שהיא לא שחקנית "טהורה" בתחום הטלרפואה.
החברה צפויה לסבול גם היא מהתחרות מאמזון, כאשר היתרון הגאוגרפי שבפריסת הסניפים שלה, שמאפשרים לכ-70% מאוכלוסיית ארה"ב להגיע לסניפיה במרחק נסיעה נמוך מ-3 מייל, צפוי לסייע לה בהתמודדות, אולם בהחלט עלול לפגוע במרווחים שלה.
Humana (NYSE:HUM) וגם חברת - Anthem (NYSE:ANTM) – שתיים מחברות הביטוח הרפואי המובילות, המבצעות מהלכים בולטים של כניסה לתחום הטלרפואה.
הכותב הינו אמיר אלשיך, אסטרטג ראשי בית ההשקעות ילין לפידות
אין לראות בסקירה ו/או בתוכנה משום שיווק/ייעוץ השקעות/שיווק פנסיוני או תחליף לכזה. סקירה זו בוצעה בהסתמך על מידע פומבי וגלוי לציבור ועשויה להתבסס על נתונים שפותחו על ידי אנליסטים עובדי בית ההשקעות ומקורות אחרים הנחשבים מהימנים ומבלי להתחייב על ביצוע בדיקות עצמאיות לשם בירור מהימנות המידע. כמו כן, עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין ההערכות המובאות במידע בסקירה לבין התוצאות בפועל, המידע המוצג בסקירה, הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני”ע ו/או בנכסים הפיננסים אם וככל שהם מוזכרים בה.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
5.כתבה טובהNatan Levi 14/01/2021 16:32הגב לתגובה זו2 0תודה על הכתבה.האם בארץ יש קרן נאמנות בתחום זהסגור
-
4.יש תעודת סל EDOC (ל"ת)רן 13/01/2021 19:15הגב לתגובה זו1 1סגור
-
3.נובולוג בארץ תיהיה פה עוד אמפריה (ל"ת)נועםדבורה 13/01/2021 16:24הגב לתגובה זו0 0סגור
-
2.clover גם מעניינת (ל"ת)אנונימי 13/01/2021 15:07הגב לתגובה זו1 0סגור
-
1.מענין ומגלה מספר חברות עם פוטנציאל (ל"ת)סמי 13/01/2021 15:04הגב לתגובה זו2 0סגור