הממשלה רוצה להוריד עומס בכבישים? 87% מעובדיה מגיעים ברכב לעבודה
בשנים האחרונות עומסי התנועה בכבישים גדלים משמעותית, דבר הגורם להשפעות סביבתיות שליליות הכרוכות בעלות כלכלית למשק. משרד האוצר פרסם מסמך המתמקד בעובדים בענף המנהל הציבורי (הכולל את משרדי הממשלה) כיוון שמסתבר שהם נוטים להחזיק מספר גדול של רכבים בהשוואה למועסקים ברמות הכנסה דומות ביתר ענפי המשק. המסמך נוצר בעקבות החלטת הממשלה להפחית את הנסועה הפרטית (קילומטרז' ברכבים פרטיים) ב-20% עד שנת 2030.
האוצר בחן את האפשרות לפיה מגמה זו נובעת מהסדר הנפוץ במגזר הציבורי, המותנה בבעלות על רכב, בגינו זכאים העובדים להחזר הוצאות אחזקה קבועות, ביטוח רכב, אגרת רישוי, גילום מס הכנסה וגילום ביטוח לאומי (להלן: ההסדר).
על פי נתוני האוצר כ-80% מהעובדים במשרדים ממשלתיים זכאים להחזר הוצאות רכב
השווי הכספי של רכיב ההוצאות הקבועות, לרבות ביטוחים ואגרות, נע בין 1,400 ל-2,500 שקל ובממוצע עמד במשרדי הממשלה בשנת 2019 על כ-2,000 שקל בחודש. שוויו הממוצע של רכיב ההשתתפות בהוצאות המשתנות על שימוש ברכב עומד על כ-533 שקל לחודש.
כדי לבחון את השפעת ההסדר, נערכה השוואה בין עובדים בענף מנהל ציבורי ליתר העובדים במשק על בסיס סקרי ההוצאות של משקי בית בשנים 2013-2018. בענף מועסקים כ-370 אלף עובדים המהווים כ-50% מכלל עובדי המגזר הציבורי. נדגיש כי ההסדר נפוץ גם בחלקים במגזר הציבורי שאינם מוגדרים כענף מנהל ציבורי ובהם חברות ממשלתיות ובמידה פחותה יותר גם במערכת ההשכלה הגבוהה, בשלטון המקומי ובמערכת הבריאות.
התוצאות מלמדות שהעסקה בענף מנהל ציבורי מעלה את ההסתברות של משק בית להחזיק לפחות רכב אחד בכ-4-7 נקודות אחוז. הקשר בין השניים מגיע לשיא בקרב עובדים בחמישון ההכנסה האמצעי, עבורם העלייה בהסתברות להחזקת רכב נאמדה בכ-8-11 נקודות אחוז. הקשר חלש יותר בקרב משקי בית ברמות ההכנסה הגבוהות.
מבדיקה של כלל ענפי המשק עולה כי השתתפות המעסיק בהוצאות רכב או מתן רכב צמוד מתואמת עם עלייה בהסתברות להתניידות למקום העבודה ברכב פרטי בכ-18 נקודות אחוז. עם זאת, לא נמצאה עדות לכך שבהינתן בעלות על רכב, היקף הנסועה של בעלי רכב בענף המנהל הציבורי גבוה יותר מאשר היקף הנסועה מבעלי רכב המועסקים בענפים אחרים.
עצם הזכאות להחזר על הוצאות הביטוח מובילה להוצאה עודפת של הזכאים על ביטוחי רכב
בפרט בקרב רמות ההכנסה הנמוכות. נמצא כי הזכאות להחזר מעלה את ההוצאה על ביטוחי רכב בקרב בעלי רכב בחמישון התחתון בכ-16 אחוזים, השפעה זו יורדת עם עליית ההכנסה ונובעת במידה רבה מרכישה מוגברת של ביטוחי רכב מסוג מקיף בקרב הזכאים בהשוואה למי שאינם. סך ההוצאה העודפת על ביטוח רכב במשק בית טיפוסי שבו ישנו מפרנס במנהל הציבורי, נאמדת בכ-400 שקל בשנה.
תוצאות אלו מצביעות על כך שכתוצאה מהזכאות להחזר הוצאות רכב, עובדי ענף המנהל הציבורי הרלוונטיים מחזיקים יותר רכבים ורוכשים פוליסות ביטוח רכב רחבות יותר. תוספת כלי הרכב הפרטיים בכבישים שניתן ליחסה להתניית רכיב השכר בבעלות על רכב מוערכת בכ-9,200 רכבים עבור העובדים בענף מנהל ציבורי בלבד.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
2.לא הכמות חשובה, אלא האיכות קובעתיהודה אלידע 29/07/2021 01:37הגב לתגובה זו0 0טעות בכותרת: אין יום בו רק 13 אחוז מעובדי המדינה נעדרו מעבודתם. לגם אלה שנכנסו למשרדים, גמרו את מכסת העבודה בהחתמת כרטיס השעותסגור
-
1.ממשלה שמנה ובזבזניתדרור 28/07/2021 19:53הגב לתגובה זו1 0חבל שהממשלה החדשה לא חותכת בשומן שהותירה לה ממשלת ביבי וקודמיה . ממשיכה לספסר בקרקעות וממשיכה לשמן את המגזר הציבורי במשרות מיותרות , רכבים צמודים שאינם חשמליים , שלא לדבר על מספר השרים והלשכות . בושה !סגור