צמיחה שתוביל למיתון? שוק הרכבים משומשים בארה"ב כמשל

בצל העיכובים במשלוחים של רכבים חדשים, המחירים עלו ב-17% מאז תחילת המגפה, כשהמחסור בשבבים העולמי והעלייה במחירי הנפט עלולים לייצר זינוק חד נוסף במחירים
 | 
telegram
(1)

כמו כל מדד כלכלי שמודד את בריאות הכלכלה, האינפלציה היא משהו שקורה באופן קבוע. האינפלציה בעצם משקללת ומודדת את השינוי בעלות הריאלית של קבוצות של מוצרים ושל שירותים. כלומר, אינפלציה לכשעצמה היא חלק בלתי נפרד מכל כלכלה. האינפלציה היא גם פקטור של שכיחות. כלומר ככל שמשהו יותר שכיח, ככה לרוב מחירו הופך לזול יותר. אותו הדבר קורה עם הכסף עצמו. כשיש יותר מדי כסף במערכת, זה מוביל להיפר אינפלציה, כלומר ירידה בערך שמוביל לעלייה תלולה במחירים. תדמיינו סטייק בקצביה ב-1,000 שקל או דירה של 90 מטר ב-50 מיליון שקל במרכז תל אביב – אגב, הוותיקים בינינו ודאי זוכרים את מצב של ההיפר אינפלציה בישראל בשנות ה-80, שהביא למצב שהשקל היה כל כך חסר ערך, שנאלצו לייצר מטבע אחר, השקל החדש.

דוגמה לאיך אינפלציה מתרחשת מגיעה משוק הרכבים המשומשים האמריקאים. הנטייה הטבעית של מחירי רכבים, באופן כללי אחרי יציאה מהמפעל, אבל במיוחד בשוק המשומש היא לרדת. מה לעשות, לרוב מה שישן ומשומש מאבד מהערך שלו. אז איך קרה שהמחירים לפתע קפצו ב-17% וכיום הם עדיין ב-10% גבוהים יותר מהשנה שלפני?

התשובה פשוטה,  הפתרון שלה פחות. בתחילת המגפה עם סגירת סין והמזרח הרחוק ואז המשך של סגירת מרבית העולם ממארס ועד מאי, נוצר מחסור ברכבים בארה"ב. ובעוד רבים מבעלי עסקי הרכבים המשומשים חששו לעתידם הכלכלי, בפועל סגירת מפעלי רכבים ובעיות בשילוח העולמי, גרמו למחירים לעלות ולעלות. אז מחירי הרכב המשומש הגיעו לשיא בקיץ. ההיגיון של הביקוש וההיצע דחף למעלה מחיר של סחורה שאמורה רק לרדת מהרגע שיצאה מהמפעל.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

למה בשוק האמריקאי מוטרדים?
אז נכון, מחירי הרכב המשומשים לבדם לא ייצרו אינפלציה, כי הרי מדובר בסל שלם של מוצרים ושירותים, שמחירם המשולב משפיע. אבל מזה בדיוק חוששים, מצמיחה חזקה ועלייה חדה בביקושים, לעומת מחסור במוצרים ושירותים. אם זה יגיע למספר רב של מוצרים זה כבר ישפיע משמעותית על המדד.

מה הנתונים הכלכליים אומרים? בין 2010 ל-2020, הגירעון הלאומי של ארה"ב קפץ מ-13.5 טריליון דולר ל-27 טריליון דולר. או 100%. מתחילת שנות ה-90' הגירעון הזה עלה בלמעלה מ-730%. מדפסות הכסף בפד' עובדות 24/7. כל זה לא הטריד עד כה את השוק.

הסיבה שהשווקים חוששים בחודשים האחרונים חוששים, זה שהזרקת ה-1.9 טריליון דולר נוספים לכלכלה האמריקאית, כולל מתן של מענקים של 1,400 דולר למשפחה, מעלים את החשש להצפה של דולרים בשווקים לאור העובדה שמשקי הבית יושבים על הר של למעלה מטריליון דולר.

לפני כשבוע, פרסם הפד' ששווי משקי הבית בארה"ב עומד על 132 טריליון דולר, עלייה של 10% מאז סוף 2019. גם פורסם שהאינפלציה בחודש פברואר עמדה על 1.3%, פחות מהצפי בשוק ל-1.4% והרבה פחות מהריבית הממוצעת של 2% שאליה מכוון הפד'.

אחת הסיבות המרכזיות לקפיצה בשווי המצרפי של משקי הבית תישמע לנו הישראלים מוכרת מאוד. הסיבה היא עליית ערך הנדל"ן האמריקאי. מחיר הבית החציוני עמד בדצמבר האחרון על 310 אלף דולר, או עלייה של 13% ביחס לחודש המקביל של 2019.

בחודש שעבר אוליבייה בלנשארד ממכון פיטרסון לכלכלה בינ"ל כתב שאף כלי שיש לפד' להתמודד עם האינפלציה הוא לא אידיאלי. "אם האינפלציה תמריא יהיו שני תסריטים: אחד בו הפד' יאפשר לה לזנק, ייתכן ואפילו משמעותית, השנייה היא צמצום המדיניות המוניטרית. אף אחד מהתסריטים האלה אינו טוב", אמר.

אילו עוד פקטורים יכולים לתרום לאינפלציה?
נכון לכרגע, כנראה שישנם 2 תהליכים מרכזיים בכלכלה הריאלית שיכולים להשפיע ולגרום לעליית המחירים. הראשון הוא מחירי הנפט. לאחר הירידה התלולה בחוזים באפריל אשתקד, שהביאו את הסחורה למינוס, בחסות הקיצוצים המסיביים בתפוקת הנפט העולמית, כיום יש אנליסטים שחוזים שהנפט הגולמי (WTI) יכול להגיע גם ל-100 דולר לחבית וצפונה על רקע העלייה בביקושים.  עלייה במחיר יכולה לתרום לעלייה חדה במחירי הסחורות התלויות בנפט לשינוע גלובלי וייצור.

התהליך השני הוא המחסור העולמי בשבבים. ככל שהמחסור ילך ויימשך, כשנכון לכרגע מרבית היצרנים הגדולים בעולם מדווחים שלא יצליחו לעמוד בביקושים, המחירים יעלו.  בהתאמה המחירים של המעבדים, שהם עמוד תווך בכל מוצר חשמלי כיום, מסמארטפונים, מקררים, רכבים ועד תעשיית החלל, יעלו ויגרמו לעלייה במוצרי הצריכה השונים. זה לא צחוק. יצרניות רכבים מדווחות על סגירת מפעלים ולא מעט יצרנים של מוצרים חשמליים צופים מחסור – זה ישפיע לאורכם ולרוחבם של מרבית הסקטורים תלויי הטכנולוגיה.

2 התהליכים הללו יכולים ביחד לתמוך בעלייה של מחירים בשל השפעתם הרוחבית על הכלכלה העולמית – האחת על עלויות הייצור והשינוע, השנייה על מחירי מוצרים שיאמירו בשל העלייה במחירי מוצרי הליבה שלהם, מה שצפוי להשפיע על תעשיות שלמות.

לסיכום, כשצופים בתהליכים הכלכליים שמבשילים בעולם, רואים שהפקטור היחיד ששומר על עקביות מתחילת המגפה הוא חוסר איזון. זה ימשיך ככה ברבעונים הקרובים, כשאחת מהתוצאות הללו, יכולה להיות עליית מחירים משמעותית, שעשויה להוביל לפיחות חד בערכו של הדולר. אבל כפי ש-2020 לימדה אותנו היטב, הנבואה ניתנה לשוטים.

תגובות לכתבה(1):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    איזה שטויות, מרמים את הציבור
    מור 17/03/2021 11:09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אין מחסור בכלום, גם לא בשבבים. יש הונאה. דואגים שיהיו כתבות על מחסור כדי לשמר רמת מחיר גם כשיש היצף. מחירי הרכבים בירידה מתמדת בגלל תחרות עזה. בישראל למי ששכח רק לא מזמן איימו בעליית מחירי הרכב. זוכרים? מה קרה? המחירים ירדו כי היבואנים תקועים עם מלאים עצומים וזו הסיבה ל"ימי המכירות" שבהם מנסים להפטר מהמלאי עם הנחות והטבות. לא נשכח גם שיש הרבה דגמים שיקבלו מתיחות פנים וגרסאות חדשות (בעיקר SUV של ניסן יונדאי וקאיה) מה שמפיל את השווי של הגרסא הקיימת שהיבואנים מנסים למכור.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות