XPENG
צילום: XPENG

כשרכבים יעופו: גיוס של חצי מיליארד ד' לסטארט אפ בו משקיעה Xpeng

חברת HT Aero השלימה את סבב הגיוס בו השתתפו גם IDG Capital ו-5Y Capital. במורגן סטנלי מעריכים כי תחום הרכבים המעופפים עשוי לגלגל ב-2040 1.5 טריליון ד'. למעלה מ-4 מיליארד ד' גויסו ע"י חברות המשתייכות אליו מאז תחילת השנה
איתי פת-יה | (4)

ראיתם אותם ב"בחזרה לעתיד 2", ב"בלייד ראנר" ובעוד סרטים שהמלה "בדיוני" היא חלקו השני של שם הז'אנר שלהם, אבל כבר לפחות עשור יש בעולם יזמים וחברות שמנסות להפוך את הרכבים המעופפים למציאות. בדיוק ביום בו מודיעה שיאומי כי תייצר רכבים חשמליים ב-2024, חברת XPENG (XPEV) הסינית, שכבר היום מוכרת כאלה, אומרת שאז גם חברה שבה השקיעה תעלה על הכביש (ואולי על השמים יש לומר?) רכבים מעופפים – ולצורך כך השלימה עתה סבב גיוס של חצי מיליארד דולר.

המדובר ב-HT Aero שהוקמה ב-2013 ובעבר אף נקראה Xpeng Heitech. Xpeng עצמה השתתפה בגיוס, לצד IDG Capital, 5Y Capital ונוספים. השווי לא נחשף, ובחברה אמרו כי ישתמשו בתמורה הגיוס כדי לפתח את הטכנולוגיה שלהם ולגייס כח אדם נוסף. אב הטיפוס של הדגם X2 בעל שני המושבים הוצג בכנס Airshow China בחודש שעבר.

על אף שרכבי Xpeng נוסעים על הכביש ואלו של HT עפות בשמים – יש סינרגיה. גם הרכבים של HT זקוקות להטענה חשמלית, ויכולות הנהיגה האוטונומיות שמפתחים ב-Xpeng אמורים לשמש גם את נהגי הרכבים המעופפים.

ב-Xpeng צוטטו כשהם אומרים כי "משימתנו תמיד הייתה לחקור פתרונות תחבורה יעילים, בטוחים יותר וניטרליים מבחינת פליטות פחמן – פתרונות שלא נגמרים בשוק הרכב החשמלי. מה שאנחנו רואים עכשיו הוא האינטרגרציה בין שלושה כוחות: חדשנות משבשת של התחבורה החכמה, מקורות אנרגיה חדשים וייצור המוני". ב-HT Aero לא התייחסו ללוח זמנים של יצור המוני של ממש למכונית מעופפת.

Xpeng ששוב שמה כסף ב-HT, מציגה במניה שלה מישור מתחילת השנה, וזאת מול תשואה חיובית של 15% בדאו ג'ונס ושל 19% ב-S&P 500. בשעה זו היא עולה בוול סטריט בכ-2% לשווי שוק של כ-38 מיליארד דולר.

במורגן סנטלי מעריכים ששוק המכוניות המעופפות ב-2040 עשוי להיות שווה כבר 1.5 טריליון דולר. מתחילת השנה ועד לספטמבר, חברות מהתחום גייסו 4.3 מיליארד דולר, כך לפי נתוני מקינזי. שתי חברות הפועלות בו מוזגו השנה עם שלד ספאק. האחת היא Archer Aviation (סימול: ACHR) שהמניה שלה נסחרת לפי שווי של 1.6 מיליארד דולר ובמחיר מניה של -6.9 דולר – נמוך ב-31% ממחיר בסיסי של ספאק ללא פעילות, שהוא 10 דולר.

השניה היא JOBY (סימול: JOBY), ששווה כ-5 מיליארד דולר והמניה שלה בשער של 8.8 דולר – רחוק ב-12% ממחיר ספאק בהנפקה. ג'ובי רכשה מ-  UBER TECHNOLOGIES (UBER) את פעילות המכוניות המעופפות שלה, Elevate, שממנה רצתה להפטר (כמו שעשתה עם פעילות הרכב האוטונומי).

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

ויש גם את מי שרוצה לפרוש ענף, אבל גם לא לוותר על מגע האספלט: AirCar של חברת Klein Vision של המייסד הסלובקי סטפן קליין, היא מכונית עם גלגלים, שיש לה גם כנפיים. בקיץ האחרון יצאה לטיסת ניסוי של 35 דקות שעברה בהצלחה.

לא רק סטארט אפים בסיפור הזה, גם חברות רכב מסורתיות יותר נכנסו אליו בהיקף כזה או אחר. פולקסווגן בוחנת את השוק הזה בסין, וכמו של-Xpeng יש את HT, לג'ילי הסינית יש את Terrafugia.

את Xpeng מכנים לא פעם "הטסלה של סין", ואגב המתחרה מהמערב, מייסדה אילון מאסק התייחס באחרונה בכנס המשקיעים של החברה למכוניות מעופפות, במענה לשאלה. הוא נשמע יותר מסוייג: "אני מת לעשות מכוניות מעופפות כבר עשר שנים", השיב, "אבל יש לנו דברים יותר מעניינים לעשות. אולי יום אחד תהיה לנו גם מכונית מעופפת".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    רק מזומן 19/10/2021 21:24
    הגב לתגובה זו
    קודם תקינה נובלים ואז נדבר.מישהוא מעלה בדעתו מכוניות מעופפות בתל אביב..בין המגדלים וכבלי החשמל.
  • 3.
    שגיא 19/10/2021 21:20
    הגב לתגובה זו
    מסוק חשמלי מוכן לשיווק תוך מספר חודשים...
  • 2.
    חיים 19/10/2021 20:12
    הגב לתגובה זו
    ראינו כבר מה קרה עם חברות כמו אליבאבא ואחרות
  • 1.
    גיל יוטינה 19/10/2021 18:58
    הגב לתגובה זו
    הוא מתוצרת סין הוא מיד יורד ממנו מרוב פחד…