האם יצרן הרכבים החשמליים ריוויאן שווה 50 מיליארד דולר?

החברה שאמזון היא אחת ממשקיעותיה הגדולות, מכוונת למיזוג עם SPAC לקראת סוף הרבעון השלישי. עד כה ריוויאן גייסה 8 מיליארד דולר ואם אכן תגיע לשווי המיוחל, זו תהיה אחת ההנפקות הגדולות של השנה – אבל הכול עוד יכול להיות
 | 
telegram
(1)

ריוויאן, מיצרני הרכב החשמליים המעניינים שיש היום בשוק, מכוון להנפיק לקראת סוף השנה. החברה צפויה להתמזג עם SPAC – שלד בורסאי שמוקם לצורך מיזוג פעילות עסקית – לקראת סוף הרבעון ה-3 של 2021. השווי שאליו מכוונת היצרנית הצעירה, שכבר גייסה 8 מיליארד דולר, בין היתר על ידי אמזון (AMZN) ופורד (F) הוא לא פחות מ-50 מיליארד דולר – מה שיהפוך אותה פוטנציאלית להנפקה הגדולה של השנה ושל השנים האחרונות בכלל.

עם זאת, לפי הדיווח בבלומברג, ייתכן וההנפקה תידחה עד לתחילת 2022. יש לכך לא מעט סיבות. הראשונה היא העובדה הפשוטה שאנחנו חיים בתקופת חוסר ודאות ותנודתיות. אז קשה לדעת מה יהיו תנאי השוק עוד 9 חודשים ואף אחד לא רוצה להנפיק בשוק דובי ולאבד מהשווי. שנית, המחסור הגלובלי שיש בשוק המוליכים למחצה, סביר להניח שישפיע על החלטת החברה ויכולת הייצור שלה, כפי שהשפיע על מרבית שוק הרכב העולמי. 

הייחוד של ריוויאן הוא שנכון לכרגע היא מתמקדת בפלח מאוד ספציפי של שוק הרכב החשמלי – מסחריות קטנות. החברה מתעדת להתחיל את הייצור ומסירת המודל הראשון שלה, R1T בתחילת יוני השנה עם זאת. עם זאת, נכון לכרגע, נתוני הסוללות שלה לא מרשימות במיוחד כשמסחרית תוכל לנסוע רק 150 מייל, או 241 ק"מ, להטענה אחת. אבל זה בר שינוי ושדרוג.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

החברה יצאה לסבב גיוס בחודש שעבר, שבו גייסה 2.65 מיליארד דולר לפי שווי שמתקרב ל-28 מיליארד דולר. הסיבה לשווי היא העובדה שלחברה יש הסכם עם אמזון של ג'ף בזוס לאספקה של 100 אלף רכבי שילוח חשמליים, כשהחברה אומרת שב-2022 10,000 מתוכם יהיו על הכבישים.

ריוויאן מצטרפת לעוד שורה של יצרניות רכבים חשמליים שיצאו להנפקה באמצעות מיזוג עם SPAC מאז אמצע 2019. שמות כמו חברת המשאיות ניקולה (NKLA), או יצרניות הרכב הסיניות אקספנג (XPEV), NIO (NIO) ו-BYD שבה מושקע וורן באפט, הייליון, פיסקר, מנועי לורדסטאון, קוואנטומסקייפ. כולן נכנסו בסערה לבורסה בשנתיים האחרונות סביב ההייפ החשמלי והרצון להיות טסלה (TSLA) הבאה.

בכל מקרה, שוק הרכבים החשמליים הוא גדול, כשכמו תעשיית הרכב הוותיקה, יש בו מקום להרבה יצרניות, מהסיבה הפשוטה ששוק הרכב הוא מבוזר בין רכבים פרטיים, רכבים מסחריים, משאיות, אוטובוסים, רכבים קטנים, גדולים, יוקרתיים ועוד ועוד. כמו בכל תחום אחר, חלק יצליחו יותר וחלק פחות – אבל מקום יש למרביתן ורק הזמן יגיד אם יש להן זכות קיום.

בשנת 2019, שוק הרכבים החשמליים בעולם הוערך ב-162 מיליארד דולר ובאותה השנה נמכרו 2.1 מיליון רכבים חשמליים לפי סוכנות האנרגיה העולמית. לפי מחקר של Allied Market השוק צפוי להגיע להיקף של קרוב ל-803 מיליארד דולר ב-2027, עם צמיחה שנתית ממוצעת של (CAGR) של 22.6%. בתוך הסקטור הכי חשוב לתעשיית הרכב העולמית בעשורים האחרונים, השוק של מזרח אסיה מוביל עם הכנסות של 85 מיליארד דולר ב-2019 וצפויה להגיע ב-2027 לרמה של קרוב ל-360 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(1):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    האם ידוע איזה SPAC צפוי להיות של הריוויאן ? (ל"ת)
    אביעד 12/02/2021 11:06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות