עמוק לתוך 2022: ענקיות התעופה מתכווננות להמשך המשבר
אחרי מתקפות ה-11 בספטמבר 2001, המדדים המובילים בארה"ב התרסקו ומחקו 1.4 טריליון דולר, לאחר שמטוסים הפילו את מגדלי התאומים, פגעו גם בפנטגון ויצרו כאוס אמיתי ואובדן אמון בחברות התעופה. לפי סוכנות התעופה הבינ"ל (IATA), לאחר שצמח בממוצע של 3.9% בשנה לפני ההתקפה, ההכנסה הממוצעת לנוסע לק"מ (RPK) בהתאמה עונתית ירד במיידי ב-30%. זה הוביל את חברות התעופה האמריקאיות לפרסם הפסד מצרפי של 8 מיליארד דולר באותה השנה.
לעומת זאת, בסגר הראשון בארה"ב אשתקד, ה-RPK ירד ב-95%, כשבשנה שעברה חברות התעופה האמריקאיות הפסידו מצרפית למעלה מ-35 מיליארד דולר. עם זאת ביולי השנה ה-RPK קפץ ב-87% ביחס ליולי 2020, כשחברות התעופה בארה"ב נשענות על תעופת הפנים כדי לכסות על מרבית ההפסדים, כשחלקן אף הצליחו להפתיע את השוק ולייצר תזרים מזומנים חיובי ברבעון הקודם.
עוד פקטור שמסייע לחברות זה הכאוס שנוצר בשרשרת האספקה העולמית, כשתעריפי השינוע של מכולות מרקיעים שחקים, החברות מחפשות אלטרנטיבות. כך יצא, שבנתון תובלת טון קרגו לק"מ (CTK), ביולי האחרון היה גידול של 8.6% בהכנסות ביחס ליולי 2019, כלומר לפני המגפה. ב-IATA מעריכים שהטרנד הזה יימשך.
"במבט קדימה, עסקים ומובילים צפויים לעמוד בפני ביקושים חזקים בשינוע אווירי, בזמן הפיק של השילוח האווירי ברבעון 4", קבעו ב-IATA והוסיפו כי למרות האתגרים שמציב ורייאנט דלתא "עסקים יצטרכו את השינוע האווירי לקראת אירועים צרכניים גדולים כמו בלאק פריידיי, כשהתעריף השינוע האווירי החיובי ביחס לשינוע הימי, יכולים להעניק עוד תמריצים לעסקים לשנע סחורות באוויר".
הלואוקוסט במוקד התעופה העולמי
אז יש אפסייד שיכול להכניס הרבה רווחיות לחברות, אבל גם יש לא מעט דאונסייד. המשברים בשרשרות האספקה והייצור הובילו למחסור במתכות חיוניות ליצרני המטוסים כמו כרום ורניום. "הקומבינציה של פקטורים העלתה את מחירי מוליכי העל לרמות של לפני המגפה, למרות ביקושים נמוכים באופן עקבי", כתבו בארגוס.
כלומר - ייצור המטוסים מתייקר, אבל חברות התעופה לא מעוניינות לחטוף את המכה שבואינג BOEING +4.09% BOEING 149.27 +4.09% סגירה:0 פתיחה:143.74 גבוה:150.34 נמוך:143.49 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: (BA) ואיירבוס {EUROPEAN AERONAUTIC} (EADSY) נאלצות לספוג. לדוגמא, מייקל או'לירי מנכ"ל חברת ראיינאייר RYANAIR HLDS PLC +0.23% RYANAIR HLD 42.98 +0.23% סגירה:0 פתיחה:42.55 גבוה:43.08 נמוך:42.47 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: (RYAAY) האירית אמר לרויטרס בשבוע שעבר כי הוא עצר עסקה לרכישת מטוסי 737MAX 10 המוערכת בלמעלה מ-30 מיליארד דולר, משום שהמטוסים יקרים מדי.
זאת לאחר שרק בדצמבר האחרון החברה הזמינה 70 מטוסים מ-BA, מה שהגדיל את מספר המטוסים שענקית התעופה צריכה לספק לראיינאייר ל-210. אז זו מכה לא נעימה לבואינג, אבל ייתכן שזו גם טקטיקה שנועדה להפעיל לחץ על בואינג.
"אנחנו לא נבזבז את זמננו על המטוסים הללו ולא נעשה זאת בשנים הקרובות, עד שנגיע למשבר הבא", אמר או'לירי והוסיף כי "בואינג מאמינים שהמגפה נגמרה, אבל הם צריכים את ההזמנות הללו. הם מחפשים להעלות מחירים למרות שהרבה לקוחות שלהם עוברים לאיירבוס".
בראיון נוסף שהעניק או'לירי בסוף שבוע, הוא העריך כי מתחרותיו האירופאיות בלואוקוסט, איזיג'ט EASY JET PLC +0.93% EASY JET PLC 6.51 +0.93% סגירה:0 פתיחה:6.48 גבוה:6.51 נמוך:6.48 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: (ESYJY) וויזאייר (WZZZY) צריכות להתמזג כדי לשרוד – לאחר שבשבוע שעבר איזיג'ט הודיעה כי דחתה השתלטות מזד וויזאייר. "האינטגרציה צריכה לקרות ותמשיך לקרות. זה בלתי נמנע, במיוחד מאז הקורונה, אבל השאלה האמיתית היא האם וויז תצליח לשקם את התפעוליות של איזי, או שאיזי תהרוס את התפעוליות של וויז", אמר בראיון לפייננשל טיימס.
אחרי החיסונים באה המציאות
בינתיים, לאחר שבנובמבר האחרון החיסונים הביאו לחברות לא מעט אפסייד, בשל העובדה כי השווקים החלו לתמחר התאוששות, וריאנט הדלתא בא וממשיך לייצר גלי הרס. קחו לדוגמה את מניית סאות' ווסט
SOUTHWEST AIRLINES CO
+0.57%
SOUTHWEST...
31.97
+0.57%
סגירה:0
פתיחה:31.95
גבוה:32.12
נמוך:31.69
מחזור:--
לעמוד ציטוט
חדשות
גרפים
פרופיל חברה
המלצות
כתבות נוספות בנושא:
(LUV). בתחילת השנה המניה עמדה על 45.6 דולר והגיעה לשיא בתחילת אפריל כשחצתה את ה-64 דולר למניה. היום היא קצת פחות מ-48 דולר למניה. כלומר היא עלתה ב-5% השנה (וב-12 החודשים האחרונים המניה עלתה ב-23%) אבל היא ירדה ב-5 החודשים האחרונים ביותר מ-25%.
המצב של מניית דלתא איירליינס DELTA AIR LINES -0.05% DELTA AIR L 63.31 -0.05% סגירה:0 פתיחה:63.62 גבוה:63.62 נמוך:62.9 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: (DAL) וגם אמריקן איירליינס AMERICAN AIRLINES +1.27% AMERICAN... 14.38 +1.27% סגירה:0 פתיחה:14.2 גבוה:14.44 נמוך:14.09 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: (AAL) הוא זהה להחריד. ב-12 החודשים האחרונים מניית DAL עלתה מכמעט 32 דולר ללמעלה מ-39 דולר, או 24%, אבל מגבוה של כמעט 52 דולר בתחילת אפריל, היא במינוס של כמעט 24% ב-5 החודשים האחרונים. מניית AAL עלתה ב-46% ב-12 החודשים האחרונים ומיוני היא ירדה ביותר מ-26%.
איך החברות מתמודדות עם המשבר?
ואיך התחזיות קדימה ל-2022? בעיקרון החברות הגדולות מנסות להתמודד עם המשבר כשהן מחייבות את כל העובדים להתחסן. הן גם חתכו לא מעט עלויות תפעוליות כדי לשרוד את המגפה, אז ההכנסות צפויות להרוויח מחלק מנתיבי ההכנסה, כמו תעופת פנים ושינוע.
אבל כשסין צפויה להגביל את הטיסות הבינ"ל משטחה עמוק לתוך השנה הבאה – בשל התפשטות הדלתא בשטחה - כשסביר להניח שנראה עוד מדינות ממשיכות להגביל את התעופה, אבל גם נוסעים שאינם מעוניינים לטוס. החברות אולי יוכלו להמשיך להכות תפעולית את התחזיות, אבל ההכנסות לא יחזרו לרמה שלפני המגפה בזמן הקרוב.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
3.ממן על הגל..תראו דוחותמנתח דוחות 13/09/2021 17:54הגב לתגובה זו2 0ההכנסות רק עולותסגור
-
2.ענף התעופה זה עסק מפסיד ולא יציב.תמים 13/09/2021 17:53הגב לתגובה זו0 1ענף התעופה זה עסק מפסיד. לעבור לתחבורה ברכבות מהירות כמו ביפן וצרפת.סגור
-
1.תזכרו את הכתבה זואלון 13/09/2021 17:53הגב לתגובה זו2 0חברות תעופה 2022 שוברות שיאים..סגור