טסלה
צילום: טסלה

האזהרות מפני בועה לא עוזרות: ענף הרכבים החשמליים הוסיף לערכו מתחילת החודש 220 מיליארד דולר

העליות של טסלה מזינות את העליות ב-NIO שמזינות את העלייה ב-BYD וחוזר חלילה. מתחילת החודש מדובר בעלייה של 17%. עד מתי זה יימשך? אנליסט מבית ההשקעות ברנשטיין מזהיר "ויתור על ערכים כלכליים מסוכן"

אלמוג עזר | (8)
נושאים בכתבה רכב חשמלי

האזהרות מפני בועה ממשית בענף הרכב החשמלי (המכונה EV) לא מרתיעה את המשקיעים. מאז תחילת השנה הקצב החם של זרימת כספים לענף אף התגבר ונדמה שמניות הרכבים החשמליים פשוט יעלו, ולא משנה מה יהיו החדשות העסקיות. 

כתבנו פה מספר פעמים על חברת ניו הסינית (סימול: NIO). המניה של יצרנית המכוניות החמישית בגודלה (!) בסקטור עלתה ב-6% בעקבות עוד המלצה של אנליסט  ושווי השוק של החברה הגיע לכמעט 100 מיליארד דולר. המצב כיום הוא ששלוש מתוך חמש יצרניות הרכב הגדולות ביותר במונחי שווי שוק הן יצרניות מכוניות חשמליות - טסלה (TESLA INC), BYD (שנסחרת בהונג קונג) ו- NIO, למרות שאף אחת מהן לא מייצרת מכוניות בכמות שמתקרבת ליצרניות הוותיקות.

מניות NIO עלו בכ-25% מתחילת השנה הנוכחית וזאת לאחר עלייה של כ-1,100% ב-2020. מניית טסלה מצידה עולה השנה בכמעט 20% לאחר עלייה של 740% בשנת 2020. מניית BYD הוסיפה לערכה 25% בשנה הנוכחית לאחר עלייה של כ-420% בשנת 2020.

שווי השוק של טסלה הוא הגדול ביותר ושווה בערך טריליון דולר. הזינוק המטאורי במניה הועילה מאוד עם בעלי המניות, אך היא גם יצרה אפקט משני בו משקיעים רצים לחברות קטנות יותר בתחום כדי לשחזר את אותה הצפת ערך.

מתוך כך רבות מהיצרניות מתומחרות על בסיס מכפילי השווי של טסלה. "הזינוק בשווי של הסקטור תומך באופן סיבובי גם בטסלה", מסר אנליסט בית ההשקעות ברנשטיין, מארק ניומן. "טסלה עולה, ואז NIO עולה גבוה יותר, ואז CATL שמייצרת סוללות עולה גבוה יותר ואז גם BYD מתחילה לטפס". 

ניומן לא מעז לחזות כיצד יסתיימו סיבובי ההתנפחויות הללו, אך סבור כי הסתמכות על הערכת שווי יחסית וויתור על ערכים מוחלטים היא מסוכנת.

קטנים כגדולים התנפחות הענף אינה נחלת היצרנים הגדולים בלבד. גם מניות של יצרנים קטנים יותר מציגים עליות של עשרות אחוזים. מניית Electrameccania (סימול: SOLO) עלתה ב-30% השנה, Greenpower Motor (סימול: GP) עלתה ב-18% ו-Arcimoto (סימול: FUV) זינקה ב-60%. חברות אלו הן בעלות שווי שוק של כמה מיליארדי דולרים. 

כאמור, חלק מיצרני הסוללות נהנים מזרימת המשקיעים לענף. CATL היא חברה סינית, יצרנית סוללות EV, שעלתה ביותר מ-16% בשנה עד כה. נציין כי לא כל המניות בשרשרת האספקה ​​לסוללות משיגות ביצועים טובים. מניית QuantumScape (סימול: QS), חלוצה בתחום הסוללות לרכב חשמלי, צנחה ב-41% עד כה בינואר. אך הירידה התלולה שלה מגיעה, בין השאר, לאחר זינוק אדיר שביצעה בדצמבר. 

קיראו עוד ב"גלובל"

חלק מהספקים הקטנים של EV ומניות תמיכה בתשתיות האספקה גם הם ירדו עד כה. מניות XL Fleet (XL) ורומאו פאוור (RMO), המספקות רכיבי מנוע EV, נפלו עד כה בשנת 2020 בכ-12% ו-13% בהתאמה.

בממוצע תחום ה-EV עלה מתחילת השנה בערך ב-17% והוסיף שווי שוק של כ-220 מיליארד דולר - בערך שווי השוק של טויוטה מוטור. נראה שזה לא משנה אם החברות קטנות או גדולות - המשקיעים רוצים חשיפה לרכב חשמלי, ועל פי רוב מעדיפים יצרני חשמל על ספקים.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    לא BB , לא קונה! (ל"ת)
    ספקולנט 25/01/2021 18:09
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    רק מזומן 25/01/2021 17:36
    הגב לתגובה זו
    אחרי חמש מאות אחוז ברחתי.מדובר באם כל הבועות.לא לשכוח יש גם סוללות אבץ אויר ומימן כולל רוח וצילצולים.
  • 5.
    dave921 25/01/2021 17:11
    הגב לתגובה זו
    bizportal נוסח צפון קוריאה ! לא מפרסמים תגובות שלא נוח לכם
  • 4.
    dave921 25/01/2021 16:59
    הגב לתגובה זו
    תתעסקו בבורסה העלובה פה ! ועזבו מה שקורה בארה"ב
  • טסלה הודיע שתייצר האריות לעצמה ולכן האחרים ירדו וירדו (ל"ת)
    מ 26/01/2021 16:14
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מזכיר את הבועה של נסד"ק בשנת 2000, זה ייגמר כמו אז... (ל"ת)
    דני 25/01/2021 16:45
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אז הלך לכם השורט? (ל"ת)
    שימי 25/01/2021 15:52
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    dave921 25/01/2021 15:51
    הגב לתגובה זו
    פששש..קשקוש