האם ישראל בדרך להפוך למעצמה בטכנולוגיית המימן?
היזמים הישראלים בולטים בפיתוחים טכנולוגיים בעזרת המימן במטרה להפחית שימוש במזהמים; מי השחקניות המעניינות בישראל והאם טכנולוגית נהפוך למובילים?
בהיסטוריה הקצרה שלנו כאן, מדינת ישראל הייתה ועודנה חלוצה בכמה תחומים טכנולוגיים משמעותיים בעלי השלכות גלובליות. קחו לדוגמה את תעשיית יצוא הנשק, לפי אתר סטטיסטה, מ-2016 ועד 2020, 3% מכלל היצוא העולמי הגיע מישראל, כשאין משקיע ישראלי – או מישהו ששירת בצבא לצורך הדיון – שלא מכיר את אלביט מערכות -1.06% אלביט מערכות 92,600 -1.06% בסיס:93,590 פתיחה:92,800 גבוה:93,500 נמוך:92,040 תמורה:88,902,989 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , שהיא הגדולה שבחברות הנשק הציבוריות בישראל ובקרוב נקבל כנראה גם את התעשייה האווירית לשורות החברות הנסחרות. ביחס לגודל האוכלוסייה, אנחנו כנראה המדינה שמייצאת הכי הרבה נשק בעולם, כשרק ב-2020 היצוא הביטחוני הגיע לכ-27 מיליארד שקל (למעלה מ-8 מיליארד דולר), שהיווה זינוק של 14% ביחס ל-2019. מ-14 המדינות שייצאו הכי הרבה נשק בשנים הללו, רק שוויץ, עם קצת פחות מ-9 מיליון תושבים נכנסה, אבל היצוא שלה מסתכם רק ב-0.7% מכלל היצוא הביטחוני העולמי.
אבל זה לא רק יצוא ביטחוני. חברות ישראליות היו חלוצות באגרו-טק והשקייה, כשנטפים מקיבוץ חצרים, זו שהמציאה את הטפטפות, היא הידועה שבהן. גם בהייטק, אומת הסטארט-אפ, מובילה בלא מעט תחומים. שמות כמו מובילאיי – שנמכרה לאינטל INTEL CORPORATION +0.25% INTEL... 24.5 +0.25% סגירה:0 פתיחה:24.31 גבוה:24.68 נמוך:24.14 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: (INTC) ב-15 מיליארד דולר – או ווייז שנמכרה לגוגל GOOGLE -1.58% GOOGLE 166.57 -1.58% סגירה:0 פתיחה:166.98 גבוה:168.26 נמוך:165.71 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: (GOOG), הן חברות ידועות מאוד בעולם. אבל כמו ביצוא הביטחוני, הישראלים טובים במיוחד בתחומי הסייבר, כשחלוצת חומות האש, צ'ק פוינט -0.13% צ'ק פוינט 181.75 -0.13% סגירה:0 פתיחה:181.37 גבוה:181.96 נמוך:179.06 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: (CHKP) המתדרדרת בשנים האחרונות היא דוגמה טובה, אבל גם חברות יותר צעירות כמו פאלו אלטו -1.87% פאלו אלטו 498.96 -1.87% סגירה:0 פתיחה:508.47 גבוה:509.57 נמוך:493.02 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: (PANW) של הישראלי ניר צוק – יוצא צ'קפוינט – סייבר ארק -2.86% סייבר ארק 319.73 -2.86% סגירה:0 פתיחה:329.15 גבוה:329.97 נמוך:318.9 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: (CYBR), סנטינל וואן +1.42% סנטינל וואן 28.53 +1.42% סגירה:0 פתיחה:28.43 גבוה:28.78 נמוך:28.3 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: (S) ועוד.
גם בתחום האנרגיה המתחדשת לישראל יש יצוג מעניין, במיוחד בתחום אגירת האנרגיה, שנחשבת לגביע הקדוש של האנרגיות המתחדשות, בשל העובדה שחלק ניכר מהאנרגיה שהטורבינות והקולטנים הפוטו-וולטאים (סולארי) – השיטות המועדפות לאנרגיה חלופית – הולכים לאיבוד בשעות המתות שלהן. מי השחקנים בתחום? אפשר למצוא שמות כמו {ברנמילר} , נופר אנרג'י +0.85% נופר אנרג'י 8,749 +0.85% בסיס:8,675 פתיחה:8,675 גבוה:8,749 נמוך:8,538 תמורה:1,726,498 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , סטורג' דרופ -2.23% סטורג' דרופ 35 -2.23% בסיס:35.8 פתיחה:36.2 גבוה:40 נמוך:34.2 תמורה:76,061 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , אוגווינד -3.97% אוגווינד 522.2 -3.97% בסיס:543.8 פתיחה:543.8 גבוה:543.8 נמוך:505 תמורה:482,672 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , תדיראן גרופ -0.93% תדיראן גרופ 21,410 -0.93% בסיס:21,610 פתיחה:21,610 גבוה:21,610 נמוך:20,950 תמורה:2,207,111 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: – שנכנסה לתחום לאחרונה – ועוד כמה, שמקבלים גם ייצוג נאה בבורסה בתל אביב מוטת הנדל"ן והבנקים.
עכשיו כבר יש כמה שחקניות מעניינות ב"דבר הבא" בתחום האנרגיה – טכנולוגיית המימן, שצוברת יותר ויותר תאוצה בעולם, במטרה למצוא פיתרונות שיוכלו להפחית משמעותית את טביעת האצבע הפחמנית והמזהמת. למרות מחסור בתקצוב והשקעה, בישראל יש כמה שזיהו את הטרנד ומנסים למצוא פתרונות טכנולוגיות לבעיות המשמעותיות שמעכבות את המימן מלהפוך לאנרגיה שתימכר להמונים – הן בתחום הרכב והשינוע והן בתחומי האנרגיה למפעלים ותחנות כוח מימניות.
אבל לפני שנצלול לשם, קודם כל צריך להפריד בין כמה דברים.
אנרגיה מתחדשת היא ירוקה?
צריך לעשות הבדלה בין אנרגיה מתחדשת לאנרגיה ירוקה. כי כשמסתכלים על מחזור החיים של כל סוג של אנרגיה, צריך לתכלל את כלל הפקטורים בכל שרשרת הייצור – מהכרייה, דרך הייצור עצמו ועד הצורך בחלפים מזהמים – כדי להחליט מהי באמת אנרגיה ירוקה. קחו לדוגמה את טורבינות הרוח הענקיות ששולטות בקווי נוף בלא מעט מקומות בעולם. אז הלהבים הענקיים שמסתובבים דורשים החלפה אחת לכמה שנים. הבעיה עם הלהבים הללו זה שהם קשיחים מאוד ואי אפשר למחזר אותם, כך שנוצרים "בתי קברות" ללהבי ענק, שאין כל כך מה לעשות איתם. גם הייצור של הלהבים הוא מזהם. ככה, האנרגיה שהם מייצרים אולי מתחדשת ו"נקייה", אבל לא עד הסוף. אותו הדבר גם בקולטנים פוטו-וולטאים, שהייצור שלהם לא רק מזהם, אלא במקרה של שבר בקולטנים, הם פולטים מזהמים מאוד מסוכנים לאדם.
המימן לא נכנס לקטגוריה של אנרגיה מתחדשת, מאחר וכמו הנפט או הגז, נדרש מקור לייצר ממנו את הגז והוא לא מניע את עצמו כמו השמש, הרוח או זרמי מים. נכון לכרגע, גם תהליך הפקת המימן הוא לא נקי. כלומר, יש דרך להפריד מים למימן וחמצן, מה שנקרא "מימן ירוק", אבל היא לא כלכלית ולא ירוקה, מאחר ונדרשת יותר אנרגיה להפיק את המימן מאשר האנרגיה שהמימן הירוק מייצר בעצמו.
יתר על כן, במחקר חדש שפורסם באוגוסט השנה במגזין מדעי אנרגיה והנדסה, קבעו החוקרים כי "טביעת האצבע הפחמנית של ייצור מימן כחול, (מאמוניה או מגז) גבוה ב-20% מהשימוש בגז טבעי או פחם לחימום ו-60% יותר משימוש בדלק דיזל לחימום".
אז נכון לכרגע, 95% המימן בעולם מופק מגז אמוניה או גז טבעי, שניהם לא החומרים הכי ידידותיים לסביבה והליך הייצור מזהם. כמו כן, בטכנולוגיית תאי הדלק, שמרבית הסקטור הולך לכיוון, נדרשות מתכות, שכרייתן היא מזהמת מאוד וגם מאוד יקרה בשל ההסתמכות על מתכות אצילות שיקרות בהרבה מזהב.
העולם שורי על מימן
אבל העולם בדרך למצוא פתרונות, בניסיון העולמי להפחתת הזיהום שאותו קבעו הממשלות בהסכם פריז ב-2015. בדוח של מועצת המימן העולמית – שבו חברים בין היתר הפורום הכלכלי העולמי (WEF), בנק ההשקעות האירופאי (EIB) וסוכנות האנרגיה המתחדשת הבינ"ל (IRENA) – בחודש יולי האחרון, הם אומרים – אבל לא במפורש – כי 2021 הפכה להיות כנראה השנה החשובה ביותר לטכנולוגיית המימן.
כמה חשובה? במחצית הראשונה של השנה הוכרזו בעולם 359 פרויקטים רחבי היקף בטכנולוגיית המימן בעולם – עלייה של 131 פרויקטים ביחס למחצית הראשונה של 2020. זה הגדיל את צנרת ההשקעות בעולם ל-500 מיליארד דולר עד 2030, כשמתוכם כ-150 מיליארד מוגדרים כהשקעות שהבשילו, כלומר כבר מושקעים בפרויקטים קיימים. המובילה בהשקעות היא אירופה שמשקיעה 130 מיליארד דולר בתחום, ובמיוחד גרמניה, אבל גם סין, עם למעלה מ-50 פרויקטים בתחום הופכת לענקית בפוטנציה.
כיום המדינה המפותחת ביותר בתחום היא יפן, שכבר ב-2019 פרסמה את מפת הדרכים השלישית שלה לטכנולוגיית מימן, כשבין היתר מטרתה היא להגיע עד 2025 ל-200,000 רכבים מונעי מימן עם פריסה של 325 תחנות דלק מימניות והגדלה של פי רכבים מונעי מימן עד 2030. יפן גם מנסה להפוך את תהליך ההפקה של מימן ירוק לזול, כשהמטרה שלה היא להגיע לרמה של 50,000 יין (467 דולר) להפקת קילוואט חשמל מימני.
החברות הישראליות המעניינות בתחום
אחת החברות הידועות בישראל וגם המזהמות שבהן,
בזן
-5.04%
בזן
92.3
-5.04%
בסיס:97.2
פתיחה:92.6
גבוה:93.8
נמוך:91
תמורה:13,354,037
לעמוד ציטוט
חדשות
גרפים
פרופיל חברה
המלצות
כתבות נוספות בנושא:
, נכנסה לאחרונה לתחום והודיעה על השקעה של 1.5 מיליארד דולר בעשור הקרוב בטכנולוגיית המימן. היא שחקנית מעניינת ובעלת שאיפות בתחום, אבל טכנולוגית, ישנן חברות מעניינות יותר.
אחת מהן היא ג'נסל -4.22% ג'נסל 49.9 -4.22% בסיס:52.1 פתיחה:50.6 גבוה:52.4 נמוך:49.6 תמורה:147,681 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , שמכוונת לשוק אספקת כוח למבנים ותשתיות באמצעות תאי דלק מימניים. מנכ"ל החברה, רמי רשף (58) – אין קשר למגיש הטלוויזיה רפי רשף – אומר כי הטכנולוגיה שהוא אחראי על פיתוחה, מנסה לפתור 2 מהבעיות שהכי מכבידות על התחום – האחת זה שינוע המימן והאמוניה לאתר ייצור החשמל והשנייה זו הוזלה ומעבר ממתכות אצילות לניקל הזול, שאמור להוריד את שורת העלויות בצורה משמעותית.
"הקמתי את החברה לפני 10 שנים, כשלא ידעתי מה זה מימן או תא דלק, ראיתי את הכיוון של משק האנרגיה וזה היה הטריגר להקמת החברה, מתוך מטרה להפוך אותנו לשחקן שייתן מענה לשוק האנרגיה העולמי", אומר רשף לביזפורטל.
רמי רשף, מנכ"ל ג'נסל
ספר על הטכנולוגיה שלכם
"אנחנו מייצרים חשמל ממימן. המערכות שלנו מבוססות תא דלק, שזה תהליך אלקטרוכימי, כשהתוצר שלו הוא 100% ירוק. המנוע שלנו פועל על חמצן ומימן. החלק השני בפורטפוליו הוא לספק אמוניה. זו תעשיית ענק, בגלל שמייצרים 200 מיליון טון אמוניה ושוק של 70 מיליארד דולר, כשהצפי הוא שהסקטור יגדל פי 5 בעשור הקרוב. בישראל יש לאמוניה תדמית לא משהו, אבל בזכותה אנשים לא רעבים בעולם, בשל החשיבות שלה לדשנים.
"אמוניה מגיעה מגז טבעי, שהוא הכול חוץ מזה מטבעי ומשאיר אחריו חותם חזק של פחמן דו חמצני, אז העולם הולך בצורה הדרגתית למימן ירוק ואמוניה ירוקה. היום האמוניה מיוצרת בשיטה שנקראת האבר-בוש, כשכתוצאה מהתהליך הזה שמיוצר בלחץ וחום גבוהים ההליך מזהם מאוד. כרגע אנחנו יודעים לייצר חשמל נקי ממימן ואמוניה, אבל עד עכשיו השקענו 10 שנים בפיתוח של הצד החשמלי, עכשיו אנחנו מפתחים אמוניה ירוקה – כי זו ממש לא חכמה להתחבר לרידינג ולקבל גז, זה לא ירוק.
אז איך תעשו את זה?
"אנחנו הולכים לקבל אנרגיה עודפת חשמל מאנרגיה סולארית, שעד 20% לא בשימוש בשל הפערים בין שעות הביקושים לשעות הייצור של החשמל. המקור השני שלנו הוא מים ולדלות חנקן מהאוויר. למעשה המטרה לייצר אמוניה ירוקה, בלי גז בכלל, כשהדבר היפה הוא שאנחנו רוצים שהכול ייעשה בנקודת הייצור החשמל או השימוש באמוניה. נניח יש לך חקלאי בטקסס עם חווה בגודל של רמת השרון, הוא לא יצטרך לשנע אליו את המימן או את האמוניה, אלא הכול ייוצר במקום".
מה הייחודיות שלכם ביחס למתחרים שלכם?
"2 הבעיות האינהרנטיות של התעשייה זה עלויות והליך הייצור של המימן. בתתהליך יש מעבר של יונים שמושתת על מתכות אצילות, כמו רודיום, אז ברגע שרוצים לעשות סקיילינג, זה משפיע על עלויות. הבשינ זה ייצור המימן. אז רצינו להעיף את החסמים הללו. אנחנו היחידים בעולם שהחלפנו את הפלטינום, שעולה 24 אלף דולר לק"ג. אנחנו החלפנו את זה בניקל שהוא מאוד זול.
בייצור המימן, רצינו לפתור את העניין ההנגשה ופיתחנו את השיטה של ביקוע אמוניה ובפעם הראשונה בהיסטוריה של תאי דלק אנחנו מאפשרים לתת חשמל ירוק, בלי חלקים נעים, שנותנת אנרגיה ירוקה ובמחיר שמתחרה בדיזל. אם היום עולה לך דיזל של 1 דולר לקילוואט שעה, אנחנו נותנים את זה במחיר נמוך יותר. בשלב הבא הוא להנגיש אמוניה ירוקה בנקודת הייצור, זה אומר שאנחנו לא צריכים לשנע מימן בכלל.
"אנחנו עובדים עם TDK, שהיא יצרנית הסוללות השנייה בגודלה בעולם, הם השקיעו בנו והם השקיעו בפרויקט הזה, כי הם מבינים שזה גיימצ'יינג'ר עולמי. דויטשה חתמו על הסכם אסטרטגי לעמוד ביעדים של 2025 להיות ניטרלים לפחמן דו חמצני, אנחנו עובדים גם עם חברת החשמל של מקסיקו שהיא חברת החשמל הגדולה בעולם. אנחנו כבר אחרי פריצת הדרך הטכנולוגית ויש לה המון פוטנציאל, אנחנו עובדים בלמעלה מ-20 מדינות עם למעלה מ-100 נקודות – יש לנו עוד פיתוחים בקנה שיעניקו ללקוחות שלנו פתרון ירוק טוטאלי", מסכם רשף.
תשכחו מתאי דלק – באקוואריוס רוצים הנעה על מימן
החברה השנייה שמעניינת היא
אקוואריוס מנוע
-7.17%
אקוואריוס מ
111.3
-7.17%
בסיס:119.9
פתיחה:119.9
גבוה:120.9
נמוך:109.9
תמורה:206,596
לעמוד ציטוט
חדשות
גרפים
פרופיל חברה
המלצות
כתבות נוספות בנושא:
, שמפתחת מנוע שמתעלם לגמרי מהטרנד של תאי דלק מימניים ומפתחת מנוע שפועל על הגז עצמו, שהוא בגודל 10 ק"ג והוא פועל בצורה ליניארית – בניגוד למנועים רגילים שפועלים על תנועה סיבובית של בוכנות. זה מנוע שיכול לפעול גם על דלק וגם מימן. זה מנוע בעל שימושים רבים, שחורג מתחום הרכב ויכול להיות גם מנוע לגנרטורים – כשבחברה מתייחסים למנוע כממיר אנרגיה בעל לא מעט אפליקציות.
את החברה הקימו גל פרידמן – לא השייט – שהוא יו"ר ושותף מייסד יחד עם אריאל גורפונג, שמכהן כמנכ"ל החברה הממוקמת ביורופארק שבקיבוץ יקום. הם אומרים שעולם הרכב מתפכח מהרכבים החשמליים, בשל הדרישות הגבוהות שלהם לאנרגיה ושמימן הוא הפיתרון לעתיד.
גל פרידמן, יו"ר אקוואריוס מנועים
"אם תשב על הירח, ביום שבו כל הרכבים יהיו חשמליים, תראה שבלילה כדור הארץ נכבה, כי אין מספיק אנרגיה לתמוך בכל הרכבים בעולם. הנפט היה טוב ללפני 150 שנה וזה אפשר לנו לשרוד, עכשיו כשמסתכלים ימינה ושמאלה על מפת אנרגיה הזמינה, יש רק אופציה אחת – מימן. במיוחד כשמבינים שבליטר מימן יש פי 6 אנרגיה מליטר דלק", אומר גל פרידמן.
"אז אומרים שהמימן יקר יותר להפקה. זה נכון כיום, אבל זה גם היה נכון לנפט. בתחילת הדרך, זה לא עניין אף אחד. ברגע שהוכנס לרכבים של פורד זהו הוזיל עלויות וככה זה יהיה גם במימן. בסוף יהיה יותר זול לייצר מימן ולספק אותו מאשר בנזין", הוא ממשיך.
"השאלה אם יהיה מימן או לא יהיה, זה כבר מאחורינו. הטכנולוגיה היחידה היום שלקחת מימן ולהמיר אותו זה תא דלק. כבודם במקומם מונח, אבל הטכנולוגיה שלנו ייחודית בעולם. יש לנו עוד דרך, אבל אנחנו החברה הראשונה בעולם שלקחנו מנוע בערה פנימי ומימן בצורת גז, צילמנו והראנו שאנחנו מסוגלים לעשות זאת", הוסיף.
"יש הרבה טכנולוגיה מבוססת תאי דלק שהלכה למשאיות כמו ניקולא (NKLA). היו הרבה סיפורים, כשמשאית רוצה להיות חשמלית היא צריכה סוללה של 4 טון. בתעשייה התפכחו מתאי דלק, אבל אף אחד לא התפכח מהמימן. מנסים לנצל את המשאב הזה בצורה אחרת. תמיד ידענו שהולכים למימן, אבל רצינו להוכיח את עצמנו קודם עם דלק, משם עברנו למימן ואנחנו עוד לא שם, אבל נהיה בקרוב. אנחנו אחת החברות הראשונות שלא מסתמכות על תאי דלק".
"המנוע שלנו זה מנוע בוכנה חופשית והוא מתאים לכל סוג דלק בעולם. שמה מתחיל היתרון שלנו. בשנה האחרונה, באירופה ובארה"ב באים הרבה יצרני מכוניות, אמרו שאנחנו יודעים מראש שהתעשייה החשמלית הולכת להיתקע בגלל הצרכים האנרגטיים", אומר גורפונג.
"המכשלה הכי גדולה זו העלות של המימן. בכל שנה המחיר יורד ותוך כמה שנים נגיע לפאריטי במחירים, כשגרמניה עכשיו רוצה לייצר מימן מחשמל שמיוצר בלילה על ידי טורבינות ומזה לייצר מימן ירוק. אנחנו לא מחפשים לכבוש את העולם ביום אחד ותוך כמה שנים תראה מכוניות עם מנועים של אקוואריוס, שיאפשרו להקטין את כמות הסוללות שרכבים חשמליים צריכים", הוא ממשיך.
מה המצב בישראל?
"כרגע יש מלשחת ישראלית שרוצה לעבוד איתנו, אבל ישראל הרבה אחרי מה שקורה ביפן ובגרמניה ובארה"ב. אין תחנות מימן והוא מאוד יקר עדיין ואין את הבשלות שיש במקומות אחרים ואנחנו קצת מאחורה. מצד אחד אין קשיים רגולטוריים, אבל מצד שני אין כלום כרגע בישראל, אבל אנחנו בשלב מאוד מתקדם להקמת מעבדה ואנחנו מקבלים אישורים מאוד יפה".
הטכנולוגיה בישראל יחסית מפותחת בתחום
"יש פה חברות מדהימות וכולם רועים בשדות זרים, אבל זה בסדר. אם מסתכלים על השימושים במימן בישראל, אבל זה לא משתקף בחברה הישראלית", אומר פרידמן.
כמה שנים להערכתכם נגיע לסקיילינג של הטכנולוגיה?
"כמעט בכל המשאים ומתנים יש עדיפות למנועים מבוססי מימן. אנחנו מעריכים שבין שנתיים ל-3 יהיו גנרטורים של מימן במאות מיליוני דולרים – נצטרך לראות איך נקפוץ מכמה מיליונים לרמה בינ"ל".
לסיכום, מבחינת השקעות, ישראל עדיין מפגרת אחרי העולם. אבל כמו שהעולם העסקי פה הוכיח פעם אחר פעם, היזמים כאן לא בהכרח צריכים תקצוב כדי לזהות הזדמנויות, שיכולות להפוך לפרויקטים בעלי מוטת כנפיים בינ"ל. ככה שבפאן הטכנולוגי, אם כל התחזיות יתגשמו, ייתכן וטכנולוגיות כחול לבן יסייעו להניע את העולם במאה ה-21 – ומזה כולנו נרוויח.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
13.בטיחותmlorberblatt@gmail.c 18/10/2021 22:08הגב לתגובה זו0 0התערובת מימן-אוויר הנה נפיצה, והשימוש במנועי מימן בכלי רכב חסופים לתעונות ולתקלות עלולה להיות מסוכן מאד. בצוללות פותחה השיטה של יצור מימן ממטנול. כיצד התגברתם על הסיכונים ? ?סגור
-
12.מכוניות חשמליות outאופיר 09/10/2021 11:37הגב לתגובה זו3 1תוך מספר שנים לא רב. כל המכוניות החשמליות ימצאו בפח האשפה ובגרוטאות. מימן יחליף אותן. זה בדוק.סגור
-
11.המניות יעלו עם צהל יחליף F35 בצפלין מימן (ל"ת)מוריצי 08/10/2021 19:06הגב לתגובה זו1 1סגור
-
10.לא יעזור. אנרגיה גרעיניתבודק 08/10/2021 18:59הגב לתגובה זו9 2היא התשובה לניקיון כדור הארץ ממזהמים. הבעיה שבגלל כמה תקלות בכורים ולחץ של חברות הנפט, נשארו עם דלק מאובנים. צרפת היחידה שמייצרת חשמל לעצמה בכורים גרעיניים אמינים ומשווקת לאירופה את עודפי החשמל. ראוי לחשוב על כך גם במדינות אחרות. אורניום לא נמצא סתם על כדור הארץ.סגור
-
אינה רלוונטית לישראל מאחר וישראל לא חתמה על ה NPT (ל"ת)לימבו 10/10/2021 23:56הגב לתגובה זו1 0סגור
- טען עוד
-
אנרגיה גרעינית לא כלכלית בימינוגגג 09/10/2021 20:15הגב לתגובה זו2 1המרבצים הקיימים מוצו ונשארו מרבצים עם אחוז אורניום נמוך שיקר מידי לזיקוק. מרבצים פוטנציאליים קיימים בינתיים רק בעומקים לא כלכליים. לבנות כורים אפשר רק היכן שיש מים מתאטמים לקירור ונדרש מצג גאולוגי מתאים. סילוק הדלק המשומש יקר ומסובך. בקיצור, הישועה לא תבוא מהטכנולוגיה הקיימת בתחום.סגור
-
אנרגיה מזהמת ולא בטוחה (ל"ת)אביב 09/10/2021 09:59הגב לתגובה זו1 1סגור
-
9.ארוך מדי לא קראתימניסיון עבר 08/10/2021 15:06הגב לתגובה זו2 7אבל אני מבין בין השורות שיום ראשון ג׳נסל תעלה חזקסגור
-
8.מימן לא ניתן לאחסוןסיפורי המשרתות 08/10/2021 14:59הגב לתגובה זו4 2עובדה שניה מימן דליק מאד .שלישית הוא נפיץ.היצור באלקרוליזה או אמוניה יקר.החוכמה לייצר ללא חומרים מזהמים כמו גז או פחם ואין פתרון יעיל נקודה.סגור
-
7.תודהלרון 08/10/2021 11:44הגב לתגובה זו3 1אך משום מה לא מוזכר ה ס י כ ו ן במניות מהסוגים המוזכרים לאחרונה ולא רק בכתבה הנוכחיתסגור
-
6.השאלה כמובן איזו חברה המוצר שלה יבשיל, מהמעבדה למציאותנשמע מרתק 08/10/2021 11:16הגב לתגובה זו3 0היה פעם מנוע וונקל שיוצר נדמה לי בכרמיאל, אבל הוא לא הצליח להתרומם כמוצר שנמכרסגור
-
5.חלום המימן התנפצו במציאות של מחירי גז גבוהיםשמוליק 08/10/2021 10:16הגב לתגובה זו7 1מי שטרם הבין כל פייק אנרגיות היו בעצם מסובסדות על ידי מחיר זול של אנרגיות קוצבנציאונליות. בשניה שמחיר הגז נסק - התברר שכל הפייק הירוק בעצם אחיזת עיניים ולא מייצר שום אנרגיהסגור
-
4.נושא מרתק אבל בבקשה הגהה מינימלית ובדיקת עובדות... (ל"ת)עברית 08/10/2021 10:13הגב לתגובה זו4 3סגור
-
3.ורק המשקיעים אכלו אותה חברות שימכרו בגרושים ושוותשגיא 08/10/2021 10:13הגב לתגובה זו2 1כבר היום פי 10 מהמכירות בעוד 5 שנים לא סתם רק יורדות ועושות בור למשקיעים.סגור
-
2.לא למכור לפני שער 110 (ל"ת)בזן 08/10/2021 09:47הגב לתגובה זו0 0סגור
-
בזן תעלה לא בגלל המימןאחדד 08/10/2021 17:18הגב לתגובה זו0 0בזן נפגעה מהקורונה ותחזור לעצמה עם יציאה מהקורונה. המימן, אם יועיל לבזן, הוא הבונוס.ממתין לחידוש הטיסות ואז תפואות בזן יהיו דומות לאלה שלפני הקורונה. מחזיק באגחי פטרו.סגור
-
1.גנסל ירדה 60% מה אתם אומרים למי שקנהאנונימי 08/10/2021 09:46הגב לתגובה זו4 2ונמחק ?שזה בסדר שזה יעלה חזרה?יא נוכלים גנביםסגור
-
נסחרת במחיר מופקע שמנותק מהמציאותשגיא 09/10/2021 17:34הגב לתגובה זו2 0המניות האלו כולל אגירת אנרגיה לא שוות יותר מ200 מיליון ש"ח רק בגלל שבריר של פוטנציאל ובטח לא מליארד.לא מסוגלות גם שיגיעו לבשלות בעוד 5-10 שנים למכור ביותר מ100 מיליון שח לשנה.סגור
-
היא עלתה אחרי ההנפקה ב-100% לפחות, ואז החלה להתדרדריהושע הפרוע 08/10/2021 18:58הגב לתגובה זו0 0אבל הירידות היו בכל תחום המימן גם בארה"ב...ב-PLUG וב- FCELסגור
-
זינטילשלמה א היא לא עלתה ב 09/10/2021 06:35הגב לתגובה זו0 0זינטיל תעלה השיטה שלה יצור חשמל בכל מקום וזולה בכל העולםסגור
-
גינטיל תעלה חזק היא השיטה הזולה ליצור חשמל בעולם (ל"ת)שלמה א היא לא עלתה ב 09/10/2021 06:21הגב לתגובה זו0 0סגור