המשבר בשרשרת האספקה בעולם: "בישראל הבשילו התנאים לעליות מחירים"
"עבור הלקוחות שלנו, אי אפשר להסתמך על שרשרת האספקה העולמית שאינה אמינה יותר", אמר בסוף השבוע סורן סקו, המנכ"ל של חברת השילוח הימית הגדולה בעולם, מולר-מארסק, שהציגה את הדוחות הטובים ביותר שלה ב-117 שנה, לאור העלייה החדה בתעריפי השינוע הימי, מאז החל משבר הקורונה. "האיזון בין הביקוש לבין האספקה נמצא מחוץ לטווח הנורמלי, כך שאם הביקושים ימשיכו לעלות, לא יהיה לנו מאיפה להביא עוד ספינות", הוסיף בנבואתו הקודרת.
כרגע, בכל רגע נתון ישנן כמה עשרות ספינות שממתינות לפרוק את מרכולתן, כלומר את אלפי מכולותיהן, מחוץ לנמל לוס אנג'לס. נכון לאמצע החודש הקודם, היו כמעט 30 ספינות שכאלה שעגנו מחוץ לנמל. נכון ליום חמישי האחרון, המספר הזה עמד על 19 ספינות לפי מנכ"ל הנמל, ג'ין סרוקה, שאמר זאת לסוכנות הידיעות AP.
לפי נתונים של טריידשיפט, שלה אינדקס העוקב אחר החוסן של המסחר הגלובלי, ההזמנות ברבעון הראשון של 2021, עלו ב-17%, כשחמישית מהספקים מביעים חשש שלא יוכלו לעמוד בביקושים, כשהלחץ על השרשרת פוגע הכי קשה ביצרנים עצמם. היצרנים מדווחים על עליות של 80% בביקושים, למרות שנפחי החשבוניות הסופיות עלו רק ב-20% באותה התקופה.
"הרבה ספקים נותרו חבולים מאירועי השנה האחרונה", אמר מנכ"ל טריידשיפט, כריסטיאן לאנג. "עכשיו מבקשים מהם לרוץ מרתון, בלי דלק במיכל. אין פלא שמתחילים לראות סדקים, במיוחד בייצור.
"לפני שנה, אירוע חסר תקדים יצר הרס בשרשרת האספקה העולמית. היום, התאוששות חסרת תקדים יוצרת הפרעה נוספת. חוסר השקיפות בשרשראות הופכות אותן לרגישות מאוד לתנודתיות", הוסיף.
קחו לדוגמה את חברת סוגפי (SO.MI) הנסחרת בבורסה במילאנו, כששווי החברה הוא כ-167 מיליון אירו. מדובר בספקית של ציוד לתעשיית הרכב, שמשרתת את ג'נרל מוטורס (GM), פולקסוואגן (VWAGY) הונדה ועוד. החברה תלויה ב-100 ספקים ל-23 המפעלים שלה ב-3 יבשות.
אז אם יש פתאום מחסור בקפיצים, כי ספינה נתקעה בתעלת סואץ, אז פס הייצור מושבת פתאום לחודש. יש סופה בטקסס? נעצר משלוח של שרף פלסטיק, שמשבית פס ייצור אחר. פעם, לכל מחסור היה דרך יעילה להתגבר עליו, מה שהביא לעלייה זמנית במחירי הסחורות ואיזון חזרה לאורך זמן. היום המתקפות מגיעות מכל כיוון, כשכל צרה חדשה, הופכת לאבן נוספת בחייהן של החברות.
ומה קורה בישראל? אולי נרגיש עליות מחירים
להערכת נתנאל היימן, מנהל אגף הכלכלה בהתאחדות התעשיינים, המשבר בשרשרת האספקה מעלה את האפשרות להעלאת מחירים בקרוב, לאחר שהיבואנים והיצרנים יפסיקו לספוג את העלויות הגבוהות.
"רואים את זה לאורך הלוח, ממתכות, מזון נפט ועוד, רואים בצורה רוחבית שמשפיעה כמעט על כל התעשייה. בעיה אחת היא שיש הרבה חוזים שנחתמו בצורה מסוימת. ברגע שמתחייבים למחיר מסוים והמחיר עולה אז קשה להישאר רווחי וזה כמובן ישפיע גם בהמשך. פה בארץ אנחנו מתוחים מבחינת התייעלות, שעשו הרבה ממנה בקורונה. אבל לא רק", אמר היימן.
איך המחירים לא מגולגלים לצרכנים?
"כבר רואים עלייה באינפלציה בארה"ב ואירופה. זה כמובן יחסית לשנים האחרונות, לא מה שראינו בשנות ה-80. לישראל העלייה עוד לא הגיעה. בישראל יש סנטימנט מחאתי, מאז מחאת יוקר המחייה הרבה יותר קשה להעלות מחירים.
"הרשת לא סולחת למי שיעלה מחירים. אבל בצורה אובייקטיבית, כשעלויות כוח האדם עלו ב-17%, גם זה התגלגל ליצרנים. הייתה התייעלות בתהליכי הייצור שהרבה יותר אוטומטיים וחברות הצליחו לספוג את העליות בגלל קיטון בעלויות בשכר.
"מצד שני, אני לא יודע כמה היצרנים יוכלו להמשיך לספוג את זה. מחיר הלחם המפוקח הוא דוגמה. מחיר הגרעינים עלה הכול עלה, המחיר של הלחם המפוקח היה אמור לעלות – בגלל שזו החלטה פוליטית זה לא כל כך לעשות זאת".
נראה עלייה של מחירים בקרוב?
"אני לא יודע אם נראה בקרוב, אבל אם מסתכלים על התנאים האובייקטיביים, בהחלט נראה שהם הבשילו לעליית מחירים".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
10.כואב לחיות בעולם רדוםיווו 10/05/2021 10:25הגב לתגובה זו0 0קללללללל כתבה ממומנת מכינים אותנו שלא נבכה למה סתם מעלים מחירים אז מתחילים עם הסיפורים אלף לילה כבר מעכשיוסגור
-
9.התבשל לכן המוחhuro 10/05/2021 09:42הגב לתגובה זו0 0לאן יעלו המחירים עוד ? המחירים בשמיים! עושקים! לאן הולך כל העליות כדיי שתצברו עוד כסף בקבר שלכם עושקים תקברו כברסגור
-
8.הצרכן הישראלי המפגר ישלם כל סכום על כל מוצר ושירות (ל"ת)אם אפשר נרוויח יותר 10/05/2021 09:39הגב לתגובה זו1 0סגור
-
7.כפי שכתבתי כאןלרון 10/05/2021 09:33הגב לתגובה זו2 0האינפלציה איתנו,קנו מגדל אינפלציה למשל ולדוגמאסגור
-
6.זאת כתבה ממומנתאנאלי-סט 10/05/2021 08:44הגב לתגובה זו2 0רומזת לכל היצרנים לעלות מחירים בתיאוםסגור
- טען עוד
-
5.בישראל היצרנים הגדולים חזירים ואין באמת תחרות, במיוחדבתעשיית המזון 10/05/2021 01:25הגב לתגובה זו4 0קחו את אסם שהיא החזירה מס אחת בשוק, אחרי תנובה שהורידה לאחרונה מחירים ומתחרה באחרות, ועוד חברות גדולות אחרות חלקן גם בינלאומיות כמו יוניליבר. לא סתם הצרכנים בישראל לא יקבלו עליית מחירים בצורה חלקה - הם יודעים שהיצרנים האלה מרופדים בשכבות שומן והם יכולים לספוג את העליות המינימליות האלה בגלל הקורונה.סגור
-
4.הוא רמז בכותרת, אם נגיב במחאה, ולא נשתוק לעליית מחיריםרק אנחנו 10/05/2021 00:34הגב לתגובה זו6 0הם לא יעלו מחירים או יפחדו להעלות מחירים. הכוח הוא בידיים שלנו!סגור
-
לא ברחתםלרון 10/05/2021 09:34הגב לתגובה זו0 0לברלין?קוטג' גבינה מדהימה וישראלית,תפנימוסגור
-
3.גנבים!!!דוד 09/05/2021 23:39הגב לתגובה זו0 0כמה תירוצים כדי לעשות עוד כסף על חשבון הצרכן המסכןסגור
-
2.אינפלציה קטלנית בדרך. מי שיכול שיכסה מסלולים צמודי מדד. (ל"ת)פוקסי 09/05/2021 21:24הגב לתגובה זו5 2סגור
-
לא להגזיםלרון 10/05/2021 09:36הגב לתגובה זו0 0לא תהיה 4% בזבנג בשנתיים הקרובות,להערכתי 1%-2סגור
-
לא צריך להגזיםrnv 10/05/2021 09:22הגב לתגובה זו0 0כדאי להשאיר כרית בטחון עם אופציה לכסות את המסלולים הללו אם באמת המדד יתחיל לקפוץ, אבל לא צריך להגזים. כרגע הריבית במסלול הזהנמוכה מאוד. מה שכן עשיתי זה להעביר חלקים צמודי מדד לצמודי פריים. למרות שגם זה לא בטוח ב 100 אחוז. שכל אחד יעשה החישוב, כמה צמוד מדד הוא מחזיק וכמה בטוחות נזילות (קרן השתלמות לדוג) יש לו לכיסוי מידי. מעבר לזה, לשבת בשקט ובסבלנות.סגור
-
אין אינפלציהשור 10/05/2021 08:31הגב לתגובה זו0 0רק לונג ל10 שנים הקרובות, הבורסה גדולה מכדי ליפולסגור
-
1.בכיינות, תאבי בצע כסף.בני 09/05/2021 21:16הגב לתגובה זו6 0הנמלים הסינים בעוד תקופת זמן יסיימו את מונופול ההסתדרות בנמלי הים. עד אז מי שיעלה מחירים, נפיל אותו כמו ב2011.סגור
-
סומך עליךקורא 10/05/2021 06:00הגב לתגובה זו0 0נפיל .... גיבורסגור