ג'נרל מוטורס מכנה את הסוללה החדשה שלה - "Tesla killer"; האם אילון מאסק צריך לדאוג?
נתחיל בברכות לחברת ראדא {ראדא (US)} שסוף-סוף עוררה תשומת לבם של אנליסטים רציניים יותר. המלצות בתי ההשקעות Robert W. Baird ("קניה" עם מחיר יעד של 17 דולר) ו- Jefferies Group מלפני כחודשיים ("קניה" עם מחיר יעד של 16 דולר) בהחלט מרשימות, הגיע הזמן.
להגיע לבטריית ה-1000 מייל, תעשיית הייצור והאחסנה של אנרגיה צפויה להגיע לטריליון דולרים
המלחמה על נישת הרכב החשמלי בעיצומה כאשר כל חברות הענק, מטויוטה ומטה, מנסות להשתלט על הנישה התעשייתית החדשה שגדלה במהירות. השיבוש הטכנולוגי הקודם של תעשיית הרכב, בתחילת המאה שעברה, נעשה כאשר מנוע הבעירה הפנימית החליף את הסוס. הפעם הגיע זמנו של מנוע הבעירה הפנימית שיוחלף ע"י המנוע החשמלי, הבטרייה למעשה בדרך לרכב האוטונומי. בכנס ה-2021 CES שנערך בתחילת החודש הציגה ג'נרל מוטורס (סימול:GM) את ה-Ultium battery system, מערכת הנעה מודולרית גמישה, פלטפורמת מנוע חשמלית מהדור השלישי שמונעת באמצעות בטריות אולטיום שרשומות כפטנט של GM.
GM מכנה את הבטרייה החדשה שלה כ"מחסלת טסלה (Tesla killer)" אבל טסלה כמובן דוחה זאת בתוקף וכך גם מגזין המדע והטכנולוגיה המוביל Popular-Mechanics. אבל אין ספק שהמלחמה על ההובלה בתחום תהיה קשורה ליכולות הבצוע של הבטריות בהן תשתמשנה החברות השונות. הוסיפו לכך את העובדה שהנשיא ביידן הקצה 2 טריליון דולרים לנושאי האקלים ושכלל בסכום את "הייצור והאחסנה של אנרגיה" ווול סטריט מתחילה לחלום.
טסלה מחזיקה כרגע ב-90% ממכירות הבטריות לרכב. ההובלה של טסלה מדאיגה אפילו את השותפה שלה למפעל הבטריות בנבדה, פנסוניק (סימול:PCRFY), "באיזשהו שלב", אמר מנכ"ל פנסוניק, Kazuhiro Tsuga , "נצטרך להשתחרר מהתלות המוחלטת שלנו בטסלה, "אבל נגיע ל'בעיה' זו בהמשך"
הבטריות קיימות כבר למעלה מ-270 שנים, מאז עשה הממציא האמריקאי הגדול בנג'מין פרנקלין את הניסיון בקבלים ב-1750. אבל השימוש הצרכני בבטריות נכנס רק בשנות ה-70 כאשר הגיעו סוללות הליתיום שאפשרו להפוך מחשבים ומוצרי אלקטרוניקה שונים לניידים. הבעיה של הסוללה הוא זמן טעינה ארוך מחד והירידה המהירה יחסית ביעילות שלה. בעיות שהטרידו במיוחד כאשר התחיל חלום המכונית החשמלית להתגשם והבטרייה התגלתה כמכשול הגדול ביותר ביכולת לשכנע צרכן ממוצע לרכוש מכונית חשמלית. הכישלון של בטר פלייס ושי אגסי נבע מהעובדה שרעיון פריסה של עמודי טעינה כאשר הסוללות הן בבעלות החברה ומוחלפות הראה שבפועל השימוש במכונית החשמלית יקר לא פחות מהשימוש במכונית הרגילה. מאסק הבין זאת ופיתח מודל שמגדיל היעילות של הבטרייה ומהירות הטעינה. הוא לא היה נכנס להשקעות הענק במפעל הבטריות בנבדה, ביחד עם פנסוניק, אלמלא האמין שהבטרייה, בעזרת טכנולוגיות חדשניות היא המעצור וגם הפתרון להצלחת השיווק של המכונית החשמלית. מאז הקים מאסק את המפעל הענק החלו כל המתחרות ללכת בעקבותיו.
אבל מאסק שאמר, "פיתוח וייצור של תאי סוללות הם מגבילי קצב ההתקדמות הבסיסי להגעה לאנרגיה ברת קיימא בתעשייה וזו הבעיה החשובה ביותר להמשך ההתפתחות". לא חשב על סוללות הרכב בלבד אלא כוון לתעשיית הייצור ושימור האנרגיה. לכן אסף מהנדסי פיתוח לעבודה בתחום תאי הסוללה במפעל החדש שפתח באותם ימים בטקסס.
GM, המתחרה בטסלה בארה"ב, הבינה זאת ולכן, קצת באיחור אמנם, הודיע, בתחילת החודש, היו"ר-מנכ"ל של ענקית הרכב מרי בארא ש"העתיד נמצא ברכב החשמלי".
"החלטנו על אסטרטגיה של ייצור מכוניות חשמליות בכל המותגים שלנו", היא אמרה, "תוך כדי ניצול יתרון הגודל שלנו". GM הבינה שהמכונית החשמלית אכן מאותתת על שיבוש התעשייה וגם על יצירת תעשיית ענק חדשה לחלוטין. בארא הבינה שטסלה, שמחזיקה כרגע כ-70% מהתחום בארה"ב וכ-20% גלובלית, עושה את הדבר הנכון. היא הבינה ש-GM חייבת לפעול בדחיפות כי אינה היחידה שמבינה לאן חותר מאסק. החברה לקחה לפיכך את חברת הפטרוכימיה הקוריאנית LG Chem כשותפה בפתוח בטריות ה-Ultium ובתחילת החודש כינסה מאות עובדים, דילרים, משקיעים ואנליסטים, אנשי מדיה וקובעי מדיניות בתחום על מנת, "לשתפם בפרטי האסטרטגיה החדשה להצמיח את מכירות הרכב החשמלי בצורה יעילה ורווחית ולהשתתף בתעשיית האנרגיה".
העיתוי להודעה בא ביחד עם הצגת ה- Chevroletהחשמלית. GM וטסלה אינן היחידות. Xiaopeng Motors(סימול:XPEV) הסינית פועלת בתחום. שתי המצטרפות הצעירות לעולם הרכב, Lordstown Motors (סימול:RIDE) ש-GM מושקעת בה וניקולה (סימול:NKLA) פועלות בתחום וגם ענקיות הרכב מ-BMW ומרצדס ועד טויוטה, וולבו, פורד, יונדאי, אאודי ואחרות שמעתיקות את מודל טסלה שלא לדבר על מספר גדול של סטארטאפים שנכנסו ונכנסים לתחום.
גם סאמסונג ו-Sanyo היפנית (בשליטת פנסוניק) מנסות לפתח סוללות לרכב. מאסק אגב מעודד כניסה מסיבית זו מהסיבה ש"הצלחת פתוח סוללת העל לרכב תעזור לרכב החשמלי לשבש מהר יותר את תעשיית הרכבים המסורתית. התחרות רק מועילה לכולנו", אמר.
מה הפוטנציאל של תחום הבטריות?
ב-2020 היו הכנסותיה של טסלה 31.54 מיליארד דולר כש-86.4% הגיעו ממכירות רכבים, 6.32% מהסוללות והיתרה משירותים. לפי אתר המחקר Trefis יגיעו המכירות ב 2025 ל-138.1 מיליארד כאשר ההכנסה מרכבים תהיה 93.8%, ההכנסה מהסוללות תרד בשיעורה הכולל ל-2.2%. כלומר, מהנתונים הללו נראה שההכנסה מפרויקט הסוללות הענק רחוקה מלהצדיק עצמה ובכל זאת טסלה והמתחרות ממשיכות להשקיע סכומי עתק בנושא והאנליסטים מאמינים (לבטח במקרה של טסלה) שזה הביזנס העתידי הגדול, הרבה מעבר למכוניות, מדוע?
"טסלה מאותתת בבירור", אמר טים ביין, נשיא קבוצת ניהול הנכסים ספארק, "שהיא מתכוונת לצמוח הרבה מעבר לסתם חברת רכב. לא נראה לנו שהמשקיע הנבון רוכש TSLA ברמת המחירים הנוכחית, שהיא ללא ספק בועתית, בגלל המכונית החשמלית אפילו לא בגלל האוטונומית. הסיבה לרכישות המסיביות ברמות הנוכחיות היא האמונה שטסלה נעה לעבר ייצור ואחסנה של אנרגיה".
גם במורגן סטנלי מאמינים שהסוללות הן הסיבה העיקרית להערכת החלל של מניית TSLA. נראה שיותר ויותר משקיעים רציניים מאמינים שמאסק מוביל להרחבה משמעותית של טסלה, לחברה תחבורה אופקית (הוריזונטלית) ואנכית (וורטיקלית) ועל כך כבר כתבנו בעבר.
על איזה סדרי גודל של תעשייה מדובר?
מלבד ההשקעה של 5 מיליארד הדולרים בגיגא-פקטורי בנבדה (השקעה שללא ספק תסתכם בהרבה יותר ונעשית בשותפות פנסוניק) טסלה מקימה עוד 2 מפעלי ענק לבטריות בפרמונט שבקליפורניה ובגרמניה. מאסק אומר שהמטרה שלו היא לייצר בטריות עם אורך חיים של מיליון מייל (1.6 מיליון ק"מ) לרכב החשמלי וזאת כאשר מקסימום אורך חיי הבטריות הנוכחיות הוא בין 300,000 ל-500,000 מייל. כדאי, לכל משקיע, אפילו לכאלו שמאמינים שטסלה זה בלון גדול, להאזין לריאיון הקצר של דן איבס, האנליסט הכוכב של בנק ההשקעות וודבוש, ב-CNBC. בראיון מדבר איבס על "שוק פוטנציאלי, "רק לטסלה" של מעל טריליון דולרים לסוללות רכב והוא לא היחיד.
האנליסט אדם ג'ונאס ממורגן סטנלי אמר, לאחר "יום הבטרייה" שלמרות שמניית TSLA עברה מזמן את מחיר היעד שלו הוא מבין משקיעים שממשיכים לרכוש כי "טסלה מוצבת היטב כדי להפוך לכוח הדומיננטי בתחום הבטריות ותעשיית ה-Saas (תכנה כשירות). "אני מוכן לקבל", סיכם, "את הטענה שמניית TSLA ראויה שפוטנציאל תעשיית הבטריות ייכלל בתמחור". הבטרייה אגב הוצגה ב"יום הבטרייה של טסלה" בספטמבר האחרון. צריך גם להבין שהצלחת פיתוח הבטריות הללו ישפיע משמעותית גם על צריכת יסודות נדירים כמו ליתיום, ניקל, וונדיום, קדמיום ועוד. "ממה שאנחנו רואים עד כה", אמר אנליסט המתכות בחברת J. Gold Associates, ג'ק גולד, "מדובר בסוללות שיאפשרו נסיעה של כ-500 מייל ללא טעינה ומחירן יהיה כמחצית ממחיר הסוללות היום. "אבל", הוסיף, "צריך להמתין ולראות איך תעבוד הבטרייה בפועל".
מה אומר מאסק? "טסלה פתוחה להעניק רישיונות לשימוש בתכנה שפיתחנו ולהעמיד לרשות המפתחים סוללות התנעה. לא פיתחנו את הבטרייה במטרה לחסל תחרות אלא במטרה להאיץ השימוש באנרגיה ברת קיימא". אפשר לפקפק בעניין התחרות, אבל לא בפוטנציאל הגודל של נישת הסוללות שמתפתחת. כמובן שבין זה לבין הערכת נתח השוק בתעשייה של טריליון שעדיין לא קיימת הדרך ארוכה. איך ענה הפרופסור הקוריאני להנדסת מכונות Hwang Sung-ho, שנחשב כגורו בתחום, כשנשאל לגבי הנתח הפוטנציאלי של טסלה בשוק שימור האנרגיה העתידי? "אין ספק שמדובר בממדי ענק אבל שלא יהיה ספק, לא משנה כמה טובות תהיינה הסוללות של טסלה אף יצרן רכב בקוריאה או יפן וגם לא באירופה לא יסתמך על סוללות מהמתחרה, כולם יפתחו משלהם. הסינים זה ספור אחר, הם ישתמשו".
איך משקיעים בפוטנציאל? ברור ש-TSLA חייבת להיות חלק מההשקעה אבל כיוון שמדובר בשוק ענקי עם אינספור מתחרים צריך, לדעתנו, לאתר סל או קרן בתחום. ההשקעה חייבת לכלול חברות רכב, חברות מוליכים למחצה והעברת אינפורמציה, חברות תכנה וכרייה כי מדובר בתעשייה רבת תחומים. ישנו הסל הגלובלי DRIV, סל ה-KARS, סל ה-HAIL, סל הטכנולוגיה והרכב האוטונומי, IDRV, סלי הבטריות BATT ו-LIT ועוד. המשקיע צריך לבחון הרכבי הסלים ולהחליט.
"חלומות הבטריות": תעשיית שימור ושימוש האנרגיה בעולם התובלה מתמלאת במספר גדול של סטרטאפים וחברות חלום. כמו כל השקעה בחלום כך גם כאן סיכויי "ההצלחה" נמוכים מאוד וזעזועים מפחידים ילוו ההשקעה בין אם החלום ימומש או לא. החלטנו להציג דוגמה אחת, של חברה קנדית דווקא - Extreme Vehicle Battery Technologies Corp. (סימול: ACDC.CNבוונקובר או CRYBF בנאסד"ק). זו חברה, שהוקמה ב-2015, שמשלבת בין תכנה (התמחות בבלוקצ'יין וב-AI) לחומרה (מערכות ניהול לבטריות). הסיבה שהבאנו דווקא את זו קשורה בחוזה שחתמה בחודש שעבר, לחמש שנים, עם חברת Daymak הקנדית, חברה שיצא לנו להכיר בעבר. דיימאק היא החברה הגדולה בקנדה בתחום פתוח, ייצור ושיווק של רכב חשמלי קל כמו אופניים, אופנועים, טרקטורונים, קורקינטים וכו'. לטענת הנהלת דיימאק (חברה פרטית) הסיבה להסכם קשורה "בצורך להתאים עצמנו לביקוש הגדל במהירות לפתרונות חכמים והדרגתיים בתחומי הרכב החשמלי ופתרונות לאחסון אנרגיה". מדובר בהסכם מעניין שכולל רכישת מניות בחברת בת של ACDC, IoniX Pro Battery Technologis. למרות החוזה זו כמובן השקעה מסוכנת ביותר ומתאימה רק למשקיע שבדק לעומק ושמבין את הסיכון והסיכוי! חברת CRYBF נכללת בסל ה-LIT שהוזכר.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
32.nkla abmlאילן 26/03/2021 16:26הגב לתגובה זו0 0דעתך? שתי חברות,אחת רכב חשמלי כבד, שניה איחסון פסולת של סוללותסגור
-
31.טעויות בעבריתאבי 21/03/2021 12:51הגב לתגובה זו2 1אתם מתקרבים לרמה של החינמון בכמות השגיאות. מנכלית GM לא הגיע אלא הגיעה. והאנרגיה היא בת קיימא ולא ברת קיימא. אומרים בר מצווה ובת מצווה.סגור
-
30.הסוללה הבאה שלכם.קנאביס.זה העתיד למתעשרים החדשים (ל"ת)יוסי 21/03/2021 09:31הגב לתגובה זו1 1סגור
-
קנאביס זה רעל ממכר שדופק את המוחשי 23/03/2021 19:57הגב לתגובה זו1 0וברור כבר היום שנזקיו יהיה דומים ואף עולים על נזקי הטבקסגור
-
ג א ו נ י (ל"ת)יואל 21/03/2021 12:34הגב לתגובה זו0 0סגור
- טען עוד
-
29.בטריה של 1.6 מיליון ק"מ לא כלכלית לא תהיה תחלופהשגיא 21/03/2021 09:00הגב לתגובה זו0 1בנוסף אנשים ימנועו לשדרג להטענה יותר מהירה וטווח יותר גדול של נסיעה מכיוון שבטריה היא החלק היקר ביותר ברכב.סגור
-
תפסיק לחנטרשלשליימזל גרינברג 24/03/2021 16:18הגב לתגובה זו1 0א5תה עוש נזקים לנוער..אתה היפסדת..נו טוב..אבל עזוב אותם יוכטיגידןסגור
-
פשש.. גאוני בדור מפנים זמנם לכתוב טוקבקים. חחחחחחחחחח (ל"ת)כלכלן 21/03/2021 12:57הגב לתגובה זו0 0סגור
-
28.ראדאנחום 21/03/2021 08:08הגב לתגובה זו0 0תודה מר גרינברג על הכתיבה המחכימה והמעניינת שלך. קראתי פעם שכשיש חברה שצומחת הרבה והמניה שלה עלתה הרבה, מומלץ למכור המניה כשאנליסטים מתחילים להתקבץ סביבה. מה דעתך? האם זה נכון? ואם כן, האם זה הזמן לצאת מראדא?סגור
-
27.הגיע הזמן שמישהו יחשוף את המתחזה הזה מאסק. עניין של זמן (ל"ת)ממי 21/03/2021 04:25הגב לתגובה זו2 1סגור
-
הלוואי עוד עשרות מתחזים כמוהוגוני 21/03/2021 08:30הגב לתגובה זו4 1אחד האנשים החכמים בעולם.אתה מתחזה. תעשה מיליונית ממה שעשה מאסק ואז תצא בהאשמותסגור
-
26.שכחת את מעצמות הרכב הגרמניות שעוברת ל-EVשלמה תתעורר 21/03/2021 04:24הגב לתגובה זו1 0מרוב עסוק בטסלה ובסיניות, וגם בGM ובפורד...ובכול מידי חדשות בתחום...שכחת את הגרמניות שעומדות להסתער על שוק החשמליותסגור
-
הוא לא שכח. עוסק בארהב בעיקר (ל"ת)סנדו 21/03/2021 08:30הגב לתגובה זו1 1סגור
-
25.שלמה תודה רבה ושאלהאיתן 20/03/2021 20:14הגב לתגובה זו0 0הכותרת התייחסה למנייה ג'נרל מוטורס אבל בתוכן הופיעה בעיקר טסלה . מה אתהחושב על הפוטנציאל של ג'נרל מוטורס ?סגור
-
24.נגיע עוד מאה שנה לטריפל איי שמניע רכב (ל"ת)מנוע אלף מייל בסוללה 20/03/2021 16:48הגב לתגובה זו0 0סגור
-
תזכיר לנו לבדוק הנושא עוד 100 שנה (ל"ת)השבב השובב 21/03/2021 04:24הגב לתגובה זו1 0סגור
-
23.בארץ הכי משתלם סובארו 83שני טסטים בשנה ואמין 20/03/2021 16:46הגב לתגובה זו2 1מנוע בעירה הוא זול ממנוע חשמלי בדוק. ןגם מי צריך רכבים שמאיצים למאה בשתי שניות ?סגור
-
בשבילך יותר משתלם ומתאיםעמי 21/03/2021 03:03הגב לתגובה זו2 0סוס ועגלהסגור
-
22.סלים להשקעהאא 20/03/2021 16:44הגב לתגובה זו0 0אפשר לקבל סימבולים של תעודות סל?תודהסגור
-
תקרא שוב מצויין בכתבה (ל"ת)יובל 21/03/2021 08:31הגב לתגובה זו0 0סגור
-
21.מכונית חשמלית לא יעילה.תמים 20/03/2021 00:19הגב לתגובה זו2 1עדין מכונית בנזין יעילה יותר ממכונית חשמלית.סגור
-
אבל רכב חשמלי זה העתידהמשקיע הוותיק 20/03/2021 20:33הגב לתגובה זו1 0והיעילות רק תלך ותשתפר :)סגור
-
20.שום מילה על BAAS? (ל"ת)NIO 19/03/2021 20:38הגב לתגובה זו0 0סגור
-
19.עוד חזון למועדרק מזומן 19/03/2021 20:07הגב לתגובה זו0 0זמני טעינה.ירידת יעילות בתנאי מיזוג קיצוניים .אנרגיה לטעינה ארוכה עדיין נוצרת מגז דלק ופחם.אם כולנו נטען ביחד רשת החשמל תקרוס.סגור
-
18.הרכב הממונע התחיל מרכב חשמליאבי 19/03/2021 16:27הגב לתגובה זו4 3מנוע הבנזין החליף את החשמלי בגלל מגבלת הסוללות של אז. נישת הרכב החשמלי? ואו אחלה משפט בשבוע שאאודי הודיע שהיא תפתח רק רכב חשמלי ופיתוח רכבי הבנזין הגיע לקיצו. כולם מודיעים שהם הגיעו לרמה של טסלה, אף אחד עוד לא קרוב אפילו.סגור
-
17.GM בום (ל"ת)אבירם 19/03/2021 16:23הגב לתגובה זו4 0סגור
-
16.נחכה לתיקון עוד 20 או 30 אחוז ואז נרכוש 2 סלים בתחום. (ל"ת)נחמן 19/03/2021 16:20הגב לתגובה זו4 3סגור
-
תמשיך לחכות לנצח (ל"ת)אבירם 20/03/2021 19:46הגב לתגובה זו0 1סגור
-
תשלח בבקשה סימבולים.תודה (ל"ת)אא 20/03/2021 16:41הגב לתגובה זו0 0סגור
-
תחכה לנצח (ל"ת)אבירם 19/03/2021 21:18הגב לתגובה זו0 0סגור
-
15.תיקנתם את הבטריהאסף 19/03/2021 16:12הגב לתגובה זו0 0לסוללה בכורתרת, אבל מה עם התוכן?סגור
-
14.qs זה דור עתיד בסוללותאיל 19/03/2021 15:46הגב לתגובה זו1 3והיה כדאי לציין בדור הביניים את המודל של nio הסינית שחוזרת למודל של אגסי מבטר פלייס עם תחנות החלפת סוללות ברחבי סין ותשלום על החלפת סוללה מודל שמייצר הכנסות על פי שימוש ברכבסגור
-
מתומחרת גבוהה גבוההרק מזומן 19/03/2021 20:08הגב לתגובה זו0 0עבור ספאק ממונף מאדסגור
-
13.מה עם QuantumScape Corporation (QS)?אורי 19/03/2021 13:47הגב לתגובה זו7 2יש להם משהו בפיתוח מהפכני. מאסק וביל גייטס מושקעים בהם וגם פולקסווגןסגור
-
מאסק לא מושקע ב-QS.שי 20/03/2021 00:19הגב לתגובה זו0 0ב-QS מושקעים פולסווגן ביל גייטס וג'ורג' סורוס וגם מדינת קטאר.סגור
-
QS מניה חלומית רק עניין של זמן (ל"ת)אבנר 21/03/2021 07:48הגב לתגובה זו0 0סגור
-
12.מכסה מנוע סולאריגג סולארי 19/03/2021 13:43הגב לתגובה זו3 1האוטו נמצא רוב הזמן בשמשסגור
-
ל-12 טויוטה פריוס הוציאה לפני שנים גג סולאריאתה לא בכוון 19/03/2021 15:29הגב לתגובה זו2 0אתה מה זה לא בכוון. זה היה קיים בטויוטה פריוס בארצות הברית. האנרגיה שהגג הסולארי יצר שימשה להפעיל מאוורים שתפקידם היה להוציא את האויר החם מהמכונית כאשר היא חונה בשמש - זה הכול.סגור
-
11.חשמל ממימןירמי יצחקי 19/03/2021 13:35הגב לתגובה זו3 1עתיד האנרגיה יושתת על יצור חשמל ממימן ירוק. ככל היצור חשמל מאנרגיה מתחדשת יהיה זול יותר כך יהיה כדאי ליצר חשמל מ-Fuel cellsסגור
-
ג'נסל (ל"ת)אמפסיז 20/03/2021 16:45הגב לתגובה זו3 0סגור
-
יצור מימן לא זולרק מזומן 19/03/2021 20:09הגב לתגובה זו0 0האנרגיה המתחדשת הזולה והאיןצסופית היא השמש.סגור
-
10.מה דעתך על חברת חברת ברנמילרגיל 19/03/2021 13:13הגב לתגובה זו2 1האם טכונלוגיית שימור החום לשימוש תעשייתי יכול להפוך גם לשימוש ביתי ונפוץ יותר?כמה פוטנציאל אתה מעריך אם הכלל קיים כאן?אודה לתשובה ואציין שתענוג לקרוא את הכתבות שלך??סגור
-
9.מאסק הינועדי 19/03/2021 13:05הגב לתגובה זו3 0"גורו" מסוכן במיוחד לאור החלקים באימפריה שלו הנשרפים ומתפוצצים,"מאדים" אכן לא סתם מאדיםסגור
-
מאחז עיניים רהוט ומסוכןרק מזומן 19/03/2021 20:10הגב לתגובה זו0 0הטכנולוגיה לא משבשת כי היא לא השלה.סגור
-
8.מומו, העלית את הנושא הכי חם כיום (חוץ מתרופות וחיסונים)איתן 19/03/2021 12:54הגב לתגובה זו0 2כתבה מרתקת ופותחת מחשבה. נראה לי, ששווה לסכן חלק קטן מהכסף ולהשקיע בחלום הבטריות ואגירת האנרגיה הירוקה. שבת שלום.סגור
-
7.שלמה לצעירים שביננו... spyירין בן 22 19/03/2021 12:36הגב לתגובה זו0 1לא ממש מעוניין "להתחרות" במומחים.תשואה של 6-8 % בממומצע לשנה לגמרי מתאימה לי.הבעיה/פחד שלי לקנות spy בשיא כל הזמנים. לחכות לברבור שחור נוסף או לקנות בשיא ולהמתין 30 שנה ?תודה על דעתךסגור
-
מצאת עם מי להתייעץ. אם שלמה היה עושה 1% לשנהלירין 19/03/2021 15:55הגב לתגובה זו1 6נכון היה מאושר. הבעיה ש 65 שנים שהוא משקיע אני יודע ובטוח ש60שנים הפסיד ים...אולי 5 שנים הרוויח נגיד עד עשרה אחוז. את הכספים שלו לא הרוויח מהבורסה אלא בדרכים מאד משונות..,ואני מקווה שהפחדן יפרסם אם לא כל ביס וכל האתרים יראו זאת שבוע הבא. הגיע זמן לעשות סדר עם הטיפש המילולי.סגור
-
לא מאמין. פירסם או שזה היתפלח לו בלימומו 19/03/2021 18:26הגב לתגובה זו0 0ששם לבסגור
-
לחכות, ולתבל עם SOXX, או לשקול להמיר את SPY בSOXX.דגן 19/03/2021 14:40הגב לתגובה זו4 1.סגור
-
אכן דגן. מחכה ומחכה... שירד כבר (ל"ת)ירין 20/03/2021 18:20הגב לתגובה זו3 0סגור
-
6.שלמה אפשר מעט על מלחמת הלידריםזיו 19/03/2021 12:32הגב לתגובה זו0 0כמה מילים על לומינר, וולדיין לידארוגם על אינוויז הישראלית שצפויה להכנס תחילה דרך ספאק שלסגור
-
5.תודה שלמה מעניין ביותר (ל"ת)עמית 19/03/2021 12:15הגב לתגובה זו1 0סגור
-
4.לא מצליח להבין את הכלכליות של נושא הסוללות ברכביוני 19/03/2021 11:43הגב לתגובה זו3 3כיום יש לנו תחנת כח קטנה בתוך הרכב שמייצרת כח ישיר להנעת הרכב.למה צריך לייצר את הכח במקום אחר לטעון אותו לסוללה ולפרוק את האנרגיה ברכב.תמשיכו לייצר את הכח בנקודת הצריכה המיידית. לעניות דעתי זה החלום ושיברו כשיבינו את מה שכתבתי.סגור
-
תחנות כוחבן כנען 21/03/2021 10:00הגב לתגובה זו1 0יש הבדל עצום בנצילות, באיחסון האנרגיה, בהובלת האנרגיה. במשקל ובנפחסגור
-
יש שווים יותר ויש שווים פחותאמיר 21/03/2021 00:19הגב לתגובה זו0 0אפשר לזהם את האוויר במקום אחר דוגמא למקום יצור הסוללות...סגור
-
המטרה שמושגת בימים אלואיתר 20/03/2021 16:49הגב לתגובה זו3 0ייצור הכח מאנרגיה נקיהסגור
-
תחנת כח בלתי יעילהאחד שיודע 19/03/2021 18:30הגב לתגובה זו1 0רק כ-30% מהכח המיוצר, משמש אכן להנעת הרכב. שאר האנרגיה הופכת לחום ומתבזבזת.סגור
-
3.מנית ניקולאיובל רומי 19/03/2021 11:38הגב לתגובה זו0 1מנית ניקולה ..יצרנית מסחריות ומשאיותסגור
-
2.נראה אם יהיה להם אומץ להקים גי'גה פקטרי גדול מטסלה (ל"ת)לילי 19/03/2021 11:29הגב לתגובה זו0 0סגור
-
1.QS (ל"ת)QS 19/03/2021 11:28הגב לתגובה זו3 0סגור
-
עלתה כבר 500% השנה (ל"ת)bibi 20/03/2021 18:22הגב לתגובה זו1 0סגור