"אנחנו נהיה אינטל של עולם הרכב"
"אנחנו הולכים להיות אינטל של עולם הרכב - לא משנה איזה רכב יש לך, הבסיס שלו יהיה אנחנו. היתרון הגדול שלנו הוא שאנחנו יודעים לבנות פלטפורמות לרכב, בכל גודל וצורה של רכב, מהר יותר, נמוך יותר והרבה יותר בזול, לעומת כל אחד אחד" כך אומר בראיון לביזפורטל דניאל בראל, מנכ"ל REE אוטומוטיב שמתחילה להיסחר היום (שישי) בנאסד"ק תחת הסימול REE, לפי שווי של כ-3.6 מיליארד דולר, לאחר המיזוג עם חברת הספאק 10X Capital Venture Acquisition Corp, כאשר שלשום (21 ביולי) אסיפת בעלי המניות של הספאק אישרה את המיזוג.
REE הוקמה ב-2013 ע"י מייסדי סופטוויל, דניאל בראל (כ-10%), המשמש כמנכ"ל ואחישי סרדס (כ-10%), כך שכל אחד מהם שווה על הנייר כ-360 מיליון דולר, והיא מעסיקה למעלה מ-100 עובדים. החברה מייצרת פלטפורמה שעליה כל יצרנית רכב יכולה לעשות שימוש, כאשר רכיבים שונים ברכב משולבים בין השלדה והגלגלים ובהם היגוי, בלימה, מתלה, הנעה ובקרה. צורה "שטוחה" זו משאירה בחלל הרכב יותר גמישות בתכנון הרכב. כך רכבי משלוחים, למשל, יכולים לפנות מקום כדי לשאת מטען רב יותר, וגם ניתן לרווח יותר מכוניות נוסעים.
לחברה נכון למועד פרסום התשקיף אין הכנסות. היא רשמה תפעולי של 68 מיליון דולר והפסד נקי של 67.8 מיליון דולר בשנת 2020 וכן הפסד נקי של 12 מיליון דולר בשנת 2019.
בנוסף למייסדים, אקסלנס של הפניקס מחזיקה ב-10% מהמניות בשווי של כ-360 מיליון דולר. גיל אגמון, בעל השליטה ב דלק רכב -2.9% דלק רכב 2,576 -2.9% בסיס:2,653 פתיחה:2,653 גבוה:2,678 נמוך:2,575 תמורה:1,943,407 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: שעשתה רווחים נאים בהנפקת אינוויז וכן בהנפקת ורידיס, וזיו אבירם ממייסדי מובילאי - שמחזיקים כל אחד ב-6% מהמניות (216 מיליון דולר). רד ביומד עם 5% (180 מיליון דולר). בנוסף גם מיטב דש וכלל ביטוח מחזיקות כל אחת כ-4% (144 מיליון דולר), הכשרה לביטוח עם 3%, וקבוצת אלייד עם 2.5%. גם NSK America, וגם חברות איתן התקשרה החברה בהסכמים כמו מיצובישי, מוסאשי היפנית מבית הונדה, אמריקאן אקסל, מגנה הקנדית וכן Koch Strategic Platforms מחזיקות באחוזים בודדים לאחר שהשתתפו ב-PIPE. החתמים בהנפקה היו מורגן סטנלי וולס פארגו.
אז מה בעצם היתרון התחרותי שלכם?
בראל: "היתרון המרכזי שלנו הוא שאנחנו יודעים לבנות פלטפורמות לרכב – מנוע גיר בולמי זעזועים היגוי ברקסים סוללה שאסים, בכל גודל וצורה שהוא, בין אם אוטונומי ובין אם לא, ויודעים לעשות יותר מהר, ויותר נמוך. אנחנו נהיה אינטל של עולם הרכב".
תסביר?
"בעולם המחשבים יש יצרניות שונות, כמו דל, לנובו, HP ואחרות, אבל לחברת אינטל לא אכפת מי מנצח מבין כל היצרניות. בין אם המסך הגדול ובין אם המכשיר קטן - בסוף יש את אינטל בכולם. יש לנו שת"פ עם הרבה יצרניות מסביב לעולם. כל אחד בונה רכב שונה, או עיצוב שונה או יכולת שונה - אבל בסוף כולם משתמשים בנו. אנחנו בעצם מספקים לכל החברות מבנה מודולארי של רכב, הן יבנו את הרכבים שלהם על בסיס הפלטפורמה שלנו".
החברה חתמה על שת"פ עם יצרניות גדולות בעולם, כמו מוסאשי היפנית מבית הונדה, Mahindra & Mahindra ההודית, הינו מוטורס (Hino Motors) - חטיבת המשאיות של טויוטה, נאוויה (Navya) - חברת השאטלים האוטונומיים הגדולה בעולם, מגנה הקנדית (Magna International) העוסקת בניידות טכנולוגית - ספקית חלקי הרכב הגדולה בעולם והיצרנית של יגואר, BMW ומרצדס, ג'יי בי פוינדקסטר (JB Poindexter) האחראית על פי החברה ל-2/3 מהרכבים בארה"ב, אמריקן אקסל (American Axle) הנחשבת לספקית המובילה בעולם של מערכות הנעה לרכב ופועלת ב17 מדינות ועוד.
למה בעצם שהחברות הללו לא יחליפו את הקו שלהם לקו זהה לשלכם?
בראל: "חברות הן לא עד כדי כך דינמיות. היום כל אחת מייצרת משהו מאוד לבד, ולשנות את קו הייצור - מדובר בעלות של מיליארדים וזמן של 8-10 שנים".
מתי יחלו מכירות משמעותיות?
"2023".
מה יקרה דווקא אז?
"נתחיל לייצר ייצור סדרתי. ב-5 שנים הקרובות נבנה 15 מתקנים מפעלים, פסי הרכבה, בכל העולם. שלושת פסי ההרכבה הראשונים יהיו בארה"ב, אחר כך באירופה - כנראה בגרמניה, והשוק השלישי יהיה ביפן".
זה לא יגרור עלויות יקרות?
"בתעשיית הרכב מייצרים בכל העולם ולא במזרח. המודל שלנו יעיל מבחינת השקעה בהון. לחברות אחרות עולה מאות מיליונים להקים אותו, והמצאנו יכולת ושיטה להקים רק ב-15 מיליון דולר. העלות התפעולית תהיה דומה אבל הפער הגדול ייווצר מהוזלת עלויות ההקמה".
מי המתחרות שלכם?
"אנחנו רואים הרבה פעמים חברה בשם ריבייאן (Rivian), חברת רכבים חשמליים ששווה 50 מיליארד דולר, וגם ארייבל (Arrival) {ARRIVAL} שגם הונפקה באמצעות ספאק ונסחרת לפי שווי של 8.5 מיליארד דולר, שאנחנו רואים פה ושם נקודות משיקות. בנוסף, יש את לורדסטאון {LORDSTOWN MOTORS CORP} המקרטעת שהציגה ברבעון הראשון של 2021 תוצאות גרועות ונאלצה לחעתוך את ייצור המשאיות המתוכנן בחצי, וכמובן - ענקיות הרכב המסורתיות פורד
FORD MOTOR
+3.52%
FORD MOTOR
11.18
+3.52%
סגירה:0
פתיחה:10.78
גבוה:11.38
נמוך:10.78
מחזור:--
לעמוד ציטוט
חדשות
גרפים
פרופיל חברה
המלצות
כתבות נוספות בנושא:
ו-ג'נרל מוטורס
GENERAL MOTORS
+5.1%
GENERAL MOT
58.52
+5.1%
סגירה:0
פתיחה:55.73
גבוה:58.9
נמוך:55.65
מחזור:--
לעמוד ציטוט
חדשות
גרפים
פרופיל חברה
המלצות
כתבות נוספות בנושא:
".
REE החליטה להיכנס לבורסה באמצעות מיזוג לחברת ספאק (SPAC). מדובר למעשה על חברות ללא פעילות עסקית כלשהי. רק הר של מזומן שדורש להשקיע אותו. לרוב, מי שעומדים מאחורי החברות הללו הן קרנות הון סיכון או בנקי השקעות, שיחד עם איש עסקים ידוע, משלבים ידיים כדי למצוא פעילות עסקית ולמזג אותה לתוך השלד מלא המזומנים. חברות ה-SPAC, שמו להם למטרה למצוא את הסטארט אפ הבא, ובמידה ולא מבצעות רכש בתוך 24 חודשים מיום ההנפקה, החברה מתפרקת והכסף מוחזר למשקיעים.
למה החלטתם להנפיק באמצעות ספאק ולא דרך IPO רגיל?
בראל: "כשהתחלנו להסתכל על השוק נוצר באז סביב מניות הספאק. הרבה אנשים לא יודעים אבל הספאקים נוצרו כדי להיות "IPO 2.0". מיזוג ספאק אמור לתת למשקיע תחושה יותר נוחה, כי יש חברה שבודקת חברות וקובעת את השווי כשהמטרה שלה בסוף היא המשקיע.<
"מעבר לכך, מיזוג ספאק זה הרבה יותר מהיר מהנפקה רגילה ובנוסף - כאן אנחנו יכולים לבחור את השותפים שלנו להנפקה. וזה חשוב מאוד. בעיניי, השותפים שלנו מהספאק זה אחד ממכפילי הכח הכי גדולים שלנו, ובהנפקה רגילה אין לך שליטה על זה. מצאנו בספאק הזה יתרונות שלא מצאנו בשום מקום אחר. מדובר בקבוצה של אנשים מאוד מנוסים, שהשקיעו כבר ביותר מ-200 חברות בשנות ה-90, מכירים את השוק הציבורי האמריקאי ואת התעשייה, ומאוד חכמים - זה השותף שאתה רוצה ביציאה למסע כזה".
אבל אתה יודע, לפי הנתונים - חברות שהונפקו בספאק איבדו עשרות אחוזים, כמו {איירון סורס} שנפלה ב-25%, לעומת חברות שהונפקו בדרך המלך, כמו
סנטינל וואן
+1.42%
סנטינל וואן
28.53
+1.42%
סגירה:0
פתיחה:28.43
גבוה:28.78
נמוך:28.3
מחזור:--
לעמוד ציטוט
חדשות
גרפים
פרופיל חברה
המלצות
כתבות נוספות בנושא:
שעלו בעשרות אחוזים?
"אני לא חושב שיש קשר לדרך שבה החברות נכנסו לבורסה. החברות נפלו בגלל השוק הספציפי שלהן, התמחור, כמות המניות שיש בשוק, התנודתיות בשוק, נתונים טכניים ועוד. אבל מעבר לכך - כשמסתכלים על חברה שהולכת להיות ציבורית לא נכון להסתכל לטווח הקצר. צריך להמתין כמה רבעונים ולראות את התוצאות שהיא מדווחת, איך היא מוציאה לפועל את התוכנית העסקית שלה. הימים ראשונים של המסחר, לכאן או לכאן, לא אומרים הרבה".
לכמה זמן ישמש הכסף שיגויס?
"הכסף ישמש לשנים הקרובות. יש לנו מעל ומעבר למה שאנחנו צריכים כדי לבצע את התוכניות העסקיות שלנו. היה לנו ביקוש גדול והגדלנו אותו באופן מהותי, מעל 30%. ה-PIPE עומד על מעל 300 מיליון דולר, מעל ומעבר למה שרצינו לגייס בהתחלה ומודים למשקיעים ולשוק על האמון".
"אנחנו שמחים שהמוסדיים בארץ השקיעו בנו ועשו מאות אחוזים על ההשקעה שלהם בנו. מיטב דש, כלל, הפניקס, הכשרה ואחרים. אלה גופים נפלאים שהשקיעו לאורך השנים וחלקם הצטרפו בסבב הנוכחי ומודים על התמיכה והאמון שלהם. אנחנו מייצרים ערך מאוד מהותי לחוסכים, לישראלים בעלי הפנסיות ולקרנות ומביאים השבחת ערך".
ב-REE מסבירים כי מדובר בשוק המגלגל 700 מיליארד דולר, כולל כלי רכב חשמליים. אחד היתרונות של מיזוג באמצעות ספאק, בניגוד להנפקת IPO רגילה, הוא שהחברה יכולה להציג תחזית הכנסות ולעורר את התיאבון של המשקיעים. REE מדברת על צמיחה מטאורית מאפס הכנסות להכנסה שנתית של 10.4 מיליארד דולר בשנת 2026.
שאלה לסיום: אתה מאמין שתחזית ההכנסות שלכם לשנים הקרובות ריאלית? היחידה בהיסטוריה שהכניסה יותר מהתחזית שלכם בתקופת זמן קצרה כזו של שנים היא גוגל.
בראל: "בוודאי שאני מאמין שנצליח. אוי ואבוי לנו אם לא. ולגבי גוגל - היא עשתה את זה לפני 20 שנה. אי אפשר להשוות את זה כי הייתה גם אינפלציה לאורך השנים. וגם אי אפשר להשוות את גוגל של אז להיום. הגידול שלהם וכמות ההכנסות שלהם לא שווה להיום".
התהייה הזו שלנו מגיעה מכיוון שכאמור לחברה נכון למועד פרסום התשקיף אין הכנסות. היא רשמה תפעולי של 68 מיליון דולר והפסד נקי של 67.8 מיליון דולר בשנת 2020 וכן הפסד נקי של 12 מיליון דולר בשנת 2019.
אבל מה שמעניין הוא היומרה הגדולה קדימה: על פי התשקיף שפרסמה, החברה צופה שתחל להכניס כסף בשנת 2023, אז היא צופה הכנסות של 344 מיליון דולר, שנה אחר כך היא צופה הכנסות של 2.7 מיליארד דולר, כלומר גידול של 710%. אבל זה לא נגמר כאן: החברה צופה הכנסות של 5.7 מיליארד דולר בשנת 2025, כלומר זינוק נוסף של 1,760%, ובשנת 2026? עוד זינוק מטאורי של 3,250% להכנסות של 10.4 מיליארד דולר.
החברה גם צופה EBITDA של 275 מיליון דולר בשנת 2024, שנה לאחר מכן היא צופה EBITDA של 904 מיליון דולר, ובשנת 2026 היא צופה EBITDA של 1.7 מיליארד דולר.
לשם השוואה: מה צופות חברות אחרות שמוזגו עם ספאק?
האם התחזיות האלה של REE חריגות? בהחלט. לשם השוואה, חברות אחרות שמוזגו או מתמזגות לספאק גם נותנות אמנם תחזיות אופטימיות, אך לא עד כדי כך: איטורו מצפה להכנסות של 2.5 מיליארד דולר בשנת 2025, כשבשנה שעברה הכניסה 605 מיליון דולר.
טאבולה
-2.22%
טאבולה
3.53
-2.22%
סגירה:0
פתיחה:3.55
גבוה:3.59
נמוך:3.5
מחזור:--
לעמוד ציטוט
חדשות
גרפים
פרופיל חברה
המלצות
כתבות נוספות בנושא:
מצפה להכנסות של 515 מיליון דולר בשנה הבאה כאשר הכניסה בשנה שעברה 380 מיליון דולר,
פיוניר
+1.39%
פיוניר
10.93
+1.39%
סגירה:0
פתיחה:10.75
גבוה:10.99
נמוך:10.7
מחזור:--
לעמוד ציטוט
חדשות
גרפים
פרופיל חברה
המלצות
כתבות נוספות בנושא:
צופה הכנסות של 450 מיליון דולר, אחרי שהכניסה 346 מיליון דולר בשנה שעברה, וגם
טוקספייס
+4.23%
טוקספייס
3.45
+4.23%
סגירה:0
פתיחה:3.37
גבוה:3.57
נמוך:3.31
מחזור:--
לעמוד ציטוט
חדשות
גרפים
פרופיל חברה
המלצות
כתבות נוספות בנושא:
צופה הכנסות של 285 מיליון דולר ב-2023, אחרי שהכניסה בשנה שעברה 75 מיליון דולר. {איירון סורס} צופה הכנסות של 188 מיליון דולר בשנה הבאה וזאת לאחר שהכניסה 104 מיליון דולר בשנה שעברה.
כלומר - אין אף חברה שמתיימרת לבצע זינוק עצום שכזה בתקופה כה קצרה. היחידות שאיכשהו מתקרבות ליומרה הזו הן אינוויז +0.47% אינוויז 0.53 +0.47% סגירה:0 פתיחה:0.52 גבוה:0.55 נמוך:0.52 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: שמצפה גם לצמיחה מ-5 מיליון דולר ל-580 מיליון דולר בשנת 2025, אוטונומו שרוצה להגיע להכנסת של 570 מיליון דולר, לעומת הכנסות של פחות מחצי מיליון שקל בשנה שעברה, ו-ARBE שגם רוצה להגיע להכנסות של 310 מיליון דולר.
החברה היחידה המתועדת שהגיעה להכנסות כאלה בפרק זמן כה קצר היא גוגל. האם REE מסוגלת לעשות את הבלתי יאומן? נראה בעוד 5 שנים.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
19.בניית מפעל בעלות פי10 קטנה יותר מהמתחרים- לא הגיוניאורלב 25/07/2021 09:05הגב לתגובה זו0 0זה סטרפ טפ בפני עצמו. מאוד מקווה שזה אמיתי ולא קובמינה ישראלית. בכל אופן מאחל לכם המון הצלחה לאור העובדה שחלקנו מושקעים שם דרך המוסדיים.סגור
-
18.שלדות שיכולות להתאים לרכבי שירות איטיים יחסית (ל"ת)אוטומביל 25/07/2021 08:43הגב לתגובה זו0 0סגור
-
17.חחח הבחור לא מעודכן אינטל בדעיכהשגיא 24/07/2021 10:57הגב לתגובה זו2 0קודם שימכור ב100 מיליון דולר בשנה השווי של המיזם יהיה שווה בקושי מליארד קצת..אחרי שהבועה הזו תתפוצץ .סגור
-
16.לדעתי הם לא בכיוון...אביהו 24/07/2021 10:55הגב לתגובה זו4 0קודם כל הגהה דחוף לכתבה. פנינים כמו "לחעתוך" לא צריכות להופיע ובהרבה משפטים חסרות מילים, ממש קשה לקרוא ולהבין ככה. ולגבי החברה - זאת באמת לצערי בדיחה עצובה. מכונית זה לא קורקינט חשמלי. יש המון מערכות נלוות, והמון שיקולים נוספים שנדרש לקחת בחשבון - בטיחות, נוחות, הנאה מנהיגה. כל אלה לא נראה שימצאו מענה בפלטפורמה שטוחה שכזאת. היה פעם קונספט כזה בתעשיית הרכב (עדיין משמש ברכבי שטח) של רצפה ועליה שמים את מרכב הרכב - קראו לו שלדת סולם. כל החסרונות של השיטה קיימות גם ב-REE. תחזית מכירות של 10 מיליארד דולר עוד 4-5 שנים היא לא תחזית אגרסיבית, היא פתח לתביעה נגד בעלי תפקיד עוד 5 שנים, מקווה מאוד עבורם שאכן הם מתקדמים בהכנת מתקני ייצור שיתמכו בתחזית הנ"ל. אחרת ניתן יהיה להוכיח שהם נתנו תחזית שידעו שלא ניתן לעמוד בה. המקום היחיד שהפלטפורמה הזאת עושה שכל - זה ברכבים תפעוליים וכלים למטרות מיוחדות. כלים שהכמות המיוצרת מהם לא מצדיקה פיתוח עצמאי ושלא נדרשים לכל היכולות הנדרשות מרכב פרטי. אולי גם רכבי חלוקה מסחריים, בקיצור שיזכרו שהם מתחרים בשלדת סולם (אבל ללא הגמישות המבנית, אז לא רכבי שטח).סגור
-
15.אינטל??מ. 24/07/2021 01:54הגב לתגובה זו1 0כלומר שהמוצרים שלכם יבזבזו כמות אדירה של אנרגיה, על בסיס תהליכי ייצור מיושנים, וכשלון מתמשך לעבור לטכנולוגיה חדישה ביעילות עד כדי הצורך לייצר אצל מתחרים?סגור
- טען עוד
-
14.פראיירים קונים בועהלרוץ לקנות 23/07/2021 21:00הגב לתגובה זו4 0בסוף ישאר שלט חלוד..כאן היו הרבה אשליותסגור
-
13.מציע לכם לא להיות אינטל...הם לוזרים. (ל"ת)חביב 23/07/2021 18:52הגב לתגובה זו5 1סגור
-
הלוואי שכולם היו לוזרים כמו אינטלאוהד 24/07/2021 17:36הגב לתגובה זו0 1עם רווח של מעל 70 מיליארד שליטה של מעל 90 אחוז בשוק אבל אתה ווינר אמיתי מה עשית? מה הקמת בניית תרמת?סגור
-
12.המתנהיעקב 23/07/2021 16:23הגב לתגובה זו1 2מזל שלא צריך לחכות הרבה זמן כדי לראות את המיליארדים זורמים לחברהסגור
-
11.איך קראו למכשיר ההוא שישנה את העולם של התחבורה?אחד שזוכר 23/07/2021 15:59הגב לתגובה זו5 0נו, המכשיר ההוא מטיולי הסגויי בעיר העתיקה? אה, כן, רכינוע. או סגויי. איזה ישראבלוף מבשלים פה.סגור
-
10.יש כסף כמו זבל אז למה לא ? (ל"ת)בן 23/07/2021 15:28הגב לתגובה זו7 0סגור
-
9.כמה יהירות!גיל 23/07/2021 15:03הגב לתגובה זו9 1קצת צניעות לא תזיק מר דניאל היקר מאחל לכם הצלחה בהמשךסגור
-
8.כל חברות הרכב יכולות לעשות את זה בעצמן, גדולותענליסט 23/07/2021 13:11הגב לתגובה זו21 1כמו טויוטה וקטנות וזריזות כמו טסלה. בתכנון מתלים ומערכות בלימה יש מיליון אילוצים הנדסיים שצריך לתפור בינהם בעזרת ידע הנדסי רב שנים והפלטפורמה הזאת היא בדיחה. מתאימה אולי ליצרני מלגזותסגור
-
7.4 מנועים לרכבaviartli@gmail.com 23/07/2021 13:10הגב לתגובה זו6 0במקום מנוע אחד. ספק רב אם הטכנולוגיה הזאת אכן תעמוד בציפיותסגור
-
6.נמתין ונראהפנסי 23/07/2021 12:30הגב לתגובה זו6 0על פי מה שקורה באינטל בשנים האחרונות....... הייתי מחפש השוואה אחרת.סגור
-
5.דיבורים דיבוריםרועי 23/07/2021 12:24הגב לתגובה זו6 0כל מי שבעניין יודע שהולכים בכיוון ספאק לכסף קלסגור
-
4.להיזהר מחברות SPAC -נכנסות בדלת האחורית לבורסהרמבו החולם 23/07/2021 10:51הגב לתגובה זו5 0מאחל להם בהצלחה . מקווה בשבילם כי החלום והחזון יתממשו בגדולסגור
-
3.רק חברות ללא הכנסות יכולות לספק תחזיות כאלה (ל"ת)פופטיץ 23/07/2021 10:39הגב לתגובה זו6 1סגור
-
2.חברה עם יכולות טכנולוגיות מדהימות (ל"ת)מיכאל 23/07/2021 10:33הגב לתגובה זו2 6סגור
-
1.חחחחח הזויאבירם 23/07/2021 01:34הגב לתגובה זו10 2חברה שמפסידה עשרות מיליונים מונפקת בשווי של מיליארדים...סגור