מניית השנה - צים; כל הדרך לשווי של 6.4 מיליארד דולר

חברת הספנות דיווחה על הרווח הרבעוני הגבוה ביותר מעולם של חברה ישראלית ונראה שזה לא הסוף; כמה היא תרוויח השנה והאם אחרי זינוק של פי 5 בשנה, למניה יש עוד לאן לעלות?
 | 

חברת הספנות המוחזקת ע"י קנון -4.62% קנון 10,330 -4.62% קנון בסיס:10,830 פתיחה:10,830 גבוה:10,840 נמוך:10,330 תמורה:5,135,646 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: של עידן עופר היא הסיפור הגדול של השנה - אבל ההתחלה היתה אחרת לגמרי. נחזור ממש לאחור. לפני 16 שנה נמכרה חברת  צים -1.82% צים 23.79 -1.82% צים סגירה:0 פתיחה:24.63 גבוה:25 נמוך:23.75 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: הממשלתית לאחים עופר בתמורה ל-230 מיליון דולר. אז חשבו שמדובר במחיר נמוך, אבל בהמשך צים הגיעה פעמיים להסדר חוב.

השווי שלה היה - אפס. בספרים של קנון לא היה לה ערך והמשקיעים לא התייחסו אליה. ואז החלה החברה בהדרגה להשתפר - בהכנסות וברווחיות, גם בזכות ההנהלה בראשות אלי גליקמן ועדיין צים גמגמה בשורה התחתונה; ואז הגיעה - הקורונה. 

הקורונה השפיעה על הסחר הגלובלי, גרמה לפקקים בנמלים בעולם ויצרה מחסור גדול בשירותי הובלה. המחירים זינקו וחברות הספנות התחילו להרוויח בשיעורי רווחיות של חברות הייטק. למרות שמדובר במוצר-שירות שהוא קומודיטיס לחלוטין, המחסור הביא לכך שמחירי ההובלה זינקו פי 5-4 ויותר. העלויות הן אותן עלויות והרווח בשמיים. צים מרוויחה כעת בשורה התחתונה  40% מהמכירות. במצב "נורמלי" זה 5%+-. 

כותרת ראשית

- כל הכותרות

צים ניצלה את הגאות להנפקה. בינואר 2021 היא גייסה לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר בהנפקה די כושלת. המחיר נקבע מתחת לרף שנקבע (15 דולר) והמניה קרסה ביום הראשון ב-23% למחיר של 11.5 דולר. זו היתה בדיעבד הזדמנות פז למשקיעים, המניה התחילה מאז במסע עליות מרשים.


מניית צים נסחרת כעת ב-55 דולר, כמעט פי 5 מהשפל של יום המסחר הראשון ואת כל זה היא עשתה ב-8 חודשים. פי 5 זה גם בעידן הנוכחי שמניות מזנקות והמדדים בשיא, זו תשואה פנומנלית. המניות שעשו תשואה כזו בוול סטריט וגם אצלנו אלו בעיקר חברות חלום. חברות שמוכרות חלום שיכול להיות שיתגשם ויכול להיות (מאוד) שלא. אבל צים היא לא חברת חלום. היא חברה אמיתית.

צים ששוויה בוול סטריט מגיע ל-6.4 מיליארד דולר, דיווחה ברבעון השני על  הרווח הגבוה ביותר מעולם של חברה ישראלית - 888 מיליון דולר על מכירות של 2.4 מיליארד דולר. זה מטורף וזה לא הסוף. להערכת האנליסטים צים תדווח השנה על רווח של מעל 3 מיליארד דולר כשיהיו לה רבעונים של רווח שעולה על 1 מיליארד דולר. אין חברה ישראלית שמתקרבת למספרים האלו.

והכל בזכות עליית מחירי ההובלה. אז נכון שיש משמעות להנהלת החברה, לעובדים, אבל מבלי לפגוע באף אחד - 99% מההצלחה של צים זה עניין של מזל. 

ועכשיו למחיר הנוכחי - 55 דולר - זינוק של פי 5 מיום המסחר הראשון. האם הוא גבוה מדי? ובכן הכל תלוי ברמת מחירי ההובלה הימית. צים על פי האנליסטים שמסקרים אותה תרוויח ב-2021 מעל 30 דולר למניה שזה מעל 3 מיליארד דולר. כלומר, החברה נסחרת במכפיל רווח של פחות מ-2 על רווחי השנה. זה נמוך מאוד, אבל זה נובע מכך שברור שהרווחים האלו לא יימשכו.  

קונסנזוס האנליסטים מצפה לרווח של כ-11 דולר בשנה הבאה שזה כ-1.4 מיליארד דולר. גם  בהינתן הרווח הזה, מכפיל הרווח אטרקטיבי - כ-5, אבל שוב, מאותה הסיבה. ההערכות שמחירי ההובלה יירגעו בטווח של שנתיים ואז תחזור צים לדווח על רווח "נורמלי". כמה זה רווח נורמלי? קשה להגיד כי בהגדרה תחום ההובלה הוא גלי-סייקלי. אבל נראה שיעד של 200-300 מיליון דולר הוא בהחלט יעד מרשים וגם אפשרי. 

אז מה יש לנו? - חברה שמרוויחה בשנתיים 41 דולר למניה ונסחרת ב-55 דולר. לכאורה, אחרי שנתיים היא כבר "החזירה" 41 דולר מ-55 דולר ויכולה תיאורטית לחלק דיבידנדים למשקיעים בסכום זה. כלומר, תיאורטית, מחיר מניה של 55 דולר, כשהחברה תרוויח 41 בשנתיים (שזה החזר מאוד מהיר ונדיר), משאיר מחיר נטו של 14 דולר -  זה בערך המחיר בהנפקה, כאשר הרווחים היו יותר נורמליים, ובטח לא מוטרפים כמו ברבעונים האחרונים וכמו שצפוי בשנה הקרובה. 

כלומר, המשקיעים בעצם אומרים את הדבר הבא - צים אומנם נסחרת ב-55 דולר, אבל 41 דולר זה הרווח לשנה ולשנה הבאה. כך שהיא נסחרת במעין 14 דולר. זה שווי של כ-1.6 מיליארד דולר - זה כבר לא בשמיים וזה כבר ריאלי בהינתן הרווחים החזויים בהמשך.

אז לכאורה, בהסתכלות כזו ובהינתן שהתחזית תתממש - הדאונסייד עשוי להיראות נמוך. יש סיכונים כמובן - אולי התחזית לא תתממש, אולי לא יחולקו דיבידנדים וגרוע יותר - אולי ההנהלה תשרוף את הרווחים על השקעות-הוצאות שלא ייצרו תשואה. ועדיין המשקיעים שמתבססים על צפי הרווחים, "מגובים" בשנתיים מדהימות. וזו גם הבשורה וגם הסיכון שבהשקעה בצים.

מצד אחד, אם המחסור בשוק ההובלה יימשך כמה רבעונים מעבר למה שהאנליסטים חוזים, זה יתבטא בעוד רווח פנומנלי שיזרום לקופה של צים. עוד שנה של מחסור בשירותי הובלה וצים תרוויח במצטבר אפילו 60-70 דולר למניה. אפילו מעבר למחיר המניה הנוכחי. מי שמאמין בתרחיש הזה קונה בעצם את העתיד של צים בחינם.

אבל, אם המחסור ייפתר מהר יותר ממה שחושבים? אז הרווח של צים עשוי להיות נמוך יותר במצטבר - במקום 41 - 30 דולר למניה ( ואפילו פחות) וזה משנה את כל התמונה. מעבר לכך, וחשוב לזכור - כאשר יש מחסור, מגבירים את הייצור, כאשר מגבירים את הייצור נוצר בהמשך עודף. עודף של ספינות יביא להורדת מחירים בהמשך ושוק ההובלה העולמי היה יחזור למצב של עודף בשירותי הובלה. החברות בתחום סבלו ממצב כזה שנים רבות. עכשיו זה בעצם פיצוי (פיצוי ענק) על הרבה מאוד שנים שהחברות בתחום הפסידו כספים. ככה צריך להתייחס לתקופה הזו - רווחיות ורווחים חריגים כשהשאלה הגדולה - מה יהיה קצב הפחתת המחירים (החזרה לשגרה) בשנה-שנתיים הקרובות. כל שינוי בהערכה ירים או יפיל את מניית צים.

תגובות לכתבה(29):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 23.
    קשה להחליט
    כמו שאתה נכנס לחדר ועל הרצפה מפוזר הרבה כסף ואחד א 11/09/2021 15:40
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כמו שאתה נכנס לחדר ועל הרצפה מפוזר הרבה כסף ואחד אומר לשני זה כסף לא אמתי. השני אומר זה כסף אמתי אני מרים אותו ני לא מאמין. גם אחרי מלחמת העולם חיילים מצאו מרקים ולא האמנו שהכסף שבה עוד אז שרו אותו
    סגור
  • 22.
    קשה להחליט
    כמו שאתה נכנס לחדר ועל הרצפה מפוזר הרבה כסף ואחד א 11/09/2021 15:40
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כמו שאתה נכנס לחדר ועל הרצפה מפוזר הרבה כסף ואחד אומר לשני זה כסף לא אמתי. השני אומר זה כסף אמתי אני מרים אותו ני לא מאמין. גם אחרי מלחמת העולם חיילים מצאו מרקים ולא האמנו שהכסף שבה עוד אז שרו אותו
    סגור
  • 21.
    ימשיך יותר משנתיים
    אנונימי 11/09/2021 10:48
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אי אפשר ליצור עודף ספינות שיעלה את ההיצע.בניית ספינות זה ענין ל 4-5 שנים.תמשיכו להינות ושימו לב ל DAC ו GSL.
    סגור
  • 20.
    כשמנייה סו"ס
    לרון 10/09/2021 09:34
    הגב לתגובה זו
    1 0
    עולה אחרי שנים של ביאוס ניתן למכור במיוחד כשהתנאים בשטח משתנים "אירן" רק לדוגמא,לימדו מיוסי לוי ממור
    סגור
  • 19.
    השאלה אם גם יום אחד אל על תהיה כזאת? נראה שבחיים לא,אבל
    שי.ע 09/09/2021 20:54
    הגב לתגובה זו
    4 0
    צים הייתה הרבה יותר גרועה ממנה.אבל לצים אין טיסיים ששותים את הדם של החברה.
    סגור
  • טען עוד
  • 18.
    משלמים פרוטות לקצינים שלהם
    ואדים 09/09/2021 17:40
    הגב לתגובה זו
    2 6
    משכורת מינימום לקציני צי הסוחר בושה
    סגור
  • למה לקחת קצינים ישראלים כשאפשר לקחת זרים טובים יותר? (ל"ת)
    עידן 10/09/2021 10:36
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 17.
    אוניות זה לא לחמניות
    גוגו 09/09/2021 15:42
    הגב לתגובה זו
    3 1
    כדי לבנות תוספת של אוניות לוקח זמן ר ב לכן מנית צים תטפס עוד לפחות כמה חודשים
    סגור
  • 16.
    כתבה מבולבלת ופחדנית
    רפי 09/09/2021 15:28
    הגב לתגובה זו
    2 6
    תן עוד שנתיין כאלו (8 רבעונים) והמנייה נושקת ל-100$ בקלות.לא נלקח בחשבון חכירה של 10 ספינות חדשות (20,000 מכולות במקום 7,000 היום..).אחלה הנהלה אחלה חברה.נמצא בה משער 21$
    סגור
  • 15.
    אוסף כזה של שטויות אנליסטים
    שרה 09/09/2021 13:08
    הגב לתגובה זו
    5 4
    וניתוחים הזויים של אם ואולי ונראה ,מזמן לא ראיתי. רבותי. לא להתייחס לאנליסטים הכי בריא לכיס שלכם.
    סגור
  • 14.
    שוב פספסתם בגדול
    גדולה על ביז פורטל 09/09/2021 11:51
    הגב לתגובה זו
    5 2
    אחת המניות הטובות שזכו להתעלמות ולניתוח שלילי עשתה לכם בית ספר, תמשיכו לפמפם חברות ביוטכנולוגיה עם פעילות וריווחיות אפס
    סגור
  • 13.
    שיחזירו למשקיעם את כל המחיקות,
    אחמד 09/09/2021 11:14
    הגב לתגובה זו
    2 2
    שיחזירו את המחיקות ,חזירים
    סגור
  • 12.
    ניתוח יפה אבל לא עד הסוף
    אבי 09/09/2021 10:56
    הגב לתגובה זו
    8 1
    ראשית כל, צים פרעה חובות של מיליארד שקל שהיו אמורים להיפרע ב-2023. שנית כל צים הגדילה את הספינות שלה מ-100 ברבעון 1 ל-123 ברבעון הזה כך שהרווח יעלה. שלישית כל כל החזאים המקצועיים בתחום הספנות הבינו שהם הפסיקו להיות הפרייארים של שרשרת הערך העולמית - קרי אם יבואן קונה מוצר מסין בדולר ומוכר ב-20 דולר ומשלם כמה סנטים למוצר על הובלה, הימים האלו נגמרו!! כל חברות הספנות הגדולות אומרות את זה. בנוסף, מחירי ההובלה הימית לא מראים ניצנים של ירידה אלא נמצאים בערכים מטורפים בשוק הספוט, שזה השוק העיקרי של צים. שוק הספוט נסחר בפי 10 -15 על המחירים של אלו שעשו חוזים עם חברות הספנות לטווח ארוך. בנוסף, הקונסולידציה בענף גרמה לכך שהיום יש בריתות חזקות מאוד בין 10 החברות הגדולות בעולם וזה לא הולך לחלוף מהר כל כך. גם אם המחירים ירדו בחצי, זה לא יחזור לאן שהיה טרם הקורונה. בנוסף, הפקקים בנמלים בארה"ב ואירופה מ ט ו ר פ י ם ככה שזה לא עניין רק של ספינות אלא עניין של קונטיינרים, יותר מספינות. קונטיינרים במאות אלפים תקועים בלב ים מה שמייצר מחסור בהם בסין ומשם הדרך הקצרה לעליית מחירי ההובלה.
    סגור
  • 11.
    אך בידיוק ??
    אייל 09/09/2021 10:00
    הגב לתגובה זו
    4 3
    אבישי שלום רב כתבה מעניינת מאוד אבל לוקה בחסר : כמה זמן לוקח לבננות אוניה -רמז למעלה משלשו שנים מה מצב האוניות הפניות בשוק -רמז -0 מה משך חיים של אוניה - כמה יוצאות משרות כל שנה ? רמז - לא מעט כמה נמלים נסגרים בחול בשל הקורונה - רמז -לא מעט
    סגור
  • 10.
    בקצב הזה
    בקצב הזה תגיע ל-200 09/09/2021 09:59
    הגב לתגובה זו
    1 1
    בקצב הזה תגיע ל-200
    סגור
  • 9.
    מה זה החובבנות הזו
    נ.ש. 09/09/2021 09:40
    הגב לתגובה זו
    4 2
    ממתי 888 מליון דולר זה הרווח הכי גבוה של חברה ישראלית?
    סגור
  • 888 מיליון ברבעון! (ל"ת)
    רפי 09/09/2021 15:29
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • ברבעון... (ל"ת)
    שלומי 09/09/2021 12:48
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • זה הרווח הרבעוני הגבוה ביותר, זו עובדה (ל"ת)
    בן 09/09/2021 10:32
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • טבע הרוויחה הרבה יותר בעבר
    נ.ש. 09/09/2021 11:54
    הגב לתגובה זו
    1 1
    הדיווח כאילו מאז ומעולם שגוי. ולמיטב ידיעתי היו עוד חברות ישראליות שדיווחו על רווח חד פעמי גבוה מזה.
    סגור
  • 8.
    למה לא מוכרים אותה לסינים להחזיר את ביבי שימכור הר הבי
    dan 09/09/2021 09:33
    הגב לתגובה זו
    1 3
    עוד שנתיים הסינים ימכרו את תנובה לאיראנים
    סגור
  • ונניח ימכרו את תנובה לאיראנים
    אבישלום 09/09/2021 16:00
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אז מה אתה חושב שהאיראנים יעשו עם החלב? לא נמאס משנאת עשירים/ שנאת ביבי וטמטום?
    סגור
  • 7.
    ניתוח מעולה, אבישי אתה מצויין (ל"ת)
    גל 09/09/2021 09:21
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 6.
    לבנות אניות חדשות זה לא ליצר איפונים
    יצחק 09/09/2021 08:57
    הגב לתגובה זו
    3 1
    הריווח בשנה הבאה יהיה גדול כמו הריווח השנה , המניה עדיין נסחרת במחיר מציאה
    סגור
  • 5.
    בבקשה ,אתגר
    לרון 09/09/2021 08:44
    הגב לתגובה זו
    1 0
    איזו מנייה היום תעלה ב 100% עד ספטמבר 2022??? FOLLOW UP מתבקש מה שלא נעשה מטבע הדברים בחכמה בדיעבד שאתם כה טובים בה!!
    סגור
  • 4.
    המלצה שלי
    לרון 09/09/2021 08:35
    הגב לתגובה זו
    3 1
    חפשו מניות בקשיים ואם לדעתכן יש פוטנציאל השקיעו בהו,"כשיש דם ברחובות...." זוכרים??
    סגור
  • 3.
    נהדר
    לרון 09/09/2021 08:32
    הגב לתגובה זו
    4 1
    תמיד אחרי!!גאון הבדיעבד!
    סגור
  • 2.
    צריכה להיות מניית השנה כי כמויות המזון שהעולם יצרוך
    כיל 09/09/2021 08:29
    הגב לתגובה זו
    3 2
    יגדלו מאוד . ברור שיצטרכו הרבה אשלג לגידולים וגם סין מפסיקה לאכול שרצים ועוברת לגידולים . אבל בגלל שכיל ישראלית והפוליטיקאים אוהבים לחגוג על כיל ובזן אז אין סיכוי לכיל אולי לפוטאש בצד הירדני יש יותר סיכוי מהנאחס הישראלי .
    סגור
  • 1.
    ניתוח יפה מאוד
    סמי 09/09/2021 08:25
    הגב לתגובה זו
    4 2
    אכן מצבה של החברה השתפר הודות לעליית מחירי ההובלה, אך חשוב להשוות לחברות ספנות אחרות. בהשוואה לחברות אחרות צים מרוויחה יותר פר מכולה. כלומר יש הכוונה לסחרים רווחיים יותר.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות