האם החשש ממפולת בשוקי המניות מוצדק?

במה שונה הגאות הנוכחית בוול סטריט ממצבים דומים בעבר; איך בוחרים מניות בעידן הנוכחי ומי זאת פטריק שלמרות שזינקה פי 70 בעשור היא עדיין זולה?
 | 

מהפכת הטכנולוגיה משבשת לחלוטין גם את פלטפורמת קבלת החלטות ההשקעה של המאה ה-20: מהפכת הטכנולוגיה בהתקדמותה שיבשה ועדיין משבשת אינספור תעשיות, מוצרים, מנהגי צריכה והערכה. אחד השיבושים הבולטים שמובילה המהפכה קשור בקבלת החלטות השקעה, בדרך שבה המשקיע בוחר "מניות מנצחות".

הפלטפורמות שנבנו, לצורך בחירת מניות להשקעה, במהלך המאה ה-20, כאלו שנשענו בעיקר על הדוחות הכספיים ומדדים מהסוג של רווח למניה, תזרים מזומנים, יחסי חוב/הון וכו', אינן מתאימות יותר למשקיעי המאה ה-21.

בוחר המניות (ה-Stocks pickers) המצליח של המאה ה-21, להבדיל מבוחר המניות המצליח של המאה ה-20, שנשען בעיקר על העקרונות הכלכליים, הוא אדם אופטימי, בעל כשרון אבחנה בהתפתחויות העסקיות/כלכליות העתידיות שמייצרת המהפכה ויכולות החברה שבחר להשתלב ולהוביל בהן. זה אדם שבוחן את המשתנים הכלכליים העכשוויים אבל מתחשב בהם פחות משהתחשב קודמו והערכת ההשקעה שלו מסתמכת בעיקר על הפוטנציאל העתידי כפי שהוא מעריך.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

בוחר המניות של המאה ה-21 פחות חושש מתנודות עזות במניות ובניית פוזיציית ההשקעה שלו אפילו נעזרת בתנודות. כלומר, מדע בחירת ההשקעות עובר מהישענות על אינפורמציה עובדתית להישענות על התפתחויות עתידיות. ההוכחה הטובה ביותר לכך הן המניות שמובילות בתשואה ובאחזקת משקיעים מאז התחילה ההתמזגות ב-2008-9, מניות טכנולוגיה בעיקר אבל לא רק (ונגיע לכך בהמשך).

אין עדיין פלטפורמות הערכה חדשות, כאלו שיותר מייצגות את השינויים שמביאה המהפכה בכול התחומים כי המהפכה ותהליך ההתמזגות שלה בעיצומן וקצב החדשנות הולך ומתגבר, משנה בתכיפות את ציפיות המשקעים. זו גם הסיבה שבשלב הנוכחי האופטימיזם והפוטנציאל הם שני המרכיבים המובילים בפלטפורמת ההערכה של המאה ה-21 - לפחות בינתיים! משקיע שאינו מבין זאת עדיף שיעביר כספו לניהול או שיתמקד בסלי המדדים המובילים בלבד.

אם ה-Stocks pickers המוצלחים של העשור האחרון היו דבקים בפלטפורמות המאה ה-20 ופועלים כפי שפעלו קודמיהם במאה הקודמת אין שום ספק שהיו מוכרים (ממזמן) את כול המניות המובילות היום, ממיקרוסופט דרך אפל, נבידיה ולבטח טסלה שהרי שום פלטפורמת הערכה של המאה הקודמת אינה מצדיקה את ההערכות שמקבלות החברות הללו בעשור האחרון.

ישנם הטוענים ששום דבר מבחינת תורת ההערכות של המאה ה-20 לא השתנה, "כבר היינו בסרט הזה", יאמרו, "מה שהיה הוא שיהיה, שיטות ההערכה שפיתחו אנשים כמו בנג'מין גרהאם, פיטר לינץ' או באפט מתאימות גם למאה ה-21 וראינו מה קרה כאשר הערכות בורחות מהפלטפורמות המקובלות. ראינו את שקרה ב-1987, ב-2000 וב-2008 אז כעת זה לוקח קצת יותר זמן. לגישתם, החלומות קצת גדולים יותר אבל התיקון הגדול להתאמת ההערכות יגיע בדיוק כפי שהגיע בפעמים הקודמות ואז תראו שהפלטפורמות של המאה ה-20 עובדות ועובדות מצוין. ובכלל, 'האשם' העיקרי בהערכות המטורפות". טוענים רבים, "אינה המהפכה והחלומות שהיא מייצרת אלא הבנק המרכזי האמריקאי שהציף את השוק בכסף זול ויצר למעשה מצב של חוסר אלטרנטיבות השקעה מה שרק מגדיל את הסכנה מתיקון גדול בהרבה מהצפוי.

אנחנו לא מסכימים עם הטיעון הזה ובעתיד נעשה כתבה על הנושא ונסביר מדוע. "תרומת המהפכה" משחקת תפקיד. אנחנו, אגב, חוששים הרבה יותר ממשבר שעלול להגיע, בנושא הכלכלי, מקיצוני המפלגה הדמוקרטית בארה"ב מאשר מהצטברות החוב הממשלתי שאותו בעזרת המהפכה וניהול נבון אפשר להתגבר.

יש הבדל גדול בין מקרי קיצון של הערכות כמו בשנים 1987, 2000 ו-2008 לבין היום. מה שראינו בנפילות של אותן שנים נוצר כתוצאה מהתעוררות המשקיעים למציאות חלומית שנוצרה בוול סטריט אבל לא התממשה במיין סטריט. סיסקו לא הפכה ב-2000 למניה  בעלת שווי השוק הגדול ביותר בוול סטריט בגלל איזשהו אירוע עובדתי במיין סטריט.  IBM לא עלתה למקום הראשון בשווי ב-1987 בגלל שהביקושים למוצריה במיין סטריט הרקיעו שחקים, ההפך הוא הנכון. כל שלושת הבועות הנ"ל היו מתוצרת וול סטריט נטו, יצירה וליבוי של חלומות ללא קשר להתפתחויות במציאות.

מה שקורה בעשור האחרון שונה לחלוטין. האופטימיזם והנכונות לשלם מחירי שיא שאינם מתאימים לתורת ההשקעות התפתחו הפעם ובפעם הראשונה מאז המהפכה הטכנולוגית של סוף המאה ה-19-תחילת המאה ה-20, בגלל מה שקורה במיין סטריט. בכל משברי העבר הגדולים היתה זו וול סטריט שהובילה את המהלכים, הכתיבה למעשה את המגמות מבלי להתחשב במיין סטריט. הפעם הדבר שונה, המנוע ש"מפמפם" את הגאות בוול סטריט מגיע ממיין סטריט שם מתממשים בפועל החלומות.

הם מתממשים בהיקפים גדולים בהרבה ממה שהציגו החלומות ובקצב מהיר בהרבה משחלמו. מישהו חלם  שב-2021 יציפו מכוניות חשמליות את הכבישים? שתיירות החלל תתחיל  לפעול בפועל? שיפתחו חיסון למגפה בתוך 8 חודשים? שהמסחר המקוון יגיע לממדים שהגיע? מישהו האמין שב-2020 יגלגלו משקיעים ברחבי העולם למעלה מ-5 טריליון דולרים בעסקאות מקוונות בשוק ההון בכל יום? למעלה ממחציתם באמצעות טלפונים חכמים? מה שקורה הוא שמשקיעים רואים שמחירי בועת 2000 שנחשבו חלליים והובילו להתרסקות השוק דאז בגלל שלא התממשו מתגלים כעת, משהחל המיזוג, כמחירי סוף העונה מה שמוביל להגדלת האופטימיות.

מאז 2010 היו 12 תיקונים רציניים בוול סטריט אבל כפי שאמר הפרופסור סיגל, "מהפכת הטכנולוגיה והצורה שבה היא משפיעה על הכלכלה הריאלית יצרה מצב שבו יותר ויותר משקיעים רואים בתיקון הזדמנות קניה ובפעם הראשונה מזה יותר ממאה שנים. הם חושבים כך לא רק בגלל החלום אלא בגלל מה שקורה בפועל במיין סטריט..." ולכן, בשלב הנוכחי של המהפכה ועד שהמיזוג יושלם (תהליך של שנים), הפלטפורמות של המאה ה-20 אינן מתאימות. לא רק שכל סקטור תעשייתי משתבש אלא שההתנהגות האנושית, בגלל מהפכת האינפורמציה, משתבשת גם היא באותה המידה.

לכן, כמו שאומרים ובצדק, אנשים כמו קתי ווד, מייסדת קרנות ARK, ג'יימס אנדרסון  Scottish Mortgage Investment Trust, אלון מאסק, הפרופסור ג'רמי סיגל ועוד,"Analysts will have to go  back to the drawing boards" (המומחים יצטרכו לחזור ללוח השרטוט) וכיוון שתהליך ההתמזגות הטכנולוגית רחוק מסיומו אז אין דרך עדיין שבאמצעותה אפשר לבנות פלטפורמות בחירת השקעות שמוסכמת על רוב המשקיעים. אפילו לא פלטפורמות מונחות AI והסיבה העיקרית לכך קשורה בעובדה שמשקל הכובד בהחלטות ההשקעה עבר כאמור מהשענות על עובדות העבר להישענות על חלומות עתידיים שמגובים ביותר ויותר עובדות.

ובעוד אנו כותבים המאמר נחתה באי מייל שלנו כתבה של ג'ייסון צוויג, שכותב טור שבועי תחת הכותרת, The Intelligent Investor בוול סטריט ג'ורנל. צוויג, נוירולוג שכתב את Your Money and Your Brain ונחשב מומחה למשנתו של בנג'מין גרהאם, מנסה להבין את פשר הגאות בשוק.

לדעתו הסיבה העיקרית לגאות קשורה באופטימיות האמריקאית שאין דוגמתה בעולם. הוא מביא כמה דוגמאות מעניינות וסטטיסטיקות בנושא. דעתי היא שאופטימיות לבדה לא יכולה להוביל מהלכים בבורסה לאורך זמן. הוא מביא כדוגמה את חברת תעשיות פטריק (סימול:PATK) שאחרי TSLA היא המניה שהניבה תשואה הגבוהה ביותר ב-S&P - 56.9% בממוצע לשנה בעשור האחרון, לעומת 59.1% לשנה של טסלה.

אנחנו מכירים היטב את פטריק מימים עברו, בדקנו אותה, בקיץ 2011, עבור לקוח שסיפר לנו שקרן השקעות גדולה אספה את המניה לאחר שירדה במשבר 2008 מ-4 דולר לערך לפחות מ-20 סנט. כשאנחנו התוודענו לנושא היה המחיר בסביבות 90 סנט. לטענת צווייג רק אופטימיזם יכול היה להעלות ערך חברה כזו מ-40 מיליון דולרים ב-2011 ל-1.8 מיליארד בתוך עשור.

אנחנו לא חושבים שהאופטימיזם היה הגורם כי העובדות, כפי שנציג, מדברות בעד עצמן. ערכה של PTAK עלה כפי שעלה בגלל שינוי שהנהלת החברה בצעה -  מהלך של מעבר מהשענות על "כלכלה ישנה" להישענות על "הכלכלה החדשה". PTAK מוכיחה את תרומת המהפכה להערכת החברה ושלא רק מניות טכנולוגיה נהנות מהמהפכה.

פטריק, שהוקמה בשנות ה-50 באינדיאנה, מפתחת, מעצבת ומייצרת רכיבים-קומפוננטות לסקטורים שונים.  כ-70% מההכנסות, שב-2020 הגיעו ל 2.49 מיליארד עם רווח תפעולי של 174 מיליון או רווח למניה של 4.2, מגיעים מייצור רכיבים שונים שבהם משתמשים בכלי רכב ושיט לנופש (Recreational Vehicle).

המוצרים כמו גוררים, טריילרים, ציוד לקמפינג שמשתמשים בטיולים, ציוד סקי מים, אוהלים, צידניות, ציוד מטבח לרכב נופש ולסירות, חכות וקרסים ובקצור כול מה שיש על הרכב או על הסירה ביציאה לנופש. הם מוכרים אך ורק באמצעות OEM לחברות מובילות בייצור רכב נופש וסירות נופש.

כשאנחנו בדקנו החברה, בקיץ 2011, המכירות הגיעו ל-307.8 מיליון, הרווח התפעולי ל-13.5 מיליון ורווח נקי של 8.5 מיליון ושווי החברה היה קצת פחות  מ-300 מיליון דולרים. המניה, בתחילת יולי 2011, עמדה על 90 סנט כאמור. הכנסות החברה כולן כמעט הגיעו באותם ימים מתחום הבנייה שזה היה מקור ההכנסה העיקרי מאז נוסדה החברה. במהלך הבדיקה שלנו פרסמה החברה הודעה שלאחר כמה שנים של בדיקה הגיעה למסקנה שכדאי לה להיכנס לתחום תעשיית הנופש המובילית. "תעשייה זו", ציינה החברה בהודעתה, "מתפתחת במהירות כתוצאה משינויי צריכה מחד וההתאמות לכך בגלל ההתפתחויות הטכנולוגיות מאידך... לפטריק יש ניסיון וידע של שנים בתחום הרכיבים והציוד לבית שהיא יכולה ליישם בתחום הנופש המובילי שמתפתח במהירות".

תחום  ה-RV אגב הוא אחד התחומים מהירי הצמיחה בעשור האחרון ורק בגלל שינויי צריכת הנופש והתאמה טכנולוגית. בדקנו מי מחזיק במניות ומי היה המוסדי המוביל? בלקרוק (סימול:BLK) שאז החזיקו בכ-2 מיליון מניות (היום 3,382,128 מניות שזה כלום עבור BLK אבל משמעותי ל-PATK).

החל מ 2012 מתחילות המכירות לעלות. ב-2016 חוצה החברה מיליארד דולר במכירות, ב-2018 את 2 מיליארד וב-2020 הגיעו המכירות ל-2.5 מיליארד והשנה היא צפויה לגעת ב-3.5 מיליארד כאשר הרווח למניה, 4.2 דולר ב-2020 צפוי להגיע השנה ל-7.4-7.5 דולר כך שאחרי עלייה של פי למעלה מ-70 במניה בעשור, המניה היום "זולה" גם במונחי ההערכה של המאה ה-20. נסחרת במכפיל 2021 של פחות מ-10 ובמכפיל קונצנזוס ל-2022 של 8.8. בשבוע שעבר הוציא Zack המלצת "קניה חזקה" על המניה.

 
*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו  לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(91):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 46.
    מה שהיה הוא מה שיהיה
    שוב בועה 14/07/2021 09:20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המציאות הכלכלית לא השתנתה, הפופוליזה הבזבזני של ממשלות המערב, שפך כספים לשוק, שהגיעו לשוק המניות. החגיגה תגמר, מעניין מי יישאר
    סגור
  • 45.
    הטעות של שלמה מאד פשוטה והיא זו שמובילה אותו לאופטימיות
    יריב 13/07/2021 18:45
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אם היה מסתכל על מדד הנאסדק שאחרי שחטף מכה בשנת 2000 לקח לו שנים להתרומם ולא רק על אמזון ודומותיה, פתאום הכל היה נראה שונה ב 20 השנים האחרונות והתשואות היו הופכות לנורמליות. וכל זאת מדוע? מפני שרוב חברות הטכנולוגויה לא מצליחות להגשיםאת התקוות שמאחוריהן ואת זה שלמה שוכח. רוב המשקיעים לאחזו לפניכמעט 20 שנה שחנות ספרים אינטרנטית תהיה זו שתנצח את כל החברות האחרות באותה תקופה ותהפוך לקמעונאית אינטרנטית ורוב השווי שלה יבוא בכלל מהענן שאף אחד לא חזה בכלל באותה תקופה. לכן איירון סורס וסנטינל וואן ואחרות - רובן נידונו לכישלון ורק אחת או שתיים יצליחו.
    סגור
  • 44.
    אם הדוחו"ת הפעם לא יהיו משכנעים, אז יגיע התיקון בגדול (ל"ת)
    האורקל מפתח תקוה 13/07/2021 12:20
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • אתה אפילו לא האורקל מירוחם.
    רז 13/07/2021 16:11
    הגב לתגובה זו
    2 1
    .
    סגור
  • 43.
    ניבאו שבלגיה תזכה ביורו, וכשעפה הימרו על אנגליה (ל"ת)
    גולדמן זאקס פישלו 13/07/2021 12:16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • טען עוד
  • 42.
    שלמה אתה טוב מקצוען ורהוט -טסלה היא עתיד האנושות
    בונד גיימס בונד 12/07/2021 22:54
    הגב לתגובה זו
    2 2
    כמומחה לנושא אשמח לענות על שאלות- הכל כולל הכל הולך להשתנות לטובה.
    סגור
  • 41.
    ברור שיש בועה בשווקים וזה לא עניין של פסימיות , אין מצב בעולם שהשווקים מונשמים עי הפד וזה לא נקרא בועה , האנשים אופטימיים עקב תופעת העדר , אבל מפולות קוראות בבת אחת וללא סימנים מוקדמים. ראו הוזהרתם , ככה זה לפני מפולות - כולם אופטימיים (ל"ת)
    משה 11/07/2021 16:03
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • משה אתה טועה ומטעה (ל"ת)
    סרגי 11/07/2021 20:34
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 40.
    אם כלכלות חזקות,אז למה הריבית אפסית? ועליה של 1% ריבית
    תרסק הבורסות? הזאבים 11/07/2021 09:54
    הגב לתגובה זו
    4 2
    הזאבים מרווחים כאשר הבורסות מתרסקות. השאלה מי חזק יותר הפד שמנפח הבורסות או הזאבים?
    סגור
  • זו תגובה של אחד שלא מבין מהחיים שלו (ל"ת)
    ירדן 11/07/2021 20:35
    הגב לתגובה זו
    7 2
    סגור
  • או שהכסף לא עובד או שחסר הבנה בסיסית.. (ל"ת)
    אשכרה 11/07/2021 23:36
    הגב לתגובה זו
    7 1
    סגור
  • 39.
    אגב טסלה היא ההוכחה לכך שתהיה מפולת , מכונית עם הרבה רוח וצילצולים שנמכרת במחירי עתק, היום צצות אינספור חברות שמיצרות מכוניות חשמליות שיגרמו להקטנת ההזמנות מטסלה והוזלת המכוניות לחצי משווין היום , כך גם חברות הפננג שמקפיצות את הנסדק ללא סיבה ויוצרות בועה (ל"ת)
    שמוליק 11/07/2021 09:42
    הגב לתגובה זו
    4 4
    סגור
  • פשוט לא נכון. יש קצה נמוך וקצה גבוה בכל תחום.
    רז 11/07/2021 12:20
    הגב לתגובה זו
    13 1
    טסלה מייצגת את הקצה הגבוה של תחום הרכב האוטונומי. זה דומה לאפל מול יתר מכשירי האנדרואיד. (עזוב ביצועים, אני מדבר על המיתוג) אולי יפתיע אותך לשמוע אבל רכב ב180 אלף שקל זה לא גרעינים, אבל זה מחיר שמאפשר להמון אנשים להגיע אל הרכב הזה ואני רואה לא מעט כאלה על הכביש. אנשים רוצים טסלה אפילו בידיעה שעוד אין לה service בארץ !!!! המכוניות האוטונומיות הסיניות (וכבר יש כאלה כאן) יוזילו את התחום - לא את טסלה.
    סגור
  • אוטונומי=חשמלי ליתר דיוק.
    רז 12/07/2021 11:55
    הגב לתגובה זו
    9 0
    .
    סגור
  • 38.
    גיבוב של הר של שטויות, ככה חשבו בתחלית המאה הקודמת במשבר הגדול , ואחריו באו משברים שלפניהם חשבו בכל פעם שהפד יודע לטפל במשברים. אבל הדפסת כספים אינסופית יוצרת אינפלציה , הרי אתה יודע את זה והפד יהיה חייב להפסיק את תוכניות הסיוע אחרת הוא ימוטט את הכלכלה וה (ל"ת)
    אלי 11/07/2021 09:34
    הגב לתגובה זו
    5 5
    סגור
  • אלי מה אתה מברבר, אין לך שמץ (ל"ת)
    אלי 11/07/2021 20:35
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 37.
    מפליא אותי שאדם מנוסה כמוך שעבר מספר משברים, כותב ככה.אין מה לעשות מה שהיה הוא שיהיה , הבועה הכי גדולה בהיסטוריה יגיע יום והיא תתפוצץ וזה יכאב מאוד לכולם . והאויר יצא ממנה מהר מאוד ממה שחושבים. ככה זה שווקים הם בנויים ממחזוריות, אין דבר כזה שהשוק רק עולה (ל"ת)
    אריאל 11/07/2021 09:22
    הגב לתגובה זו
    5 6
    סגור
  • צודק, חבל שאינך גם קורא הכתבות (ל"ת)
    שלמה גרינברג 12/07/2021 16:05
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • לא שמתי לב לשום כתבה שנכתבה (ל"ת)
    ארי 14/07/2021 14:40
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • מתי הוא אמר שהשוק רק עולה ? (ל"ת)
    עלי 11/07/2021 20:36
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 36.
    מה בעניין המשקיע שרק רוצה למנוע את שחיקת כספו?
    גבי 11/07/2021 08:51
    הגב לתגובה זו
    3 0
    למשל השקעה בחברות UTILITIES כמו NATIONAL GRID ? חברה שנסחרת במכפיל 20 ומחלקת 5% דיוידנד בשנה.
    סגור
  • שישקיע בקרן של inflation allocation
    רז 11/07/2021 12:21
    הגב לתגובה זו
    10 0
    5.4% דיבידנד לשנה. סימול-RAAX. זהב, אנרגיה סולארית, מתכות אחרות, כבישים, צינורות ועוד.
    סגור
  • RAAX גם קרסה ב 35 אחוז בתחילת 2020 (ל"ת)
    RAAX 13/07/2021 15:30
    הגב לתגובה זו
    1 3
    סגור
  • utilities גם יכולים להיות צרות צרורות למשקיע
    אסונות טבע 11/07/2021 15:26
    הגב לתגובה זו
    2 12
    Texas Energy Co-Op Files For Bankruptcy After Storm, High Bill March 1, 2021 The largest power cooperative in Texas filed for bankruptcy protection Monday, citing a massive bill from the state's electricity grid operator following last month's winter storm that left millions of residents without power for days.
    סגור
  • ולכן התשובה לכך כמו תמיד בלתי נמנעת - קרנות סל.
    רז 12/07/2021 11:56
    הגב לתגובה זו
    15 0
    אני נמצא בXLU שש שנים ומאוד מרוצה. יש גם דיבידנד טוב.
    סגור
  • בפברואר-מרץ השנה xlu קרסה ב 10 אחוז
    XLU 12/07/2021 13:59
    הגב לתגובה זו
    2 10
    אתה בסהכ נהנה מהגאות הכללית בשווקים. אין בתעודה הזו שום הגנה. השוק השתעל טיפה בתקופה הזו ותעודת הסל במינוס עשרה אחוז ב 30 יום.
    סגור
  • בחודש מרץ 2020 xlu קרסה ב 35 אחוז בדיוק כמו כול השוק
    XLU 12/07/2021 13:54
    הגב לתגובה זו
    2 10
    בשיא הפאניקה של הקורונה. פתאום עקב "אסון טבע" (מחלה=קורונה) אין כול כך צורך בחשמל. טרוף
    סגור
  • לא אמרתי שהיא הגנה מפני אינפלציה
    רז 13/07/2021 11:18
    הגב לתגובה זו
    15 0
    אלא שניהול סיכונים כולל בתוכו גם מעבר לקרנות על פני מניות. וכן, הסקטור דפנסיבי הרבה יותר מאחרים, שחטפו הרבה מעל 35% נפילה. על הדיבידנד שהיא העלתה במהלך הנפילה אתה לא מדבר. על צריכת החשמל המוגברת בזמן שכל העולם יושב בבית אתה לא מדבר. היא נפלה בקושי ב10%, לא ברור מהיכן שלפת את המספר הזה. קצת ידע, וקצת ענווה להבא.
    סגור
  • רז כול מה שאתה מביא עולה עם השוק ויפול עם שוק
    זה לא עובד 13/07/2021 15:34
    הגב לתגובה זו
    1 5
    גם אם הם יחזיקו 30 אחוז זהב - אז הם יעלו פחות כשהשוק המנייתי יעלה וירדו פחות כשירד. שני התעודות הנל קרסו במרץ 2020 כמו ה sp500 קרסו ב 35 אחוז.
    סגור
  • 35.
    הסבר מלומד אבל שגוי
    אדי 11/07/2021 07:13
    הגב לתגובה זו
    8 2
