פרופ' דניאל כהנמן: "הכי טוב להשקיע במדדים - קשה לנצח את זה"

זוכה פרס הנובל לכלכלה הישראלי ואחד מהאנשים הכי משפיעים בכלכלה העולמית, פרסם ספר חדש שבו הוא מסביר על ההבדל בין הטיות שיפוטיות לבין רעשים שמפריעים לשיקול הדעת שלנו בקבלת החלטות
 | 

קשה לכמת את רשימת הישגים או את מידת ההשפעה שיש לפסיכולוג והכלכלן, דניאל כהנמן, על הכלכלה העולמית. העבודות שלו על שיפוט, לקיחת החלטות וכלכלה התנהגותית, שינו את הדרך בה הכלכלה העולמית פועלת. לא פחות ולא יותר. זה הביא לכך שקיבל ב-2002 את הפרס היוקרתי ביותר בעולם, פרס נובל לכלכלה. כיום הוא פרופסור אמריטוס באוניברסיטת סטנפורד היוקרתית בארה"ב. אבל גם בגיל 87, המוח הקודח של הגאון הכלכלי, שכנראה מבין יותר מכל אחד אחר בעולם מה מניע אותנו בדרך לקבלת החלטות, לא נח לרגע.

החודש פרסם יחד עם אוליבייה סיבוני וקאס סנסטיין ספר חדש בשם: "רעש: מגרעה בשיפוט האנושי"; שבו הם מנתחים מה מוביל אותנו, בני האדם, לקבל החלטות לא טובות, במיוחד של אנשים שמגדירים עצמם כמקצוענים, בין אם בהשקעות או ברפואה או מקצועות חשובים נוספים, שיש להם השפעה ישירה על אנשים אחרים.

"כשיש לשיפוט שלנו תשובה נכונה, הטיה היא טעות ממוצעת. הרעש הוא המשתנים של אותה טעות. אבל גם אם לא יודעים את התשובה הנכונה למשהו, עדיין אפשר לבחון את הרעש", אמר כהנמן בראיון לבארונ'ס.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

"עברתי ממחקר על הטיות שיפוטיות לרעש, בגלל חברת ביטוח שרצתה סיוע בהחלטה אילו פרימיומים לקחת על מוצריה. הם העבירו שאלות לעשרות חתמים, שבו גילו כי 55% מושפעים מרעשים בניגוד ל-10% שסברו בחברה. העניין הוא שפרימיום גבוה יגרום לחברה להפסיד כסף ופרימיום נמוך משאיר כסף על השולחן. בשל כך החברה הפסידה מאות מיליוני דולרים בשנה, בגלל המשתנים הללו", אמר.

"רעש יותר קל למדידה מהטיה", המשיך. "תחזיות כלכליות שונות יהיו מלאות רעש ורק אחרי שנה אפשר לדעת אם התשובה נכונה. אז קובעים אם מדובר בהטיה ובוחנים אם כל נותני התחזית נתנו הערכת יתר או חסר. עם רעש לא צריך להמתין שנה".

איך זה משפיע על משקיעים?
כהנמן מגדיר 3 סוגי רעש, שאותם הוא מקביל לשופט במשפט. יש שופטים מחמירים יותר ופחות על אותו מקרה – זה "רעש מפלס". גם המצב המנטלי יכול להשפיע על החלטת השופט, או אם המשפט נערך בבוקר או אחר הצהרים – לזה הוא קורה "רעש אירוע". הרעש החשוב ביותר לטענתו זו העובדה שכל אחד רואה את העולם אחרת ופה מדובר "רעש תבניתי".

"אותו הדבר קורה גם אצל משקיעים. חלק אופטימיסטים, חלק פסימיסטים, כלומר כאלה שפחות ירצו לסחור. זה רעש מפלס. רעש מאורע הוא כשמצב הרוח או התוצאה האחרונה של החלטה שקיבלת משפיעה בצורה רחבה על שיקול הדעת – ופה מדובר במשהו אקראי אצל כל אחד ואחת. רעש תבניתי הוא מה שמשקיעים שונים מגדירים כ'השקעה טובה'. לדוגמה, משקיע אחד יכול להתרשם מאיכות ההנהלה, פשיטת רגל או פרט אחר, שמשקיע אחר יתפוס כחסר חשיבות", אמר.  

"הכלכלה והשווקים עובדים על שונות בדעות ואי אפשר לחשוב שמדובר בדבר רע. גיוון הוא לא רעש. רעש הוא גיוון לא רצוי במשתנים. אבל היכן שיש שיפוט יש רעש ויותר ממה שנהוג לחשוב. מישהו עשיר יכול להתייעץ עם המון גורמים לפני שהוא מקבל החלטה כדי להוריד את הרעשים, מה שמשקיעים קטנים פחות יכולים לעשות, לכן חשוב מאוד לשמוע דיעה שנייה ושלישית מאנשים שמבינים", הוסיף.

"אנשים יכולים לקבל החלטות טובות יותר באמצעות 'היגיינת החלטות', שמאוד דומה למחשבה ממושמעת. לדוגמה אם מתייעצים עם אנשים שונים, צריך לדעת שהם לא קשורים אחד לשני, או שאם מסתכלים על תכונות של השקעה, צריך להעריך כל תכונה בנפרד. גם כשבוחנים משהו, צריך לבחון את ההחלטה באופן יחסי ולא באופן מוחלט.

"כלומר רוב האנשים יגידו שאופציה א' יותר מסוכנת מאופציה ב', במקום לתת מספר מדויק לכמה מסוכנת כל אופציה. צריך לבחון סיכונים באופ יחסי מאשר לתת להם מספר אבסולוטי וצריך לקבוע לעצמנו מספר חוקים בקבלת החלטה. כשהופכים להיות מודעים לבעיית הרעש, הופכים להיות מודעים לערך של החוקים ושל המשמעת", המשיך.

כשנשאל האם החוקים האלה הובילו אותי למסקנה שהכי כדאי להשקיע במדדים כהנמן אמר "כן. בהחלט. יש לך חוק אחד פשוט ואתה עוקב אחריו בצורה ממושמעת. קשה לנצח את זה".

תגובות לכתבה(24):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 11.
    הפן המנטלי לדעתי הכי חשוב
    מסכים 01/06/2021 01:03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ממליץ בחום לקרוא את חינוכו של משקיע, אחלה ספר וגם נוגע במה שמדובר בכתבה. ולמגיבים למטה, בורסה זה לא ממש קזינו ומי שחושב כך עדיף לו לא להיכנס מלכתחילה להשקעות. השוק מפנק אנשים אחראיים שמבצעים החלטות מושכלות לאחר ניתוח פרמטרים בחברה. מסכים שכדאי לשלב תעודות בעלות נישה, קצת פחות מסכים עם המדדים הרחבים שמגדילים אחזקות במניות גדולות. בשביל תשואה שנתית שלא דומה לשום דבר שנקבל בכל מקום עדיף מניות טובות.. אופציות דומה לחוזה לא להימור וגם זה תלוי מה האסטרטגיה
    סגור
  • 10.
    בורסה נדנדה
    תמים 31/05/2021 16:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לפרופסור הנכבד: הבורסה עובדת על ציפיות ומושפעת מאירועים פוליטיים. לא תמיד לציפיות יש בסיס עובדתי.
    סגור
  • 9.
    כאנמן
    שמי 31/05/2021 09:35
    הגב לתגובה זו
    1 1
    לא ידעתי שהוא גאון....
    סגור
  • 8.
    בעבר הרחוק לא היו מדדים עוקבים מכל מה שנחפוץ. (ל"ת)
    מגיב 31/05/2021 09:11
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • בעבר גם לא היו אלפי חברות טכנולוגיה וסקטורים שונים
    רז 31/05/2021 11:40
    הגב לתגובה זו
    2 0
    שמהווים נגזרת מאותה טכנולוגיה.
    סגור
  • טען עוד
  • 7.
    בורסה קזינו
    אידיוט 30/05/2021 20:03
    הגב לתגובה זו
    8 11
    הפרופסור הנכבד שכח לציין שהבורסה היא קזינו לכל דבר. צריך יותר מזל מאשר הגיון או ניתוח טכני..
    סגור
  • זה קזינו רק ש...
    אסף 31/05/2021 08:34
    הגב לתגובה זו
    11 1
    להבדיל מקזינו שבנוי כך שיש יתרון לבית (לקזינו), בבורסה לאורך שנים היתרון הוא של המשקיעים. או בקיצור, אם אתה יודע להתנהל באחריות אתה תרוויח לאורך זמן
    סגור
  • הבורסה יכולה בהחלט להיות קיזינו ....
    1 31/05/2021 08:25
    הגב לתגובה זו
    4 1
    לסוחר ספקולנטי יומי או לטווחים קצרים ומצד שני הבורסה יכולה להיות מקום טוב להשקעה למי שמשקיע בצורה מושכלת לטווח הארוך בעיקר במדדים ברור שבכל השקע גם שהיא מושכלת קיים מרכיב של מזל אבל זה התבטא בעיקר אם תרוויח יותר או תרוויח פחות .
    סגור
  • קזינו למי שמתנהג כמו מהמר...
    המנתח בנתונים 31/05/2021 01:36
    הגב לתגובה זו
    7 0
    מי שחוקר ובוחן, מתבונן וצופה את העתיד - זוכה בשמירת ערך ממונו, וכן מרוויח יותר. כשמדובר בהשקעה, צריך לעקוב, אך רוב הזמן "לשחק אותה מת".
    סגור
  • היא קזינו למי שלא מבין.
    גידי 30/05/2021 22:50
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מי שלא מבין שלא יכנס להשקעוח בבורסה עדיף שלא. באמת אני אומר עדיף אל תכנסו אם לא מבינים ואם אתם לא עם עצבי ברזל.
    סגור
  • יש אלמנט קטן של מזל, אולם ניתוח מצב החברה חשוב מאד.
    אתה טועה 30/05/2021 22:07
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בסופו של דבר , חברה לא טובה מפסידה, וטובה מרוויחה. בבדיקת המאזן ניתן בקלות לראות זאת. זה לא קזינו, לגמרי לא.
    סגור
  • 6.
    רעיון טוב לזמן מפולת - לא מפספסים שום ירידה... (ל"ת)
    שילי 30/05/2021 15:18
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 5.
    שוב, מה שנכון לכולם = ממוצע!! (ל"ת)
    משה 30/05/2021 15:05
    הגב לתגובה זו
    8 0
    סגור
  • 4.
    למדד המעוף קשה להפסיד (ל"ת)
    ציון קובסי 30/05/2021 15:00
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 3.
    אז לא צריך מנהלי השקעות
    דוד 30/05/2021 14:23
    הגב לתגובה זו
    12 0
    כולם מוסדיים ופרטיים קונים מדדים וזהו.
    סגור
  • אם אתה יודע לנהל את עצמך באחריות אז בהחלט לא צריך (ל"ת)
    אסף 31/05/2021 08:33
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • יש מעט מאד קרנות או מנהלי תיקים שמנצחים לאורך זמן את
    גם וורן באפט אמר זאת 30/05/2021 22:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המדדים. קשה לאתר אותם, ואתה יודע עליהם בדרך כלל בדיעבד.
    סגור
  • 2.
    במדד לא עושים כסף
    רוני 30/05/2021 14:16
    הגב לתגובה זו
    4 11
    מי שלא מבין שיקנה מדד זה באמת עדיף.
    סגור
  • במדד לא מפסידים כסף לכן אתה הוא שלא מבין (ל"ת)
    1 31/05/2021 08:26
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • מרוויחים פחות מפסידים פחות. (ל"ת)
    vigo 30/05/2021 19:20
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • מרוויחים פחות מפסידים פחות. (ל"ת)
    vigo 30/05/2021 19:20
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • מי שלא מבין שלא יגיב
    יוסי 30/05/2021 17:28
    הגב לתגובה זו
    11 2
    במדד עושים הכי הרבה כסף ביחס לסיכון הכי נמוך. כשאתה יודע לזהות סקטור חם אתה שם עליו את הכסף וישן כמו תינוק למשך כמה שבועות. ואז עובר לסקטור החם הבא. מה שבטוח כשאתה על המדד שהפיזור מגן עליך תמיד תהיה על הממוצע ולא תרגיש פספוס. כל מי שקצת פיקח יכל לזהות לפני כמה חודשים שהטכנולוגיה עלתה הרבה והגיע הזמן של הבנקים והנדלן...בעוד חודשיים זה יתהפך שוב ויגיע זמנה של הטכנולוגיה והביומד. ככה זה עובד.
    סגור
  • 1.
    לא מדויק לגבי המעו"ף
    אנונימי 30/05/2021 14:16
    הגב לתגובה זו
    4 2
    מדד המעוך( השגיאה מכוונת) לא עבר את סף אזור 1700 כבר 6 שנים
    סגור
  • תצלם את מה שאני רושם...זה היופי כי עכשיו
    יוסי 30/05/2021 17:31
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הגיע הזמן שלו לפרוץ הוא חזר לשיא ומפה הולך לעלות בשביל כל השנים שהוא היה מדוכא. בהובלת הבנקים הנדלן המניב וכיל. עם קצת עזרה מטבע פריכגו ואופקו הוא גם יכול להרקיע שחקים.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות