כמה יפסידו השנה יצרניות הרכב, במיליארדי דולרים?

עד מתי יימשך המשבר, בכמה נאמדים ההפסדים לסקטור ואיך בונות חברות היוקרה על הגדלת הרווחים על חשבון הגדלת ההיצע?
 | 
telegram
(4)

הנה כמה מספרים מעניינים על השפעת המחסור בשבבים על תעשיית הרכב הגלובלית: לפי חברת המחקר גלובלדאטה, שעוקבת אחר המשבר מראשיתו בדצמבר 2020, יצרניות הרכב הגדולות ייצרו בין 2.86 ל-3.75 מיליון רכבים פחות השנה בשל המשבר, כשסך הנזקים לחברות מתחילת השנה עד לשבוע הראשון בספטמבר נאמדים בעד 112 מיליארד דולר. ב-KPMG ההערכות הן מעט יותר שמרניות והם מעריכים כי הפסדי יצרני הרכבים יסתכמו ב-110 מיליארד דולר השנה. נתון מעניין – ומדכא – נוסף מגיע מבריטניה, שם ייצור הרכבים בחסות המשבר והברקזיט, הורידה את הייצור ביולי האחרון לרמה הנמוכה ביותר מאז 1956 (!!), כשיצרני הרכבים הבריטיים ייצרו רק 53.4 אלף רכבים במדינה, שמהווים ירידה של כמעט 38% ביחס ליולי אשתקד.

בתערוכת הרכבים של מינכן שהסתיימה אמש, מנכ"ל דיימלר (DDAIF) אולה קלניוס אמר כי הוא מפחד שהמשבר בתעשייה יימשך אל תוך 2023. כרגע, לאחר שחשבו שהמשבר ישכך מעט, נראה שלאחרונה הוא רק מתגבר, כשטויוטה הודיעה לאחרונה כי היא עוצרת 40% מהייצור שלה ובכך הצטרפה גם אל פורד (F), ג'נרל מוטורס (GM) ופולקסווגן (VWAGY) ביצרניות הגדולות שנאלצו לסגור מפעלים ופסי ייצור ברחבי העולם.

בצד החיובי, המצב מוביל לכך שיש התקרבות בין חברות הטכנולוגיה לחברות הרכב. יש לכך גם סיבה טובה. בכל רכב כיום יש פי 8 שבבים ממה שהיו לפני 2 עשורים. הם אמנם לא השבבים הכי מתקדמים בשוק, ההיפך הוא הנכון, אבל היכן שיש ביקושים ימצאו מישהו שבסופו של דבר יספק את הסחורה.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

לפי חברת המחקר גרטנר, הביקושים בתעשיית הרכב רק צפויים לגדול, כשעד סוף העשור תעשיית השבבים לרכבים תעמוד על שווי גלובלי של 115 מיליארד דולר שהם 11% מכלל תעשיית השבבים העולמית.

בשבוע שעבר, מנכ"ל אינטל (INTC) פט גלסינגר, אמר במינכן כי החברה תתמוך בתעשיית הרכב באמצעות המפעל הגדול ביותר שלה מחוץ לארה"ב, אבל לא נתן לוח זמנים מפורט. מטרת אינטל היא להתמודד עם יצרנית השבבים הגדולה בעולם, TSM (TSMC). גלסינגר מאמין שההוצאות של חברות הרכב על שבבים יגיעו לכדי 20% מעלות החלקים ברכבי פרימיום עד 2030, לעומת 4% בלבד ב-2019. "הרכבים הופכים למחשבים עם גלגלים ותעשיית הרכב צריכה אותנו ואנחנו צריכים אתכם", אמר גלסינגר.

בכל מקרה, אחרי שבמשך עשרות שנים המודל העיקרי של חברות הרכב היה להגביר את המכירות כדי לייצר רווחים גבוהים יותר, לאט לאט יש שינוי גישה שדוחף חברות עם מוצרי פרימיום, כמו דיימלר שמייצרת את מרצדס וב.מ.וו (BMWYY) מנצלות את המחסור להתמקד בהעלאת מחירים ומכירתם של יותר רכבי פרימיום, בשל העובדה שהלקוחות שלהם מוכנים לשלם יותר בתקופה הנוכחית בה המחירים לא מפסיקים לעלות.

האנליסט ארנדט אלינגהורסט מברנשטיין אומר כי המצב החדש משחק לטובת היצרניות, אבל גם לסוכנויות הרכב. "המגפה פתחה את העיניים של כולם למשוואה אחרת וכולם אוהבים אותה, כולל המפיצים", אמר ברנשטיין שהדגיש כי בעבר המפיצים נתנו הנחות על רכבים, אבל כיום אנשים מוכנים לשלם יותר על רכבים מהניילונים מהמחיר המוצע. "ירידה של אחוז אחד בדיסקאונט הממוצע יעניק לחברות הרכב עד 20 מיליארד דולר בשנה".

תגובות לכתבה(4):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    לא לגעת בנסדק יצלול 35 אחוז (ל"ת)
    רונן 13/09/2021 20:23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    השווקים גמרו פוטים (ל"ת)
    רונן 13/09/2021 20:23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    נו, ומי היחידה שתגביר את הייצור?
    דובון 13/09/2021 15:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    טסלה! נכון ארז?
    סגור
  • 1.
    לא הבנתי את הכתבה...
    רפי 13/09/2021 14:07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רמז להכנס לחברות שבבים?רמז לברוח מחברות הרכב?מה מטרת הכתבה
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות