
בנק אוף אמריקה: "תהיה ירידה של 15% בנסיעות עסקים אחרי המגפה"
עולם התעופה חטף זעזוע קשה בשנה האחרונה, שהפיל את כל המניות בסקטור, גם של היצרניות, גם של חברות התעופה עצמן וגם של נותנות השירותים לתעשייה, ולא בכדי. הסקטור נאלץ להתמודד בצורה החריפה ביותר בהתפרצותה הגלובלית של המגפה. הגל הזה עוד לא הסתיים, כשמרבית החברות צופות שיחזרו לרווחים תפעוליים נורמליים רק ב-2023, אם לא ב-2024. על הרקע הזה, בנק אוף אמריקה (BAC) סקיוריטיז, ערך סקר נסיעות במהלך השבועיים האחרונים של דצמבר 2020 בקרב 25 אלף משיבים מרחבי ארה"ב, סין, יפן, בריטניה, גרמניה וצרפת בנושא ציפיות עולם הנסיעות התאגידיות, הן בנסיעות עסקים ונסיעות הפנאי. מהסקר עולה כי 49% מהנוסעים העסקיים סבורים שלדעתם דפוסי נסיעות העסקים לא ישתנו גם כאשר תהיה תפוצה נרחבת של החיסון. זאת, בעוד ש-16% מהמשיבים אמרו שכמות הנסיעות העסקיות תרד ל-50%, 10% מהמשיבים השיבו שזו תצטמצם ל-25-50% ו-11% חשבו שהנסיעות יצטמצמו לפחות מ-25%. רק 14% מהנשאלים דיווחו כי הם מתכוונים להשתתף יותר בנסיעות עסקים. "הסקר מרמז על ירידה של 15% בביקוש לנסיעות עסקים" בבנק כותבים כי "בהנחה ש-10% מתוך הנשאלים בסקר אכן ישתתפו יותר בנסיעות עסקים - התוצאות מרמזות על ירידה של 15% בנסיעות העסקים בעולם לאחר חלוף המגפה". אמנם מדובר בציפיות של נוסעים עסקיים ולא בהחלטותיהן של חברות תאגידיות, אך לפי המומחים בבנק אוף אמריקה, "ירידה זו תואמת לציפיות של משקיעים רבים". חצי מהציבור מצפה לירידה של עד 50% בכמות הנסיעות עוד עולה מהסקר כי בעוד שכ-66% מהנשאלים בארה"ב השיבו כי הם נוסעים בעיקר לצורכי פנאי, 53% מהנשאלים השיבו כי הם לא מצפים לשינוי או לעלייה בנסיעות העסקים, 36% לא מצפים לשינוי – פחות מהממוצע העולמי של 49%, כאשר 17% מצפים דווקא לעלייה במספר נסיעות העסקים. בנוסף, 47% מהנשאלים מצפים לירידה בכמות הנסיעות שהיו לפני פרוץ המגיפה, רובם בטווח של 25-50%. בינתיים, 66% השיבו כי מטרת הטיול הבאה שלהם תהיה פנאי או ביקור אצל חברים או משפחה. הנתונים מאסיה מראים שהחיסון לקורונה "ישנה את כללי המשחק" ב-2021, בייחוד ביפן – שם 39% מהנשאלים (האחוז הגבוה בעולם) אינם מוכנים לנסוע עד קבלת חיסון. גם בסין חוששים ו"צריכים לקבל דחיפה", שכן 20% מהנשאלים שם מחכים לחיסון טרם יעלו שוב למטוס. מהסקר עולה כי נראה שמטיילים אסייתיים נרתעים יותר להשתתף בטיסות טרנס-אטלנטיות לפני 2022 ביחס לשאר הנבדקים, וכי קיים סיכון להפרעה קבועה בנסיעות העסקים לסין ויפן. באירופה, הדגש יהיה על נסיעות פנאי ולא עסקיות. "התאוששות עולם הפנאי נותרה נושא מרכזי עבור חברות תעופה באיחוד האירופי, שכן 74% ממשתתפי הסקר באירופה (צרפת, בריטניה, וגרמניה) השיבו כי הם מתכננים לנסוע בהמשך לחופשה או לביקור אצל חברים או משפחה", כתבו בבנק. אופטימיים? האירופאים מקווים לטייל עוד לפני ספטמבר הקרוב "באירופה, 65% השיבו כי הם מצפים לצאת לטיול הפנאי הבא שלהם לפני ספטמבר 2021, בעוד ש-24% בלבד מצפים לעשות זאת החל משנת 2022 ואילך. בתחום נסיעות העסקים, 52% מהנשאלים השיבו כי הם לא מצפים לשינוי בדפוסי הנסיעות שלהם, ואילו 35% מצפים לנסוע פחות. נכון לדצמבר 2020, רק 15% מהנשאלים באירופה היו על מטוס במהלך המגפה", כתבו. ואלו מניות כדאי להחזיק? לסיכום הסקר, בבנק אוף אמריקה ממליצים על המניות של Air Alaska (AKL), Southwest (LUV), JetBlue (JBLU) ו- Air Canada (AC CN), בשל המאזן החיובי שלהן. חברות התעופה המדורגות פחות על-פי בנק אוף אמריקה כוללות את אמריקן איירליינס (AAL) ויונייטד איירליינס (UAL).