משרד האוצר אומר לא לאל על: "הבקשה לפיצוי של 100 מיליון ד' - תמוהה"
הניסיון של אלא על לגלגל את הצרות שלה למדינה בינתיים לא מצליח לה - במשרד האוצר לא מתכוונים לפי שעה להיכנע לדרישות של חברת התעופה אל על +1.46% אל על 846.5 +1.46% בסיס:834.3 פתיחה:837.8 גבוה:855 נמוך:832 תמורה:43,343,259 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: לקבלת מענק של 100 מיליון דולר נוספים לחברה, וזאת לאחר שהחברה כבר קיבלה השנה 210 מיליון דולר.
במכתב תשובה ששלח רם בלינקוב מנכ"ל משרד האוצר להנהלת החברה הוא כותב כי "עצם קביעת מגבלות (בעקבות הקורונה. נ"א) אינה מקנה כל זכות לקבלת פיצוי מהממשלה. עם זאת החליטה הממשלה להעניק סיוע במסגרת ההתמודדות עם משבר הקורונה, שנעשה במסגרת שיקול הדעת הרחב של הממשלה, ואינו פועל יוצא של חובה המוטלת על המדינה לפצות גורם כזה או אחר בשל נזקים שנגרמו לו עקב משבר הקורונה".
בלינקוב ממשיך ומציין כי: "הוחלט לפנים משורת הדין על מתן סיוע חסר תקדים בהיקפו לחברה (אל על. נ"א), באופן של סיוע ישיר מתקציב המדינה, וזאת ללא שניתם סיוע דומה לחברות התעופה הישראליות האחרות. אם לא די בכך, הממשלה אישרה את הרחבת הסיוע התקדימי והייחודי באופן של רכישת כרטיסי טיסה מראש לתקופה של 20 שנים למטוסאים ועובדי מערך אבטחת התעופה.
"בנסיבות אלה, אין אלא לתמוה על דרישת החברה לקבלת פיצוי מידי בהיקף של 100 מיליון דולר, אשר לא ברור על מה יש לה לסמוך, זאת תוך התעלמות מהסכומים האדירים שניתנו לחברה במהלך השנה שחלפה".
במשרד האוצר גם דוחים את דבריו של הבעלים קני ואלי רוזנברג שאמרו כי הדרישה שהם ימשיכו להזרים כסף היא בניגוד לסיכום איתם, ואומרים כי "על החברה ובעלי המניות למלא את כלל התחייבויותיהם בהתאם להסכם בין החברה למדינה מחודש מרץ, וזאת ללא תלות בכל סיוע עתידי שיוחלט, ככל שיוחלט, להעמיד לחברה", ומדגישים גם כי על מנת שאל על בכלל תהיה זכאית להמשך דיונים אם לתת לה עוד סיוע היא חייבת לבצע את תוכנית ההתייעלות כדי לשפר את תזרים המזומנים שלה, או בלשון האוצר: מדובר ב"תנאי הכרחי".
באוצר כבר הסכימו בחודש שעבר להזרים לאל על 50 מיליון דולר אך זאת בתמורה לכך שהיא תהיה מחויבת להקטין את פירעונות החוב הפיננסי שלה, למכור מטוסים, ולמכור חלק משמעותי ממועדון "הנוסע המתמיד". אל על עקרונית עושה את זה כשהחליטה לשקול לצמצם את הצי ב-17 מטוסים ולפטר עוד 1500 עובדים, אחרי שכבר פיטרה 1,900 עובדים במחצית השנה הראשונה, לצד סגירת חברת הבת סאן דור, צמצום טיסות המטען ועוד.
מנגד, אל על לא עמדה בהתחייבות שלה לגייס 105 מיליון דולר עד סוף חודש יולי, למרות שהמדינה כן עמדה בחלקה בהסכם והזרימה לה כאמור 210 מיליון דולר. בחברה אמנם אמרו כי הם "ערוכים להנפקה במועד מוקדם ככל שיתאפשר" אך לא נאמר מתי יהיה אותו "מועד מוקדם".
המכתב של בלינקוב מגיע לאחר שלפני כשלושה שבועות פנה מנכ"ל אל על אביגל שורק לאוצר בדרישה לקבל מענק של 100 מיליון דולר - כשהוא מאשים את המדינה במצב הכלכלי הקשה של אל על - זה כמובן לא נכון, אל על הייתה הפסדית הרבה לפני הקורונה. אבל עכשיו יש בעלים חדש והנהלה חדשים והם רוצים כביכול שההיסטוריה תימחק ושיתייחסו אליהם כגורם חדש. אבל הם הרי קנו את החברה בידיעה שזה המצב שלה, ובכל זאת מרשים לעצמם לבוא בדרישות. כבר הסברנו כאן שמדובר במהלך די חצוף. הם כמובן יסבירו שבקשת הפיצוי היא בגלל הפגיעה בתקופת הקורונה - אבל במשרד האוצר דחו כאמור את הטענה הזו.
על פי אל על במכתב ששלחה מטעמה, החלטת המדינה לאסור על כניסת תיירים מחו"ל גרמה לה לגירעון של 108 מיליון דולר בתזרים בחודשים יולי-ספטמבר 2021. לדברי החברה, בניגוד לישראל ממשלות ברחבי העולם סייעו לחברות התעופה בצורה הרבה יותר רחבה מאשר בישראל והם מבקשים להשוות את היקף הסיוע. לדברי החברה, בשנת 2020 אל על קיבלה סיוע של 8.2 מיליון דולר למטוס, בעוד חברות אמריקאיות קיבלו כ-9.9 מיליון דולר למטוס, צרפת והולנד סיעו ב-19.8 מיליון דולר למטוס, וגרמניה נתנה 15.1 מיליון דולר למטוס. רק בריטניה סייעה פחות: 2.6 מיליון דולר למטוס. באל על מציינים כי גם בשנת 2021 המדינות המשיכו לתמוך בענף יותר מאשר בישראל.
בניסיון לעשות תרגיל מעניין למדינה, בעל השליטה קני רוזנברג, שלח מכתב להנהלת החברה ובו התלונן על כך שהמדינה דורשת ממנו להזרים 43 מיליון דולר לחברה גם שלא באמצעות הנפקה - בעוד הוא הבין שהוא אמור להזרים את הכסף רק במסגרת הגיוס של אותם 105 מיליון דולר. עד כה רוזנברג הזרים לאל על 163 מיליון דולר וגם אמר כי הוא ישתתף בהנפקה העתידית, בהנחה שאל על אכן תבצע אותה.
ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה באל על? ארגוני העובדים הם אלה שאשמים במצב של החברה
בתוך כך, ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בחברה וכן על שביתה, החל מה-18 באוקטובר. העובדים מוחים על החלטת החברה להפסיק את פעילות מטוסי המטען של החברה וכן את פעליות חברת סאן דור בשבת - וכי לטענתם יש בכך פגיעה בעובדים והתנהלות בחוסר תום לב של אל על "הציפייה כעת היא שאל על תשעט קדימה כדי לחזור להוביל בשוק. לצערי, עולים ספקות ממשיים באשר למאמצים שמושקעים על ידי החברה כדי שזה אכן יקרה" אומרים בהסתדרות ומוסיפים: "אל על היא ביתם של אלפי עובדות ועובדים שנותנים מעצמם כדי להשיבה לאיתנה. אם אינכם מסוגלים לפעול באחריות ובחוכמה כדי לשמור על הבית הזה, העניקו את האפשרות הזו לרוכשים אחרים שישקיעו בה".
כדאי רק לזכור שאחת הסיבות העיקריות למצב הקשה של אל על היא דווקא אותו ארגון עובדים - כך שבעצם מדובר פה בעיקר בחוסר תום לב של ההסתדרות ולא של אל על.
ועדי עובדים מיליטנטיים, אבטלה סמויה, טייסים שמתחזים לחולים כדי לקבל תוספת שכר, נורמות פסולות, לא אפשר לחברה להצליח. החברה הפסידה, אבל אף אחד לא באמת דאג - כולם סמכו על הממשלה. לדעתנו - לא צריך לתמוך במי שמלכתחילה אשם במצבו. זו לא הקורונה שהרגה את אל על, אלו העובדים שלה, וכתבנו על כך בעבר לא מעט. למשל כאן וכאן.
בדוחותיה לרבעון השני של השנה אל על המשיכה להציג הפסדי ענק - ועדיין עם הערת עסק חי. החברה רשמה ברבעון האחרון הכנסות של 222.6 מיליון דולר, שיפור לכאורה אבל ברבעון המקביל הרי הכל היה סגור. גם ההפסד הנקי המשיך להיות עצום: 81 מיליון דולר.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
15.1500 מפוטרים בנוסף ל1900 שכבר פוטרומשקיע 05/10/2021 21:23הגב לתגובה זו2 0ולחברה הזו יש בערך 29 מטוסים.. 100 עובדים למטוס פוטרו... זאת לא חברה כלכלית, זה מועדון גמלאי חיל האויר.. כל מי שפורש מחיל האויר מקבל משכורת באלעל בשביל לקשט איזה משרד מיותר בחברה..סגור
-
14.לתת עץ ריח לכל מטוס בכייף (ל"ת)שרה 05/10/2021 20:09הגב לתגובה זו0 0סגור
-
13.אל עליעל 05/10/2021 16:50הגב לתגובה זו4 2אל על היתה הפסדית הרבה לפני הקורונהסגור
-
12.לאל על אין מטוסי מטעןעובד 05/10/2021 16:24הגב לתגובה זו0 1לפחות 3 שנים אולי אפילו 5, אין לאל על מטוסי מטען לא בבעלות ולא בחכירהסגור
-
11.חברה גרועה ללא הצדקה כלכליתאל דאון 05/10/2021 14:43הגב לתגובה זו2 1בור שחור ללא תחתית שבולע מיליוני דולריםסגור
- טען עוד
-
10.דינה להמכר לכל המרבה במחיר.יויו 05/10/2021 13:36הגב לתגובה זו0 1הציבור לא צריך לממנה.סגור
-
9.האם נציגי ההסתדרות קונים תיירות ומשדרגים אותם לביזנס? (ל"ת)רק שאלה 05/10/2021 13:32הגב לתגובה זו0 0סגור
-
8.אל על עוברת למצב סחיטה עם כיפהתנו לחברה לקרוס והקימו אל על מתוקנת נקיה מסחטנות ו 05/10/2021 13:15הגב לתגובה זו7 2תנו לחברה לקרוס והקימו אל על מתוקנת נקיה מסחטנות ואמינהסגור
-
7.לתת לישראייר וארקיע לקנות את אל עלעמי 05/10/2021 13:12הגב לתגובה זו0 2ככה ייחסכו עלויות רבות, והסכמי השכר השערורייתיים של אל על יילכו לפח. אם לא מצליחים, לפרק החברה ולהקים מחדש ללא ההתחייבויות הקיימות באל על (דוס איירליינס).סגור
-
6.הם בנו על המדינהנתי 05/10/2021 11:39הגב לתגובה זו5 2אנשים עלומים שאין להם מושג בתעופה חוץ ממחלקות ראשונות קונים את החברה ומאמינים שזו תממן להם את החיים הטובים. מי זה הילד שקנה בגיבוי מיליונרים שחלקם פשט רגל את החברה? מי באמת מנהל את העסק בעודו תןמך נילהב של אחד הבאבות בדרום?סגור
-
5.אלעל=אלטליבאןיהודי 05/10/2021 11:12הגב לתגובה זו2 2חברה של חרדים בלבדחילונים לא טסים בהסגור
-
4.בכל העולםאלי 05/10/2021 11:08הגב לתגובה זו2 2מטוס צריך לטוס שבעה ימים בשבועסגור
-
3.לא לתת לחברה הזאתbardaat 05/10/2021 10:48הגב לתגובה זו7 1שקל מכספיי המיסים של אזרחי ישראל! שיביאו כסף מהאוכלוסייה שדורשת מהם לא לטוס בשבת וחג!סגור
-
2.המלצה פשוטה .דרור 05/10/2021 10:41הגב לתגובה זו4 1לצמצם את הצי ולייעל את הניהול והתפעול .סגור
-
1.שיתחילו לטוס בשבת כמו כל החברות בעולם (ל"ת)אני 05/10/2021 10:39הגב לתגובה זו6 2סגור