הסיפור מאחורי הגיוס הראשוני של אמזון

ג'ף בזוס פנה ל-40 משקיעים שלא היו מוכנים להשקיע 50 אלף דולר בגיוס הראשוני של אמזון; הוא לא התייאש; בסוף הצליח למצוא 20 משקיעים שהחליטו להשקיע והרוויחו מיליארדים
 | 
telegram
(3)
ג'ף בזוס, צילום: AFP

לפני קצת יותר מ-21 שנים, ג'ף בזוס, מנכ"ל והבעלים של אמזון, הוכתר כאיש השנה של מגזין TIME הידוע. כיום בזוס הינו האיש השני העשיר ביותר בעולם, אחרי אילון מאסק. בזוס שווה מעל 180 מיליארד דולר, אך הדרך לעושר הזה ולהצלחה הזו לא היתה פשוטה וחלקה. גם הסיפור של בזוס כולל קשיים בתחילת הדרך, נחישות רבה, התמדה ואמונה שעזרה לאמזון להפוך לאמזון.

אחד השלבים הראשונים של אמזון כחברה היה גיוס הון ראשוני ממשקיעים. היקף הגיוס הראשוני היה בסך  דולר 1,000,000, שהתחלק באופן שווה בין 20 משקיעים. כלומר, סכום השקעתו של כל משקיע היה 50,000 דולר. המשקיעים הראשונים קיבלו 20% ממניות החברה, לפי שווי חברה של 5 מיליון דולר. לבזוס היה אז רעיון, היה אתר, אבל זה לא בהכרח מספיק כדי לגייס לפי שווי של 5 מיליון דולר. 

בזוס סיפר בריאיון, כי 40 משקיעים סירבו להצעה שלו ואמרו לו "לא". בחישוב פשוט, ניתן להבין כי בזוס נדרש ל-60 פגישות עם משקיעים על מנת להצליח לגייס את מיליון הדולר הראשונים. לשמוע 40 פעמים את המילה "לא" בפרק זמן קצר, זו משימה לא פשוטה שיזמים רבים נדרשים להתמודד איתה ויחלקם מתייאש. בזוס כמובן לא התייאש והמשיך עד אשר גייס את הסכום הנדרש.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

בהמשך הריאיון, בזוס סיפר שהוא בקשר טוב עם חלק מאותם ה-40 האנשים שאמרו לו "לא" בתחילת הדרך, והתגובות שלהם מתחלקות ל-2:
1 - אנשים המאושרים בחייהם מכל מה שיש להם, אשר לא הושפעו מפספוס ההזדמנות הנדירה של השקעה ראשונית באמזון.
2 - אנשים שאינם מסוגלים בכלל לדבר על הנושא, מרוב צער והרגשת פספוס.

חשוב להבין את משמעות המילה "פספוס" בהקשר זה. השקעה ראשונית באמזון בסך 50,000 דולר שווה כיום מיליארדי דולרים והיתה משנה לחלוטין את רמת העושר של המשקיעים שאמרו לבזוס "לא".

דבר מרכזי שיזמים יכולים ללמוד מסיפורו של ג'ף בזוס הוא החשיבות של ההתמדה - אם יש לכם רעיון או שירות שאתם מאמינים בו, אל תתייאשו אם יותר משקיעים או לקוחות מסרבים להצעה שלכם מאשר אלו שכן מסכימים. אל תתייאשו, תתמידו בפגישות, תתמידו באמונה. 

אסור להתייחס לסירוב להשקעה כדבר אישי נגדכם. לאנשים שונים ישנם צרכים שונים ותפיסת סיכון שונה. כמות האנשים שאומרים "כן" או "לא" לא תקבע את ההצלחה של העסק בהמשך הדרך, כל עוד אתם מצליחים לגייס מספיק כסף כדי להמשיך לשלב הבא.

הסיפור של הגיוס הראשוני של אמזון גם מעלה שאלה פילוסופית מעניינת. אם הייתם בין ה-40 האנשים שסירבו להשקיע בהצעה הראשונית של בזוס, לאיזו קטגוריה הייתם משתייכים?

האם הייתם מרוצים מהחיים ומודעים לכל הדברים הטובים שיש לכם? או האם לא הייתם מסוגלים להתמודד עם העובדה, שהחלטה אחת שגויה שלכם (שגויה בדיעבד) היתה יכולה לשנות את החיים שלכם וכנראה של מספר דורות אחריכם?

עמית שמיר, מנכ"ל ושותף בקרן הגידור קפלר קפיטל: kepler-capital.com

תגובות לכתבה(3):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    מעניין איך משהו חדשני מעלה חששות ופחדים (ל"ת)
    יעקוב 31/01/2021 15:31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    אמזון
    שלומי 31/01/2021 14:44
    הגב לתגובה זו
    8 2
    השאלה היא אחרת. איפא היו כל אותם משקיעים שלא קנו את מניות אמזון בבורסה בתחילת שנות ה 2000? לצורך זה לא צריך קשרים ולא טובות. גם הם היו יכולים להיות היום מיליונרים.
    סגור
  • תגובה פלצנית
    לשלומי 31/01/2021 21:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם כל אחד היה אומר איפה הייתי אז כולם מליונרים זה לא רק אמאזון
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות