ועדת הכספים על העלאת גיל הפרישה לנשים: "נדאג שאף אישה לא תפגע"
ועדת הכספים החלה לדון ברפורמה להעלאת גיל הפרישה לנשים, במסגרת הצעת החוק, יועלה גיל הפרישה לנשים מגיל 62 לגיל 65, על פני 11 שנים. במהלך דיון ארוך וסוער, הוצגו הסיכומים הנוגעים לחוק, אליהם הגיעה הממשלה, וחברות הכנסת שדנו בנושא עם האוצר במטרה להעמיד מענים הולמים לנשים מרקע חלש, לנשים העובדות במקצועות שוחקים ולנשים שנפלטו משוק העבודה טרם גיל 60. עלות הסיכומים הוערכה על ידי האוצר בכ-930 מיליון שקל.
יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר: "לא יהיו שום נסיגות מהסיכומים, נקיים עוד דיונים רבים לעניין החוק, על מנת שאף אישה לא תיפגע כתוצאה ממנו". מנגד קראו חברי הכנסת מהאופוזיציה בפתח הדיון, להפריד את החוק שלא קודם במשך שנים מחוק ההסדרים, בטענה שהאוצר מבקש רק לחסוך על הנשים המוחלשות.
הכלים עליהם סוכם במסגרת הדיון בממשלה כפי שהובאו בלשון החוק בנוסחו המקורי כפי שאושר בממשלה, וכן במסגרת הדיונים עם חברי הכנסת, טרם אישור החוק לקריאה ראשונה בכנסת, הוצגו בע"פ בפני חברי הכנסת, כאשר חלקם עדיין נמצאים בשלבי גיבוש.
איתי טמקין, סגן הממונה על התקציבים באוצר: "תוחלת החיים בישראל הולכת ועולה, ברור לכולם שאי אפשר להחזיק תוחלת חיים הולכת ועולה מהגבוהות בעולם המערבי ומצד שני גיל פרישה לנשים מהנמוכים בעולם המערבי. שני הדברים האלה יחד לא מתכנסים. הדבר נידון בוועדות ציבוריות כאלה ואחרות והגיע לכאן לכנסת בכמה מקרים, וההמלצה להעלות את גיל הפרישה עלה כל פעם, על כך הייתה הסכמה ולא הייתה מחלוקת גם בוועדה, בעיקר היה דיון סביב הכלים המשלימים לאותו מהלך".
בהמשך הציגו במשרד האוצר את עיקרי המתווה, במסגרתו יועלה גיל הפרישה לנשים מגיל 62 לגיל 65, על פני 11 שנים, לצד ליווי בכלים משלימים וצעדים לעידוד תעסוקת מבוגרים ורשת ביטחון לנשים מוחלשות.
ח"כ מיכל רוזין שהייתה שותפה לגיבוש המתווה הקדימה: "אנחנו רחוקות מלחשוב שיש פה מתווה מושלם. חשבנו חברות הכנסת שנכון לפצל את הנושא מחוק ההסדרים על מנת לקיים דיון מעמיק, מכיוון שיש פה קושי וכל כך הרבה היבטים וכל דבר משליך על דבר אחר והסיבה שלא הוגש עדיין נוסח, היא שגם אנחנו צריכות לשבת ולראות איפה כל כלי נכנס ואיך זה עומד, אבל הלכנו בגישה ברורה שאנחנו באות לפתור את החסך שקיים בהעלאת גיל פרישה עבור קבוצות מסוימות באוכלוסייה - הגדרנו שכר של עד 6,000 שקל שבעיננו מכיל את המקצועות השוחקים, כאשר קיבלנו את עמדת האוצר שיש בעייתיות בהגדרה של מקצועות שוחקים שזו רשימה שקשה לתחם אותה ושיש גם מקצועות שוחקים אצל גברים, ולכן אמרנו שנפתור את זה דרך סך של שכר שהוא 6,000 שקל".
"בנוסף אמרנו יש נשים שנפלטות משוק העבודה ולא בגלל שהן לא רוצות לעבוד אלא כי אין שיוויון בשוק התעסוקה ולכן נשים נפלטות כבר מגיל 50 משוק העבודה, לכן אמרנו שנשים שיפלטו עוד לפני גיל 60 ניתן להם את הכלים או לחזור לשוק העבודה, או שכאשר יגיעו לגיל 62 נפצה על העדר קצבת זקנה. עשינו סימולציות כמעט על כל אישה, ימים כלילות, כל סימולציה אפשרית, יכול להיות שיש נשים שנעלמו לנו מהרדאר, לכן היה חשוב לנו להביא את ההבנות לפני קריאה שנייה – שלישית. גם האוצר וגם שר האוצר הבינו שאלה האוכלוסיות שאנחנו רוצות לדאוג להן, לכן אנחנו פה במשימה משותפת להציל את אותן נשים, שלא יפלו בין הכיסאות. כבר העלו טענות האחיות והמורות, יכול להיות שנגיד להן שזה משפר להן את הפנסיה, אבל חשוב שנשמע. אף אחד מאתנו לא קיבל מלמעלה את כל התורה כולה, המטרה שלנו לדאוג שאף אישה לא תפגע בצורה שלא יוכלו לכלכל את מחייתן, זה מטרה של כל יושבי החדר בעיני. עכשיו אפשר לדבר על הדברים ואז לנסח".
בנוסף הציגו במשרד האוצר כי עפ"י תוחלת החיים בגיל 65 בישראל, תוחלת החיים לנשים ב-2020 מגיעה ל-86.8 שנים בממוצע, ואם בעבר היו לאישה 20 שנות פנסיה, היום יש לה 25 שנות פנסיה.
עוד הוצג כי כיום רמת החיים של נשים בפרישה נמוכה מהרצוי, וכי בבחינה לרמת האפקטיביות של הפנסיה, במסגרתה משווים בין רמת השכר של אישה שנכנסת לשוק העבודה לקצבת הפרישה שלה – היחס המומלץ עומד על בין 70% ל-90%, ואילו כיום בישראל עומד היחס על 62%, וכי לאחר העלאת גיל הפרישה היחס יעמוד על 78%, כאשר כנגד כל שנת עבודה נוספת, קצבה הפנסיונית של הנשים תעלה ב-8% כאשר מצד האישה גם עובדת שנה יותר ומהצד השני היא מושכת שנה פחות קצבה פנסיונית.
מספר חברי כנסת טענו כי הנתונים אינם הגיוניים, ח"כ בצלאל סמוטריץ: "זה נראה לי לא הגיוני, זה העלה באחוז דומה לגברים כאשר העלו את גיל הפרישה שלהם? יש פה קבוצת ביקורת, תבדקו את זה. יש פה הנחות שלא בטוח שהן מתיישבות עם המשק הישראלי. האם אצל גברים עלינו ב-16 אחוז בשנתיים?! זה לא הגיוני".
עוד הציגו במשרד האוצר כי בקרב גילאים שנשים יכולות כבר לפרוש בהם מבחינה חוקית, הפערים בין גברים לנשים בשיעורי התעסוקה משלש את עצמו. כאשר גם נתון זה ספג ביקורת.
בהמשך הוצגו הצעדים השונים כאמור, ונציג הקרנות הוותיקות ציין כי העלאת גיל הפרישה בשלב זה, תצמצם את הקיצוץ הדרוש בקרנות הוותיקות מ-5 מיליארד שקל, ל-2 מיליארד שקל. ובאוצר ציינו כי שר האוצר התחייב כי במסגרת החוק הוא יפעל ליתר את הקיזוז.
ח"כ אלכס קושניר קרא להביא סיכום לעניין זה בהמשך הדיונים לעניין החוק וסיכם את הדיון: "הנושא מאוד מאוד מורכב ואנחנו חייבים לוודא שלא תהיינה נשים שתפגענה מהמהלך, יש הסכמות שהגיעו אליהם עוד לפני הקריאה הראשונה, ויש עוד דברים שהוסכמו ויש לפרוט לחוק, אני מציע שתגיעו לדיון הבא עם נוסחים כדי שנוכל להתקדם בנושא הזה. אני מבקש שתגדירו כל קבוצה שעלולה להיפגע במהלך ואיך ניתן לה פתרון, אני מקווה שכאשר נגיע לדיון הבא נהייה הרבה יותר מוכנים ובשלים".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
2.גיל הפרישהרענני ותיק 20/09/2021 14:04הגב לתגובה זו0 1אין כל הצדקה לגיל פרישה נמוך יותר לנשים. תוחלת החיים שלהן ארוכה יותר, ועבודתן טינה שוחקת יותר מזו של גברים. כל לוחמי זכויות הנשים, אשר ידעו תמיד לדרוש שוויון בהזדמנויות התעסוקה, הזדעקו עכשיו לנוכח ההצעה להעלות במעט את גיל הפרישה שלהן (לא להשוות חלילה עם זה של גברים). אכן, הצביעות חוגגת.סגור
-
1.ממשלת הצביעות והשקראנונימי 20/09/2021 12:57הגב לתגובה זו1 0אזרחי ישראל רציתם שינוי, תשלמו על זהסגור