    ועדיין עם כל ההסבר המלומד המצדיק כביכול שווי כלכלי לא הגיוני של מניות ואגרות חוב, הסיבה העיקרית לעליות בשווקים זה הזרמה של כסף זול מצד ממשלות ארה"ב ואירופה בכמויות חסרות תקדים בהיסטוריה. נוצר עיוות בשווקים הממומן על-ידי הממשלות ובנקים מרכזיים.
    סגור
  • אדי קראת הרבה שטויות לאחרונה
    קספר 11/07/2021 08:17
    הגב לתגובה זו
    6 5
    אתה חובבן. אין לך מושג.אז אל תקשקש.
    סגור
  • 34.
    המיין סטריט הרים המיין סטריט יפיל. כרטיסי אשראי מקוזזים
    ממי 11/07/2021 00:48
    הגב לתגובה זו
    2 0
    המענקים נגמרו. אנשים ימכרו בשביל לחיות ולשלם חובות
    סגור
  • פשש איזה נביא אתה. משהו משהו (ל"ת)
    סורטי 11/07/2021 08:18
    הגב לתגובה זו
    4 3
    סגור
  • 33.
    העליות ימשיכו עד לקראת סוף שנה...ואח"כ
    תגזרו ןתשמרו 10/07/2021 10:06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תבוא נפילה חזקה(לא ריסוק)...בדמות 15-20 אחוז נפילה.וזאת בגלל היעדר ריבית.כל עוד בועת הריבית תמשיך,אין סיכוי לקריסת בורסה ממשית.יהיה תיקון עמוק אבל לא ריסוק.
    סגור
  • מה שונה סוף השנה מעכשיו ?
    לא הבנתי 11/07/2021 08:49
    הגב לתגובה זו
    1 0
    למה אין עכשיו ריסוק איזו מין נבואה זו ?
    סגור
  • פששש איזה נביא אתה. תמלא לוטו
    סופטבנק 11/07/2021 08:18
    הגב לתגובה זו
    3 1
    עדיף לך
    סגור
  • 32.
    מה יהיה בעוד חודש
    משה 10/07/2021 09:18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בורסה זה כמו קזינו ברגע שהפד יחליט להפיל את השוק או לצנן צריך רק 2 מילים אז הפד אמר שהוא צופה כך וכך אבל המציאות משתנה גם אצלנו אמרו בפולטיקה ולמי תאמין בקיצור צריך מאוד מאוד להיזהר
    סגור
  • נכון. אתה גאון. (ל"ת)
    ולרי 11/07/2021 08:19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • ל-31 הטיעון שלך סותר את עצמו
    לא טיעון 11/07/2021 15:29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כי מי שהכי מפחד ממפולת בשווקים זה הפד. מפולת של פחד אמיתי ונפילה של עשרות אחוזים במדדים. זה הכי מפחיד אותם כי המשמעות היא מיתון.
    סגור
  • 31.
    אוחזים ושומרי שווקים בריבית 0
    נגידי השקר 10/07/2021 07:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכל למען העשירים
    סגור
  • 30.
    שוב יש הרבה מגיבים שלא מבינים מה נאמר בדיוק
    יחזקאל 09/07/2021 22:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    והם מרגישים שיש הרבה מלל ואין תשובה לשאלה שבכותרת
    סגור
  • 29.
    הכלכלה מתה ב-2008 מאז זה״חתול מת קופץ״!
    ירושלמי 09/07/2021 21:08
    הגב לתגובה זו
    6 2
    הזרמות כספים מטורפות, כמו מכות חשמל לחתול מת. הנפילה קרובה והיא תהיה במיימדים תנכיים!
    סגור
  • ירושלמי אתה לא מבין כמה אתה לא מבין (ל"ת)
    סטאס 11/07/2021 08:20
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 28.
    התרסקות תגיע בסוף 2023
    ניר 09/07/2021 21:03
    הגב לתגובה זו
    2 3
    מהסיבה הפשוטה שהמעצמות השונות לא יכולות לתת למשאבים שהושקעו ביציאה ממשבר הקורונה לא יכולים לרדת לטימיוןהמקרה היחיד שבעקבותיו יכולה ההתרסקות להתרחש לפני סוף 2023 זה משבר אקלים חריף שיגרור אסון רעב עולמי ו/או אסון מים עולמיאין לראות באמור המלצה
    סגור
  • ניר אני בעד שתרוץ להיות ראש הממשלה הבא
    קרלוס 11/07/2021 08:20
    הגב לתגובה זו
    7 1
    אני נפעם מרמת הידע והדיוק שלך
    סגור
  • והעגל עוד חותם ב"אין לראות באמור המלצה".
    רז 11/07/2021 12:23
    הגב לתגובה זו
    6 0
    כאילו שמישהו לוקח אותך ברצינות.
    סגור
  • אשכרה (ל"ת)
    חחח 11/07/2021 23:41
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 27.
    מה ההבדל כיום במה שעושה הפד לבין מה
    מייק 09/07/2021 20:21
    הגב לתגובה זו
    3 0
    שהממשלה האלבאנית עשתה בשנות ה80 רגע לפני שכל המדינה קרסה?
    סגור
  • מייק היקר. אלבניה קיימת ופורחת.
    רמי 11/07/2021 08:21
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אז... לך תנגב את הת..חת
    סגור
  • 26.
    כל עוד בתי בקזינו סגורים תמשיך העלייה
    יוסי 09/07/2021 18:53
    הגב לתגובה זו
    16 0
    סתם מהמרים רוב המשקיעים חסרי הבנה בשוק ההון לא עשו ניתוח אחד למניה פשוט לא יכולים לנסוע לקזינו להמר וחייבים ריגוש
    סגור
  • 25.
    בורסה נדנדה
    תמים 09/07/2021 15:14
    הגב לתגובה זו
    6 3
    כתבה מעולה למשקיע בבורסה.
    סגור
  • 24.
    זה אבי אבות הבועות מאז שנוצרה האנושות.כשתגיע המפולת
    מני 09/07/2021 15:11
    הגב לתגובה זו
    41 3
    זה יהיה ריסוק מגורד שחקים.לעניות דעתי לקראת סוף שנה.
    סגור
  • לא סוף שנה..אוטוטו... (ל"ת)
    הופה 09/07/2021 17:33
    הגב לתגובה זו
    12 0
    סגור
  • 23.
    PTKA
    נחמן 09/07/2021 15:06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תודה שלמה. בהחלט מעניין ואקרא עוד על מניה זו. האם לדעתך לפינת החלומות או יותר מכך?
    סגור
  • 22.
    עוד פעם אותה המנטרה על המהפכה הטכנולוגית ואופטימיות? (ל"ת)
    תום 09/07/2021 14:41
    הגב לתגובה זו
    9 0
    סגור
  • 21.
    מה ששונה כיום- זה רק הדפסות כסף מטורפות שלא היו מעולם,
    זהירות 09/07/2021 13:57
    הגב לתגובה זו
    14 0
    וריבית 0 כבר למעלה מעשור. יגמר באינפלציה גבוהה מאוד.
    סגור
  • 20.
    מי זו "החברה החדשה" PTAK .??? (ל"ת)
    כותבי תרחישים 09/07/2021 13:47
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • PATK
    נורית 12/07/2021 07:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה הסימבול
    סגור
  • תקרא עלייה בעצמך ותחליט. היא לא חדשה (ל"ת)
    סרטור 11/07/2021 08:22
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 19.
    ספרות זולה (ל"ת)
    נגיף סיני דמוקרטי 09/07/2021 13:27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 18.
    צריך מזל בחיים.
    יוסי. 09/07/2021 13:15
    הגב לתגובה זו
    9 0
    90%מזל + 10%עיתוי. זה כל הסיפור. על כל פטריק נפלו 10 כמהה. אילן מאסק רק לפני 3-4 שנים עמד צעד לפני פשיטת רגל והיום? טבע =מנית עם מ75% ל10% סתם ניחוש.
    סגור
  • תיקון מ75$ ל 10$~~ (ל"ת)
    יוסי. 09/07/2021 19:38
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 17.
    תודה רבה (ל"ת)
    נחום 09/07/2021 12:57
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 16.
    מהפכה זה לטווח ארוך ומפולת לטווח קצר, לא ענית כן או לא (ל"ת)
    מבין2 09/07/2021 12:52
    הגב לתגובה זו
    7 1
    סגור
  • תיקונים ומפולות הן קצרות. עליות ארוכות (ל"ת)
    מבין 3 11/07/2021 20:39
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 15.
    שלמה דעה בנוגע לגידור סיכון Swan
    רמי 09/07/2021 12:49
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שלמה תודה על המאמר, האם מכיר את הEtf הבא כעזרה לתיקוו עתידי ?With a beta of 0.30 and a sharpe ratio of 1.93, SWAN is providing true risk management and hedging at a reasonable 0.49% expense ratio
    סגור
  • 14.
    הכל מווסת בצורה מושלמת בגלל הטכנולוגיה (ל"ת)
    יורי 09/07/2021 12:47
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 13.
    לא נמאס מהשטויןת שלך שלמה?
    יובל 09/07/2021 11:58
    הגב לתגובה זו
    16 4
    כל הקשקושים שלך על כלכלה חדשה,מהפכות ועוד.... בקרוב יתגלה כל הבלופ. העולם בניסוי כלכלי פסיכי. וכשתבוא קריסה של 70 אחוז, נשמע מה יש לך לומר
    סגור
  • תקרא את שכתבתי בשלושת הקריסות שציינתי
    שלמה גרינברג 10/07/2021 09:57
    הגב לתגובה זו
    8 2
    קשקושים? בקרוב יתגלה כל הבלופ אמרתי כבר בבועת הביו ב 1982 אנשים שמלאים מעצמם, כמוך, פשוט לא קוראים, רק מגיבים
    סגור
  • 70 אחוז?....מבטיח לך 99 אחוז (ל"ת)
    כעע 09/07/2021 17:35
    הגב לתגובה זו
    4 3
    סגור
  • 12.
    המפולת כן תגיע
    נהג 09/07/2021 11:28
    הגב לתגובה זו
    14 1
    והיא תבוא כשכל החכמים יבינו שהמניות יקרות מידיי וזה לא קשור למיין סטריט
    סגור
  • כשהחכמים יפסיקו לקנות, בעלי עניין ימכרו
    אזרח מודאג 09/07/2021 21:59
    הגב לתגובה זו
    1 0
    והפראיירים ימצאו את עצמם עם סחורה יקרה שלא נימכרת ממש לא תלוי בפשוטי העם. זה המודל הישן ונכון לעולמים ולא טכנולוגיה ולא קשקשת
    סגור
  • 11.
    מסקנה
    רואה נולד 09/07/2021 10:53
    הגב לתגובה זו
    7 1
    המון המילים , מה המסקנה ? ת"א 35 ב- 31.12.2021 יותר גבוה ? יותר נמוך ? ללא שינוי ? אין אפשרויות נוספות .
    סגור
  • גבוה יותר. אפילו הרבה יותר.
    רז 11/07/2021 12:27
    הגב לתגובה זו
    2 0
    .
    סגור
  • 10.
    האם החשש ממפולת בשוקי המניות מוצדק?
    יוסק'ה 09/07/2021 10:41
    הגב לתגובה זו
    22 2
    האם החשש ממפולת בשוקי המניות מוצדק? האם יש תשובה בכתבה, או שזה סתם כותרת למשוך את הקורא
    סגור
  • 9.
    כרגיל - כתבה מייגעת (ל"ת)
    ריצרד 09/07/2021 10:40
    הגב לתגובה זו
    8 5
    סגור
  • כרגיל - עוד עגל אובססיבי אחוז הלקאה עצמית.
    רז 11/07/2021 12:25
    הגב לתגובה זו
    4 0
    שאוהב להכאיב לעצמו.
    סגור
  • ריצארד. עשה טובה אל תקרא ואל תגיב
    סטף 11/07/2021 08:24
    הגב לתגובה זו
    4 0
    עדיף לאנושות
    סגור
  • 8.
    גרינברג צא לפנסייה!!,בשביל מה אתה צריך כסף?!?!? (ל"ת)
    אאוטזבילה 09/07/2021 10:34
    הגב לתגובה זו
    11 7
    סגור
  • אני בפנסיה מ 2009 מותק, תרגיע (ל"ת)
    שלמה גרינברג 10/07/2021 10:02
    הגב לתגובה זו
    10 1
    סגור
  • אז אני מבין אתה קרוב ל 90 האא? יצאת לפנסיה ועכשיו
    לשלמה 11/07/2021 17:35
    הגב לתגובה זו
    3 3
    עובד רסמי בשחור לא כמו כל השנים בשושו....תגיד לי שילמת פעם בחיים מס הכנסה ובטוח לאומי וטסט?
    סגור
  • בהרבה דברים
    סתם אזרח 09/07/2021 19:08
    הגב לתגובה זו
    6 1
    אני לא מסכים עם שלמה.אבל מה שהוא שכח אתה עדיין לא למדת.יש לו ידע וניסיון עצום.זה שדעתו לא מתאימה לפוזיציה שלך לא אומר שאתה צריך להיות חוצפן ועלוב נפש.מה קשור לכסף ופנסיה?.כל הכבוד לו שהוא עדיין עובד.ואתה אפס.לך תעבוד ותפסיק להמר בבורסה.
    סגור
  • 7.
    מעניין ומבטיח
    יונתן 09/07/2021 10:17
    הגב לתגובה זו
    8 1
    אבל, שלמה, המשקיע הסולידי קצת מבולבל. בעיקר מפני הסתירה שבמאמרים. רק לפני כחודש היה לך מאמר שמרמז על מפולת שהולכת ומתקרבת... והחשש היה גדול. כעת הרבה אופטימיות.. מה יחשוב המשקיע הלא מתוחכם והסולידי??
    סגור
  • המשקיע הלא מתוחכם והסולידי צריך לקרוא הכתבות
    שלמה גריהברג 12/07/2021 16:10
    הגב לתגובה זו
    3 0
    "מאמר שמרמז על מפולת שהולכת ומתקרבת.." תוכל גם להציג זאת?
    סגור
  • 6.
    אז לא הבנתי. החשש מוצדק או לא? (ל"ת)
    מוקי 09/07/2021 09:56
    הגב לתגובה זו
    7 0
    סגור
  • 5.
    תודה על ההיכרות עפ פטריק. נבדוק
    נדי 09/07/2021 09:23
    הגב לתגובה זו
    3 1
    מאמר מעניין כרגיל.
    סגור
  • 4.
    שלמה יש גם את Thor בתחום דומה
    סמי 09/07/2021 09:17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אם אתה מכירתור נראית יקרה יותר אבל גם מעניינתתודה על הכתבה
    סגור
  • THOR רוכשת הקומפוננטות למוצרים שלה מפטריק
    שלמה גרינברג 10/07/2021 10:00
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הן אינן מתחרות
    סגור
  • 3.
    שם מעניין מאוד נתת שלמה. patk אבדוק
    גיל 09/07/2021 09:16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    נראית מעניינת
    סגור
  • 2.
    תודה רבה שלמה. פטריק מניה ללב חזק
    עמית 09/07/2021 09:09
    הגב לתגובה זו
    2 0
    המון תנודתיות מאוד קיצונית מטה ומעלה.עוקב אחריהם מ2011
    סגור
  • 1.
    הערכת פוטנציאל וסיכון
    אבי 09/07/2021 09:05
    הגב לתגובה זו
    8 1
    חייבים עדיין להשתמש ב"מודל הישן " של הערכת שווי לפי הון עצמי ורווחים תכלס של החברה כדי לא לקבל יום אחד בומבה לפרצוף כשהשוק ישתנה ...יום טוב.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות