"אם יעתיקו אותנו בצורה בוטה כמו שעשו וואווי נלחם בכל הכלים"

עם הסכם טרי בתחום הרכב החשמלי מול פיאט וציפיות גדולות מממשל ביידן, סולאראדג', לרגע הישראלית בעלת השווי הגדול בוול סטריט, מתחילה את 2021. סמנכ"ל הכספים מספר כעת על מנועי הצמיחה והשת"פ שצומצם מול טסלה, ולא שולל כניסה לתחום המימן
 | 
telegram
(1)

בתחילת השנה, חברת האנרגיה המתחדשת סולאראדג' +10.72% סולאראדג' 11.88 +10.72% סולאראדג' סגירה:0 פתיחה:10.67 גבוה:12.1 נמוך:10.41 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: הפכה לישראלית עם השווי הגבוה ביותר הנסחרת בוול סטריט, אז עם שווי של כ-17.8 מיליארד דולר, גבוה מ-16.9 מיליארד דולר בו נסחרה נייס. מאז נובוקיור עקפה את שתיהן והגיע לשווי של כ-18 מיליארד דולר, ואילו סולאראדג' ירדה מעט ובינתיים התאוששה, כשהיום היא נסחרת ביציבות לפי שווי של 16.9 מיליארד דולר, לאחר שאתמול בהמשך לפרסום דוחותיה לרבעון הרביעי של 2020 עלתה בכ-5% במסחר המאוחר. כעת סמנכ"ל הכספים רונן פייר מדבר בראיון לביזפורטל על הכניסה לתחום הרכב החשמלי ומספר מתי מדיניות האקלים של הנשיא ביידן תבוא לידי ביטוי בדוחות ולמה לא צריך להתרגש מכך שטסלה חתכה חלק מההתקשורת מולה.

ראשית למספרים: ההכנסות ברבעון הרביעי הסתכמו ב-358 מיליון דולר, עלייה של 6% לעומת 338.1 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2020, ומנגד ירידה של 14% לעומת 418.2 מיליון דולר שהכניסה ברבעון המקביל. הרווח על בסיס Non-GAAP בתקופה עמד על 56 מיליון דולר, או 0.98 דולר למניה, זאת בעוד האנליסטים ציפו לרווח נמוך יותר של 0.86 דולר למניה. סולאראדג' רשמה ברבעון רווח נקי בסך 17.7 מיליון דולר, נמוך ב-60% מ-43.8 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2020, וכן נמוך ב-67% מרווח נקי של 52.8 מיליון דולר מאשר ברבעון המקביל.

בצד הדוחות, סולאראדג' פרסמה תחזית לרבעון הנוכחי, לפיה ההכנסות יהיו בין 385-405 מיליון דולר, ושיעור הרווחיות הגולמית Non-GAAP יעמוד על 33-36%. גם בטווח העליון, מדובר בנתון נמוך מ-431 מיליון דולר שהכניסה החברה ברבעון הראשון של 2020, תקופה של תחילת הקורונה ותחת ממשל טראמפ בארה"ב, טריטוריה שמהווה כ-40% מהכנסות של סולאראדג'. אם כך למה כעת, למרות ההתקדמות בהפצת החיסונים והממשל החדש שיותר אוהד את מהפכת האנרגיה, המספרים צפויים להיות נמוכים יותר? פייר מסביר.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

"בתחילת 2020 כולם ציפו שהטבות המס על פאנלים סולאריים ירדו ברבעון השני, בגלל תקנה שחשבו שתפוג", הוא אומר. "לכן הרבעון הראשון של 2020 היה מוטה כלפי מעלה בגלל אותה ציפייה, שהגדילה את ההכנסות אז ב-40 מיליון דולר בערך".

מתי להערכתך המדיניות שמקדם ביידן תתחיל להשפיע עליכם?
"כרגע כולם נמצאים במצב של 'ווייט אנד סי'. ביידן הולך לאשרר כנראה בימים הקרובים את הטבת המס וההנחה שלנו היא כשהיא תאושרר נתחיל לראות גידול. כשאתה מדבר עם אנליסטים של התעשייה, לא של תחום הפיננסים, הם אומרים שיש ציפייה לגידול של 20-30% בשוק הסולארי הביתי בשנה הקרובה. כבר בדוחות האלה דיווחנו על צמיחה בשוק הביתי. בעצם זה תחום שנפגע בעקבות הקורונה ברבעון השני והתחיל להתאושש החל מהרבעון השלישי, וזה נמשך גם עכשיו".

אתם פועלים בשוק רווי, ויש מי שמנסה להתחקות אחרי מערכות האופטימיזציה שפיתחתם. מה מצב המתחרים האלה?
"מבחינה טכנולוגית, נכון להיום הם בדרך כלל נחותים לעומתנו, והסיבה היא שזה תחום ההתמחות שלנו. השנה נתחיל למכור דור רביעי של אופטימייזרים (מערכות המביאות לניצול מירבי של השמש לצורך ייצור האנרגיה, בהתבסס על זווית הפאנל ועוד – א.פ), בדרך כלל רוב המתחרים נמצאים בדור הראשון או הראשון-משופר, אבל אנחנו אנחנו זזים יותר מהר.

"חוץ מהטכנולוגיה יש את עניין השירות. בעצם אתה מתקין מוצר שיישב לך על הגג במשך 25 שנה, ואתה צריך להרגיש נוח עם השירות שנותנים לך - חברות סיניות שנכנסו לתחום לא יודעות לתת שירות טוב, ורואים את זה. מתקינים מתלוננים על כך שהם נמצאים על הגג ולא מקבלים תשובה מהמפעילים שלהם. אציין שגם כשאנחנו יקרים ב-60-70% לעומת הסינים עדיין עלות הממיר מההתקנה היא 10%. הרבה באים ואומרים לנו 'עם כל הכבוד לסינים, גם אם המוצר הוא אותו דבר, אני נשאר עם השירות שלכם'.

"אנחנו משקיעים המון בחדשנות כי ככה אתה מונע ממי שמעתיק אותך להתקרב אליך, ומצד שני משקיעים המון בשירות. כשיש לך מוצר דומה לזה של המתחרים, היתרון בשירות מאפשר לך לגדול ומייחד אותך".

לא בדיוק הרגעת אותי. את השירות יותר קל לשפר מאשר את הטכנולוגיה.
"זה שילוב של שני הדברים. גיא סלע ז"ל (אחד המייסדים שנפטר ב-2019 – א.פ.) היה אומר שבטכנולוגיה 'You're always as good as your last technology'. נכון להיום חברות סיניות לא יכולות לשמור על קצב פיתוח כמו שלנו. יש לנו המון פטנטים וקניין רוחני בתחום ואם מישהו יעתיק משהו בצורה בוטה כמו שעשו וואווי לטעמנו נילחם בו בכל הכלים שיש לנו".

נותנים גז ברכב החשמלי
את סולאראדג' שמנוהלת כיום ע"י צבי לנדאו הקימו ב-2006 סלע ז"ל לצד ליאור הנדלסמן, יואב גלין, מאיר אדסט ועמיר פישלוב. ב-2015 החברה הונפקה בנאסד"ק לפי שווי של 620 מיליון דולר וכיום היא מעסיקה למעלה מ-2,500 עובדים. החברה עוסקת בפיתוח וייצור של פאנלים סולאריים וכאמור מערכות אופטימיזציה עבורם, כמו גם מערכות לניהול ומעקב אחרי ייצור החשמל באמצעותם. נוסף על כך בחברה מייצרים מערכות אל-פסק, מנועים לכלי רכב חשמליים וכן סוללות ליתיום-יון המשמשות אותם ואת תחום אגירת האנרגיה בכלל. בעוד שהכנסות מגזר הסולאר של החברה ירדו ב-16% לעומת הרבעון המקביל, שאר העסקים צמחו ב-6% בהשוואה אליו.

עוד לפני פרסום הדוחות אתמול, סולאראדג' הודיעה כי קבוצת פיאט קרייזלר בחרה בה בתור ספקית של מנועי הגרסה החשמלית של הרכב המסחרי דוקאטו. את המנועים תספק סולאראדג' באמצעות חברה איטלקית שנרכשה על ידה. זהו אם כן, אחד ממנועי הצמיחה שמסמן פייר.

"דוקאטו הוא הרכב המסחרי הנפוץ ביותר באירופה", הוא אומר, "ומבחינתנו זו יריית הפתיחה בכניסה לתחום הרכב החשמלי, שהוא שוק גדול וצומח יותר מהסולאר, וככל הנראה הוא ימשיך לצמוח בשנים הקרובות. בעצם הרעיון הוא שנהנה מפירות הפיתוחים שלנו בסולאר בסקטורים אחרים".

אגב רכבים חשמליים, סולארסיטי של טסלה הודיעה שהיא מפתחת בעצמה ממירי מתח, ותפסיק להשתמש באלה שלכם. הפסדתם לקוח שיש סביבו המון הייפ. מה זה אומר לגביכם?
"זה לא הפסד מלא. בתור התחלה אגיד שטסלה לקוח מצוין וחברה נהדרת. כמו שאנחנו אומרים שנדע לייצר מנועים לרכבים חשמליים כי אנחנו יודעים לעשות ממירים, הם אומרים מצדם שידעו לייצר ממירים כי הם יודעים לייצר מנועים לרכבים חשמליים. צריך להבין אבל שטסלה היא לקוח לא גדול שלנו, ומעבר לזה הממיר שהם יפתחו לא יכסה התקנות גדולות, לכן לא הפסדנו אותם בצורה מוחלטת.

"על החלק שכן הפסדנו אנחנו יכולים לכסות בעזרת צמיחה במקומות אחרים. דבר נוסף שצריך לומר הוא שאותו ממיר שיפתחו בטסלה הוא ממיר בטכנולוגיה יותר וותיקה, ואנחנו מניחים שנכון לעכשיו המוצר שלנו נותן 'אופרינג' קצת יותר עמוק".

איך עוד אתם מתכננים לצמוח?
"ברמה הבסיסית, קודם כל בעזרת פיזור גיאוגרפי. סיפרנו למשל על הגדילה באוסטרליה, וגם בישראל אנחנו גדלים בקצבים נורא מהירים, וכך גם בהודו ובברזיל. מעבר לזה, בגזרת הסולאר אנחנו קיימים כיום בעיקר בשוק הביתי, וגדלים בזה המסחרי. יש לנו למעשה גם ממיר שמכוון לשוק היוטיליטי שמכירותיו תתחלנה בסוף השנה - זה שוק שמהווה שליש מההכנסות בתחום הסולאר בכלל, אנחנו לא נמצאים שם עדיין אבל מאמינים שיש לנו טכנולוגיה מאד מעניינת שיכולה להפוך שדות סולאריים גדולים ליעילים יותר בצורה שבה הם נבנים ומתופעלים".

"מנוע צמיחה נוסף שגם כן קשור לסולאר, הוא מוצרים נוספים שיגדילו את ההכנסות - למשל סוללת אגירה שתאפשר לך לייצר חשמל בצהריים כשיש שמש ולצרוך אותו בלילה אחרי השקיעה. זה מוצר שמאופיין בעלות יחסית גבוה – פי שלושה מאשר הממיר שלנו, אבל ברגע שמוסיפים אותו למיקס אפשר לצמוח מאוד יפה. שולי הרווח יותר נמוכים ליחידה אבל תוספת הרווחיות של כל יחידה לשורה התחתונה גדולה".

"עוד תחום הוא סוללות הליתיום-יון: קנינו חברה שמייצרת סוללות כאלה, ואנחנו בונים מפעל בקוריאה בהספק של שני-ג'יג'ה-וואט בשעה שיתחיל לעבוד בתחילת 2022. מהמוצר הזה אנחנו מצפים לתוספת הכנסות של 330 מיליון דולר בשנת 2022 ואילך".

העליה במחירי הסחורות, לרבות מתכות וכו' שבהן עושים שימוש בייצור הסוללות האלה לא השפיעה עליכם?
"השפיעה, אבל לא ברמה של להבריח לקוחות. העולם נמצא במצב שמצד אחד מחירי מוצרים 'עתירי קומודיטי' עולים כי יש עודף ביקוש גדול וכולם מגלגלים את העלויות לצרכן, ומצד שני ככל שהמוצרים הופכים יותר טכנולוגיים אפשר להוריד עלויות כל הזמן באמצעות שימוש ברכיבים אחרים ופיתוח טכנולוגיות מתקדמות יותר שמקטינות את מספר הרכיבים במוצר. לכן אפשר לקזז עליות שכאלה במחירי הסחורות".

ומה דעתך על מי שמדבר על כך ששימוש במימן או באמוניה, עדיף על פני אגירת חשמל בסוללות ליתיום-יון?
"לסולאראדג' יש פעילות אגירה, והיא יכולה לכלול בעתיד לא רק סוללות אלא גם תאי דלק, זה דבר ראשון. חוץ מזה, היום יש הרבה הייפ סביב פיתוחים חדשניים יותר, פשוט כי כולם צריכים אגירה. אבל מה שיהרוג את הפיתוחים האלה, או מנגד יגרום להם להצליח, הוא לא ההתכנות הטכנולוגית אלא היכולת להיות זולים מספיק כדי להתחרות באלטרנטיבות הקיימות.

"לכל הפתרונות שהזכרת תהיה עלות יקרה יותר, בין אם עלות ראשונית או עלות תפעול, וכל עוד זה לא ישתנה לא נראה אותם תופסים נתח גדול מדי. ועדיין, כחברה שכל עיסוקה הוא אנרגיה ואגירת אנרגיה אלה בהחלט דברים שגם אנחנו מסתכלים עליהם".

מה תשיב לטענות שגם כרייה של ליתיום פוגעת בסביבה?
"בסופו של דבר כל דבר שנעשה בכדור הארץ וחומר שנוציא יש בו עלות של זיהום. עדיין כרייה של ליתיום מזהמת פחות משריפת דלקים פוסיליים. מעבר לזה, אנחנו כן מסתכלים על טכנולוגיות נוספות שאינן דווקא מתבססות על ליתיום. למשל 'סוליד סטייט בטרי', בטריית אבץ-אוויר ועוד".

תגובות לכתבה(1):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    חמודים, אבל אל תעשו כמו שעשיתם להוואוי
    נתי 17/02/2021 22:24
    הגב לתגובה זו
    2 5
    כי להוואווי הפסדתם בתביעה!!!! אז תורידו את הפוזה ואת המחיר, כי הסינים יודעים להביא שירות טוב זה הכל תלוי בכמה המתקינים יתמקצעו במכשירים הסינים. בהצלחה.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות